God de Zoon, Verlosser van de Wereld, heb
medelijden met ons

Het heilige voorbeeld
van Jezus Christus die, terwijl hij op aarde was, de H. Jozef zo hoog eerde en
hem tijdens zijn leven gehoorzaam was, zou voldoende moeten zijn om het hart
van allen te doen ontvlammen met toewijding aan deze Heilige. - H. Alfonso deÿ
Liguori
Ben je
vertrouwd met de zin ´Tot Jezus door Maria¡? Het is een prachtige uitdrukking
van devotie die door de H. Louis-Marie Grignion de Montfort in de vroege 18e
eeuw in het leven werd geroepen. In zijn boek Ware Godsvrucht leerde de H.
Louis-Marie dat de zekerste, gemakkelijkste en snelste manier om tot Jezus te
komen, via Maria is. Om deze boodschap in het hart van de mensen te prenten,
promootte de H. Louis-Marie vurig de Rozenkrans en de Mariale toewijding. Maar
in al zijn geschriften heeft hij het maar een paar keer over de H. Jozef.
Beminde hij de H. Jozef niet? Toch wel, hij hield zeer veel van de H. Jozef.
Elke Heilige houdt van de H. Jozef. De reden waarom hij geen belangrijke
bijdrage leverde om de rol van de H. Jozef te benadrukken was omdat de Kerk nog
geen theologie van de H. Jozef had ontwikkeld.
Een
begrip van de verhevenheid van de H. Jozef kwam pas tot bloei in het
devotionele leven van de Kerk midden 19e eeuw, 100 jaar nadat de H.
Louis-Marie leefde. Zou de H. Louis-Marie nu in de straten van Frankrijk
prediken, dan zou hij hoogst waarschijnlijk de wonderen van de H. Jozef in de
schijnwerpers stellen. Hij zou misschien zelfs de H. Jozef opnemen in zijn
beroemde zin, en zeggen: ´Tot Jezus door Maria en Jozef!¡ Jezus wil dat je Zijn
moeder EN Zijn vader kent en bemint.
De
twee grootste Heiligen in het Christendom zijn de H. Maagd Maria en de H.
Jozef. De toewijding aan de H. Jozef vloeit voort uit de doopseltoewijding aan
Jezus Christus en een kinderlijke toewijding aan Maria. Inderdaad, de toewijding
aan de H. Jozef, je geestelijke vader, laat je toe om toegewijd te zijn aan
elke persoon van de H. Familie!
Tegenwoordig
worden het huwelijk en het gezin aangevallen. Jezus en Maria willen dat je je
toevertrouwt aan de H. Jozef, omdat er geen vader of echtgenoot is die meer
weet over de heiligheid van het huwelijk en het gezin, of de zelfopofferende
liefde die vereist is van vaders en echtgenoten dan de H. Jozef. Zijn
vaderlijke missie zet hij verder vanuit de Hemel. Hij is onze bewaarder, liefdevolle
beschermer en onverschrokken verdediger. Hij is het voorbeeld van een Heilig
vaderschap. Na Christus, is de H. Jozef het voorbeeld van heldhaftige
mannelijkheid en de verdediger van het huwelijk, kuisheid en het leven zelf.
Toewijding aan de H. Jozef is de sleutel om de genderideologie te overwinnen,
die nu tegenwoordig wordt gepromoot. Onder de waakzame, onwankelbare liefde en
zorg van de H. Jozef brokkelen alle ideologieën en afgoden af en vallen ze voor
Jezus Christus!
Wat verheugde je om
altijd God Zelf bij je te hebben en de afgoden van de Egyptenaren voor Hem op
de grond te zien vallen. - Zalige Gennaro (Januarius) Maria Sarnelli
Toewijding aan de H.
Jozef zal je Liefde voor Jezus doen toenemen! Zijn hele leven en missie verwijzen naar
Jezus. De H. Jozef verwijst nooit naar zichzelf. Zijn rol is om iedereen tot Jezus
te leiden, net zoals Maria het doet. Maria was voorbestemd om de Onbevlekte
Moeder van de Redder te zijn; de H. Jozef was voorbestemd om de aardse vader
van de Redder te zijn en jouw geestelijke vader. Je geestelijke vader kreeg al
de nodige genaden om zijn missie te voltooien, een missie dat ook jouw relatie
met Jezus dichter aanhalen, omvat.
Jozef droeg Jezus
Christus eerst naar Egypte, daarna naar Judea, en volgde zo voor ons het pad
van de Apostelen die Zijn naam predikten aan de Joden en de heidenen. - H.
Hilarius van Poitiers
De H. Jozef was de bewaarder
van Jezus en Maria. Hij was natuurlijk ook degene die de zielen introduceerde
die Hen graag wilden benaderen.- H. Jean-Joseph Lataste
Als de H. Jozef zo
met hart en ziel bezig was om dat kleine gezin in Nazareth te beschermen en te
onderhouden, denk je dan niet dat hij nu in de Hemel dezelfde liefhebbende
vader en bewaarder is van de hele Kerk, van al haar leden, zoals hij was van
het Hoofd ervan op aarde?- Eerbiedwaardige Paus Pius XII
Wees gegroet Jozef
Wees
gegroet Jozef
de goddelijke genade heeft u overladen.
Onze
Verlosser heeft in uw armen gerust
en is opgegroeid onder uw ogen.
Gij zijt de gezegende onder alle mannen
en gezegend is Jezus,
het goddelijk Kind van uw maagdelijke Bruid.
