12. DECEMBER
Maand van de Onbevlekte Ontvangenis van
Maria
De maand december staat in het teken van de Onbevlekte Ontvangenis van de
Heilige Maagd Maria. "Van alle eeuwigheid koos God met oneindige wijsheid
de Vrouw die de Moeder van Zijn Goddelijke Zoon zou zijn. Om het mensgeworden
Woord een smetteloos en Heilig Tabernakel voor te bereiden, schiep God Maria in
genade en begiftigde haar vanaf het moment van haar conceptie met alle
volmaaktheden die passen bij haar verheven waardigheid. De H. Thomas van Aquino
leert ons dat ze door haar intimiteit met Christus, het principe van genade,
boven alle schepselen een volheid van Goddelijk Leven bezat.¡ — Liturgische Meditaties, Zusters van de H.
Dominicus
Dit feest nodigt ons uit om te mediteren over de deugd van zuiverheid.
"Alleen Maria zag nooit de zuiverheid van haar ziel verduisterd door een
zondevlek, noch zag ze in enig deel van haar triomftocht naar de Hemel enige
zonde of spoor van wereldsgezindheid. Door een uniek en bijzonder voorrecht van
God werd ze vanaf het eerste moment van haar Onbevlekte Ontvangenis voor de
erfzonde bewaard. De Heer stond niet toe dat ze ooit bevlekt zou worden, zelfs
niet met die onvermijdelijke tekortkomingen van menselijke zwakheid omdat ze de
Moeder van Zijn Goddelijke Zoon zou worden." — Luis M. Martinez
Het dogma
De Onbevlekte Ontvangenis van Maria werd op 8
december 1854 met de Pauselijke Bul Ineffabilis Deus afgekondigd door Paus Pius IX en
zette onder Katholieken een nieuwe golf van Mariaverering in gang.
Maria werd met een onbevlekte ziel ontvangen in de schoot van haar moeder Anna.
Op haar ziel werd door God reeds tevoren de zuiverende werking van de
toekomstige verlossing door haar Zoon Jezus Christus toegepast en ze
kwam ter wereld zonder met de erfzonde te zijn bevlekt. Deze
bijzondere status van Maria wordt gevierd op 8 december, negen maanden voor het
feest van de geboorte van Maria op 8 september.
Volgens de Katholieke geloofsleer bracht de bijzondere uitverkiezing van
Maria met zich mee dat zij de enige mens in heel de geschiedenis is wier ziel
nooit met enige zonde bevlekt is geweest, zelfs niet met de erfzonde.
Het Liturgisch Jaar - Abt Gueranger O.S.B.
Eindelijk, aan de verre horizon, stijgt, met een zacht en stralend licht,
de aurora van de zon waar zo lang naar is verlangd. De gezegende Moeder van de
Messias zou vóór de Messias Zelf geboren worden; en dit is de dag van de ontvangenis
van Maria. De aarde bezit reeds een eerste onderpand van Goddelijke Barmhartigheid;
de Mensenzoon is nabij. De verbintenis van twee echte Israëlieten, Joachim en
Anna, edele takken van de familie van David, wordt na een lange
onvruchtbaarheid, vruchtbaar gemaakt door Gods Almacht. Glorie zij God, die Zijn
beloften indachtig is geweest en die vanuit de hoge Hemelen het einde van de
zondvloed van ongerechtigheid aankondigt door de zoete witte duif op de aarde
te zenden die de tijding van Vrede brengt!
Het feest van de Onbevlekte Ontvangenis van de H. Maagd is het meest
plechtige feest van alle die de Kerk viert tijdens de Advent. Laten we dan deze
plechtigheid met vreugde vieren; want de Ontvangenis van Maria vertelt ons dat
de geboorte van Jezus niet ver weg is.
De bedoeling van de Kerk is om met dit feest niet alleen de verjaardag te
vieren van het gelukkige moment waarop, in de schoot van de vrome Anna, het
leven van de altijd glorierijke Maagd Maria begon; maar ook om het verheven voorrecht
te eren waarmee Maria werd bewaard van de oorspronkelijke zondesmet, die door
een soeverein en universeel decreet door alle kinderen van Adam wordt opgelopen
op het moment dat ze in de schoot van hun moeder worden verwekt.
