Ketterijen van Bergoglio
die in 2022 nog eens aan bod kwamen - https://novusordowatch.org/francis/
5/8 Bergoglio
waarschuwt: Traditionalisme is Heidendom van gedachte!
Tijdens zijn Indiaanse verontschuldigingstournee vorige maand door Canada, liet
Bergoglio zich waarlijk onderdompelen in het heidendom. Hij nam zelfs deel aan
een demonisch ritueel, waarbij een tovenaar "de westerse grootmoeder vroeg
om ons toegang te geven tot de heilige kring van geesten zodat ze bij ons
kunnen zijn...." Niettemin, toen hij minder dan twee dagen later zijn
jezuïetencollega's ontmoette en de vraag zich richtte op het Rooms-Katholieke
traditionalisme, ontdekte de Argentijnse pseudo-paus plotseling een minachting
voor het heidendom.
Op
de ochtend van 29 juli 2022 had Bergoglio een ontmoeting met een groep Canadese
leden van de Sociëteit van Jezus in Quebec. Hij doet dit op elke reis - hij
komt samen met de jezuïeten van het land dat hij bezoekt - om hen de
gelegenheid te geven hem al hun vragen te stellen, zodat hij hen kan vereren
met een antwoord dat zijn oneindige wijsheid weerspiegelt. Dat was de vorige
keer niet anders. In antwoord op een vraag over verandering in de Kerk maakte Bergoglio
van de gelegenheid gebruik om een van zijn favoriete doelwitten aan te pakken:
het traditionalisme:
Bergoglio:
De visie van de leer van de Kerk als
monolithisch, die zonder nuance moet worden verdedigd, is verkeerd. Daarom is
het belangrijk om respect te hebben voor de traditie, de authentieke. Iemand
zei eens dat traditie de levende herinnering is van gelovigen. Traditionalisme
is in plaats daarvan het dode leven [vita morta] van onze gelovigen. Traditie
is het leven van hen die ons zijn voorgegaan en die doorgaan. Traditionalisme
is hun dode herinnering. Van wortel tot vrucht, kortom, dat is de weg. We
moeten de oorsprong als referentie nemen, niet een bepaalde historische
ervaring als een eeuwigdurend model, alsof we daar moeten stoppen.
"Gisteren werd het zo gedaan" en "het wordt altijd zo
gedaan". Maar dit is een heidendom van denken! Wat ik heb gezegd, geldt
ook voor juridische zaken, voor recht. - La Civiltà Cattolica, 4/8/2022
Deze
zever is zo typerend voor Bergoglio. Het druipt van minachting voor het
historisch Katholicisme, en het gedijt op gratuite beweringen die worden gedaan
om het modernistische programma van afvalligheid vooruit te helpen.
Zelfvoldaan
contrasteert hij zijn idee van "authentieke traditie" met
"traditionalisme", waarvan hij beweert dat het "het dode leven
van onze gelovigen" is. En wat houdt dat precies in? Wat nog belangrijker
is, op welke gegevens is die definitie gebaseerd? Waar is het "dode
leven" waar hij het over heeft? Zeker niet in de snelgroeiende
traditionele Latijnse Mis-gemeenschappen die hij overal verwoed probeert te
sluiten. Als het traditionalisme zo dood was, waarom maakt hij zich er dan
zorgen over? Trouwens, het concept van "dood leven" is duidelijk een
oxymoron. Het leven is niet dood, en wat dood is, leeft niet.
Trouwens,
als er iets getuigt van dood en verval, dan is het wel de afvallige Vaticanum
II-sekte, waarvan Bergoglio het hoofd is. Sluitingen van kerken, fusies van
parochies, steeds minder religieuze roepingen, het einde van één-Priester-op-één-parochie,
enz. een objectieve blik op de situatie leert heel snel waar de dood gevonden
wordt.
