Synode
over synodaliteit
Eerst een
fragment uit het vademecum over de termen van de synode over synodaliteit:
Wat is
synodaliteit? Achtergrond van deze synode
Door het bijeenroepen van deze synode nodigt paus
Franciscus de hele Kerk uit om na te denken over een thema dat van cruciaal
belang is voor haar leven en zending: Het is juist deze weg van synodaliteit
die God verwacht van de Kerk van het derde millennium . Dit proces, dat in het
verlengde ligt van de door het Tweede Vaticaanse Concilie voorgestelde
vernieuwing van de Kerk, is zowel een geschenk als een opgave. Door samen na te
denken over de afgelegde weg, kunnen de verschillende leden van de Kerk, geleid
door de Heilige Geest, leren van elkaars ervaringen en inzichten (VD, 1).
Verlicht door het woord van God en verenigd in gebed, zullen we in staat zijn
gaandeweg Gods wil en de wegen waartoe Hij ons roept te onderscheiden, wat ons
tot een diepere gemeenschap zal leiden, een sterkere participatie en een
grotere openheid om onze zending in de wereld te vervullen. De Internationale
Theologische Commissie (ITC) beschrijft synodaliteit als volgt:
Synode
is een oud en eerbiedwaardig woord in de traditie van de Kerk, waarvan de
betekenis geassocieerd wordt met de diepste inhoud van de openbaring [
]. Het
verwijst naar de weg die het volk van God samen aflegt. Evenzeer verwijst het
naar de Heer Jezus die zichzelf voorstelt als de weg, de waarheid en het
leven (Joh 14,6) en naar het feit dat zijn volgelingen oorspronkelijk de
aanhangers van de weg genoemd werden (cf. Hnd 9,2; 19,9.23; 22,4; 24,14.22).
Synodaliteit
refereert bovenal naar de unieke stijl die het leven en de zending van de Kerk
kenmerkt en die haar wezen tot uitdrukking brengt als volk van God samen
onderweg, dat in vergadering bijeenkomt, geroepen door de Heer Jezus en in de
kracht van de Heilige Geest om het Evangelie te verkondigen. Synodaliteit moet
tot uitdrukking komen in het gewone leven en werken van de Kerk.
In die
zin geeft synodaliteit het hele volk van God de gelegenheid om samen op weg te
gaan en te luisteren naar de Heilige Geest en het woord van God, en om deel te
nemen aan de zending van de Kerk in de gemeenschap die Christus tussen ons tot
stand brengt. Uiteindelijk is dit samen op weg gaan de meest doeltreffende
manier om het wezen van de Kerk als pelgrimerend en missionerend volk van God
uit te dragen en in de praktijk te brengen (VD, 1).
Het hele volk van God deelt door het doopsel in dezelfde
waardigheid en roeping. Op grond van ons doopsel zijn we allemaal geroepen om
actief deel te nemen aan het leven van de Kerk. In parochies, kleine
christelijke gemeenschappen, lekenbewegingen, religieuze gemeenschappen en
andere vormen van gemeenschap zijn wij allen, vrouwen en mannen, jongeren en
ouderen, geroepen om naar elkaar te luisteren om het gefluister van de Heilige
Geest te horen. Hij leidt ons in onze pogingen om de Kerk nieuw leven in te
blazen en brengt ons tot een diepere gemeenschap zodat wij onze zending in de
wereld kunnen verwezenlijken. Nu de Kerk aan dit synodale proces begint, moeten
wij ernaar streven om, steunend op onze ervaringen van authentiek luisteren en
onderscheiden, de Kerk te worden waartoe God ons roept.
Wat is
het doel van deze synode? Doelstellingen van het synodale proces
De Kerk erkent synodaliteit als een integrerend deel van
haar wezen. Een synodale Kerk krijgt gestalte in oecumenische concilies,
bisschoppensynodes, diocesane synodes en diocesane en parochiale raden. Er
bestaan vele wegen waarlangs wij nu al in de Kerk verschillende vormen van
synodaliteit beleven. Toch wordt een synodale Kerk niet beperkt tot die
bestaande instellingen. In feite is synodaliteit niet zozeer een gebeurtenis of
een slogan, maar een stijl en een manier van zijn waardoor de Kerk haar zending
in de wereld beleeft. De zending van de Kerk vereist dat het hele volk van God
samen op weg gaat, waarbij elk lid, verenigd met de anderen, een cruciale rol
speelt.
