Het
adoptief zoonschap door God is een gevolg van de rechtvaardiging verkregen door
het doopsel, niet van het sacramentele karakter ervan: Naast het vergeven van
zonde en het voortbrengen van heiligmakende genade, met al zijn formele
gevolgen rechtvaardigheid, bovennatuurlijke schoonheid, de vriendschap van
God en zijn adoptief zoonschap bewerkt het doopsel ook bovennatuurlijke
bijkomende factoren van heiligmakende genade
(ibid., p. 229). Een ander effect
van het doopsel is de infusie van heiligmakende genade en bovennatuurlijke
gaven en deugden. Het is deze heiligmakende genade die mensen tot aangenomen
zonen van God maakt en het recht verleent op hemelse heerlijkheid. (Katholieke
Encyclopedie - Doopsel).
Aangezien
dan een kind van God zijn een gevolg is van rechtvaardiging, en aangezien
rechtvaardiging verloren kan gaan (zie Denz. 833, 837), volgt hieruit dat we
kunnen ophouden kinderen van God te zijn, namelijk door na het doopsel in
doodzonde te vervallen. Zo'n val in de doodzonde moet dan hersteld worden door
het Sacrament van de Biecht, dat ons herstelt in genade; of, in het geval dat
het sacrament niet kan worden genoten, door volkomen berouw met een oprecht
verlangen om te biechten.
De
katholieke leer ontkent expliciet het idee dat ons adoptief zoonschap het
resultaat is van het onuitwisbare karakter van het doopsel, dat zo veel Novus
Ordos nu geloven:
Het
sacramentele karakter kan zonder genade in de ziel zijn. In tegenstelling tot
de heiligmakende genade, vestigt de bovennatuurlijke configuratio of
assimilatio die door het sacramentele karakter wordt verleend, een juiste
gelijkenis met Christus, inderdaad niet alsof de ziel deel had aan zijn
Goddelijk Zoonschap, maar in de zin van delen in Zijn ambt van Hogepriester. (Pohle-Preuss,
Dogmatische Theologie, vol. 8, p. 91-92.)
Het
onuitwisbare karakter heeft dus zijn eigen specifieke doelstellingen, maar het schenken van rechtvaardiging is
daar niet een van. Wanneer de genade van rechtvaardiging verloren gaat
door doodzonde, zijn we niet langer aangenomen zonen van de Allerhoogste God: De
rechtvaardige daarentegen heeft een kind van God louter door het bezit van de
heiligmakende genade, die verloren kan gaan door doodzonde en is bijgevolg
gebaseerd op een vrije relatie die door de mens net zo vrij kan worden
beëindigd als deze tussen hemzelf en God werd aangegaan. (Pohle-Preuss, Dogmatische
Theologie, vol. 7, 4e ed., p. 358-359 ). Maar aangezien alle doodzonden, zelfs
die van gedachten, mensen tot kinderen des toorns maken [Ef. 2:3] en vijanden
van God, is het nodig God voor hen allen vergiffenis te vragen door een open en
nederige belijdenis. (Concilie van Trente, Sessie 14, Hoofdstuk 5; Denz. 899).
Zeker
zullen enkele van de apologeten van Bergoglio hem nu te hulp schieten en
beweren dat de valse paus niet zegt dat alle gedoopten zullen worden gered;
want hoewel ze voor altijd kinderen van God blijven, is het toch waar dat
sommige van Gods kinderen in de Hel zullen eindigen. Deze poging om hem te
verdedigen zou Bergoglio echter niet vrijpleiten, want ook dat zou een ketterij
zijn.
Het
idee dat adoptief zoonschap iemand geen recht geeft op het erfdeel van de Hemel
is zeer zeker een ketterij, want het is regelrecht in tegenspraak met
Goddelijke Openbaring: De formele effecten van heiligmakende genade culmineren
in de verheffing van de mens tot de rang van een geadopteerd kind van God... ,
met aanspraak op het vaderlijke erfdeel, d.w.z. de zalige aanschouwing in de Hemel.
