Interview
en debat over Hoe kan ik Gods wil kennen in mijn leven? tussen Katholieke
spreker Ken Yasinski en Fr. Cristino Bouvette:
Ken: Hoe
kan ik Gods wil kennen in mijn leven?
Fr
Cristino: Dit is de vraag dat ik het meest krijg. Als oprecht
gelovige Katholiek is dit de meest prangende vraag. Het ligt in het verlangen
om Gods wil te doen. Om Hem te behagen en Hem te dienen. Het is een moeilijke
zaak en tot spijt van velen is dit nogal vaag. Het heeft inderdaad te maken met
Gods wil. In al Zijn Wijsheid en Zijn Almacht heeft Hij een perfecte wil voor de
hele mensheid en voor elk van ons. Maar het eerste nadat Hij ons heeft
geschapen, heeft Hij ons een eigen wil gegeven. Wij hebben dus een vrije wil en
deze moet overeenstemmen met Gods perfecte wil voor ons leven.
Maar je weet Gods perfecte wil niet tot op het einde van je
leven, omdat Gods wil je hele bestaan omvat in een ogenblik. Op het moment dat Hij
onze ziel inprentte in de bevruchte eicel, in de handeling van liefde van onze
ouders. Toen Hij ons schiep wist Hij reeds de laatste adem die we zouden
uitblazen. Hij kent elk moment en elk detail van ons leven. Hij weet waarom,
wat en hoe Hij ons heeft geschapen. Maar Hij heeft ons vrijheid gegeven. Wij moeten
ons leven dus doorbrengen en deze ervaring beleven en leren hoe ermee om te
gaan en het te beheersen.
Maar er zijn veel mensen die denken omdat God een plan
heeft, hun missie het is dit uit te zoeken. En ze zijn bang dat ze het verkeerd
voor hebben. En als ze het verkeerd voor hebben, zondigen ze. En als ze
zondigen dat ze naar de Hel gaan. Maar dat kan niet verder van de waarheid
staan. Als God ons heeft geschapen met een vrije wil en een gebrek aan perfecte
kennis, hoe zou Hij dan een goede en liefdevolle God zijn? Omdat we het zeker
verkeerd zouden aanpakken. Hoe kunnen we het einde van ons verhaal kennen, nog
voor het begonnen is? En alle leegtes perfect invullen?
Vooral omdat we zwakke, gevallen wezens zijn. Hij weet dat
we hoogtepunten en dieptepunten zullen hebben gedurende ons hele leven. Dat
wist Hij nog voordat Hij ons heeft geschapen. We hebben een einddoel, een
bestemming, anders kun je geen begin hebben. Daarom heeft Hij een perfecte wil
voor ons. Maar dan treedt Zijn verdraagzame wil op. God werkt met ons. Hij
begeleidt onze vrije wil. Hij vindt een manier om ons te sturen en zaken recht
te trekken waar we van onze koers zijn afgeweken.
Romeinen
8:28: We weten dat God alles ten goede zal gebruiken voor de
mensen die van Hem houden en die Hij volgens zijn plan geroepen heeft om
bij Hem te horen.
Hij werkt niet alleen ten goede in ons leven als we
erachter zijn gekomen wat exact de weg is om ons leven te leiden. Hij werkt altijd om ons welzijn. En wij proberen daarmee in
overeenstemming te zijn.
Ken: Soms
hebben we het idee dat Gods wil is: hier is plan A en hier plan B. Ik neem plan
A, maar als ik een fout maak, dan moet ik mijn toevlucht nemen tot plan B voor
de rest van mijn leven. Ik moet het nu doen met een minder goed leven. Toen ik
jonger was had ik dit idee, en ik was bang om beslissingen te nemen omdat ik
het niet wilde verknallen. Ik dacht als ik geen beslissingen neem, dan gooi ik
Gods plan niet in de war. Er zullen mensen zijn die zich afvragen, ik weet dat
ik het andere had moeten kiezen, maar nu zit ik in plan B. Moet ik dit nu voor
de rest van mijn leven aanvaarden?
