|
8/7 Soorten
van Kostbaar Bloed: het Brandoffer
1. Het brandoffer kon een os, schaap, of tortelduif zijn,
volgens de mogelijkheden van degene dit het aanbood. Het bloed moest worden
vergoten en het hele lichaam moest achteraf op het altaar worden verbrand. Daarom
bood Christus Zichzelf aan als brandoffer aan God. Er was geen enkel deel van
zijn menselijke natuur dat niet werd geofferd voor de zonden van de mens. Alle
vermogens van Zijn ziel, elke gedachte, verlangen en neiging, elke zenuw en
vezel in Zijn Lichaam, werden allen aan God aangeboden en aan Hem toegewijd.
Probeer de omvang van dit offer te realiseren.
2. In dit offer liet Christus ons een voorbeeld achter. Als
we echt in Zijn voetsporen treden, is een gedeeltelijk offer niet genoeg.
Zolang we iets voor onszelf bewaren en het aan God ontzeggen, is er roof in ons
brandoffer; dat wil zeggen, dat we een deel voor ons houden van wat we beweren
volledig aan God te offeren; en een dergelijk aanbod kan niet acceptabel zijn.
Is er iets dat ik bewust nog steeds weerhoud van God?
3. Allereerst moest het bloed van het brandoffer worden
vergoten, en het bloed, zoals we in de H. Schrift lezen, betekent het leven. We
moeten daarom ons leven aan God toewijden voordat we volledig tot Hem kunnen
behoren. Vandaar de deugd van religieuze geloften. Als we hier niet toe worden
geroepen, zijn we tenminste geroepen om de dienst van God het einde en het doel
van ons dagelijkse leven te maken. Is dit het karakter van mijn leven?
9/7 Het
Kostbaar Bloed in zijn aardse oorsprong
1. Een kind in de moederschoot leeft met het fysieke leven
van zijn moeder. Het wordt gevoed door zijn moeder en haar bloed circuleert in
zijn aders. Het Kostbaar Bloed van Jezus, dat door Zijn aders stroomde, kwam van
Maria. Zij leverde van haar Onbevlekt lichaam het Kostbaar Bloed dat Jezus voor
ons vergoot. Hoe dicht moet de vereniging van Jezus en Maria zijn geweest! We kunnen
ons afvragen dat ze de Heiligheid overtrof toen ze niet alleen haar God in haar
moederschoot droeg, maar ook het Lichaam waarmee Zijn mensheid zichzelf bekleedde?
2. We vinden in deze gedachte ook een nieuw bewijs van Maria's
ongeschonden zuiverheid. Het is weerzinwekkend voor onze eerbied voor de Tweede
Persoon van de H. Drie-eenheid om zich voor te stellen dat Hij in een moederschoot
woonde die ooit door zonde was verontreinigd, en nog veel meer om te
veronderstellen dat het Kostbaar Bloed dat in Zijn aders stroomde en de prijs
van onze Verlossing was, niet uit een bron kwam, die zo zuiver was als God kon maken.
Bid een akte van geloof in de Onbevlekte Ontvangenis van Maria, en dank God voor
dat voorrecht dat aan haar werd verleend.
3. We moeten ook niet vergeten dat het Bloed van Jezus
volledig van Maria was. Het was niet zoals in het geval van andere kinderen die
een aardse vader hebben. Het Lichaam van Jezus werd in de moederschoot van
Maria gevormd door de werking van de H. Geest, en natuurlijk was Jezus helemaal
van haar. In de Hemel is het Lichaam dat Jezus draagt nog steeds het Lichaam
dat van Maria kwam, en hun vereniging is nu nauwer dan ooit. In de Heilige Communie
is Jezus helemaal van ons. Brengen we ons in overeenstemming met Hem, net zoals
Maria deed?
