Oproep tot gebed voor de Schismatieke
Vlaamse Kerk (integraal overgenomen uit www.forumcatholicum.com)
Alea iacta est. De
teerling is geworpen. De Vlaamse bisschoppen konden echt niet langer weerstaan
aan hun zin om de wereld het voorbeeld te geven van consequente eigentijdse
inclusiviteit. Homoseksuele relaties kunnen voortaan gezegend worden, met
officiële bisschoppelijke goedkeuring. Er werd zelfs een religieus
praktiserende homoseksueel aangesteld om de vraag hiernaar te coördineren.
Waaruit zijn taak precies bestaat is moeilijk op te maken uit de berichtgeving
ter zake. Hij moet er in ieder geval voor zorgen dat al wie een
niet-heteroseksuele voorkeur heeft, zich niet alleen welkom voelt in de Vlaamse
Kerk (hetgeen in feite altijd de correcte kerkelijke opstelling was), maar zich
daarenboven definitief bevrijd voelt van elk storend gevoel van zondigheid in
zijn seksuele handelingen.
Waarschijnlijk beseffen de
meeste christenen (en eventueel zelfs de betrokken bisschoppen?) nog niet dat
dit besluit het einde betekent van de Katholieke Kerk in Vlaanderen.
Elementaire logica en waarheidsliefde kunnen enkel tot de conclusie leiden dat
de Vlaamse Kerk ontspoord is en zich in een schismatieke positie bevindt.
Katholiek betekent immers universeel. Maar hoe kan je nog beweren
universeel te zijn, als je een standpunt inneemt dat in formele contradictie
is met hetgeen wereldwijd geldt als de katholieke zedenleer, met alle gekende
officiële verklaringen hierover van de hoogste kerkelijke gezagsdragers, met de
continue kerkelijke leer sinds het ontstaan van het christendom en met de
onmiskenbare Bijbelse richtlijnen en veroordelingen in deze materie?
Dat kan alleen door de
waarheid geweld aan te doen en de Bijbel en de Catechismus van de Katholieke
Kerk zodanig te manipuleren en te herinterpreteren tot men uiteindelijk tot
conclusies komt die het tegenovergestelde zijn van wat er letterlijk staat.
Bij voorkeur beroept men
zich in dit geval op de post synodale exhortatie Amoris Laetitia van
paus Franciscus. Ter zake beweerde Mgr. Bonny voor de VRT: Als de paus
spreekt over begeleiden, integreren en een kerk die moet openstaan voor
iedereen, dan ligt deze beslissing volledig in dezelfde lijn. Dat een
voorname kerkelijke gezagsdrager zulke manipulatieve gedachtegang ontwikkelt is
zeer verontrustend. Christus zelf stond open voor alle zondaars en toonde hen
zijn vergevingsgezindheid. Maar Hij keurde uiteraard nooit hun zonden goed,
laat staan dat Hij ze zou hebben gezegend. Zijn standpunt was klaar en
duidelijk: Wie een letter of stip van de Wet verandert en dit aan de mensen
leert zal de minste genoemd worden in het Rijk der Hemelen (Mt. 5:19).
Ook in Amoris Laetitia
is er geen spoor te vinden van enige goedkeuring voor een dergelijke
kerkelijke zegening, of iets dat objectief gesproken kan geïnterpreteerd worden
als de opheffing van de wezenlijke zondigheid van seksuele relaties die
buiten het heteroseksuele huwelijk plaatsvinden. (Zie CKK: nrs.
2357-2359).
In Amoris Laetitia
staat letterlijk de volgende verklaring, vastgelegd tijdens de Synode over het
gezin (van 2014): omtrent projecten van gelijkstelling van verbintenissen
tussen homoseksuele personen aan het huwelijk er geen enkel reden is om
analogieën aan te nemen of vast te stellen, zelfs geen verre analogieën, tussen
homoseksuele verbintenissen en Gods plan betreffende huwelijk en gezin. (AL
251). In schrille tegenstelling hiermee staat een van de hoofdargumenten
waarmee men deze fatale ontsporing van de kerkelijke moraalleer in Vlaanderen
tracht te rechtvaardigen.
