Anticonceptie
en sterilisatie uit: streetevangelization.com/
Helemaal
geen onbeduidende materie
Willen we onze ziel in het duidelijk gevaar van ultieme
verdoemenis plaatsen? Het enige dat we moeten doen is met opzet ernstige zonde
plegen: als we weten dat het zonde is en er niet in slagen ons te bekeren en
vergeving en absolutie te ontvangen voordat we sterven. Anticonceptie is één
van deze ernstige zonden en het komt ellendig veel voor. Zulke zonden zijn zo ernstig
dat ze ons zelfs in dit leven beïnvloeden, omdat zonde letterlijk het zich
afkeren van God is, en als gevolg daarvan zullen we eindigen zonder gemeenschap
met God. Deze scheiding zou mogelijk voor altijd kunnen doorgaan in de Hel.
Hoe leidt iets zo schijnbaar onbeduidend als een condoom of
anticonceptiepil rechtstreeks tot mogelijke verdoemenis? Laten we het probleem eens
naderbij bekijken.
Een
argument uit de rede
Voor degenen buiten de Kerk lijkt de Katholieke seksuele
leer vaak een achterhaalde morele remming tegen de menselijke rede en moderne
wetenschap. Toch is het echt de volle vrucht van de menselijke rede: het wordt
in feite versterkt door een sterk begrip van de menselijke biologie. In feite
is anticonceptie, uit een puur materialistisch, utilitair begrip van wat een
mens is, nog steeds verkeerd. Dit is zo'n argument:
Wanneer zijn de dingen goed? Dingen zijn goed als ze doen
wat ze goed moeten doen (bijvoorbeeld een goede stoel zal zachte kussens
hebben). Wanneer is het slecht? Dingen worden slecht genoemd wanneer een bepaald
aspect ervan ondermijnt wat ze moeten doen (bijv. een slechte stoel heeft nagels
die uit de zitting van de stoel komen).
Wat moeten mensen doen biologisch gezien? Dat wil zeggen,
wat is het biologische effect van mensen? Het is onmiskenbaar hetzelfde als die
van alle andere wezens: de soort in stand houden. Daarom, als mensen goed
moeten zijn in het zijn van mensen, biologisch gezien, kunnen ze de fundamentele
lichamelijke functies niet ondermijnen. Er kan een hiërarchie van lichamelijke
functies zijn, maar zelfs als dit werd verleend, zou dit het feit niet veranderen
dat reproductie de belangrijkste biologische functie is voor een levend wezen.
Het is een kwestie van leven of dood, en alleen zaken van leven of dood kunnen de
biologische noodzaak van seksualiteit benaderen.
Een theologisch
argument
Vanuit een theologische invalshoek is iedereen het ermee
eens dat steriliteit een tragedie is. Paren die met steriliteit leven, verdienen
gevoeligheid en respect, net als iedereen die naar Gods beeld wordt gemaakt.
Het is inderdaad omdat ze naar Gods beeld zijn gemaakt dat deze fysieke
moeilijkheid van steriliteit, waaraan ze geen schuld hebben, een zeer ernstige beproeving
is. Zelfs paren die doelbewust zich onthouden verdienen het om met liefde en
vriendelijkheid te worden behandeld. Het is echter geen liefde of
vriendelijkheid om mensen de harde waarheid achter te houden: anticonceptie
doet hen hier en nu pijn. Het doet hun familie en geliefden pijn en het kan hen
voor altijd pijn doen in de Hel.
Hoe doet anticonceptie ons pijn? Het antwoord is duidelijk.
Anticonceptie doet ons pijn en is een zonde, omdat we naar Gods beeld werden
gemaakt. Net als de liefde van Christus voor Zijn Bruid, de Kerk, net als de Liefde
binnen en van de Drie-eenheid, zijn we bedoelt voor een totale zelfgave en
niets minder. We werden gemaakt om onszelf over te geven aan onze Liefde, en
onze Liefde is bedoeld om vruchtbaar te zijn, om een nieuwe mens voort te
brengen. Dit betekent niet dat elke daad van Liefde moet eindigen in conceptie.
