De kritiek die begin 2022 werd geuit door Poolse en
Scandinavische Bisschoppen, evenals een groep conservatieve Bisschoppen uit
andere landen, vertegenwoordigt in zijn geheel een gemakkelijk transparante
poging om traditionele Bisschoppelijke posities te immuniseren tegen elke
theologische verdere ontwikkeling van de Katholieke leer. Kardinaal Kurt Koch,
verantwoordelijk voor de oecumene in het Vaticaan, verviel zelfs tot een
nazi-vergelijking (Duitse Christenen).
Angst
voor een Duitse bijzondere weg
De beschuldiging dat de Synodale Weg een Duitse Sonderweg
(bijzondere weg) is, loopt al lang op niets uit. Dat blijkt ook uit de
tussentijdse resultaten van het wereldwijde Synodale Proces ter voorbereiding
van de Wereldsynode 2023, die stilaan worden gepubliceerd. In veel gevallen worden
dezelfde punten aan de orde gesteld als op de Synodale Weg in Duitsland.
Internationale waarnemers uitgenodigd door de Synodale Weg hebben herhaaldelijk
verklaard dat de Duitse Synodale Weg een model is voor de Kerk als geheel.
Soortgelijke processen worden momenteel voorbereid in andere landen.
Waarschuwingen dat de Duitse Synodale Weg de eenheid van de
universele Kerk in gevaar brengt, zijn daarom niet erg overtuigend. Een reëel
gevaar voor de eenheid en toekomst van de Kerk komt niet uit Duitsland, maar
uit de krachten in de Kerk die hervormingen fundamenteel weigeren. Deze kringen
hebben geen antwoord op het spirituele en seksuele geweld dat heeft geleid tot
een dramatisch verlies aan geloofwaardigheid van de Kerk en zijn niet bereid om
de systemische oorzaken aan te pakken.
Zelfs binnen het internationale netwerk van de
hervormingskrachten blijkt hoe groot de interesse en verwachtingen overal ter
wereld zijn. De Synodale Weg is dus geen Duitse bijzondere weg, maar zou
eigenlijk een dienst aan de universele Kerk kunnen worden genoemd. Want de
schandalen die het nodig maakten, komen aan het licht in steeds meer lokale
kerken, ja in de hele universele Kerk.
Wereldwijd synodaal proces
Synodes zijn niet alleen kenmerkend voor Orthodoxe Kerken
en die van de Reformatie, maar hebben ook een traditie in de RK-Kerk. Kort na
het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) richtte Paus Paulus VI in Rome de
Bisschoppensynode op als een permanente instelling van Bisschoppen van over de
hele wereld. Maar onder Paus Johannes Paulus II en Paus Benedictus XVI leidde
deze instelling een schimmig bestaan. Het was Paus Franciscus die dit wereldwijde
overleg- en besluitvormingsorgaan nieuw leven inblies met de Synode over het
gezin 2014/2015, de Bisschoppensynode over de jeugd 2018, de Synode over de
Amazone 2019 en de Wereldsynode over synodaliteit met de resonerende titel:
Voor een synodale Kerk. Communio, Participatie en Missie. Na het
voorbereidende proces dat in oktober 2021 begon, was de vergadering van de
Bisschoppensynode aanvankelijk gepland voor oktober 2022, maar werd vanwege
Corona uitgesteld tot oktober 2023, en werd ook verlengd met een extra
vergadering in Rome in oktober 2024.
Het door de verantwoordelijke Kardinaal Mario Grech
aangekondigde voorbereidingsproces, waarbij alle lokale kerken met in totaal
bijna 1,4 miljard leden betrokken moeten worden, is een zeer ambitieus project,
maar één dat in korte tijd een grote impuls heeft gekregen. Terwijl de Duitse
Synodale Weg het concrete doel heeft om risicofactoren van seksueel en
spiritueel geweld te verminderen, heeft het wereldwijde synodale proces het
meer fundamentele doel om een bewustzijn van synodaliteit te ontwikkelen.
De vraag rijst: zag Rome ook de kansen van een synodale weg
dat niet door het canoniek recht was bepaald? Of is dit een poging om de
synodale weg in Duitsland te vertragen en te beperken?
Er zijn heel verschillende interpretaties hiervan
afhankelijk van de belangen die op het spel staan: Bisschop Georg Bätzing van
Limburg-Weilberg, voorzitter van de Duitse bisschoppenconferentie sinds 2020,
betoogde dat het twee processen zijn met hetzelfde doel. De Bisschop van
Regensburg, Rudolf Voderholzer daarentegen interpreteerde, net als Woelki, een
fundamentele tegenstander van de synodale weg in Duitsland, het wereldwijde
synodale proces als de hulp van Rome bij het overwinnen van de gevolgen van de
coronapandemie voor het Kerkelijk leven, d.w.z. alleen als een middel tot
evangelisatie.