De kern van het Katholieke Geloof met betrekking tot de Ontvangenis van
Maria is dit: dat juist op het moment dat God de geschapen ziel van Maria,
verenigde met haar lichaam, deze gezegende ziel niet alleen geen erfzonde had,
die op datzelfde moment elke andere menselijke ziel verontreinigt, maar vervuld
werd met een onmetelijke genade. Deze genade maakte haar vanaf dat moment de
spiegel van de Heiligheid van God, voor zover dat mogelijk is voor een mens. De
Kerk heeft met haar onfeilbare gezag, door Pius IX, verklaard dat dit geloofsartikel
door God Zelf werd geopenbaard. Het werd met enthousiasme ontvangen door de
hele Christenheid, en 8 december 1854 werd zo tot een van de meest
gedenkwaardige dagen in de geschiedenis van de Kerk gemaakt.
Het was vanwege Zijn oneindige Heiligheid dat God in dit geval de wet
opschortte die Zijn Goddelijke gerechtigheid had uitgevaardigd over alle kinderen
van Adam. De relaties die Maria met de Godheid moest aangaan, konden niet
worden verzoend met het ondergaan van de vernedering van deze straf. Ze was
niet alleen de Dochter van de Eeuwige Hemelse Vader, maar ook voorbestemd om de
Moeder van de Zoon te worden, en de ware Bruid van de H. Geest. Geen zondevlek
kon toegelaten worden, zelfs niet voor een moment in dit schepsel dat
voorbestemd was om zoÿn nauwe relaties met de H. Drie-eenheid aan te gaan.
Geen vlekje kon toegelaten worden in de volmaakte zuiverheid van Maria,
die de oneindig Heilige God zelfs verlangt van hen die op een dag zullen worden
toegelaten om te genieten van de aanblik van Zijn Goddelijke Majesteit in de Hemel
De H. Anselmus zegt: Het was passend dat deze H. Maagd zou getooid worden
met de grootste zuiverheid die kan opgewekt worden na deze van God Zelf,
aangezien God de Vader haar Zijn eniggeboren Zoon als Kind zou geven. Zijn Zoon,
die Hij liefhad als Zichzelf, als door Hem verwekt uit Zijn eigen boezem; en
dit op zo'n manier dat dezelfde Zoon van God van nature de Zoon was van zowel
God de Vader als van deze gezegende Maagd. Dezelfde Zoon koos haar uit om in
wezen Zijn Moeder te zijn; en de H. Geest wilde dat Hij in haar schoot de
conceptie en geboorte zou doen ontstaan, van Hem uit wie de H. Geest Zelf voortkwam.
Bovendien was de hechte band die de Zoon van God met Maria zou verenigen
en die Zijn tederste Liefde en meest kinderlijke eerbied voor haar zouden
opwekken, van alle eeuwigheid aanwezig geweest in de Goddelijke gedachte. Daarom
had het Goddelijke Woord voor Zijn toekomstige Moeder een Liefde die oneindig
veel groter was dan die welke Hij droeg voor al Zijn andere schepselen. Maria's
eer was Hem oneindig dierbaar, omdat zij Zijn Moeder zou zijn, daartoe
uitverkoren door Zijn eeuwige en barmhartige decreten. De Liefde van de Zoon
beschermde de Moeder.

Zij onderwierp zich in haar verheven nederigheid, gewillig aan alles wat
de overige mensen van God over zich hadden gebracht, en gehoorzaamde elke van
deze wetten die nooit voor haar waren bedoeld, maar die vernederende barrière,
die elk kind van Adam tegenkomt bij de eerste moment van zijn bestaan, en hem weerhoudt
van licht en genade tot zijn wedergeboorte - dit mocht Maria niet in de weg
staan, haar Zoon verbood het.
