Opstaan blijft moeilijk als ik zo terugkijk naar mijn 26 jaar
op onze mother earth. Wel
makkelijker als er gereisd word, dat wel. Todays planning is de bus van 10u06
van Gilsland naar Chester Roamn Fort te nemen, zon goeie 40 kilometer naar het
Oosten richting Newcastle.Na zon 50
min. op deze bus te hebben gezeten heb ik een uur genomen om de site en het
museum te bezoeken. Mijn plan was van daaruit terug naar de plaats te lopen en
wandelen waar mijn Camio staat, in Gilsland dus. Wat ik toen nog niet wist was
dat het veel verder zou zijn dan ik initieel dacht, maar dan veel verder.
Gisteren tijdens mijn verkenning was ikeen koppel tegen gekomen waar ik aan vroeg wat AD betekent. Ze legde hun manier om de
muur te doen. Ze namensmorgens de bus tot aan een bepaald punt en dan van daar stapten
ze terug naar de plaats waar hun auto staat. Lijk me een ideale manier om nooit
twee maal hetzelfde deel van de muur te moeten doen. De man had een speciale
wandelboek waarop te zien was hoeveel miles er tussen elk stuk van de muur is.
Bij het omrekenen naar kilometers bleek het stuk dat ik wou doen iets van een
dertig kilometer te zijn. Perfect haalbaar. Ik dacht, het eerste stuk lopen en
eens de benen niet meer mee willen de rest wandelen.
Ik ben om 12u beginnen lopen aan het Chesters Roman fort en zag dat ik tegen 15u nog maar 1/3 van het
geplande stuk had gedaan. Vanaf dan begonnen mijn rechtse kruisbanden al wat
tegen te stribbelen. Mij bewust wordend
van het stuk dat ik nog diende af te leggen heb ik een rustpauze van een
halfuur ingelast. Ideaal om het Housesteads Roman Fort te bezoeken. Vanaf dan
is het een race against darkness
geworden. Ik vreesde voor het niet halen van het uitgestippelde traject voor
zonsondergang. Wandelen, lopen, dan weer iets tussenin. Tegen 6u was er niemand
meer te bespeuren onderweg en de tekens die de wandelroute aanduiden en tot dan
duidelijk te volgen waren, waren plots zoek. Door de mist was er geen mogelijk
tot verzichten en dat bemoeilijkte de zaak alleen maar. Ik ben er uiteindelijk
tegen 20u doorgekomen en zonder al te veel kleerscheuren vanaf gekomen. En het was eigenlijk een tof avontuur,
zo mijn limieten aftasten, de drang voelen om een doel te bereiken, dat het
anders zou aanvoelen als een soort van falen. Met als gevolg dat ik morgen, vrees ik, tot
niets in staat zal zijn.
Eens aangekomen in Gilsland ben ik een plaatselijke pub binnengestapt,
The Bridge Inn. Ik vroeg of ik hier te eten kon krijgen. Nee. Dan maar een
pintje besteld. Een klant vraagt de voetbal op te zetten en het was de
Champions Leaque, Manchester United tegen
Porto. Lekker relaxen. Tijdens de time heb ik mijn Camio verzet van de eenzame
parking naast het schooltje naar de parking van de pub. Normaal is dit niet
zonder kosten maar omdat ik aan het consumeren was werd er niet over geld
gesproken. Het was een toffe avond met de plaatselijke bevolking. De pijn was helemaal vergeten.
Ocharme men
benen. IF MY LEGS COULD SPEAK, they would say, oh why
Today naar het toeristisch bureau van Carlisle met een
handvol vragen. Fietsroute, wandel route, camping, waar te beginnen aan de
Adrians wall, veilige parkeerplaats, enz.
