1De eerste is het gevaar om helemaal niet om een genade te
vragen, zodat als aan een paar goede mensen hun intentie voor de Rozenkrans zou
worden gevraagd, ze niet zouden weten waarvoor ze bidden. Als je daarom de Rozenkrans
bidt, zorg er dan voor dat je om een bijzondere genade of deugd vraagt, of om
kracht om een zonde te overwinnen.
2 De tweede fout die gewoonlijk wordt begaan bij het bidden
van de Rozenkrans, is dat we geen andere bedoeling hebben dan om er zo snel
mogelijk vanaf te komen. Dit komt omdat zovelen de Rozenkrans als een last
beschouwen, die zwaar op hen drukt als ze niet werd gebeden, vooral wanneer we
hebben beloofd ze regelmatig te bidden of als ons werd verteld om ze te bidden
als boetedoening, min of meer tegen onze wil.
127 Het is triest om te zien hoe de meeste mensen de Rozenkrans
bidden. Ze zeggen het verbazingwekkend snel, glijdend over een deel van de
woorden. We kunnen onmogelijk verwachten dat iemand, zelfs de belangrijkste
persoon, denkt dat een dergelijke slordige aframmeling een complement is, en
toch denken we dat Jezus en Maria erdoor vereerd zullen worden!
Geen wonder dus dat de meest Heilige gebeden van onze Heilige
religie geen vruchten lijken af te werpen en dat we, na duizenden Rozenkransen
te hebben gebeden, nog steeds niet beter zijn dan voorheen.
Beste vrienden van de Broederschap, ik smeek jullie om je
natuurlijke overhaasting in bedwang te houden bij het bidden van je Rozenkrans,
en enkele pauzes te maken in het midden van het Onzevader en Weesgegroet, en
een kleinere na de woorden van het Onzevader en Weesgegroet die ik hebben
gemarkeerd met een kruis, als volgt:
Onze Vader die in de Hemelen zijt, + geheiligd zij Uw Naam,
+ Uw Koninkrijk kome, + Uw Wil geschiede + op aarde zoals in de Hemel. + Geef
ons dagelijks brood, + en vergeef ons onze schulden + zoals wij vergeven aan onze
schuldenaren, + en leid ons niet in bekoring, + maar verlos ons van het kwaad.
Amen.
+ Wees gegroet,
Maria, vol van genade, + de Heer is met U, + gezegend zijt gij boven alle
vrouwen, + en gezegend is de vrucht van uw lichaam, Jezus. + Heilige Maria, Moeder van God, + bid voor
ons, arme zondaars, nu + en in het uur van onze dood. Amen. +
In het begin vind je het misschien moeilijk om deze pauzes
in te lassen vanwege je slechte gewoonte om gehaast te bidden; maar een tientje
dat op deze manier wordt gebeden, zal meer waard zijn dan duizenden
rozenkransen die haastig worden gebeden, zonder te pauzeren of na te denken.
Noot: Je
kunt ook klemtonen leggen op bepaalde woorden om ze beter te doen uitkomen en
om je aandacht beter te focussen op de betekenis van deze woorden. Vb. UW Koninkrijk kome, UW Wil geschiede
128 De zalige Alanus de la Roche en andere schrijvers,
waaronder Robert Bellarmine, vertellen het verhaal van hoe een goede Priester
drie van zijn boetelingen, die toevallig zussen waren, adviseerde om elke dag
de Rozenkrans te bidden gedurende een heel jaar. Dit was zodat ze van hun Rozenkransen
een prachtig kleed van glorie voor de Heilige Maagd konden maken. Dit was een
geheim dat de Priester uit de Hemel had ontvangen.
Daarom baden de drie zusters een jaar lang trouw de Rozenkrans,
en op het feest van de Zuivering verscheen OLVrouw 's nachts aan hen toen ze sliepen.
De H. Catherine en de H. Agnes waren bij haar, en ze droeg een gewaad die
schitterend van licht was, waarop in gouden letters de woorden "Gegroet,
Maria, vol van genade" waren geschreven. OLVrouw ging naar de oudste zus
toe en zei: "Ik groet je, mijn dochter, die me zo vaak en zo goed heeft
gegroet. Ik wil je bedanken voor de prachtige gewaden die je voor me hebt
gemaakt." De twee maagdelijke Heiligen die OLVrouw vergezelden, bedankten
haar ook en alle drie verdwenen.
