De benadering die Paus Benedictus
volgde - een verzwakte Kerk van binnenuit versterken - staat diametraal
tegenover de benadering van paus Franciscus, die, in zijn woorden, "naar
de marge" gaat. Elke keer als ik in botsing kwam met pro-Franciscus-Katholieken
over 'naar de marge gaan', heb ik ze verteld dat het prima is om naar de marge
te gaan, maar dat het zinloos is als je niets hebt om mee te nemen om aan de
mensen daar te geven. We leven in een tijd waarin Katholieken, en inderdaad de
meeste Christenen, hun eigen geloof nauwelijks kennen. We zijn lokaas voor de
geest van de Antichrist, in welke vorm dan ook. Kijk naar deze nieuwe grafiek
over kerkbezoek in de VS. Merk goed op dat het niet de algehele achteruitgang
onder Christelijke groepen volgt, alleen de percentages van degenen die nog
steeds beweren deel uit te maken van die groepen, die naar wekelijkse
erediensten gaan:
Is het dan een wonder dat Paus
Benedictus zich zorgen maakte?
De boodschap van Benedictus aan
Vlado Palko over de Antichrist doet denken aan deze passage uit zijn encycliek
Spe salvi:
In 1794 verschijnt in de tekst
Das Ende aller Dinge ("Het einde van alle dingen") een gewijzigd
beeld. Nu overweegt Kant de mogelijkheid dat er naast het natuurlijke einde van
alle dingen een ander einde kan zijn dat onnatuurlijk is, een pervers einde.
Hij schrijft in dit verband: Als het Christendom op een dag zou ophouden
liefde waardig te zijn... dan zou de overheersende menselijke gedachten
verwerping en oppositie ertegen zijn; en de Antichrist zou zijn - hetzij korte
- regime beginnen (vermoedelijk gebaseerd op angst en eigenbelang); maar dan,
omdat het Christendom, hoewel voorbestemd om de wereldreligie te zijn, in feite
niet begunstigd zou worden door het lot om dat te worden, dan zou dit in moreel
opzicht kunnen leiden tot het (perverse) einde van alle dingen.
Benedictus zegt dat er niet
zoiets bestaat als een spiritueel vacuüm. Als mensen op een dag het Christendom
zouden verwerpen, dan zouden ze het gaan haten, en dat zou de heerschappij van
de Antichrist inluiden, en "het (perverse) einde van alle dingen".
Geen wonder dat Ratzinger zo apocalyptisch was!
De Engelse schrijver Paul
Kingsnorth is een recente bekeerling tot het orthodoxe Christendom, maar hij
schrijft al vele jaren profetisch over de moderne wereld. Hij schrijft
buitengewoon krachtig op zijn substack, The Abbey of Misrule (De Abdij van
Wanbeheer), over wat hij 'de Machine' noemt, en zijn pogingen om al het
menselijke in ons te vernietigen. Kingsnorth onderzoekt een aantal denkers -
niet allemaal Christen - die hebben erkend dat de wereld afstevent op wat
sommigen 'Antichrist-elijk' noemen. Het eindigt zo:
[Augusto] Del Noce wordt vaak een
conservatieve of zelfs een reactionaire denker genoemd, maar hij accepteerde
geen van beide labels. Simpele "reactie", zei hij, was geen oplossing
voor wat zich ontvouwde. Zowel nostalgie als utopie waren uiteindelijk
vruchteloos als verzetsinstrumenten. Als permanente revolutie, en de daaruit
voortvloeiende desintegratie, de basistoestand is van een wereld die
transcendentie ontkent, dan is het alternatief duidelijk: een terugkeer naar
het spirituele centrum. Een herontdekking, of een terugwinning, van het
transcendente rijk en zijn plaats in ons leven. Dit, en alleen dit, is het
alternatief voor de heerschappij van kwantiteit en de daarmee gepaard gaande groep
van goden, demonen en machines.
Wat Moloch wil - Moloch wiens
ziel elektriciteit en banken is - is offer. We moeten onszelf en onze kinderen offeren
aan robotapparaten en verbijsterde regeringen. Wat de Antichrist wil, is het
tegenovergestelde van transcendentie. Als de komst van Christus de
transcendente doorbraak in het tijdelijke om de toestand te veranderen
vertegenwoordigt, dan zal Zijn tegenstander een wereld van pure materie
aankondigen, niet doorbroken door iets buiten menselijk bereik. Alles in die
wereld ligt voor het rapen. Alles, van regenwouden tot het menselijk lichaam,
kan worden geclaimd en hervormd in het belang van het bevorderen van het rijk
van de menselijke wil. Het is het oudste verhaal.
De ruisende kracht die onder het
tijdperk van Vooruitgang stroomt, de energie van de moderne wereld, de
rivier die ons voortvoert - waar brengt het ons heen? Wij weten het antwoord. Mensen
kunnen niet lang leven zonder een glimp van het transcendente of een vaag
begrepen streven om er één mee te worden. Als we dit pad ontkennen, zullen
we ons eigen pad maken. Als we een glimp van de Hemel worden ontzegd, zullen we
proberen het hier te bouwen. Deze onvolmaakte wereld, deze onvolmaakte mensen -
ze moeten worden vervangen, verbeterd, opnieuw gemaakt. Gebrekkige materie is
nu in onze handen. We weten wat we moeten doen.
Wat Vooruitgang wil, is ons
vervangen.
Misschien is de laatst
overgebleven vraag of we het zullen toelaten.
Ik zag vandaag deze vidioclip van
Yuval Noah Harari, de best verkopende Israëlische filosoof en favoriet uit
Silicon Valley. Hij ziet de vrije wil worden vervangen door een algoritme dat
ons beter kent dan wij onszelf kennen -- en hij denkt dat dit goed is, dat dit Voortuitgang
is! "Organismen zijn algoritmen", verkondigt hij. Het leven is niets
anders dan een reeks getallen.
"Organismen zijn
algoritmen" was een slogan die Harari gebruikte in zijn bestseller Homo
Deus, waarin hij schreef: "Nu we de mensheid boven het dierlijke niveau
van overlevingsstrijd hebben gebracht, zullen we er nu naar streven om mensen
op te waarderen tot goden en Homo sapiens veranderen in Homo deus. Hij zegt
dat technologie ons tot goden zal maken. Dit is puur satanisch. In Genesis 3:4
vertelde de slang die Eva verleidde dat als ze alleen maar van de verboden
vrucht zou eten, "je als God zult zijn". Hier verkondigt Yuval Noah
Harari het en zegt dat dit iets geweldigs is. Vooruitgang!
De oude Duitse Paus die de
bloedigste eeuw in de geschiedenis van de mensheid heeft meegemaakt en die de
bijna ineenstorting van het Christendom in Europa en in het Westen in bredere
zin heeft meegemaakt, evenals het uiteenvallen van de natuurlijke familie, en
zelfs van een vast idee van geslacht, schreef aan de auteur van een boek over
komende antichristelijke vervolging deze woorden:
"We zien hoe de macht van de Antichrist
zich uitbreidt, en we kunnen alleen maar bidden dat de Heer ons sterke herders
zal geven die Zijn Kerk in dit uur van nood zullen verdedigen tegen de macht
van het kwaad."
Benedictus XVI wist hoe laat het
is. Weet jij het?
|