Men baseert zich hierbij
op de veronderstelde duurzaamheid voor het leven van de belofte tot
wederzijdse trouw van het homokoppel dat wenst gezegend te worden. In het
christelijk huwelijk is die duurzaamheid geen zinloze religieuze verplichting,
maar een basisvoorwaarde om onze menselijke opdracht tot gezonde voortplanting
en opvoeding in de beste psychologische en biologische omstandigheden te vervullen.
In een relatie die op zich niet kan leiden tot voortplanting kan men natuurlijk
ook een gelijkaardige belofte uitspreken, maar dat moet gemotiveerd worden met
andere argumenten, die minder doorslaggevend en veel subjectiever of
emotioneler van aard zijn, zoals de onderlinge liefde, vriendschap,
of de wens tot zorg voor elkaar. Zolang er minstens een symbolisch verband
blijft met de fundamentele vruchtbaarheid die het authentieke christelijk
huwelijk kenmerkt, kan men nog spreken van een aanvaardbare analogie (bv. bij
ongewilde onvruchtbaarheid van een heteroseksueel koppel).
Maar die analogie raakt
helemaal zoek in relaties waarbij het gaat over de bevrediging van homoseksuele
verlangens, ten koste van de potentiële vruchtbaarheid van de betrokken
partners. In sommige gevallen kunnen die relaties samengaan met een wederzijdse
nood aan levenslange trouw. De statistische cijfers tonen echter aan dat dit
laatste binnen de homogemeenschap een uiterst zeldzaam bloempje is, waarvan het
bestaan door de meeste homoseksuelen zelf in twijfel wordt getrokken. (1)
Dat het progressieve
discours, dat sinds de seksuele revolutie van de jaren zestig in een aantal
kerkelijke kringen de overhand heeft gekregen (o.a. in de intussen leeggelopen
Vlaamse seminaries) botst met de Bijbelse standpunten over homorelaties, is
moeilijk te ontkennen. Desondanks trachten vindingrijke theologen, gesteund
door permissieve kerkelijke ambtsdragers, dit obstakel met gesofisticeerde
redeneringen te omzeilen. Een goed voorbeeld hiervan is de recente Nederlandse
vertaling van het boek van de Amerikaanse ex-priester Daniel Helminiak Wat
de Bijbel wél zegt over homoseksualiteit (1994-2000).
In het oorspronkelijk
voorwoord vatte de vrijzinnige anglicaanse bisschop John S. Spong goed de
grondredenering van dit boek samen: De auteur durft de woorden van de
Bijbel, die cultureel bepaald zijn, terzijde te schuiven zodat er ruimte komt
voor de kracht van zijn Heer, die de verschoppelingen van de samenleving
omarmde. In hetzelfde boek wordt enerzijds de lof gezongen van de
volmaaktheid van Jahweh s woord, terwijl men anderzijds de betekenis van Gods
woorden verdraait ter wille van het nagestreefde resultaat: de goedkeuring van
homoseksuele handelingen.
Het nieuwe voorwoord in
de Nederlandse vertaling komt van Mgr. De Korte van s-Hertogenbosch. Het lijkt
veel voorzichtiger, maar is bij nader toezien even destructief voor de
geloofwaardigheid van de katholieke leer: De kerkelijke leer is geen
monoliet. Er is door de eeuwen heen altijd groei en verandering geweest. De
toekomst is open. Wat zegt de Geest tot de Kerk van vandaag als het gaat over
homoseksualiteit en homoseksuele relaties in trouwe liefde?.
Het is
mogelijk dat een homofiele trouwbelofte standhoudt, alhoewel dit zoals gezegd
in de homoseksuele praxis alles behalve evident is. Op zich is levenslange
trouw tussen twee personen natuurlijk een mooi ideaal. Fataal is echter de
aanslag die deze bisschop pleegt op het vertrouwen dat we moeten hebben in de
H. Geest. Volgens hem houdt de H. Geest rekening met de nieuwe inzichten van
de tijdsgeest en kan Hij zonder verpinken vandaag het tegenovergestelde zeggen
van wat Hij ons via de Bijbelse profeten en hun opvolgers in de christelijke
wereld gedurende millennia heeft voorgehouden.
