Inhoud blog
  • Ik verhuis naar een andere blogsite!!!
  • De mystiek achter de tweede komst van Jezus
  • Luz de Maria 24/4
  • Zalig de armen van geest
  • Aanbidden in geest en waarheid
  • 3.33 uur 's ochtends
  • De kracht van 1 Weesgegroet
  • Ze komen eraan
  • Vreemde en grote donkere wezens zullen spoedig overal binnendringen
  • Een volgende lockdown
  • Boodschap aan Anna Shelley 24/4
  • De devotie van de 7 smarten van OLVrouw
  • Toewijdingsgebeden aan God de Vader, het H. Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria
  • Gebeden van toewijding van ziekte, lijden en levenslasten
  • De betekenis van Pinksteren - 4
  • Om een baby uit een miskraam en geaborteerde baby's te dopen
  • Exorcismegebed over je woning en grond en toewijdingsgebed
  • Gebeden van zegening en bescherming
  • Het is eindelijk aangebroken
  • Wat God me toonde over aanstootgevende kledij...
  • Wat God me toonde over feminisme
  • De betekenis van Pinksteren - 3
  • Einde van Satans invloed in zicht
  • Red de planeet, ga CO2 uitstoten
  • Over de verliezen aan Westerse kant wordt gezwegen
  • Boodschappen aan Eduardo Ferreira
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Boodschappen van OLVrouw di Zaro 8/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Boodschappen aan Valeria Copponi (tot 19/4)
  • Instorting van economie, en munteenheden
  • De uitval
  • Over Poetin
  • Zal dit het einde veroorzaken?
  • Een miraculeuze foto van de Gekruisigde Jezus
  • Boodschap aan Anna Shelley 20/4
  • Luz de Maria 20/4
  • Rusland wordt verder uitgedaagd
  • De 3 daagse duisternis
  • De 9 cirkels van de Hel
  • In de Hel wegens echtscheiding
  • Meteoor op California
  • 23 april
  • De komst van de asteroide
  • Massale afname van bevolking in Europa komt eraan
  • Repost: Genezingsgebed van God de Vader
  • Opwarming van het klimaat? Niet dus.
  • Let op voor cosmetica en dergelijke producten
  • De uitleg van het merkteken van het beest door de Heer
  • De volgende pandemie
  • Over Obama: hij kan de Antichrist worden, door bezetenheid
  • Luz de Maria 16/4
  • Boodschap aan Anna Shelley 19/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Een zombievirus
  • Nano chip
  • VK zal getroffen worden
  • Dit zal gebeuren door Hem
  • Het is reeds begonnen
  • Hoe de Antichrist zal werken door AI en Biotechnologie
  • Ze komen voor onze kinderen
  • Vernietiging van 3 landen
  • Bloedmanen als waarschuwend teken
  • 5 tekenen dat je een Uitverkorene bent
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • OLVrouw van Smarten
  • Adviezen om de duivel te bevechten
  • Het sociaal kredietsysteem
  • NEEM GEEN VACCINS!!! GEEN ENKELE!!!
  • BID TEGEN ABORTUS!!!
  • De betekenis van Pinksteren - 2
  • De betekenis van Pinksteren - 1
  • Goede raad: wees niet afhankelijk van de staat
  • De plannen van de wereldelites
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Bijhorende afbeelding bij de boodschap van Lorena
  • Nog eens nieuws van de Antichrist/Maitreya
  • Boodschap aan Pedro Regis 11/4
  • Luz de Maria 12/4
  • Boodschap aan Lorena 8/4
  • Chaga
  • Dit is de waarheid
  • Boodschap aan Anna Shelley 14/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 9
  • Janet Klasson - 9/2 Licht van de wereld in de Goddelijke Wil
  • Geheim van gedrevenheid
  • Kom, H. Geest, kom!
  • 3 middelen die Satan gebruikt om je ziek te maken
  • Gezegend zij
  • Gods Barmhartigheid is grenzeloos
  • Boodschap aan Anna Shelley 13/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 7 en 8
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • De Emmaüsgangers
  • Mummie
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 6
  • Op weg naar de microchip
  • Nog steeds kunnen we het tij keren - Niburu
  • Boodschap aan John Mariani
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 5
  • Boodschappen aan Jennifer
  • 28/3 Plaats dit in je huis en land (The Unsealed Message)
  • Maria Simma openbaart 7 geheimen
  • Het Gezicht van Jezus
  • Opruimen van de wereldbevolking was altijd het doel - Niburu
  • 11 april
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 4
  • Boodschappen aan John Leary - rest van maart
  • Boodschap aan Mary of Divine Mercy
  • Grote schudding 8/4
  • Luz de Maria: Paaszondag 9/4
  • Afbraak van immuunsysteem door vaccins
  • Luz de Maria: Stille Zaterdag 8/4
  • Luz de Maria: Goede Vrijdag 7/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 2 en 3
  • Boodschap aan Anna Shelley 6/4
  • Zalig Pasen!!!
  • Boodschap aan Anna Shelley 8/4 DRINGEND!!!
  • Gebed op vrijdag voor de Arme Zielen
  • Boodschap aan Eduardo Ferreira 24/3
  • Droom van J. Frances 3/4
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (25/3)
  • Het echte gevaar van het einde van de dollar
  • Schildklier en jodium
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (21/3)
  • Boodschappen aan Valentina Papagna
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 1
  • Boodschap aan Marco Ferrari 26/3
  • Boodschap aan Gisella Cardia 3/4
  • De Kruisweg
  • 15 doodzonden in het Katholieke Geloof
  • Luz de Maria: Witte Donderdag 6/4
  • Het bankroet van Europa
  • Boodschap aan Anna Marie - Houston 11/2
  • Plaats terug brood op je huisaltaar
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Palmzondag-rede van Vigano
  • Luz de Maria: Heilige Woensdag 5/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Het Communisme zal opgelegd worden door de elite
  • Boodschap aan Ned Dougherty 26/3
  • Boodschap aan Anna Shelley (3/4)
  • Het verraad van Judas Iscariot (2)
  • Het verraad van Judas Iscariot (1)
  • Luz de Maria: Heilige Dinsdag 4/4
  • Luz de Maria: Palmzondag 2/4
  • Luz de Maria: Heilige Maandag 3/4
  • Interview met Luz Maria de Bonilla
  • Grafeenoxide in vaccins
  • Boodschap aan Lorena 14/3
    Zoeken in blog