De Franse religieuze Nathalie Becquart, sinds februari 2021
ondersecretaris van de Bisschoppensynode en uit hoofde van haar ambt de eerste
vrouw met volledig stemrecht in de Bisschoppensynode, noemt synodaliteit een
gemeenschappelijke weg bewandelen en een pelgrimskerk zijn waarin alle
gedoopten samenwerken. In die zin is synodaliteit een grondgedachte van de
Kerk: een visie op de Kerk als een dynamische gemeenschap.
En hoewel Paus Franciscus nieuwe vormen van participatie
heeft geïntroduceerd, zoals wereldwijde enquêtes ter voorbereiding van synodes,
zijn het tot nu toe bijna uitsluitend Bisschoppen die uiteindelijk moeten
beslissen. En uiteindelijk heeft de Paus toch nog het laatste woord met een
post-synodale brief.
Door raadplegingen en de indeling in diocesane fase,
continentale fase en globale fase zal de huidige synode een proces worden
voor de hele Kerk en iets van haar unieke, exclusieve en uitsluitend Bisschoppelijke
gebeurteniskarakter verliezen. De bedoeling is om dialoog tot stand te brengen
door middel van circulariteit.
Opvallend is dat in het werkdocument Maak de ruimte van je
tent wijd, d.w.z. de compilatie van het Vaticaan uit de wereldwijde feedback
van de lokale kerken en de hervormingsonderwerpen op een vergelijkbare manier
benoemd worden als in de Synodale Weg in Duitsland. Zo wordt het gebrek aan
gelijke rechten voor vrouwen in de RK-Kerk wereldwijd erkend als een centraal
probleem met tal van negatieve gevolgen voor de Kerk intern en extern.
Een volgende belangrijke fase zijn continentale
bijeenkomsten in het voorjaar van 2023 om ervaringen uit te wisselen en
actieprioriteiten te ontwikkelen voor concrete Kerkelijke situaties ter
voorbereiding van de synodevergaderingen in Rome in oktober 2023 en oktober
2024.
Het Duitse
Ad-limina Bezoek in 2022
Volgens de Katholieke opvatting is een bezoek ad limina aan
Rome een top-down evenement tussen enerzijds de Paus en de hoofden van de
Vaticaanse autoriteiten en anderzijds regionale Bisschoppenconferenties. In
regel vindt het elke 5 jaar plaats. Er werd reikhalzend uitgekeken naar het
bezoek van de Duitse Bisschoppenconferentie aan Rome medio november 2022, dat
vanwege Corona met twee jaar werd uitgesteld. Want er zijn niet alleen
verschillende standpunten over de Synodale Weg in Duitsland, maar ook over een
aantal andere kwesties. Bovendien is sinds de zaak-Woelki de sfeer reeds bijna
twee jaar gespannen, aangezien Paus Franciscus Woelki's ontslagverzoek nog niet
heeft aanvaard en ook niet van plan is dat "onder druk" te doen.
Punten
van onenigheid vóór het bezoek
In de zomer van 2020 was het de Instructie Pastorale
Conversie van Parochies waarmee de Congregatie voor de Clerus op verrassende
wijze de aanstaande pastorale hervormingen afremde. In wezen bestond het uit
verboden die bepaalden wat voltijdse en vrijwillige "leken" niet
mochten doen, bijvoorbeeld prediken bij de Eucharistie. Bovenal moesten vrouwen
worden weggehouden van alle ambten van leiderschap en wijding. Sommige Duitse Bisschoppen
spraken deze instructie zeer snel en duidelijk tegen.
Twee dagen voor de plenaire najaarsvergadering van de
Duitse Bisschoppenconferentie 2020 en driekwart jaar voor het derde
oecumenische Kerkcongres dat gepland stond voor mei 2021 in Duitsland, kwam er
weer een onverwacht en zeer problematisch nee uit Rome. Dit keer van de
Congregatie voor de Geloofsleer, die een gezamenlijke stemming van Protestantse
en Katholieke theologen over wederzijdse deelname aan het avondmaal en de Eucharistie
verwierp. Het bij de stemming voorgestelde model werd niettemin toegepast op de
Oecumenische Kerkendag 2021 in Frankfurt. Echter slechts in zeer beperkte
mate, aangezien deze Kerkendag vanwege de Corona-situatie voornamelijk online
moest plaatsvinden. De Duitse Bisschoppen waren niet geheel onschuldig in het
oecumenische debacle. Als ze unaniem waren geweest in hun petitie aan Rome in
het voorjaar van 2018 en als 7 Bisschoppen niet tussenbeide waren gekomen bij Paus
Franciscus, had Rome het waarschijnlijk niet kunnen negeren.
