28/11 Paus Franciscus - Er zullen grote
veranderingen zijn in de Roomse Curie vóór Kerstmis 2022 - The Unsealed Message
Goeiedag, broeders en zusters, vandaag wil ik met jullie
een belangrijk commentaar delen in verband met de grote veranderingen in de
Roomse Curie. Dit naar aanleiding van het bezoek van Paus Franciscus aan Rome.
Zoals gewoonlijk kondigt hij de komende gebeurtenis aan in aanloop tot
Kerstmis. In 2022 heeft hij verklaart dat er veranderingen komen en de manier
hoe we alle ellende, waarmee we geconfronteerd worden, kunnen overwinnen.
Dit is een zeer dringende boodschap van de Allerheiligste
Drie-eenheid aan de hele wereld.
Paus Franciscus drong bij de Vaticaanse functionarissen op
24/11 erop aan een synodale omschakeling te ondergaan in zijn jaarlijkse
toespraak aan de leden van de Roomse Curie in aanloop tot Kerstmis op 23/12. De
Paus zei dat de H. Stoel administratieve instelling een model zou moeten zijn
voor de wereldwijde katholieke kerk. Laten we niet vergeten dat de Roomse Curie
niet alleen een logistiek en bureaucratisch instrument is om aan de behoeften
van de universele kerk te voldoen, maar ook het eerste orgaan dat geroepen is
om te getuigen, zei hij. Juist daarom groeit het in prestige en effectiviteit
wanneer het de eerste persoon is, die de uitdagingen van die synodale
omschakeling waartoe het ook geroepen is, omarmt. De organisatie die we moeten
aannemen is niet deze van een bedrijf, maar evangelisch van aard.
De paus heeft zijn jaarlijkse decembertoespraak vaak
gebruikt om zijn openhartige kijk op de toestand van de Roomse curie te geven
en zijn visie voor het komende jaar te schetsen. In 2014 diagnosticeerde hij op
beroemde wijze 15 spirituele ziekten die de curie teisteren, waaronder
nieuwsgierigheid en het verafgoden van superieuren. Vervolgens bood hij in 2015
een catalogus aan van de benodigde deugden die de priesters nodig hadden om hun
dienst vruchtbaarder te maken, waaronder nederigheid, respect, eerlijkheid en
nuchterheid. In 2016 besprak hij verschillende soorten verzet tegen de
verandering in de curie, waaronder kwaadwillig verzet dat zich verschuilt
achter woorden van zelfrechtvaardiging en vaak beschuldigingen.
In 2020 benadrukte hij dat er een crisis is die de Kerk
oproept tot vernieuwing door in zijn toespraak 44 keer het woord crisis te
gebruiken. In 2021 onderstreepte hij het belang van nederigheid door het woord
36 keer te gebruiken in zijn toespraak van bijna 4000 woorden. Het mysterie van
Kerstmis is het mysterie van God die het Woord binnengaat via de weg van
nederigheid, zei hij tijdens zijn live gestreamde toespraak. Onze tijd lijkt de
nederigheid ofwel te zijn vergeten ofwel te hebben gereguleerd tot een vorm van
moralisme die haar ontdoet van haar explosieve kracht. De 85-jarige paus sprak
toen voor een groot wandtapijt dat de geboorte van Christus uitbeeldde, en een
reeks arrangementen en kerstbomen met zilveren en gouden kerstballen
flankeerden hem aan weerszijden.
De paus overwoog het voorbeeld van Naäman de Syriër, een
gevierde legeraanvoerder die in 2 Koningen 5 wordt beschreven als lijdend aan
melaatsheid. De wapenrusting die hem bekend had gemaakt, bedekte in
werkelijkheid een zwakke, gewonde en zieke mensheid, zei de paus. We vinden
deze tegenstrijdigheid vaak in ons leven. Soms zijn grote gaven het pantser dat
grote zwakheden bedekt. Naäman begon een fundamentele waarheid te begrijpen. We
kunnen ons leven niet verstoppen achter harnassen, een rol die we spelen of
door sociale erkenning. Het leidt uiteindelijk tot pijn. Het moment komt in het
leven van elk individu waarop hij of zij de glinstering van de glorie van deze
wereld opzij wil zetten voor de volheid van een authentiek leven zonder verdere
behoefte aan harnassen of maskers.