Hoelang kan een
modernistisch verblinde Kerk die zulke onzin verkoopt nog standhouden? Deze
nieuwe stap kan de ondergang ervan alleen maar bespoedigen. Waartoe dient
immers nog een Kerk die haar hoop en inzichten niet meer ontleent aan de Bijbel
en het Evangelie, maar aan de overheersende plaatselijke opinies? Mgr. Bonny
zei het met zoveel woorden zelf: Het is niet onze bedoeling om vooruit te
lopen voor de wereldkerk. Onze bedoeling is te doen wat hier moet gebeuren.
Hiermee erkent hij dat deze stap een signaal is voor andere lokale
kerkgemeenschappen om het Vlaamse voorbeeld te volgen.
Daarenboven gaat het over
iets dat moest gebeuren. Waarop deze noodzakelijkheid is gestoeld wordt
niet vermeld. Was er politieke beïnvloeding? In ieder geval werd zij
belangrijker geacht dan het respect voor de kerkelijke eenheid en de Bijbelse
leer waarop deze is gestoeld.
Bij nader toezien gaat de
argumentatie pro afschaffing van de zondigheid van homoseksuele relaties vooral
uit van nieuwe wetenschappelijke inzichten.
Maar welke die precies
zijn blijft vaag en hun graad van algemeen aanvaarde wetenschappelijkheid nog
meer, zoals o.a. blijkt uit de hier onderaan vermelde studie van Dr. van de
Aardweg. In feite gaat het hier ook niet over een wetenschappelijke kwestie,
maar over een Goddelijke instructie. Al wat voor de christen een zonde is, is
daarop gebaseerd en helemaal niet op theologische traktaten die rekening houden
met nieuwe wetenschappelijke inzichten, hoe spitsvondig en revolutionair die
ook mogen lijken.
Enerzijds kan men zich de
vraag stellen of de huidige wetenschap werkelijk zoveel meer zekerheden heeft
over de psychische achtergrond van alternatieve seksuele oriënteringen.
Anderzijds zeggen de voorstanders van deze verandering in de kerkleer de facto,
ofwel dat God niet over de wetenschappelijke bevoegdheid beschikt om mensen met
zulk verbod te belasten, ofwel dat de Bijbel niets meer is dan een verzameling
van achterhaalde culturele gebruiken, waarmee God maar weinig te maken heeft.
Is het niet wijzer en correcter na te gaan waarop de christelijke visie op
huwelijk en voortplanting berust en of homoseksuele daden daarin überhaupt wel
kunnen geïntegreerd worden?
Dat is veel interessanter
dan uitgaan van emotionele dooddoeners zoals: Want ook deze relatie,
ofschoon geen kerkelijk huwelijk, kan voor de betrokkenen bron zijn van vrede
en gedeeld geluk, zoals de bisschoppen schrijven in het document waarin ze
hun nieuw pastoraal orgaan aankondigen. Dezelfde slappe argumentatie kan
toegepast worden op heel uiteenlopende relaties, o.a. die van een gehuwde man
die geen andere uitweg ziet dan soelaas te zoeken bij zijn maîtresse of een
prostitué van zijn voorkeur. Waarom zou men niet (met de nodige
onderscheiding uiteraard) ook voor al die andere probleemgevallen een
inclusieve pastoraal uitwerken?
Om werkelijk klaar te
kunnen zien in wat hier op het spel staat, moeten we ons baseren op het
mensbeeld waarvan de Bijbel vertrekt, vanaf zijn eerste verzen in Genesis en
verder doorheen de heilsgeschiedenis van het Godsvolk. De oorspronkelijk door
God bedoelde mens wordt daarbij voorgesteld als het beeld en de gelijkenis van
God zelf. Dit betekent dat onze voorouders in het begin in Gods ogen
volmaakt waren. (De religieuze formulering zegt dat zij in een staat van
volledige heiligmakende genade waren). Het Genesis-verhaal maakt ons
duidelijk dat deze gave niet zomaar gratis was, maar gebonden aan bepaalde
voorwaarden. Zij mochten bv. niet eten van de boom van goed en kwaad. Door
dit toch te doen, zullen zij zelf en niet meer God bepalen wat
goed of slecht is (in feite is het precies dat wat de Vlaamse bisschoppen nu
hebben gedaan).