Fr Cristino: Ja, je
moet je leven leiden. Ja, het spijt mij dat te moeten zeggen, maar er is geen
andere weg. Maar waarom ernaar kijken alsof dit een slechte zaak is? Omdat
vooraleer God je schiep wist Hij al dat je dat zou kiezen. Daarom wil ik niet
praten over plan A en plan B omdat het ons eeuwig temidden van een dichotomie
stelt. Waar je voor eeuwig mogelijks een mindere keuze kunt maken. In plaats
daarvan moeten we ons leven zien als een continuüm.
We bouwen aan onze volgende liefdevolle project, dat we
kunnen doen. Zelfs als we zeggen dat we ons ertoe geroepen voelen. We geven de
indruk: Hier ben ik terug in Sherlock Holmes-mode, waar ik dit mysterie moet
oplossen van wat het volgende is wat ik zou moeten doen. Wat je zou moeten doen
is God liefhebben. Daarom zei de H. Augustinus: Bemin en doe wat je wil. Als
liefde je beginpunt is, kun je niet verkeerd handelen.
Kun je afwijken van wat God in gedachten had voor jou, in
Zijn perfect plan? Ja, ja dat kun je. En is dit onfortuinlijk? Dat weet ik
niet. God wist dat dit zou gebeuren en Hij heeft nog steeds een plan om te zorgen
dat je gered kunt worden, zelfs met deze afwijking van Zijn plan. Betekent dat,
dat je nog ellende kent in je leven, dat je niet zou hebben als je iets anders
had gekozen? Ja, dat kan ook.
Maar zal je iets anders kennen? Nee, want het is het pad
dat je hebt gekozen. Maar het zijn geen fouten dat je kiest, het zijn opties.
We kunnen niet in het leven zeggen: Nu heb ik een ellendige situatie, ik denk
dat ik een fout heb gemaakt. We weten dat we verkeerd doen als we zondigen. We
weten dat we verkeerd doen als we voor het slechte kiezen, wanneer we niet
luisteren naar ons geweten. Dat is waar je het verkeerd hebt gedaan.
Het is pas tegen Gods wil als we weten, tegen ons geweten
in, dat we voor het kwade kiezen. Maar je kunt niet zeggen wat Gods wil is bij
de volgende voorbeelden: ik ga de oprit van het huis van mijn grootmoeder
vegen, of ik ga boodschappen doen voor mijn zieke buurvrouw. Kies gewoon iets.
Ga gewoon voor: liefde te betonen, behalve als het tegen Gods Wet ingaat.
Daarom moeten we onderscheid maken. Onderscheid dat we niet bezwijken onder
onze hartstochten om onszelf te behagen. Want dat kan ons in de verkeerde
richting duwen.
Ken:
Wanneer je mensen ziet worstelen met de vraag Wat is Gods wil voor mijn leven
dan moet je nog beslissingen nemen, grote beslissingen met gevolgen eraan
verbonden. Misschien zijn het twee goede keuzes. We leven in een wereld waar het
lijkt dat er een oneindig aanbod is aan keuzes. Als je honderd jaar geleden opgroeide
op een boerderij, was het zeker dat je verder ging als boer. Was je opgegroeid
in een gezin van een smid, dan werd je smid.
Of ging je naar het klooster in de buurt. Je vloog niet de
wereld rond op zoek naar kloosters. Maar nu is het misschien omdat er zoveel
verschillende keuzes en kansen mogelijk zijn, dat mensen verlammen in hun
keuzes. Wat zou u daarop zeggen als een persoon voor een beslissing komt te
staan, met zoveel keuzemogelijkheden. Wat zou u hen aanraden, als ze moeten
kiezen tussen twee goede keuzes?
Fr
Cristino: Dat heb je goed geanalyseerd. Het lijkt op het probleem
van het Boston Pizza menu crisis. Ze bieden een 25-pagina lang menu aan. En je
zit daar en aan het einde gekomen, keer je terug naar het begin omdat je bang
bent teleurgesteld te zijn dat je dit of dat hebt gekozen. Maar wat maakt het
uit? Je moet gewoon eten. Wanneer je zoveel keuze hebt, geraak je er niet uit.
En we leven nu in een cultuur dat mensen geen idee hebben wat het betekent geen
meerdere keuzes te hebben. Ze brengen hun leven door, door te scrollen op hun
smart phone.