Een uur later kwam OLVrouw, met dezelfde twee metgezellen,
opnieuw de kamer binnen, maar deze keer droeg ze een groene jurk die geen
gouden letters had en niet glansde. Ze ging naar de tweede zuster en bedankte
haar voor de mantel die ze had gemaakt door haar Rozenkrans te bidden. Maar
aangezien deze zuster OLVrouw had zien verschijnen aan de oudste zuster, veel
prachtiger gekleed, vroeg ze waarom. OLVrouw antwoordde: "Je zus heeft
mooiere kleren voor me gemaakt omdat ze de Rozenkrans beter heeft gebeden dan
jij."
Ongeveer een uur later verscheen ze aan de jongste van de
zusters, gekleed in gescheurde en vuile vodden. Mijn dochter, zei ze, ik wil
je bedanken voor deze gewaden die je voor me hebt gemaakt. Het jonge meisje, die
zich schaamde, riep uit: "O Vrouwe, hoe kon ik u zo slecht gekleed hebben!
Ik smeek u mij te vergeven. Geef me alstublieft wat meer tijd om u een mooi
gewaad te maken door mijn Rozenkrans beter te bidden. " OLVrouw en de twee
Heiligen verdwenen, het meisje diepbedroefd achterlatend. Ze vertelde haar Biechtvader
alles wat er was gebeurd en hij drong er bij hen op aan om nog een jaar de Rozenkrans
te bidden en dit met meer toewijding dan ooit te bidden.
Aan het einde van dit tweede jaar, op dezelfde dag van de
Zuivering, verscheen OLVrouw s nachts, gekleed in een prachtig gewaad, en
opnieuw vergezeld door de H. Catharina en de H. Agnes, met kronen. Ze zei tegen
hen: Ik ben gekomen om jullie te vertellen dat jullie eindelijk de Hemel
hebben verdiend en dat jullie allen de grote vreugde zullen hebben om daar
morgen heen te gaan. De drie riepen: "Onze harten zijn klaar, liefste Koningin,
onze harten zijn klaar." Toen vervaagde het zicht. Diezelfde nacht werden
ze ziek en lieten hun Biechtvader komen en ontvingen de laatste Sacramenten,
nadat ze hem bedankt hadden voor de Heilige praktijk die hij hun had geleerd.
Na de Completen verscheen OLVrouw met een groot gezelschap maagden en liet de
drie zusters witte gewaden aandoen. Terwijl engelen zongen: "Kom,
echtgenoten van Jezus Christus, ontvang de kronen die voor jullie in alle
eeuwigheid zijn klaargemaakt", vertrokken ze uit dit leven.
Enkele belangrijke waarheden kunnen uit dit verhaal worden
geleerd:
1) Hoe belangrijk het is om een goede leidsman te hebben
die raad geeft over Heilige praktijken, vooral die van de H. Rozenkrans;
2) Hoe belangrijk het is om de Rozenkrans met aandacht en
toewijding te bidden;
3) Hoe vriendelijk en barmhartig de H. Maagd is voor
degenen die spijt hebben van het verleden en vastbesloten zijn om het beter te
doen;
4) Hoe genereus ze is in de beloning van ons leven, bij de
dood en in de eeuwigheid voor de kleine diensten die we haar met trouw bewijzen.
Vijfenveertigste
roos
129 Ik zou eraan willen toevoegen dat de Rozenkrans
eerbiedig moet worden gebeden, dat wil zeggen dat ze zoveel mogelijk moet
worden gebeden, knielend, met gevouwen handen en de Rozenkrans ertussen. Maar
als je ziek bent, kun je het natuurlijk in bed zeggen; of als men op reis is,
kan het gebeden worden tijdens het lopen; als je door een of andere aandoening
niet kunt knielen, kun je het staand of zittend zeggen. Je kunt het zelfs
tijdens het werk zeggen als je plichten je niet toelaten je baan te verlaten,
want werken met je handen is niet altijd onverenigbaar met vocaal gebed.
Ik ben het ermee eens dat, aangezien de ziel zijn
beperkingen heeft, we minder aandacht hebben voor de activiteiten van de geest,
zoals gebed, als we ons concentreren op handwerk. Maar als we niet anders
kunnen, is dit soort gebed niet zonder waarde in de ogen van OLVrouw, en ze
beloont onze goede wil meer dan onze uiterlijke daden.