Het betekent alleen dat anticonceptie nooit mag gebeuren om de handeling
opzettelijk te scheiden van zijn essentiële doel.
Voortplanting, hoewel het diepste doel voor seks, is niet
het enige doel. Er is ook het unitieve niveau, waarin de twee één vlees worden.
Anticonceptie isoleert de unitieve dimensie van de voortplantingsdaad, en vermindert
deze.
Familiaris Consortio (Over
de rol van het Christelijk gezin in de moderne wereld): Apostolische Exhortatie
van de H. Johannes Paulus II (22/11/1981, 32):
Wanneer de echtgenoten, door middel van anticonceptie, de
twee betekenissen scheiden die God de Schepper geschreven heeft in het wezen
zelf van de man en de vrouw en in de dynamiek van hun seksuele vereniging, dan
gedragen zij zich als "scheidsrechters" van Gods bedoeling: dan "manipuleren"
en verlagen zij de menselijke seksualiteit en daarmee de eigen persoon en die
van de partner en vervalsen zij de waarde van zijn "totale"
wegschenking. Zo geeft de anticonceptie aan het expressiemiddel waarmee op
oorspronkelijke wijze de wederzijdse totale zelfgave van de echtgenoten tot
uiting wordt gebracht, een objectief tegenstrijdig effect, namelijk dat men
zich niet volledig aan de ander schenkt; daaruit vloeit niet alleen de
positieve weigering van openheid voor het nieuwe leven voort maar ook een vervalsing
van de innerlijke werkelijkheid van de echtelijke liefde waarin de echtgenoten
geroepen zijn zich met heel hun persoon weg te schenken.
Als de echtgenoten daarentegen door gebruik te maken van de
periodieke onthouding, de ondeelbare band tussen de verenigende en
voortplantende betekenis van de menselijke seksualiteit in acht nemen, gedragen
zij zich als "bedienaars" van Gods plan en "gebruiken" zij
de seksualiteit volgens het oorspronkelijk dynamisme van de "totale"
wegschenking, zonder manipulaties of vervalsingen.
Anticonceptie is (in tegenstelling tot natuurlijke
steriliteit) een opzettelijke poging om de natuurlijke functies van het lichaam
te scheiden op een onnatuurlijke manier die in strijd is met de natuurwet. Het
is het verschil tussen een man die zonder benen is geboren en een man die zijn
benen afsnijdt. Als we de gave van seksualiteit met opzet verbreken, zelfs
tijdelijk, begaan we een zeer ernstige fout.
Waarom
is het zo ernstig?
God, de Schepper van alle dingen, heeft ons de gave van voortplanting
gegeven, specifiek om ons dichter bij Hem te brengen. Bij anticonceptie zeggen
we: "Nee, bedankt." Terwijl we genieten van de morele en plezierige
(fysieke, seksuele) voordelen van het huwelijk, bieden we ons hele zelf aan in
het huwelijk. Anticonceptie houdt echter iets tegen; het is een verraad aan de
huwelijksgelofte, een misbruik van het huwelijk. Sterker nog, bij anticonceptie
proberen we zelfs Gods Handen te binden, die misschien wel een nieuw mens wil
laten ontstaan als een vrucht van huwelijksliefde. Als het Zijn wil is op een
bepaald moment in ons leven, dwarsbomen we in feite Zijn volmaakte wil en
zeggen we 'nee' tegen God. We willen het plezier van seksualiteit zonder de
verantwoordelijkheid en vrucht en het diepste, meest levensbevestigende doel
ervan: kinderen.
Betekent
dit dat we niet kunnen plannen hoeveel kinderen we krijgen en wanneer?
Nee. Er zijn andere manieren om je gezin moreel en
rationeel te plannen die de menselijke waardigheid niet ontmantelen, je partner
degraderen of de huwelijksgeloften verdraaien. Deze methoden zijn veel
geavanceerder dan de "beruchte" oude ritmemethode en worden volledig
onderschreven door de Kerk. Natuurlijke gezinsplanning (of NGP) is geen Katholieke
variant van anticonceptie. In feite zou het net zo immoreel zijn om NGP te
gebruiken met dezelfde mentaliteit als dat we anticonceptie zouden gebruiken.
