Geen
plaats voor de Vredevorst... - Vrijmetselaars Broederschap in plaats van Jezus Christus: de boodschap
van Franciscus voor de Wereldvrededag is niet verrassend uit:
novusordowatch.org 17/12
Op 1 januari van elk jaar viert de Kerk de Werelddag van de
Vrede. Het werd ingesteld door Paus Paulus VI in 1967 en voor het eerst
waargenomen in 1968. Sindsdien is het vergezeld van een Pauselijke boodschap,
en het is altijd gedateerd op 8 december van het voorgaande jaar en kort daarna
vrijgegeven.
Zo ook deze keer. Het Vaticaan hield zelfs een
persconferentie om de boodschap te introduceren, die gericht is tot alle
mannen en vrouwen van goede wil, niet alleen tot katholieken.
Voor de Wereldvredesdag in 2023 maakte Jorge Bergoglio de
valse paus uit Argentinië die momenteel Vaticaanstad bezet onder de
artiestennaam Paus Franciscus van de gelegenheid gebruik om nogmaals zijn
plaatsvervangende evangelie van menselijke broederschap te promoten. Het ware
evangelie van onze gezegende Heer en Redder Jezus Christus was opvallend
afwezig.
Het thema dat voor de dag werd gekozen, toont de mantra die
Bergoglio vanaf het begin heeft gepredikt, maar met speciale nadruk gedurende
de laatste 2-3 jaar: Niemand kan alleen worden gered. Samen Covid-19
bestrijden, samen de weg van vrede inslaan.
Het eerste dat opvalt in deze Bergogliaanse boodschap is
dat het schriftvers dat voor de gelegenheid werd gekozen, merkwaardig genoeg, 1
Tessalonicenzen 5:1-2 is, dat in de officiële Vaticaanse vertaling van de
boodschap luidt: Wat betreft de tijden en seizoenen, broeders en zusters. Want
jullie weten zelf heel goed dat de dag van de Heer net zo
onverwachts komt als een dief in de nacht.
Wat biedt dit vers een perfecte gelegenheid om te prediken
dat ware en blijvende vrede gebaseerd moet zijn op het bovennatuurlijke leven,
dat alleen mogelijk wordt gemaakt door de genade van Jezus Christus, de
"Vredevorst" (Jes 9:6). Hoewel
dit de andere, louter natuurlijke pogingen om vrede te bevorderen niet
uitsluit, is het van cruciaal belang om te begrijpen dat, tenzij geloof, hoop
en naastenliefde in onze ziel wonen en we erin volharden tot de dood, alle
tijdelijke vrede van de huidige wereld, hoe belangrijk ook, ze ons uiteindelijk
niet ten goede zal komen.
Paulus
richt zich in de aangehaalde verzen duidelijk niet op de tijdelijke problemen
van de huidige wereld, zoals de grotere context van zijn woorden duidelijk
maakt. Zijn aandacht gaat veeleer uit naar het spirituele leven
van zielen, naar hun redding. Hier
is de grotere tekst:
1
Tess. 5:1-10: Maar we hoeven jullie niet te schrijven hoe en
wanneer dit zal gebeuren, broeders en zusters. Want jullie weten zelf heel
goed dat de dag van de Heer net zo onverwachts komt als een dief in de
nacht. De mensen zullen denken dat alles vredig en rustig is. Maar dan
worden ze plotseling door Gods straf getroffen. En ze zullen er niet aan kunnen
ontsnappen. Maar jullie, broeders en zusters, leven niet in het donker.
Daardoor zal die dag jullie niet overvallen als een dief. Want jullie
horen bij het licht en bij de dag. Wij horen niet bij de nacht of bij het donker. Daarom
moeten we ook niet geestelijk slapen, zoals de andere mensen.
Maar we moeten geestelijk wakker zijn en goed opletten en
nuchter zijn.
Want de mensen die slapen, slapen 's nachts. En de mensen
die dronken worden, zijn 's nachts dronken. Maar wij horen bij de dag.