130 Ik raad je aan om je Rozenkrans in drie delen te
verdelen en elke groep van vijf tientjes op verschillende tijdstippen van de
dag te bidden. Dit is veel beter dan de hele 15 tientjes in één keer te bidden.
Als je de tijd niet kunt vinden om vijf tientjes allemaal samen te bidden, bid
dan een tientje hier en een tientje daar; je zal in staat zijn, ondanks je werk,
de hele Rozenkrans te voltooien voordat je naar bed gaat.
De H. Franciscus van Sales gaf ons een heel goed voorbeeld
van trouw in dit opzicht: toen hij eens extreem moe was van de bezoeken die hij
overdag had afgelegd en zich tegen middernacht herinnerde dat hij een paar tientjes
van zijn Rozenkrans niet had gebeden, hij neerknielde en ze bad voor hij naar
bed ging, ondanks alle inspanningen van zijn secretaresse, die zag dat hij moe
was en hem smeekte de rest van zijn gebeden uit te stellen tot de volgende dag.
Volg ook trouw de toewijding van de Heilige monnik, vernoemd in de kronieken
van de H. Franciscus, die vóór het avondmaal altijd 5 tientjes van de Rozenkrans
met grote eerbied en aandacht bad.
Zesenveertigste
roos
131 Van alle manieren om de Heilige Rozenkrans te bidden,
is de meest glorierijke voor God, de meest heilzame voor onze ziel en de meest
verschrikkelijke voor de duivel die van het bidden van de Rozenkrans in het
openbaar in twee groepen of koren.
God is erg blij dat mensen samenkomen in gebed. Alle Engelen
en zaligen verenigen zich om hem onophoudelijk te loven en prijzen. De
rechtvaardigen op aarde, bijeen in verschillende gemeenschappen, bidden dag en
nacht samen. Onze Heer heeft dit gebruik uitdrukkelijk aanbevolen aan zijn Apostelen
en discipelen, en beloofde dat wanneer er minstens twee of drie in Zijn Naam
bijeen zouden zijn, Hij daar in hun midden zou zijn. Wat een wonder om Jezus
Christus in ons midden te hebben! En alles wat we hoeven te doen om Hem bij ons
te hebben, is samenkomen om de Rozenkrans te bidden. Dat is de reden waarom de
eerste Christenen zo vaak samenkwamen om samen te bidden, ondanks de
vervolgingen van de keizers, die hen hadden verboden samen te komen. Ze riskeerden
liever de dood dan hun bijeenkomsten te missen waar onze Heer aanwezig was.
132 Deze manier van bidden is van het grootste voordeel
voor ons:
1 omdat onze geest gewoonlijk alerter is tijdens openbaar
gebed dan wanneer we alleen bidden.
2 omdat wanneer we gezamenlijk bidden, het gebed van ieder
van ons tot de hele groep behoort en iedereen samen één gebed bidt, zodat als
een persoon niet goed bidt, iemand anders in dezelfde bijeenkomst, die beter bidt
zijn tekortkoming compenseert. Op dezelfde manier steunen degenen die sterk
zijn de zwakkeren, degenen die vurig zijn inspireren de lauwen, de rijken
verrijken de armen, de slechten versmelten met de goeden.
3 Iemand die alleen zijn Rozenkrans bidt, verwerft slechts
de verdienste van één Rozenkrans; maar als hij het bidt met 30 andere mensen,
krijgt hij de verdienste van 30 Rozenkransen. Dit is de wet van het openbare
gebed. Hoe voordelig, hoe voordelig is dit!
4 Urbanus VIII, die zeer verheugd was te zien hoe de
devotie van de H. Rozenkrans zich naar Rome had verspreid en in twee groepen of
koren werd gebeden, met name in het klooster van Santa Maria Sopra Minerva, gaf
honderd dagen extra aflaat toties quoties, telkens wanneer de Rozenkrans werd
gebeden in twee groepen. Dit staat beschreven in zijn korte Ad perpetuam rei
memoriam van het jaar 1626. Dus elke keer dat je de Rozenkrans gezamenlijk
bidt, krijg je honderd dagen aflaat.
