Bezinning:
De zeven laatste woorden aan het Kruis - Hozana

1 Lukas
23:34: Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen.
Wanneer ik mediteer over het Lijden van Christus, mediteer
ik over Hem. Zijn woorden tonen dat Hij zich richt op de mensen die Hem het
lijden berokkenen, en niet op Zichzelf. Wanneer ik kijk naar de mensen die
Jezus ontmoet, is mijn indruk dat ze verward zijn. Zijn discipelen hadden reeds
te horen gekregen dat Hij zou lijden en sterven. Maar nu het gebeurt raken ze
in paniek en vluchten. De Joodse autoriteiten brengen getuigen naar voor die
elkaar tegenspreken.
Pilatus wordt heen en weer geslingerd tussen zijn zin van
gerechtigheid en zijn zwakheid. De Romeinse soldaten hebben elke menselijke
empathie verloren. De gewone mensen worden gemanipuleerd om Christus dood te
eisen, hoewel ze Jezus nauwelijks kennen. In deze chaos is Jezus stil en kalm.
De wereld draait verder rond Hem. Herinnert deze verwarring niet aan onszelf.
We zijn zo dikwijls opgeslorpt in het alledaagse leven. Christus kwam
onverwacht en niemand wist hoe hierop te reageren. Op het einde laat iedereen
Hem in de steek.
Toch veroordeelt hij hen niet voor hun verwarring. En Hij
veroordeelt ons niet om ons gebrek aan geloof op dit moment. De storm legt onze
kwetsbaarheid bloot en onze valse zekerheden waarrond we onze dagelijkse
activiteiten en prioriteiten hebben gepland. We moeten vast geloven dat
Christus alles onder controle heeft. En dat zelfs onze tegenslagen en lijden
een doel hebben in Gods ogen en dienen voor onze redding. Christus onderging de
straf die ons heel maakte en door Zijn wonden zijn we genezen.
Hij heeft reeds al ons lijden ondergaan op het Kruis. In
onze onzekerheden en tegenslagen, bitterheid en wanhoop hebben we Iemand naar
wie we kunnen kijken om leiding. Jezus, de Pionier en Degene die ons Geloof
perfectioneert. Laten we stil zijn en horen wat Christus te vertellen heeft. O
Heer, laat Uw Barmhartigheid op ons schijnen, want we vertrouwen op U. O Heer,
ik vertrouw op U, laat me nooit twijfelen of wankelen in Geloof. Amen. - Br
Gabriel Theis OP

2 Lukas
23:43: Ik verzeker je: nog vandaag zul je met Mij in het Paradijs zijn.
De goede dief had de doodstraf gekregen en we weten niet
welke misdaad hij had gepleegd om deze zware straf te verdienen. Hij hing aan
het kruis naast dat van Jezus. Hij wordt echter gered op het laatste moment van
inzicht, in een akte van overweging van zijn zonden. Hij herinnert zich dat God
een Verlosser had beloofd, een Messias die Israël ging verenigen en een nieuw
Koninkrijk ging oprichten. En ondanks het feit dat hij een man ziet die
geslagen en gewond is, veroordeeld als een misdadiger, herkent hij in Jezus
zijn Koning en Redder omdat de oude profetieën dit hadden voorzegd.
Jesaja 53:1,5: Als een loot schoot Hij op onder Gods ogen,
als een wortel die uitloopt in dorre grond. Om onze zonden werd Hij doorboord,
om onze wandaden gebroken. Voor ons welzijn werd Hij getuchtigd, Zijn striemen
brachten ons genezing. Vandaar dat de goede dief Jezus vraagt: Denk aan mij,
wanneer U in Uw Koninkrijk komt. Hij vraagt Jezus om nog eens aan hem te
denken. Het lijkt een bescheiden vraag, maar zijn verzoek in geloof ontvangt
een grenzeloze beloning. Jezus zegt: Ik verzeker je: nog vandaag zul je met Mij
in het Paradijs zijn.
Dit is de enige keer dat Jezus het woord Paradijs gebruikt
in de Bijbel. Een woord dat letterlijk Tuin betekent. Jezus ziet het in een
breder kader: in de tuin waar de mens in het begin van de Schepping werd
geplaatst: het oorspronkelijke Paradijs. Dat is het komende Koninkrijk en dit
omvat alle tijden en herinneringen. Het verhaal van de goede dief is nu nog van
belang en waar je nu deel van uitmaakt. Jezus heeft de overwinning behaald over
de verdrijving uit de Tuin van Eden en het Paradijs terug opengesteld. Herinner
je de grote smart van Adam en Eva, wanneer ze uit Eden werden verdreven. Maar
Jezus is een nieuw Tuin binnengegaan: Getsemane, en werd geconfronteerd met
doodsangst. Herinner je hoe onze eerste ouders de soevereiniteit verloren over
de Schepping.
En de kosmos viel in wanorde. Maar nu is Christus gekroond
en aanbeden als Koning, met een kroon van doornen en een Kruis als troon en
neemt alle zonden op zich. Herinner hoe Adam en Eva beschaamd waren nadat ze
hadden gezondigd en zagen dat ze naakt waren. Ze verborgen zich voor Gods
aanwezigheid. Maar Christus werd van Zijn kleren ontdaan en bespot in het zicht
van alle mensen. Hij ging de laatste kwelling in: de stilte van God. Herinner
hoe Eva, moeder van de mensheid at van de boom van kennis van goed en kwaad.
Maar nu staat Maria, Moeder van Jezus, aan de voet van het Kruis, de boom van
het Leven. Ze kijkt naar Jezus, die het Offerlam wordt, het Brood van de Hemel
dat leven, vrede en verzoening brengt met God. Verheug je, goede dief, want
vandaag begint het Koninkrijk. Het vlammende zwaard is verwijderd en we kunnen
uiteindelijk naar onze Hemelse Thuis. - Br Pablo Rodriguez Jordá OP

