Als deze theorie klopt, bevindt de Katholieke Kerk zich
misschien in haar Goede Vrijdag-moment. Stel je voor wat de volgelingen van
Jezus moeten hebben gedacht toen ze zagen hoe de man van wie zij geloofden dat Hij
de incarnatie was van de Almachtige God, zich publiekelijk liet vernederen, ten
onrechte liet veroordelen, zich liet uitkleden, geselen, martelen en vervolgens
vermoorden op de meest schandelijke en sadistische manier. Ze moeten waarschijnlijk
gedesoriënteerd zijn geweest. Zou het kunnen dat Joseph Ratzinger, om redenen
die alleen aan zichzelf en aan God bekend waren, een soortgelijk pad volgde? En
dat hij dat deed omdat, zoals alleen Jezus wist, de vijand alleen kon worden
verslagen door een offerlam te zijn?
Ik denk dat het zeker mogelijk is. In een boek dat een paar
jaar geleden verscheen, schreef de invloedrijke filosoof Giorgio Agamben:
Toen hij nog een jonge theoloog was, bestudeerde Joseph
Ratzinger het gedachtengoed van Tyconius, een theoloog uit de vierde eeuw, die
zei dat het Lichaam van de Kerk verdeeld is in een duistere en slechte kerk en
een rechtvaardige. In de huidige staat zijn de twee Lichamen van de Kerk
onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar ze zullen zich aan het einde der
tijden scheiden.
De Kerk, schreef de toekomstige Paus in 1956, is tot het
Laatste Oordeel zowel de Kerk van Christus als de Kerk van de Antichrist: De
Antichrist behoort tot de Kerk, groeit erin en daarmee op tot de grote
scheiding, die zal komen geïntroduceerd door de ultieme openbaring.
Ik vroeg me vanmorgen af of Benedictus XVI geloofde dat het
zijn missie was om de Kerk voor het Einde te zuiveren door het mysterie van de
ongerechtigheid volledig te laten openbaren. Nee, ik zeg niet dat Franciscus de
antichrist is. De Antichrist zal een politieke leider zijn. Ik zeg dat de
krachten die het Westen snel hervormen door de vernietiging van wat er over is
van het Christendom, zelfs binnen de Katholieke Kerk, de krachten zijn die
uiteindelijk de geschiedenis tot een einde zullen brengen. Ik denk dat het
mogelijk is -- dit is speculatie! -- dat de zachtaardige Benedictus zijn missie
als Paus opvatte als het uitlokken van het kwaad, door de hel zijn uiterste
best te laten doen, zodat het uiteindelijk kan worden verslagen. De Anglicaanse
bisschop N.T. Wright schreef in zijn boek over de Openbaring dat dit het
apocalyptische scenario is dat het laatste boek van de Bijbel naar voren
brengt: dat pas nadat het kwaad zijn uiterste best heeft gedaan en de demon
zichzelf volledig heeft blootgelegd, het voor eens en voor altijd kan worden
vernietigd.
Ik wil dit duidelijk maken: ik zeg niet dat dat hier is
gebeurd en gebeurt. Ik zeg dat het een mogelijkheid is. In een interview uit
2016, had Paul Badde van EWTN een interview met Mgr Gänswein over de beroemde
middeleeuwse profetie van de H. Malachias, volgens dewelke Benedictus XVI de
laatste Paus zou zijn voordat "Petrus Romanus" de Kerk naar de
laatste dagen zou leiden. Gänswein zei: "Inderdaad, als ik naar de
profetie kijk en bedenk hoe er in de geschiedenis altijd een goede verwijzing
naar Pausen was, krijg ik rillingen." Hij voegde eraan toe dat het niet
vereist was dat Katholieken de profetie als geldig zouden aanvaarden, maar dat
het een "wake-up call" is.
