|
22/7 Vaticaan aan Duitsland: STOP!
De zaken zijn aan het verhitten.
Zeer ernstige gevaren bedreigen
de eenheid van de Katholieke Kerk - en alle Christenen met elkaar - in onze
'globaliserende' wereld.
Waarom? Omdat veel politieke,
economische, intellectuele en medialeiders erop lijken het Christelijk geloof
achter te laten en een volledig "post-christelijke" (zelfs
"anti-christelijke") wereldcultuur te creëren.
Rome is zich dit bewust en is bezorgd
over dit gevaar.
Bewijs van deze bezorgdheid kwam
gisteren in een vrij ongebruikelijke waarschuwende, niet-ondertekende,
"verklaring" van de Heilige Stoel aan de leiders van het
"synodale pad" van de Kerk in Duitsland. Dit kwam onverwacht op 21 juli
en werd door het Vaticaans perskantoor gepubliceerd.
In wezen vraagt de Heilige
Stoel in deze 'verklaring' publiekelijk de Katholieken van Duitsland om 'even
te vertragen' en om geen van hun recente 'Synodale Pad' -voorstellen of
beslissingen te beschouwen als' definitief 'of deze in Duitsland ' te
implementeren ' tot de volledige Bisschoppen -synode over Synodaliteit
bijeenkomt in een jaar en drie maanden, in oktober 2023, en deze zaken beschouwt.
Hier zijn de exacte woorden van
het Vaticaanse communiqué, die behoorlijk opvallend zijn:
Verklaring van de Heilige Stoel, 21.07.2022
Om de vrijheid van het volk van God en de
uitoefening van het bisschoppelijke bediening te beschermen, lijkt het nodig om
te verduidelijken dat het 'synodale pad' in Duitsland niet de macht heeft om Bisschoppen
en gelovigen te dwingen nieuwe manieren van bestuur en nieuwe benaderingen van
doctrine en moraal aan te nemen.
Voorafgaand aan een overeengekomen begrip op
het niveau van de universele Kerk, zou het niet toegestaan zijn om nieuwe
officiële structuren of doctrines in de Bisdommen te initiëren, die een wonde
vertegenwoordigen voor de Kerkelijke gemeenschap en een bedreiging voor de
eenheid van de Kerk.
Zoals de Heilige Vader zich in zijn Brief aan het Pelgrimsvolk van God in
Duitsland herinnerde: De universele Kerk leeft in en uit de specifieke
kerken, net zoals de specifieke kerken leven en bloeien in en uit de universele
Kerk. Als ze gescheiden zijn van het hele Kerkelijk Lichaam, verzwakken, rotten
en sterven ze. Vandaar de noodzaak om ervoor te zorgen dat de gemeenschap met
het hele Lichaam van de Kerk leeft en effectief is.
Daarom wordt gehoopt dat de voorstellen van het
Pad van de specifieke kerken in Duitsland samenkomen met het synodale pad dat
wordt gevolgd door de universele Kerk, voor wederzijdse verrijking en een
getuigenis van die eenheid waarmee het Lichaam van de Kerk haar trouw bevestigt
aan Christus de Heer.
Sterke woorden, inderdaad: als de
specifieke kerken (bijvoorbeeld in Duitsland of in de VS, of waar dan ook)
"worden gescheiden van het hele Kerkelijk Lichaam, verzwakken, rotten en
sterven ze."
In feite heeft de kracht van deze
woorden de wenkbrauwen doen fronsen bij een aantal meer traditionele Katholieken,
die zeggen dat ze Rome dankbaar moeten zijn, en daarom, Paus Franciscus, voor
het benadrukken van de noodzaak om de eenheid in de Kerk te behouden.
Timothy Flanders schreef gisteren
onmiddellijk op One Peter Five:
De synode over Synodaliteit heeft
alle kentekenen van de droomÿ van Kardinaal Martini en de St. Gallen Mafia.
Als dit waar is voor de nieuwste synode-in-wording, houdt het een waar a fortiori van het Duitse Synodale Pad',
die openlijk ketterij heeft ondersteund, een afkeuring van meer dan 100
wereldwijde Bisschoppen uitlokt en zelfs Kardinaal Kasper doet blozen van
schaamte
Flanders ging verder:
Nu heeft de Heilige Stoel ook de
rebellen van over de Rijn bestraft... We moeten God bedanken voor deze
krachtige afkeuring van de Heilige Stoel. Zoveel is duidelijk... we moeten
dankbaar zijn als we dankbaar kunnen zijn.
Interessant is dat Flanders in
verband met een artikel op Catholic Arena
stelt dat deze verklaring van het Vaticaan door een specifiek artikel werd in
herinnering gebracht nl. de publicatie van een artikel van 17 juli in een Duitse
originele vertaling en een Engelse vertaling door Marc Frings, algemeen
secretaris van het Centraal Comité van Duitse Katholieken, getiteld de "Duitse
synode zou een 'duidelijke heraanpassing' van de Kerkleer over homoseksualiteit
moeten voorstellen op een website genaamd Outreach: Een LBGT Katholieke Bron,
een website die deel uitmaakt van het Amerikaanse tijdschrift Media Operation
(America Magazine is het tijdschrift van VS Jezuieten, en Fr. James Martin,
S.J., die de algemeen redacteur van het tijdschrift is.