5 Openbaar gebed is krachtiger dan persoonlijk gebed om de
toorn van God te sussen en Zijn Barmhartigheid af te roepen, en de Kerk, geleid
door de Heilige Geest, heeft er altijd voor gepleit in tijden van rampen en
algemeen leed. In zijn Bul over de Rozenkrans verklaart Paus Gregorius XIII dat
we in vroom geloof moeten geloven dat de openbare gebeden en processies van de
leden van de Broederschap van de H. Rozenkrans grotendeels verantwoordelijk
waren voor de grote overwinning op de Turkse vloot van de Slag bij Lepanto, die
God op de eerste zondag van oktober 1571 aan de Christenen schonk.
133 Toen koning Lodewijk de Rechtvaardige, La Rochelle
belegerde, waar de opstandige ketters hun bolwerken hadden, schreef hij aan zijn
moeder om haar te smeken om openbare gebeden voor een overwinning. De
koningin-moeder besloot om de Rozenkrans in het openbaar te Parijs te laten
bidden in de Dominicaanse kerk van Faubourg Saint-Honoré, en dit werd
uitgevoerd door de Aartsbisschop van Parijs. Het begon op 20 mei 1628.
Zowel de koningin als de koningin-moeder waren aanwezig,
samen met de hertog van Orléans, Kardinaal de la Rochefoucault, Kardinaal de Bérulle,
en verschillende Prelaten. De Aartsbisschop las de meditaties over de geheimen hardop
voor en begon toen met het Onzevader en Weesgegroet van elk tientje, terwijl de
congregatie van Religieuzen en leken antwoordde. Aan het einde van de Rozenkrans
werd een beeld van de Heilige Maagd plechtig in processie gedragen terwijl de
Litanie van OLVrouw werd gezongen.
Deze devotie werd elke zaterdag met bewonderenswaardige
ijver voortgezet en resulteerde in een duidelijke zegen uit de Hemel, want de
koning zegevierde over de Engelsen op La Rochelle en maakte zijn
triomfantelijke intocht in La Rochelle op Allerheiligen van hetzelfde jaar. Dit
toont ons de kracht van openbaar gebed.
134 Ten slotte, wanneer de Rozenkrans gezamenlijk wordt
gebeden, heeft het meer uitwerking op de verdrijving van de duivel, omdat het
in dit openbare gebed een leger is, dat hem aanvalt. Hij kan vaak het gebed van
een persoon overwinnen, maar als het wordt samengevoegd met dat van anderen,
heeft de duivel veel meer moeite om er het beste uit te halen. Het is
gemakkelijk om een enkele stok te breken; maar als je het met anderen
samenvoegt om een bundel te maken, kan het niet worden verbroken. Vis unita
fit fortior (verenigde kracht wordt sterker). Soldaten sluiten zich aan bij een
leger om hun vijanden te verslaan; immorele mensen komen vaak samen voor
feesten van losbandigheid en dans; boze geesten bundelen hun krachten om ons
onze ziel te laten verliezen. Waarom zouden Christenen dan niet hun krachten
bundelen om Jezus Christus bij zich te hebben, om de toorn van God te sussen,
om Zijn genade en barmhartigheid over ons af te roepen, en om de duivel
krachtiger te frustreren en te overwinnen?
Beste vrienden van de Broederschap, of je nu in de stad of
op het platteland woont, in de buurt van de parochiekerk of een kapel, ga er
minstens elke avond naartoe, om met de goedkeuring van de Priester, samen met
al diegenen die de Rozenkrans in twee groepen willen bidden. Als er geen kerk
of kapel beschikbaar is, bid dan samen de Rozenkrans in je eigen huis of in dat
van de buren.
135 Dit is een Heilige praktijk, die God in Zijn
barmhartigheid heeft ingesteld op plaatsen waar ik missies heb gepredikt, om
het goede dat door de missie tot stand wordt gebracht te beschermen en te
vergroten en om verdere zonde te voorkomen. Voordat de Rozenkrans in deze
kleine steden en dorpen werd opgericht, gingen er dansen en losbandige feesten
door; losbandigheid, baldadigheid, godslastering, ruzies en vetes bloeiden; men
hoorde niets dan slechte liederen en dubbelzinnig gepraat. Maar nu is er niets
anders dan hymnen en het gezang van het Onzevader en Weesgegroet. De enige
bijeenkomsten die te zien zijn, zijn die van 20, 30, 100 of meer mensen die op
een vast tijdstip Gods lof bezingen zoals Religieuzen dat doen.