Een synodale Kerk gaat als gemeenschap op weg om een
gemeenschappelijke zending waar te maken door de deelname van elk van haar
leden. Het doel van dit synodale proces is niet een tijdelijke of eenmalige
ervaring van synodaliteit te bezorgen, maar veeleer het hele volk van God de
gelegenheid te bieden om samen te onderscheiden hoe we op lange termijn verder
kunnen evolueren naar een meer synodale Kerk.
Een van de vruchten van het Tweede Vaticaanse Concilie was
de oprichting van de Bisschoppensynode. Hoewel de Bisschoppensynode tot nu toe
plaats gevonden heeft als een bijeenkomst van bisschoppen met en onder het
gezag van de paus, is de Kerk zich almaar meer ervan bewust dat synodaliteit de
weg is voor het hele volk van God. Om deze reden is het synodale proces niet
langer alleen een bijeenkomst van bisschoppen, maar een weg voor alle
gelovigen, waarin iedere lokale kerk een wezenlijke rol te spelen heeft.
Het
Tweede Vaticaanse Concilie heeft het besef versterkt dat alle gedoopten, zowel
de gewijde ambtsdragers als de leken, geroepen zijn om actief deel te nemen aan
de heilszending van de Kerk (LG, 32-33). De gelovigen hebben in hun doopsel en
vormsel de Heilige Geest ontvangen en zijn als leden van het lichaam van
Christus begiftigd met verschillende gaven en charismas voor de vernieuwing en
de opbouw van de Kerk. Daarom staat het leergezag van de paus en de bisschoppen
in dialoog met de sensus fidelium, de levende stem van het volk van God (cf.
Sensus fidei in het leven van de Kerk, 74). De weg van synodaliteit streeft
ernaar om pastorale beslissingen te nemen die zoveel mogelijk de wil van God
weerspiegelen, door ze te baseren op de levende stem van het volk van God (ITC,
Syn., 68). Bovendien kan de samenwerking met theologen leken, gewijde
ambtsdragers en religieuzen zeker helpen om de stem van het volk van God te
verwoorden en om de geloofsrealiteit uit te drukken op basis van doorleefde
ervaringen.
Terwijl recente synodes themas als de nieuwe
evangelisatie, het gezin, de jongeren en Amazonia uitdiepten, concentreert de
huidige synode zich op de synodaliteit zelf. Het huidige synodale proces is
gericht op de volgende fundamentele vraag: Hoe
maakt dit samen onderweg zijn, dat vandaag op verschillende niveaus (van het
plaatselijke tot het universele) plaatsvindt, het de Kerk mogelijk het
Evangelie te verkondigen in overeenstemming met de haar toevertrouwde zending;
en welke verdere stappen nodigt de Geest ons uit te nemen om te groeien als
synodale Kerk? (VD, 2)
In dit perspectief is het doel van de huidige synode te
luisteren, als het hele volk van God, naar wat de Heilige Geest tot de Kerk
zegt. We doen dit door samen te luisteren naar het woord van God in de Schrift
en in de levende traditie van de Kerk, en vervolgens door te luisteren naar
elkaar, en vooral naar hen die aan de zijlijn staan, en door de tekenen van de
tijd te onderscheiden. In feite is het hele synodale proces gericht op het
bevorderen van een doorleefde ervaring van onderscheiding, participatie en
medeverantwoordelijkheid, waarbij een verscheidenheid van gaven wordt
samengebracht voor de zending van de Kerk in de wereld.