Er was een parking in de stad maar dat bleek een dure
bedoeling te worden wetende dat deze 8 pond per dag zou kosten. Me not crazy, wel
paranoia. Dus ander alternatief dat ervoor zorgt dat ik met een goed geweten
mijn Camio, met al mijn hebben en laten erin, veilig kan achterlaten. Ik dacht,
waarom rijd ik niet naar het midden van muur zoals ik het reeds voordien dacht
te doen. Ik doe dan wel niet de coast to coast route, maar ja, water bij mijne
wijn doen.Ik vroeg achter een klein
dorpje waar het kalm was en ik kreeg te horen dat het gehele stuk in het midden
van de muur enkel uit kleine dorpen bestaat. Toen ik later een winkel
binnenstapte waar ze fresh handmade cosmetics verkochten,waar ik een blok kocht dat als alternatief
kon gebruikt worden in de plaats van deo, werk echt goed, vroeg ik aan de
verkoopster of zij mij kon zeggen waar ik het best zou parkeren en zei dat ik
in Gilsland moest zijn. Er zou daar een klein schooltje zijn met daarnaast een
parking waar ik savonds zonder probleem kon camperen.
Ik ben nog even een galerie binnengestapt met werk van een plaatselijke
kunstenaar en daarna nog even het Carlistle Castle en het Broder Regiment
Museum bezocht. Nadien heb ik nog een stevige fietsketting gekocht van één
meter 85cm. die mijn thule fietsdrager verbind met een haak aan de achterkant
van mijn Camio. Merci pa voor de gezamenlijke brainstorm hieromtrent.
Eens aangekomen in Gilsland heb ik me in mijn loopkleren
gestopt en ben ik op verkenning langst de muur tot aan het Birdoswald Roman
Fort gelopen. Deze site was gelegen op een heuvel met prachtige verzichten. De
muur en de Forten zijn gepositioneerd op
een heuvel of een plaats waar het landschap een natuurlijke gracht vormt. Deze
tactische posities maakten het verdedigen van de muur makkelijker. De muur is
op vele plaatsen afgebroken, onderbroken. Dit heeft te maken met de tands des
tijds maar ook voor de bouw van huizen die zich in de loop dereeuwen hebben volbracht.
Laatste dag
Windemere, Lake District.
Time to move one to my next adventure. Ik ben met Roy nog een laatste
toer gaan doen op het meer. Hij heeft me eenlate English Breakfeast gemaakt. Spek, bonen in tomatensaus, een paar
spiegelende eieren en dit alles op een boterham met Belgische kaas, van een bi-
internationaal gerecht gesproken.
De kapotte boot bleek niet te willen gemaakt worden. Delijm van mijn repair kit was niet geschikt voor dit
soort werk. Ik moest volgens Roy in een supermarktenketen B&Q serieus glue
kopen. Bon alles inpakken, Camio eens goed uitkuisen en alles een plaats geven.
A Place for everything,
everything at his place.
Ik heb eindelijk ook eens mijn dubbele sleutels verstopt in
de carrosserie van mijn Camio zodat ik bij verlies nog altijd mijn huis in kan.
Vaarwel.
Nog een frisse Fanta gekocht, mijn kameraden TOM-TOM
ingesteld en weg was ik.
De Camio loste niet teveel noodsignalen dus dat was dik in
orde. Wat ik niet wist was dat mijn 2 kameraden mij langst een bergpas, Lake
District uit wilde sturen; Tegen dat ik dat door had was het al te laat. De
grap van die twee zotten die na de 90ste
muur die ze overklommen van de honderd die ze te doen hadden moe werden enbeslisten om rechtsomkeer te maken. Ik dacht
echt dat mijn Camio ging sterven. Voor degenen die de Smijsberg kennen, het was
een afwisseling van deze berg met af en toe een Koksbergske ertussen. Soms tot
wel 20°. Zo stijl man/vrouw, echt niet normaal. Ik heb hem dus regelmatig in 1ste
moeten laten staan, pas bien du tout, maar ja ik kon mijn geluk niet op als ik
boven kwam. Eens Lake District uitgereden was het nog een uurtje tot Carlisle,
de stad die het uiterste links van Adrians wall ligt.