Ironisch
genoeg zegt Bergoglio: "Van wortel tot vrucht, kortom, dat is de
weg", terwijl hij het is die alle overvloedige vruchten van het
eeuwigdurende Rooms-Katholicisme hebben afgesneden onder het mom van
"vernieuwing" en nu doen alles in het werk om ervoor te zorgen dat
wat in de wortel zit nooit meer vrucht zal dragen, maar zal verdorren.
Wat
betreft de uitdrukking "heidendom van het denken", afgezien van het
feit dat het gebaseerd is op een karikatuur van het traditionalisme, is het
amusant ironisch dat uitgerekend Bergoglio plotseling een afkeer toont van welk
soort heidendom dan ook. Merk goed op dat het slaan van speciale Vaticaanse
"Moeder Aarde"-munten, het toestaan van afgodische
Pachamama-aanbidding in de Vaticaanse Tuinen, of beweren dat de Heilige
Eucharistie "de hele schepping omarmt en doordringt" (Querida
Amazonia, n. 82) - dat alles dan niet een "heidendom van het denken"
is?
25/9 Op het eucharistisch congres
zegt Franciscus dat we 'de Heer aanwezig in het brood' moeten aanbidden
Een
andere dag, een andere ketterij...
Het
houdt gewoon nooit op. Het maakt niet uit hoeveel zever hij tot nu toe heeft verkondigd
in zijn meer dan 9 jaar als "paus Franciscus", de Argentijnse
afvallige Bergoglio heeft altijd meer te bieden.
Gisteren,
24 september 2022, vertelde hij in een Economie van Francesco-evenement Een
goed leven is die mystiek die inheemse volkeren ons leren te hebben in relatie
met de aarde. In 2019, tijdens de beruchte Pachamama Amazone Synode, kreeg de
wereld een goed beeld van de schatten van de inheemse "mystiek" in de
Romeinse kerk Santa Maria in Traspontina, net buiten het Vaticaan. We
herinneren ons dat er onder de cynische slogan Alles is met elkaar verbonden
(Laudato Si', n. 91), daar een poster werd tentoongesteld van een topless vrouw
die een dier zoog terwijl ze een baby in haar andere arm hield:
Foto van een vrouw die een wezel borstvoeding geeft, lijkt op een
duivelse aanfluiting van de Madonna met kind.
Op
25 september 2022, reisde Franciscus naar Matera, Italië, voor de afsluiting
van een eucharistisch congres. Nu hij niet meer zelf de Novus
Ordo-aanbiddingsdienst kan leiden, houdt de valse Paus toch de preek: Een preek
gevuld met brood
In
de homilie van Bergoglio was er één trefwoord dat steeds weer terugkwam, en
vaker dan enig ander. Het was het woord BROOD. Bergoglio slaagde erin om
"brood" maar liefst 18 keer te gebruiken in een tekst van ongeveer
1.500 woorden in Engelse vertaling.
In
feite begon Bergoglio zijn toespraak door te beweren dat de Heer "brood
voor ons bakt" aan "zijn tafel" - een nogal verwarrende
bewering. Het feit dat de evangelielezing van die dag die was van de rijke man
en Lazarus (zie Lucas 16:19-31) geeft hem daar enige dekking, aangezien vers 21
spreekt over de kruimels die van de tafel van de rijke man vielen.... Die
gelijkenis heeft natuurlijk niets te maken met de Heilige Communie; maar dan
houdt Bergoglio ervan om ideeën en contexten te mixen voor de grootst mogelijke
verwarring en de meest vruchtbare verspreiding van ketterij, terwijl hij een
beetje plausibele ontkenning behoudt - de laatste voor zijn gepassioneerde
verdedigers, zoals Robert Fastiggi, Tim Staples en Dave Armstrong.