In die zin is het duidelijk dat het doel van deze synode
niet is meer documenten op te stellen, maar om mensen te inspireren om te
dromen over de Kerk die we door onze roeping zelf zijn, om hoop van mensen te
doen ontwaken, vertrouwen te wekken, wonden te verbinden, nieuwe en diepe
relaties te smeden, van elkaar te leren, en een positieve dynamiek in gang te
zetten die de geesten zal verlichten, harten zal verwarmen en de handen kracht
zal geven voor onze gemeenschappelijke zending (VD, 32). Dit betekent dat het
doel van het synodale proces niet louter een afgebakende reeks workshops is,
maar eerder een proces waarin we op een authentieke manier groeien naar de
gemeenschap en de zending waartoe God de Kerk in het derde millennium roept.
Dit samen op weg gaan zal een oproep zijn om onze
mentaliteit en onze kerkelijke structuren te vernieuwen, zodat we Gods roeping
voor de Kerk te midden de huidige tekenen van de tijd kunnen beleven. Luisteren
naar het hele volk van God zal de Kerk helpen om pastorale beslissingen te
nemen die zoveel mogelijk overeenstemmen met de wil van God (ITC, Syn., 68).
Het uiteindelijke perspectief om dit synodale proces van de Kerk te oriënteren,
is de dialoog van God met de mensheid te dienen (DV, 2) en samen op weg te gaan
naar het Rijk Gods (cf. LG, 9; RM, 20). Uiteindelijk streeft dit synodale
proces toewerken naar een Kerk die meer vruchtbaar ten dienste staat van de
komst van het Rijk Gods.
Vergadering
van de Bisschoppensynode
In
oktober 2023 zullen de bisschoppen en auditoren (verslaggevers), samen met paus
Franciscus, in de vergadering van de Bisschoppensynode in Rome bijeenkomen om
met elkaar te spreken en naar elkaar te luisteren op basis van het synodale
proces dat op lokaal niveau in gang is gezet. Het doel van de
Bisschoppensynode is niet om de diocesane processen, de
bisschoppenconferenties/synodes van de oosterse Kerken en de continentale fases
te overschaduwen, maar om op universeel niveau de stem van de Heilige Geest die
door de hele Kerk gesproken heeft te onderscheiden.
De
Duitse Synodale Weg
20/1/2023 Klerikaal verlies van macht Duitsland,
synodaliteit en de synodale weg - The Tablet - Sigrid
Grabmeier and Christian Weisner
*** Dit artikel is duidelijk geschreven vanuit
het standpunt van de Duitse voorstanders van de Synodale Weg, maar het geeft
een beeld hoe zij denken over de zaak. Het is ook duidelijk dat deze mensen af
willen stevenen op een schisma. Ze hebben helemaal Jezus Boodschap niet
begrepen en het Ware Leergezag van de Kerk, en ondermijnen Jezus functie als
Hoofd van Zijn Mystiek Lichaam, de Kerk. Ze willen eigenlijk een door mensen
geleide Kerk, zonder Gods Wet. ***
Transformatieprocessen in de universele Katholieke
Kerk
De Rooms-Katholieke Kerk bevindt
zich midden in de grootste Kerkelijke crisis sinds de Reformatie, die niet
wordt veroorzaakt door de wereldwijde misbruikschandalen, maar daarin een
brandpunt vindt. Vanuit het standpunt van de hervormingsbeweging We are Church
probeert het artikel de hervormingsprocessen van de Synodale Weg 2019-2023 van
de Katholieke Kerk in Duitsland en de wereldwijde Bisschoppensynode 2021-2024
te vergelijken en de onderlinge afhankelijkheden te presenteren met het ad
limina bezoek van de Duitse bisschoppen aan Rome in het najaar van 2022.
Invoering
Zullen ongecoördineerde processen
van Kerkelijke besluitvorming en hervormingen leiden tot de zelfvernietiging
van het vroegere RK-wereldsysteem? Of kunnen de huidige geschillen tussen het
Vaticaan en vooral de Kerk in Duitsland de weg vrijmaken voor een nieuw, meer
omvattend Kerkelijk zelfbegrip?
