Even belangrijk als de Synodale Weg in Duitsland en het
wereldwijde synodale proces sinds vorig jaar is ook de behoefte aan een brede
beweging aan de Kerkelijke basis die zich inzet voor het bevorderen van de
fundamentele transformatieprocessen in onze Kerk en ook in de samenleving en
het zoeken naar nieuwe manieren. De volksconferentie in de Kerk We gaan
vooruit voor een synodale Kerk van de toekomst eind september 2022 in Keulen
bracht een brede alliantie van hervormingskrachten tot stand. Het daar
gepresenteerde open netwerkmodel van de Keulse godsdienstfilosoof Hans-Joachim
Höhn (Höhn 2022) toonde sociologische en theologische classificaties en
aanmoedigingen die nuttig zouden kunnen zijn voor het verdere werk van de
hervormingskrachten in Duitsland en op internationaal niveau.
Gespannen
transformatieproces
Wat de RK universele Kerk wordt genoemd, is in de afgelopen
eeuwen en decennia en in de verschillende landen en culturen zoals de instelling
zich aandient en graag gezien wil worden, lang niet zo monolithisch
eendimensionaal geweest. Dit geldt ook voor het Vaticaan. Maar de Pauselijke
aanspraak op absoluutheid van het 1e Vaticaans Concilie (1869/70), waarmee het
leergezag alle leerstellige en rechtsbevoegde macht op dogmatisch en juridisch
vlak op de Paus concentreerde, werkt vandaag nog steeds door.
Maar eerdere Pauselijke woorden van macht, bijvoorbeeld
over het verbod op kunstmatige anticonceptie (encycliek Humanae vitae 1968) of
over de uitsluiting van de wijding van vrouwen (Ordinatio sacerdotalis 1994)
hebben op lange termijn het tegenovergestelde effect gehad. Het Kerkelijk ambt
is niet meer in staat gehoorzaamheid te eisen of quasi automatisch op te eisen.
Dit is misschien nog niet het geval in alle regio's van de wereldwijde Kerk.
Maar de feedback van de Wereldsynode laat zien dat er overal een ontwaken is.
Het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965), dat wordt
beschouwd als een hervormingsconcilie, bracht enkele correcties aan in de leer
van die tijd. In een tijd dat veel Katholieke landen nog leden onder dictaturen
telden, zorgde dit voor interne Kerkelijke participatie op verschillende
niveaus, een opening naar andere religies, vooral het jodendom, en in het
algemeen een nieuwe, meer open positie binnen de wereldgemeenschap. Aan de
absolute positie van de Paus was echter niets veranderd. Alleen het aftreden
van Paus Benedictus in het voorjaar van 2013 op het hoogtepunt van de
misbruik-, financiële en vertrouwenscrisis ("Vatileaks") en de
verkiezing van Jorge Bergoglio uit Argentinië tot "Bisschop van Rome"
kenmerkten een keerpunt in het leiderschap van de Kerk. De RK-Kerk staat nu
voor een enorme hervormingsachterstand en een beslissende koerswijziging. In
navolging van Paulus VI heeft Franciscus gekozen voor een synodale weg en
probeert hij processen op gang te brengen. In Evangelii Gaudium benoemt
Franciscus expliciet zijn vier principes voor het proces: Tijd is meer waard
dan ruimte, Eenheid weegt meer op dan conflict, Realiteit is belangrijker
dan het idee en Het geheel is superieur aan een gedeelte". Franciscus
ziet echter eerst en vooral de noodzaak van een mentaliteitsverandering, vooral
bij de Bisschoppen, en hanteert een dialogische en spirituele stijl van
leidinggeven.
Na de herstellende pontificaten van Johannes Paulus II en
Benedictus XVI, die door middel van morele en dogmatische strengheid probeerden
de Roomse Kerk terug te brengen naar haar pre-Vaticaan II-status, probeert Paus
Franciscus op veel manieren de theologische en pastorale opening van het
Concilie voort te zetten.
Het Concilie had de nadruk gelegd op collegialiteit en de Bisschoppen
een essentiële verantwoordelijkheid gegeven voor Kerkelijk leiderschap. Het
gaat er nu om dat de Bisschoppen overal ter wereld samen met alle gedoopten
bereid zijn om de hun toekomende verantwoordelijkheid voor hun lokale kerken en
voor de universele Kerk weer volledig op zich te nemen. Subsidiariteit moet
niet alleen worden geëist door de samenleving en de staat, maar moet ook in de
Kerk zelf worden nageleefd. Maar dit betekent niet dat de diepe crisis van Kerkleiderschap
overwonnen is. Om het door Paus Franciscus in gang gezette hervormingsproces
theologisch en Kerkelijk beleid veilig te stellen, is dringend veel meer steun
nodig van alle Kardinalen en Bisschoppen, en theologen over de hele wereld die
klaar zijn voor hervorming.
De universele RK-Kerk bevindt zich midden in een
paradigmaverschuiving van een gecentraliseerde en absolutistische mannelijke
klerikale Kerk naar een Christelijke geloofsgemeenschap die de rituelen van het
Doopsel en het Vormsel als doorslaggevende lidmaatschapskenmerken begrijpt.
Als deze paradigmaverschuiving niet lukt, zou de breuk met
de traditie veel ernstiger kunnen zijn dan in de afgelopen decennia. De angst
voor verandering kan veel Bisschoppen misschien nog doen aarzelen om Franciscus
de volledige steun te geven die hij nodig heeft. Er kunnen ook Kardinalen zijn
die bij zijn verkiezing de noodzaak van een koerswijziging inzagen, maar voor
wie de koerswijziging nu te sterk en te snel lijkt. Sommigen zijn misschien ook
bang voor een Gorbatsjov-effect, dat de wereldwijde RK-Kerk het zal stellen met
decentralisatie zoals de uiteenvallende Sovjet-Unie deed.
De toekomst van onze Kerk hangt er in essentie van af of ze
haar weg terug vindt naar de oorspronkelijke Communio (gemeenschap), naar de
kerkelijke 2G-regel: gedoopt en gevormd. De indeling in "clerus" en
"leken" is fundamenteel in tegenspraak met het idee van het
"volk van God": allen behoren tot het volk en zijn dus
"leken"; ze zijn allemaal door God gekozen en zijn dus
"geestelijken". En dit geldt vooral in de "vrouwenkwestie".
Daarom is het zo belangrijk dat niet alleen de Bisschoppen een stem hebben op
de vergaderingen van de Wereldsynode 2023 en 2024.
Noot Claudia: Het is duidelijk dat voor sommigen een schisma in de Kerk niet vlug genoeg kan gebeuren en dat Jezus wordt buitengesloten uit Zijn eigen Kerk. Volgens deze 'ketters' is het een democratie waar iedereen zijn zeg heeft. Dat hun eeuwige ziel op het spel staat, wordt met geen woord over gerept. En nog minder dat de Hel een echte plaats is, ongeacht wat men gelooft.
|