In het voorjaar van 2021 zorgde het verbod van het Vaticaan
op het zegenen van homoseksuele paren voor veel opschudding. Maar zelfs dit
werd niet nagevolgd, maar veroorzaakte integendeel bewust georganiseerde
zegenceremonies onder het motto "liefde wint" en het ophangen van
regenboogvlaggen in kerken en parochiezalen, die wereldwijde aandacht trokken.
Twee dagen na hun terugkeer van het Ad-limina 2022-bezoek
aan Rome heeft de Vereniging van Duitse Bisdommen, als het gezamenlijke
rechtsorgaan van de Duitse Bisschoppenconferentie, met de vereiste meerderheid
besloten over een nieuwe versie van het arbeidsrecht van de Kerk.
Kerkmedewerkers die bijvoorbeeld hertrouwd zijn na een scheiding of in een
homoseksuele relatie leven, hoeven niet meer bang te zijn hun baan te
verliezen. Zelfs sommige conservatieve Bisschoppen zijn bereid dit door te
voeren.
Het wordt steeds duidelijker dat dit rookgordijnen zijn die
door bepaalde conservatieve groepen en individuen worden gecreëerd. In het
verleden hebben ze herhaaldelijk geprobeerd te voorkomen dat hervormingsthema's
in de Duitse Bisschoppenconferentie en op andere niveaus werden besproken. Met
name Kardinaal Woelki uit Keulen, Kardinaal Müller, voormalig Bisschop van
Regensburg, en zijn opvolger, Bisschop Voderholzer, vallen daarbij op, bijgestaan
door de nieuw opgerichte anti-hervormingsgroep Maria 1.0. Tussen hen, enkele Bisschoppen
van de universele Kerk en een handvol invloedrijke Kardinalen van de Romeinse
curie, is een aanzienlijk netwerk ontstaan dat ook voor Paus Franciscus
gevaarlijk kan zijn. En inderdaad, dit creëert verwarring, veroorzaakt
vertragingen en beïnvloed beslissingen.
Punten
van onenigheid in Rome
Eindelijk, na drie jaar, kregen de Duitse Bisschoppen in
november 2022 de gelegenheid om de Vaticaanse diensten en ook de Paus in detail
te informeren over de synodale weg in Duitsland. Er werd reikhalzend uitgekeken
naar het bezoek van de Duitse Bisschoppenconferentie, die twee jaar was uitgesteld
vanwege Corona. Maar de gesprekken moeten ongewoon ondiplomatiek en zeer
controversieel zijn geweest. De publicatie van de toespraken van Kardinaal Luis
Ladaria, prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer, en van Kardinaal Marc
Ouellet, hoofd van het Dicasterie voor de Bisschoppen, was een duidelijk
signaal dat zij ook publiekelijk duidelijk wilden maken wat er verwacht werd
uit Rome. Ouellet herinnerde de verzamelde Bisschoppen aan de belofte van
gehoorzaamheid die bij hun wijding was gedaan om in overeenstemming te blijven
met het leergezag. De voorstellen van de Synodale Weg "zou de zogenaamde
systemische oorzaken van misbruik niet oplossen", beweerde Ouellet en
pleitte voor een "moratorium" van de "Synodale Weg", dat
ook werd gesteund door individuele Duitse Bisschoppen.
Kardinaal staatssecretaris Pietro Parolin, de nummer twee
in het Vaticaan, waarschuwde voor "hervormingen van de Kerk, maar niet
binnen de Kerk". Bisschop Georg Bätzing, de voorzitter van de Duitse
Bisschoppenconferentie, verwierp daarentegen de beschuldiging dat de Synodale
Weg in verband zou worden gebracht met het gevaar van protestantisering van de Katholieke
Kerk in Duitsland. We willen Katholiek zijn, zei Bätzing, maar we willen op
een andere manier Katholiek zijn.
De Duitse bisschoppen slaagden er in ieder geval in een
moratorium op de Synodale Weg in Duitsland te voorkomen. Maar zowel de Katholieken
in Duitsland als de Bisschoppen moeten nog wachten op een duidelijk woord van
waardering voor de Duitse Synodale Weg. Het is irritant dat sommige onderwerpen
fundamenteel niet-onderhandelbaar zouden moeten zijn. In de uitnodiging voor
het wereldwijde synodale proces werden dergelijke beperkingen niet genoemd.