De magie van het nieuwe begin na
de verkiezing van een jezuïet Jorge Bergoglio (dat was nog nooit eerder
gebeurd), een Argentijnse kardinaal (dat was ook nieuw), die bovendien niet uit
de diplomatieke smederij van het Vaticaan kwam, is in het 10e jaar van zijn
pontificaat. Het is waar dat de theologische verbodsbepalingen op denken en
spreken van de twee voorgaande Pausen tot het verleden behoren. Ondanks zijn
hoge leeftijd heeft paus Franciscus veel tekenen van hoop in gang gezet, zowel
binnen als buiten de Kerk (Weisner 2018).
Zo is Franciscus de eerste paus
die leiders van sociale bewegingen van over de hele wereld uitnodigt voor een
bijeenkomst in het Vaticaan. En met zijn kritiek op het kapitalisme schuwt
Franciscus de confrontatie met de economisch en politiek machtigen niet. Maar
de RK-Kerk is nog steeds een absolutistische, centralistische en door mannen
geleide klerikale monarchie. Dit wordt geïllustreerd door de geschillen over de
Synodale Weg in Duitsland, de weigering van de paus om het ontslag van de
ongelukkige kardinaal Rainer Maria Woelki van Keulen te aanvaarden, het recente
door conflicten geteisterde ad-limina-bezoek van de Duitse bisschoppen aan Rome
en de herhaalde uitsluiting van vrouwen.
Rainer Maria Woelki (18/8/1956) is een Duits geestelijke en
een Kardinaal van de RK-Kerk.
Op 14/6/1985 werd Woelki
tot Priester gewijd. Hij was secretaris van Aartsbisschop
Joachim Meisner en directeur van een theologisch college. In 2003 werd hij
hulpbisschop van Keulen, dan bisschop van Scampa in 2003. En in 2011
Aartsbisschop van Berlijn.
Woelki werd tijdens het consistorie
van 18/2/2012 tot Kardinaal uitgeroepen. Hij kreeg de rang van Kardinaal-Priester. Op 11/7/2014 werd hij benoemd tot Aartsbisschop
van Keulen. Hij was de opvolger van Joachim Meisner die met emeritaat was
gegaan.
Beschuldigingen dat Woelki
gevallen van seksueel misbruik had toegedekt, leidden tot een onderzoek
door het Vaticaan. Zijn weigering een rapport over de misbruikzaak
openbaar te maken had een uittocht van Katholieken uit de Katholieke Kerk in
Duitsland tot gevolg. Paus Franciscus besloot hem in zijn ambt te
handhaven, maar de Kardinaal nam wel een spirituele pauze.
Op 2 maart 2022 werd bekend dat
Woelki uit zijn ambt wil vertrekken. Een dergelijke beslissing kan alleen de Paus
nemen. Het Vaticaan liet weten binnen afzienbare tijd een besluit te nemen over
de toekomst van de Aartsbisschop. Tot die tijd blijft Woelki in zijn ambt.
In augustus 2022 distantieerden
50 geestelijken in het Bisdom Keulen zich openlijk van Woelki, toen bekend werd
dat de Kardinaal in 2020 een PR-bureau had ingeschakeld om hem te adviseren
welke communicatiestrategie hij het beste kon volgen om in zijn functie te
blijven. "Met het bekend worden van de PR-strategie heeft Kardinaal Woelki
het laatste restje vertrouwen verbruikt, aldus de geestelijken. De crisis in
het aartsbisdom heeft volgens hen een onvoorstelbaar dieptepunt bereikt.
In november 2022 startte het
Duitse openbaar ministerie een strafrechtelijk onderzoek tegen Woelki.
Aanklagers bekijken of hij onder ede heeft gelogen over zijn kennis van seksueel
misbruik binnen de kerk. De zaak kwam aan het rollen na een getuigenis. ***
De relatie tussen Rome en de Kerk
in Duitsland is altijd gekenmerkt geweest door conflicten en inconsistenties.
En dat komt waarschijnlijk niet alleen door het verschil tussen mediterrane en
Germaanse levens- en denkwijzen. Luthers hervormingsinspanningen, de
afscheiding van de oud-Katholieken na het afgebroken Eerste Vaticaans Concilie
(1870/71) of het tien jaar durende conflict in de jaren negentig over Katholieke
deelname aan zwangerschapsbegeleiding door de staat zijn slechts enkele
voorbeelden van de vervreemding tussen het internationale hoofdkwartier in Rome
en een theologisch en financieel relatief sterke lokale Kerk. Daarbij komen nog
de tendensen tot secularisatie die sinds de Tweede Wereldoorlog zichtbaar zijn
in de westerse samenlevingen.
