Luc lamote Pedagogische
studiedag 29 mei 2012.
Nadenken
over diversiteit
Waarde collegas.
Als directeur van uw school heb ik een
eigen visie op multiculturaliteit en interculturele dialoog. Dit vertaalt zich
in de vormgeving van de onderwijspraktijk die jullie dagelijks kunnen ervaren,
het concept brede school, de hoofddoek als onbespreekbaar element en het
belang van religieuze activiteiten tot halal vlees in onze restaurants. Deze
visie werd niet gedeeld, kwam van bovenuit. Daarom ben ik blij met deze
pedagogische studiedag. Al was het maar om het kader, theoretisch en praktisch,
waarop mijn beleid steunde te kunnen verantwoorden.
Diversiteit anders bekeken.
De omgevingsfactoren waar onze scholen
in de stad Antwerpen zich bevinden veranderen steeds sneller en diepgaander. De
evolutie van de grootstedelijke context lijken exponentieel te verlopen.
Onderwijs ondergaat dit en probeert aan steeds wisselende behoeften te
beantwoorden. De demografische parameters die deze veranderingen illustreren
overschrijden al lang het adaptatievermogen van mensen. Omgevingsfactoren zowel
micro of macro spelen voor alle werkvormen van ons onderwijs. De actuele
discussies rond diversiteit lijken nu
al achterhaald. Nadenken over diversiteit in onze stad, haar onderwijs en onze
school kan niet los gezien worden van de veranderingsprocessen die we in zowat
alle aspecten van ons professioneel en privéleven ervaren.
Veranderingsprocessen:
Veranderingsprocessen zijn een
uitgangspunt. Het identiteitsverhaal van gelovigen is daarvan een illustratie.
Terwijl in ons land de ontkerkelijking steeds verder gaat zie je een toename
van godsdienstbeleving over de hele wereld en dus ook bij onze leerlingen. God
is niet dood, hij is gewoon terug en hoe. Ook door en via de leerlingen worden
we bevraagd over de religieuze waarden van onze katholieke school en dat niet
alleen door moslims.
Wanneer we kijken naar hoe mensen en
groepen omgaan met veranderingen het steeds diverser en multicultureel worden
van de samenleving en de daaruit ontstane vervreemdingsverschijnselen stelt
zich de vraag in hoeverre we het adaptatie vermogen van mensen en organisaties overschrijden.
De snelheid waarmee maatschappelijke veranderingen zich aandienen zijn niet
langer een constante.
Concrete incidenten, zelfs in onze school,
kunnen racistisch genoemd worden. De vervreemding waaruit dit ontstaat, leeft
bij ons allen. Een op hol geslagen samenleving waardoor we ons zijn minst
proberen te beschermen tegen het vreemde. Raar is wel dat de religieuze
praktijk bij moslims hinderlijk gelijkt op die van onze gezinnen 30 jaar
geleden. Ik vraag me soms af of er hier geen sprake is van jaloezie. Het
herkennen van ritussen en verbanden die we verloren hebben in een steeds
dwingender moderniteit.
God is niet dood, zelfs niet in onze
scholen waar het katholiek onderwijs vandaag minder dan 4 % kernkatholieken telt. Binnen 5 jaar zijn
ook die weg. God wordt terug binnengebracht via de vele kleuren en nieuwkomers.
Onze katholieke school, leerkrachten, worden bevraagd over hun religieuze
praktijk door de Oost-Europeanen. Kortom veel gelovige leerlingen, hun ouders
zijn wat ontgoocheld in onze K school. Veel van deze ouders, ook de moslims,
kozen voor een school waar geloof in het pedagogisch project is verankerd.
Vandaag gaat het maatschappelijk debat
over de plaats van het geloof in onze samenleving en dus ook in de school.
Geloof als verzwakkend en storend element t.o.v. de postmoderniteit. De positie
van vele maatschappelijke actoren en de concrete praktijk van het verdringen
van katholieke en religieuze organisaties
vertrekt vanuit een beschavingsretoriek. Godsdienst is dus hinderlijk,
achterlijk.
Uiteindelijk herleidt het debat zich
naar onszelf. Zijn we nog een katholieke school en wat betekent dit. De
identiteitsvraag wordt zo door anderen, incidentjes, scherp gesteld. Juist in
dit tijdsgewricht hebben onze inrichtende machten, geflankeerd door het
vicariaat beslist het katholiek onderwijs onze stad te verlaten. Deze bewering
is niet lichtzinnig maar onverkort waar.
Een dialogische benadering?
Daar waar de ene dialoog als middel
gebruikt om tot een vastliggende oplossing te komen (teleologische visie), zal
onze interpretatie van dialoog uitgaan van een steeds blijvend verschil en
ontbreken van een laatste woord (niet-teleologische visie). In deze niet-teleologische
visie is de dialoog oneindig en komt men in een niet-autoritaire relatie tot
het construeren van kennis.
In een pedagogisch kader is deze
dialoog er dus op gericht nieuwe dingen te begrijpen en kennis en inzicht te
bevorderen door steeds van op een andere manier de dingen te benaderen. Hoewel
op het eerste zicht lijkt dat de niet-teleologische visie, een grotere
gelijkheid en vrijheid van ieder individu inhoudt, valt het op dat in het
beleid rond opleiding en vorming vaak vanuit een teleologische visie wordt
vertrokken.
In scholen zien we dus dezelfde
beweging. De lessen worden gegeven aan de hand van maatstaven die vastgelegd
zijn door de middenklasse. Het zijn deze maatstaven waaraan iedereen
uiteindelijk moet aan voldoen. Het eindpunt van de kennis ligt vast en houdt
een ongelijke positie van verlichte en niet-verlichte groepen in stand. In
het multicultureel beleid vertaalt zich dit in autochtonen en allochtonen. Onze
kritiek is met andere woorden gericht op een teleologische visie op dialoog,
waar de uiteindelijke oplossing al vastligt en de dominante middenklasse hoger
komt te staan dan de nieuwkomer. In deze verschillende vormen van dialoog is de
machtsrelatie steeds aanwezig.