10/7 Het
Kostbaar Bloed op Calvarie
1. In oude foto's en gravures van de Kruisiging zien we
vaak engelen die een kelk vasthouden om de druppels van het Kostbaar Bloed op
te vangen terwijl ze uit de H. Wonden van Jezus handen en voeten vloeien. Ons
wordt ook verteld dat de engelen al het bloed verzamelden dat Onze Heer tijdens
Zijn Lijden had vergoten, opdat geen druppel verloren zou kunnen gaan. Wat moeten
ze elke druppel hebben geteld als een schat van oneindige waarde! Wat waren
alle schatten van de aarde vergeleken met deze druppels, bezield met de godheid
van Jezus! Bid dat je alle aardse dingen kunt minachten in vergelijking met het
Kostbaar Bloed van Jezus.
2. De engelen koesteren niet alleen het Kostbaar Bloed,
maar ze brengen ook aan elk hun hoogste eerbetoon. Daarom knielen we en
aanbidden we het Kostbaar Bloed in de kelk op het altaar. In elke druppel is
Christus onverdeeld aanwezig. Bid een akte van geloof in dit wonderlijk mirakel
en bid dat je een eerbiedig eerbetoon brengt zoals dat van de engelen die
aanwezig zijn bij de Kruisiging.
3. Naarmate de drie uur verstrijken, wordt het Lichaam van
Jezus steeds meer ontledigd van het Kostbaar Bloed. Daarom volgt een dorst die
zo pijnlijk is dat Jezus riep: "Ik dorst!" Wanneer onze lippen
uitgedroogd zijn van ziekte of van de pijn van de dood, laten wij U dan
herinneren, O Heer, en Uw Heilige dorst die U voor ons hebt doorstaan, en mogen
wij ons lijden in vereniging aanbieden met Uw onuitsprekelijke en pijnlijke
dorst op het Kruis!
11/7 De
universaliteit van het Kostbaar Bloed
1. Het ons geloof dat Christus stierf, niet alleen voor de
uitverkorenen, maar voor iedereen. Er was geen enkel individueel lid van het
hele menselijk ras, die niet genoot van het voorrecht om door Christus te
worden verlost. Zelfs niet de meest onwetende of meest verharde in zonde. Het
Kostbaar Bloed werd op iedereen besprenkeld, en als ze geen gebruik maakten van
de voordelen ervan, was het hun eigen schuld. Niemand zal vervallen in de
eeuwige ellende van de Hel, die niet opzettelijk de vergeving heeft verworpen
dat het Kostbaar Bloed voor ons heeft gewonnen.
2. Hoe zit het met het onschuldige kind dat sterft zonder
doopsel? Ook daarvoor werd het Kostbaar Bloed vergoten; En als het geen eeuwig
geluk in de Hemel bereikt, is dit te wijten aan de opzettelijke zonde van de
mens, en niet aan enig gebrek aan werkzaamheid van het Kostbaar Bloed. Het zal
op zijn minst veel natuurlijk geluk genieten in alle eeuwigheid. Hij die Zijn Kostbaar
Bloed voor iedereen heeft vergoten, is niet onachtzaam voor degenen die door
geen enkele schuld falen om de vreugde van de zalige aanschouwing te bereiken.
3. Doet het Kostbaar Bloed iets voor zondaars die het
hebben afgewezen? Ja, want hoewel hun afwijzing ervan hen uitsluit van alles om
te delen in de zegeningen die het voor de mens heeft gewonnen, en voor hen de
eeuwige straf heeft verdiend, en is hun straf verschrikkelijk, zal ze desalniettemin
op de een of andere manier minder zijn dan wat ze verdienden. En dit door de verdiensten
van het Kostbaar Bloed. Dank God om Zijn oneindige barmhartigheid, en bid dat je
nooit één van de genaden, die voor jou werd gewonnen, verliest.