De eeuwige Vader deed niet minder voor de tweede Eva dan Hij voor de
eerste had gedaan, die net als Adam werd geschapen in staat van oorspronkelijke
gerechtigheid, die zij later door de zonde verbeurde. Gods Zoon stond niet toe
dat de vrouw, van wie Hij de natuur van
een mens zou aannemen, zou worden beroofd van die gave die Hij zelfs aan Eva
had gegeven, die de moeder van de zonde was. De H. Geest, die Maria overschaduwde
en Jezus in haar voortbracht door Zijn Goddelijke werking, stond niet toe dat die
vuile smet, waarin we allemaal verwekt zijn, ook maar voor een ogenblik, op
Zijn Bruid zou rusten. Alle mensen moesten de erfzonde van Adam op zich nemen;
de straf was universeel, maar niet voor Gods Moeder. God die de auteur is van
die wet, was vrij om ze te maken zoals Hij wilde, en Hij had de macht om haar,
die Hij had voorbestemd om de Zijne te zijn, ervan uit te sluiten op zoveel
manieren en Hij stelde haar ervan vrij.
Deze grote vrijstelling voorzegde God aan Adam en Eva, het schuldige
paar, wiens kinderen we allemaal zijn, in de hof van Eden. In de vervloeking
die op de slang viel, was een belofte van barmhartigheid aan ons ingesloten. Gen.
3:15: Vijandschap sticht Ik tussen
jou en de Vrouw, tussen jouw nageslacht en het hare, zij verbrijzelen je kop,
jij bijt hen in de hiel. Zo werd de mensheid redding beloofd in de vorm van
een overwinning op satan; en deze overwinning moet worden behaald door de
Vrouw, en zij zal die ook voor ons behalen. De Vrouw moet met haar hiel de kop
van de gehate slang verpletteren. De tweede Eva moet de tweede Adam waardig
zijn, overwinnend en niet overwonnen worden.
Het menselijk ras zal op een dag gewroken worden, niet alleen door de
Mensgeworden God, maar ook door de Vrouw die op wonderbaarlijke wijze werd
vrijgesteld van elke zondesmet, in wie de oorspronkelijke Schepping, die in
gerechtigheid en Heiligheid was, opnieuw zal verschijnen, rechtvaardig alsof de
erfzonde nooit was begaan.
De tweede Eva wordt geschapen; en uit haar bloed (dat, met uitzondering
van het element zonde, hetzelfde is als dat wat ons kinderen van Adam maakt),
zal zij ons binnenkort de God-Mens geven, die uit haar voortkomt uit het vlees,
zoals Hij uitgaat van de Vader volgens de eeuwige generatie.
Wat kunnen we doen dan de onvergelijkelijke zuiverheid van Maria in haar
Onbevlekte Ontvangenis bewonderen en liefhebben, wanneer zelfs God, die haar zo
heeft voorbereid om zijn moeder te worden, in het Hooglied tot haar deze
woorden van Liefde zegt: Hooglied 4:7: O mijn Liefste, aan jou is alles mooi, niets ontsiert je schoonheid.
Het is de Heilige God die hier spreekt, die alles ziet en geen spoor,
geen schaduw van zonde vindt. Daarom verheugt Hij zich in haar en bewondert Hij
in haar die gave van Zijn eigen goedheid. We kunnen niet verbaasd zijn dat de
H. Aartsengel Gabriël, toen hij uit de Hemel neerdaalde om haar de Menswording
aan te kondigen, vol bewondering was bij het zien van die zuiverheid, wiens
begin zo glorierijk was en wiens vooruitgang onmetelijk was; en dat hij diep
boog voor deze jonge Maagd van Nazareth, en haar groette: Lucas 1:28: Gegroet Maria, vol van genade! Gabriël,
een Aartsengel, die leeft temidden van de grootste pracht van Gods Schepping,
temidden van alle prachtige Hemelse rijkdommen; die de broeder is van de Engelenkoren
met hun oogverblindende helderheid van ontelbare graden van licht en gratie.
Hij vond op aarde, in een schepsel van een aard beneden die van engelen, de
volheid van genade. Die Genade die aan de engelen was gegeven. Deze volheid van
genade was in Maria vanaf het allereerste moment van haar bestaan. Zij is de
toekomstige Moeder van God, en zij was altijd Heilig, altijd Zuiver, altijd
Onbevlekt.