Daarom moeten wij nuchter zijn. Ons geloof en onze liefde zijn ons harnas. Onze
zekerheid over onze redding is de helm op ons hoofd. Als we dat harnas
aantrekken en die helm opzetten, zullen die onze bescherming zijn. Want we
zijn niet bedoeld om door God gestraft te worden, maar om gered te worden door
onze Heer Jezus Christus die voor ons is gestorven. Want doordat Hij voor
ons is gestorven, zullen we samen met Hem leven. Het maakt niet uit of we nog
leven of dat we al gestorven zijn. Bemoedig elkaar hiermee en bouw elkaars
geloof op. Maar dat doen jullie ook.
Het is duidelijk dat wanneer de H. Paulus waarschuwt dat de
dag van de Heer plotseling zal komen, hij spreekt over ons oordeel door God,
ofwel het bijzonder oordeel dat plaatsvindt als we sterven, ofwel het algemene
oordeel aan het einde van de wereld, wanneer Christus zal terugkeren om de
levenden en de doden te oordelen. In feite, zoals hierboven aangeven, kan
praten over "vrede, rust en veiligheid" ons heel goed afleiden van de
voorbereiding op ons laatste oordeel.
Wat Franciscus doet met 1 Tess. 5:1-2 in zijn boodschap is
schandelijk, maar niet verrassend. Hier is hoe hij begint:
Met deze woorden moedigde de
apostel Paulus de gemeenschap van Tessaloniki aan om standvastig te blijven,
hun hart en voeten stevig geplant en hun blik gericht op de wereld om hen heen
en de gebeurtenissen in de geschiedenis, zelfs in afwachting van de wederkomst
van de Heer. Wanneer tragische gebeurtenissen ons leven lijken te overweldigen
en we ons in een donkere en moeilijke maalstroom van onrechtvaardigheid en
lijden gestort voelen, zijn we eveneens geroepen om ons hart open te houden
voor hoop en te vertrouwen op God, die aanwezig is, ons vergezelt met tederheid,
ons ondersteunt in onze vermoeidheid en ons bovenal leidt op ons pad.
Daarom
spoort de H. Paulus de gemeenschap voortdurend aan waakzaam te zijn, op zoek
naar goedheid, gerechtigheid en waarheid: Laten we daarom niet slapen zoals
anderen, maar wakker zijn en goed opletten en nuchter zijn (5,6). Zijn woorden
zijn een uitnodiging om waakzaam te blijven en zich niet terug te trekken in
angst, verdriet of berusting, of toe te geven aan afleiding of ontmoediging. In plaats daarvan zouden we als schildwachten moeten
zijn die de wacht houden en klaar staan om een glimp op te vangen van het
eerste ochtendgloren, zelfs in het donkerste uur.
Merk op hoe Franciscus de Heilige Schrift naturaliseert.
Terwijl de H. Paulus zich in de eerste plaats bekommert om de redding van de
zielen van de Tessalonicenzen, raakt Bergoglio dat allerbelangrijkste onderwerp
helemaal niet aan. In plaats daarvan doet hij alsof de apostel spreekt over
tijdelijke zaken, wat bij eenvoudige lezing van de tekst duidelijk niet het
geval is. Integendeel, de zorg van de H. Paulus is dat we niet zo betrokken mogen
zijn bij de huidige wereld dat we de eeuwige dingen uit het oog verliezen, wat
precies is wat Franciscus de hele tijd doet.
Bergoglio maakt zich veel meer
zorgen over de gemiddelde temperatuur op aarde in 2050 die niemand kan
voorspellen of bepalen dan over Christus die regeert in de ziel van elke mens.
In feite kan het hem wat dat laatste
betreft gewoon niets schelen, en leert hij in plaats daarvan dat de
verschillende religies van de wereld allemaal een "verrijking" zijn
voor de mensheid, en dat onze religieuze verschillen niet alleen door God zijn
gewenst, maar in feite "noodzakelijk" zijn.
