Drieëntwintigste
roos - De Rozenkrans is een gedenkteken aan
het leven en dood van Jezus
68 Jezus Christus, de Goddelijke Bruidegom van onze ziel en
onze geliefde Vriend, wil dat we Zijn goedheid voor ons gedenken en dat we Zijn
gaven boven alles waarderen. Telkens wanneer we vurig en liefdevol de H.
geheimen van de Rozenkrans overwegen, ontvangt Hij een extra vreugde, net als OLVrouw
en alle Heiligen in de Hemel.
Zijn gaven zijn de meest opvallende vruchten van Zijn Liefde
voor ons en de rijkste geschenken die Hij ons ooit zou kunnen geven, en het is
dankzij zulke geschenken dat de Heilige Maagd zelf en alle Heiligen in de Hemel
worden verheerlijkt. Op een dag smeekte de zalige Angela van Foligno onze Heer
om haar te laten weten met welke religieuze oefening ze Hem het beste kon eren.
Hij verscheen aan haar, genageld aan Zijn Kruis en zei: "Mijn dochter,
kijk naar Mijn Wonden." Ze realiseerde zich toen dat niets onze Heer meer aangenaam
is dan Zijn Lijden te overwegen. Toen liet Hij haar de wonden op Zijn Hoofd
zien en openbaarde nog ander lijden en zei tegen haar: "Ik heb dit alles
geleden voor jullie redding. Wat kun je ooit doen om Mijn Liefde voor jullie
terug te geven?"
69 Het H. Misoffer geeft oneindig veel eer aan de
Allerheiligste Drie-eenheid omdat dit het Lijden van Jezus Christus
vertegenwoordigt en omdat we door de H. Mis aan God de verdiensten van de
gehoorzaamheid van onze Heer, van Zijn Lijden en van Zijn Kostbaar Bloed
aanbieden. Het hele Hemelse Hof ontvangt ook een extra vreugde van de H. Mis.
Verschillende Kerkleraren, waaronder de H. Thomas van Aquino, vertellen ons dat
om dezelfde reden alle zaligen in de Hemel zich verheugen in de gemeenschap van
gelovigen omdat het Heilig Sacrament een gedenkteken van het Lijden en Dood van
Jezus Christus is, en dat mensen daardoor delen in de vruchten ervan en hun redding
uitwerken.
De H. Rozenkrans, gebeden met de overweging van de Heilige geheimen,
is een offer van lofprijzing aan God voor de grote gave van onze verlossing en
een Heilige herinnering aan het Lijden, Dood en de Heerlijkheid van Jezus
Christus. Het is daarom waar dat de Rozenkrans onze Heer, OLVrouw en alle zaligen
verheerlijkt en extra vreugde schenkt, omdat ze niets groters kunnen verlangen,
omwille van ons eeuwig geluk, dan ons bezig te zien met een devotie die zo
glorierijk is voor onze Heer en zo heilzaam voor onszelf.
70 Het evangelie leert ons dat een zondaar die bekeerd is
en boete doet, alle Engelen vreugde schenkt. Als het berouw en de bekering van
één zondaar genoeg is om de Engelen te verheugen, hoe groot moet dan het geluk
en de vreugde zijn van het hele Hemelse Hof en wat een glorie voor onze
gezegende Heer Zelf om ons hier op aarde vurig en liefdevol Zijn vernederingen
en kwellingen te zien overwegen en de overweging van Zijn wrede en schandelijke
dood! Is er iets dat ons hart met meer zekerheid kan raken en ons tot oprecht
berouw kan brengen?
Een Christen die de geheimen van de Rozenkrans niet
overweegt, is zeer ondankbaar jegens onze Heer en laat zien hoe weinig hij
geeft om alles wat onze Goddelijke Redder heeft geleden om de wereld te redden.