De eerste 24 dagen van december vallen tijdens de Advent en worden
vertegenwoordigd door de liturgische kleur paars - een symbool van
boetedoening, versterving en een berouwvol hart. De resterende dagen van
december markeren het begin van de Kersttijd. De liturgische kleur verandert in
wit of goud - een symbool van vreugde, zuiverheid en onschuld.
De
Liturgische kleuren (uit kn.nl)
In de katholieke Kerk zijn de kleuren groen, rood, wit, paars en roze het
meest gebruikelijk. De liturgische kleur zwart komt steeds minder vaak voor.
Zilver en goudgeel mogen in plaats van wit gebruikt worden.
Groen: Omdat groen
voor alle dagen waarop er geen bijzondere gedachtenis of feestdag is gebruikt
wordt, is het de vaakst voorkomende liturgische kleur. Groen staat voor hoop en
hoop op het eeuwig leven. In de liturgie wordt groen gezien als de kleur van
het toeleven naar de eerstvolgende feestdag of gedachtenis.
Wit: Wit is de
liturgische feestkleur en wordt gebruikt bij hoogfeesten van Christus, in de
kerst- en paastijd en op feesten van de heilige maagd Maria. Behalve wit zijn
zilveren en goudkleurige gewaden ook toegestaan. Wit staat voor zuiverheid,
reinheid en onschuld.
Rood: Rood
symboliseert het bloed van de martelaren en het vuur van de heilige Geest. Een
priester draagt rood op Palmzondag, Pinksteren en de gedachtenissen van
martelaren die een marteldood gestorven zijn.
Tijdens de uitvaart van een paus dragen priesters ook rood vanwege een
oud Byzantijns gebruik. Sinds 1969 wordt rood ook op Goede vrijdag gedragen als
symbool van het vergoten bloed van Jezus Christus bij zijn lijden en sterven.
Paars: Paars wordt
gebruikt tijdens de advent en de vastentijd en op andere boete- en
voorbereidingsdagen. Bij uitvaarten komt paars ook steeds vaker voor in plaats
van zwart. Paars staat symbool voor boete, inkeer en voorbereiding. De kleur
kan gezien worden als zwart waar licht doorheen gloort.
Roze: Roze is een
bijzondere liturgische kleur omdat hij maar op twee dagen per jaar gedragen
wordt: de derde zondag van de adventstijd (Gaudete) en de vierde zondag van de
veertigdagentijd (Laetare). Die dagen zijn roze omdat het wit van Pasen en
Kerstmis door het paars van de veertigdagentijd of de adventstijd schijnt.
Roze is geen verplichte liturgische kleur. Veel kerken hebben daarom geen
roze gewaden; in plaats daarvan wordt paars gebruikt.
Zwart: Tot 1969
droegen priesters zwart op Allerzielen, Goede Vrijdag en bij begrafenissen. Op
Goede Vrijdag draagt een priester nu rood; op Allerzielen en bij uitvaarten mag
hij ook paars dragen. Zwart is de liturgische rouwkleur en staat voor verdriet
en leegheid.
Blauw: Een priester
in het blauw is een zeldzaamheid – maar blauw kan wel gebruikt
worden in de liturgie. Blauw is de kleur van Maria en wordt in Spanje, Portugal
en Latijns-Amerika op het hoogfeest van de Onbevlekte Ontvangenis gedragen. In
de Filipijnen wordt blauw voor alle Mariafeesten gedragen.
Intentie: Voor het gebedsleven: we bidden dat onze persoonlijke relatie met Jezus Christus gevoed wordt
door Gods Woord en een intens leven van gebed.