De paus merkte op dat Naäman werd geholpen om genezing te
vinden door een slavin, een joodse krijgsgevangene, die hem naar de profeet
Elisa verwees, die hem adviseerde zich zeven keer uit te kleden en te wassen in
de rivier de Jordaan. Naäman verzette zich eerst, maar trok toen zijn
wapenrusting uit en deed wat de profeet voorstelde. De paus zei: dit is een
grote les. De nederigheid van het blootstellen van zijn menselijkheid in
overeenstemming met het woord van de Heer zorgde voor genezing voor Naäman. Het
verhaal van Naäman herinnert ons eraan dat Kerstmis de tijd is waarin ieder van
ons de moed moet vinden om onze wapenrusting uit te doen, de attributen van
onze regels, onze sociale erkenning en de glitter van deze wereld af te leggen
en de nederigheid van Naäman over te nemen. Hij voegde eraan toe dat zodra we
onszelf ontdoen van onze gewaden, voorrechten, posities en titels, we allemaal
melaatsen zijn. Wij hebben allen die genezing nodig.
Kerstmis is de levende herinnering aan dit besef en helpt
ons het beter te begrijpen. Paus Franciscus vertelde de verzamelde Kardinalen
en Bisschoppen dat nederigheid bestaat uit het erkennen van onze kwetsbaarheid
en deze zonder schaamte aanvaarden. Hij benadrukte het gevaar van spirituele
wereldsgezindheid, dat hij beschreef als een verleiding die moeilijk te
ontmaskeren was, want het wordt verborgen door alles wat ons gewoonlijk
geruststelt, onze regel, de liturgie, de leer, religieuze devotie. Bij gebrek
aan nederigheid zullen we zoeken naar dingen die ons kunnen geruststellen en
misschien vinden, maar we zullen zeker niet vinden wat ons redt, wat ons kan
genezen. Hij merkte op dat het zoeken naar dat soort geruststelling de meest
perverse vrucht is van spirituele wereldsgezindheid, want het onthult een
gebrek aan geloof, hoop en liefde. Het leidt tot een onvermogen om de waarheid
der dingen te onderscheiden.
De paus herinnerde eraan dat hij in oktober officieel een
tweejarige synodale weg voor de wereldwijde Kerk heeft gelanceerd. Ook in dit
opzicht kan alleen nederigheid ons in staat stellen om de dialoog aan te gaan
en ernaar te luisteren, en onderscheid te maken om samen te bidden, zei hij.
Als we ingesloten blijven in onze overtuigingen en het harde omhulsel van onze
gedachten en gevoelens ervaren, zal het moeilijk zijn om ons open te stellen
voor die ervaring van de geest die, zoals de Apostel zegt, voortkomt uit de
overtuiging dat we in Ef 4:6 alle kinderen van één God en Vader van allen,
worden genoemd. Hij die boven allen en door allen en in allen is.
Efeziërs 4:6: En er is één God
die de Vader is van alle mensen. Hij staat boven iedereen. Hij werkt door
iedereen heen en is in jullie allemaal
Dat woord allen laat geen ruimte voor misverstanden. Het
klerikalisme dat zich als een perverse verleiding dagelijks in ons midden
verspreidt, doet ons steeds denken aan een God die alleen tot sommigen spreekt
terwijl de anderen slechts moeten luisteren en gehoorzamen. De synode is de
ervaring dat we ons allemaal leden voelen van een groter volk, het heilige en
trouwe volk van God, en dus discipelen die luisteren. En juist dankzij dit
luisteren ook Gods Wil kunnen begrijpen, die altijd op onvoorspelbare manieren
wordt geopenbaard.
In mei verklaarde het Vaticaan dat de synodale weg zou
beginnen met een diocesane fase die zou lopen van oktober 2021 tot augustus
2022. Een tweede continentale fase zal plaatsvinden van september 2022 tot
maart 2023. De derde universele fase zal beginnen met de 16e Gewone Algemene
Vergadering van de Synode van Bisschoppen, die gewijd is aan het onderwerp Voor
een synodale Kerk: gemeenschap, participatie en missie en gehouden wordt in
het Vaticaan in oktober 2023.
Paus Franciscus zei dat het verkeerd was om de synode te
zien als iets abstracts en ver van ons verwijderd. Hij drong er bij de
functionarissen van de Curie op aan om een voorbeeld te stellen voor
Katholieken wereldwijd. Om deze reden als het Woord van God de hele wereld
herinnert aan de waarde van armoede, moeten wij, leden van de curie, de eersten
zijn, die ons verplichten ons te bekeren tot een stijl van soberheid, zei hij.
Als het Evangelie gerechtigheid verkondigt, moeten wij de eersten zijn die
proberen transparant te leven zonder vriendjespolitiek of kliekjes. Als de Kerk
de weg van de synodaliteit volgt, moeten wij ons als eerste omschakelen tot een
andere stijl van werken, van samenwerking en gemeenschap. Dit alles is alleen
mogelijk door het pad van nederigheid te volgen. Zonder nederigheid zullen we
dit niet kunnen doen.