Daar aangekomen ben ik de Lidl binnengestapt en een beetje
verse groenten gekocht en niet te vergeten een crème voor mijn kreeftekop in te
wrijven. Ik was daar de enige in die enorm grote winkel, echt beklijvend. Einde
van het Bankweekend was de uitleg hiervoor. Ik vroeg de manager waar ikmijn Camio veilig kon parkeren en of er
ergens een camping in de buurt was waar ik terecht kon. Hij vertelde me dat ik
me kon parkeren voor de nacht achter de winkel met zijn permissie. Het was daar
een beetje enen donkere hoek met veel gebroken glas, ma soit, ik had maar weer
eens een slaapplaats.
Zondag rustdag. Leek me goed om deze dag te respecteren op
mijn trip. Deze morgen opgestaan om 7u om samen met Roy nog een koffie te
drinken. Ik zette de koffie terwijl hij
een douche nam. Bij zijn vertrek kwam ter sprake dat hij vanavond misschien nog
terugkomt, omdat de plaats waar hij heen gaat, zon 30 km hiervandaan, nog altijd
in Lake Distrikt, geen camping is. Ik vroeg hem om, als dat het geval zou zijn,
wat melk en brood mee te brengen. No probs. Ok, ik dus terug mijn bed in. Het
had hard gevroren deze nacht en had hierdoor niet echt goed geslapen dus gunde
ik mezelf nog een paar uurtjes slaap.
Nadien heb ik tot een uur oféén mijn reis verder zitten plannen. Ik wil morgen vertrekken naar
Adrians wall. Deze ligt op mijn pad naar Schotland en lijkt me een interessant
culturele werelderfgoed. Het omvat een muur die van het westen van Engeland in
Carlisle tot aan het oosten in Newcastle reikt. Dit is een muur die de Ierse
zee verbind met de Noordzee en dateert uit de tijd van de Romeinen. De naam
Adrian is die van een Romeinse keizer die de muur liet bouwen in AD 122 (Anno
Domini is Latijns voor het jaar van onze heer). De bouw van de muur heeft meer
als een eeuw in beslag genomen. Verspreid over de lengte van de muur, die in
totaal zon 120 km
is, zijn vele overblijfselen van wachttorens en Romeinse bouwwerken te
bezichtigen. Beslissing is gemaakt, ik treker morgen naartoe en doe de nodige informatie in om er een fietstocht of
wandeltocht te maken.
Tegen een uur of één heb ik me in een zomerse outfit
gestoken om me ergens neer te palmen met als enige doel, het lezen van On the
road van Jack Kerouac. Dat verhaal is zeer passend bij mijn reis. Onderweg naar het neerpalmen
kom ik Henry en Terry tegen met hun hond Tom. Het moet nu lukken dat Henry me voorstelt
om, moest ik goesting hebben, zijn Kano kon nemen voor een solo op het meer. Na
een halve seconde twijfelzei ik jaen stak mijn zak in een waterdichte en weg
was ik. Na een goed uur peddelen heb ik mijn boek bovengehaald en ben ik
beginnen lezen. Echt de max zo wiebelend op een bootje een boek lezen. Nadien
hartelijk bedankt voor het lenen van hun kano.
Toen ik naar mijn huis stapte zag ik een tafereel dat ik
nogal eens gezien had. Twee gasten die nogal bedenkelijk staan de kijken naar
een opblaasbare boot/kano. Het cliché van de gemeentewerkers natuurlijk. Ik
vroeg of ik kon helpen, we have got a leak. I can fix that, zeg ik. Zal ik
het repareren ja of nee? Twijfel langst hunne kant, jes but we are leavingtomorrow. Na een tijdje
zeggen die mannen, if jou can fix it jou can have it. OK dan. Een opblaasbare
boot van enkele meters lang, een pomp, twee pedels. Het geheel leg ik langs mijn
Camio en ik zal morgen proberen het lek te maken met mijn equipement voor het
maken van een fietsband. . Hoe het allemaal toch lopen kan Nog even gebabbeld
over mijn reis enhet leven . Na enkele
raadgevingen hebben onze paden zich hier verlaten.