Vervolgens begint Franciscus te praten over het
Coronavirus, COVID-19 en de breuken in onze sociale en economische orde die de
pandemie aan het licht heeft gebracht, en de tegenstrijdigheden en
ongelijkheden die hierdoor naar voren zijn gekomen. Het is niet verrassend dat
hij de puinhoop waarin de wereld zich sinds 2020 bevindt, gebruikt als een
welkome gelegenheid om zijn ideologische agenda, namelijk zijn valse evangelie
van menselijke broederschap, wat meer te promoten. Om zijn aanhangers het te
laten omarmen, moet hij voortdurend aandringen op acceptatie van nieuwigheden:
Vandaag wordt ons gevraagd:
wat hebben we geleerd van de pandemie? Welke nieuwe wegen moeten we bewandelen
om de boeien van onze oude gewoonten af te werpen, beter voorbereid te zijn,
nieuwe dingen te durven? Welke tekenen van leven en hoop kunnen we zien, om ons
vooruit te helpen en onze wereld een betere plek te maken?
Ja, de wereld een betere plek maken, althans in theorie,
dat is waar Jorge Bergoglio voor staat. Blijkbaar past het brengen van het
ware, bovennatuurlijke evangelie aan zoveel mogelijk zielen echter niet in zijn
idee om de wereld te verbeteren, tenzij
we het evangelie reduceren tot de lichamelijke werken van barmhartigheid, zoals
hij vaak doet.
Merk trouwens op hoe Bergoglio de "pandemie"
verandert in een advertentie voor zijn ideologie. Nu moeten we "nieuwe
dingen durven" (door het woord "durven" te gebruiken laat hij
het deugdzaam klinken, alsof het moed vereist) en "vooruit te helpen"!
Weg met het oude, in met het nieuwe!
Wat
niet bij hem opkomt, is dat de COVID-19-puinhoop ons misschien heeft geleerd
dat de mensheid zich beter tot de ware God kan wenden, Zijn evangelie kan
omarmen en zich kan bekeren van haar zonden.
Jeremia
6:16a: Dit zegt de Heer: "Mijn volk, sta eens even stil op
de weg die je gaat. Vraag eens naar de goede weg, de weg die je vroeger ging.
Want als je die weg weer kiest, zal het weer goed met je gaan. Dan zul je weer
vrede hebben.
Maar nee, dat zou bovennatuurlijk zijn, en bovennatuurlijk
is niet in Bergoglio's naturalistische gedachten.
Jeremia
6:16b: Maar jullie zeggen: 'Wij willen die weg niet.'
Franciscus stelt niet alleen de vraag: Wat hebben we
geleerd van de pandemie?, hij geeft ook meteen het juiste antwoord, dat
toevallig perfect aansluit bij zijn sociaal-politieke ideeën:
Zeker, nadat we direct de
kwetsbaarheid van ons eigen leven en de wereld om ons heen hebben ervaren,
kunnen we zeggen dat de grootste les dat we van Covid-19 hebben geleerd, het
besef was dat we elkaar allemaal nodig hebben. Dat onze grootste en toch meest
kwetsbare schat onze gedeelde mensheid is, als broeders en zusters, kinderen
van God. En dat niemand van ons alleen gered kan worden.
Daarom moeten we dringend
de handen ineenslaan om de universele waarden te zoeken en te promoten die de
groei van deze menselijke broederschap kunnen leiden. We leerden ook dat het
vertrouwen dat we stelden in vooruitgang, technologie en de effecten van
globalisering niet alleen buitensporig was, maar veranderde in een
individualistische en afgodische bedwelming, die de belofte van gerechtigheid,
harmonie en vrede waar we zo vurig naar op zoek waren, in gevaar bracht. In
onze snel veranderende wereld blijven de wijdverspreide problemen van
ongelijkheid, onrechtvaardigheid, armoede en marginalisering zorgen voor onrust
en conflicten, en voor geweld en zelfs oorlogen.
Natuurlijk wist vóór 2020 niemand dat het menselijk leven
kwetsbaar is en dat iedereen andere mensen nodig heeft. Wat een ontdekking!
Niemand wist blijkbaar dat alle mensen dezelfde menselijke natuur delen.
Godzijdank voor het Coronavirus, een waar orakel van goddelijke openbaring!