Onderlinge
afhankelijkheden van de hervormingsprocessen
Het was te voorzien dat de synodale weg rotsachtig zou
zijn. De theologische en psychologische erfenissen die moeten worden opgeruimd,
zijn te groot. De parrèsia, de vrijheid van meningsuiting bij de besprekingen
in Rome, die herhaaldelijk door Franciscus werd geëist, kan echter als een succes
worden beschouwd. Eindelijk komen de misverstanden en zorgen van het Vaticaan,
die ook door enkele Duitse Bisschoppen en Kardinalen werden aangewakkerd,
openlijk op tafel. Deze open en verhelderende communicatie moet nu regelmatig
worden voortgezet.
Na de hoogst ambivalente brief van de Paus aan het
pelgrimsvolk van God in Duitsland van 29/6/2019, duurde het veel te lang
voordat Kardinaal Mario Grech, de Vaticaanse commissaris voor de Wereldsynode
verlengd tot 2024, op 19/5/2022 verklaarde dat de Duitse Synodale Weg hem geen
zorgen baarde en hij deelde de vrees van veel critici niet. Maar de permanente
uitwisseling tussen de twee synodale ambten, die enige tijd geleden werd
aangekondigd, is nog steeds niet gebeurd.
Als Paus Franciscus en Kardinaal Mario Grech het
wereldwijde synodale proces, waaraan alle lokale kerken een belangrijke
bijdrage moeten leveren, ernstig nemen, dan moeten de inspanningen van de
Synodale Weg in Duitsland eindelijk ook ernstig worden genomen. Want zolang het
seksueel en spiritueel geweld niet echt wordt aangepakt en er geen structurele
en theologische consequenties worden getrokken uit de epidemie van schandalen,
zullen alle pogingen tot evangelisatie, hoe goed bedoeld ook, op niets
uitlopen.
Het zal doorslaggevend zijn of de communicatiebarrières
tussen het Duitse Synodale Bureau en het Synodale Bureau ter voorbereiding van
de Wereldsynode in Rome kunnen worden weggenomen. Dit vereist ook een
koerswijziging op het niveau van de Pauselijke nuntiatuur in Berlijn en de
betrokkenheid van het hele presidium van de Synodale Weg, dus ook de leden van
het Centraal Comité van Duitse Katholieken.
Het is waar dat de Duitse Synodale Weg geen bindende
instructies kan en wil geven aan de universele Kerk. Zij mag echter verwachten
dat haar theologische en mensenrechtenoverwegingen en -voorstellen niet met
louter autoritaire argumenten zullen worden verworpen. De tot nu toe
ontwikkelde teksten tonen de urgentie aan van ingrijpende hervormingen in de
leer en structuur van de Kerk. Het Vaticaan moet ze daarom niet devalueren,
maar ze zien als een belangrijke dienst aan de universele Kerk. De opheldering
van nog open vragen dient in broederlijke geest plaats te vinden. Het wordt een
lakmoesproef voor synodaliteit en collegialiteit.
Alle essentiële documenten van de Synodale Weg in Duitsland
moeten tijdig beschikbaar worden gesteld, ook in vreemde talen, om de gerichte
ontwrichtende manoeuvres uit binnen- en buitenland tegen te gaan. Voor
Duitsland zijn constructieve en transparante voorstellen nodig over hoe de
resultaten van de Synodale Weg kunnen worden geïntegreerd in het bredere
mondiale proces. Want twee eindresultaten die niet compatibel zijn, zouden de
geloofwaardigheid van beide processen vernietigen.
De Duitse Bisschoppen en Hulpbisschoppen, die meer dan twee
jaar geleden een keerpunt in Lingen aankondigden, moeten zich nu eindelijk
positioneren, want hun tweederde meerderheid voor hervorming zal uiteindelijk
doorslaggevend zijn. Hoe meer verenigd ze zijn idealiter samen met de
bisschoppenconferenties van andere landen in Rome voor de dringend
noodzakelijke hervormingen, hoe minder het Vaticaan dit zal kunnen negeren.
De Roomse autoriteiten zijn niet de universele Kerk, maar
zouden hun dienende en coördinerende taak moeten onthouden, zoals beoogd door
de nieuwe hervorming van de curie. Voor de synodale vergaderingen in oktober
2023 en oktober 2024 in Rome is een brede deelname van mannen en vrouwen met
gelijke rechten nodig, wil het principe van de synode geen farce worden.
De volgende belangrijke fase zijn de continentale
bijeenkomsten van het wereldwijde synodale proces in het voorjaar van 2023,
voor Europa in Praag in februari 2023. Open gesprekken zijn nodig als
essentieel kernelement van elke synodale inspanning om de sleutelvragen aan te
pakken die doorslaggevend zullen zijn. voor de toekomst van de Kerk: Dit omvat
zeker de vrouwenkwestie.