Je kunt nu door alles scrollen. Daarom raken mensen zo bang
om een teleurstellende keuze in hun leven te maken, en geen beslissing in hun
leven nemen. Maar de beslissing, geen beslissing te nemen, is een beslissing.
En deze zal je het ergst straffen. Dat wil niet zeggen dat we impulsieve keuzes
moeten maken. We moeten erover nadenken. Maar we moeten onszelf wat richtlijnen
stellen om te volgen.
De eerste richtlijn is dat we alles moeten elimineren wat
zondig is en tegen Gods Wet ingaat. We moeten kijken of het enkel is om onszelf
te behagen of om onszelf te verrijken. Bij de goede mogelijke keuzes die
overblijven moeten we ons afvragen of enige keuze ons aantrekt. Of we deze
keuze ten volle zouden beleven. Of we gelukkig zouden zijn als we deze keuze
maken. Mensen zijn dikwijls wantrouwig hierin. We weten dat God Liefde is, en
dat God ons uit Liefde heeft gemaakt en voor Liefde. En toch denken we dat het Gods
wil is, dat we ons miserabel voelen. Als dit mij gelukkig maakt, zal het wel
niet Gods wil zijn.
Maar we moeten deze gedachte uit ons hoofd zetten. Waarom
zouden we denken dat God niet wil dat we gelukkig zijn? We zouden eerst moeten
kijken naar de dingen die we willen, en niet wantrouwig zijn omdat we ze
willen. We moeten toegeven dat we ze willen. Welke keuze erbovenuit steekt.
Maar dan moeten we ons de volgende vraag stellen: van de
dingen die ik niet wil, waarom wil ik ze niet? Als het antwoord iets in de
genre is: Ik weet niet hoe het te doen, ik ken er niets van, ik vind het niet
interessant, ik voel er niets voor, dan is het duidelijk dat we het ons niet
zien doen als we deze optie zouden kiezen.
Maar als de reden is: Het beangstigd me, het intrigeert me
wel maar ik zou niet weten hoe eraan te beginnen, ik ben bang dat het eigenlijk
iets is dat God voor mijn leven wil. Wanneer er angst mee gemoeid is moeten we
opletten. We kunnen ons niet bezighouden met de keuze, tenzij we eerst de angst
ervoor aanpakken. God spreekt niet tot ons door angst.
We moeten ervoor zorgen dat we niet iets elimineren omwille
van angst. Als we in iets het doel er niet van inzien in ons leven is er geen
probleem, dat is duidelijk. Maar we kunnen niet handelen omwille van angst.
Het volgende dat we moeten doen is zeggen: OK Heer, ik wil
U dienen, ik weet dat ik U wil behagen. Deze keuze die ik ga maken, denk ik dat
het mij gelukkig zal maken. U wil dat ik gelukkig ben, en ik weet dat het mij
zal vervullen, zelfs al vind ik het moeilijk, zelfs al ben ik een beetje bang
hoe het zal gaan. Maar ik geloof dat ik U kan liefhebben hierdoor. Als je dit
kunt zeggen dan geef ik je deze praktische raad: Geef jezelf een kleine
deadline: slaap erover, bid erover, zeg tegen het einde van de week te
beslissen bijvoorbeeld. Geef een tijdspanne en zeg: Heer, als U niet wilt dat
ik dit doe, neem het dan van me weg. Sluit het af, zorg dat het niet werkt.
En dan moeten we ons voorbereiden op de reactie van de Heer.
Dat Hij ons bedankt, maar eigenlijk niet geïnteresseerd is. Ik denk dan dat ik
een heel slimme manier heb uitgedacht om de Heer lief te hebben en te dienen en
ik presenteer het aan Hem en dat Hij zegt: Nee, bedankt. Wat moet je dan doen?
Het accepteren in liefde, in vertrouwen? En dan iets anders proberen? Maar als
niets in de weg komt, niets het stopt. Als Hij je niet duidelijk maakt dat je
het niet moet doen, dan doe je het. Je doet het in vrijheid, in vertrouwen. En
je niet afvragen of je genoeg van God houdt, of dit al dan niet Zijn perfecte
plan is voor je leven. Je doet het gewoon, dan beleef je de vrijheid van
Kinderen van God.