12/7 De
zege van het Kostbaar Bloed
1. Het Kostbaar Bloed heeft zonde en satan overwonnen. Het
was het vergieten aan het Kruis dat de dodelijke slag toebracht aan het
koninkrijk van de duivel. Het was toen de Zoon van God door het verlies van Zijn
Heilig Bloed werd gereduceerd tot de extremiteit van zwakte en van ellende, en
tot de poorten van de dood werd gebracht, dat Hij triomfeerde over de tiran die
de wereld tot slaaf had gemaakt, en dat Hij alle opstandige engelen dwong de
knie te buigen voor Zijn Heilige mensheid. Verheug je met je overwinnende
koning en bid dat je het mag verdienen om Zijn triomf te delen.
2. Het Kostbaar Bloed heeft ook vele duizenden zondaars overwonnen,
die, als het niet werd vergoten, tot het einde verharde zondaars zouden zijn
gebleven. Wie kan zijn stille aantrekkingskracht weerstaan, terwijl het uit Zijn
hoofd, Zijn handen, Zijn voeten druppelt? Wie kan weigeren te luisteren naar
zijn stille smeekbeden? Wie kan zich van Hem afkeren die zelfs tot de dood van
ons heeft gehouden? O mijn Jezus, sta niet toe dat ik me ooit afwend van Uw
stem die mij van Uw troon op het kruis roept om van U te houden en Uw stem te
gehoorzamen!
3. Het Kostbaar Bloed heeft ook Gods Toorn overwonnen en afgewend,
wiens decreet van rechtvaardige vergelding zou zijn, omdat het op zondaars zou
vallen. Kan de Vader de smeekbeden van zijn mede-gelijkwaardige Zoon weerstaan
wanneer Hij Zijn handen uitsteekt, die nog steeds de littekens van zijn
heilige wonden dragen, en vraagt om Barmhartigheid en vergeving voor de
zondaar?
Moge Uw
wonden, O Jezus, nu voor mij pleiten en in het uur van de dood!
13/7 De
veroveringen van het Kostbaar Bloed
1. Een overwinning zonder verovering heeft maar weinig voordeel
voor iemand die het grondgebied van de vijand binnenvalt. Onze Heer kwam niet
alleen om Zijn vijanden te onderwerpen, maar ook om een Koninkrijk voor Zichzelf
te verkrijgen. Door het vergieten van het Kostbaar Bloed werden de koninkrijken
van deze wereld de koninkrijken van Onze Heer en van Zijn Christus, en Hij zal
voor eeuwig heersen. Het Bloed van Jezus die de grond doordrong, gaf deze aarde
een nieuw leven. De vloek was verbroken, het nieuwe tijdperk was begonnen dat
uitmondt in de Nieuwe Hemel en de Nieuwe Aarde waarin rechtvaardigheid woont.
Bid dat de Koning binnenkort dit Koninkrijk in bezit kan nemen.
2. Het vergieten van het Kostbaar Bloed won voor Christus,
onze koning, niet alleen een nieuw territorium, maar ook een veelvoud van
nieuwe onderdanen. Als de materiële wereld door het Kostbaar Bloed werd
geheiligd, hoeveel temeer dan degenen die op dit territorium vertoefden! Wat
moet de vreugde van Jezus zijn om neer te kijken op hele landen die hem trouw
zijn te midden van beproevingen en vervolgingen! Ierland, België, Spanje, Oostenrijk,
Frankrijk, Italië, bedekt met menigten onderworpen en in vreugdevolle
gevangenschap gehouden door het Kostbaar Bloed. Verheug je in de verspreiding
van het geloof en bid dat het zich steeds meer kan verspreiden.
3. Bovenal is het Kostbaar Bloed onderworpen aan ontelbare Christelijke
Priesters, monniken, nonnen, Heiligen in de wereld en in religie, allemaal
verheugden ze zich om slaven te zijn onder de band van het Kostbaar Bloed. Hun Hoofd
noemt Zichzelf de Dienaar van Dienaren van God. Bid dat je je kunt verheugen om
een gewillige slaaf van Jezus Christus te zijn.
