Adventstijd - week 2

Matteüs 3:1-12 : In die tijd begon Johannes de
Doper te preken in de woestijn van Judea. Hij zei: "Jullie
moeten gaan leven zoals God het wil. Want het Koninkrijk van God zal nu heel
gauw komen!" Johannes is de man van wie de profeet Jesaja heeft
gezegd: 'Iemand roept in de woestijn: Maak de weg vrij voor de Heer! Baan de
weg voor Hem!' Johannes droeg een mantel die van kameelhaar was gemaakt,
met een leren gordel om zijn middel. Hij leefde van sprinkhanen en honing van
wilde bijen. Van overal kwamen de mensen naar hem kijken en luisteren: uit
Jeruzalem, uit heel Judea en uit de hele streek van de Jordaan. Ze gaven
hardop toe dat ze inderdaad ongehoorzaam aan God waren geweest en lieten zich
door Johannes dopen in de rivier de Jordaan.
Johannes zag dat ook veel Farizeeërs en Sadduceeërs gedoopt
wilden worden. Hij zei tegen hen: "Jullie zijn achterbaks en slecht! Wie
heeft jullie wijsgemaakt dat jullie zo zullen kunnen
ontsnappen aan de straf van God voor jullie ongehoorzaamheid? Jullie
moeten niet alleen zéggen dat jullie weer zullen gaan leven zoals God het wil,
maar het ook dóen. Anders betekent jullie doop helemaal niets. En
denk maar niet: 'We stammen af van Abraham, dus het zit wel goed met
ons.' Want ik zeg jullie dat God zelfs deze stenen hier kan veranderen in
kinderen van Abraham! De bijl ligt al klaar bij de bomen. Jullie
zijn die bomen. Elke boom waar geen goede vruchten aan groeien, zal
worden omgehakt en in het vuur worden gegooid. Ík doop jullie in water,
omdat jullie voortaan willen gaan leven zoals God het wil. Maar na mij komt
Iemand die machtiger is dan ik. Ik ben het niet eens waard om zijn sandalen
voor Hem te dragen. Híj zal jullie dopen met de Heilige Geest en met
vuur. Hij staat klaar om de plaats waar Hij zijn graanoogst heeft
verzameld, helemaal op te ruimen. Het graan zal Hij in zijn schuur brengen.
Maar het graanafval zal Hij met onblusbaar vuur verbranden."
Een
Kerstkaartje - Paul Andrew (12/11/2019)
Hoe zou je het vinden een Kerstkaartje te krijgen met de
figuur van de H. Johannes de Doper met eronder Je bent achterbaks en slecht!
(Matt 3:7)?
Deze uitdrukking betekent pure kwaadaardigheid. Hij
herinnerde hen aan Gods toorn, die niet de emotie van woede is, maar Gods Heiligheid
die oordeel brengt in Zijn glorie. Hij zegt tegen de Farizeeërs en Sadduceeërs:
Veronderstel niet dat je een voorrecht hebt dat je Abraham als je vader hebt,
want een bekeerd leven dat goede vruchten voortbrengt, is het enige wat blijk
geeft van God in je leven.
Het bewijs dat God in je leven is, is je afkeren van het
'oude zelf', dingen loslaten waarvan je weet dat ze zondig en schadelijk zijn,
en dingen inzien, zoals God ze voor je ziet. Het enige dat bij het oordeel
telt, is het voortbrengen van vruchten die berouw waardig zijn, dat wil zeggen
goede daden die voortkomen uit een bekeerd hart.
Bv. Sue Kidd zegt in haar boek All Things Are Possible dat
wanneer ze het nieuws leest, ze vaak een artikel tegenkomt dat wordt gekenmerkt
door "woorden in grote letters die schreeuwen over een werelddreiging, een
crisis, nog een misdaad." Maar op een dag las ze dit opmerkelijke artikel:
"Ik vroeg Jezus in mijn hart." Dit was het verhaal:
's Nachts begonnen honden woedend te blaffen rond het huis
van een echtpaar. Meestal was het geblaf van de honden een teken dat er iets
mis was, dat er misschien dieven in de buurt op de loer lagen. Maar de volgende
ochtend ontdekten ze dat er niets was buitgemaakt. In plaats daarvan was er
iets teruggestuurd. Buiten de voordeur stonden twee autospeakers die zes weken
eerder waren gestolen. Een briefje bij hen luidde als volgt: 'Het spijt me dat
ik je luidsprekers heb gestolen, maar nu heb ik berouw over mijn zonden en heb
ik Jezus gevraagd me te vergeven. Ik hoop dat je mij ook wilt vergeven. Ik steel
geen bezit van anderen meer... God heeft me veranderd. Ik ben een nieuw mens
sinds ik Jezus in mijn hart heb gevraagd.
