|
Verschil tussen de 'Onbevlekte Ontvangenis' en 'Maagdelijke Geboorte'
Inleiding
'Onbevlekte
Ontvangenis' en 'Maagdelijke Geboorte' worden al te vaak door elkaar gebruikt.
Weten we eigenlijk nog wat het verschil is tussen beide? Recent verscheen er in
De Standaard een artikel van Rik Torfs en Etienne Vermeersch (22 november 2014,
"'U lijkt soms een mythomaan' 'En u een fundamentalist'"). Twee dagen
later stond er een opmerking van Vermeersch in de krant gedrukt waarin deze
aanhaalde dat de journalist de termen verkeerd door elkaar gebruikte (24
november 2014, "Correcties & aanvullingen", p. 40). We merken dat
de verwarring groot is en daarom wijdt Thomas een dossier aan dit thema.
Hieronder komt u meer te weten over de Onbevlekte Ontvangenis en Maagdelijke
Geboorte.
Verschil 'Onbevlekte Ontvangenis' en 'Maagdelijke Geboorte'
Onbevlekte ontvangenis
Op 8 december viert de katholieke kerk de 'onbevlekte
ontvangenis'. In gelovige taal betekent dit dat Maria bij haar verwekking niet 'besmet' werd door de erfzonde. Daarmee wil men aangeven dat Maria, die
uitverkoren werd om de moeder van Jezus, Gods Zoon, te worden, zonder vlek of
rimpel moet zijn. Met erfzonde bedoelt men dat alle mensen die uit Adam geboren
worden, getekend zijn door het kwaad waardoor het goddelijk verlangen naar het
goede dat de Schepper in elke mens heeft neergelegd verstoord wordt door de
neiging naar het kwade. Daaruit is dan, ten gevolge van de 'overtreding' van
Adam en in Adam van elke mens een geschiedenis van kwaad voortgekomen. Om
hieruit verlost losgemaakt en genezen te worden is Christus, de Zoon van
God mens geworden. Welnu, precies omwille van zijn goddelijke zending tot
bevrijding uit het kwaad, mag ook de moeder van Jezus niet aangetast zijn door
het kwaad.
Maagdelijke geboorte
Daarmee verbonden, maar er niet mee samenvallend, is er
geloof dat Jezus maagdelijk geboren is. Dat wil zeggen dat Jezus door
Maria de moeder van Jezus geworden is zonder een man te 'bekennen', zoals we in
het tweede hoofdstuk van het Lukasevangelie vernemen. Het paradoxale, zelfs shockerende
is dat Jezus niet via de weg van de seksuele omgang tussen Maria en Jozef
ontstaan is, maar 'ontvangen is dankzij de H. Geest'. En dat is precies
wat ons shockeert, want het is volgens de gewone en wetenschappelijke kennis
van de natuur onmogelijk. Soms probeert men dit verhaal toch menselijk en
wetenschappelijk aanvaardbaar te maken. Maar is het niet eerlijker om het
verhaal van Lukas 2 te 'laten zoals het er staat', dat wil zeggen er de
onmogelijkheid van niet ongedaan te maken?
Want door zijn natuurwetmatige,
wetenschappelijke onmogelijkheid 'dwingt' het ons om het bijzonder 'statuut' van Jezus te verkennen. Zoals zovele kinderen van onvruchtbare vrouwen in het
Eerste Testament geen 'kind van de natuur' maar een kind van de belofte' zijn is
Jezus via de maagd Maria goddelijke gave en belofte! Hij heeft, helemaal mens
zijnde, tegelijk ook een overschrijdende 'goddelijke' betekenis en roeping om
Gods heil in deze wereld te belichamen. Zonder naar de 'maagdelijke geboorte' te grijpen zet het evangelie van Johannes ons vanaf het begin op het spoor van
de incarnatie van Gods liefde in het zijn en handelen van de mens Jezus van
Nazaret: 'Gods Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond' (Joh
1,14).
prof. dr. Roger Burggraeve
|