3 Johannes
19:26-27: Toen Jezus Zijn Moeder zag staan, en bij haar de leerling van wie Hij
veel hield, zei Hij tegen Zijn Moeder: Dat is Uw zoon, en daarna tegen Zijn
geliefde leerling: Dat is je Moeder, Vanaf dat moment nam die leerling haar
bij zich in huis.
Uit de hele Schrift kunnen lessen getrokken worden. In deze
tekst komen de woorden vrouw, moeder, zoon, geliefde discipel naar voor. Deze
termen betekenen een soort van relatie. Een discipel is een leerling van de weg
van zijn Meester. We weten natuurlijk uit de H. Schrift dat Jezus zowel de
Meester en de weg is die de discipel moet volgen. De weg die de discipel moet
volgen is de weg van het kruis. Neem je kruis op en volg Mij (Matt 16:24). In
het evangelie van Johannes zegt Jezus: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.
(Joh 14:6)
Geliefde is een tedere titel dat vanuit het hart komt.
Het toont de relatie die getoond wordt in het evangelie van Johannes in het
Laatste Avondmaal. Jezus zegt: Ik noem jullie niet langer dienaren meer, want
een dienaar weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem Ik jullie, omdat Ik
alles wat Ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. (Joh 15:15)
De geliefde discipel is degene die trouw is aan de weg van zijn Meester. De
leerling heeft het niet alleen begrepen maar de Weg, de Waarheid en het Leven
ter harte genomen. Iemand die de duisternis niet heeft begrepen of overweldigd.
Een goede en trouwe dienaar van Jezus, die de Waarheid is. Hij zal deelnemen
aan de vreugde van zijn Meester in Goddelijke vriendschap. Jezus ziet Zijn
Moeder, die haar kind ziet sterven.
Het Kind dat niet alleen de Weg en de Waarheid is, maar ook
het Leven en haar openbaart dat ze niet haar zoon verliest, maar er veel
bijwint omdat door het stromen van Bloed en water uit Zijn Zijde, de Kerk zal
worden geboren. Maria wordt voor ons, zoals de H. Ireneüs van Lyon het
uitdrukt: onze Levengevende Moeder in de orde van genade, net zoals Eva het
symbool is van moeder van de hele mensheid door bloed, zo is Maria de grote
Moeder van de hele mensheid door genade door het Bloed vergoten door haar Zoon
op het Kruis.
Jezus noemt Maria Vrouwe om haar eraan te herinneren dat
zij de nieuwe Eva is, zoals Hij de nieuwe Adam is. En zo is zij Moeder, niet
alleen van Hem, maar van elke geliefde discipel. Het woord Vrouwe toont ons
Marias plaats als oorsprong, op een gelijkaardige wijze als Eva, van de Kerk door
haar deelname in de wijsheid van God, door haar deelname aan het leven van haar
Zoon Jezus. Het woord Vrouwe geeft de Waarheid weer. De woorden Moeder en
Zoon zijn titels van een relatie. En welke relatie moet men verwachten van een
moeder en zoon, dan Liefde, aanmoediging en steun, fysiek en spiritueel.
Dit is iets wat we opmerken in het hele Evangelie. Welke
moeder zou haar kinderen niet verder blijven helpen, zelfs als haar aardse
leven geëindigd is. We zien een vooruitgang in relatie, een verdieping op
stevige fundamenten, de weg van de discipel of leerling, de waarheid van de
vriend en het leven van de familie. Van die dag af maakte de Geliefde Discipel
plaats voor haar in zijn huis.
We zien de discipel die Jezus liefheeft, die zijn
familieverplichtingen ernstig neemt. Verplichting is geen last, maar een gave.
Waarom gaf Jezus Zijn Moeder aan de discipel die Hij liefhad, terwijl Hij ter
dood werd gebracht? Het werd opgeschreven omdat het ons iets leert. Iets wat
Jezus zegt in Joh 10:10: om ons leven te geven in al zijn volheid. Natuurlijk geeft
hij om haar en zij om de geliefde discipel als haar eigen kind. Ook wij zijn
geliefde discipelen en daarom zijn we aan haar toegewijd, zoals Jezus het wil.
We geven om haar als onze Moeder. We worden door haar omhelsd, zoals alle
kinderen door hun ouders zouden moeten omhelsd worden.
Als we Christus onze Broeder noemen door adoptie, als we
als Christenen broeders en zusters zijn in Christus, dan moeten we plaats maken
voor onze Hemelse Moeder in ons leven en in onze woning. We moeten haar liefhebben
en vereren, zoals Hij, als haar kinderen en zij zal ons liefhebben en koesteren,
omdat ze in ons, op een mystieke manier, de Kerk ziet van haar geliefde Zoon.
En onze vreugde zal compleet zijn. In deze voorbereiding op Pasen, laten we
onze trouw vernieuwen aan onze Leraar, onze Vriend, onze Broeder Jezus Christus,
onze Heer door plaats te maken voor onze Hemelse Moeder in ons hart en onze
woning. - Br Thomas Thérèse Mannion OP
|