17/3/2022 De "Russische wereld" is de
burgerlijke religie achter Poetins oorlog door Francis X. Rocca - Wall Street Journal
Het Kremlin en de Russisch-orthodoxe kerk zien
Oekraïne als onderdeel van een culturele heerschappij die moet worden beschermd
tegen de waarden van een oprukkend Westen.
Patriarch Kirill van Moskou
Patriarch Kirill van Moskou,
leider van de Russisch-Orthodoxe kerk, beschreef onlangs de oorlog in Oekraïne
als niets minder dan een apocalyptische strijd tussen goed en kwaad. De
uitkomst, zei hij, zal bepalen "waar de mensheid zal eindigen, aan welke
kant van God de Verlosser."
Sommige Oekraïners - degenen van
wie president Vladimir Poetin beweert dat Rusland met zijn invasie bevrijdt -
hebben "de zogenaamde waarden verworpen die tegenwoordig worden aangeboden
door degenen die aanspraak maken op wereldmacht", verklaarde de Patriarch.
Die waarden worden geïllustreerd
door gay pride-parades, zei hij, die dienen als toelatingsproeven "om de
club van die landen binnen te komen", impliciet de Europese Unie en meer
in het algemeen het Westen.
De Russisch-Orthodoxe kerk heeft
een actieve rol gespeeld bij het smeden van de ideologie die ten grondslag ligt
aan de geopolitieke ambities van Poetin.
Het is een wereldbeeld dat het
Kremlin beschouwt als de verdediger van de Christelijke beschaving van Rusland,
en daarom gerechtvaardigd is om te proberen de landen van de voormalige
Sovjet-Unie en het Russische rijk te beheersen.
Volgens dominee Cyril Hovorun,
een in Oekraïne geboren theoloog en voormalig adviseur van Patriarch Kirill,
ontstonden deze ideeën in de nasleep van de ineenstorting van het Communisme,
toen de Russische staat een ideologische leegte probeerde te vullen op
hetzelfde moment dat de lang vervolgde Russisch-Orthodoxe Kerk deed zich gelden
op een nieuw geopend openbaar terrein.
Die samenvloeiing van belangen
inspireerde wat Sergei Chapnin, een voormalig ambtenaar van het Patriarchaat
van Moskou, de 'post-Sovjet-burgerlijke religie' noemt: het concept van Russkiy mir ('Russische wereld').
De term dateert uit de 11e eeuw
en verwijst naar de Oost-Slavische landen die een groot deel van het huidige
Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne omvatten. Volgens een artikel uit 2015 van
Marlene Laruelle, een politicoloog aan de George Washington Universiteit, werd
het moderne gebruik van Russkiy mir
in 1999 geïntroduceerd door schrijvers van een aan het Kremlin gelieerde
denktank om de hele Russisch sprekende wereld aan te duiden, inclusief Russen
die in het buitenland wonen.
Poetin, die het jaar daarop President werd, beriep zich in
2014 op de term om de annexatie van de Krim te rechtvaardigen, wat volgens hem
het streven van de Russische wereld, van het historische Rusland, om de eenheid
te herstellen, weerspiegelde.
Voor Poetin verwijst Russkiy
mir naar de rechtmatige invloedssfeer van Moskou, waaronder de gebieden van
de voormalige Sovjet-Unie en het Russische rijk ervoor.
"Oekraïne is voor ons niet zomaar een buurland. Het is een
onvervreemdbaar onderdeel van onze eigen geschiedenis, cultuur en spirituele
ruimte", zei Poetin op 21 februari, drie dagen voordat Rusland Oekraïne
binnenviel.
De Russisch-Orthodoxe Kerk omarmde het begrip en gaf het
een religieus karakter, waarbinnen ook Oekraïne een bijzondere rol speelde.
De Russisch-Orthodoxe kerk vindt zijn oorsprong in de
10e-eeuwse massale bekering in Kiev, bekend als de Doop van Rus'. In Oekraïne echter,
stuitte de religieuze opvatting van Russkiy
mir, net als de politieke, op weerstand.
Veel Orthodoxe gelovigen in het land behoren tot een door
Rusland geleide Orthodoxe kerk, maar het land herbergt ook een omvangrijke Katholieke
gemeenschap en een Oekraïens-Orthodoxe kerk die autonomie, los van Moskou,
heeft nagestreefd.
Oecumenische Patriarch Bartholomeüs I van Constantinopel
In 2019 verleende de spirituele leider van de Oosters-Orthodoxe
kerk, de Oecumenische Patriarch Bartholomeüs I van Constantinopel, die
autonomie. De beslissing leidde tot een ernstig schisma binnen de Oosters-Orthodoxe
wereld. Verschillende nationale kerken hebben partij gekozen voor Moskou of
Constantinopel.
