Onder sommige Katholieken is er een
bezwaar tegen u dat de ronde doet, dat min of meer als volgt gaat:
"Aartsbisschop Viganò houdt zich nu te veel bezig met politiek en
economie, waarbij hij afwijkt van zijn eigenlijke werkterrein, dat strikt de religieuze
sfeer zou moeten zijn, die zich bezighoudt met theologie, doctrine en pastorale
praktijk.¡ Hoe reageert u daarop?
Aartsbisschop Viganò: Maar wat weten ze van mijn pastorale activiteit?
Met de kracht die de Heer mij schenkt, voer ik
een intense pastorale en leerstellige activiteit uit, die mijn belangrijkste
inzet vormt, samen met het bieden van spirituele en materiële steun aan Priesters
en gelovigen over de hele wereld - deze Priesterlijke actie haalt het nieuws
niet, ook omdat ik niet de gewoonte heb om een entourage mee te nemen…
Aan de andere kant, degenen die mij vandaag
aanvallen omdat ik spreek over politiek en de noodsituatie op gezondheidsgebied,
hebben mij gisteren aangevallen omdat ik de corruptie in de Kerk en de
afwijkingen van het Concilie en de hervormde liturgie aan de kaak stelde.
De ´sectorisering¡ van competenties is een
uitstekend instrument waarmee de tegenstander motu proprio [eigenhandig]
bepaalt wat zijn gesprekspartner mag zeggen, wanneer hij het kan zeggen en
welke kwalificaties hij moet hebben om zijn mond open te doen.
Wie
heeft er precies bepaald dat een Bisschop zich niet in politieke zaken mag
mengen?
Secularisten en, onder Katholieken, degenen
die merkwaardig genoeg ultra-progressieve Bisschoppen en geestelijken hun gang
laten gaan, die in zwijm vallen als Bergoglio tegen Trump of in het voordeel
van Trudeau spreekt, maar die hun kleding scheuren als een Bisschop het systeem
niet behaagt of niet het verhaal volgt in vereniging met het overeenkomstige
denken.
Ik denk niet dat de H. Ambrosius – die
bovendien uit een carrière in het openbaar bestuur kwam en als Bisschop werd
uitgeroepen toen hij nog een leek was – ooit scrupules zou hebben gehad om in
te grijpen in politieke vraagstukken.
Want een Bisschop is een herder, en onder de
schapen van de kudde die de Heer hem heeft toegewezen, zijn er zowel de
nederige als de machtigen, onderdanen en heersers, mannen en vrouwen, eerlijke
burgers zowel als delinquenten: het zijn allen schapen om naar goede weiden
geleid te worden en om tegen wolven te worden beschermd.
Het lijkt mij dat ik in mijn interventies
altijd en alleen de missie heb nagestreefd die de Heer mij heeft toevertrouwd
als opvolger van de Apostelen, werkend voor de redding van zielen op een uur
waarin de mensheid in de afgrond valt zonder dat iemand alarm slaat over het
dreigende gevaar.
We staan op het punt de Goede Week in te gaan. Zou u ons een paar
woorden willen aanbieden, Excellentie, om ons te helpen goed te leven, op een
authentiek Katholieke manier?
Aartsbisschop Viganò: Met de vijfde
zondag van de vasten gaan we de Passietijd in, die zal uitmonden in de viering
van het Heilige Triduüm: de schoonheid en diepe spiritualiteit van de
liturgische riten van deze dagen zijn een kostbare gelegenheid om de Heilige
Vasten waardig te voltooien ter voorbereiding op de Verrijzenis van onze Heer.
Laten we het
Hosanna beschouwen van de menigte die de triomfantelijk de Zoon van David in
Jeruzalem ontvangt, en die zich kort daarna laat manipuleren door het Sanhedrin
en tot Pilatus roept om de kruisiging van de Koning van Israël.
Moge het een
waarschuwing zijn om ons weg te houden van slechte raadgevers en corrupte
autoriteiten, terwijl we de Heer met moed volgen op de Kruisweg.
Laten we eens
stilstaan bij de pijnlijke geseling aan de zuil, de doornenkroning, de
beklimming naar Golgotha en de Kruisiging van Onze Heer, na een onrechtvaardig
vonnis dat werd uitgevoerd door de burgerlijke overheid om de belangen van de
hogepriesters te behagen.
Door ons geestelijk
te verenigen met het Lijden van Onze Allerheiligste Verlosser, mogen we ons
niet laten misleiden door degenen die vandaag nog steeds hun gezag willen
gebruiken om Onze Heer Jezus Christus ter dood te veroordelen, en de woorden
van de menigte op Goede Vrijdag herhalen: Non habemus regem, nisi C¿sarem - We
hebben geen andere koning dan de keizer. (Johannes 19:15)
"Videbunt in
quem transfixerunt" - "Ze zullen hun blik richten op Hem die ze
hebben doorstoken" (Johannes 19:37), zegt de Schrift.
Mogen ook wij naar onze Redder kijken, misvormd
door de kwellingen van het Lijden, en overwegen welke rol ieder van ons heeft
gespeeld in het Lijden van Onze Heer.
Laten we ons bekeren van onze zonden, van onze
ontrouw, van ons najagen van menselijk respect, en van de keren dat we
verwijtbaar stil zijn geweest.
Laten we ons wakker schudden uit onze
middelmatigheid en moedig onder de vlag van de Koning der Koningen gaan staan,
te beginnen met te leven in Gods genade, de rozenkrans te bidden, de Heilige
Mis bij te wonen en regelmatig te biechten en de Heilige Communie te ontvangen.
En laten we niet vergeten dat er geen Verrijzenis
is zonder het Kruis, en dat het instrument van de dood, door het Kostbare Bloed
dat door de Heer werd vergoten, het embleem van leven en overwinning is
geworden.
3 april 2022
Eerste zondag
van de Passietijd
|