Benedictus zelf had dit te zeggen over de Malachias-profetie,
in een van zijn laatste Seewald-interviews:
U kent de profetie van Malachias, die in de Middeleeuwen
een lijst van toekomstige Pausen voorspelde, zelfs tot het einde van de tijden,
en ten minste tot het einde van de Kerk. Volgens deze lijst, eindig het Pausdom
na Uw pontificaat. Is dat een kwestie voor U, of het werkelijk kan zijn dat U
de laatste bent van een reeks Pausen, zoals we die hebben gekend tot nu toe?
Alles kan. Deze profetie is waarschijnlijk ontstaan in
kringen rond Philip Neri. En hij wilde gewoon zeggen - in tegenstelling tot de Protestanten,
die toen zeiden dat het Pausdom ten einde was - door een eindeloos lange reeks Pausen
die nog moesten komen: nee, het is niet ten einde. Maar je hoeft niet te
concluderen dat het dan echt ophoudt. Zijn serie zou nooit lang genoeg kunnen
zijn.
Samen met Gänsweins positievere oordeel over de Malachias-profetie,
is het interessant om na te denken over wat Benedictus hier niet zegt. Dat wil zeggen, hij ontkent
het niet ronduit. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als zeggen dat hij erin
gelooft. Toch crediteert Gänswein de Malachias-profetie genoeg om bang te zijn
voor wat het voorspelt.
Ik heb er nog meer over te zeggen, maar dat zal tot later
moeten wachten. Hoe meer ik te weten kom over Joseph Ratzinger in zijn dood,
hoe meer ik ga erkennen dat hij echt een apocalyptische figuur was - en ik word
meegezogen in het grote mysterie van zijn zelfopoffering. Nogmaals: later meer.
Ik besloot dat ik in Rome moest zijn voor de begrafenis van de grote Paus. Het
is een wereldhistorisch moment dat, als dat nu nog niet duidelijk is, het
straks wel zal zijn.
O, nog één ding, voordat ik het vergeet. In 2002, toen het
misbruikschandaal wereldwijd losbarstte, vertelde een vriend van een Katholieke
Priester die erg gehecht was aan het Vaticaan (hij is inmiddels overleden), me
dat de Congregatie voor de Geloofsleer, onder toezicht van Kardinaal Ratzinger,
overweldigd werd door rapporten van Amerikaanse Bisdommen, die deelden wat ze
allemaal wisten. Ratzinger had het faxapparaat (dit was 1992) in het
CDF-kantoor privé beschreven als "een open rioolbuis". Mijn vriend, die
een felle criticus was van Kerkelijke corruptie, vertelde me dat het een
veelgemaakte fout is om te denken dat het Vaticaan alles weet. In feite, zei
hij, wist het kantoor van Ratzinger heel weinig over de omvang en mate van
corruptie, omdat Bisschoppen over de hele wereld hem of iemand anders in het
Vaticaan niets hadden verteld. Met andere woorden, hij was net zo geschokt en
overweldigd door de onthullingen als veel buitenstaanders. Bovendien werd
Ratzinger geconfronteerd met het feit dat hij voor een Paus werkte, Johannes
Paulus II, die niet stond te popelen om de afschuwelijke feiten onder ogen te
zien. Het is geen toeval dat de CDF van Ratzinger zich eindelijk begon te
verzetten tegen de kwaadaardige Marcial Maciel, oprichter van de Legionairs van
Christus, pas nadat Johannes Paulus II zijn definitieve neergang inging.
Benedictus koos ervoor om zich niet uit te spreken om het Pausdom
van zijn opvolger te bekritiseren. Het lijkt er echter op dat hij luid vanuit
het graf spreekt:
Op twitter 3/1 Gänswein: Ik geloof dat het Paus Benedictus
hart brak te lezen [Traditionis custodes] om zijn schat [van de oude Mis] weg te
nemen van het volk - wel, ik kan niet zeggen dat ik het er gemakkelijk mee heb.
(benedictusxvi.com)
Kruis te zien bij de begrafenis van Paus Benedictus XVI
|