Frings roept vrij openlijk op tot
een verandering in de officiële Katholieke leer over homoseksualiteit - dat wil
zeggen de leer over homoseksualiteit in de officiële Catechismus van de Katholieke
Kerk - waarin wordt uitgelegd dat het nu nodig lijkt om een dergelijke
verandering te doen en dit daarom moet worden voorgesteld.
Hij verduidelijkt zijn positie op
deze manier: Dat is tenminste wat ik onder het Synodale Pad versta. Dit is een
bewuste verklaring tegen de huidige Katholieke Catechismus, die kritisch is
geweest en homoseksualiteit geringschattend behandelde sinds midden jaren
zeventig en nog steeds homoseksuele activiteit als zonde verwijt.
Onder de zaken waar Frings op
aandringt, is het volgende:
Het magisterium heeft erkend dat
homoseksualiteit een oriëntatie is - niet iets waarvoor men kiest. Katholieken
worden in toenemende mate in cognitieve dissonantie geduwd als ze ernstig
proberen de officiële Kerkpositie over homoseksualiteit te verzoenen met hun
echte leven. Voor kinderen en jongeren is het vandaag volkomen normaal om geconfronteerd
te worden met queer-identiteiten tussen medestudenten, leraren en vrienden.
Frings gaat verder:
De Kerk moet aanspraak maken een
thuis te zijn voor alle mensen. Discriminatie en homofobie kunnen geen plaats
hebben waar mensen zich veilig willen voelen. Queer Christenen willen niet zo
behandeld worden, en heteroseksuele Christenen voelen zich niet
vertegenwoordigd door een Kerk die zich op deze manier presenteert. Een
dergelijke verandering in de positie van het magisterium kan niet plaatsvinden
in een plaatselijke kerk, maar het kan het een belangrijke impetus geven. Om
deze reden zal de synodale vergadering in september een tekst bespreken die
aanbeveelt dat de Paus deze zaak nauwkeuriger onderzoekt en de Kerkdoctrine
over homoseksualiteit opnieuw beoordeelt.
De website van Catholic Arena schrijft:
Na maanden van de Duitse synode
die de grenzen verlegt van wat er tijdens het Synodale proces was toegestaan,
heeft het Vaticaan eindelijk gereageerd op sommige van de schismatische
verklaringen die voortkomen uit de Duitse Kerk die behept is met geld- en
status.
In een verklaring van vandaag stelt het
persbureau van de Heilige Stoel:
Het 'Synodale Pad' in Duitsland
heeft niet de macht om Bisschoppen en gelovigen nieuwe manieren van bestuur en
een nieuwe aanpak van de doctrine en moraal te bewerken.
De verklaring verschijnt
[Opmerking: dit is voor het moment enkel speculatie] te zijn ingeluid als
reactie op de opmerkingen gepubliceerd in de website Outreach van Pr James Martin SJ, die een duidelijke heraanpassing
van de Catechismus voorstelde. En controversieel genoeg werd erin verklaard: Dit
is een bewuste verklaring tegen de huidige Katholieke Catechismus.
Wat natuurlijk nog valt te bezien
is wat de synode over Synodaliteit in oktober 2023 zal beslissen. Zal het rekening
houden met alle ideeën, wensen en zorgen van alle lokale kerken van over de
hele wereld, en toch de eeuwige, orthodoxe Katholieke leer en praktijk behouden?
Misschien dit op een nieuwe en diepere manier uitleggen vanwege de behoeften van
onze tijd? Of zal dit een duwtje zijn om de officiële leer te veranderen?
Paus Franciscus had gelijk om dit
2019 te zeggen, en de Heilige Stoel heeft weer gelijk om het te herhalen in de
verklaring van gisteren dat "de specifieke kerken leven en bloeien in en vanuit
de universele Kerk" en "als ze gescheiden zijn van hele Kerkelijk Lichaam,
ze verzwakken, rotten en sterven.
Het is des te belangrijker dan,
dat de universele Kerk vasthoudt aan dat Geloof dat eens werd overgeleverd,
zonder wijziging of verandering, zodat de Kerk over de hele wereld een
standaard kan hebben om de juistheid, goedheid en orthodoxie van de
Christelijke reactie op de behoeften van onze complexe, verwarde, gevallen
wereld en de zorgen en problemen van zielen in onze tijd te beoordelen.
***
De Duitsers reageren:
Het Vaticaan communiceert een
snelle, verontwaardigde reactie op het Duitse Synodale Pad-leiderschap, die hun
"irritatie" uitte dat de zaak niet meer privaat was behandeld.
Dit alles suggereert dat het
"Synodale Pad" niet gemakkelijk zal zijn, en de eerste salvo's zijn
nu afgevuurd in wat een zeer omstreden proces van onderscheidingsvermogen kan
worden, met centrale zaken van de Kerkelijke doctrine die op het spel staan.
|