We vernemen ook dat er
nog een andere belangrijke boom in hun aards paradijs stond: de levensboom.
Deze was het geschenk van God, als zij Hem trouw bleven: zij zouden niet
sterven en lichamelijk ontbinden, maar aan het einde van hun aardse leven
rechtstreeks met hun volmaakte ziel en lichaam worden opgenomen bij God. Uit
dit verhaal kunnen we afleiden dat het gaat om twee sleutelelementen: Leven en
Liefde. Zij leiden o.m. naar Liefde en respect voor het leven dat God hen had
geschonken en dat om hen heen. Daartoe moest hun leven vruchtbaar zijn, niet
alleen door de Hof van Eden verstandig te bewerken, maar ook door te zorgen
voor een groot en gezond nageslacht.
Hun oorspronkelijke lichamelijke
volmaaktheid en biologische complementariteit gaf hen daartoe alle kans, maar
hun hoogmoed en ontrouw hebben geleid tot de vele afwijkingen die de huidige
mensheid kenmerken, zowel geestelijk, lichamelijk, als psychologisch. Hun
eerste nakomelingen waren al een dodelijk gevaar voor elkaar en hun zeden, ook
op seksueel gebied, degradeerden zeer vlug naar uitspattingen die niets meer te
maken hadden met de vruchtbare volmaaktheid waartoe zij (net als wij) geroepen
waren.
In een culturele context
waarin de Bijbelse en christelijke waarden grotendeels teloor zijn gegaan zal
deze uitleg op heel wat kritiek botsen. Men zal bv. opperen dat de Bijbel
grotendeels uit onbewezen mythes bestaat. Daarop dieper ingaan zou ons hier te
ver afleiden, maar onze mening hierover vindt men terug in andere rubrieken van
deze website (o.a. in Bijbel en Creatieve evolutie). Veel gebruikte
homofiele tegenargumenten zijn: God heeft mij zo geschapen en Ik heb het
recht om te zijn wie ik ben. Het eerste is een flagrante ontkenning van de
christelijke leer. Zoals gezegd, was het eerste mensenpaar (waarvan de ganse
huidige mensheid afstamt) volmaakt in Gods ogen. Dit betekent dat zij aldus door
God geschapen zijn (via een indirecte evolutionaire weg) en gewild. Al wat
daarvan afwijkt is NIET door God gewild: dat is de onvervalste
joods-christelijke boodschap.
Identiek hetzelfde foutieve tegenargument kan
trouwens door een persoon met gelijk welke afwijkende oriëntering gebruikt
worden om zijn/haar seksuele gedragingen goed te praten, o.a. nimfomanen,
pedofielen, enz. God heeft hen helemaal niet zo geschapen of gewild, maar hun
onvolmaaktheden zijn het gevolg van de menselijke zondigheid, zoals de Bijbelse
boodschap ons heel duidelijk maakt.
Voor wat betreft het
tweede tegenargument, citeren wij hier het statement van Blaine Hickman op een
webpagina waarin een aantal homofiele mannen aan het woord komen die een
vruchtbaar en gelukkig heteroseksueel huwelijk leiden: Mijn gevoelens
definiëren me niet. Ik ben niet wat ik voel; ik ben wat ik doe. . Bill
Seger formuleert het aldus: We kunnen onze bestemming kiezen. We kunnen de
richting kiezen die we willen. Het is niet gemakkelijk
maar de zegeningen zijn
enorm. (Its Possible: Gays and Lesbians
Can Have Happy Marriages Public Discourse (thepublicdiscourse.com) .