Er zijn zelfs plaatsen waar de Rozenkrans elke dag
gezamenlijk wordt gebeden, op drie verschillende tijdstippen van de dag. Wat
een zegen uit de Hemel is dat! Aangezien er overal slechte mensen zijn, moet je
niet verwachten dat de plaats waar je woont vrij is van hen; er zullen mensen
zijn die vermijden naar de kerk te gaan voor de Rozenkrans, die er misschien
zelfs grappen over maken en alles doen wat ze kunnen, door wat ze doen en
zeggen, om je ervan te weerhouden om ze te gaan bidden. Maar geef niet op.
Zoals die ellendige mensen voor altijd van God en de Hemel moeten worden
gescheiden, moeten ze hier al op aarde worden gescheiden van het gezelschap van
Jezus en zijn dienaren.
Zevenenveertigste
roos
Volk van God, laat je onverwijld los van hen die zichzelf
verdoemen door hun goddeloze leven, luiheid en gebrek aan toewijding, en bid de
Rozenkrans vaak met geloof, nederigheid, vertrouwen en volharding.
136 1. Onze Heer zei ons altijd te bidden, naar het
voorbeeld dat Hij ons heeft gegeven, vanwege onze eindeloze behoefte aan gebed,
vanwege de duisternis van onze geest, onze onwetendheid en zwakheid, en het
aantal van onze vijanden. Iedereen die echt gehoor geeft aan dit gebod van onze
Meester zal zeker niet tevreden zijn met één keer per jaar de Rozenkrans te
bidden, zoals de Eeuwigdurende Leden doen, of één keer per week, zoals de
Gewone Leden, maar ze elke dag zonder mankeren te bidden, zoals een lid van de
Dagelijkse Rozenkrans, hoewel de enige verplichting die hij heeft die van zijn
eigen redding is. "We moeten altijd bidden en de moed niet
verliezen."
137 Dit zijn de eeuwige woorden van onze gezegende Heer
zelf. En we moeten Zijn woorden geloven en ons eraan houden als we niet
verdoemd willen worden. Je kunt ze uitleggen zoals je wilt, zolang je ze niet
interpreteert zoals de wereld het doet en ze op een wereldse manier observeert.
Onze Heer gaf ons de ware uitleg van Zijn woorden in de voorbeelden die Hij ons
naliet: "Ik heb jullie een voorbeeld gegeven dat, zoals ik heb gedaan, jullie
ook doen." (Joh. 13:5.) En "Hij bracht de hele nacht door in Gebed
tot God", (Lucas 6:12) alsof de dag niet voldoende was.
Vaak herhaalde Hij tot Zijn Apostelen deze twee woorden:
"Waak en bid." Het vlees is zwak, verleiding is overal en altijd om
je heen. Als je niet volhoudt om het gebed te bidden, zal je vallen. En omdat
sommigen van hen kennelijk dachten dat deze woorden van onze Heer slechts een
raad waren, sloegen ze de plank volledig mis. Daarom vielen ze in bekoring en
zonde, ook al waren ze in het gezelschap van Jezus Christus.
138 Beste vrienden van de Broederschap, als je een wereld
leven wilt leiden en bij de wereld wil horen - hiermee bedoel ik als je het
niet erg vindt om van tijd tot tijd in doodzonde te vallen en dan pas te
biechten, en enkel opvallende zonden vermijdt, die zelfs de wereld als
verachtelijk beschouwt, terwijl je deze die door de beugel kunnen (volgens de
wereld) handhaaft - dan is het natuurlijk niet nodig dat je zoveel gebeden en Rozenkransen
bidt. Dan hoef je alleen ' s avonds een klein gebedje op te zeggen, nu en dan
een Rozenkrans te bidden voor je boetedoening, een tientje op een nonchalante
manier te bidden, wanneer je zin hebt. Als je minder deed, zou je kunnen worden
gebrandmerkt als een vrijdenker of losbandig; als je meer doet, word je een
excentriekeling of een fanaticus. Kortom dan ben je goed bezig in de ogen van
de wereld.
139 Maar als je een echt Christelijk leven wilt leiden en
oprecht je ziel wilt redden en in de voetsporen van Heiligen wilt treden en
niet in zware zonde wilt vallen, als je alle valstrikken van de duivel wilt
breken en al zijn vuurpijlen wilt doven, dan moet je altijd bidden zoals onze
Heer je heeft geleerd en bevolen te doen.