Opnieuw beweert Franciscus dat alle mensen kinderen van God
zijn. Dat is ironisch, want op dezelfde dag dat zijn boodschap op de Werelddag
van de Vrede in 2023 is gedateerd 8 december 2022 stond hij voor zijn raam
in het Apostolisch Paleis voor het Angelus en verkondigde dat we kinderen van
God worden bij het doopsel: God daalde die dag [van ons doopsel] in ons leven
neer, en we werden voor altijd Zijn geliefde kinderen.
Vervolgens verkondigt de valse paus nogmaals dat niemand
van ons alleen, gered kan worden. Je kunt je afvragen wat hij met die
uitdrukking bedoelt, aangezien het woord "redden" (of "gered
worden") duidelijk een religieuze ondertoon heeft, tenminste als het van
de "paus" komt. En inderdaad, in zijn "Apostolische
Exhortatie" Evangelii Gaudium uit 2013, is dat precies de context waarin
hij deze mantra van hem introduceerde:
Het heil dat God heeft bewerkt en dat de Kerk met vreugde
verkondigt, is voor iedereen. God heeft een manier gevonden om Zich te
verenigen met elke mens in elk tijdperk. Hij heeft ervoor gekozen om hen samen
te roepen als een volk en niet als geïsoleerde individuen. Niemand wordt gered door zichzelf, individueel of door zijn of haar
eigen inspanningen. God trekt ons aan door rekening te houden met de
complexe verwevenheid van persoonlijke relaties die het leven van een
menselijke gemeenschap met zich meebrengt. Dit volk dat God heeft gekozen en
geroepen, is de Kerk. Jezus vertelde de apostelen niet om een exclusieve en
elitaire groep te vormen. Hij zei: Ga en maak alle volken tot mijn leerlingen
(Matt 28:19). De H. Paulus zegt ons in het volk van God, in de Kerk, "is
er geen Jood of Griek... want jullie zijn allen één in Christus Jezus"
(Gal 3:28). Tegen degenen die zich ver van God en de Kerk verwijderd voelen,
tegen al degenen die bang of onverschillig zijn, zou ik dit willen zeggen: de
Heer roept met groot respect en liefde ook jullie op om deel uit te maken van Zijn
volk! (Antipaus Franciscus, Apostolische Exhortatie Evangelii Gaudium, nr. 113;
onderstreping toegevoegd.)
Het maakt niet uit dat de pauselijke pretendent bij andere
gelegenheden zal zeggen dat iedereen reeds
deel uitmaakt van de Kerk, of dat ook atheïsten gered zijn, zolang het maar 'goede' atheïsten zijn.
Inconsistenties en tegenstrijdigheden zijn normaal voor Bergoglio's duidelijk
zieke geest.
Zo wordt niemand alleen gered. Ja, dat kan in orthodoxe zin worden opgevat, maar Franciscus heeft het de
afgelopen jaren in secularistische/naturalistische
zin gebruikt, en daarom opnieuw in zijn laatste boodschap voor de Werelddag van
de Vrede, waar hij dit principe gebruikt als reden waarom "we dringend moeten
samenwerken om de universele waarden te zoeken en te promoten die de groei van
deze menselijke broederschap kunnen sturen."
Merk ook op dat Franciscus ongelijkheid voortdurend
behandelt alsof het inherent onrechtvaardig is. Maar ongelijkheid is niet
hetzelfde als onrechtvaardigheid. Onrecht is verkeerd; ongelijkheid is dat
niet, althans niet per se. Over deze kwestie zullen we de ware Pausen aan het
woord laten: Sociale ongelijkheid: Pausen Leo XIII en Pius X versus 'paus'
Franciscus (zie artikel hieronder)
Men zou denken dat zijn volharding dat "niemand alleen
wordt gered" de "paus" ertoe zou brengen mensen kennis te laten
maken met de Verlosser en Redder van mensen, de gezegende Heer Jezus Christus -
maar behoefte aan Hem is blijkbaar niet een van die dingen die de "
pandemie ons heeft geleerd. In plaats daarvan schrijft Bergoglio:
Deze [COVID]-ervaring heeft
ons des te meer bewust gemaakt van de noodzaak voor iedereen, inclusief
volkeren en naties, om het woord 'samen' weer centraal te stellen. Want samen,
in broederschap en solidariteit, bouwen we aan vrede, zorgen we voor
gerechtigheid en komen we uit de grootste rampen. De meest effectieve reacties
op de pandemie kwamen inderdaad van sociale groeperingen, openbare en
particuliere instellingen en internationale organisaties die hun specifieke
belangen opzij zetten en hun krachten bundelden om de uitdagingen het hoofd te
bieden. Alleen de vrede die voortkomt uit een broederlijke en belangeloze
liefde kan ons helpen persoonlijke, maatschappelijke en wereldwijde crises te
overwinnen.