De paus merkte op dat hij in zijn toespraak ter opening van
de synodale vergadering op 9 oktober de nadruk legde op de woorden gemeenschap,
participatie en missie. Deze woorden zijn de drie vereisten die ik zou willen
aangeven als een stijl van nederigheid waarnaar we hier in de curie zouden
moeten streven, zei hij. De paus legde uit dat participatie moet worden
aangemoedigd door middel van een stijl van medeverantwoordelijkheid. Hij zei:
ik word altijd getroffen als ik creativiteit tegenkom in de curie. Ik vind het
erg leuk en niet zelden gebeurt dit vooral waar ruimte wordt gemaakt en ruimte
wordt gevonden voor iedereen, zelfs voor degenen die hiërarchisch een marginale
plaats lijken in te nemen.
Gemeenschap, benadrukte hij, is geworteld in Christus. Velen
van ons werken samen, maar wat gemeenschap opbouwt, is ook het vermogen om
samen te bidden, om samen naar Gods woord te luisteren en om relaties op te
bouwen die verder gaan dan werk, en gunstige relaties versterken door elkaar te
helpen. Anders lopen we het risico niets meer te zijn dan vreemden, die op
dezelfde plek werken, concurrenten die vooruitgang willen boeken of erger nog,
relaties smeden op basis van persoonlijke interesses, en die de
gemeenschappelijke zaak vergeten die ons bij elkaar houdt. Dit creëert
verdeeldheid, facties en vijanden, terwijl samenwerking grootmoedigheid vereist
om onze partijdigheid te accepteren en open te staan om te werken in een
groep, zelfs met degenen die niet denken zoals wij.
Beste broeders en
zusters, laten we ons laten evangeliseren door de nederigheid van
het Kind Jezus, en onze melaatsheid indachtig zijn en ons werelds denken, dat
ons berooft van onze wortels en takken, schuwen. Alleen door te dienen en door
ons werk als dienstbaarheid te zien, kunnen we iedereen echt helpen. We zijn
hier, ik vóór iemand anders om te leren knielen en de Heer in zijn nederigheid
te aanbidden. Geen andere Heren in hun lege attributen. We zijn als de herders,
we zijn als de Wijzen, we zijn als Jezus. Dit is de les van Kerstmis. Nederigheid
is de grote voorwaarde voor Geloof, voor dit geestelijk leven en voor
heiligheid. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.
Noot
Claudia: Bergoglio heeft het altijd over gevoelens en gedachten met betrekking
tot de Kerk en de Kerkelijke Leer. Maar Jezus heeft het in de Bijbel en de
Traditie van de Kerk niet over gevoelens en gedachten van de mens, maar over te
volgen GEBODEN VAN GOD, RICHTLIJNEN VOOR HET LEVEN, DEZE ZIJN TE NEMEN OF TE LATEN.
Zaken die verworpen worden zoals bv. homoseksuele daden en inzegeningen ervan,
vrouwelijke priesters, abortus, anti-conceptie, opheffing van het celibaat,
samenvoeging tot een wereldreligie enz. blijven verworpen. (En daarbij nog de
veranderingen die ten onrechte door het Tweede Vaticaans Concilie werden
veranderd zoals de Communie op de tong.) Daar kan niet over onderhandeld
worden. Zoals Paus Benedictus XVI zei: Het is geen cafetaria-geloof, wat je
kunt aanvaarden en wat niet en zo denken dat je een ware Christen bent. Maar
Bergoglio zal het wel beginnen te begrijpen als deze Bisschoppen zich
afscheuren van het Vaticaan en hem niet meer erkennen als Paus en zijn positie
op het spel staat. Voor deze
ultra-modernisten gaat geen enkele toegeving van het Vaticaan ver genoeg.
Berglogio
zegt ook dat hij aangenaam verrast is als er creativiteit komt vanuit de
curie. Maar hij heeft alle leden van de curie ontslagen en opzij gezet die
tegen zijn koers invaren. Hoe moeilijk kan het dan nog zijn dat er alleen nog
ja-knikkers overblijven.
23/12/2021
Paus Franciscus: tot de Curie: Nederigheid kern van Kerstmis - Robert Mickens -
deroerom.nl
Paus Franciscus leest
de functionarissen van de Romeinse Curie de les over hoe ze het pad van
nederigheid kunnen volgen
Paus Franciscus hield deze week zijn
jaarlijkse toespraak eind december met de leden van de Curie. Het is
voor de paus een manier om broederschap met hen hardop uit te
drukken door middel van het uitwisselen van kerstgroeten.
