28/10 Gods Wil is
altijd Heilig
Vol 8 - 25/6/1907: Uw
wil is altijd Heilig en op welke manier ik er ook in zal zijn, het komt goed
met mij.
Overgave aan de Goddelijke Voorzienigheid door Pr
Jean-Pierre de Caussade uit Boek 1, Hoofdst 2, sectie 10: God maakt Zijn Wil kenbaar door schepselen (met commentaar
ertussen van Janet Klasson)
Op het huidige moment worden de naam van God en de komst van Zijn Koninkrijk geopenbaard.
Het
huidige moment is in feite de vertegenwoordiging van God om Zijn mandaten te
verkondigen. Het hart luistert en spreekt zijn "fiat" uit. Zo gaat de ziel, die zich op God verlaat,
door al deze dingen vooruit en gaat vanuit de kern naar haar doel.
Dit doet me denken aan iets dat ik ooit over de H. Moeder
Teresa hoorde. Iemand vroeg haar eens hoe ze kon weten wat Gods wil was. Ze
antwoordde: "Wacht en kijk wat er gebeurt." Of ze het nu echt heeft
gezegd of niet, het is een behoorlijk goede beschrijving van de radicale
praktijk van overgave aan de Wil van God die vereist is voor degenen die in de
Goddelijke Wil willen leven.
Pr. Celso zegt vaak: "In de Goddelijke Wil is alles
Fiat!" Het zou een goede oefening zijn om te mediteren over het leven van
Maria die niet alleen bij de Aankondiging, maar op ELK moment van haar bestaan
onvoorwaardelijk "Fiat!" aan God gaf. O Gezegende Moeder, bid voor
ons!
De ziel
die zich overlaat aan Gods wil, stopt nooit, maar zeilt met elke wind mee. Elke richting leidt in gelijke mate naar
de kust van oneindigheid.
Fiat! Dit is het! Zoals Paulus ons vertelt in Romeinen
8:28: ´Wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens Zijn voornemen
geroepen zijn, alles bijdraagt aan
het goede.¡
God is nergens bang voor, niet voor COVID, niet voor
vaccins, niet voor Bill Gates, niet voor China, niet voor de Illuminati, zelfs
niet voor onze fouten. Als we al ons vertrouwen op Hem stellen, wandelen met
vertrouwen en geloof in God en Zijn Kerk, en proberen in een staat van genade
te blijven, zal Hij ons naar ´de oever van de oneindigheid¡ brengen en we
zullen nauwelijks weten hoe.
Alles
is een hulp voor deze ziel en is zonder uitzondering een instrument van Heiligheid.
Het enige wat nodig is, kan er altijd in het huidige moment voor worden
gevonden. Het
is niet langer een keuze tussen gebed en stilte, afzondering en samenleving,
lezen en schrijven, meditatie en stoppen met overweging, vluchten voor en
zoeken naar spirituele troost, overvloed en gebrek, zwakte en gezondheid, leven
en dood, maar het is alles wat elk
moment vertegenwoordigt door Gods wil.
Hierin
is zelfverloochening, afstand doen en onthechting van alle geschapen dingen,
hetzij in werkelijkheid of affectief, om niets van zichzelf of voor zichzelf te
behouden, om in alles onderdanig te zijn aan Gods wil en Hem aangenaam te zijn;
waardoor het onze enige voldoening is om
het huidige moment in stand te houden alsof er niets anders is om op te hopen
in de wereld.
Onze wereld is erg ingewikkeld geworden. Verlangen we niet
naar dit soort Hemelse eenvoud? Toch ligt het binnen ons bereik. "Nu"
is het hart, de sleutel van het leven in de Goddelijke Wil. Het betekent
onthechting van onze eigen plannen, meningen en verlangens. Als ik wil bidden
en een spraakzame vriend belt, Fiat! Als mijn partner en ik het ergens niet over
eens zijn en het veroorzaakt spanning, dan kan het zijn dat God mij wil
losmaken van mijn mening. Fiat!
Het leven van het zich op God verlaten vereist veel geduld
en vertrouwen. Het is net als wanneer er een baby in huis is. Die kleine zegen,
die niet kan spreken of voor één enkele behoefte kan zorgen, is meester van
alles om zich heen. Neemt God - of de baby - onze vrijheid weg? Helemaal niet.
