Dan komt het dramatische
hoogtepunt. Pilatus gaat voor de derde maal naar binnen en tracht een gesprek
met Jezus aan te knopen. Daarin gaat het niet meer om recht, maar om macht: "Weet
Gij niet, dat ik macht heb U los te laten, maar ook macht om U te kruisigen?" Weinig scenes in de wereldliteratuur stellen het probleem van macht en recht zo
dramatisch aan de orde. Pilatus wist heel goed wat recht was. Vijfmaal had hij
Jezus onschuldig verklaard. Vijfmaal was hij voor de consequenties ervan
teruggedeinsd. En dan gaat Pilatus naar buiten, hij ziet geen uitweg meer. Hij
zet zich op de rechterstoel, genaamd Litostrotos, in het Hebreeuws Gabbatha en
bezwijkt voor de macht.
Voor de macht van de massa, voor
de dreiging met de ongunst van de keizer: vanaf Gabbatha klinkt het exequatur (´het moge voltrokken worden').
Jezus neemt Zelf Zijn Kruis op en
gaat naar Golgotha, waar Hij gekruisigd wordt. Pilatus wat zijn handen in
onschuld als teken, dat het aan hem niet heeft gelegen. Hij is er zich terdege
van bewust dat er geen enkele juridische rechtvaardiging is voor het vonnis.
Hij laat tenslotte een bordje op
het Kruis bevestigen met de tekst: Iesus
Nazarenus Rex Iudaeorum. I.N.R.I.; Jezus van Nazareth, Koning der Joden. Ook
uit die hoon blijkt hoe Pilatus afstand neemt. Hij heeft geen schuldige
tegenover zich gezien. Hij is bang geweest voor een volksopstand en heeft een
beslissing genomen, uitsluitend om de openbare orde te handhaven.
De bestuurder/bevelhebber Pilatus
won het van de rechter Pilatus. De Romeinse stadhouder en legerbevelhebber
Pontius Pilatus handelde op zijn rechtersstoel litostrotos uit angst voor de openbare orde in Judea, aldus Snel in
Twentsche Courant (30/3/2002).
Verrijzenis: uniek voor het Christendom
Pilatus liet een opschrift boven
het Kruis plaatsen: Jezus de Nazarener, de Koning der Joden. Het stond er
volgens Johannes in drie talen: Hebreeuws, Grieks en Latijn. De opperpriesters
protesteerden tegen dat opschrift. Dit opschrift sloot een cirkel: dezelfde
titel gaven 33 jaar tevoren de Wijzen uit het Oosten aan Jezus. Zij kamen,
geleid door een ster, bij Herodes en vroegen: "Waar is de nieuwgeboren Koning
der Joden?" Bij Zijn geboorte en bij Zijn dood wordt Jezus genoemd: "De Koning
der Joden."
Maar het is niet afgelopen. De
dood van Jezus heeft niet het laatste woord. Op de derde dag stond Hij op uit
de dood, op Pasen. En Hij verscheen herhaalde malen als de verrezen Heer, aan
Maria Magdalena, aan de Apostelen. Het Evangelie van Johannes verzekert: 'Dit
is de leerling die hiervan getuigt, en dit heeft geschreven; en we weten, dat
zijn getuigenis waarachtig is.' Tweeduizend jaar lang hebben talloze mensen dit
gelezen. Bij het proces tegen Jezus kwamen ze bij het dramatische hoogtepunt vóór
Pilatus: het conflict tussen recht en macht. Zij herkenden hun eigen verhaal.
|