In de huidige kerkcrisis, de
grootste sinds de tijd van de Reformatie, veroorzaakt door misbruik en doofpotzaken,
zijn de verschillende benaderingen ten zuiden en ten noorden van de Alpen heel
duidelijk. Kan dit verschil productieve ontwikkelingen versnellen of zal het
bestaande verdeeldheid verdiepen? Zal deze hervormende Paus Rome's eeuwenlange
gebrek aan begrip van de Kerk ten noorden van de Alpen op een zeer onaangename
manier voortzetten?
Katalysator van seksueel geweld
Sinds het midden van de jaren
negentig heeft de onthulling van seksueel geweld tegen kinderen, jongeren,
seminaristen en (religieuze) vrouwen door priesters en religieuzen de
geloofwaardigheid van de RK-Kerk over de hele wereld fundamenteel aan het
wankelen gebracht. Wat veel te triviaal misbruik wordt genoemd, bestaat
wereldwijd ook in andere levensdomeinen (bv. #metoo) en organisaties (bv.
Unicef). Maar het verlies aan geloofwaardigheid van een Kerk die zo sterk
aandringt op strikte moraliteit is nog onvergelijkbaar veel groter. Ook al is
de RK-Kerk intussen waarschijnlijk de organisatie die zelfs als ze daartoe
gedwongen werd dit probleem het eerst en het grondigst aanpakte: de schok, de
implosie als het ware van deze wereldorganisatie, gaat door. Paus Johannes
Paulus II had dit probleem bijna volledig genegeerd. Alleen zijn opvolger
Benedictus XVI, die als prefect van het geloof in 2003 nog alles onder het Pauselijk
geheim stelde, zette de eerste stappen om ermee in het reine te komen.
Franciscus, die als Kardinaal en ook als Paus in dit opzicht niet altijd even
gepast optrad, heeft met een misbruiktop in 2019 van dit probleem een
topprioriteit gemaakt.
In 1995 leidden beschuldigingen
van misbruik tegen Kardinaal Hans-Hermann Groër van Wenen tot zijn vervanging.
Overigens waren de beschuldigingen de aanleiding voor de 5 hervormingseisen van
de Church People's Movement in Oostenrijk, waaruit de inmiddels wereldwijde
Church People's Movement We are Church voortkwam. In 2002 ontdekten de Boston
Globe en zijn Spotlight-team misbruikkanalen in de VS; de geëiste compensatie
dreef hele Bisdommen failliet. Ierland, België en Australië waren de eerste
landen waar onderzoeken, deels geïnitieerd door de Bisschoppen en deels
onafhankelijk, schokkende resultaten aan het licht brachten. Voor Duitsland bracht
Klaus Mertes, toenmalig hoofd van het jezuïetencollege in Berlijn, dit in het
openbaar, wat als een keerpunt kan worden gezien. Voordien hadden de Duitse Bisschoppen
geprobeerd zelf grip op het probleem te krijgen met richtlijnen voor het omgaan
met verdachte gevallen en een door hen gecontroleerd dialoogproces, dat al
snel ontaardde in een niet-bindend discussieproces.
Pas na publieke druk van
slachtofferorganisaties zoals de Eckiger Tisch (ontstaan uit het
Canisius-Kollege), Katholieke organisaties en ook van Wir sind Kirche voelden
de Duitse Bisschoppen zich genoodzaakt een landelijk onderzoek naar misbruik te
laten uitvoeren. Ze kregen echter ruzie met de aanvankelijk aangestelde
criminoloog Christian Pfeiffer, zodat pas in 2014 het interdisciplinaire
onderzoeksproject Seksueel misbruik van minderjarigen door Katholieke Priesters,
diaken en mannelijke religieuzen in het gebied van de Duitse Bisschoppenconferentie
(MHG-Study 2018), genoemd naar de plaatsen Mannheim, Heidelberg en Giessen,
gecoördineerd door prof. Harald Dreßing) zou kunnen van start gaan. De
resultaten, gepubliceerd in september 2018, veroorzaakten ook grote
consternatie bij de Bisschoppen. De Katholieke Kerk bevindt zich midden in een
existentiële crisis die niet is veroorzaakt door het misbruikschandaal, maar
die daarin een brandpunt heeft gevonden.