Het was simpelweg ondertekend met 'Gered'. Het had ook
kunnen worden ondertekend met 'Gedoopt'. Sterker nog, ik hou meer van
'gedoopt'. Gered betekent dat we verlost zijn van de macht van de zonde, maar
het doopsel is meer dan dat. Het doopsel betekent dat we nieuw leven in
Christus hebben gekregen. En we leven erin en vernieuwen het, steeds opnieuw.
2. Op het kerstkaartje zou Johannes de Doper natuurlijk
kleding van kamelenhaar met een leren riem dragen
Een auteur genaamd Craig Barnes zei dat de regel van de H. Benedictus,
de beroemde geschreven normen voor de manier waarop Benedictijner monniken
leven, stelt dat wanneer de kloostergemeenschap een nieuwe novice verwelkomt,
ze de kleren van de persoon aannemen en de nieuwkomer aankleden met het Benedictijnse
gewaad van de novice. Maar ze hangen de kleren van de persoon in een open kast,
zodat de persoon elke ochtend opnieuw een beslissing moet nemen: welke
identiteit zal ik aannemen? Wie zal ik zijn? Wie zal ik dienen?
3. En op het kerstkaartje zou een tekening van een
sprinkhaan en wilde honing moeten staan, het voedsel van Johannes de Doper
Het vitaminegehalte van sprinkhanen is hoog. We hebben een
verstoorde eetlust door de gevolgen van de erfzonde, daarom hebben we dagelijks
Gods genade nodig om ons te helpen. Denk je dat het eten van sprinkhanen vies
is, bedenk dan wat de Katholieke schrijver Flannery O'Conner schreef:
Wat mensen zich niet realiseren, is wat gelovig zijn kost.
Ze denken dat Geloof een groot elektrisch deken is, terwijl het natuurlijk het
kruis is. Het is veel moeilijker te geloven dan niet te geloven. Als je het
gevoel hebt dat je niet kunt geloven, moet je in ieder geval ervoor openstaan.
Hou je hart open voor Geloof, blijf het willen, blijf erom vragen en laat de
rest aan God over.
Soms kun je alleen maar hoop koesteren voor iemand die geen
hoop heeft, totdat hij zelf de hoop kan pakken en vasthouden. Mensen noemen dit
een 'hoophouder' zijn.
4. En als ons kerstkaartje van Johannes de Doper tenslotte
muziek of geluid zou laten horen, zou je dit horen: "Bekeer je!"
Het woord bekeren betekent van gedachten veranderen.
Bekeer je was het eerste woord van prediking van Johannes
de Doper (Matteüs 3:1-2).
Bekeer je was het eerste woord van het Evangelie van Jezus
(Matteüs 4:17 en Markus 1:14-15).
Bekeer je was het eerste woord in de bediening van de
twaalf Apostelen (Markus 6:12).
Bekeer je was het eerste woord dat Jezus aan Zijn leerlingen
gaf na Zijn Verrijzenis (Lukas 24:47).
Bekeer je was het eerste woord van vermaning in de eerste Christelijke
preek (Handelingen 2:38).
Bekeer je was het eerste woord in de mond van de Apostel
Paulus tijdens zijn bediening (Handelingen 26:19).
Bekering gaat over het herstellen van onze relatie met God.
Het moderne oor, en het verdedigende ego dat ermee
luistert, hoort het woord "berouw hebben" en herkent de stem van Gods
genade niet. Het klinkt als schuldgevoel (William J. Sappenfield).
Bekering gaat over hoop. Dat is Gods antwoord op onze
behoefte aan voortdurende bekering en gaat soms gepaard met tranen en
schuldgevoelens.
Bekering betekent 'verder gaan dan de geest die je hebt'
(Marcus Borg en John Dominic Crossan).
Bekering vraagt ons om na te denken over manieren waarop we
verstrikt zijn geraakt in achterhaalde denkwijzen.
Hoe confronterend werkt de menswording van Jezus Christus op
de starheid in ons leven?
Amen.
|