Feesten in December
1 ELIGIUS VAN NOYON (+660) – SIMON VAN CYRENE – NAHUM, PROFEET
2 JAN VAN RUUSBROEC (+1381)
3 FRANCISCUS XAVERIUS (+1552) – SEFANJA, PROFEET
4 JOHANNES VAN DAMASCUS (ong. +749)
5 JOHANNA VAN VLAANDEREN (+1244)
6 NICOLAAS VAN MYRA (ong. +350)
7 AMBROSIUS VAN MILAAN (+397)
8 ONBEVLEKTE ONTVANGENIS VAN MARIA – CONSTANTINUS VAN ORVAL (+1145)
9 ABEL, AARTSVADER (ong. -3700)
10 MARIA VAN LORETO (1294)
11 DAMASUS I, PAUS (+384) – MARAVILLAS DE JESUS (+1974) - JOZEF,
AARTSVADER (-18e eeuw)
12 OLV VAN GUADALUPE – JEANNE FRANÇOISE FRÉMIOT DE CHANTAL (+1641)
13 LUCIA VAN SYRACUSE (+304) – AUTBERTUS VAN CAMBRAI (+669)
14 JOHANNES VAN HET KRUIS (+1591)
15 HADEWYCH VAN VLAANDEREN (+1248)
16 MARTELAREN VAN AFRIKA (+362)
17 WIVINA VAN BIJGAARDEN (+12e eeuw) – ISAAK, AARTSVADER (ong. -1700)
18 MARIA IN BLIJDE VERWACHTING
19 JEZUS BEN SIRACH (na -190) - BENJAMIN, AARTSVADER
20 DANIEL VAN DE ATHOS (ong. +1375)
21 PETER FRIEDHOFEN (+1860)
22 HUNGER VAN UTRECHT (+866) – EVERARDUS WITTE (+1950)
23 JOHANNES VAN KENTY (+1473) – ANGELA AUTSCH (+1944)
24 VIGILIE VAN KERSTMIS – ADAM EN EVA (-3760)
25 KERSTMIS : JEZUSÿ GEBOORTE
26 STEFANUS, EERSTE MARTELAAR
27 JOHANNES, APOSTEL EN EVANGELIST
28 ONNOZELE KINDEREN, MARTELAREN
29 THOMAS BECKET, BISSCHOP EN MARTELAAR (+1170) – DAVID VAN JERUZALEM, KONING (ong. -960) – NATHAN, PROFEET (ong. -1000)
30 ANDREAS FAULHABER (+1757)
31 SYLVESTER I, PAUS (+335)
Hoogtepunten
in december:
12 december - OLVrouw van Guadalupe
De H. Maagd Maria verscheen als OLVrouw van Guadalupe in december 1531
aan de H. Juan Diego (1474-1548). Juan Diego was een bekeerde Azteek, die
die dag vroeg in de morgen op weg was naar de kerk van Santiago, in het dorp
Tlatilolco. Hij zag haar verschijning op de Tepeyac heuvel (Mexico-stad). Juan
Diego had op vraag van Maria verschillende Castiliaanse rozen geplukt en in
zijn tilma (mantel) bewaard en ze door Maria laten ordenen. Hij ging naar de
Bisschop, die gevraagd werd een kapel ter ere van Maria te bouwen. Hij werd overtuigd
door het mirakel: de rozen in de tilma hadden een afbeelding van Maria achtergelaten
zoals Juan Diego haar had gezien.
De boodschap van de verschijning: De H. Maagd Maria is onze universele
Moeder, die de ellende, nood en het leed van de mensen kan verzachten.
Bovendien overwon ze de slangengod Quetzalcóatl en de uit slangen bestaande
godin Tonantzin van de Azteken, de voorafspiegeling van Maria die satan onder
haar hiel verpletterd.
Het
gebruik van het plaatsen van de Boom van Jesse
Jesaja
11:1-2: Maar uit de stronk van Isaï (=Jesse) schiet een telg op, een scheut van
zijn wortels komt tot bloei. De geest van de Heer zal op Hem rusten; een geest.
van wijsheid en inzicht, een geest van kracht en verstandig beleid, een geest
van kennis en ontzag voor de Heer.
