|
26/4 Uit: ´De
Kerk heeft een Paus nodig die zegt wat Katholiek is¡ uit Fortesinfide.nl - Don
Nicola Bux
Edward Pentin, de Vaticanist van het National
Catholic Register, sprak over de huidige situatie met Don Nicola Bux, de
bekende liturg en persoonlijke vriend van Benedictus XVI. Sommigen hadden hem
graag in het College van Kardinalen gezien, maar in plaats daarvan werd hij
door Franciscus ontslagen als consultor van het Bureau voor de Liturgische
Vieringen van de paus.
Daarnaast zinspeelt Don Bux op duistere
machinaties die zouden hebben geleid tot de verkiezing van kardinaal Jorge
Mario Bergoglio tot waarnemend paus in 2013.
Edward Pentin: Don
Nicola, waar denkt u dat het Demos Memorandum vandaan komt en hoe
representatief zijn de meningen van de mensen in het Vaticaan? (Sinds het
begin van de Vastentijd laat het College van Kardinalen laat een memorandum van
hand tot hand gaan, ondertekend met de schuilnaam Demos (Volk))
Don Nicola Bux: Daar
zou een onderzoek voor nodig zijn op verschillende niveaus, van de San Pietrini
via de ambtenaren tot aan de autoriteiten: Het is op dit laatste niveau dat het
memorandum zijn oorsprong kan hebben. De
ontevredenheid is wijdverbreid, maar er is natuurlijk ook het verborgen deel
dat zich niet uitspreekt en wacht op het einde van het pontificaat. De Paus zei
tegen de orthodoxe Patriarch Kyrill dat we de taal van Jezus moeten spreken en
niet de politieke taal. Precies! Maar dat lijkt mij een politieke manier van
spreken, want elders zei hij dat hij niet wist waarom er het lijden van
onschuldige mensen was, wat betekent dat hij niet wist waarom Christus aan het Kruis
gestorven is. Voor de echte kenners van het Vaticaan is de balans van
Franciscus' pontificaat, van geloofsleer tot moraal, een verlaging van de
normen ten opzichte van zijn voorgangers – om nog maar te zwijgen van de
financiën. Hij heeft bijgedragen tot
een toename van de secularisatie van het Westen, aangezien de Paus zich op
sociaal en politiek niveau heeft gemengd en een spiritualiteit zonder
identiteit heeft gesteund.
Dus rijst de vraag: wat is het Petrinische ambt? Wij zijn
getuige van een emotionele cultus van de Paus, een theologische overdrijving,
die al bestaat sinds Pius IX en nu vooral via de media. De mensen van de
Middeleeuwen maakten een onderscheid in de rol van de Paus en de persoon die
die rol belichaamt, net zoals zij de Kerk onderscheidden van de kerkelijke functionarissen,
het menselijke en aardse van het Goddelijke. Dat is waarom Dante Pausen naar de
hel kon sturen. Het toeval wil dat
niet weinig Bergoglianen van het eerste uur afstand hebben genomen van het
huidige pontificaat, dat zelfs als chaotisch en despotisch wordt beschouwd. De
gematigden zijn onrustig. Er zijn er die de oplossing zien in het
bepleiten van een synodale Kerk en er zijn er die een overgangspontificaat
voorstaan. Intussen neemt Marx de ene dag het ene standpunt in, Müller het
andere, Hollerich weer een ander en gelukkig Pell weer een ander, en dan zijn
we nog maar bij de Kardinalen. Maar noch Ladaria noch Franciscus zeggen wie
gelijk heeft. Als we dan bij de Bisschoppen, Priesters en leken komen,
theologen of niet, krijgen we een Schotse douche.
Het Vaticaan is zich bewust van de afvalligheid van Katholieken
in Latijns-Amerika, waarvan het percentage is gedaald tot 52 procent, terwijl
het percentage sekten is gestegen tot meer dan 25 procent. De Kerk verliest
Latijns-Amerika zozeer dat de Wall Street Journal op 13
januari kopte [zinspelend op de Optie voor de armen]: 'De Katholieke Kerk
heeft voor de armen gekozen en de armen hebben voor de Pinksterbeweging
gekozen'. Een verschrikkelijke bijdrage aan het proces van zelfvernietiging
waar Paulus VI over sprak. De Kerk
heeft zichzelf omgevormd tot een instantie voor het oplossen van sociale,
economische, psychologische en zelfs ecologische problemen en heeft haar
opdracht om zielen te redden opgegeven. De Amazone Synode ging niet
over het evangeliseren van deze regio maar over het milieu, niet over het
bevorderen van persoonlijke ontmoetingen met de Heer maar over politieke en
sociale kwesties. Kortom, terwijl de
gelovigen vragen om meer godsdienst, delen de Bisschoppen het
sociaal-socialisme uit.