    ALLES GAAT VOORBIJ, BEHALVE GOD !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mijn favorieten
  • Mijn bibliotheek
  • Nieuwe blogsite
  • Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 11--0001
    Levend geloof 9

    06-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proces tegen Jezus - 1

    Proces tegen Jezus: juridisch onderzocht - Dr H.A.J.M. Lamers (uit: Catholica - april 2004)

    Het proces tegen Jezus is het beruchtste proces uit de wereldgeschiedenis. Talloze juristen en historici hebben het bestudeerd. Ondanks een onoverzienbare hoeveelheid moderne literatuur, zijn nog vele rechtshistorische vragen onopgelost gebleven. Tot op de dag van vandaag houdt dit proces de gemoederen bezig.

    Het oordeel van deskundige juristen: op Golgotha werd in de dertiger jaren van het begin van onze jaartelling een vonnis voltrokken, dat volgde op een dubbele juridische wanvertoning in Jeruzalem. Volgens de juridische maatstaven van ruim 2000 jaar geleden had Jezus niet veroordeeld mogen worden. De executie op het Kruis vloeide voort uit religieus Joods fanatisme en bestuurlijk Romeins gekonkel. Het proces Jezus zou de wereldgeschiedenis weergaloos beïnvloeden. In dit proces verkwanselden Joodse en Romeinse autoriteiten hun eigen rechtsbeginselen, hoewel beide beschikten over hoogwaardige rechtssystemen.