14/7
Heiliging door het Kostbaar Bloed
1. Het Kostbaar Bloed spoelt niet alleen zonden van de mens
weg, maar herstelt hen ook tot vriendschap met God. Dit is slechts het begin
van zijn werk van Liefde en Genade. Het heeft een onbeperkte macht om de mens
op hoogten van Heiligheid te brengen, om in hen elke deugd te veroorzaken, om
alle gaven van de H. Geest in de ziel te brengen. Daarom lezen we in het Boek
Openbaring dat het Lam van God niet alleen onze zonden in Zijn eigen Bloed
heeft gewassen, maar ons ook heeft gemaakt om koningen en priesters van God te
zijn. Daarom wordt mij niet alleen reinheid van mijn eerdere zonden geschonken,
maar ook genaden om me mooi te maken in Gods ogen.
2. Hoe wint het Kostbaar Bloed deze genaden voor ons? Het
spreekt Gods Liefde aan en herinnert Hem eraan dat, omdat Hij ons de
overtreffende gave van Zijn eigen Zoon heeft gegeven om voor ons te worden geofferd,
Hij ons ook met Hem vrijelijk alle dingen moet geven. In deze ene gave is al
het andere opgenomen, en hebben we een soort claim op wat we willen ontvangen
uit Gods handen.
3. Het Kostbaar Bloed van Christus verkrijgt ook onze Heiliging
door de verdiensten die het voor ons heeft gewonnen. Elke druppel die werd vergoten
was voldoende, en meer dan genoeg, om onbeperkte genaden te kopen. Alle acties
van onze Heer hadden een oneindige waarde vanwege Zijn oneindige waardigheid.
Hoeveel meer is dan het vergieten van dat Bloed dat op zichzelf de hoogste
aanbidding vraagt!
15/7
De verspilling van het Kostbaar Bloed
1. Het lijkt vreemd om te zeggen dat het Kostbaar Bloed van
Jezus werd verspild, en in zekere zin is het waar dat elke druppel het plan
vervulde waarvoor het werd vergoten voor de eer die het gaf aan God en de onmetelijke
beloning dat het won voor de Heilige mensheid Gods Zoon. Maar wat mensen betreft,
voor wie het werd vergoten, werd het in grote mate verspild, omdat zij in hun
dwaasheid en schuld de zegen weigerden die hen werd aangeboden. Helaas! Wat een
waanzin om zo'n schat af te wijzen, waarvan elke druppel een miljoen werelden
waard is!
2. Hoe verspillen mensen het Kostbaar Bloed? Wanneer ze
enige genade afwijzen die het voor hen heeft gewonnen, of het nu een genade is
om zonde te vermijden, of een genade die bedoeld is om hen naar een hoger
niveau van deugd te brengen, maakt hun afwijzing het Kostbaar Bloed, wat hun betreft,
ondoeltreffend. Het wordt tevergeefs aangeboden, vanwege hun niet-aanvaarding
van de genade die hen wordt aangeboden.
3. Hun afwijzing ervan laat hen niet alleen achter waar ze
waren, maar plaatst ze in een slechtere positie dan voordat het werd ontvangen.
Ze zijn minder klaar om verdere genaden te ontvangen. Ze hebben zichzelf
gediskwalificeerd voor ten minste een deel van de rijke opslag van genade die
God voor hen had voorbereid. Het Kostbaar Bloed werd niet alleen tevergeefs
voor hen vergoten, maar door hun perversiteit is het voor hun nadeel geweest,
en niet voor hun voordeel, met betrekking tot de genade die ze hebben afgewezen
en andere genaden die daaruit zouden zijn gevolgd. Bid dan dat je nooit
opzettelijk genade afwijst, anders zou je geboorterecht, zoals dat van Esau,
een vloek moeten blijken in plaats van een zegen.