De zogenaamd pastorale
richting die de Vlaamse bisschoppen zijn ingeslagen, is absoluut niet zo
onschuldig als zij wordt voorgesteld. Op redelijk korte termijn betekent dit
het definitief opgeven van de christelijke huwelijksmoraal. Daarin spelen
kuisheid en zelfbeheersing een cruciale rol. Met dit besluit heeft men kettingreactie
in gang gezet die onvermijdelijk leidt naar de inclusieve opname van alle
mogelijke samenlevingsvormen in de Vlaamse kerkgemeenschap. Er is niet veel
inbeeldingskracht nodig om te besluiten dat dit hiermee de finale is ingezet
van de ondergangssage, waarin een dynamische en missionaire Vlaamse Kerk
evolueerde naar een wollige gemeenschap die de nieuwe waarden en normen
achternaloopt.
Deze laatste knieval voor de tijdsgeest kan alleen maar leiden
tot nog meer leerstellige verwatering. De taak van de Kerk is helemaal niet om
van alles en nog wat in te zegenen. Daar heeft Christus nooit iets over gezegd.
Haar ware pastorale taak is de mensen te begeleiden op de weg naar een hogere
volmaaktheid. Daarmee zet zij het verlossingswerk van Christus verder. Wie mij
wil volgen neme zijn kruis op leerde Hij ons.
Dat kruis behoort tot de
dagelijkse realiteit van al wie zich met recht en reden een christen noemt. Het
bestaat uit het verzaken aan een groot aantal verzoekingen. De pijn die het
kruis kan meebrengen is van nature uit niet groter voor een homoseksueel die
zijn seksuele neigingen leert bedwingen, als voor eender wie die worstelt met
een sterke buitenechtelijke seksuele aantrekkingskracht of om bepaalde redenen
geen seksuele betrekkingen kan of mag hebben. Dit en andere kruisen maken
integraal deel uit van de weg naar de volmaaktheid die een waarachtig gelovige
christen is ingeslagen. Daarom noemde Christus zijn volgelingen het zout der
aarde: zout dat op zich niet smakelijk is, maar in de juiste verhouding lekker
makend en zelfs levensnoodzakelijk.
Daarentegen heeft de Vlaamse Kerk van het
christelijk kruis speelgoed gemaakt. Het beeld van de voor ongewenst seksueel
gedrag en aanranding veroordeelde kunstenaar Jan Fabre, dat als een soort paard
van Troje in de kathedraal van Antwerpen werd opgeteld, illustreert de nieuwe
kerkelijke denkrichting perfect: een gouden man die in zijn open handpalm
een gouden kruis in evenwicht tracht te houden, alsof het luxueus speelgoed is.
Tegenover deze kerkelijke
afgang plaatsen wij een oproep aan de trouwe Vlaamse en ook de Waalse
katholieken om te bidden voor de bekering van hun afgedwaalde kerkelijke
gezagsdragers en voor de paus die ziet hoe de Kerk wordt verscheurd. Natuurlijk
is het ook goed dat zij hun mening uiten in hun parochiegemeenschap en hun
herders ter verantwoording roepen. Het zou ook goed zijn moesten mensen met een
kerkelijke functie dit leerstellig schisma openlijk verwerpen en zich samen
zouden beraden over de juiste in te nemen houding. Suggesties en uitwisselingen
zijn hartelijk welkom. Tot slot vragen wij om medewerking bij de maximale
verspreiding van deze oproep, die ook bedoeld is als een broederlijke
rechtzetting en dringende waarschuwing. (2)
(1) Zie: Dr. G.J.M.
van den Aardweg, Die Wissenshaft sagt NEIN: Der Betrug der Homo-Ehe,
met voorwoorden van Dr. Theo Lehmann, Lutheraans theoloog, en Mgr. Andreas
Laun, emeritus hulpbisschop van Salzburg. Uitg.: Lichtzeichen Verlag, Lage
(Duitsland).
(2) Zie ook de
Franstalige reactie van Arnaud Dumouche op YouTube: (https://www.youtube.com/watch?v=9iihBDOzIbQ)
.
|