Edward Pentin: Hoe
waarschijnlijk is het dat het Memorandum de keuze van de volgende Paus zal
beïnvloeden?
Don Nicola Bux: Het
lijkt mij dat in het begin de belangrijkste kenmerken van het Petrusambt worden
uiteengezet, die de maatstaf moeten zijn voor de beslissing van elk conclaaf: De Paus wordt gezien als een herder en
leraar, niet als een ideoloog of politicus. Zijn relatie tot de Kerk is dus die
van een lid en dienaar, niet die van een absolute monarch. Het is
verbazingwekkend dat de modernisten of progressieven, die tot Benedictus XVI
anti-Rooms waren, nu zwijgen tegenover de huidige papolatrie, om de woorden van
[Kardinaal Carlo Maria] Martini te gebruiken. Zoals iedere Christen is de Paus onderworpen aan het geopenbaarde Goddelijke
recht, zelfs vóór het natuurrecht en het canonieke recht, dat hem bindt met
betrekking tot de wezenlijke leer en constitutie van de Kerk, die niet synodaal
maar hiërarchisch is.
Het Memorandum lijkt dit alles in herinnering te roepen.
Onder deze omstandigheden moet het Petrusambt dienen om op te bouwen en niet om
te vernietigen (vgl. 2 Kor 13,10). Dit is van cruciaal belang om wetten te
maken en recht te doen. Men kan niet doorgaan met in motu proprio na motu
proprio, artikelen van de Catechismus te veranderen en een beroep op de
Apostolische Signatuur Handtekening zinloos te maken. Er zijn door derden
verworven rechten die de Paus niet kan schenden, omdat hij de hoogste hoeder
van het recht is. Hij kan geen misbruik toestaan, noch kan hij misbruik plegen.
Zoals Petrus door Paulus, moet ook de
Paus zich broederlijk laten berispen. Anders kan hij niet worden gehoorzaamd,
want eerst komt het geweten, dat, volgens een uitspraak van de heilige John
Henry Newman die in de Catechismus is overgenomen, de eerste 'Plaatsvervanger
van Christus' is.
Ik zie één effect van het Memorandum op de oecumene, omdat
het het misbruik van het Pauselijk gezag aan de kaak stelt, dat naar mijn
mening tot nu toe anti-Roomse sentimenten heeft aangewakkerd, vooral in het
Oosten. De toename van het aantal afzettingen van Bisschoppen onder dit
pontificaat, alsof de Paus een islamitische moefti is, is een misbruik van
gezag en heeft iets pathologisch. Franciscus is zo ver gegaan dat hij heeft
gezegd: 'Ze wilden me dood hebben', misschien uit angst dat wat werd gedaan om
hem verkozen te krijgen, tegen hem zou kunnen worden herhaald. Maar de grens van het Pauselijk gezag
wordt ook bepaald door het gezag van de Bisschoppen, dat ook van Goddelijk
recht is: iets om in gedachten te houden en te bespreken in de algemene
congregaties van het volgende conclaaf.
Edward Pentin: Tussen
haakjes, wat moeten volgens u de prioriteiten zijn voor het volgende conclaaf?
Don Nicola Bux: Volgens
gezaghebbende leken en clerici moet het volgende conclaaf een Paus kiezen die
zich bewust is van zijn apostolische zending, zijn verplichtingen en zijn
opdracht om de status generalis Ecclesiae te behouden. Het zal erom gaan een Paus te kiezen die
het Katholieke geloof zal bevorderen om een halt toe te roepen aan het verval
van Priesters en gelovigen in het Westen, veroorzaakt door de secularisatie
waarvan de Kerk doordrongen is (Peguy gaf de geestelijkheid de schuld van de
ontkerstening), die secularisatie volgens welke de belangrijkste waarden die de
grondslag van de samenlevingen vormen, niet religieus zijn of, als zij dat wel
zijn, op een 'seculiere' of rationele manier moeten worden gerechtvaardigd.