Tegen dan was Roy terug. We hebben nog samen iets gegeten en
vroeg onze nest in. We hebben afgesproken om int vroeg nog een toer te gaan
varen. In de namiddag wil ik vetrekken met als bestemming Adrians wall.
Vandaag was MY DAY, Faith day. Ik ben tegen 8u30 opgestaan, een goede
stevige kop koffie gezet, een paar bokes met choco gesmeerd en ben mijn
zoektocht gestart naar Mister Roy met mijn ontbijt in mijn handen. Blauwe ford Gallaxy met een canoe, easy
to find, no. De camping bestaat uit verschillende delen en kwam snel Roy
zijn Gear tegen. hij lag nog lekker te knorren, no problem, even aan het meer
gaan zitten en op het duizendste gemak mijn ontbijt verorberd en een beetje
gelezen. Na een drie kwartier was het een blij weerzien met deze man. Roy is
zelf vader van 2 kinderen, dentelspecialist en sinds 5 jaar gegrepen door de
Kano microbe. We hebben samen nog een koffietje gedronken en besproken hoe we
de dag zouden doorbrengen. TAKE
JOUR TIME? WE ARE NOT IN A RUSH was zijn Motto. Hij stelde me voor om
mijn Camio te gaan halen en deze naast de zijne te plaatsten zodat ik niet
telkens naar de nadere kant van de camping hoefde te lopen. We hebben de dingen
nodig om de dag te overleven, spearcloting, and some food in waterdichte zakken
gestoken. Ik ben nog ergens een 'live jacket' gaan lenen. Roy heeft al zijn
special equipement ingeladen in zijn kano, een echte Magaiver die man. And off
we went. De kano te water gelegd, nog enkele richtlijnen meegekregen van de
dingen die ik zeker niets moest doen, zijnde dat als er golven op ons afkomen
ik in geen geval rare dingen mocht doen met pedel of lichaam, gewoon hands up,
this is a robbery en
verder peddelen. (i will execute every F one of jou, ai). Na een paar uur
cruisen over het water hebben we een welverdiende and verry famous 'thee time'
ingelast. Een grasveld badend in de zon opgezocht en ons vaartuig langs een
riviertje geparkeerd met als wachters een paar ganzen, no need for a ticket. Na
een goede maaltijd en interessante gesprekken hebben we een lekkere koffie
gedronken. CAPPOECINO met een lekkere scheut JACK DANIELS. And off we
went again. Het was echt genieten tot dan toe, zon in ons aangezicht,
enkel mijn thermisch ondergoed aan, en veel aan het bijleren over allerhande
interessante weetjes en NOW HHOW voor het bevaren van een kano. Tot we plots in
de verte een rookwolk zien en dat Roy tegen me zegt, 'hey there are not suppose the make fier by the
lake. Let's take a look. Bij een recente vraag waar ik naartoe wilden zei ik
naar een boothuis te willen gaan waar ik gisteren met de fiets was gepasseerd.
Die rookwolk bleek juist op die plek te zijn. Een boathouse is een soort van parking
langst het meer waar boten na het varen in worden geparkeerd en onderhouden.
Daar aangekomen zien we dat er een oude stoomboot staat van zo'n 20 meter lang en slecht 2 meter breed, een uniek
exemplaar uit 1906 bleek later. De meneer die daar rondloopt wijst ons erop dat
dit 'private property' is waar we wilde aanmeren en verwees ons naar een plek
iets verder. De reden hiervoor was het respectloze gedrag van vele mensen die
bvb. afval achterlaten en geen respect tonen voor de natuur. Roy's kenmerk is
dat hij praatgraag is en dit mocht George, die meneer, en zijn twee
mechaniekers ondervinden. Bleek niet zonder gevolg, de man nodigde ons prompt
uit om met deze antieke boot een tour de doen rond het meer. We konden onze kano
in zijn boathouse parkeren. Tijdens de tocht werd er thee gezet en kregen we de
gehele geschiedenis van de boot voorgeschoteld. Echt verry nice. Bij de
terugkomst vroeg George, verdergaand op een gesprek op de boot of we nog even
mee wat hout konden gaan halen bij een plaatselijke boer. We hebben deze heavy weight
balken op een aanhangwagen van een tractor geladen en later afgezet aan the
boathouse. Het hout zou later dienen om een constructie te bouwen om boten ten
droge te leggen. Een heen en weer thank jou en terug de kano in. Ik was toen mentaal echt
moe, alsook Roy, we hebben nog samen iets gegeten, een biertje gedronken en
afgesproken om nog een koffie te drinken voor zijn vertrek. I HAD A VERRY NICE
DAY luidde het wederzijds.