Synodale Weg in Duitsland
Synodale weg in plaats van synode
Het was alleen onder de grootste druk van het publiek dat
de Duitse Bisschoppen zich op het laatste moment uitspraken voor een
"bindende synodale weg" tijdens hun plenaire voorjaarsvergadering
2019 in Lingen. Anders dan in 2011 bij het dialoogproces (Duitse
bisschoppenconferentie 2015), vroegen ze dit keer het Centraal Comité van
Duitse Katholieken, de officiële vertegenwoordiging van de leken, om als
gelijkwaardige partner mee te doen.
De Synodale Weg (van het Oudgriekse sýnodos,
gemeenschappelijke weg) is ontworpen als een driejarig gestructureerd debat
om met seksueel misbruik in de Kerk in het reine te komen. In tegenstelling tot
een formele synode is de Synodale Weg geen door de Kerkwet gedefinieerd
lichaam. Maar er is een statuut dat de gezamenlijke verantwoordelijkheid en de
werkvormen omschrijft en bepaalt dat, net als bij gewone synodes, voor
besluiten een tweederde meerderheid vereist is. Echter, en dit is een concessie
aan Rome, moet ook tweederde van de Bisschoppen en Hulpbisschoppen ermee
instemmen.
Reeds in de aanloop naar de Synodale Weg wezen canonieke
juristen erop dat deze discussievorm met recht een nullum genoemd kan worden,
aangezien alle beslissingen, voor zover ze überhaupt binnen de bevoegdheid van
de Duitse bisschoppen vallen, hoe dan ook moeten worden voorgelegd door elke
afzonderlijke Bisschop voor het in hun Bisdom van kracht wordt. Anderzijds
maakt juist zo'n discussievorm het mogelijk om buiten de bestaande Katholieke
leer om vraagstukken en voorgestelde oplossingen aan te bieden.
De gezamenlijke verantwoordelijkheid van de Bisschoppenconferentie
en de centrale commissie komt vooral tot uiting in het medevoorzitterschap van
het presidium en de vier synodale forums. Ook de zitvolgorde in de plenaire
vergaderingen, die op alfabetische volgorde is over alle fracties heen, maakt
duidelijk dat status en rang geen rol (mogen) spelen binnen deze vergadering.
De samenwerking van talrijke theologen is zeer verrijkend.
De Synodale Weg richt zich op de risicofactoren voor
seksueel geweld en de doofpotaffaires die genoemd worden in de MHG-studie. Het
inhoudelijke werk gebeurt in vier synodale forums: 1. Macht en
bevoegdheidsverdeling in de kerk gezamenlijk deelnemen aan en delen in de
zending, 2. Priesterlijk bestaan vandaag, 3. Vrouwen in bedieningen en
ambten in de Kerk en 4. Leven in succesvolle relaties liefde leven in
seksualiteit en partnerschap. Overigens is het onderwerp 'Vrouwen' pas
toegevoegd na druk van de Katholieke vrouwenverenigingen en het nieuwe
initiatief 'Maria 2.0'.
In 1995 waren deze hervormingsthema's, die in principe
exact overeenkomen met de punten van de petitie van de mensen van de Kerk die
destijds in Oostenrijk was gestart, voor velen nog taboe. Maar nu worden ze
behandeld en publiekelijk bediscussieerd op een hoog theologisch niveau op de
Synodale Weg.
