|
4/7 De juiste relatie
Ik luisterde onlangs naar een podcast van Fr
Iannuzzi waarin hij ons eraan herinnerde dat Jezus door de Farizeeën werd
bekritiseerd voor het "eten en drinken". Hij wees er echter op dat
Jezus altijd met mate en met dankzegging at. We moeten hetzelfde doen, eten met
mate, met dankbaarheid en met vreugde, maar niet "buitensporige
vreugde", wat een buitensporige gehechtheid is. Bovendien moeten we blij
zijn met de gave van voedsel, zelfs als het op de een of andere manier niet
naar onze smaak is - te warm, te koud, te zoet, te zuur, te flauw, te zout,
niet gaar, te gaar, enz. Klagen is een manifestatie van de zonde van
ondankbaarheid. (Ik vroeg de Heer eens wat ik moest opgeven voor de vastentijd
en het volgende woord dat in mijn hoofd opkwam was "klagen"! Het was
een zeer interessante en uitdagende oefening!)
Terwijl ik nadacht over hoe ik moest reageren,
bracht de Heer het terug tot één woord: Fiat! Natuurlijk! In de Goddelijke Wil
is alles "Fiat!" en "Dank u vader!"
Hoe ziet dit eruit? Een zeer effectieve manier om
onze gehechtheid aan voedsel te doorbreken, is door onze eigen wil te doden als
het om voedsel gaat - om aan onszelf te sterven, zoals Jezus Zijn volgelingen
aanspoort. In de Goddelijke Wil zeggen we: "Jezus, eet in mijn eten!"
Versmolten met Jezus, kunnen we Hem toestaan ons te helpen vasten vanuit onze
eigen wil, om ons te helpen manieren te vinden om ons fiat te verkondigen met Heilige
vreugde in een juiste relatie met voedsel. Heeft iemand het laatste koekje of
dat stuk taart opgegeten dat je achter in de koelkast had weggestopt?
"Fiat! Ik dank U Jezus voor hen en voor mij en voor allen!¡
Andere suggesties zijn om maaltijden te plannen rond
de voorkeuren van iemand anders, niet die van jezelf. In plaats van je
favoriete ontbijt te nemen, neem je je tweede favoriet of je minst favoriete.
Of maak een driedaagse rotatie van het ontbijt, zodat je geen andere keuze hebt
dan te hebben wat daarna komt. Dan ben je niet aan het denken, plannen en eten
de ruimte geven in je hoofd en je hart. Al snel zal je merken dat je minder aan
eten denkt. Een slokje per keer, een hap per keer, je wil en gehechtheid aan
voedsel zullen sterven. Het moet met vreugde worden gedaan en niet met wrok.
Ik hou van deze passage uit het boek Vervulling van
alle verlangen van Ralph Martin. Hij heeft het over hebzucht naar geld, maar
hij kan ook verwijzen naar hebzucht naar voedsel. Dit fragment komt uit het
hoofdstuk getiteld 'Groeien in vrijheid':
Het doel van het proces van onthechting is niet om
te stoppen met het liefhebben van de dingen en mensen van deze wereld, maar
integendeel, om ze nog meer lief te hebben in God, onder de heerschappij van
Christus, in de kracht van de Heilige Geest.
Johannes
van het Kruis: We hebben het niet alleen over het gebrek aan
dingen; dit gebrek zal de ziel niet van de hand doen als ze hunkert naar al
deze objecten. We hebben te maken met het blootleggen van de begeerten en
bevredigingen van de ziel. Dit is wat de ziel bevrijdt en leegmaakt van alle
dingen, ook al bezit het ze.
Bernard
van Clairvaux: Ze bezitten aardse dingen, maar met de geest van
mensen die niets bezitten... De vrek hongert als een bedelaar naar aardse
bezittingen, de gelovige heeft er een vorstelijke onafhankelijkheid van. De
eerste is een bedelaar, wat hij ook bezit, de laatste is door zijn
onafhankelijkheid een echte eigenaar.
Franciscus
van Sales: Je kunt dus ook rijkdom bezitten zonder er door
vergiftigd te worden, als je ze alleen maar in je huis en portemonnee bewaart
en niet in je hart. Rijk van uitwerking en arm van genegenheid is een groot
geluk voor een Christen. Op deze manier heeft hij de voordelen van rijkdom in
deze wereld en de verdienste van armoede voor de komende wereld... Ik zou graag
zien dat je je rijkdom en middelen vergroot, op voorwaarde dat dit niet alleen
rechtvaardig, maar ook correct en in liefdadigheid wordt gedaan.