Deze waarheid wordt zo duidelijk vermeld in de Schrift en de Traditie dat de
ontkenning ervan ketters zou zijn (Pohle-Preuss, Dogmatische Theologie, vol.
7, p. 356).
Onder
de toepasselijke Schriftteksten zijn de volgende:
Iedereen
die door Gods Geest wordt geleid, is een kind van God. Want jullie hebben
geen geest gekregen die bange slaven van jullie maakt. Maar jullie hebben Gods
Geest gekregen. Hij maakt jullie tot kinderen van God. Door Gods Geest noemen
we Hem vol vertrouwen: "Lieve Vader!" Gods Geest die
in ons is, laat onze eigen geest weten dat we kinderen van God
zijn. En omdat we Gods kinderen zijn, erven we ook. We erven
hetzelfde van God als Jezus Christus. Net als Jezus moeten we veel lijden.
Daarom geeft God ons ook dezelfde heerlijke hemelse dingen als Hij Jezus
gegeven heeft. En ik weet zeker dat de heerlijke dingen die God ons geeft,
alles goedmaken wat we nu moeten lijden. - Romeinen 8:14-18
Maar
toen het moment was gekomen dat God had bepaald, stuurde Hij zijn Zoon. Die
Zoon werd geboren uit een Joodse vrouw. En omdat Hij dus een
Jood was, moest Hij zich aan de wet van Mozes houden. Alleen zó zou Hij de
mensen die zich ook aan de wet van Mozes moesten houden,
kunnen bevrijden. Zo zouden we niet langer slaven zijn. We
werden kinderen van God, met de rechten van kinderen. En omdat
jullie kinderen van God zijn, heeft God de Geest van zijn Zoon in jullie hart
uitgestort. Die Geest roept in je: "Lieve Vader!" Jullie
zijn dus geen slaven meer, maar kinderen van God. En omdat jullie Gods kinderen
zijn, erven jullie ook, dankzij Christus. - Galaten 4:4-7
Ik
ben de God en Vader van onze Heer Jezus Christus heel dankbaar. Want Hij heeft
ons in Christus alle geweldige geestelijke dingen gegeven die er in de hemelse
plaatsen zijn. Want al voordat Hij de wereld maakte, heeft Hij ons
uitgekozen. Hij wilde dat we bij Hem zouden horen en dat we in Hem volmaakt
zouden zijn. Hij houdt heel erg veel van ons. Daarom wilde Hij dat we door
Jezus Christus zijn kinderen zouden worden. Hij had dat van tevoren al
besloten. Want dat is wat Hij graag wil. Want als we zijn kinderen zijn,
zullen we God ervoor prijzen dat Hij zo geweldig goed voor ons is. Hij gaf ons
zijn Zoon, van wie Hij heel veel houdt. Daarmee heeft God laten zien hoe goed
Hij voor ons is. Want door het bloed van zijn Zoon heeft Hij ons gered.
Door zijn bloed kon Hij ons vergeven dat we Hem ongehoorzaam waren. Hij deed dat
niet omdat we dat verdiend hadden, maar omdat Hij zoveel van ons houdt. - Efeziërs
1:3-7
Maar
toen kwamen de vriendelijkheid, goedheid en mensenliefde van God onze
Redder. 5 Hij redde ons door het bad van de nieuwe
geboorte. Hij maakte ons helemaal nieuw door de werking van zijn
Heilige Geest. Hij deed dat niet omdat wij dat verdiend hadden met de dingen
die we hadden gedaan. Nee, Hij deed dat omdat Hij medelijden met ons
had. Toen heeft Hij de Heilige Geest rijkelijk over ons uitgestort.
Dat kon Hij doen door wat Jezus Christus, onze Redder, heeft
gedaan. 7 Dankzij Gods goedheid werden we vrijgesproken van schuld.