Heilige
Jozef,
tot Vader gegeven aan de Zoon van God,
bid voor ons in onze zorgen
voor de familie, de gezondheid en het werk
tot op onze laatste dagen,
en gewaardig u ons bij te staan
in het uur van de dood.
Amen.
De deugden van de H.
Jozef
Zuiverheid van hart
Zuiverheid
van hart is het resultaat van intense liefde voor God. Zonde (die de zuiverheid
van de ziel verduistert) is een buitensporig zoeken naar geschapen dingen, een
keuze voor één of andere bevrediging waarvan we weten dat Gods Wet het
verbiedt. De ziel die God intens liefheeft, zal er altijd naar streven Zijn wil
zo volmaakt mogelijk te doen.
De
ziel van de H. Jozef stond in vuur en vlam van intense Liefde voor God. Als
resultaat van de buitengewone genaden die hem werden geschonken om hem geschikt
te maken voor zijn verheven taak, verlangde hij alleen de volmaakte vervulling
van Gods Wil. Daarom leidde hij een leven van wonderbaarlijke reinheid en leefde
hij altijd in Gods tegenwoordigheid, een man van onophoudelijk gebed en
ononderbroken eenheid met God.
Ook
wij moeten, als we de zuiverheid van ziel willen bereiken, proberen in Gods
tegenwoordigheid te leven.
Deze
stille innerlijke zoektocht van God moet het hele leven gestaag doorgaan,
ongeacht de omstandigheden. Christus heeft ons verlost en ons in onze rechten
hersteld, maar Hij heeft aan ieder afzonderlijk de taak overgelaten om door
zijn eigen inspanningen de prijs van het leven te zoeken. En de enige
verklaring voor dit leven benoemen, is deze: dat het bedoeld is als een
zoektocht naar God. Wanneer we ons dit realiseren, wordt het leven
begrijpelijk.
Jezus
Zelf had geen andere zaken in Zijn leven. Ook hij was een dolende ridder op
zoek naar zielen. En toch zoekt in de zoektocht naar zielen eigenlijk God,
aangezien Hij probeert het verwoeste beeld van God in de zondige ziel te
herstellen. Het is niet louter de ziel als zodanig die Jezus wil, maar God in
de ziel: om het beeld van Zijn Vader tot levende activiteit te zien komen in
wedergeboren zielen, om Zijn Heilige Geest daar aan het werk te zien, is de
hele ambitie van Zijn Heilig Hart. Zijn Hart is, net als het hart van elke
Heilige (Hij is de Koning der Heiligen) eenvoudig en intens op God gericht. Hij
vervulde overvloedig op een voor enig ander schepsel onmogelijk Gods gebod: U
zult de Heer, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met
heel uw kracht en heel uw verstand.
Jezus
heeft daarom liefgehad met alle kracht van Zijn Heilig Hart, met alle intense
toewijding van Zijn smetteloze Ziel, met alle kracht van Zijn volmaakte Natuur,
met al de vastberaden energie van Zijn meest perfecte Wil, en Hij heeft
liefgehad onder de invloed van de volheid van alle genade. Zijn menselijk
intellect en Zijn Wil werden vervolmaakt, verheven, doordrongen van genade die overvloedig
op Hem werd uitgestort. Alle vurigheid en toewijding van de Heiligen, alle
intensiteit van de Cherubijnen waren van Hem. Zijn ogen keken altijd naar God.
Hij streefde ernaar God overal in de schepping te vinden, vooral in deze
volmaaktste spiegel van het Goddelijke: de onsterfelijke ziel.
Wanneer
de ziel door genade wordt verlicht, ziet Jezus daarin het ene Voorwerp van Zijn
verlangens weerspiegeld. Maar helaas, terwijl Hij rondkijkt in onze wereld en
zoekt naar het beeld van Zijn Vader, ontmoet Hij aan elke kant de ellendige
leegte van de zonde. Hij ziet kilheid en ellende waar het vuur van Gods Liefde
zou moeten branden. Hij vindt Gods vijand , de afschuwelijke personificatie van
het kwaad, feitelijk op de troon in de uitverkoren tempels van Zijn Vader.
Zielen
werden geschapen om Gods rustplaats te zijn; elke ziel is bedoeld om een Troon
te zijn van de Oneindige Wijsheid om op
te rusten; een ark van het verbond waar Hij Zijn tegenwoordigheid kan
manifesteren; een Huis van Goud dat gevuld moet worden met Zijn kostbare
bruidsgeschenken; een Heiligdom, het beeld van de oneindige schoonheid. Maar
Christus vindt in de ziel maar al te vaak alleen maar lawaaierige smerigheid.
Hij vindt God verdreven uit Zijn eigen huis en Gods vijand, in het volle bezit
ervan. Wat een bittere, verpletterende ellende voor Zijn Hart! En het werk van
Christus is om God te herstellen naar Zijn rechtmatige plaats.
En
omdat Hij intenser, uitsluitend en volmaakter dan enige andere mens God zocht
in de ziel van de mens, is daarom Zijn macht en invloed groter dan die van enige
andere mens. En net zoals Christus' zoektocht naar God in de menselijke ziel
Zijn leven van lijden, vernedering, verlatenheid en Zijn bittere Lijden en Dood
verklaart, zo zal onze zoektocht naar God in onze ziel en deze van anderen ook
ons lijden verklaren; want de tarwekorrel moet in de grond vallen en sterven
voordat hij vrucht voortbrengt. - Pr Albert Power, S.J., M.A.
|