De
opmerking van Bergoglio: [het] evangelie dat we zojuist hebben gehoord,
vertelt ons dat brood niet altijd gedeeld wordt op de tafel van de wereld; het
straalt niet altijd de geur van gemeenschap uit; het wordt niet altijd gebroken
in rechtvaardigheid", was gewoon meer de gebruikelijke zever die hij in
een oogwenk kan tevoorschijn toveren.
Opmerkelijk
genoeg zei Bergoglio wel in zijn preek dat de Eucharistie ons herinnert aan
het primaatschap van God en ging daar vervolgens op in. Verderop in de tekst
merkte hij op:
Naast
het primaatschap van God roept de Eucharistie ons op tot liefde voor onze
broeders en zusters. Dit Brood is bij uitstek het Sacrament van de liefde. Het
is Christus die Zichzelf voor ons offert en breekt en ons vraagt hetzelfde te
doen, zodat ons leven gemalen tarwe mag zijn en brood wordt dat onze broeders
en zusters voedt.
Verderop
begon Bergoglio weer te dromen. Dromen is een belangrijk thema van zijn valse
pontificaat, tot het punt dat hij zelfs de Heer Jezus Christus "Gods
droom" noemt.
De
nachtmerrie van een 'dromende' Kerk
Terugkomend op zijn preek van 25 september 2022 in
Mareta, zei Franciscus:
Broeders en zusters, laat ons dromen. Laten we dromen
van zo'n Kerk: een Eucharistische Kerk. Samengesteld uit vrouwen en mannen die
zichzelf breken als brood voor al diegenen die kauwen op eenzaamheid en
armoede, voor hen die hongeren naar tederheid en mededogen, voor hen wier leven
afbrokkelt omdat het goede zuurdesem van hoop gefaald heeft. Een Kerk die
knielt voor de Eucharistie en met ontzag de Heer aanbidt die aanwezig is in het
brood; maar die ook met mededogen en tederheid weet te buigen voor de wonden
van degenen die lijden, de armen opbeuren, de tranen wegvegen van degenen die
lijden, zichzelf brood van hoop en vreugde maken voor iedereen. Want er is geen
ware eucharistische eredienst zonder medeleven met de vele Lazarussen die ook
vandaag nog naast ons lopen. Er zijn er zoveel!
Voordat we ingaan op zijn ketterij, laten we
er echter eerst op wijzen dat het voor Franciscus niet ironischer kan zijn om
te zeggen dat hij een Kerk wil die knielt voor de Eucharistie, want dat is
precies het enige dat hij vanaf het begin heeft geweigerd.
Hoewel het op dit moment zeker waar is dat hij
vanwege zijn gezondheid niet meer kan knielen, hebben we vanaf het allereerste
begin in 2013 gezien dat zijn knieën op mysterieuze wijze stijf werden met
betrekking tot de tabernakel, de monstrans of wat hij beweert te geloven is het
ware Lichaam en Bloed van Christus op het altaar. Tegelijkertijd waren
zijn knieën altijd fit genoeg om voor mensen te buigen, zelfs voor wel twaalf
mannen en vrouwen op Witte Donderdag voor de voetwassing. We hebben deze
merkwaardige discrepantie in het verleden talloze keren aangepakt en
gedocumenteerd.
Maar
laten we nu eens kijken naar de ketterij in de laatste woorden van Franciscus
dat de Heer aanwezig is in het brood.
Bergoglio's Lutherse
ketterij: consubstantiatie
Het
is een vaststaand Katholiek dogma dat bij de consecratie tijdens de Heilige Mis
het brood en de wijn een zogenaamde transsubstantiatie ondergaan. Dat wil
zeggen, de substantie van het brood en de wijn houdt volledig op als het wordt
omgezet in het Lichaam, Bloed, Ziel en Goddelijkheid van Jezus Christus. De karakteristieken
van het brood en de wijn blijven echter bestaan.