En
daar gaat hij weer met zijn naturalistische "remedies" voor de kwalen
van de mensheid. Hij begrijpt niet - of gelooft in ieder geval niet - dat alle
ellende in de wereld zijn oorsprong vindt in zonde, in de vervreemding van de
mens van God. De enige blijvende en werkelijk doeltreffende remedie moet daarom
worden gezocht in overeenstemming met het evangelie, wat onmogelijk is zonder
bovennatuurlijke hulp van God. Geen louter menselijke inspanning kan de zonde
of de gevolgen daarvan overwinnen: Want het loon van de zonde is de dood, maar
de genade van God, het eeuwige leven, in Christus Jezus, onze Heer (Romeinen
6:23).
Ondanks
al zijn gepraat over niemand die alleen, gered wordt, lijkt de meester-theoloog
uit Argentinië niet te begrijpen dat de mensheid zichzelf niet kan redden, noch
"samen", noch individueel.
Het ware Katholieke standpunt over ware en duurzame vrede
werd uiteengezet door de echte Pausen uit het verleden:
Het is (
) een feit waaraan niet kan worden getwijfeld dat
de ware vrede van Christus alleen kan bestaan in het Koninkrijk van Christus
de vrede van Christus in het Koninkrijk van Christus. Het is niet minder twijfelachtig
dat we, door alles te doen wat we kunnen om het Koninkrijk van Christus te
herstellen, het meest effectief zullen werken aan een duurzame wereldvrede.
Pius X nam als motto "Alle dingen herstellen in
Christus" en werd van bovenaf geïnspireerd om de basis te leggen van dat
"vredeswerk" dat het programma en de belangrijkste taak van
Benedictus XV werd. Deze twee programma's van Onze Voorgangers wensen Wij te
verenigen in één - het herstel van het Koninkrijk van Christus door vrede in
Christus - "de vrede van Christus in het Koninkrijk van Christus."
Met man en macht zullen wij er altijd naar streven deze vrede tot stand te
brengen, ons vertrouwen stellend in God, die ons, toen Hij ons op de stoel van
Petrus riep, beloofde dat de goddelijke hulp ons nooit in de steek zou laten. (Paus
Pius XI, Encycliek Ubi Arcano, nr. 49)
Hoe ver staat het programma van Paus Pius XI van de
trouweloze agenda van Jorge Bergoglio! Franciscus probeert niet eens alle
dingen in Christus te herstellen. Hij wil in ieder geval alles in de mens
herstellen - in broederschap, in dialoog, in menselijke waardigheid. Een vrijmetselaar kan het niet beter doen!
Vervolgens richt Franciscus zich in zijn boodschap op de
Werelddag van de Vrede op de oorlog in Oekraïne, die hij een "tegenslag
voor de hele mensheid" noemt. Deze opmerking, en wat volgt, laat zien dat
hij de gevallen menselijke conditie niet begrijpt. Terwijl er een vaccin [sic]
is gevonden voor Covid-19, schrijft Bergoglio, zijn er nog geen geschikte
oplossingen gevonden voor de oorlog. Zeker, het oorlogsvirus is moeilijker te
overwinnen dan de virussen die ons lichaam aantasten, omdat het niet van
buitenaf komt, maar van binnenuit het door de zonde bedorven menselijk hart
(vgl. Evangelie van Marcus 7:17-23) .
|