Deze houding lijkt aan te tonen dat hij weinig of niets weet van het leven van
Jezus Christus, en dat hij nooit de moeite heeft genomen om erachter te komen
wat Hij heeft gedaan en wat Hij heeft doorgemaakt om ons te redden. Zo'n Christen
zou moeten vrezen dat Jezus, omdat hij Jezus Christus niet heeft gekend of Hem
uit zijn gedachten heeft gebannen, hem op de oordeelsdag zal verwerpen met het
verwijt: "Ik zeg u waarlijk, Ik ken u niet."
Laten we dan het Leven en Lijden van onze Redder overwegen
door middel van de H. Rozenkrans; laten we Hem goed leren kennen en dankbaar
zijn voor al Zijn zegeningen, zodat Hij ons op de dag des oordeels tot Zijn
kinderen en vrienden mag rekenen.
Vierentwintigste
roos - Overweging van de geheimen van de Rozenkrans is een geweldig middel tot
perfectie
71 De Heiligen maakten het leven van onze Heer tot het
voornaamste onderwerp van hun studie; ze overwogen Zijn deugden en Zijn Lijden
en kwamen zo tot Christelijke volmaaktheid.
De H. Bernardus begon met deze overweging en hield het
altijd vol. "Aan het begin van mijn bekering," zei hij, "maakte
ik een boeket van mirre, gemaakt van de smarten van mijn Redder. Ik legde dit
boeket op mijn hart, denkend aan de geselingen, de doornen en de nagels van Zijn
Lijden. Ik wijdde elke dag mijn hele geest aan de overweging van deze geheimen."
Dit was ook de praktijk van de Heilige Martelaren; we
bewonderen hoe ze zegevierden over het meest wrede lijden. Waar zou deze
bewonderenswaardige standvastigheid van de Martelaren vandaan kunnen komen,
zegt de H. Bernardus, anders dan van de wonden van Jezus Christus, die ze zo
vaak overwogen? Waar was de ziel van deze vrijgevige atleten toen hun bloed
eruit stroomde en hun lichamen werden geteisterd door wrede kwellingen? Hun
ziel was in de H. Wonden van Christus en die Wonden maakten hen
onoverwinnelijk."
72 Gedurende haar hele leven was de Heilige Moeder van onze
Redder bezig met het overwegen van de deugden en het Lijden van haar Zoon. Toen
ze de Engelen hun vreugdelied hoorde zingen bij Zijn geboorte en zag dat de
herders Hem aanbaden in de stal, was haar hart vol verwondering en dacht ze na
over al deze wonderen. Ze vergeleek de grootsheid van het vleesgeworden Woord
met de manier waarop Hij zich op deze nederige manier vernederde; het stro van
de kribbe, naar Zijn troon in het Hart van Zijn Vader; de macht van God, tot de
zwakheid van een kind; Zijn wijsheid, Zijn eenvoud.
OLVrouw zei op een dag tegen de H. Birgitta van Zweden:
"Telkens wanneer ik de schoonheid, bescheidenheid en wijsheid van mijn
Zoon overwoog, werd mijn Hart vervuld van vreugde; en telkens wanneer ik Zijn
handen en voeten beschouwde die doorboord zouden worden met wrede nagels,
weende bitter en mijn Hart scheurde van verdriet en pijn."
73 Na de Hemelvaart van onze Heer bracht OLVrouw de rest
van haar leven door met het bezoeken van de plaatsen die geheiligd waren door Zijn
aanwezigheid en door Zijn Lijden. Daar overwoog ze Zijn grenzeloze Liefde en Zijn
verschrikkelijk Lijden.
De H. Maria Magdalena deed de laatste 30 jaar van haar
leven, toen ze in Sainte-Baume woonde, voortdurend dezelfde religieuze
oefeningen.
De H. Hiëronymus vertelt ons dat dit de devotie van de
gelovigen was in de eerste eeuwen van de Kerk. Uit alle landen van de wereld
kwamen ze naar het H. Land om een grote liefde en herinnering aan de
Verlosser van de mensheid dieper in hun hart te prenten door de plaatsen en
dingen te zien die Hij Heilig had gemaakt door Zijn geboorte, Zijn werk, Zijn Lijden
en Zijn Dood.