Laten
we dit wat verder toelichten. De karakteristieken zijn alles wat door de
zintuigen kan worden waargenomen - dat wat men kan zien, proeven, aanraken,
ruiken of horen. De substantie is dat wat ten grondslag ligt aan wat men kan
zien, proeven, aanraken, ruiken of horen. De substantie is waar de
karakteristieken van zijn. Dit is het dogma van de transsubstantiatie, en het
is altijd een doorn in het oog geweest van de modernisten, zowel de klassieke
als de neomodernisten die in de jaren 40 en 50 opkwamen en nu de show runnen
in het postkatholieke Vaticaan.
De belangrijkste van hen is natuurlijk Bergoglio,
wiens dubbelzinnigheden over de werkelijke tegenwoordigheid van Christus af en
toe plaats maken voor regelrechte en manifeste ketterij, zoals ze vandaag
deden. Want hoewel het voor sommigen op het eerste gezicht lijkt dat Bergoglio
binnen de grenzen van de orthodoxie valt als hij zegt dat "de Heer
aanwezig is in het brood", is dat niets minder dan ketterij. Het is de Lutherse
ketterij van consubstantiatie, volgens welke het brood blijft en, hoewel
Christus op de een of andere manier echt tegenwoordig wordt, Christus samen met
het brood bestaat. Een andere term voor consubstantiatie is impanatie. Hoe dan
ook, het is plechtig veroordeeld als ketterij.
Transsubstantiatie
is duidelijk een enorm mysterie en een groot wonder dat alleen God kan
bewerkstelligen. Het is op geen enkele manier onderworpen aan empirische
verificatie, wat betekent dat het alleen door Geloof kan worden aanvaard - en door
Geloof moet het worden aanvaard, zoals de Kerk heeft gedefinieerd op het
Concilie van Trente, Sessie 13. Dat wil zeggen, we moeten geloven in het dogma
van de transsubstantiatie omdat God Zelf, die ons noch kan bedriegen noch Zelf
bedrogen kan worden, het heeft geopenbaard. Het is God Zelf die de waarheid
garandeert van deze leer, die niet alleen van de Kerk is, maar echt van God is:
De
Joden begonnen ruzie met elkaar te maken en zeiden: "Hoe kan Hij nou zijn
lichaam aan ons te eten geven?" Als jullie van mijn lichaam eten en van
mijn bloed drinken, zijn jullie één met Mij en ben Ik één met
jullie. De levende Vader heeft Mij gestuurd en Ik leef door de
Vader. Zo zal ook iedereen die van Mij eet, door Mij leven. - Joh 6:52,56-57
Toen
ze aan het eten waren, nam Jezus een brood. Hij zegende het, brak het in
stukken en gaf het aan hen. Hij zei: "Neem dit en eet het. Het is mijn
lichaam." Toen nam Hij een beker met wijn. Hij dankte God ervoor en
gaf hem aan de leerlingen. Ze dronken er om de beurt uit. En Hij zei
tegen hen: "Deze wijn is mijn bloed waarmee God een nieuw verbond sluit
met de mensen. Dat bloed wordt uitgegoten voor heel veel mensen. - Markus
14:22-24
Zo
kunnen we zien wat een ernstige zonde het is om ketterij te begaan, want het
komt erop neer God te beschuldigen van liegen of bedriegen, en zo ofwel Zijn
alomtegenwoordigheid of Zijn alwetendheid te ontkennen. Het geeft natuurlijk
ook blijk van een onpeilbare trots van de kant van de mens, die dwaas genoeg
durft te denken dat zijn eigen oordeel groter of zekerder is dan dat van God!