16/7 Het
vertrappen van het Kostbaar Bloed
1. Er zijn sommigen die niet alleen het Kostbaar Bloed
verspillen, maar het eigenlijk onder hun voeten vertrappen. Dit zijn zij die,
worden gereinigd van al hun zonden in het Kostbaar Bloed van Jezus, en opzettelijk
weer terugkeren naar de zonden die ze hebben verlaten en Zijn aangeboden Liefde
en vriendschap opzij hebben gezet, waarbij ze aan het einde veel erger worden
dan ze in het begin waren.
Mijn
Jezus! Moge ik nooit schuldig zijn aan zo'n lage ondankbaarheid!
2. Maar er zijn anderen, die nog erger zijn: nadat ze toetraden
tot het leger van Jezus Christus, zijn standaard verlaten en beweren niet in
staat te zijn de leer van de Kerk te accepteren. Door trots, ondeugd of
hebzucht verliezen ze al hun liefde voor hun Heilige Geloof en hun waardering
voor de waarheid ervan. Deze vertrappen inderdaad het Kostbaar Bloed en brengen
Christus Onze Heer te schande. Laat me elk moment beseffen dat ik, zonder Gods
genade, me schuldig kan maken aan een soortgelijk verlaten van mijn Geloof.
O mijn
God, maak me altijd trouw aan U!
3. Er is zelfs een nog lagere diepte. Sommigen verliezen
niet alleen hun Geloof, maar worden ook Zijn vijanden en verraders. Ze achten
het Bloed waarmee ze worden geheiligd tot een onrein ding, en beledigen de Geest
van genade. Ze vallen de Kerk aan, haar dienaren, haar Sacramenten, haar leerstellingen
met leugens en open beledigingen. Hoe kan iemand ooit zo laag vallen? Toch
zullen onder hen sommigen worden gevonden, die God nog meer aangenaam waren dan
ik. Moge ik deze waarschuwing aannemen en mij vernederen, en de genade die het
Kostbaar Bloed voor mij heeft gewonnen, koesteren als een onschatbare schat!
17/7 Het
Kostbaar Bloed dat de vlammen van de Hel dooft
1. Doodzonde kan slechts twee eindes hebben: uitgewist worden
door het Kostbaar Bloed, of vervallen in de eeuwige straf van de Hel. Bij de
eerste wordt de doodzonde volledig gedoofd, bij de tweede wordt de doodzonde
behouden als een getuigenis van Gods Gerechtigheid en Zijn oneindige Heiligheid,
die het niet kan verdragen om ongerechtigheid te bekijken. Bid voor een grote afschuw
voor doodzonde, die dergelijke gevolgen inhoudt: eeuwige ellende voor de onboetvaardige
zondaar en de uitstorting van het Kostbaar Bloed als enige remedie, zelfs voor
degenen die boete doen voor hun zonden.
2. De schuld van doodzonde wordt volledig teniet gedaan
door het Bloed van Christus, en ook de eeuwige straf die eraan vasthangt. Maar
de tijdelijke straf pas voor zover de zondaar voldoende berouw heeft over zijn zonde
en alles doet wat in zijn macht ligt om ervoor te boeten. Voor velen die
sterven in Liefde en ontzag voor God, zal er nog steeds een zware schuld
blijven om te betalen.
3. Hoe moeten we het Bloed van Christus op onze ziel
toepassen, zodat we mogelijk vrij zijn van tijdelijke straf, als van
schuldgevoel?
1. We moeten ons lijden
aanbieden in vereniging met die van de Zoon van God, en ze verdragen met
zachtmoedigheid en berusting omwille van Hem.
2. We moeten frequente daden
van Gods Liefde verrichten en proberen Hem voortdurend te herinneren.
3. We moeten enkele doelbewuste
boetedoeningen uitvoeren voor bepaalde zonden, zowel voor zonden in het
verleden, als neigingen om in het heden te zondigen.
4. We moeten aalmoezen geven
als we kunnen.
5. We moeten proberen onze
eigen zonden te doven door anderen van zonde te redden. Want een doodzonde voorkomen,
is het doven van een virtuele Hel.