Patriarch Kirill heeft de gemeenschap met Patriarch
Bartholomeüs opgeschort en betreurde dat deze nu helpt om "Oekraïners en
Russen die in Oekraïne wonen mentaal te veranderen in vijanden van
Rusland". Poetin beschuldigde Patriarch Bartholomeüs van het opvolgen van bevelen
van Washington.
Binnen Rusland heeft Russkiy
mir diepe religieuze weerklank gevonden, vooral in het leger. Volgens
Dmitry Adamsky, een expert op het gebied van het Russische leger en professor
aan de Reichman Universiteit in Israël, versterken Orthodoxe geestelijken het
moreel van de troepen en moedigen ze aan tot patriottisme.
Elk van de drie delen van de Russische kernmachtstructuur -
land, zee en lucht - heeft een Patroonheilige gekregen. De kerk heeft ook
enthousiast de rol van Rusland in de Syrische burgeroorlog gepromoot als een
kruistocht om Christelijke minderheden te beschermen, zei Adamsky.
De belangrijkste Kathedraal van de Russische strijdkrachten
in de buurt van Moskou, ingewijd in 2020, biedt een spectaculaire weergave van
de vereniging van het leger en de religieuzen. De Kathedraal herdenkt Russische
militaire acties, vooral in de Tweede Wereldoorlog - de vloeren zijn geplaveid
met metaal van omgesmolten Duitse wapens en tanks - maar ook in recentere
conflicten in Georgië, de Krim en Syrië.
De officiële Nationale Veiligheidsstrategie van Rusland,
vorig jaar goedgekeurd door Poetin, wijdt verschillende pagina's aan "de
verdediging van de traditionele Russische spiritueel-morele waarden, cultuur en
historisch geheugen".
Volgens een studie voor het NAVO-Defensiecollege door Julian
Cooper, een Britse geleerde, zijn de waarden in kwestie een grotendeels
generieke lijst met inbegrip van leven, waardigheid, patriottisme en sterke
families, maar ze zijn opgesteld in tegen die van het Westen, die een inbreuk zijn
op Ruslands ´culturele soevereiniteit¡.
In een toespraak afgelopen herfst betreurde Poetin wat hij
identificeerde als heersende culturele trends in West-Europa en de VS,
waaronder transgenderisme en het afbreken van de eigen cultuur.
"We hebben een ander standpunt", zei Poetin.
"We geloven dat we moeten vertrouwen op onze eigen spirituele waarden,
onze historische traditie en de cultuur van onze multi-etnische natie."
Het Kremlin en het Patriarchaat aanzagen de westerse banden
en aspiraties van Oekraïne voor lidmaatschap van de EU en de NAVO niet alleen
als een geopolitieke zorg, maar ook als een bedreiging voor de spirituele
integriteit van Russkiy mir, volgens
Regina Elsner, een theoloog en onderzoeker bij het Berlijnse Centrum voor
Oost-Europese en internationale studies.
Een video die vorige maand werd geplaatst op de website van
de Wereldraad van Russische volkeren, een denktank in Moskou onder leiding van Patriarch
Kirill, maakt het verband expliciet: "Als de acties van onze President om
[separatistische regio's in de Donbas] te erkennen, verband houden met de
politieke, militaire soevereiniteit van Rusland dat wil zeggen, te proberen
de opmars van de NAVO te stoppen en ook raketten aan onze grenzen te stoppen
dan zijn de morele problemen die samenhangen met de bescherming van
traditionele waarden op één lijn, en zijn ze niet minder belangrijk dan
politieke en militaire aspecten.
Vladimir Legoyda, een woordvoerder van Patriarch Kirill,
reageerde op een verzoek om commentaar door de religieuze eenheid van de
"Russische, Wit-Russische en Oekraïense naties" te bevestigen en te
stellen dat "de Russisch-Orthodoxe Kerk elke dag bidt voor het herstel van
vrede."
De Russische invasie van Oekraïne zou echter de ideologie
kunnen ondermijnen die het inspireerde, door de mensen te verdelen die het
beweert te verenigen.
Sinds de invasie hebben sommige Orthodoxe geestelijken in
Oekraïne die zijn aangesloten bij het Patriarchaat van Moskou, opgehouden te
bidden voor Patriarch Kirill tijdens hun liturgie om te protesteren tegen zijn
steun aan de oorlog, en sommige geestelijken hebben gesproken over het
intrekken van hun trouw aan Moskou.
Volgens Kristina Stoeckl, hoogleraar sociologie aan de
Universiteit van Innsbruck, ondermijnt de oorlog de campagne van Poetin voor
traditionele waarden, die de steun en bewondering had getrokken van sommige
conservatieve Christenen in het Westen.
Of zoals Olivier
Roy, een Franse politicoloog, het in een recent interview zei: Poetin offerde
alle zachte macht die hij de afgelopen 20 jaar had verworven, waardoor hij een
wereldspeler kon zijn, op, voor een puur territoriale visie op Russische macht.
|