Zo werden we Gods kinderen. En zo kon Hij ons het eeuwige leven laten erven. -Titus
3:4-7
Bovendien
is het idee in strijd met de leer van het Concilie van Trente:
Want
in hen die wedergeboren zijn, haat God niets:
Door
de doop zijn we dus samen met Hem gestorven en begraven. En Christus werd na zijn dood weer levend gemaakt door de macht en
majesteit van de Vader. Net zo zijn ook wij uit de dood teruggeroepen en levend
gemaakt. We hebben een heel nieuw leven gekregen! - Romeinen 6:4
Maar als je bij Jezus
Christus hoort, word je niet meer veroordeeld. Want dan leef je op de manier die de
Geest wil, en niet meer op de manier die je 'ik' wil. - Romeinen 8:1
Want
jullie hebben naar Hem geluisterd. Jullie hebben van Hem de waarheid leren
kennen. Daarom moeten jullie je
vroegere manier van leven afdanken, zoals je een stel oude kleren afdankt.
Jullie oude manier van leven léék jullie wel gelukkig te maken, maar in
werkelijkheid werden jullie erdoor bedrogen. Want uiteindelijk bracht het
jullie alleen maar de dood. Maar nu kunnen jullie je leven veranderen door
een nieuwe manier van denken. Dat nieuwe leven trek je aan, zoals je een
stel nieuwe kleren aantrekt. God heeft nieuwe mensen van jullie gemaakt. Nieuwe
mensen die op Hem lijken. Mensen die helemaal zijn vrijgesproken van schuld en
die nu bij God horen. - Efeziërs 4:21-24
Lieg
niet meer tegen elkaar, want jullie hebben je oude 'ik' met zijn oude manier
van doen weggedaan. Jullie zijn
nieuwe mensen geworden. En jullie zullen steeds verder volmaakt worden,
totdat jullie helemaal op jullie Maker lijken. - Kolossenzen 3:9-10
En omdat we Gods
kinderen zijn, erven we ook. We erven hetzelfde van God als Jezus Christus. Net als
Jezus moeten we veel lijden. Daarom geeft God ons ook dezelfde heerlijke
hemelse dingen als Hij Jezus gegeven heeft. 18 En ik weet zeker dat
de heerlijke dingen die God ons geeft, alles goedmaken wat we nu moeten lijden.
- Romeinen 8:17-18 (Concilie
van Trente, zitting V, n. 5; Denz. 792)
Rechtvaardiging
zelf volgt op deze gezindheid of voorbereiding, die niet alleen vergeving van
zonden is, maar ook de heiliging en vernieuwing van de innerlijke mens door de
vrijwillige ontvangst van de genade en gaven, waardoor een onrechtvaardig mens
een rechtvaardig mens wordt, en van een vijand te zijn een vriend wordt:
Dankzij Gods goedheid
werden we vrijgesproken van schuld. Zo werden we Gods kinderen. En zo kon Hij ons
het eeuwige leven laten erven. - Titus 3:7
De
oorzaken van deze rechtvaardiging zijn: de uiteindelijke oorzaak is inderdaad
de glorie van God en van Christus en het eeuwige leven; de doeltreffende
oorzaak is waarlijk een barmhartige God die kosteloos "wast en
heiligt":
Sommigen
van jullie zijn zo geweest. Maar jullie hebben je laten schoonwassen. Jullie
horen nu bij God. Want jullie zijn
vrijgesproken van schuld dankzij de Heer Jezus Christus en de Geest van onze
God. - 1 Korintiërs 6:11
Jullie
hebben het woord van de waarheid, het goede nieuws, óók geloofd. Daardoor horen
jullie nu óók bij Hem. Omdat jullie in Hem geloven, heeft Christus als het ware
ook op jullie zijn 'eigendomsstempel' gezet. Dat 'stempel' is de Heilige Geest
die God aan jullie heeft gegeven. God had beloofd dat Hij zijn Geest aan ons
zou geven, en dat heeft Hij ook gedaan. De Heilige Geest is het bewijs en de voorproef van het deel van onze
erfenis dat God ons nog gaat geven. Die
erfenis is: onze volledige bevrijding, waardoor we God zullen prijzen dat Hij
zo geweldig goed is. - Efeziërs 1:13-14
Toen
we nog vijanden van God waren, heeft God
ervoor gezorgd dat we vrede met Hem konden sluiten. Namelijk door de dood van