    In 1949 verzocht de Nederlandse ingenieur Ronne Groskamp aan de staat Israël om bij de Hoge Raad, het hoogste rechtscollege van dat land, dit proces te herzien. Blijkbaar hield hij deze Hoge Raad van Israël voor de rechtsopvolging van het Sanhedrin, en achtte hij dit college bevoegd om het vonnis uit de jaren 30 - 40 van de eerste eeuw te herzien. Hij was overigens niet de eerste die het proces tegen Jezus wilde herzien. Twintig jaar eerder had een Amerikaanse jurist getracht een nieuw Sanhedrin te Jeruzalem bijeen te roepen.

    Volgens Powell in zijn boek The Trial of Jesus Christ (Londen, 1949) kwamen enkele rechters te Jeruzalem samen, die zichzelf bevoegd verklaarden om op 25 april 1933 's middags om twee uur het vonnis van die vrijdag uit het jaar 33 te vernietigen en de verdachte alsnog vrij te spreken. Volgens Powell zouden er twee afzonderlijke processen tegen Jezus gevoerd zijn, beide op miserabele wijze. Zijn oordeel over het proces voor het Sanhedrin baseert hij vooral op gegevens uit de Mishna, waaruit hij concludeert dat ‘recht werd gedaan en men duidelijk ziet en zonder twijfel dat dit niet werd gedaan'.

    Bronnen van het proces Jezus

    Rechtshistorici stellen vaak twee vragen:

    1 Is Jezus ter dood gebracht volgens een proces voor de Joodse overheid van die dagen? En wat deed het Romeinse vervolg er dan toe?

    2 Of vond Zijn executie krachtens een vonnis van de Romeinse overheid plaats? Maar wat heeft het Sanhedrin er dan mee te maken?

    Vele antwoorden zijn gesuggereerd. Sommigen antwoorden, dat er twee volledig onafhankelijke processen zijn gevoerd. Anderen ontkennen enig regelmatig proces. Weer anderen menen, dat de Romeinse stadhouder een soort exequatur (‘het moge worden voltrokken') gaf op het Joodse vonnis. Dit nu dwingt te beginnen bij de vraag welke bronnen er zijn voor onze kennis van het proces Jezus.

    Strikt genomen zijn er vier bronnen voor onze kennis over de gebeurtenissen van Witte Donderdag  en Goede Vrijdag van het jaar 33, namelijk de Evangelies van Marcus, Mattheüs, Lucas en Johannes. Maar de juridische reconstructie is extreem moeilijk. Overigens is dat probleem eerst in de 19e eeuw ontstaan. Tot die tijd werden aan nieuwtestamentische overleveringen over Jezus beschouwd als directe weergave van historische gebeurtenissen.

    Een historisch-kritische uitleg van de vier procesteksten in de Evangeliën lijkt aantrekkelijk. Maar onmiddellijk doemen de moeilijkheden op. Het Evangelie van Marcus is het oudste Evangelie, ongeveer twintig jaar na de dood van Jezus ontstaan. Mattheüs en Lucas steunen sterk op Marcus. Marcus leunt sterkt op beschrijvingen van derden, in het bijzonder van Petrus.

    Maar Petrus verliet al bij het begin van het eerste proces de rechtszaal. Daar komt nog bij, dat de rechterlijke organisatie en de wijze van procederen in de eerste eeuw van onze jaartelling bar slecht gekend zijn. Het doel van de Evangelies is de verkondiging van Jezus Christus. Daarmee ontstaat een spanning tussen overlevering en Christelijk geloof enerzijds en de wetenschappelijke gegevens voor historisch-juridisch onderzoek anderzijds.

    Deze kwestie is al oud. Voor Marcion (ca. 140) kon er maar één Evangelie zijn; Tatianus (ca. 175) dacht de onderlinge verschillen tussen de vier Evangelies te kunnen harmoniseren. Hoe dan ook: de lijdensverhalen in de H. Schrift, die natuurlijk geen rechtbankverslagen zijn, maar getuigenissen, bevatten tal van juridische verwijzingen. Volgens de moderne exegese is het Evangelie van Johannes het meest historisch correct.