In onze school proberen we alvast verschillende
culturen en sociale achtergronden een plaats te geven. Iedereen die hiervoor openstaat,
krijgt de kans om met een brede waaier van levensvisies in contact te komen en
zo de dialoog aan te gaan met mensen van diverse achtergronden maar enkel als
ze dit zelf willen. Er is dus geen uiteindelijke oplossing die moet bereikt
worden door middel van deze dialoog. We gaan uit van een niet-teleologische
visie op dialoog.
Het is belangrijk dat we een plaats
vinden waar we verschillen in identiteit naar buiten kunnen brengen. Deze
plaats moet de verschillen niet laten verdwijnen of laten oplossen door naar
een consensus te groeien, maar moet de verschillen een plaats geven. Een
publieke ruimte zoals onze school kan daartoe in staat zijn door verschillen zichtbaar
te maken, ons te ontlasten van de vreemdheid die in onszelf ontstaat. Dit is
ook wat we in onze school moeten nastreven.
Er wordt gewerkt met ieders
persoonlijke successen, er is geen verbod op hoofddoek of andere religieuze
symbolen. Iedereen mag zijn eigenheid tonen, waardoor er kan nagedacht worden
over de verschillen die aanwezig zijn, zonder dat men hier echt begrip voor
moet hebben of het overgenomen moet worden. Door in de school verschillende
organisaties met een andere achtergrond een plaats te geven, kunnen zij in deze
publieke ruimte verschillen tonen, bijvoorbeeld door hun eigen streekproducten
te bereiden op een lokaal feest. Zo kan iedereen horen wat de andere te zeggen
heeft, maar is er niemand verplicht om hier ook echt begrip voor te hebben.
Enkel als dit hun ook echt raakt, kunnen ze dit geheel vrijwillig in zich
opnemen. Er is plaats voor gesprek waar men van mening kan verschillen zonder
dat het doel is om een overeenkomst te vinden. Ze zetten mensen aan na te
denken wie ze zijn en wat ze willen. Iedereen kiest zelf hoe en met welke
normen en waarden hij of zij deelneemt aan ons schoolgebeuren.
Vandaar ook dat we onze school niet
definiëren als een multiculturele school omdat deze term wijst op een
probleemstelling. Een andere reden waarom we de term multicultureel en de
daarbij horende interculturele dialoog liever niet hanteren in de school is dat
de problemen die er zijn volgens mij weinig te maken hebben met
multiculturaliteit, maar met allerlei vormen van diversiteit in onze samenleving,
zoals sociaal-economische status, taal, cultuur, religie, leeftijd enzoverder.
Beste Collegas, je voelt het, ik wil
iets achterlaten. Ik hoop dat ik bondgenoten vind om het denken rond
diversiteit verder te ontwikkelen. Omgaan met diversiteit is geen kwestie van gelijk,
ongelijk of schuldvragen. Onze scholen, ouders, maar ook onze kinderen willen
allen het beste. Dat we elkaar niet begrijpen is minder een kwestie van taal
(al wil ik het probleem van de taalachterstand niet onder de mat vegen), wel
van verschillen in cultuur en sociale omgeving. Om die te overbruggen moet er
een doorbraak komen zowel in de samenstelling van onze schoolbesturen als in
die van het personeel. Het gebrek aan representatieve kaders en gevormde
leerkrachten uit de nieuwe middengroepen is daarbij een groot probleem.
Ik kan me geen stad voorstellen zonder
warme sociale weefsels. Dit was en is de missie van het katholiek middenveld en
dus ook onze school. Hoe solidariteit waar maken vanuit grote diversiteit? Hoe
het stedelijk project koppelen aan deze van de vele nieuwkomers en de
moslimgemeenschap in het bijzonder? Op zijn minst hebben wij met onze centra
Leren & Werken geprobeerd antwoorden te verzinnen. Brede school, een keuze
voor de moeilijkste leerlingen, kwalitatieve opleidingen, diversiteit als
normaliteit
Dit vanuit de praktijk en in de dagelijkse realiteit.
Ondanks het feit dat de laatste 4%
kernkatholieken het onderwijs verlaten lijkt me het christelijk
opvoedingsproject springlevend. Zaak is de veranderingen in onze samenleving,
hoe bevreemdend ook, positief te vertalen. Het blijft mijn overtuiging dat dit
een opportuniteit is voor het katholiek onderwijs. Daarvoor zijn historische,
religieuze maar ook kwaliteitsargumenten.
De vele probleemstellingen in de
analyses hebben wel degelijk een hiërarchie. In de eerste plaats gaat het hier
over de dromen van ouders en hun kinderen. Al de rest is ondergeschikt en
utilitair. Schuldvragen zijn niet aan de orde. Onze scholen, ouders, maar ook
onze jongeren, willen allen het beste. Hoewel, gezien de slechte
onderwijsresultaten bij de gekleurde jongeren we voor een verpletterende
verantwoordelijkheid worden geplaatst.
Deze verantwoordelijkheid dwingt ons
persoonlijke en groeps-identiteit
te overstijgen. Dit vraagt een grote rationaliteit vanuit ethische, humane en
zelfs religieuze overwegingen.
Luc
Lamote
Uw
directeur
Bijlagen: Diversiteit tekst LL.pdf (344.5 KB)
24-05-2012 om 20:19
geschreven door Luc Lamote 
Categorie:Onderwijs
|