Foto's volgen later. Roy ging ze me e-mailen.
Vandaag vroeg uit de veren. 7u om precies te zijn. Gaat altijd als je aan het
'vakanatiennen' bent. Na de lange tocht van gisteren heb ik eens al de niveaus
nagekeken van het aanwezige vocht in men Camio. Bleek al wat olie verbruikt te
hebben. Ik heb er een goede liter bijgegoten. Na het ontbijt in mijn
autodidacte halfpension, heb ik het plaatselijke toeristische bureau opgezocht
voor mijn informatiequest. Waar kan in kamperen, zeilen, kanoën,... . Voor
kamperen waren er een tiental opties en heb de dichtstbijzijnde gekozen. Ik ben
er meteen heen gereden. Onderweg stopte ik even aan een klein huisje waar ze
normaal gezien kanos zouden verhuren, bleek me toch, but nobody there. Ik ben
toch even naar het meer gestapt en aan de babbel geraakt met Roy. Hij is een
ervaren Kanovaarder en deelde me mede ook in 'Low Ray' te verblijven. Hij vroeg
me of ik zin moest hebben om morgen als passagier of mede roeier met hem te
gaan peddelen. Oh jeh off course. I'l see jou there. Ik heb hem intussen nog
niet gezien dus hoop ik hem s'morgens tegen het lijf te lopen. Ik zal goed op
tijd gaan kijken.
Vandaag heb ik de fiets van zijn sokkel gehaald, alles
geïnstalleerd, mijn eigen verkleed en den tour van het meer gedaan. Mountainbike
is iets wat ik in de toekomst wat meer wil gaan doen, we will see. Tijdens de
tocht een veerboot genomen voor auto's. Vandaag voor het eerst getuige geweest
van het wisselvallige weer van Engeland.
Als Belg zijnde was de verwondering niet zo groot en genoot ik van deze
snelle switch van weersomstandigheden. Daarjuist nog eens een lekker douche
gepakt en dat allemaal voor 9
pond voor 2 dagen, mij hoor je niet klagen. Normally21 pond omdat het hier
'Bankweekend' is. Ik was tijdens het betalen over mijn reis beginnen praten en
zijn luisterende oor heeft de prijs prompt doen dalen. ALLRIGHTY
Na een ochtendloop heb ik een koffie gezet met lekkere Belgische
koekskes, mmmercikes Sofie. Nadien heb ik de site van Stonehenge bezocht
met een audiotourguide die fout was ingesteld in het Chinees. Ben
deze uiteindelijk toch maar gaan omwisselen in één die me toesprak in het
Engels. Stonehenge is blijkbaar het markantste prehistorische monument in Groot-Brittannië,
het is dan ook het centrum van een van de oudste beschavingen ter wereld. De
site was afgebakend met koorden en er was een uitgestippeld pad die de horde
toeristen moest leiden van ingang naar uitgang. Ik moet zeggen dat de
site meer tot mijn verbeelding speelde de dag ervoor toen ik er s'avonds bij
zonsondergang arriveerde. De afwezigheid van toeristen zal hier wel in
meegespeeld hebben. Niet tegenstaande dat het een prachtig bouwwerk is die de
mogelijkheid bied voor vele interpretaties.