    De Joodse situatie

    Judea was in die tijd een door de Romeinse staat bezette provincie met als hoogste autoriteit de bestuurder/bevelhebber Pontius Pilatus. Daar was oppositie tegen, vooral tegen de belastingen. Er was bovendien religieus verzet. De te Qumran gevonden teksten spreken over een geloof in een betere toekomst, in een heilstijd, die zou beginnen met de komst van de Messias. Er waren in de tijd waarin Jezus op aarde leefde, vele zogenaamde ‘messiassen'. Van sommigen weten we hun naam, zoals Theudas en Bar Kochba. Hun uitgesproken Messiaanse pretenties hebben echter nooit tot een strafproces vóór het Sanhedrin geleid.

    Zeker één stroming wilde een onafhankelijke theocratische staat Judea, georganiseerd naar religieuze wetten waar Jahweh erkend werd als de opperste Wetgever. Dertig jaar na de dood van Jezus brak een opstand uit, die ertoe leidde dat de Romeinen de tempel en Jeruzalem verwoestten. Vijf jaar later werd de laatste tegenstand gebroken met de massale zelfmoord op Massada, het laatste bolwerk.

    Toen Jezus predikte in Judea, Galilea en Samaria, broeide het al. Die atmosfeer bepaalde mede de wijze waarop de Joodse autoriteiten tot Zijn dood besloten. Jezus verspreidde opvattingen die in strijd waren met de Joodse orthodoxie. Dat werd als een gevaar gezien en leidde tot een diepgeworteld conflict, dat tot onzalige proporties is uitgegroeid. Volgens de eigen rechtsautoriteiten was Jezus een profeet met afwijkende opvattingen. Hij keerde zich tegen het establishment, toen hij de tempel in Jeruzalem reinigde van handelaren en woekeraars.

    Het Evangelie van Johannes vermeldt ‘de krijgsbenden en de trawanten der Joden'. Sommigen menen, dat de ‘krijgsbenden' mogelijk Romeinse soldaten kunnen zijn geweest. Onder ‘Joden' verstaat het Evangelie de ‘leiders', de ‘oudsten', de ‘schriftgeleerden', de ‘hogepriesters'. Als het ‘volk' wordt aangegeven staat er gewoon ‘volk' of ‘Israël'.

    De Joodse trawanten bestond uit Joodse krijgers als meelopende partijgangers der Joodse leiders. Immers, Judas vergezelde deze bende en hij had Jezus verraden aan de ‘opperpriesters en oudsten' (Matt 27:3). Vervolgens brengt deze bende de gevangen Jezus naar de hogepriesters; Petrus sloeg het oor af van de knecht van de hogepriester, lid van deze bende (Joh 18:10-13).

    De Joodse autoriteiten wilden in het eerste proces vóór het Sanhedrin alleen een vermeende religieuze dissident uit de weg ruimen.

    De Romeinse toestand

    De Romeinse veldheer Pompeius had rond het jaar 70 v. Chr. tot taak het Romeinse rijk naar het oosten te vergroten. Hij had zijn oog laten vallen op Pontus, een stad aan de Zwarte Zee, en op het koninkrijk Armenië. In het jaar 66 v. Chr. versloeg Pompeius de koningen Mitridates van Pontus en Tigranes van Armenië. Daarna wilde hij het gehele oostelijke Middellandse Zeegebied bestuurlijk reorganiseren. Ook Israël kwam binnen zijn gezichtsveld. Dit land was gemakkelijk te veroveren, omdat er twisten van twee partijen ondereen heersten. De dynastie van de Hasmoneeën regeerde over Judea, maar de afstammelingen van die dynastie, de broers Aristobolos II en Hyrkanos II, betwistten elkaar de troon. De laatste vroeg de hulp van de Romeinen bij deze broedertwist en verschafte zo Pompeius het voorwendsel om Judea binnen te vallen. Dat deed Pompeius en hij veroverde Jeruzalem in 63 v. Chr. Hyrkanos II kreeg alleen als beloning de rang van hogepriester, zonder koninklijke waardigheid.

    De Griekse steden in het kustgebied en in Transjordanië, en de steden die de Hasmoneeën bij Judea hadden ingelijfd, kwamen onder gezag van de Romeinse stadhouder over Syrië. Judea werd daarmee slechts een economisch onbetekenend wingewest. De Joodse geschiedschrijver Flavius Josephus schrijft erover in zijn boeken De bello Judaico (Over de Joodse oorlog, 75-79 n. Chr.), Antiquitates Judaicae (Joodse Oudheden, 93-94 n. Chr.) en De Vita. Hij benadrukt de manier waarop Judea belasting aan de Romeinen moest betalen.