Een deel van de roeping van degenen die geld hebben,
is het goed gebruiken onder leiding van de H. Geest ... Dit moet betekenen dat
we regelmatig een deel van onze rijkdom weggeven voor de dienst van de Heer en
de verlichting van de armen, en door hen persoonlijk te dienen.
De tevredenheidÿ waar de Schrift over spreekt,
hangt niet af van hoeveel of hoe weinig geld we hebben, maar van weten wie voor
ons zorgt God Zelf! - Ralph Martin
Gehechtheden zijn als de touwen die een
heteluchtballon vasthouden. Totdat ze allen zijn doorgesneden, kan de ballon
niet vliegen. Om een stuk uit de Volumes te parafraseren: of een vogel nu is
vastgebonden met een draad of een touw, hij is nog steeds vastgebonden. Al deze
boeien belemmeren Gods werk in en door ons heen. Laten we ze zien voor wat ze
zijn en blij zijn dat we van ze af zijn.
Als God iets van ons wegneemt, verlangt Hij ernaar
om het in een juiste relatie aan ons terug te geven. Volg Zijn voorbeeld,
vertrouw Hem volledig, en wat Hij ook wil meenemen, of het nu een koekje is of
een hele categorie voedsel (zoals in voedselgevoeligheden of allergieën), geef
hem je Fiat (en volg het doktersvoorschrift)!
We moeten werken en bidden om verlost te worden van
alle buitensporige gehechtheden. Vraag en vraag opnieuw. Belijd en belijd
opnieuw. Probeer en probeer opnieuw. De enige mislukking is om te stoppen met
proberen. God zal ons belonen voor zelfs de kleinste inspanning, en als we op Hem
vertrouwen, zal Hij ons verder brengen dan we ooit voor mogelijk hadden
gehouden!
Dit is geen plan voor gewichtsverlies, maar een
manier om te sterven aan onze eigen wil en vooral om eerherstel te bieden in de
Goddelijke Wil voor de manieren waarop wij en de wereld voedsel hebben
verafgood. Doe elk klein ding in de Goddelijke Wil, maak het onzichtbaar voor
anderen, doe het uit pure Liefde voor God en met grote vreugde. Zeg: "Voor
jou, Jezus, mijn Geliefde." Leg de focus waar het hoort en vergeet het
dan. Zie het als het geven van een zandkorrel, die Hij kan veranderen in een
kostbare parel, voor Zijn glorie en de redding van zielen. Fiat!
Derde
uur van het Lijden: Jezus wordt door de engelen getroost in de Hof van
Getsemane
Kunnen we zeggen dat we engelen van Jezus zijn door
bij Hem te blijven om Hem te troosten en te delen in Zijn bitterheid? Om echter
als een ware engel voor Jezus te zijn, is het noodzakelijk het lijden te
aanvaarden zoals het door Hem is gezonden, en daarom als Goddelijk lijden.
Alleen dan kunnen we een zo verbitterde God durven troosten. Anders kunnen we,
als we pijn lijden op een menselijke manier, ze niet gebruiken om deze Mens-God
te troosten, en daarom kunnen we niet Zijn engelen zijn.
In de pijnen die Jezus ons stuurt, lijkt het alsof
Hij ons de kelk stuurt waarin we de vrucht van die pijnen moeten plaatsen. Deze
pijnen, die met liefde en berusting worden geleden, zullen voor Jezus een zeer
zoete nectar worden. Bij elke pijn zullen we zeggen: Jezus roept ons om Hem
heen om Zijn engel te zijn. Hij wil onze troost, en daarom laat Hij ons delen
in Zijn pijnen.
Mijn Geliefde, Jezus, in mijn pijnen zoek ik naar Uw
Hart om te rusten, en in Uw pijnen ben ik van plan U onderdak te geven met mijn
pijnen, zodat we ze kunnen uitwisselen, en ik Uw troostende engel kan zijn. (L.
Piccarreta, Vierentwintig uur van de passie: derde uur, reflectie door St.
Hannibale di Francia)
|