Als deze stad een belletje doet rinkelen is het omdat in
1987 hier elf mensen stierven tengevolge van een bomaanslag door de IRA. Ik heb
Enniskillen uitgekozen omwille van zijn centrale ligging ten opzichte van de
Lower Loogh Erne en de Upper Lough Erne. Het weer is naar de zonnige kant en
heb besloten de dag vroeg te starten en de streek te verkennen met de fiets. Ik
heb mijn Camio op de veiligste parking tot nog toe gestationeerd. Cameras
houden alles nauwlettend in het oog en aan de overkant ligt het politiebureau.
Ik ben rond Upper Lough Erne gefietst en Castle Coole en Florence Court
bezocht. Dit kasteel en Palladiaans landhuis zijn beide gebouwd rond de 18de
eeuw en zijn dan ook zeer gelijkend in hun stijl. De binnenkant was
voornamelijk te karakteriseren door het prachtige en gedetailleerd versierd
plaasterwerk. Ik bentegen de avond in
een plaatselijke pub een lekkere vettige Fish en Chips gaan eten. Ik kwam de
taxichauffeur tegen die me de parking gisteren avond aanraadde en die gaf me
bij het uitleggen van mijn geplande traject nog enkele tips.
Castle Coole in Enniskillen Florence Court Best bewakende parking tot nog toe. De bank achter me en de flikken voor me
On the road
again. De Camio doet het weer na een beetje tegenstribbelen natuurlijk. Vanaf
nu is het de bedoeling dat ik naar het Zuiden van de Republiek Ierland reis
zodat ik ongeveer binnen een week aankom in Cork. Hier zou ik veilig mijn auto
kunnen achterlaten bij kennissen van de ouders van Sofie. Zodat ik de gehele Zuid-West
Kust kan aandoen voor een dikke week zonder de auto. Ofwel doe ik het met de
fiets ofwel met de backpack, we zullen wel zien.
Onderweg ben ik naar Hezlett House gereden wat een van de
oudste huizen is van Noord-Ierland. Het huis zelf dateert van 1690 en is onder
de hoedde van National Trust die het in zijn traditionele staat probeert te
houden. Een tof weetje is dat het rieten dak vroeger op sommige plaatsen tot 2 meter dik was. Dit kan in
totaal gewicht vergeleken worden met 5 schoolbussen dat op de houten structuur
van het huis rusten. Dit zijn zaken dat National trust heeft moeten aanpassen
om het voortbestaan van dit stukje Ierse geschiedenis te garanderen voor de
toekomst.
Hezlett House Mussenden temple and Downhill. Als je de Vandalen laat doen... Gespleten Persoonlijkheid
Mijn Camio staat op een paar meter van de Atlantische oceaan
in een klein haventje. Lekker afgelegen en totaal niet toeristisch. Goede
uitvalsbasis voor een paar dagen de Causeway Coast Route te verkennen met de
fiets.
Portballintrae is een klein dorpje die ik als uitvalsbasis heb gekozen om de Coastal Route te doen. Ik mocht er in het haventje van de Portballintrae Boat Club staan. Ik ging er elke avond a pint drinken en al snel kende iedereen me. De mensen waren er zeer vriendelijk en behulpzaam. Zo mocht ik hun keuken gebruiken en hun kennis van het Noorden uitvragen. Causeway Coastal Route, deze route loopt langst de gehele Noordkust van Noord-Ierland Me the little giant and the Giant's Causeway Giant's Causeway from a distance Touwbrug in Carrick-A-Ride
Carrick_O-Rede betekent in Gaelic de rots in de weg. Reeds
350 jaar hebben plaatselijke vissers
deze brug van 30 meter gespannen en dit
op een hoogte van 20 meter.
Dit was omdat verderop
een ideale plaats was om de emigrerende zalm te vangen.
Dunluce Castle Onder het kasteel bevind zich een geheime vluchtweg. Van hieruit kon er met een kleine boot via de zee gevlucht worden naar Schotland White Rocks, dit zijn witte kalkrotsen, waar de zee als een beeldhouwer dagelijks zijn kracht op loslaat. Dit maakt deze rotsen tot prachtige vormen.
Vandaag is Ierland aan de beurt. Sinds een paar dagen begint
de Camio het moeilijk te hebben bij het starten. Gisteren viel hij tot 3 keer
stil bij de eerste meters niettegenstaande dat hij daarna zijn weg vind om vlot
verder te rijden. Dus tot gisteren was het na een goede kilometer, eens hij
warm kreeg, dik in orde. Toen ik deze morgen vertrok bleef dit aanhouden en
kreeg hij niet zijn volle vermogen bij het schakelen en ben ik na 20 km gestopt. Misschien nog
maar eens erbij zeggen dat ik op 3 cilinders rij. Bij het stoppen dacht ik dat
mijn reis met de Camio afgelopen was. De reis is dan zeker niet in zijn geheel
afgelopen, maar toch even paniek. Even naar ons vader gebeld omdat ik bij op
zijn Europ Assistence ben aangesloten. Hij zei me ze even te bellen. Hetkomt erop neer dat bij panne ik gerepatrieerd
word naar een garage en dat ze daar berekenen hoeveel tijd dat de reparatie in
beslag zal nemen. Alleen als het langer als 5 dagen duurt word hij helemaal
gerepatrieerd tot België. Ze zei me dat als het een probleem is met de motor er
al snel een week gerekend word dus met mijn cilinder probleem zal ik
waarschijnlijk geen problemen ondervinden om in aanmerking te komen. Ik wou dit
voor mezelf even uitklaren voor ik de boot naar Ierland nam. Soit.
Na het herstarten was het probleem van de baan en ik terug
op de baan. Ik ben naar de haven Van Cairnryan gereden waar ik om 3u de boot heb
genomen naar Carne. Daar aangekomen om 4u heb ik proviand ingeslagen en ben ik
via de Coast Road gereden naar Bushmills waar ik redelijk centraalhet Noorden kan verkennen zonder de Camio de
gebruiken. Dit zal dan ook terug de manier van reizen worden.