Hobbelige etappes
Op 1 december 2019 werd de
Synodale Weg officieel geopend en eind januari 2020 vond de eerste plenaire
vergadering plaats in Frankfurt. Hier was het een kwestie van eerst de
onbekende vorm van samenwerking, het reglement van orde en de samenstelling van
de synodale forums vast te leggen. Het feit dat sommige Bisschoppen het een
last vonden om bij de openingsdienst in de Kathedraal van Frankfurt met alle
andere synodeleden op de normale kerkbanken te moeten zitten (dit brengt de
hiërarchische structuur van de Kerk in gevaar) is een voorbeeld van de nieuwe
reden dat hier werd gebroken.
De Covid-crisis maakte het
noodzakelijk om de tweede synodale vergadering die gepland was voor het najaar
van 2020 op te schorten. In plaats daarvan werden, in lijn met Covid, vijf
regionale conferenties gehouden op 4 september 2020. De tweede synodale
vergadering vond vervolgens plaats op 4 en 5 februari 2021 als een online
conferentie en was erg onder de indruk van het debat over de verwerking van
misbruik in het Aartsbisdom Keulen. Ten slotte kwamen vertegenwoordigers van
slachtoffers van seksueel geweld aan het woord, wat de aanleiding was voor de
Synodale Weg.
De derde plenaire vergadering van
3 tot 5 februari 2022 in Frankfurt vond plaats tijdens de Kerkelijke
opschudding veroorzaakt door de publicatie van het tweede misbruikrapport van
München op 20 januari 2022 en vooral de #OutInChurch-campagne een paar dagen
eerder.
Bij de Katholiekendag in
Stuttgart eind mei 2022 waren de hervormingsthema's veel meer aanwezig dan bij
eerdere Katholiekendagen. De verwachtingen groeiden. Tijdens de vierde plenaire
vergadering van 8 tot 10 september 2022 kreeg de basistekst van de
seksualiteitsnota 82 procent van de stemmen van de synode bij niet-hoofdelijke
stemming, maar haalde onverwachts niet de vereiste tweederde meerderheid van de
stemmen van Bisschoppen en Hulpbisschoppen. Dit leidde bijna tot het mislukken
van de vergadering en dus waarschijnlijk ook van de gehele Synodale Weg.
De deels simpele argumentatie en
ook de weigering van sommige Bisschoppen en Hulpbisschoppen om überhaupt deel
te nemen aan het inhoudelijke debat werkten verlammend. Maar het feit dat 61
procent van de Duitse Bisschoppen en Hulpbisschoppen heeft ingestemd met een
tekst die een fundamentele verandering markeert in de houding van de Kerk ten
opzichte van de menselijke seksualiteit, zou enkele jaren geleden ondenkbaar
zijn geweest. Hoewel formeel verworpen, zal deze tekst toch zeker blijvende
aandacht krijgen. De uitoefening van de blokkerende minderheid van de Bisschoppen
maakte echter voor iedereen in de vergadering duidelijk wat er werkelijk op het
spel stond, en leidde vervolgens tot de goedkeuring van de basisnota
"Vrouwen in bedieningen en ambten" bij hoofdelijke stemming. Het
afwijzen van dit artikel zou, zoals voor alle deelnemers duidelijk was, hebben
geleid tot het mislukken van de Synodale Weg.
De Bisschoppen, die in het
voorjaar van 2019 een pauze hadden aangekondigd en het Centraal Comité van
Duitse Katholieken om hulp hadden gevraagd bij de Synodale Weg, stonden en
staan onder grote druk. Willen ze een beeld van polarisatie en verdeeldheid
blijven uitdragen? Of willen ze streven naar solidariteit en synodaliteit met
de mensen van de Kerk? De Franciscaner Katharina Kluitmann vroeg terecht:
"Waarom zouden we bij de Bisschoppen blijven als de Bisschoppen niet bij
ons blijven?"
De kwesties die op de Synodale Weg in de vier synodale forums
worden behandeld, zijn geen "wenscatalogus" van hervormingen, maar
gaan over het rechtzetten van grieven die fundamenteel in tegenspraak zijn met
de Christelijke boodschap. Als zogenaamde opvolgers van de Apostelen staan de Bisschoppen
in een bijzondere loyaliteitsrelatie met Jezus en Zijn boodschap van een God
die goed is voor de mens. Door hun handelen of nalaten dragen zij een
wezenlijke verantwoordelijkheid voor de voortzetting van het Christendom in ons
land en onze cultuur. Ze hebben echter niet alleen de eed van trouw afgelegd
aan de Paus, maar ook aan de Duitse grondwet.