Maar de kersttoespraak van dit jaar tot voornamelijk
bisschoppen en kardinalen was eigenlijk een kans voor de jezuïetenpaus om
opnieuw een goede ouderwetse broederlijke correctie uit te delen. In een
krachtig uitgesproken toespraak op donderdag die iets meer dan 30 minuten duurde,
herhaalde hij hoewel op een iets subtielere manier waarschuwingen die
hij in voorgaande jaren had gegeven tegen zaken als trots, starheid en
klerikalisme. Als we de betekenis van Kerstmis in één woord moeten uitdrukken,
lijkt het me dat nederigheid het nuttigst is, zei Franciscus tegen de
functionarissen van de Romeinse Curie.
Kerst is de tijd waarin ieder van ons de moed moet vinden
om onze wapenrusting uit te doen, de attributen van onze rollen, onze sociale
positie af te leggen
en de nederigheid van Naäman aan te nemen, zei
hij.
(De verwijzing was naar de Syrische generaal in het Oude Testament die genezen
was van melaatsheid, maar pas nadat hij zich had gebogen om een joodse slavin
te raadplegen en vervolgens nederig de instructies van de profeet Elisa
opvolgde om zich eenvoudig uit te kleden en te baden in de rivier de Jordaan.)
spirituele wereldsgezindheid ontmaskeren
Zodra we ons ontdoen
van onze klederen, voorrechten, posities en titels, zijn we allemaal melaatsen
die genezing nodig hebben, zei de paus tegenover tientallen kardinalen en
andere functionarissen. Hunne eminenties, allemaal gekleed in zwarte
soutanes en rode schedelkappen en sjerpen, zaten roerloos terwijl hij hen
toesprak
.
Franciscus
vertelde hen dat het synodale proces dat afgelopen oktober van start is
gegaan, nederigheid zal vereisen vooral van de kant van geestelijken om
iedereen (dwz de leken) te ontmoeten en echt te luisteren. Het
klerikalisme dat zich, als een perverse verleiding, dagelijks onder ons
verspreidt, doet ons altijd denken aan een God die alleen tot sommigen zou
spreken terwijl de anderen alleen moeten luisteren en gehoorzamen, zei hij
tegen hen. Die mentaliteit
druist volledig in tegen de logica van synodaliteit en Franciscus is zich er
duidelijk van bewust dat als deze houding niet wordt uitgeroeid uit
de Romeinse Curie, het succes van het prille synodale proces in gevaar zou
kunnen komen.
Hij zei dat deelname betekent dat de medewerkers van de
Curie een houding van medeverantwoordelijkheid moeten aannemen, waarbij zelfs
laaggeplaatste werknemers een actieve rol te spelen hebben en niet alleen
plannen of programmas uitvoeren die door hogere mensen zijn
bedacht. Gezag wordt dienstbaarheid wanneer het mensen deelt, betrekt en
helpt groeien, hield de paus vol. Hij zei dat communio alleen op de Vaticaanse
werkplek kan worden gecreëerd als we Christus weer in het middelpunt plaatsen
en het vermogen vinden om samen te bidden, samen naar Gods woord te luisteren
en relaties op te bouwen die het werk overstijgen.
De les van Kerstmis
En tot slot zei Franciscus dat het omarmen van de missie van de kerk het enige
is dat mensen in de Romeinse Curie (en de kerk) zal redden van zich in te
spannen en alleen open te staan voor de beperkte horizon van hun eigen
interesses. Zending houdt altijd passie voor de armen in. Maar niet alleen
degenen die in materiële armoede leven, want zij die hongeren van brood en zij
die hongeren van zin zijn even arm.
De paus drong er bij de Curie-functionarissen op aan om
geëvangeliseerd te worden door de nederigheid van Kerstmis en de kribbe en door
de nederigheid van Jezus de Meester die de voeten van zijn discipelen wast. Alleen
door te dienen, en door ons werk als dienstbaarheid te zien, kunnen we echt
voor iedereen nuttig zijn
.Nederigheid is de grote voorwaarde voor geloof,
geestelijk leven en heiligheid, verklaarde de jezuïetenpaus.
Dit, zei hij, is de les van Kerstmis.
Noot
Claudia: Onder het mom van nederigheid, wil Bergoglio gewoon een monddode, niet
tegenspartelende Roomse Curie, die gewoon ja knikt voor alle beslissingen die
op synodaal niveau worden genomen. Het gaat niet meer over de macht van het
Roomse Leergezag, maar in handen van de plaatselijke Bisschoppen die naar hartenlust
de liturgie en het leergezag veranderen, naar een onherkenbare Kerk. Een
schisma met de Ware Kerk onder leiding van Christus en het traditionele
Leergezag is onvermijdelijk.
|