Brood, brood en nog
eens brood
Tegen
het einde van zijn homilie zorgde Bergoglio ervoor dat hij het woord 'brood'
keer op keer bleef herhalen, zodat het diep in het bewustzijn van zijn
toehoorders zou doordringen:
Broeders, zusters, uit
deze stad Matera, "stad van brood", zou ik u willen zeggen: laten we
terugkeren naar Jezus, laten we terugkeren naar de Eucharistie. Laten we
terugkeren naar de smaak van brood, want terwijl we hongeren naar liefde en
hoop, of gebroken zijn door de beproevingen en het lijden van het leven, wordt
Jezus voedsel dat ons voedt en ons geneest. Laten we terugkeren naar de smaak
van brood, want terwijl onrechtvaardigheid en discriminatie van de armen de
wereld blijven verteren, geeft Jezus ons het Brood van Samendelen en zendt Hij
ons dagelijks uit als apostelen van broederschap, apostelen van gerechtigheid,
apostelen van vrede. Laten we terugkeren naar de smaak van brood om een Eucharistische
Kerk te zijn, die Jezus centraal stelt en brood van tederheid wordt, brood van
barmhartigheid voor allen. Laten we terugkeren naar de smaak van brood om te
onthouden dat terwijl dit aardse bestaan van ons wordt geconsumeerd, de
Eucharistie vooruitloopt op de belofte van de verrijzenis en ons leidt naar het
nieuwe leven dat de dood overwint.
Brood
is praktisch alles wat de luisteraar hoort, en dat is duidelijk zo ontworpen.
Bedenk dat Franciscus in 2015 een Angelus-toespraak hield over de verhandeling
over het "Brood des Levens" van onze Heer in Johannes 6 zonder ooit
de werkelijke aanwezigheid te noemen, laat staan transsubstantiatie in het
bijzonder. Om nog erger te maken, heeft Bergoglio sindsdien, wat traditioneel
bekend staat als het "Brood der Engelen" (Panis Angelicus), veranderd
in het "Brood der Zondaars". Hoe Bergoglio bedoelt dat de term
"Brood der Zondaars" moet worden begrepen, wordt duidelijk uit zijn
onderwijs in en implementatie van de aansporing Amoris Laetitia uit 2016, die
de ontvangst van de Novus Ordo-communie opent voor mensen die in overspel
leven. In zijn recente brief Desiderio Desideravi beweerde hij dat Geloof
alleen een voldoende voorbereiding was voor de waardige ontvangst van de
Heilige Communie een andere lutherse ketterij die door Trente werd
veroordeeld.
Een modernist doet zoals
een modernist
Modernisten
zijn sluw. Ze vertellen zelden ondubbelzinnig ketterij, zoals Bergoglio vandaag
deed. Voor het grootste deel is een duidelijke uiting van ketterij niet nodig
om ketterij te communiceren. Dat wil zeggen, het is vaak voldoende om simpelweg
ketterij te insinueren. Modernisten doen dit bijvoorbeeld graag door het ene
aspect van een dogma te overdrijven en een ander aspect te bagatelliseren of te
verzwijgen - niet eenmalig maar voortdurend. Ze spreken ook graag in
dubbelzinnige termen die, misschien vanwege de context of andere
omstandigheden, in feite in ketterse zin zullen worden opgevat, ook al is die
betekenis volgens de wetten van strikte logica misschien niet de enige
mogelijke manier om hen te begrijpen.
In
1794 veroordeelde Paus Pius VI de vernieuwers van zijn tijd die dergelijke
tactieken gebruikten. In zijn Bul Auctorem Fidei waarschuwde hij zijn kudde om
op te passen voor degenen die, door middel van kleine veranderingen of
toevoegingen in de bewoordingen, de geloofsbelijdenis verdraaien die nodig is
voor onze redding, en de gelovigen door subtiele dwalingen leiden naar hun
eeuwige verdoemenis."
Zijne
Heiligheid waarschuwde dat dit niet kan worden verontschuldigd op de manier
waarop men het ziet gebeuren, onder het foute voorwendsel dat de ogenschijnlijk
schokkende bevestigingen op de ene plaats verder worden ontwikkeld langs
orthodoxe lijnen, en zelfs op weer andere plaatsen worden gecorrigeerd; alsof
het de mogelijkheid toelaat om de bewering te bevestigen of te ontkennen, of om
het over te laten aan de persoonlijke neigingen van het individu - dat is altijd
de frauduleuze en gedurfde methode geweest die door vernieuwers werd gebruikt
om dwalingen vast te stellen. Het biedt zowel de mogelijkheid om dwalingen te
promoten als om ze te verontschuldigen.