Het mag alleen worden gebruikt na serieuze, biddende overweging, en niet alleen
als een manier om geboorte voor onbepaalde tijd te voorkomen. Legitieme redenen
voor geboorten uit te stellen zijn onder meer financiële, emotionele of
gezondheidsfactoren. Deze werden erkend door Paus Paulus VI in zijn encycliek
uit 1968, Humanae Vitae, die het traditionele Katholieke verbod op
anticonceptie opnieuw bevestigde. Voor ernstige situaties moeten een Priester
en een pro-life arts worden geraadpleegd.
De natuurlijke en spirituele voordelen van NGP
In plaats van de vrouw van
buitenaf te manipuleren, onstabiele methoden te gebruiken in een gevoel van
onkwetsbaarheid, en in plaats van elke keer tegen haar lichaam te vechten,
werken deze natuurlijke methoden met haar reeds bestaande biologie. NGP
gebruikt een combinatie van periodieke onthouding, de natuurlijke cyclus van de
vrouw en medische technologie om vruchtbare perioden te bepalen.
Er zijn veel gelukkige
bijwerkingen van NGP: verhoogde tevredenheid binnen een huwelijk, een diepere waardering
voor de ritmes van het lichaam van de vrouw, een meer volwassen waardering voor
de mogelijkheid van ouderschap, het wegnemen van de afhankelijkheid van
chemicaliën en kunstmatige stoffen, meer bewustzijn zijn van elkaars behoeften,
en het bevorderen van een onzelfzuchtige benadering van seksualiteit en
huwelijksgemeenschap. Het grootste voordeel van alles is echter spiritueel:
weten dat we ons niet bezighouden met ernstig zondige activiteiten.
De H. Johannes Paulus II verklaarde in Familiaris
Consortio, 32:
De keuze van het natuurlijke ritme impliceert de
aanvaarding van de tijd van de persoon, namelijk van de vrouw, en daarmee de
aanvaarding van de dialoog, van het wederzijds respect, van de
gemeenschappelijke verantwoordelijkheid, van de zelfbeheersing. De aanvaarding
van de tijd en van de dialoog betekent dat men het tegelijk geestelijk en
lichamelijk karakter van het echtelijk verkeer erkent, alsook dat men in zijn
leven de persoonlijke liefde in stand houdt die trouw vereist.
Zo ervaart het
echtpaar dat de echtelijke communicatie verrijkt wordt met die waarden van
tederheid en affectiviteit die het innerlijke wezen vormen van de menselijke
seksualiteit, ook in zijn lichamelijke dimensie. Op deze wijze wordt de
seksualiteit gerespecteerd en gestimuleerd in zijn werkelijk en volledig menselijke
dimensie, daarentegen nooit "gebruikt" als een "voorwerp",
wat de eenheid van ziel en lichaam verbreekt en Gods schepping zelf treft, daar
waar natuur en persoon op de meest innige wijze met elkaar verweven zijn.
Soms kan NGP moeilijk zijn. Goede dingen zijn zelden
gemakkelijk. De moderne samenleving heeft ons geleerd te denken dat seks om
welke reden dan ook altijd beschikbaar moet zijn. We zijn getraind om
egoïstisch of zelfgericht te zijn, en dit past in onze natuurlijke neigingen
als gevallen mensen. Het is niet gemakkelijk om je als getrouwd stel een tijdje
te onthouden, want dat is het juiste om te doen (in plaats van wat we zouden
kiezen als we de keuze hadden). Maar het belangrijkste is weten wat goed of
fout is. De moeilijkheid zal zeker van invloed zijn op de uitvoering, maar het
zou onze beslissingen niet moeten beïnvloeden. Voor God zijn alle dingen
mogelijk (vgl. Mark 9:23). Het is op de lange termijn altijd beter en lonender
om het juiste te doen, hoe moeilijk ook.
Katholicisme
gaat niet over het verbieden van elk plezierig ding
Het spreken over anticonceptie dat verkeerd is wordt in
onze moderne seculiere samenleving zelden gehoord en het wekt de indruk dat de Katholieke
seksuele leer slechts een lijst is van wat verboden is. Hoewel het waar is dat
een lijst met verboden meer relevant is, is het ook waar dat een dergelijke
lijst het punt echt kan missen. Katholieken geloven niet dat anticonceptie
verkeerd is omdat echtelijke seks verkeerd is. Katholieken geloven dat
anticonceptie verkeerd is omdat seks goed is. Seks is zo'n groot geschenk van God,
heeft zo'n intrinsieke waardigheid, dat het een verheven plaats verdient.
Anticonceptie - zoals echtscheiding - degradeert een goede zaak alsof het iets
triviaal is.
De H. Johannes Paulus II merkte Familiaris Consortio, 32, op:
In de context van een cultuur die de ware betekenis van de
menselijke seksualiteit ernstig misvormt of zelfs verliest, omdat zij haar
losmaakt van haar wezenlijke betrekking tot de persoon, voelt de Kerk nog
dringender haar onvervangbare zending de seksualiteit te presenteren als waarde
en taak van heel de persoon, geschapen, als man en vrouw, naar het beeld van
God.
Dit
is gewoon een Katholiek ding
Totdat de Anglicaanse Gemeenschap in 1930 besloot om
anticonceptie alleen 'in moeilijke gevallen' toe te staan (klinkt dat niet
bekend uit het abortusdebat?), had geen enkele Christelijke groep ooit
geoordeeld dat anticonceptie geoorloofd of moreel was, en ze veroordeelden het
allen als zonde. De vroege Kerk hield zich ook bezig met
anticonceptiepraktijken. Het is niet zomaar een recente uitvinding. Er waren
toverdranken, de methode van terugtrekking (geobserveerd in het Bijbelverhaal
van Onan - vgl. Gen 38:7-10), en dergelijke sinds het begin der tijden. De Katholieke
Kerk zet dus gewoon de aloude Christelijke traditie voort waar alle Christenen
het mee eens waren. Het is niet zo dat de Katholieke Kerk nieuwigheden heeft
geïntroduceerd; andere Christelijke gemeenschappen hebben besloten de historische
Christelijke morele leer te verlaten en een compromis te sluiten met het
modernisme en de seculiere ethiek en seksuele praktijken.
Overbevolking
Een moment voorbijgaand aan een aantal sterke bezwaren
tegen de angst voor overbevolking, heeft overbevolking geen invloed op de
moraliteit van anticonceptie zelf. Als er iets absoluut mis is - zoals moord of
anticonceptie - is het nooit een morele actie. Want als we moreel iets verkeerds
kunnen doen om overbevolking op te lossen, waarom dan niet beginnen met massale
genocide? Daarom, als de handeling zelf slecht is, zou zelfs een gegarandeerd
"goed" resultaat, wat geenszins het geval is met anticonceptie tegen
overbevolking, het niet vergoelijken.
Maar
kinderen zijn duur!
Lactantius, een Christelijke figuur uit de 4e eeuw, schreef
dat sommigen beweren dat ze niet genoeg hebben om meer kinderen op te voeden;
alsof hun middelen in werkelijkheid in de macht liggen van degenen die ze
bezitten. God maakt niet dagelijks de rijken arm en de armen rijk. Als daarom
iemand wegens armoede niet in staat zal zijn kinderen groot te brengen, is het
beter zich van het huwelijk te onthouden. Vaak denken we ten onrechte dat we
ons geen kinderen kunnen veroorloven. Maar we zijn dikwijls zo materialistisch
ingesteld dat we geen kind het gunnen een deel van de middelen te gebruiken.
Een
laatste sombere opmerking: veel anticonceptiva zijn abortieve middelen
De meeste vormen van
de anticonceptiepil veroorzaken eigenlijk een abortus, omdat ze een kind doden
nadat het is verwekt, in plaats van de conceptie te voorkomen. Dit is een
schokkend en weinig bekend feit, maar goed gedocumenteerd uit medische en
wetenschappelijke bronnen. De meesten die anticonceptie gebruiken, zijn dus
medeplichtig aan het opzettelijk doden van een pas verwekt kind. - Benjamin
Baxter
|