Ik heb me nadien een membershipcard van de 'English Heritage' aangeschaft. Deze
koste me 32 pond
waarvan ik er 6 terugvorderde die ik betaalde als ingang voor Stonehenge. Deze
kaart geeft gratis toegang tot bijna het gehele culturele erfgoed van Engeland
en gedeeltelijk Schotland. Een echte aanrader mag ik zeggen want ik heb de
kaart al dubbel en dik terugverdiend na een week reizen.
Dicht bij Stonehenge (zo'n 30
km rijden) ligt het dorpje Avebury. Daar ben ik in de
namiddag naartoe getrokken. Dit werd me aangeraden door de verkoper van de
kaart ten gevolge van een discussie over de veiligheidsperimeter die
aanwezig is op de site van Stonhenge. Ik zei hem dat ik Stonehenge mooier
vond bij avondval, de dag ervoor als ik aankwam. Het was dan wel op een
bepaalde afstand maar het sprak meer tot de verbeelding. Volgens hem is Avebury
een veel groter, gelijkende site die minder toeristisch is. Hier kon ik vrij
rondlopen op de wijden waar de steenformaties zich bevonden, de stenen voelen,
meer de sfeer opsnuiven.
Tegen 16 u ben ik mijn tocht naar Lake District begonnen. Dit is het grootste
nationale park van Engeland en bestaat uit een veelheid van meren die gelegen
zijn in Cumbria in het Noorden van Engeland. Ik heb het centrum van deze
merengroep uitgekozen, het kleine dorpje Windemere. De tocht heeft uiteindelijk
zo'n 7 u in beslag genomen. Mij hoor je niet klagen. Ik ben altijd zeer
euforisch als mijn Camio zonder teveel kleerscheuren op zijn bestemming
aankomt. Onderweg heb ik snel nog even getankt. Bleek mijn bankkaart niet te
werken. Juist daarvoor was ik de pompbediende nog aan het uitleggen dat er in België
niet meer getankt kan worden zonder vooraf te betalen. Tank maar en betaal dan.
Uiteindelijk een compromis kunnen sluiten om in euros te betalen nadat ik deze
rekenkundig had omgerekend. I even tipt the man. S'avonds uiteindelijk tegen 23
u aangekomen in het dorpje Windemere. Daar heb ik me op een betaalparking gezet
en stelde de wekker vroeg in zodat ik op ben voor de betaalparking terug
betaalparking werd. Parkeren en meteen Dodo. Nog een groepje dronkaards en
vertrekkende auto's die me wakker hielden maar verder lekker dromenland
ingedommeld.
Rond 2 u in de namiddag de boot genomen in Calais. Deze vertrok met
een goeie 2 u vertraging. No problem. Tegen 18 u Belgische tijd
aangekomen in Dover. Daar is het Zomeruur dat we er verleden week hebben
bijgekregen teruggedraaid en het was terug 17u. Nice. Juist geen getlag
aan overgehouden.
Eens in Dover aangekomen gelden dus de 'driving left rules'. Gelukkig
waarschuwt mijn vrienden Tom-Tom me telkens opnieuw voor deze regel. Ik moet
zeggen dat het wel een serieuze aanpassing is op het begin.
Het gehele verkeer is eigenlijk gewoon gespiegeld. Best wel spannend.
afritten links pakken, rotondes evenwel,... . Dat zou hier iets voor Sofie
zijn, zij rijdt ook altijd links, maar dan wel in België, en misschien erbij
zeggen, niet omdat ze snel rijdt.
Van Dover ben ik dan meteen doorgereden richting Amesbury, gelegen in het
Zuid-Westen van Engeland en ik ben daar uiteindelijk tegen 21u aangekomen. Amesbury
is de stad waar Stonehenge gelegen is. Ik heb me daar geparkeerd naast een
paar andere Vans en genoten van Stonehenge bij zonsondergang. Nog even het
thuisfront geruststellen en mijn Camio (aka volkswagen multivan) herschikt en
klaargemaakt voor de nacht. Juist nog een single malt ingeschonken (dank u Els
en Jean-Pierre) en mijne nest in.
Plan voor morgen is vroeg opstaan, een toer gaan lopen en de site verkennen.