Ken: Ja,
inderdaad, ik val regelmatig in de val te denken als ik dit of dat wil, dat het
zeker niet Gods plan voor me is. Ik denk dat dit komt omdat we niet genoeg geloven
dat we zo geliefd zijn en worden door God.
Fr
Cristino: Bingo! Het is het syndroom van de oudste zoon van de vader
van de verloren zoon. Hij is kwaad omdat hij geleefd heeft zonder geld te
verbrassen en maar vroeg om een feest te organiseren met zijn vrienden. Terwijl
zijn jongere broer alles had verbrast en dat het vette kalf voor hem werd geslacht
met een groot feest. Maar hij besefte niet dat Hij reeds zo graag gezien werd
door zijn vader. Hij zei dat hij als een slaaf had gewerkt voor zijn vader.
Maar zijn vader zei hem: Maar zoon, al wat ik heb is het jouwe. Als de zoon dit
had geloofd, zijn identiteit had geloofd, als hij niet ontstemd was omdat hij voor
zijn vader had gewerkt met het gevoel van verplichting, was hij de eerste
geweest om een feest te houden voor zijn broer.
Dat is het gevaar voor Katholieken. Het is lastig om
Katholiek te zijn, het is lastig om de geboden van de Kerk te volgen, het is
lastig om Gods geboden te volgen, het is lastig om een deugdzaam leven te
leiden. Maar op het einde ervan kunnen we het maken tot Heiligen. Daarom kunnen
we verbitterd geraken. We kunnen zeggen: we volgen nu al de geboden en we
houden er ons nu aan. Maar in ons hart doen we het niet uit liefde. We denken
dat we het moeten doen.
En als we dingen doen in ons leven, omdat we denken dat we
dit moeten doen, zijn we ontstemd tegen God en wijzen we onze vrije wil af.
Maar als we alles deden als een respons van liefde op Gods liefde, zouden we
vervuld zijn van vreugde.
Ken: Maar
als je in dit oudere zoon-syndroom zit, hoe geraak je er dan uit?
Fr.
Cristino: Je moet ertegen ingaan. Dit is een gebed dat ik aanraad:
Gebed van onwetendheid door Thomas Merton
Mijn God, ik heb geen idee waar ik heen ga. Ik zie de weg
niet voor me. Ik weet niet zeker waar het zal eindigen. Noch ken ik mezelf
echt, en het feit dat ik denk dat ik Uw wil volg, betekent niet dat ik dat ook
werkelijk doe. Maar ik geloof dat het verlangen om U te behagen U in feite
behaagt. En ik hoop dat ik dat verlangen heb, in alles wat ik doe. Ik hoop dat
ik nooit iets anders zal doen dan dat verlangen. En ik weet dat, als ik dit
doe, U mij op de juiste weg zult leiden, hoewel ik er misschien niets vanaf
weet. Daarom zal ik U altijd vertrouwen, ook al lijk ik verloren en in de
schaduw van de dood. Ik zal niet bang zijn, want U bent altijd bij mij en U
zult mij nooit alleen laten om mijn gevaren het hoofd te bieden. Amen.
Thomas Merton, Gedachten in eenzaamheid, p. 79.
Kies dus gewoon iets, in plaats van te piekeren of het Gods
perfect plan voor je is. Doe het gewoon omdat je denkt dat je zo God liefhebt.
Kijk niet achterom. Als het plan in duigen valt, dan kun je nog veranderen op
het punt dat het plan niet werkt. Dan zul je zien dat deze verandering van
koers een zegen betekent. Dat het iets in je leven heeft gebracht, dat er
anders niet was geweest. Dat is het teken van Gods Liefde in je leven. Hij is
er altijd om dingen te regelen en herstellen.
Ken: Is er
nog een ander principe, dat u met ons zou willen delen?
Fr.
Cristino: Een vroegere spiritueel raadsman zei ooit: Ik wil geen
grafsteen met erop: nog steeds aan het twijfelen. Maak een beslissing. Doe
iets, en wees niet bang dat je God niet behaagt of dat je je leven verknalt.
Bemin gewoon en doe wat je wilt.
|