Elk moment biedt een keuze, d.w.z. zelf de baby van pamper verwisselen of
wachten tot mijn partner het doet. Zolang het iets is dat God goedkeurt en onze
dagelijkse plichten dat toelaten, is het toegestaan. Het is bijvoorbeeld oké om
je partner te VRAGEN om de baby te verschonen, maar het is niet oké om boos te
mopperen en het dan maar zelf te doen.
Wanneer we God op elk moment oproepen in de Goddelijke Wil,
door ons Morgengebed van Offer en onze handelingen en werken gedurende de dag,
wanneer we het "onze enige voldoening maken om het huidige moment vol te
houden alsof er niets anders is om op te hopen in de wereld" , wordt elk
moment Heiliger en vruchtbaarder dan we ons ooit kunnen voorstellen.
Als
alles wat er gebeurt met een ziel, die aan God is overgelaten, is dat alles wat
ervoor nodig is en dan kunnen we begrijpen dat er niets aan haar kan ontbreken
en dat ze nooit zelfmedelijden mag hebben, want dit zou een gebrek aan Geloof
zijn (in Gods Voorzienigheid en Wil). We mogen niet leven volgens de rede en de
zintuigen die nooit bevredigd zijn, omdat ze de toereikendheid van genade, die de ziel bezit, niet kunnen
waarnemen.
Dit doet me denken aan Fr. Celso's lijst met dingen die ons
vertellen dat we niet in de Goddelijke Wil leven: "zorgen, angst, geklaag,
negativiteit en zonde". Hij zegt dat we in Gods Wil ´vredevol, vreugdevol
en gelukkig¡ zijn. Dat is een goede, eenvoudige lijst. Fiat! Dat en te bedenken
dat de zintuigen ´nooit bevredigd¡ zijn. Als we nooit tevreden zijn, zijn we
eenvoudigweg niet in de Goddelijke Wil.
De
Naam van God heiligen, is
volgens de betekenis van de H. Schrift, Zijn Heiligheid in alle dingen erkennen
en Hem daarin liefhebben en aanbidden. Dingen
komen in feite uit de mond van God als woorden. Dat wat God op elk moment doet,
is een goddelijke gedachte die wordt uitgedrukt door een geschapen ding, daarom
zijn al die dingen waarmee Hij Zijn wil aan ons kenbaar maakt, zoveel namen en
woorden waarmee Hij Zijn wensen bekendmaakt. ZIJN WIL IS EENHEID en
heeft maar één naam, onbekend en onuitsprekelijk; maar het is oneindig divers
in zijn effecten, die als het ware zoveel verschillende vormen zijn die het
aanneemt. De Naam van God heiligen is
het onuitsprekelijke Wezen kennen, aanbidden en liefhebben dat door deze Naam
wordt aangeduid. Het is ook Zijn aanbiddelijke Wil kennen, aanbidden en
liefhebben op elk moment en in al zijn decreten, en ze allemaal beschouwen als
zoveel sluiers, schaduwen en namen van deze Heilige en Eeuwige Wil.
Als we in deze passage maar één woord oppikken, laat het
dan het woord EENHEID zijn. De Drie-enige God is een Gemeenschap van Liefde,
een Liefdevolle Eenheid. Ook wij zijn geroepen tot deze oneindige Eenheid,
vooral in de Kerk. Wat de problemen in de Kerk ook zijn, hoe erg ze ook worden,
zelfs tot aan de heuvel van Golgotha, God is in de Kerk en dat moeten wij ook
zijn. Hij zal de Kerk die Hij heeft gesticht nooit verlaten. Hij reinigt Zijn
bruid en er is een opstanding om de hoek. We moeten bidden, boete doen, ons
onthechten, ons op Hem verlaten en vooral de geschriften van Luisa in praktijk
brengen.
God heeft ons deze gave van leven in de Goddelijke Wil
gegeven, niet voor onszelf, maar voor het welzijn van iedereen. Aangezien God
op elk moment door ons heen kan werken in alles behalve zonde. Zonde is het
enige dat deze missie die Hij ons door Luisa heeft gegeven, kan weerhouden. Laten
we daarom in staat van Genade blijven en onze Fiat op elk moment geven.
Gods
Wil is Heilig in al zijn werken, Heilig in al zijn woorden, Heilig in al zijn
verschillende vormen, Heilig in al de namen die ze draagt.
Het
was om deze reden dat Job Gods Naam zegende in zijn totale overgave aan God. In
plaats van zijn toestand als een ondergang te beschouwen, noemde hij het Gods Naam
en door ze te zegenen bevestigde hij dat Gods Wil, onder welke Naam of vorm dan
ook, ook al werd ze uitgedrukt door de meest verschrikkelijke rampen, Heilig
was. David zegende ze ook te allen tijde en op alle plaatsen. Het is dan, door deze voortdurende
erkenning van Gods Wil, zoals gemanifesteerd en geopenbaard in alle dingen, dat
Hij in ons heerst, dat Zijn Wil op aarde wordt gedaan zoals in de Hemel, en dat
onze ziel voeding krijgt.
Om de woorden van Luisa hierboven te herhalen: "Uw wil is altijd Heilig en op welke
manier ik er ook in zal zijn, het komt goed met mij." (Vol 8 - 25/6/1907)
Herhaal dit vaak en je zal vrede hebben.
De
hele kwestie van dat onvergelijkelijke gebed dat door Jezus Christus werd
voorgeschreven (het Onze Vader), is vervat in overgave aan Gods Will. Vele malen per dag wordt het vocaal gebeden
door Gods bevel en van de H. Kerk, maar we
herhalen het op elk moment in de kern van ons hart wanneer we, wat deze Heilige
wil verordent, lijdend moeten ondergaan of met vreugde ervaren. Dat wat
tijd nodig heeft om in woorden te herhalen, spreekt het hart op elk moment uit,
en op deze manier worden eenvoudige zielen geroepen om God te zegenen.
Dit is de Goddelijke Wil in een notendop. Pr. de Caussade
stierf 114 jaar voordat Luisa werd geboren, maar dit geïnspireerde werk (en
soortgelijke werken) zorgde voor een sterk fundament in de Kerk waarop God de
leringen van Luisa naadloos kon verderzetten.
Niettemin
kunnen ze Hem niet zo veel zegenen als ze willen, en dit onvermogen is een
onderwerp van verdriet voor deze zielen. Het
waar dat God met de middelen, die ontberingen lijken, genaden en gunsten
schenkt aan trouwe zielen. Om de ziel te verrijken ten koste van de
zintuigen, haar te vullen met zoveel meer naarmate deze zielen meer de verschrikkelijke
leegte ervaren. Dit is geheim van Goddelijke wijsheid.
Het woord 'ontberingen' verwijst naar Luisa. Maar hier zien
we de leer herhaald dat onze nietigheid het eigenlijk vat is, waarin God Zijn
genaden uitstort, en we zijn ons er pijnlijk onbewust van. Ah, maar als we pijn
hebben, zijn we niet onthecht. We moeten het punt bereiken waarop we niet meer
aan onze eigen prestaties of het gebrek daaraan denken. Het is aan ons om op
elk moment Gods Wil te roemen, wat er ook gebeurt, zoals Fr. John O. Brown zou
zeggen: "Nu, en opnieuw, en opnieuw, en nu, en nu..."
De
gebeurtenissen van elk moment dragen de stempel van Gods Wil en van Zijn
aanbiddelijke Naam! Hoe Heilig is deze naam! Het is daarom gepast om ze te
zegenen, ze te behandelen als een soort Sacrament dat door zijn eigen kracht
die zielen heiligt die geen hindernissen plaatsen op deze weg.
Alles dat de stempel van deze verheven Naam
draagt, moet in de diepste verering worden gehouden. Het is een Goddelijk manna
uit de Hemel en schenkt een constante toename van Genade. Het is de
heerschappij van Heiligheid in de ziel, het brood van engelen dat zowel op
aarde als in de Hemel wordt gegeten. We
kunnen onze momenten niet langer als onbenulligheden beschouwen, want daarin is
een heel koninkrijk van Heiligheid en voedsel voor engelen. (Noot: en voedsel
voor onze ziel)
Een glorierijke leer! Dank aan
God, wiens Heilige Wil nooit verandert.
Ja,
Heer, moge Uw Koninkrijk in mijn hart komen om het te heiligen, te voeden, te
zuiveren en het te laten zegevieren over al zijn vijanden. Dit kostbare moment!
Hoe onbeduidend in de ogen van de ongelovige mens, maar hoe groots in hen die verlicht
zijn door het Geloof. Als het ook groot is in de ogen van mijn Vader die in de
Hemel is, hoe kan ik het dan als onbeduidend beschouwen? Alles wat uit Zijn
hand komt, is in wezen goed en draagt de stempel van zijn oorsprong.
Amen! Fiat!
De remedie die de Caussade naar
voren brengt, is voortdurend te vragen
dat Gods Wil door iedereen gekend en gewenst wordt, in het verleden, het heden
en de toekomst, te beginnen bij zichzelf, dan je familie, vrienden, buren,
collega's, parochianen, iedereen!
Onze koning is zo dichtbij! Kom
Goddelijke Wil, kom om op aarde te heersen! Fiat!
Vol 19 - 1/8/1926: Het
geheim van Jezus. De kracht en goedheid van Zijn geheim.
Ik verlangde naar mijn zoete
Goed, het Leven van mijn leven, en aangezien Hij niet kwam, dacht ik bij
mezelf: Hoe zwaar is Zijn ontbering. Ah! Jezus houdt niet meer van mij; en niet
alleen zijn de liefkozingen, de kussen, Zijn grote liefdesvertoningen die Hij
me zo overvloedig gaf voordien geëindigd, maar Zijn beminnelijke en
verrukkelijk aanwezigheid laat me ook steeds langer wachten. O God, wat een
pijn! Wat een voortdurend martelaarschap...! Wat een leven zonder leven, zonder
lucht, zonder adem
! Mijn Jezus, heb medelijden met mij, met Uw kleine banneling.
Maar terwijl ik aan deze en
andere dingen dacht, kwam mijn altijd beminnelijke Jezus uit mijn binnenste en
leunde Zijn armen op mijn borst en zei: Dochter, je bedriegt jezelf door te
zeggen dat Ik niet meer van je hou zoals voorheen. Integendeel, je moet weten
dat Mijn kussen, Mijn liefkozingen, de uitingen van Liefde die Ik je gaf, de
uitstorting van Mijn Liefde waren. Omdat Ik het niet in mijn binnenste kon
bevatten, liet Ik het je zien met veel liefdevolle tekenen; en aangezien er
tussen jou en Mij geen groot werk te doen was, vermaakte Ik Mezelf met jou met
veel tekenen en uitingen van Liefde. Maar
dit diende om je voor te bereiden op het grote werk dat tussen jou en Mij moest
worden uitgevoerd; en als men werkt, is er geen tijd om zich te amuseren.
Maar desondanks houdt de Liefde niet op, maar wordt ze honderd keer
vermeerderd, versterkt en verzegeld.
Mijn dochter, nadat Ik je de uitstorting van
mijn beperkte Liefde had laten zien, wilde Ik verder gaan om je te geven wat Ik
in Mij had; Ik wilde je het grote geheim
van het Koninkrijk van Mijn Wil meedelen, je het goede geven dat het bevat. En
wanneer belangrijke geheimen worden meegedeeld - en dit is het belangrijkste
geheim van de hele geschiedenis van de Schepping - worden amusement,
kussen en liefkozingen opzij gezet; meer nog, aangezien het werk van het
Koninkrijk van de Allerhoogste Wil overvloedig is, en het grootste dat kan
bestaan in de hele geschiedenis van de wereld.
Daarom overtreft het openbaren van Mijn geheim alle
Liefdes samen, want in het geheim is er het delen van je leven, van het goede;
in het geheim is er vertrouwen. En denk
je dat het onbenullig is dat je Jezus op jou vertrouwt, en dat jij het voorwerp
van Mijn Hoop bent? Maar niet zomaar vertrouwen en hoop; maar het vertrouwen om
jou het Koninkrijk van Mijn Wil toe te vertrouwen, en de Hoop dat je Zijn
rechten in veiligheid zult stellen en dat je het Koninkrijk van Mijn Wil voor
Mij bekend zult maken.
Nu Ik
je het geheim van mijn Wil heb toevertrouwd, aangezien Mijn Wil het essentiële
deel van het Goddelijk Leven is, zou Ik niet weten wat Ik je zou moeten
geven dat groter is dan dit. Hoe kun je dan zeggen dat Ik
minder van je hou dan voorheen? Je moet eerder zeggen dat dit het grote werk is
dat van jou en van Mij wordt verlangd in het Koninkrijk van Mijn Wil. Je moet
weten dat Ik altijd bezig ben en helemaal van plan ben in je te werken: nu
breid Ik je capaciteit uit, nu instrueer Ik je, vaak ga Ik verder om met je
samen te werken, andere keren maak Ik het goed met je; kortom, Ik ben altijd
bezig, en dit zegt dat Ik meer en meer van je hou - maar met een sterkere en
meer substantiële Liefde.
Het is tijd vrienden! We moeten
ons blijven concentreren op onze missie en ze vergroten om het Koninkrijk van
de Goddelijke Wil tot stand te brengen. Hij is zo dichtbij! Fiat!
|