18/7 Het
Kostbaar Bloed is een les van Offer
1. Waarom koos de Eeuwige Vader voor Zijn
mede-gelijkwaardige Zoon dat Hij Zijn verblijf op aarde zou moeten beëindigen
door wrede pijn en een onuitsprekelijke verlaging tot zelfs het vergieten van
de laatste druppel van Zijn Kostbaar Bloed? Zou het niet voldoende zijn geweest
om ons van de zonde te verlossen als Hij op aarde was verschenen voor een moment
in menselijke vorm? Ja, maar dan zou de mens nooit de les van opoffering hebben
geleerd. Hij zou niet bewogen zijn om het lijden te aanzien als een
noodzakelijk onderdeel van het ideale leven.
Wij
danken U, O Heer, voor Uw medeleven voor onze blindheid en onze onwetendheid!
2. Het leven van Onze Heer leert ons de les van opoffering
omwille van anderen. Niets voor Zichzelf; Geen toegeving aan Zijn menselijke
natuur voor Zichzelf. Niet het vermijden van pijn of verwijten vanwege het
lijden dat het inhoudt, maar eerder een vreugdevolle aanvaarding van alles wat voor
de mens een bron van genade en een deugd kan zijn.
Mag ik
me verheugen, O Heer, om het voorrecht U stap voor stap te kunnen volgen langs Uw
pad van lijden!
3. Dit pad van lijden is ook een pad dat ons leidt tot onwankelbaar
geluk in deze wereld en eeuwige vreugde in de volgende. Het is in ons eigen
belang om onszelf op te offeren. Wie zijn zo gelukkig als degenen die hun bloed
voor Christus vergieten? Voor hen geen Vagevuur, door wat ze deden in hun aardse
leven, maar een onmiddellijke toegang tot het Hemelse Paradijs. Zo'n offer kan
misschien niet aan mij worden gevraagd, maar laat mij offers maken waarvan ik
weet dat ze Hem, Die Zichzelf volledig voor mij opofferde, aangenaam zijn.
19/7 Het
Kostbaar Bloed is een les van Geduld
1. Als we de Zoon van God bekijken tijdens de taferelen van
Zijn H. Lijden waarin Hij Zijn Bloed voor ons vergoot, merken we Zijn
buitengewoon en onvergelijkbare geduld. Tijdens de pijn in de Tuin van Getsemane
was het de aanblik van de brute ondankbaarheid van de mens die ervoor zorgde
dat het bloedzweet uit Zijn H. ledematen vloeide. Hoe zou Hij kunnen lijden
voor zulke ellendelingen? Toch doorstond Hij zachtmoedig en geduldig hun heiligschennis,
godslasteringen, onzuiverheden, moedwillige haat tegen God, die voor Hem opkwam
toen Hij daar knielde in Getsemane.
2. Bij de zuil, wat een Goddelijk geduld! Geen blik van
woede, geen woord van verwijt. Daar staat Hij, het beeld van geduldig
uithoudingsvermogen. Wat een les voor mij! Wat ben ik klaar om te klagen, zelfs
als ik een licht of onbeduidend letsel ontvang! Hoe anders ben ik tegenover Gods
Zoon! Wat een contrast is er tussen mijn gedrag en het Zijne!
O
Jezus! Leer me zonder klagen mijn lijden te verdragen, dat inderdaad klein is
in vergelijking met het Uwe!
3. Zie Hem nog een keer op het Kruis! Luister naar de spottende
opmerkingen en hatelijkheden die de Hogepriesters Hem toewierpen, hun beschuldigingen
van Zijn onvermogen om Zichzelf als Messias te redden, hoewel Hij de Messias was.
Hoe zal dit alles Zijn fysieke pijn hebben verergerd! Toch was Zijn constante
gebed: Vader, vergeef het hen!
O
Jezus, schenk me meer van het geduld en de zachtmoedigheid die U hebt getoond
terwijl Uw Kostbaar Bloed op het altaar van het Kruis wegvloeide!