    Aristobolos wilde nu de koninklijke macht over Judea heroveren en ontketende in 57 v. Chr. een opstand, die de Romeinse stadhouder Gabinius bloedig neersloeg. Meteen voerde deze stadhouder een bestuurlijke herinrichting van het land door. Hij maakte daarbij gebruik van de bestaande bestuurlijke infrastructuur en benoemde personen met bewezen Romeinse sympathieën op hoge posten. Hij verdeelde het land in vijf districten en stelde die onder bestuur van een aristocratisch college. Dit college kreeg de naam van de van oudsher onbekende raad van oudsten: synhodos, dat is sanhedrin.

    In de Thora was de instelling van het Sandrehin vermeld: ‘Kies Mij zeventig mannen uit onder de oudsten van Israël, van wie ge weet, dat ze de oudsten van het volk en zijn leiders zijn.' Onder leiding van de hogepriester had dit college verregaande bevoegdheden, zeker bestuurlijke en rechtsprekende bevoegdheden. Dit Sanhedrin nu is hoogstwaarschijnlijk het college dat het proces tegen Jezus voerde. In werkelijkheid was het dus een Romeinse instelling met een oude Bijbelse naam.

    In Italië waren er in 49 v. Chr. burgeroorlogen, wat zijn invloed had op de ontwikkelingen in Judea. Aanhangers van Pompeius vergiftigden Aristobolos in Rome; diens zoon Alexander werd te Antiochië onthoofd. Bij de intern-Joodse strijd om de macht ging het voortaan om Hyrkanos en de nog levende tweede zoon van Aristobolos, Antigonos. Dat gevecht wist Hyrkanos te winnen. Samen met de hoge militair Antipater dwong hij zijn benoeming af tot erfelijk hogepriester en dus voorzitter van het Sanhedrin. Antipater kreeg als dank voor de militaire ondersteuning die hij Caesar in Alexandrië had bewezen, de titel van procurator Judeae. Hij was daarmee de politieke en militaire tegenhanger van Hyrkanos.

    Antipater hielp vervolgens zijn zoons in het zadel: Fasaël en Herodes werden elk bevelhebber over het garnizoen te Jeruzalem en Galilea. Zo stonden in het toenmalige Judea dus twee vrienden van het Romeinse volk naast elkaar: de opperpriester Hyrkanos en de bevelhebber Herodes, beiden met erfelijke bevoegdheden. In de ogen van Hyrkanos was Herodes alleen een Idumeeër met Romeins burgerrecht, een onderdaan en dus het koningschap onwaardig. Maar de laatste had wel de macht als militair opperbevelhebber.

    Tenlastelegging

    De aard van de aanklacht is onduidelijk. Godslastering als tenlastelegging is onwaarschijnlijk. Er waren in de tijd waarin Jezus op aarde leefde vele zogenaamde ‘Messiassen', zoals Theudas en Bar Kochba. Hun uitgesproken messiaanse pretenties hebben echter nooit tot een strafproces vóór het Sanhedrin geleid.

    Wanneer Pilatus aan de Joodse aanklagers de vraag stelt, welke beschuldiging zij tegen Jezus inbrengen, voldoet het antwoord op die vraag in niets aan de elementaire vereisten van een Romeinse tenlastelegging. Op godslastering stond bij de Romeinen geen doodstraf. De Romeinen waren niet geïnteresseerd in de Joodse Jahweh en ook hun eigen god Jupiter namen zij met een korreltje zout. De aanklacht moest voor de rechtbank van Pilatus worden veranderd: het Sanhedrin voerde hoogverraad en opruiing aan.

    Sommigen denken aan Romeinse majesteitsschennis (crimen laesae majestatis), maar dit is onhoudbaar: een Joods gerechtshof zal zo'n zaak niet behandelen, bovendien werden zulke processen achter gesloten deuren behandeld.




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs