Inhoud blog
  • Ik verhuis naar een andere blogsite!!!
  • De mystiek achter de tweede komst van Jezus
  • Luz de Maria 24/4
  • Zalig de armen van geest
  • Aanbidden in geest en waarheid
  • 3.33 uur 's ochtends
  • De kracht van 1 Weesgegroet
  • Ze komen eraan
  • Vreemde en grote donkere wezens zullen spoedig overal binnendringen
  • Een volgende lockdown
  • Boodschap aan Anna Shelley 24/4
  • De devotie van de 7 smarten van OLVrouw
  • Toewijdingsgebeden aan God de Vader, het H. Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria
  • Gebeden van toewijding van ziekte, lijden en levenslasten
  • De betekenis van Pinksteren - 4
  • Om een baby uit een miskraam en geaborteerde baby's te dopen
  • Exorcismegebed over je woning en grond en toewijdingsgebed
  • Gebeden van zegening en bescherming
  • Het is eindelijk aangebroken
  • Wat God me toonde over aanstootgevende kledij...
  • Wat God me toonde over feminisme
  • De betekenis van Pinksteren - 3
  • Einde van Satans invloed in zicht
  • Red de planeet, ga CO2 uitstoten
  • Over de verliezen aan Westerse kant wordt gezwegen
  • Boodschappen aan Eduardo Ferreira
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Boodschappen van OLVrouw di Zaro 8/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Boodschappen aan Valeria Copponi (tot 19/4)
  • Instorting van economie, en munteenheden
  • De uitval
  • Over Poetin
  • Zal dit het einde veroorzaken?
  • Een miraculeuze foto van de Gekruisigde Jezus
  • Boodschap aan Anna Shelley 20/4
  • Luz de Maria 20/4
  • Rusland wordt verder uitgedaagd
  • De 3 daagse duisternis
  • De 9 cirkels van de Hel
  • In de Hel wegens echtscheiding
  • Meteoor op California
  • 23 april
  • De komst van de asteroide
  • Massale afname van bevolking in Europa komt eraan
  • Repost: Genezingsgebed van God de Vader
  • Opwarming van het klimaat? Niet dus.
  • Let op voor cosmetica en dergelijke producten
  • De uitleg van het merkteken van het beest door de Heer
  • De volgende pandemie
  • Over Obama: hij kan de Antichrist worden, door bezetenheid
  • Luz de Maria 16/4
  • Boodschap aan Anna Shelley 19/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Een zombievirus
  • Nano chip
  • VK zal getroffen worden
  • Dit zal gebeuren door Hem
  • Het is reeds begonnen
  • Hoe de Antichrist zal werken door AI en Biotechnologie
  • Ze komen voor onze kinderen
  • Vernietiging van 3 landen
  • Bloedmanen als waarschuwend teken
  • 5 tekenen dat je een Uitverkorene bent
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • OLVrouw van Smarten
  • Adviezen om de duivel te bevechten
  • Het sociaal kredietsysteem
  • NEEM GEEN VACCINS!!! GEEN ENKELE!!!
  • BID TEGEN ABORTUS!!!
  • De betekenis van Pinksteren - 2
  • De betekenis van Pinksteren - 1
  • Goede raad: wees niet afhankelijk van de staat
  • De plannen van de wereldelites
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Bijhorende afbeelding bij de boodschap van Lorena
  • Nog eens nieuws van de Antichrist/Maitreya
  • Boodschap aan Pedro Regis 11/4
  • Luz de Maria 12/4
  • Boodschap aan Lorena 8/4
  • Chaga
  • Dit is de waarheid
  • Boodschap aan Anna Shelley 14/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 9
  • Janet Klasson - 9/2 Licht van de wereld in de Goddelijke Wil
  • Geheim van gedrevenheid
  • Kom, H. Geest, kom!
  • 3 middelen die Satan gebruikt om je ziek te maken
  • Gezegend zij
  • Gods Barmhartigheid is grenzeloos
  • Boodschap aan Anna Shelley 13/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 7 en 8
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • De Emmaüsgangers
  • Mummie
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 6
  • Op weg naar de microchip
  • Nog steeds kunnen we het tij keren - Niburu
  • Boodschap aan John Mariani
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 5
  • Boodschappen aan Jennifer
  • 28/3 Plaats dit in je huis en land (The Unsealed Message)
  • Maria Simma openbaart 7 geheimen
  • Het Gezicht van Jezus
  • Opruimen van de wereldbevolking was altijd het doel - Niburu
  • 11 april
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 4
  • Boodschappen aan John Leary - rest van maart
  • Boodschap aan Mary of Divine Mercy
  • Grote schudding 8/4
  • Luz de Maria: Paaszondag 9/4
  • Afbraak van immuunsysteem door vaccins
  • Luz de Maria: Stille Zaterdag 8/4
  • Luz de Maria: Goede Vrijdag 7/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 2 en 3
  • Boodschap aan Anna Shelley 6/4
  • Zalig Pasen!!!
  • Boodschap aan Anna Shelley 8/4 DRINGEND!!!
  • Gebed op vrijdag voor de Arme Zielen
  • Boodschap aan Eduardo Ferreira 24/3
  • Droom van J. Frances 3/4
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (25/3)
  • Het echte gevaar van het einde van de dollar
  • Schildklier en jodium
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (21/3)
  • Boodschappen aan Valentina Papagna
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 1
  • Boodschap aan Marco Ferrari 26/3
  • Boodschap aan Gisella Cardia 3/4
  • De Kruisweg
  • 15 doodzonden in het Katholieke Geloof
  • Luz de Maria: Witte Donderdag 6/4
  • Het bankroet van Europa
  • Boodschap aan Anna Marie - Houston 11/2
  • Plaats terug brood op je huisaltaar
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Palmzondag-rede van Vigano
  • Luz de Maria: Heilige Woensdag 5/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Het Communisme zal opgelegd worden door de elite
  • Boodschap aan Ned Dougherty 26/3
  • Boodschap aan Anna Shelley (3/4)
  • Het verraad van Judas Iscariot (2)
  • Het verraad van Judas Iscariot (1)
  • Luz de Maria: Heilige Dinsdag 4/4
  • Luz de Maria: Palmzondag 2/4
  • Luz de Maria: Heilige Maandag 3/4
  • Interview met Luz Maria de Bonilla
  • Grafeenoxide in vaccins
  • Boodschap aan Lorena 14/3
    Zoeken in blog

    ALLES GAAT VOORBIJ, BEHALVE GOD !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mijn favorieten
  • Mijn bibliotheek
  • Nieuwe blogsite
  • Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 11--0001
    Levend geloof 9

    07-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geschiedenis van de Kruisheren/Kruisdragers/Cruciferi

    Kruisheren - Katholieke Encyclopedie - uitgegeven 1933-1939 te Amsterdam

    Betekenis en definitie

    (Lat. cruciferi, crucigeri, d.i. Kruisdragers), leden van meerdere, ten tijde van de Kruistochten ontstane Orden van het H. Kruis, volgens de Regel van Augustinus en met eigen Constituties.

    De voornaamste volgen hier.

    1° Portugese Kruisheren

    Reguliere Koorheren van het H. Kruis te Coïmbra. Gesticht in 1131 door Tello, aartsdiaken aan de kathedraal aldaar. Ze waren zeer streng en benaderden den Kartuizerregel (stilzwijgen, afzondering). Hun grootste bloei beleefden zij in de 16e eeuw en zij verspreidden zich over Spanje en Portugal. Opgeheven in 1833.

    2° Italiaanse Kruisheren

    Gesticht als hospitaal-Orde waarschijnlijk reeds door den kruisvaarder Cletus van Bologna, werd zij bevestigd als Orde door Alexander III in 1169. In de volgende eeuw was zij op aanraden van de Pausen een tijdlang met de Ned. tak van Kruisheren verenigd, wier stichter Theodorus van Celles (
    1236) tijdens zijn leven enigen tijd bij hen gewerkt had. Toen de Nederlanders (transmontani) echter in 1248 het seculiere kanunnikengewaad verwisselden met het monnikskleed en de Constituties van de Dominicanen grotendeels overnamen, scheidden zij (cismontani) zich voorgoed af bij de dood van de tweede generaal Petrus de Walcourt, in 1249, en erkenden de nieuwe generaal Joh. Sainct Fontaine niet meer als hun overste. In de 13e eeuw hadden zij 5 provincies met ong. 200 kloosters en hospitalen, vervielen echter zeer in de 15e eeuw en werden in 1656 door Alexander VII opgeheven.

    3° Boheemse Kruisheren

    met de rode ster, oorspronkelijk een ridderorde, ontstonden uit een broederschap aan het door de Z. Agnes van Bohemen gestichte St. Franciscus-hospitaal ¥aan de brug¡ te Praag. In 1237 ontvingen zij Pauselijke goedkeuring. Sinds 1248 ontwikkelde zich vanuit Breslau een van Praag vrijwel onafhankelijke Pools-Silezische tak. Sinds 1250 droegen zij bij het rood Maltezer-ridderkruis als onderscheiding ook nog de zespuntige rode ster, ontleend aan het familiewapen van hun eerste Orde-generaal Albrecht von Sternberg.