zijn Zoon. Daardoor zijn we vrienden van God geworden. En daarom is het nu
ook zéker dat we elke dag worden gered en veilig zijn door het
léven van zijn Zoon. - Romeinen 5:10
Maar
God is vol medelijden. Hij wil ons graag vergeven, omdat Hij zo ontzettend veel van ons houdt. - Efeziërs 2:4
Jezus
verdiende rechtvaardiging voor ons door Zijn allerheiligste lijden op het hout
van het kruis, en stelde voor ons genoegdoening voor God de Vader; de
instrumentele oorzaak is het sacrament van het doopsel, dat het 'sacrament van
het geloof' is, zonder hetwelk niemand ooit gerechtvaardigd wordt. Tenslotte is
de unieke formele oorzaak de gerechtigheid van God, niet die waardoor Hij Zelf
rechtvaardig is, maar waardoor Hij ons rechtvaardig maakt, dat wil zeggen,
waardoor we, wanneer we er door Hem mee begiftigd zijn, vernieuwd worden in de
geest van onze geest, en we hebben niet alleen een goede reputatie, maar we
zijn waarlijk geroepen en rechtvaardig, terwijl we gerechtigheid in ons
ontvangen, ieder naar zijn eigen maat, die de H. Geest geeft aan iedereen wat
Hij wil en op de manier die Hij wil. - 1 Korintiërs 12:11 en volgens ieders eigen gezindheid en
medewerking. (Concilie van Trente, Sessie VI, Hoofdstuk 7; Denz. 799)
Dit
alles is heel duidelijk en niet erg moeilijk te begrijpen. Het zijn de
neomodernisten die eenvoudige dingen moeilijk maken en onduidelijkheid
introduceren waar voorheen duidelijkheid was. Hoe je het ook draait of keert, Bergoglio
maakt zich opnieuw schuldig aan het verspreiden van ketterij: ofwel door te
beweren dat onze rechtvaardiging niet verloren kan gaan, ofwel door te beweren
dat degenen die sterven als kinderen van God nog steeds naar de Hel kunnen
gaan.
Game
over.
29/11 Bergoglio heeft
opnieuw zijn twijfels geuit over de persoonlijkheid van ongeborenen
Op
22 november 2022 ging 's werelds meest spraakzame jezuïet samen zitten met een
paar verschillende journalisten, en gaf ze een enorm interview dat op 28
november werd gepubliceerd:
Een
van de interviewers was Gloria Purvis. Ze stelde de volgende vraag aan de man
van wie ze ten onrechte gelooft dat hij de Paus van de Katholieke Kerk is:
Heilige
Vader, abortus is een sterk gepolitiseerde kwestie in de VS. We weten dat het
verkeerd is. En het Hooggerechtshof van de VS oordeelde onlangs dat er geen
grondwettelijk recht op abortus bestaat. Het lijkt de Kerk echter nog steeds te
plagen in de zin dat het verdeeldheid zaait. Moeten de Bisschoppen prioriteit
geven aan abortus in relatie tot andere sociale rechtvaardigheidskwesties?
Het
antwoord van Bergoglio is typerend voor hem - aan de ene kant veroordeelt hij
abortus, en tegelijkertijd gooit hij ook onnodig iets in zijn antwoord om deze
veroordeling mogelijk te ondermijnen, te relativeren of te neutraliseren. Hier
zijn letterlijk zijn woorden:
Over
abortus kan ik je deze dingen vertellen, die ik reeds eerder heb gezegd. In elk
boek over embryologie wordt gezegd dat kort voor een maand na de bevruchting de
organen en het DNA al in de kleine foetus zijn afgebakend, voordat de moeder
het zelfs maar merkt. Daarom is er
een levend mens. Ik zeg niet een persoon, want daar wordt over gedebatteerd,
maar een levend mens. En ik stel twee vragen: Is het juist om van een
mens af te komen om een probleem op te lossen? Tweede vraag: Is het juist om
een "huurmoordenaar" in te huren om een probleem op te lossen? Het
probleem doet zich voor wanneer deze realiteit van het doden van een mens wordt
omgezet in een politieke kwestie, of wanneer een voorganger van de kerk
politieke categorieën gebruikt.
Telkens
wanneer een probleem de pastorale dimensie (pastoralidad) verliest, wordt dat
probleem een politiek probleem en wordt het meer politiek dan pastoraal. Ik
bedoel, laat niemand deze waarheid kapen, die universeel is. Het is niet van de
ene of de andere partij. Het is universeel. Als ik zie dat een probleem als
dit, dat een misdaad is, sterk en intens politiek wordt, schiet de pastorale
zorg tekort bij het benaderen van dit probleem. Of het nu gaat om abortus of om
andere problemen, men mag de pastorale dimensie niet uit het oog verliezen: een
Bisschop is een herder, een Bisdom is het heilige volk van God met zijn herder.
We kunnen [abortus] niet behandelen alsof het slechts een civiele zaak is.
Na
bijna 10 jaar "paus" Franciscus in actie te hebben gehad, is zo'n
antwoord geen verrassing. Veel mensen in de Vaticanum II-kerk zijn pro-abortus,
hoewel het officiële Novus Ordo-standpunt anti-abortus is. Met dit antwoord
biedt Bergoglio voor elk wat wils elke kant kan kiezen wat hij leuk vindt en
zich concentreren op slechts één specifiek deel van zijn antwoord. Pro-lifers
kunnen melden: Paus vergelijkt abortus met het opnieuw inhuren van een
huurmoordenaar; terwijl voorstanders van abortus kunnen zeggen: "Paus
zegt dat ongeborenen misschien geen personen zijn". En beide zouden juist
zijn.
Dus
laten we de woorden van Bergoglio eens bekijken. Merk ten eerste op dat hij het
onweerlegbare biologische feit dat het menselijk leven begint bij de conceptie,
nergens vermeldt vreemd genoeg spreekt hij alleen over wat kan worden
waargenomen "kort voor een maand na de conceptie". Dit is niet de
eerste keer dat hij dit doet; en hoewel niets van wat hij zegt in tegenspraak
is met het feit dat het menselijk leven begint bij de conceptie, is de weglaten
verdacht. Als we het hebben over wat "elk boek over embryologie" ons
kan vertellen, waarom dan niet ook wanneer het menselijk leven begint? Het is
sowieso bij de conceptie dat het DNA wordt bepaald. Maar als we zijn woorden
zorgvuldig lezen, stelt Bergoglio dat een levend mens bestaat "kort voor
een maand na de conceptie" - hij zegt niets over de beginperiode die
begint met de conceptie.
Vervolgens
richt Bergoglio nog meer schade aan. Hij weigert te bevestigen dat de mens in
de baarmoeder vanaf kort voor een maand na de bevruchting een persoon is,
want daarover wordt gediscussieerd. Maar door wie, waar en met welk doel?
Over alles in deze wereld wordt 'gediscussieerd' - inclusief, zouden we kunnen
toevoegen, de vraag of hij Paus is. Het is duidelijk dat wat mensen wel of niet
bespreken, nauwelijks de norm kan zijn voor een Katholiek. De echte vraag is of
de persoonlijkheid van de ongeborene discutabel is. Het is niet zo.
Bergoglio
opent hier een gevaarlijke deur, en dat doet hij wederom onnodig, dat wil
zeggen zonder enige goede reden. Hij beweert in feite dat er een verschil is
(of kan zijn) tussen een mensenleven en een menselijke persoon, en dat het
legitiem is om het hierover oneens te zijn. Toch is het juist de ontkenning van
de persoonlijkheid van de ongeborenen (en bijvoorbeeld van de terminaal zieken
die onomkeerbaar het bewustzijn hebben verloren) waar de
"wegwerpcultuur" - de term van Franciscus - op gedijt, aangezien zij -
het gebrek aan persoonlijkheid, niet het gebrek aan menselijk leven - de
bepalende morele factor maken. Waarom zou je het dan ter sprake brengen? Waarom
zouden vijanden van onschuldig menselijk leven zo hun voet tussen de deur
krijgen?