74 Alle Christenen hebben maar één geloof en aanbidden één
en dezelfde God, en hopen op hetzelfde geluk in de Hemel; ze kennen maar één Middelaar,
namelijk Jezus Christus; allen moeten hun Goddelijke voorbeeld navolgen, en om
dit te doen moeten ze de geheimen van Zijn Leven, van Zijn deugden en van Zijn
heerlijkheid overwegen.
Het is een grote vergissing te denken dat alleen Priesters
en Religieuzen en degenen die zich hebben teruggetrokken uit de beroering van
de wereld geacht worden de waarheden van ons Geloof en de geheimen van het Leven
van Christus, te overwegen. Als Priesters en Religieuzen de plicht hebben de
grote waarheden van onze Heilige religie te overwegen om hun roeping waardig te
vervullen, dan rust diezelfde verplichting evenzeer op leken, omdat ze elke dag
ontmoetingen hebben met gevaren waardoor ze hun ziel zouden kunnen verliezen.
Daarom moeten ze zich wapenen met veelvuldige overweging van het leven, deugden
en Lijden van onze Heer, die ons worden gepresenteerd in de 15 geheimen van de H.
Rozenkrans.
Vijfentwintigste roos - De rijkdom van Heiligheid
in de gebeden en overwegingen van de rozenkrans
75 Nooit zal iemand de wonderbare rijkdommen van Heiliging
kunnen begrijpen die vervat zijn in de gebeden en geheimen van de H. Rozenkrans.
Deze overweging van de geheimen van het Leven en de Dood van onze Heer Jezus
Christus is de bron van de meest wonderbaarlijke vruchten voor degenen die er
gebruik van maken.
Tegenwoordig willen mensen dingen die hen raken, die diepe
indrukken op de ziel achterlaten. Is er ooit iets in de geschiedenis van de
wereld geweest dat ontroerender is dan het wonderbaarlijke verhaal van het Leven,
Dood en Heerlijkheid van onze Redder, dat in de H. Rozenkrans staat? In de 15 luiken
ontvouwen de belangrijkste taferelen of geheimen van Zijn leven zich voor onze
ogen. Hoe kunnen er gebeden zijn die wonderbaarlijker en verhevener zijn dan
het Onze Vader en het Weesgegroet van de engel? Al onze verlangens en al onze
behoeften worden uitgedrukt in deze twee gebeden.
76 De overweging van de geheimen en gebeden van de Rozenkrans
is de gemakkelijkste van alle gebeden, omdat de diversiteit van de deugden van
onze Heer en de verschillende situaties van Zijn leven die we bestuderen, onze
geest op een prachtige manier verfrissen en versterken en ons helpen om
afleiding te vermijden. Voor de geleerden zijn deze geheimen de bron van de
meest diepgaande leer, terwijl eenvoudige mensen er een leermiddel in vinden
dat goed binnen hun bereik ligt. We moeten deze gemakkelijke vorm van meditatie
leren voordat we naar de hoogste staat van contemplatie gaan. Dat is de mening van
de H. Thomas van Aquino, en de raad die hij geeft als hij zegt dat men
allereerst als het ware op een slagveld moet oefenen door alle deugden te
verwerven waarvan we het perfecte model hebben in de geheimen van de
rozenkrans; want, zegt de geleerde Thomas Cajetanus, zo komen we tot een
werkelijk intieme vereniging met God, want zonder die vereniging is
contemplatie niets anders dan een illusie die zielen op een dwaalspoor kan
brengen.
77 Als de illuministen of de quiëtisten van deze tijd deze
raad maar hadden opgevolgd, zouden ze nooit zo diep zijn gevallen of zulke
schandalen hebben veroorzaakt onder spirituele mensen. Te denken dat het
mogelijk is om gebeden te bidden die fijner en mooier zijn dan het Onze Vader
en het Weesgegroet, is prooi worden aan een vreemde illusie van de duivel, want
deze Hemelse gebeden zijn de steun, de kracht en de bescherming van onze ziel.
Ik geef toe dat het niet altijd nodig is om ze als vocale
gebeden te bidden en dat innerlijk gebed in zekere zin volmaakter is dan
vocaal. Maar geloof me, het is echt gevaarlijk, om niet te zeggen fataal, om
het bidden van de Rozenkrans uit eigen beweging op te geven onder het
voorwendsel om een meer volmaakte vereniging met God te zoeken. Soms kan een
ziel die op een subtiele manier hoogmoedig is en die misschien alles heeft
gedaan wat hij innerlijk kan doen om te stijgen tot de sublieme hoogten van
contemplatie die de Heiligen hebben bereikt, door de duivel misleid worden om
zijn vroegere devoties die goed zijn, op te geven, die goed genoeg zijn voor
gewone zielen. Zo een ziel is doof voor de begroeting van een engel en zelfs
voor het gebed dat God heeft opgesteld, in praktijk heeft gebracht en bevolen:
Zo zult u bidden: Onze Vader. Als zo'n ziel dit punt heeft bereikt, drijft ze
van illusie naar illusie en valt ze van afgrond naar afgrond.
78 Geloof me, beste leden van de Rozenkransbroederschap,
als je oprecht een hoge graad van gebed wilt bereiken in alle eerlijkheid en zonder
in de illusies van de duivel te vervallen, dat zo gewoon is bij degenen die
geestelijk bidden, bid dan elke dag de hele Rozenkrans, of minstens vijf tientjes
ervan.
Als je door Gods genade al een hoge graad van gebed hebt
bereikt, blijf dan de H. Rozenkrans bidden als je in die staat wilt blijven en
daardoor in nederigheid wilt groeien. Want nooit zal iemand die elke dag zijn Rozenkrans
bidt, een formele ketter worden of door de duivel op een dwaalspoor worden
gebracht. Dit is een verklaring die ik met mijn bloed zou ondertekenen.
Aan de andere kant, als God je in Zijn oneindige
barmhartigheid tot Zich trekt, net zo krachtig als sommige Heiligen bij het
bidden van de Rozenkrans, maak je dan passief in Zijn handen en laat je naar Hem
toe trekken. Laat God in je werken en bidden en laat Hem je Rozenkrans bidden
op Zijn manier, en dat zal voldoende zijn voor de dag.
Maar als je nog steeds in de staat van actieve contemplatie
bent of het gewone gebed van stilte, van de aanwezigheid van God, affectief
gebed, heb je nog minder reden om de Rozenkrans op te geven. In plaats van je
terrein van geestelijk gebed te laten verliezen of je geestelijke groei te
belemmeren, zal het een geweldige hulp voor je zijn. Je vindt het een echte
Jacobsladder met 15 sporten waarmee je van deugd naar deugd en van licht naar
licht gaat. Daarom zal je, zonder gevaar te worden misleid, gemakkelijk de
volheid van het tijdperk van Jezus Christus bereiken.
Zesentwintigste
roos
79 Wat je ook doet, wees niet als een bepaalde vrome maar
eigenzinnige dame in Rome, waarnaar zo vaak wordt verwezen door sprekers over de
Rozenkrans. Ze was zo vroom en vurig dat ze zelfs de strengste religieuzen in
de Kerk te schande maakte door haar Heilig leven.
Nadat ze had besloten de H. Dominicus om raad te vragen
over haar geestelijk leven, deed ze haar belijdenis aan hem. Als boetedoening
gaf hij haar één Rozenkrans om te bidden en raadde haar aan die elke dag te
bidden. Ze verontschuldigde zich door te zeggen dat ze haar regelmatige oefeningen
had, dat ze elke dag naar de staties van Rome ging, dat ze zowel een zak als
een haarhemd droeg, dat ze zichzelf meerdere keren per week de discipline
oplegde, dat ze vaak vastte en andere boetedoeningen deed. De H. Dominicus
spoorde haar keer op keer aan om zijn advies op te volgen en de Rozenkrans te
bidden, maar ze wilde er niets van horen. Ze verliet de biechtstoel, geschokt
door de methoden van deze nieuwe geestelijk leidsman die zo hard had geprobeerd
haar over te halen een devotie op zich te nemen waar ze geen smaak voor had.
Later, toen ze in gebed was, raakte ze in extase en kreeg
een visioen van haar ziel die voor de Opperste Rechter verscheen. De H. Aartsengel
Michaël legde al haar boetedoeningen en andere gebeden aan de ene kant van de
weegschaal en al haar zonden en onvolkomenheden aan de andere. Haar zonden en
onvolkomenheden haalden het over de schaal van haar goede werken.
Vervuld van schrik riep ze om genade en smeekte ze de
Heilige Maagd, haar genadige pleitbezorgster, die de enige echte Rozenkrans nam
die ze voor haar boete had gebeden en op de schaal van haar goede werken liet
vallen. Deze Rozenkrans was zo zwaar dat ze meer woog dan al haar zonden en al
haar goede werken. OLVrouw berispte haar toen ze weigerde de raad van haar
dienaar Dominicus op te volgen en niet elke dag de Rozenkrans te bidden.
Zodra ze bijkwam, haastte ze zich en wierp zich aan de
voeten van de H. Dominicus en vertelde hem alles wat er was gebeurd, smeekte
hem om vergeving voor haar ongeloof en beloofde elke dag trouw de Rozenkrans te
bidden. Hierdoor steeg ze op tot Christelijke volmaaktheid en uiteindelijk tot
de heerlijkheid van het Eeuwig Leven.
Jullie mensen van gebed, leer hieruit de kracht, de waarde
en het belang van deze devotie van de H. Rozenkrans wanneer deze wordt gebeden
met overweging van de geheimen.
80 Weinig Heiligen hebben dezelfde hoogten van gebed
bereikt als de H. Maria Magdalena, die elke dag door engelen naar de Hemel werd
opgetild en die het voorrecht had te leren aan de voeten van Jezus en Zijn Heilige
Moeder. Maar op een dag, toen ze God vroeg haar een zekere weg te tonen om in Zijn
liefde vooruit te gaan en de hoogten van volmaaktheid te bereiken, stuurde Hij
de H. Aartsengel Michaël om haar namens Hem te vertellen dat er geen andere
manier voor haar was, om perfectie te bereiken dan het Lijden van onze Heer te
overwegen.
Daarom plaatste Hij een kruis voor haar grot en zei haar
dat ze ervoor moest bidden, terwijl ze de droevige geheimen aanschouwde die ze
met haar eigen ogen had zien gebeuren. Het voorbeeld van de H. Franciscus van
Sales, de grote geestelijk leidsman van zijn tijd, zou je moeten aansporen om je
aan te sluiten bij de Heilige Broederschap van de Rozenkrans, aangezien hij
zich door een gelofte verplichtte elke dag de hele Rozenkrans te bidden voor
zolang hij leefde.
De H. Carolus Borromeus bad het ook elke dag en beval deze devotie
ten zeerste aan, aan zijn Priesters en geestelijken in seminaries en aan al
zijn mensen.
De zalige Paus Pius V, één van de grootste Pausen die ooit
over de Kerk heeft geregeerd, bad elke dag de Rozenkrans. De H. Thomas van
Villanova, Aartsbisschop van Valencia, de H. Ignatius van Loyola, de H.
Franciscus Xaverius, de H. Franciscus Borgia, de H. Teresa van Avila en de H.
Filippus Neri, evenals vele andere grote mensen die ik niet noem, waren zeer
toegewijd aan de Rozenkrans.
Volg hun voorbeeld; je geestelijke begeleiders zullen zeer
verheugd zijn, en als zij zich bewust zijn van de voordelen die je uit deze devotie
kunt halen, zullen zij de eersten zijn om je aan te sporen deze aan te nemen.
Zevenentwintigste
roos
81 Om je nog meer aan te moedigen in deze devotie, die door
zoveel Heiligen wordt beoefend, zou ik eraan willen toevoegen dat de Rozenkrans,
die wordt gebeden met de overweging van de geheimen de volgende prachtige
vruchten teweegbrengt:
1 het brengt ons geleidelijk een volmaakte kennis van Jezus
Christus;
2 het reinigt onze ziel van zonde;
3 het geeft ons de overwinning over al onze vijanden;
4 het maakt de beoefening van deugd gemakkelijk;
5 het zet ons in vuur en vlam met de liefde van onze Heer;
6 het verrijkt ons met genaden en verdiensten;
7 het voorziet ons van wat nodig is om al onze schulden aan
God en onze medemensen te betalen, en ten slotte verkrijgt het allerlei soorten
genaden van God.
82 De kennis van Jezus Christus is de wetenschap van Christenen
en de wetenschap van Verlossing; het overtreft, zegt de H. Paulus, alle
menswetenschappen in waarde en volmaaktheid:
1 vanwege de waardigheid van zijn object, dat de Godmens
is, bij wie het hele universum slechts een dauwdruppel of een zandkorrel is;
2 vanwege het nut voor ons; menswetenschappen vullen ons
alleen met de wind en leegte van trots;
3 vanwege de noodzaak ervan; want niemand kan gered worden
zonder de kennis van Jezus Christus, terwijl een persoon die absoluut niets van
enige andere wetenschap weet, gered zal worden zolang hij verlicht is door de
kennis van Jezus Christus.
Gezegend is de Rozenkrans, die ons deze wetenschap en
kennis van onze gezegende Heer schenkt door onze overweging over Zijn leven,
dood, Lijden en heerlijkheid.
De Koningin van Sheba, vol bewondering voor Salomo's
wijsheid, riep uit: "Gezegend zijn uw bedienden en uw dienaren die altijd
in uw aanwezigheid zijn en uw wijsheid horen." Maar nog gelukkiger zijn de
gelovigen die zorgvuldig het leven, de deugden, het Lijden en de heerlijkheid
van onze Redder overwegen, omdat ze hierdoor een volmaakte kennis van Hem
kunnen krijgen, waarin het Eeuwig Leven bestaat.
83 OLVrouw openbaarde aan de zalige Alanus dat de H.
Dominicus nog maar net begonnen was met het prediken van de Rozenkrans of
verharde zondaars werden geraakt en bitter weenden over hun zware zonden. Jonge
kinderen verrichtten ongelooflijke boetedoeningen, en overal waar hij de Rozenkrans
predikte, werd zo'n ijver opgewekt dat zondaars hun leven veranderden en hij iedereen
stichtte door hun boetedoening en de verbetering van hun leven.
Als je geweten bij toeval met zonde is belast, neem dan je
Rozenkrans en bid er ten minste een deel van ter ere van enkele van de geheimen
van het leven, Lijden en heerlijkheid van Jezus Christus, en je kan er zeker
van zijn dat, terwijl je deze geheimen overweegt en ze eert, Hij zijn H. Wonden
aan Zijn Hemelse Vader toont. Hij zal voor je pleiten en berouw en vergeving
van je zonden verkrijgen. Op een dag zei onze Heer tegen de zalige Alanus: Als
deze arme, ellendige zondaars maar vaak Mijn Rozenkrans zouden bidden, zouden
ze delen in de verdiensten van Mijn Lijden, en ik zou hun Voorspreker zijn en
de gerechtigheid van God sussen.
84 Dit leven is een voortdurende oorlog en een reeks
verleidingen; we hebben niet te maken met vijanden van vlees en bloed, maar met
de machten van de Hel. Welk beter wapen zouden we kunnen gebruiken om ze te
bestrijden dan het gebed dat onze grote Leider ons heeft geleerd, dan de
Engelbegroeting die de duivels op de vlucht heeft gedreven, de zonde heeft
vernietigd en de wereld heeft vernieuwd? Welk beter wapen kunnen we gebruiken
dan de overweging van het Leven en Lijden van Jezus Christus? Want, zoals de
H. Petrus ons vertelt, met deze gedachte moeten we ons bewapenen om ons te
verdedigen tegen dezelfde vijanden die Hij heeft overwonnen en die ons elke dag
lastig vallen.
"Sinds de duivel werd verpletterd door de nederigheid en
het Lijden van Jezus Christus", zegt Kardinaal Hugues, "is hij
praktisch niet in staat geweest een ziel aan te vallen die gewapend is met de
overweging van de geheimen van het leven van onze Heer, en als hij dat zo'n
ziel in problemen brengt, zal hij zeker op een schandelijke manier worden
verslagen." "Doe de wapenrusting van God aan om de aanvallen van de
duivel te kunnen weerstaan."
85 Bewapen daarom jezelf met Gods wapens, met de H, Rozenkrans,
en je zal de duivelskop verpletteren en standvastig zijn in het zicht van al
zijn verleidingen. Dat is de reden waarom zelfs een paar Rozenkransen bidden zo
verschrikkelijk is voor de duivel, en waarom de Heiligen ze hebben gebruikt om
hem te boeien en hem te verdrijven uit het lichaam van degenen die bezeten
waren. Dergelijke gebeurtenissen zijn meer dan eens vastgelegd.
86 De zalige Alanus vertelt dat een man die hij kende
wanhopig allerlei soorten devoties had geprobeerd om zich te ontdoen van de
boze geest die hem bezat, maar zonder succes. Ten slotte dacht hij erover om
zijn Rozenkrans om zijn nek te dragen, wat hem aanzienlijk verlichtte. Hij
ontdekte dat wanneer hij hem afdeed, de duivel hem wreed kwelde, daarom besloot
hij hem dag en nacht te dragen. Dit verdreef de boze geest voor altijd omdat hij
zo'n verschrikkelijke ketting niet kon verdragen. De zalige Alanus getuigt ook
dat hij een groot aantal van degenen die bezeten waren bevrijdde door een Rozenkrans
om hun nek te hangen.
87 Pr Jean Amat, van de Orde van de H. Dominicus, hield een
jaar lang een reeks vastenpreken in het koninkrijk van Aragon, toen een jong
meisje bij hem werd gebracht dat bezeten was door de duivel. Nadat hij haar
verschillende keren zonder succes had bezworen, legde hij zijn Rozenkrans om
haar nek. Nauwelijks had hij dat gedaan of het meisje begon op een angstige
manier te schreeuwen en krijste: "Doe het af, doe het af; deze kralen
kwellen me." Eindelijk nam de Priester, vervuld van medelijden met het
meisje, zijn Rozenkrans van haar af.
De volgende nacht, toen Pr Amat in bed lag, kwamen dezelfde
duivels die bezit hadden genomen van het meisje naar hem toe, schuimend van
woede en probeerden hem te grijpen. Maar hij had zijn Rozenkrans in zijn hand
geklemd en geen enkele poging van hen kon hem van zijn Rozenkrans lostrekken. Hij
sloeg ze er inderdaad heel goed mee en joeg ze op de vlucht, uitroepend:
"Heilige Maria, OLVrouw van de Rozenkrans, kom mij te hulp."
De volgende dag, op weg naar de kerk, ontmoette hij het
arme meisje, dat nog steeds bezeten was. Eén van de duivels in haar begon hem
uit te lachen en zei: "Wel, broeder, als je zonder je Rozenkrans was
geweest, hadden we korte metten met je gemaakt." Toen wierp de goede Vader
zijn Rozenkrans zonder meer om de nek van het meisje en zei: "Bij de Heilige
namen van Jezus en Maria, Zijn Heilige Moeder, en door de kracht van de H. Rozenkrans,
beveel ik jullie, boze geesten, het lichaam van dit meisje in één keer te
verlaten." Ze werden onmiddellijk gedwongen hem te gehoorzamen en ze werd
van hen verlost.
Deze verhalen tonen de kracht van de H. Rozenkrans in het
overwinnen van allerlei verleidingen van de boze geesten en allerlei zonden,
omdat deze gezegende kralen van de Rozenkrans duivels op de vlucht jagen.