    Sinds 1292 mochten geen Ordezusters meer worden aangenomen. Hun hoogste bloeitijd was tegen 1400. In de Hussieten Reformatietijd leden zij vele verliezen, maar verwierven zich toch ook grote verdiensten. Meer dan een eeuw (1561-1694) was de waardigheid van Magister-generaal verbonden met die van Aartsbisschop van Praag. In de 18e eeuw kwam het verval en in 1810 werden de nederzettingen in Breslau en Silezië geseculariseerd. In Bohemen leven nog ong. 80 geprofesten, hoofdzakelijk werkzaam in de zielzorg en het onderricht.

    4° Poolse Kruisheren

    met het rode hart, of van de boete der HH. Martelaren, ontstonden in 1250 en hadden hun hoofdklooster in Krakau. Hun bloeitijd viel in het begin van de 16e eeuw; zij verbreidden zich in Polen, Litouwen en Bohemen.

    5° Jeruzalemse Kruisheren

    of Reguliere Kanunniken van het H. Graf ontstonden in 1114 te Jeruzalem, toen de Patriarch Arnaud de kanunniken van de patriarchale kerk in gemeenschappelijk leven verenigde met de Regel van Augustinus. In 1489 werden zij door Innocentius VIII met de Johannieterorde verenigd, die in dn strijd tegen de Turken zeer verzwakt was. Daardoor verdwenen de Koorheren van het H. Graf in de meeste landen van Europa als zelfstandig genootschap. In Krakau, Spanje en Sicilië hadden zij nog tot in het einde der 18e eeuw prioraten.

    6° Nederlandse Kruisheren

    Canonici Regulares Ordinis Sanctae Crucis (Lat., = Reguliere Kanunniken van de Orde van het H. Kruis), afgekort O.S.C., in de middeleeuwen genoemd: Kruisbroeders, later: Kruisheren, is de Ned. tak, die zich heeft uitgebreid in den loop der eeuwen over België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland en in de nieuwe tijd over de missielanden. In 1210 of 1211 gesticht door Theodorus van Celles te Hoei bij Luik, waar hij op 14 sept., feest van Kruisverheffing, met 4 gezellen, waaronder Petrus de Walcourt, zijn gemeenschappelijk leven begon, ontving de Orde in 1216 van Paus Innocentius III haar goedkeuring en legde zich toe op ziekenverpleging, volksprediking, bestrijding van de Albigenzen, onderwijs, naast inwendig leven en koorgebed.

    Oorspronkelijk droegen zij het gewone kleed van de seculiere kanunniken, maar hun tweede generaal, Petrus de Walcourt richtte de Orde met zijn Constituties, grotendeels naar die van de Dominicanen en werd door Innocentius IV in 1248 goedgekeurd, en ontving tevens ook het uiterlijk en kleed van de monniksorde. Zij droegen een wit habijt met witte collaar, bijeengehouden door een zwarte, later soms ook witte cingel. Een zwart scapulier vertoonde op de borst een opgenaaid kruis, in vorm veel gelijkend op het Maltezer-kruis, waarvan de rode staande balk over de witte dwarsbalk liep. Het zwart almutium voltooide binnenshuis de kleding, een soort omhulsel van hoofd en schouders, dat tot aan de ellenbogen reikte. In de zomer droeg men dit almutium als sieraad over den linkerarm, maar het werd langzamerhand vervangen door de mozetta met de kalot, die steeds hoger werd en zich tot bonnet ontwikkelde. Heden hangt het humerale (schoudermanteltje) van voren open, van knoopjes voorzien, zodat het roodwitte kruis, dat nu hoger zit dan vroeger, duidelijk zichtbaar blijft.

    Buitenshuis droeg men de zwarte cappa, een naar alle zijden gesloten mantel, van grotere kap voorzien. Sinds de 17e eeuw verdween de kap en kwam de hoed in gebruik, zoals de seculieren droegen. Eeuwen lang tot heden toe is de kleding der Ned. Kruisheren in hoofdzaak onveranderd gebleven, behalve dat de Magister-generaal een blauwe, paarse, of groene mozetta kan dragen met het gouden borstkruis, sinds Urbanus VIII aan Aug. van der Neer het recht der ¥pontificalia¡ gaf voor hem en zijn opvolgers in 1630.

    De Orde van het H. Kruis is een bij uitstek Ned. Orde: haar moederklooster lag op den toenmalige Ned. bodem, aan de Maas bij Hoei (op den heuvel Clair-Lieu); haar stichter is van Ned. adel en stamt van Celles bij Dinant; gedurende haar hele geschiedenis ligt het centrum der Orde binnen Ned. gebied (Hoei, Uden, St. Agatha), vanwaar zij zich uitbreidde en bestuurd werd; haar meeste kloosters lagen en liggen nog bijna alle in de Nederlanden, d.i. het tegenwoordige België en Nederland. Spoedig hadden de K. enige huizen in België, Frankrijk en Duitsland en werden zij naar Noord-Nederland geroepen door graaf Jan XI van Arkel, die hen in Keulen had leren kennen; zij vestigden zich te Gorcum. In 1318 verkregen zij van Joannes XXII de privilegiën der bedelorden.

    Een kleine inzinking, na de eerste anderhalve eeuw van expansie, bracht uit eigen boezem een krachtdadige hervorming voort (1410) onder de energieke generaal Libertus van Bommel, waarna het grootste bloeitijdperk aanbreekt, zodat in een eeuw tijd 35 nieuwe kloosters gesticht werden. Libertus wordt nu nog de eerste generaal na de hervorming der Orde genoemd, zodat de Orde naar dit belangrijke feit nu nog haar generaal-opvolging telt, en van de tegenwoordigen magister-generaal Wilhelmus van Dinter zegt: de 53e van de stichting (ab institutione ordinis) en de 37e van de hervorming der Orde (a reformatione ordinis).

    In deze tijd ondergingen de K., evenals zovele andere Orden, de invloed van de fraterheren uit Deventer, de Broeders van het Gemene Leven van Geert Groote, wier mystiek-ascetische richting bij hen veel bijval vond. De beschouwing met het hart werd een vergoeding voor de in spitsvondigheden uiteenvallende beoefening der Scholastiek, en de ¥Imitatio Christi¡ van Thomas van Kempen (
    1471) werd het tweede evangelie. Ook hield men zich toen in de Orde druk bezig met het overschrijven van boeken, waarvan zij nog zeer mooie in haar bezit heeft van de hand van de Kruisheer Johannes van Deventer uit Nijmegen, die een meester was in miniatuurtekenen. In deze tijd straalt ook haar oud karakter van Reguliere Koorheren, dat door het bedel-privilege enigszins verdrongen was, weer hoger te komen en komt de naam Kruisheer evenveel voor als Kruisbroeder. Zo was de Orde sterk gekant tegen de grote Reformatie van Luther, waarin zij wonderbaar heeft standgehouden in haar geheel en het geloof vooral onder de mensen van het Rijnland heeft bewaard. Zij houdt zich nu ook druk bezig met het onderwijs en bezit zij colleges voor de adel. Een van haar bekendste Humanistische dichters is Aegidius de Vreeze.

    Het Concilie van Trente bracht de onbedorven en onvervallen Orde nieuwe bloei en uitbreiding onder haar drie grote generaals Wilh. Heinsberg (1545 - ÿ86), Georg van Constanz (1586-1602) en Hermann Haas (1602 - ÿ18). Hij schreef de eerste antifoon ¥Haec est praeclarum vas¡ voor ter ere van O.L. Vrouw om op zaterdag te zingen. Het was een gezang, waarmee de K. heden dagelijks de conventuele Mis besluiten. De laatste deed veel voor het koorgebed, schafte misbruiken af in ceremonies, zang en kleding, bevorderde het preken en hield zich aan de gestrengheid der oude Statuten. Van prins Maurits mocht hij vele gunsten ontvangen, waarvoor hij uit dankbaarheid een raam liet zetten in de kloosterkerk te Sint Agatha, hetwelk de vorst op een bidstoel geknield ten volle uitbeeldt.

    Onder Aug. van der Neer had een splitsing plaats in een Rijn- en Maasprovincie (1631), welke beide provinciale kapittels samen vergaderden. De Dertigjarige oorlog deed de Orde veel kwaad, maar toch bracht de Contra-Reformatie een belangrijke nabloei. In het jaar 1660 verschenen de nieuwe Statuten van de Orde, geredigeerd door Joh. Spyck, prior van Dülken. Als grondslag werden de Statuten van De Walcourt (1248) genomen, met de uitbreidingen van 1466 en 1498. Verder werd er een reeks van bepalingen van vroegere generale kapittels en pauselijke bullen in verwerkt, evenals het Ordeleven betreffende besluiten van het Concilie van Trente.

    Dan volgt een tijd van inzinking en verdrukking: Aufklärung, Calvinisme, de Spaanse Successieoorlog en Franse Revolutie doen haar vernietigend werk. Ook de rijkdom van de kloosters knaagde aan de inwendige tucht. In 1769 werd de reeds lang zeer zelfstandige Franse provincie opgeheven. De overige kloosters werden door de grote secularisatie ontbonden tot op twee na, Sint Agatha en Uden, beide in Noord-Nederland. De wet van 1814 onder koning Willem I, die aan de Orden verbood novicen aan te nemen, trof de K. bijzonder. Zij waren toen nog met 16 Priesters.

    Toen Koning Willem II in 1840 dit verbod weer ophief, waren er nog 4 Priesters in leven. Dat zelfde jaar trad in de Orde Henricus van den Wijmelenberg, Priester, die de tweede stichter van de Orde kan genoemd worden. Reeds 1841 werd deze begaafde man commissaris-generaal. Zoveel novicen traden weer in, dat het klooster van Uden na 4 jaren bevolkt was en men weer in Diest (België) een communiteit kon inrichten in een oud Augustijnenklooster (1845). Er werden missionarissen uitgezonden naar Curaçao (1849) (nu van de Dominicanen) en Wisconsin, V.S. (1850). Na korte tijd was de Orde volkomen herleefd en kon weer een generaal-kapittel worden gehouden, waarin Henr. van den Wijmelenberg tot eerste Magister-generaal gekozen werd der herstelde Orde.

    Tegenwoordig heeft de Orde ong. 360 leden (Priesters, studenten, lekebroeders), bezit in Ned. de huizen: Sint Agatha bij Cuyk (generalaat), Uden, Zoeterwoude, Rotterdam, Neeritter, Odiliapeel; in België: Diest, Maaseik, Hannuit, Achel; in Rome een procure, waar de aldaar studerende ordeleden wonen; in Amerika: Onamia, Hastings en verschillende parochies. Zij heeft missies in Belg.-Kongo (1920), Java te Bandoeng (1926), Brazilië (1934). De K.-orde is heden niet meer in provincies verdeeld, maar wordt bestuurd door den generaal met 4 definitoren in verbinding met het generaal-kapittel, dat om de 3 jaren gehouden wordt. Jaarlijks worden de huizen bezocht door een visitator, elk derde jaar door den generaal zelf. De generaal wordt voor het leven gekozen; het generaal-kapittel bestaat uit afgevaardigden van alle huizen met hun oversten. Aan het hoofd van de kloosters staat een prior, door de communiteit zelf voor 3 jaar gekozen uit heel de Orde.

    De Kruisheren-rozenkrans is in heel de Kath. Kerk bekend. Het is een door hen gewijde gewone rozenkrans, naar breve van Leo X 20 Aug. 1516, recent nog erkend door Leo XIII bij decreet van 15 Maart 1884. Voor elk Onze Vader of Wees gegroet kan men een aflaat verdienen van 500 dagen, toepasselijk op gelovige zielen, zonder dat men de geheimen behoeft te overwegen en zonder de gehele rozenkrans te bidden (Beringer I). Pius X bepaalde, dat zowel de Kruisheren als Dominicanenaflaat samen kunnen verdiend worden, op voorwaarde, dat een heel rozenhoedje gebeden wordt.

    Als hun bijzondere patrones vereren de K. de H. Odilia, een gezellin van de H. Ursula, die volgens de traditie verschenen is aan een lekebroeder Jean de Novellan (of Jo. de Eppa) te Parijs in 1287, waarna op haar aanwijzing haar relikwieën te Keulen zijn gevonden, en overgebracht naar het moederhuis te Hoei. Een groot aantal pelgrims bezoekt gedurende haar octaaf de kerken van de K. (18-25 Juli), om door haar voorspraak bescherming te zoeken tegen oogziekten. Odilia-water, tot dat doel gewijd, wordt over geheel de wereld gevraagd en verzonden.

    Lit.: Heimbucher, Die Orden u. Kongregationen der Kath. Kirche (2 dln. 1933, I 420 en II 656); Hélyot, Hist. des Ordres relig.
    (Parijs 1721); C. R. Hermans, Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis (1858); Regula et Constitutiones fratr. Ord. S. Crucis (1926); Verduc, Vie du Père Théodore de Celles (Périgueux 1632); Robert Haasz, Die Kreuzherren in den Rheinlanden (Bonn 1932); De nieuwe Dag (Cuyk 1930); Kruistriomf en De Zegepraal des Kruises, resp. Ned. en Vlaamsche missietijdschriften (Cuyk 1921, Diest 1921); The Croisier Missionary (Onamia 1925).



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs