Het is noodzakelijk om wat te weten over de werken
van de H. Franciscus vanwege hun spirituele rijkdom en de erfdeel die ze aan de
Katholieke Kerk hebben overgelaten. Daarom vond ik het relevant om ze te
onderwijzen, zodat ze, door een beetje meer over de H. Franciscus van Assisi te
weten, men zijn spiritualiteit duidelijker kan kennen. De Franciscaanse
spiritualiteit is erg rijk, en tegelijk is ze heel eenvoudig, omdat ze
gebaseerd is op het Evangelie en de praktijk van deugden. Deze spiritualiteit
is rijk van inhoud en gemakkelijk te begrijpen.
Het belangrijkste van deze spiritualiteit is om ze
in praktijk te kunnen brengen en dat is het moeilijke, want mensen kennen veel
beperkingen, daarom moeten ze om de hulp van de Heilige Geest vragen om hen te
begeleiden en te transformeren om op Jezus Christus te gelijken. In deze tijden
van verdrukking moet je leren om contemplatief te zijn en vervuld te worden met
de Heilige Geest. Met de hulp van het gebed zullen ze de wereld en het vlees
kunnen veroveren.
We zullen Franciscaanse spiritualiteit een beetje
grondiger bestuderen, omdat we het op onze Mariale woningen kunnen toepassen,
zodat we door deze spiritualiteit te ontwikkelen, zullen weten hoe het zal zijn
om het Nieuwe Jeruzalem hier op aarde te bewonen. De Mariale woningen zullen
een opmaat zijn van het Nieuwe Jeruzalem, dat het leven zal zijn in de
Verenigde en Doorboorde Harten van Jezus en Maria. We zullen ons samenvoegen
tot één hart en de meest sublieme Liefde ervaren, onszelf in Liefde zelf
transformeren door te versmelten in de Verenigde en Doorboorde Harten van Jezus
en Maria.
Om deze reden is het belangrijk dat we zorgvuldig
de spiritualiteit van de H. Franciscus bestuderen:
Regel 1: Dit is de
regel en de levenswijze van deze broeders: leven in gehoorzaamheid, in kuisheid
en zonder eigendom, en de leer en de voetstappen van onze Heer Jezus volgen.
Dit is de 1e regel en de belangrijkste,
omdat zo leven, volgens het Evangelie van Christus veel inhoudt. Als je het Evangelie
leest, zul je je realiseren dat Jezus Christus veel gelijkenissen gebruikte om Zijn
leringen gemakkelijker te illustreren. De gelijkenissen zijn gemakkelijk te
begrijpen, maar ze in de praktijk brengen is het moeilijke deel. Het zijn belangrijke
leringen van Jezus Christus aan Zijn Volk, aan Zijn Kerk, voor Zijn discipelen,
voor Zijn vrienden, die ons leiden tot hoe we meer dan ooit kunnen leven in de
Liefde voor God en de naaste, die de belangrijkste Geboden zijn.
In de Mariale woningen zal er geen onderscheid zijn
tussen broeders en zusters, omdat ze allen gelijk zijn in de ogen van de Vader.
Het Evangelie zal beleefd worden in elk opzicht, maar wat betekent het om het Evangelie
in elk opzicht te beleven? Het maakt het Woord van God levend in jou. Hiervoor
moeten we het eerst kennen, en daarom zullen we het Evangelie zorgvuldig
bestuderen: van de H. Matteüs, de H. Marcus, de H. Lucas en de H. Johannes.
Terzijde: De vier evangelisten, Matteüs, Marcus, Lucas en
Johannes worden in de christelijke traditie weergegeven door hun symbolen. Deze
symbolen zijn levende wezens. Zo verwijst de mens/engel naar het evangelie
volgens Matteüs, de leeuw naar Marcus, de os/rund/stier naar Lucas en tot slot
de arend naar Johannes. Al vanaf het begin van het christendom worden deze
symbolen gebruikt. De oorsprong van het gebruik van deze symbolen is te vinden
in het Oude Testament, in het bijzonder in de visioenen die de profeten hebben
ontvangen.
We zullen bijvoorbeeld de gelijkenis van de zaaier
analyseren, omdat het zeer illustratief is om te beseffen hoe we het Woord van
God moeten ontvangen, zodat het ons hart bereikt, ontkiemt en groeit.
Gelijkenis van de
zaaier
Hij
sprak tot hen over vele dingen in gelijkenissen. Eens", zo begon Hij,
"ging een zaaier uit om te zaaien. Bij het zaaien viel een gedeelte
op de weg en de vogels kwamen het opeten. Een ander gedeelte viel op de
rotsachtige plekken, waar het niet veel aarde had; het schoot snel op omdat het
in ondiepe grond lag. Toen de zon was opgekomen, kreeg het te lijden van
de hitte, zodat het verdorde bij gebrek aan wortel. Weer een ander
gedeelte viel onder de distels en deze schoten op, zodat het verstikte. Een
ander gedeelte tenslotte viel op goede grond en leverde vrucht op: deels
honderd-, deels zestig-, deels dertigvoudig. 9Wie oren heeft, hij
luistere. Zijn leerlingen kwamen Hem vragen: Waarom spreekt U tot hen
in gelijkenissen? Hij gaf hun ten antwoord: Aan u is het gegeven de
geheimen van het Rijk der hemelen te kennen, maar aan hen is het niet
gegeven. Aan wie heeft, zal gegeven worden, en wel in overvloed; maar wie
niet heeft, hem zal nog ontnomen worden, zelfs wat hij heeft. Als ik tot
hen spreek in gelijkenissen, dan is het omdat zij, hoewel zij ogen hebben, niet
zien en hoewel zij oren hebben, niet horen of begrijpen. - Matt 13:1-9
Welnu,
de betekenis van de gelijkenis is deze: Het zaad is het woord van God. Die
op de weg, zijn zij die geluisterd hebben. Maar dan komt de duivel en rooft het
woord uit hun hart weg, opdat ze niet door te geloven gered worden. Die op
de rots, zijn zij die het woord met blijdschap ontvangen wanneer zij het horen,
maar zij hebben geen wortel, zij geloven voor een ogenblik, maar ten tijde van
de beproeving vallen zij af. Wat onder de distels viel, zijn zij die wel
geluisterd hebben, maar gaandeweg door de zorgen, de rijkdom en de genoegens
van het leven verstrikt raken en niet tot rijpheid komen. Het zaad in de goede
aarde zijn zij, die het woord dat Zij hoorden in een goed en edel hart bewaren
en vrucht voortbrengen door hun standvastigheid. - Lukas 4-15; Matt 13:3-9;
Marcus 4:1-20 In deze gelijkenis wordt uitgelegd hoe het Woord
van God op verschillende grond komt: naast de weg, rotsen, doornen en goede
grond. Zoals we kunnen zien, zijn de gelijkenissen gemakkelijk te begrijpen, en
door ze te analyseren, kunnen jullie ze toepassen op het dagelijkse leven en op
wat de Mariale woningen zouden kunnen zijn als we allen dicht bij het Evangelie
en de leringen ervan zouden leven. Ook in de Mariale woningen zal men volledig
in gehoorzaamheid leven aan de voorgestelde regels voor een betere samenleving
tussen broeders en zusters. In de spiritualiteit van de H. Franciscus van
Assisi was gehoorzaamheid een grote deugd en daarom met het één van de
belangrijkste deugden in de Mariale woningen zijn.
Er zullen geen materiële goederen in bezit zijn,
alles wat in bezit is in de Mariale woningen zal voor de hele gemeenschap zijn,
wat in feite voedsel en kleding zal zijn. Er zal geen elektronica of technologie zijn, daarom
zal niemand iets bezitten.
Kuisheid
Kuisheid
(volgens de levensstaat), is een belangrijke deugd voor de spirituele groei van
een ziel, en zal beleefd worden in de drie aspecten van de mens: geest en gedachten,
lichaam en ziel. Daarom zullen slechte gedachten en slechte intenties vermeden
worden. Vrij van alle slechte invloeden, zal men proberen zo
zuiver mogelijk te leven, proberen alle gedachten die niet van God zijn en die
het intellect en de geest van mensen verontreinigen uit de geest te elimineren.
Wat het lichaam betreft, zal men in kuisheid leven, vooral tussen gehuwde
paren.
(volgens de Katholieke Kerk dat echtgenoten
echtelijke kuisheid moeten beleven om waardige medewerkers van God te zijn in
hun seksuele leven. Absoluut respect voor de geschapen natuurlijke orde door
God in Zijn scheppen van man en vrouw, en waardoor de seksuele daad van de
echtelijke vereniging werd geschapen. Dit werd door de Kerk gevolgd en onderwezen door Christus, om binnen het huwelijk
elke daad die tegen de natuur en eerlijkheid was aan te manen.)
Ook jongeren, zullen leven in kuisheid in alle
uitbreidde zin van het woord, en weten hoe dit te beleven. Dit is wat de
Catechismus van de Katholieke Kerk ons vertelt en de normen die ze vastlegt met
betrekking tot kuisheid. Wat de ziel betreft, moet ze zo zuiver mogelijk zijn
door geen slechte gevoelen of wereldse gehechtheden in het hart te laten nestelen.
De ziel moet bevrijd worden van alle zondevlekken, door een belijdenis van deze
zonden en te proberen de zuiverheid van de ziel na te streven met een hart dat
bevrijd is van alle slavernij.
Zoals we kunnen zien, verwijst kuisheid niet alleen
naar het lichaam, maar ook naar de geest en de ziel, omdat de mens bestaat
uit lichaam, geest en ziel. En kuisheid omvat deze drie dimensies van de mens.
Deze deugd, evenals gehoorzaamheid en nederigheid, vormen de sleutels van de
Franciscaanse spiritualiteit, die we in de Mariale woningen in praktijk zullen
brengen. Het zal een heel ander leven zijn dan wat jullie allemaal gewend zijn
te beleven. Het maakt niet uit of het gemeenschappen van gezinnen zijn of zelfs
één enkel gezin. Het belangrijkste is de spiritualiteit van de H. Franciscus
van Assisi beleven in de Mariale woningen. Deze drie punten vormen de basis:
het beleven van het Evangelie, gehoorzaamheid en kuisheid.
|