Achtentwintigste
roos
88 De H. Augustinus verzekert ons dat er geen spirituele
oefening is die vruchtbaarder of nuttiger is dan de veelvuldige overweging van
het Lijden van onze Heer. De zalige Albertus Magnus, die de H. Thomas van
Aquino als leerling had, leerde in een openbaring dat door gewoonweg te denken
aan of te mediteren over het Lijden van Jezus Christus, een Christen meer
verdiensten verwerft dan wanneer hij elke vrijdag, een jaar lang op brood en
water had gevast of hij zich één keer met de discipline had geslagen tot er
bloed vloeide, of hij elke dag het hele Boek der Psalmen had gebeden. Als dit
zo is, hoe groot moet dan de verdienste zijn die we kunnen krijgen van de Rozenkrans,
die het hele Leven en Lijden van onze Heer herdenkt?
OLVrouw openbaarde op een dag aan de zalige Alanus de la
Roche dat er, na het H. Misoffer, de eerste en meest levende herinnering aan
het Lijden van onze Heer, inderdaad geen voortreffelijker devotie of een
grotere verdienste is dan die van de Rozenkrans, dat als een tweede gedenkteken
en vertegenwoordiging is van het Leven en Lijden van Jezus Christus.
89 Pr. Dorland verhaalt dat in 1481 OLVrouw verscheen aan
de Eerwaardige Dominicus van Pruisen, een Duitse kartuizermonnik toegewijd aan
de H. Rozenkrans, die in Trier woonde, en tegen hem zei:
"Telkens
wanneer één van de gelovigen, die in staat van genade verkeert, de Rozenkrans
bidt terwijl hij de geheimen van het Leven en Lijden van Christus overweegt,
hij de volledige vergeving van al zijn zonden verkrijgt."
Ze zei ook tegen de zalige Alanus: "Ik wil dat je weet
dat, hoewel er al talloze aflaten zijn verbonden aan het bidden van mijn Rozenkrans,
ik er bij elke vijf tientjes nog veel meer zal toevoegen voor degenen die, vrij
van ernstige zonden, deze met vurigheid op hun knieën, bidden. En wie volhardt
in de devotie van de H. Rozenkrans, met zijn gebeden en overwegingen, zal
ervoor worden beloond; ik zal voor hem volledige kwijtschelding van de straf en
de schuld van al zijn zonden aan het einde van zijn leven, verkrijgen.
En laat dit je niet ongelooflijk lijken; het is gemakkelijk
voor mij omdat ik de Moeder van de Hemelse Koning ben, en Hij noemt me vol van
genade. En omdat ik vervuld ben met genade, ben ik in staat om het vrijelijk
uit te delen aan mijn lieve kinderen."
90 De H. Dominicus was zo overtuigd van de doeltreffendheid
van de Rozenkrans en de grote waarde ervan, dat hij, toen hij belijdenissen
hoorde, bijna nooit meer boete deed, zoals we hebben gezien in het verhaal dat
ik je vertelde van de dame in Rome aan wie hij slechts één Rozenkrans opdroeg. De H. Dominicus was een grote Heilige en
andere biechtvaders zouden ook in zijn voetsporen moeten treden door hun
boetelingen te vragen de Rozenkrans te bidden met de overweging van de Heilige
geheimen, in plaats van hen andere boetedoeningen te geven die minder
verdienstelijk, minder aangenaam voor God zijn, en minder waarschijnlijk zijn om
hen te helpen vooruit te komen in deugd, en niet zo effectief zijn om hen te
helpen zonde te vermijden. Bovendien krijgen mensen tijdens het bidden van de Rozenkrans
talrijke aflaten, die aan veel andere devoties niet zijn verbonden.
91 Zoals Abt Lodewijk van Blois (Blosius) zegt: "De Rozenkrans,
met overweging van het Leven en het Lijden van Christus, is zeker zeer
aangenaam voor onze Heer en Zijn gezegende Moeder en is een zeer succesvol
middel om alle genaden te verkrijgen; we kunnen het ook voor onszelf bidden wat
betreft degenen die zijn aanbevolen voor onze gebeden en voor de hele Kerk:
laten we ons dan in al onze behoeften tot de Heilige Rozenkrans wenden en we zullen
onfeilbaar de genaden verkrijgen die we aan God vragen om onze redding te
bereiken.
|