Dit heeft geleid tot politiek correct taalgebruik ontdaan
van religieuze connotaties, het verlies van een gevoel van grenzen (typische
voorbeelden zijn abortus, het zogenaamde homohuwelijk, gender, euthanasie,
enz.), het verlies van het Heilige en de transformatie van religieus geloof in
een 'humanitaire' religie, het evangelie in moralisme en de preek in een
betoging. De prioriteit van het
conclaaf is dus een Katholieke Paus, anders zal het verlies van het geloof niet
alleen het gevolg maar ook de oorzaak zijn van de secularisatie van het Christendom,
dat uiteindelijk irrelevant dreigt te worden. Het volgende conclaaf zal
moeten verduidelijken wat 'pastoraal' is: tot nu toe weet niemand dat, en de
uitdrukking wordt gebruikt als een deuropener om alles in de Kerk te
rechtvaardigen. Het moet de missie, die thans is gedevalueerd, weer op de
voorgrond plaatsen en de grenzen van oecumene en interreligieuze dialoog
verduidelijken. Zelfs modernisten en progressieven zijn zich hiervan bewust.
Secularisatie moet bestreden worden met evangelisatie. De strijd tegen het
klerikalisme mag geen afbreuk doen aan de identiteit van de clerus, die een
aparte orde vormt naast die van de gelovigen en de religieuzen.
De volgende Paus moet in zijn programma vooral de
versterking van het Geloof opnemen, zodat Christelijke gezinnen en Priesterroepingen
en roepingen tot het religieuze leven kunnen opbloeien. Er moet worden teruggekeerd naar het leergezag, dat onfeilbaar
beslist over vraagstukken van gezinsmoraal en Bisschoppen benoemt die de
apostolische traditie aanvaarden. Het schisma dat nu latent aanwezig
is, zal daardoor waarschijnlijk verzwakken, ook al zal de 'vervolging' door de
seculiere media toenemen. Het is noodzakelijk de levende krachten van de Kerk
vrij te maken met een pontificaat dat uitziet naar een Katholiciteit die de
kerken vult met vrome gelovigen en de openbare ruimte met getuigen van geloof
en leven, en bewijst dat zij 'werkt' omdat zij bekeringen voortbrengt.
De Katholieke
Kerk moet een Paus hebben die zegt en doet wat moreel, doctrinair en liturgisch
Katholiek is. Kijk eens naar de Newsweek cover:
Is de Paus Katholiek? Klinkt het vreemd dat de Katholieke Kerk recht heeft op
een Katholieke Paus? De orthodoxen willen er ook een, anders zullen bij hen de
centrifugale tendensen welig tieren. Een Katholieke Paus is ook nodig om de
gebroken protestantse wereld weer tot eenheid te brengen en om de vele zoekende
leken weer tot het Geloof te brengen, maar ook om de joden, moslims en leden
van andere godsdiensten gerust te stellen die de Paus zien als een morele
autoriteit, een autoriteit die laat zien dat de grens tussen goed en kwaad niet
is opgeheven.
De nieuwe paus moet kunnen omgaan met de nieuwe wereldorde
die zal ontstaan na de dood van de oude en waarin het Westen en het westerse
kapitalistische systeem een minder grote rol zullen spelen; hij moet anders
zijn dan Franciscus, die er een verwarrende en tegenstrijdige verhouding tussen
ideologie en utopie op nahield. Om een
einde te maken aan de verwarring in de Kerk moet het volgende conclaaf op zoek
gaan naar kandidaten die een antwoord geven op de dubia over Amoris
laetitia en Evangelii gaudium corrigeren, waar staat
dat het ergste sociale kwaad ongelijkheid is en niet de zonde, Laudato
si, waarin het neo-Malthusiaanse milieuactivisme wordt verheerlijkt,
terwijl dat juist de bron is van alle problemen van de afgelopen vijftig
jaar; Fratelli tutti, waarin het kapitalisme voor afgedaan wordt
verklaard, maar waarin vervolgens wordt aanbevolen hoe het kan overleven en hoe
het zich kan vermommen met de toverwoorden 'insluiting' en 'duurzaamheid'. Er
staat vooral niet dat wij onszelf geen broeders en zusters kunnen noemen,
tenzij wij de Vader in de hemel als onze Vader erkennen. Dat is wat Jezus zei.
|