Als je deze wens echt in je hart hebt, moet je op zijn
minst elke dag je Rozenkrans bidden, of het equivalent daarvan. Ik herhaal
'tenminste', want waarschijnlijk is alles wat je door je Rozenkrans zal
bereiken het vermijden van doodzonde en verleiding zijn. Dit komt omdat je
wordt blootgesteld aan de sterke stroom van de goddeloosheid van de wereld
waardoor menige sterke ziel wordt weggevaagd. Je bevindt je te midden van de
dikke duisternis die zelfs de meest verlichte zielen vaak overvalt. Je bent
omringd door boze geesten die, met meer ervaring dan ooit en wetende dat hun
tijd kort is, subtieler en effectiever zijn met je te verleiden.
Het zal inderdaad een wonder van genade zijn dat door de Heilige
Rozenkrans wordt bewerkt, als het je lukt om uit de klauwen van de wereld, de
duivel, het vlees en zonde te blijven en het eeuwige leven te verwerven.
140 Als je niet wilt geloven wat ik zeg, leer dan in ieder
geval uit je eigen ervaring. Ik zou je willen vragen of je, toen je de gewoonte
had om niet meer gebeden te bidden dan de wereldse mensen gewoonlijk bidden, en
ze bad op een nonchalante manier, ernstige fouten en pijnlijke zonden hebt
kunnen vermijden. Maar waarschijnlijk scheen het je in je blindheid van weinig
belang. Nu moet je eindelijk wakker worden, en als je wilt leven en sterven
zonder zonde, tenminste zware zonde, bid dan elke dag je Rozenkrans, zoals alle
leden deden in de begintijd van de Broederschap.
Toen OLVrouw de Rozenkrans aan de H. Dominicus gaf, beval
ze hem om ze elke dag te bidden en om anderen ertoe te brengen het dagelijks te
bidden. De H. Dominicus liet nooit iemand toetreden tot de Broederschap tenzij
hij vastbesloten was om de Rozenkrans elke dag te bidden. Als mensen
tegenwoordig gewone leden mogen zijn door éénmaal per week de Rozenkrans te
bidden, is dat omdat de ijver is afgenomen en de liefde is bekoeld. Je krijgt
wat je kunt van iemand die arm is in gebed. "In het begin was dat niet
zo." Hierbij moeten drie dingen worden opgemerkt:
141 1. Als je wilt worden ingeschreven in de Broederschap
van de Dagelijkse Rozenkrans en wilt delen in de gebeden en verdiensten van
haar leden, is het niet voldoende om ingeschreven te zijn in de Gewone
Rozenkrans of gewoon een besluit te nemen om het elke dag te bidden. Bovendien
moet je je naam opgeven aan degenen die de bevoegdheid hebben om inschrijvingen
te doen. Het is ook heel goed om voor dit voornemen te biechten en ter communie
te gaan. De reden hiervoor is dat het lidmaatschap van de gewone Rozenkrans
niet het lidmaatschap van de dagelijkse Rozenkrans omvat, maar dit laatste
omvat wel het eerste.
2. Het is absoluut geen dagelijkse zonde om niet elke dag,
elke week of elk jaar de Rozenkrans te bidden.
3. Wanneer ziekte, of gehoorzaamheid aan een wettige
meerdere, of noodzaak, of onvrijwillige vergeetachtigheid je heeft verhinderd
om de Rozenkrans te bidden, je jouw aandeel in de verdiensten niet verliest en je
jouw deelname aan de Rozenkransen van de andere leden van de Broederschap niet
verliest. Het is dus niet absoluut noodzakelijk dat je de volgende dag twee Rozenkransen
bidt om degene in te halen die je hebt gemist, als het buiten jouw schuld is.
Als je echter, wanneer je ziek bent, nog in staat bent om nog steeds een deel
van je Rozenkrans te bidden, moet je dat deel bidden.
"Gezegend zijn zij die altijd voor U staan."
"Gelukkig die in Uw Huis wonen, O Heer, zij prijzen U voortdurend."
Heer Jezus, gezegend zijn de broeders en zusters van de Broederschap Dagelijkse
Rozenkrans die dag in dag uit aanwezig zijn in en rond Uw troon in de Hemel,
zodat ze Uw vreugdevolle, droevige en glorierijke geheimen kunnen overwegen.
Hoe gelukkig zijn ze op aarde vanwege de wonderbaarlijke genaden die je hen schenkt,
en hoe gezegend ze zullen zijn in de Hemel waar ze U voor eeuwige en altijd op
een bijzondere manier zullen loven.