Pius
VI gaf een concreet voorbeeld in de ketter Nestorius (386-451), die zich
uitdrukte in een overvloed aan woorden, ware dingen vermengd met andere die
duister waren; soms op zo'n manier met elkaar vermengd dat hij ook in staat was
om de dingen te belijden die werden ontkend, terwijl hij tegelijkertijd een
basis bezat voor het ontkennen van diezelfde zaken die hij beleed. Dat is exact
de methode van de modernisten van tegenwoordig, en niets meer dan Bergoglio dit
doet.
8/12 Bergoglio misleidt
opnieuw: hij beweert dat het Doopsel ons voor altijd tot Kinderen van God maakt
Vandaag
is het grote Feest van de Onbevlekte Ontvangenis van de H. Maagd Maria. Zoals
gebruikelijk hield Bergoglio vandaag een Angelustoespraak; en nee, hij ontkende
het dogma van Paus Pius IX niet (zie Denz. 1641) maar bevestigde het in feite
heel duidelijk.
Dat
wil echter niet zeggen dat hij geen andere ketterij promootte - niet met
betrekking tot de H. Maagd Maria (want dat heeft hij bij andere gelegenheden
gedaan), maar dan op een van de gevolgen van het Sacrament van het Doopsel.
In
zijn toespraak contrasteerde Bergoglio, de volmaakte zondeloosheid van Maria
met het reinigende water van het Doopsel dat we ontvingen, dat de erfzonde uit
onze ziel wegwaste waarvan de Heilige Maagd vanaf het eerste moment van haar ontvangenis
werd bewaard. Bergoglio zei: Ik zal je
een vraag stellen: deze genade ontvangen op de dag van het Doopsel is
belangrijk. Maar hoeveel van jullie herinneren zich de datum van hun doopsel,
wat is de datum van je eigen doopsel? Denk erover na. En als je het je niet
meer herinnert, vraag dan bij het naar huis gaan aan je peetvader, je
peetmoeder, je vader of moeder: Wanneer werd ik gedoopt?, want die dag is de
dag van de grote genade, van een nieuw leven, van een oorspronkelijke genade
die we hebben. God daalde die dag in ons leven neer en we werden voor altijd Zijn
geliefde kinderen. Dit is onze oorspronkelijke schoonheid, om blij van te
worden!
Het
is allereerst nogal ironisch dat Bergoglio zou hameren op het doopsel die ons
voor altijd kinderen van God maakt, terwijl hij tegelijkertijd blijft beweren
dat alle mensen, gedoopt of niet, Gods kinderen zijn.
Hoe
dan ook, wat Bergoglio zegt over de gedoopte die onherroepelijk tot kinderen
van God is gemaakt, is onjuist. Op zijn Twitter-account wordt dezelfde fout
vandaag nog directer weergegeven: Wat Franciscus hier over het doopsel zegt, is
een veel voorkomende fout onder Novus Ordos en lijkt zijn oorsprong te vinden
in de valse ecclesiologie van het Tweede Vaticaans Concilie (1962-65). Het is
zeker niet de traditionele (d.w.z. pre-Vaticanum II) Rooms-Katholieke leer,
zoals we nu zullen aantonen:
De
Rooms-Katholieke Kerk leert dat het Sacrament van het Doopsel drie
verschillende effecten heeft:
(1)
de genade van de rechtvaardiging...;
(2)
vergeving van alle straffen op de zonde; en
(3)
het sacramentele karakter (Pohle-Preuss, Dogmatic Theology, vol. 8, 4e ed., p.
228.)
|