De vijfde en laatste synodale vergadering van de Synodale
Weg in Frankfurt van 9 tot 11 maart 2023 zal plaatsvinden en dit zal zeker
impact hebben na de continentale vergadering van het wereldwijde Synodale
Proces van 5 tot 12 februari 2023 in Praag en na de plenaire lentevergadering
van de Duitse Bisschoppenconferentie van 27 februari tot 2 maart 2023 in
Dresden. Net als voorheen zullen Katholieke hervormingskrachten deze laatste
synodevergadering kritisch begeleiden via open brieven, acties en persconferenties.
Hete
hangijzers
Het
onderwerp "macht"
Het is verheugend, zelfs noodzakelijk, dat de kwestie van
macht nu zo open en duidelijk aan de orde wordt gesteld. De Katholieke Kerk
heeft een participatiestructuur nodig die gepaard gaat met een cultuur van
serieuze participatie en een kwalificatieproces. Transparantie en
machtscontrole moeten worden geïnstitutionaliseerd. Participatie in de
benoeming van Bisschoppen, genderrechtvaardigheid en verantwoording zijn
sleutelwoorden in dit verband. De permanente oprichting van een synodale raad
wordt overwogen, bestaande uit een gelijk aantal van de 27 Bisschoppen en 27
personen die zijn benoemd door het Centraal Comité van Duitse Katholieken. Veel
van het uitgebreide ontwerp is echter niet nieuw. Reeds in 1973 stelde de
Würzburgse synode een kerkelijk bestuursbesluit (KVGO) op voor het gebied van
de Katholieke Kerk in Duitsland, dat de Bisschoppen allang op eigen gezag
hadden kunnen uitvoeren.
Het onderwerp over seksualiteit
Het verbod op kunstmatige
anticonceptie in de encycliek Humanae vitae van Paus Paulus VI uit 1968 en de
"Königstein-verklaring" die de Duitse Bisschoppen hierover
uitvaardigden, leidden tot een situatie waarin de meerderheid van de Katholieken
de Kerkelijke moraal inzake huwelijk en seksualiteit niet langer aanvaardde. Reeds
tijdens de voorbereiding van de wereldwijde geloofssynode 2014/2015 werd in
Duitsland intensief gewerkt aan het onderwerp seksualiteit door individuen,
congregaties, groepen en verenigingen, en de resultaten vormden de basis voor
de raadplegingen van de Bisschoppen. Toen al werd duidelijk wat voor kloof er
is tussen de realiteit van het leven van vandaag en de leer van de Kerk over
seksuele moraal. Het seksualiteitsforum probeert nu een brug te slaan tussen Christelijke
normen enerzijds en inzichten uit de theologie en menswetenschappen anderzijds.
Onderwerpen als diversiteit, transseksualiteit of homoseksualiteit komen
evenzeer aan bod als gezinsplanning of sacramenteel huwelijk. Het doel is om
het verlies aan plausibiliteit van Kerkelijke uitspraken over menselijke
seksualiteit tegen te gaan.
Het provocerende onderwerp van de wijding van
vrouwen
In 1994 verordende Paus Johannes
Paulus II, met een bindende kracht die tot op de dag van vandaag controversieel
is, dat de Kerk "geen enkele bevoegdheid heeft om vrouwen tot het Priesterschap
te wijden en dat alle gelovigen van de Kerk zich definitief bij dit besluit
moeten neerleggen". Maar ondanks dit vonnis is het debat vandaag
levendiger dan ooit. De basistekst "Vrouwen in Bediening" houdt
rekening met alle Bijbelse, dogmatische, historische en antropologische
argumenten die momenteel beschikbaar zijn als basis voor een discussie in de
universele Kerk, die daar trouwens ook al lang aan de gang is . Nu is het
belangrijk om de kwestie van het openstellen van de wijdingsambten voor vrouwen
aan de wereldwijde synode voor te leggen en het debat in ieder geval open te
houden.
|