142 2. De Rozenkrans moet met geloof worden gebeden, want
onze gezegende Heer zei: "Geloof dat u zal ontvangen en het zal u worden
verleend." Als u gelooft dat u zult ontvangen wat u aan God vraagt, zal Hij
uw smeekbeden inwilligen. Hij zal u zeggen: "Zoals u hebt geloofd, zo zal
u geschieden." "Als iemand wijsheid nodig heeft, laat hij het God dan
vragen met geloof en zonder aarzelen, en - door zijn Rozenkrans - zal het hem
worden gegeven."
143 3. We moeten nederig bidden, zoals de tollenaar. Hij
knielde op de grond, op twee knieën, niet op één knie zoals trotse en wereldse
mensen doen, of één knie op de bank. Hij stond achter in de tempel en niet in
het Heiligdom zoals de Farizeeër; zijn ogen waren neergeslagen, want hij durfde
niet naar de Hemel te kijken; hij hield zijn hoofd niet omhoog en keek niet om
zich heen als de Farizeeër; hij sloeg zich op de borst, bekende dat hij een
zondaar was en vroeg om vergeving: "Wees mij, een zondaar, genadig",
en niet zoals de Farizeeër die opschepte over zijn goede werken, en die anderen
verachtte in hun gebeden. Volg niet het gebed van de trotse Farizeeër na, wat
zijn hart alleen maar verhardde en zijn schuld vergrootte; volg liever de
nederigheid van de tollenaar na, wiens gebed hem de vergeving van zijn zonden
bezorgde.
Je moet op je hoede zijn om jezelf niet over te geven aan
het buitengewone en om kennis te vragen of zelfs te verlangen naar buitengewone
dingen, visioenen, openbaringen of andere wonderbaarlijke genaden die God af en
toe aan sommige Heiligen heeft gegeven terwijl ze de Rozenkrans baden. Sola
fides volstaan: Geloof alleen is voldoende nu het Evangelie en alle devoties en
vrome praktijken voldoende vastliggen.
Zelfs als je lijdt aan een dorre ziel, afkeer van gebed en
innerlijke ontmoediging, geef nooit het minste deel van je Rozenkrans op; dit
zou een teken van trots en ontrouw zijn; maar wees als een dappere voorvechter
van Jezus en Maria, bid je Onze Vaders en Weesgegroetjes in je dorre ziel,
zonder om te zien, te voelen of te waarderen, en je zo goed mogelijk te
concentreren op de geheimen.
Je moet niet zoeken naar snoep of jam om bij je dagelijkse
brood te eten, zoals kinderen doen; maar om Jezus volmaakter na te volgen in
zijn doodsangst, zou je jouw Rozenkrans soms langzamer kunnen bidden wanneer je
het bijzonder moeilijk vindt om te bidden: "Omdat Hij in doodsangst was,
bad Hij des te langer", zodat wat er van onze Heer werd gezegd toen Hij in
zijn lijden was, kwelling van het gebed van jou kan gezegd worden: Hij bad des
te langer.
144 4. Bid met groot vertrouwen, met vertrouwen gebaseerd
op de goedheid en oneindige vrijgevigheid van God en op de beloften van Jezus
Christus. God is de Bron van Levend water die onophoudelijk stroomt in het hart
van degenen die bidden. De eeuwige Vader verlangt naar niets zo graag als om de
levengevende wateren van Zijn genade en barmhartigheid met ons te delen. Hij
smeekt ons: "Allen die dorst hebben, kom naar de wateren", dat wil
zeggen, kom en drink van Mijn Bron door gebed, en wanneer we niet tot Hem
bidden, zegt Hij bedroefd dat we Hem in de steek laten: "Ze hebben Mij, de
Bron van Levend water, verlaten."
We zijn onze Heer aangenaam als we Hem om genaden vragen,
en als we Hem niet vragen, klaagt Hij liefdevol: "Tot nu toe heb je niets
gevraagd... Vraag en je zal ontvangen, zoek en je zal vinden, klop en de deur
zal voor je worden geopend."
Om ons meer vertrouwen te geven om tot Hem te bidden, heeft
Hij zich bovendien verbonden aan een belofte: dat Zijn eeuwige Vader alles zou
geven wat we in Zijn Naam vragen.
Achtenveertigste
roos