Bergoglio's
reden om zijn oordeel over de vraag of de kleine foetus een persoon is
achterwege te laten, is natuurlijk slechts een excuus. We weten dit omdat er
genoeg dingen zijn waarover inderdaad gedebatteerd kan worden en waar hij een
zeer dogmatische houding tegenover heeft. Denk maar aan onderwerpen als de
invloed van de mens op het klimaat, de opvangplicht van migranten, het belang
van ecologische bekering of de morele kwestie van de doodstraf. Deze kwesties
staan niet ter discussie voor Bergoglio. Maar de persoonlijkheid van de ongeborene
is iets anders. Absurd!
Volgens
de officiële Novus Ordo-leer die Bergoglio onderschrijft, werd de
persoonlijkheid van de ongeborene vanaf het moment van conceptie nooit
magistraal gedefinieerd, maar wordt ook niet in twijfel getrokken: De mens
moet worden gerespecteerd als persoon vanaf het allereerste moment van zijn
bestaan, zegt de CDF-instructie Donum Vitae uit 1987 (I.1). Het werd
ondertekend door de toenmalige Kardinaal Joseph Ratzinger en goedgekeurd door
de H. Paus Johannes Paulus II. Deze leer is opgenomen in de officiële Novus
Ordo Catechismus van de Katholieke Kerk uit 1992 (n. 2270) en in de encycliek
Evangelium Vitae van Paus Johannes Paulus II uit 1995 (n. 60).
Vervolgens
stelt Bergoglio twee vragen, namelijk: Is het juist om van een mens af te komen
om een probleem op te lossen? Tweede vraag: Is het juist om een
huurmoordenaar in te huren om een probleem op te lossen?
Het
zou nog beter zijn geweest als hij in plaats van alleen de vragen te stellen,
ze ook had beantwoordt. Want, geloof het of niet, er zijn mensen die geloven
dat het juist is om "van een mens af te komen om een probleem op te
lossen". Onder hen bevinden zich mensen als Emma Bonino, Nancy Pelosi en
Joe Biden, die deze paus allen met open armen hebben ontvangen. Bergoglio noemde
Bonino, die vroeger zelf abortussen uitvoerde terwijl dit illegaal was in haar
land, zelfs een van de 'vergeten groten' van Italië. En onlangs benoemde hij
een pro-abortus-atheïst tot lid van de "Pauselijke Academie voor het
Leven". Geen woorden maar daden.
Alle
geklets van Bergoglio over "pastorale dimensie" en wat niet, kunnen
we negeren. Er werd hem een duidelijke vraag gesteld of de Novus Ordo-Bisschoppen
van de VS prioriteit moeten geven aan abortus boven andere zaken, en hij is
duidelijk niet geïnteresseerd in het antwoord, wat op zich al een antwoord is.
We weten allen dat als het om abortus gaat, hij het ene zegt (en soms twee
dingen) en het andere doet:
Het
is ook opmerkelijk dat Bergoglio in zijn antwoord aan Gloria Purvis 'pastoraal'
tegenover 'politiek' plaatst, alsof de twee termen elkaar uitsluiten. Hij doet
dit waarschijnlijk gewoon om de aandacht van de lezers af te leiden van de
oorspronkelijke vraag. Hoe dan ook, het is volkomen ironisch dat hij het woord
'politiek' daar op zo'n denigrerende manier gebruikt, aangezien Bergoglio op
andere momenten de politiek prijst als 'de hoogste vorm van liefdadigheid'.
Maar
ja, dat is hoe Bergoglio te werk gaat: zoveel mogelijk verwarring creëren door
gemengde signalen te geven, alle partijen een kleinigheidje te geven en door
het ene te zeggen en het andere te doen.
|