20/7 Het
Kostbaar Bloed is een les van Naastenliefde
1. Openbaring 1:5:
Hij houdt zoveel van ons, dat Hij ons door Zijn Bloed heeft schoongewassen van
onze ongehoorzaamheid aan God.
De H. Johannes, de Apostel van Liefde, noemt dit als het
primaire kenmerk van Jezus Liefde voor ons. Hij bewees Zijn Liefde door
degenen van wie Hij hield te redden van dat wat hen voor altijd van Hem zou
hebben gescheiden: en dit hoewel het verlies van hen uit kwam, niet van Hem, en
hoewel het een verlies was dat ze rijkelijk verdienden als ze het op de hals
haalden. Hier is een voorbeeld voor ons, wanneer anderen ons verkeerd hebben bejegend
en een slechte wil betonen voor onze liefde.
2. Hij voerde deze verzoening uit ten koste van Zijn eigen
Bloed. We lezen soms van een kind dat zijn bloed voor zijn vader of moeder vergiet,
of een echtgenoot die zijn bloed voor zijn geliefde echtgenote vergiet. We
bewonderen buitengewoon zon nobele en gulle zelfgave. Maar wie heeft ooit
gehoord van iemand die zijn bloed heeft vergoten om zich met zichzelf te
verzoenen en vrede en geluk te herstellen aan vijanden die hem opzettelijk hadden
beledigd? Een Liefde zo geweldig als deze was alleen mogelijk voor Gods Zoon.
3. Maar als we echt van Hem moeten leren om in Zijn voetsporen
te treden, moeten we Hem navolgen in deze Liefde voor onze vijanden. Hij
beveelt het zelf: Houd van je vijanden! Als je van degenen houdt die van jou
houden, welke beloning zal je dan hebben? Dit gebod lijkt onmogelijk te
vervullen en wordt alleen mogelijk als we nadenken over Hem die de laatste
druppel van Zijn Bloed vergoot voor degenen die Hem haatten. Kijkend naar U, O
Heer, zal ik niet alleen degenen vergeven die mij hebben beledigd, maar zal ik proberen
hen goed te doen, opdat ik het geluk heb om hen goed te doen, zoals U met mij
hebt gedaan!
21/7 Het
eerste vergieten van Zijn Kostbaar Bloed
1. Het was maar een paar dagen na de geboorte van Onze Heer
dat Zijn Kostbaar Bloed voor het eerst vloeide voor de zonden van de mens. Het
was ter gelegenheid van Zijn besnijdenis, het ritueel dat algemeen wordt
verondersteld de erfzonde te reinigen onder het Joodse Verbond. O Jezus, vanaf Uw
vroegste dagen begon U aan Uw verlossingwerk. In Uw hunkerende Liefde verlangde
U naar lijden voor degenen die U liefhad, en U liet geen vertraging zien.
2. Het Kostbaar Bloed dat in die vroegste dagen vloeide,
leert ons nog een les. Het laat zien hoe zonde er altijd in slaagt lijden met
zich mee te brengen. Dit was het geval van de Mensgeworden God, en dat gedurende
Zijn hele leven, zodat Hij nooit vrijgesteld was van lijden. Hoe redelijker zou
het zijn in het geval van de zondige mens! Als het zulke dingen heeft gedaan in
de groene boom, wat zal er dan met de dorre boom gebeuren? Hoe kan ik dan met
al mijn zonden verwachten te ontsnappen aan het lijden?
3. Toch was dit eerste bloedvergieten, dit vroege lijden,
de gelegenheid dat de Naam Jezus werd gegeven aan het kind dat het heeft
doorstaan. Hij was onze Redder in, en vanwege Zijn lijden - in en vanwege het
vergieten van Zijn Kostbaar Bloed. Vandaar dat lijden voor Hem, bereid zijn ons
bloed voor Hem te vergieten, het delen is in Zijn glorierijke werk als Redder
van de wereld. Zonder lijden, zonder bloedvergieten, is er geen vergeving.
|