Boom van Jesse
In kunstwerken wordt de stamboom van Christus (gebaseerd op Matteüs 1)
vaak weergegeven in de vorm van een boom die ontspringt aan Isaï, de vader van
David, en als vrucht de verschillende voorouders van Christus draagt. De
symbolen van de Boom van Jesse vormen een kerstboom om tot een
"stamboom" van Christus, aangezien elk ornament een symbool is van
een voorouder of van een profetie die Zijn komst voorspelt. Enkele van de
symbolen zijn:
* de zon, Christus die eeuwig leven en licht brengt en is gebaseerd op de
profetie van Maleachi
* de stenen tafels van de wet,
* de sleutel van David, symbool van de bevoegdheid welke Christus, de
zoon van David, heeft met betrekking tot het huis van koning David en de
vertrekken en kostbaarheden in dat huis. Met deze sleutel kan alleen hij deuren
openen en sluiten.
* de ster van Bethlehem
* de wortel van Jesse,
* de Ark van Noah, symbool van de doop
* de Ark van het Verbond,
* het altaar voor de brandoffers,
* de appel, symbool van Christus, die de last van de zonde van de mens op
zich nam
* het paaslam, Christus heeft Zich voor ons geofferd als het Paaslam
* de vuurzuil,
* het manna,
* de ster van David, Christus stamt af uit het Koningshuis van David
* de ladder van Jacob, symbool van Christus die de mensheid met God
herenigd
* Jona in de walvis, symbool van dood en verrijzenis
* de Tempel,
* de Kroon en de Scepter,
* het zwaard van Judit
* de brandende braamstruik bij Mozes, Christus werd uit een Maagd geboren
De Advent
en Kerstmis
De liturgie van Advent richt zich op het gedenken van de eerste komst van
Christus in Bethlehem, die onze geest vervolgens richt op de Wederkomst van
Christus aan het einde der tijden. De lezingen richten zich op de mensen van
het Oude Testament die wachten op de Messias, Johannes de Doper, die de weg effent
voor Christus en Hem aankondigt en de Heilige Maagd Maria en haar voorbereiding
op het Moederschap. De Kersttijd begint met de eerste vespers (avondgebed) van
Kerstmis op 24 december en eindigt op de zondag na Driekoningen. Kerstmis en
Pasen zijn de enige plechtigheden met octaven in de herziene kalender. De
Tridentijnse ritus kende vroeger ook een Pinksteroctaaf. Ook andere hoogfeesten
hadden een octaaf.
Een octaaf: is een
periode van acht dagen (week+een dag) waarmee de viering van een Hoogfeest kan
worden verlengd. De achtste dag is de octaafdag.
In het Westen nam gedurende de Middeleeuwen het vieren van een
octaaf bij veel feesten toe. Bij sommige feesten van Heiligen werd alleen de
achtste dag gevierd. Na de vernieuwing van de Romeinse liturgie in
1969/1970 behielden alleen de Hoogfeesten van Pasen en Kerstmis nog
een octaaf. Het Paasoctaaf begint op Paaszondag en eindigt op de
Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid. Het Kerstoctaaf begint op eerste
kerstdag, en eindigt op 1 januari. Het Kerstoctaaf begint met de vespers of met
de vigiliemis van 24 december. Dat hangt ervan af welke viering het eerst
gehouden wordt. (De liturgie van Kerstmis kent vier eucharistievieringen met
eigen lezingen, gebeden en gezangen: de vigiliemis, de nachtmis, de
dageraadsmis, de dagmis.)
Op de octaafdag van Kerstoctaaf (1 januari) vestigt de Kerk sinds het
begin van de 7e eeuw in de Romeinse liturgie de aandacht op de Maagd
Maria. In het Missaal van 1970 wordt deze dag genoemd: octaafdag
van Kerstmis - Maria Moeder van God.
Kerstmis is een Christelijk feest! Zoals een gezin zich gretig
voorbereidt op een baby, zo moeten we ons in Advent voorbereiden op de komst
van het Christuskind. We moeten de Advent vieren als een tijd van verwachting
en verlangen, van bekering en van hoop, en onze gedachten houden bij de
ongelooflijke liefde en nederigheid van onze God door mens te worden door de
Maagd Maria. Laten we niet vergeten een vredige plaats in ons hart te bereiden
waar onze Redder kan komen wonen.
De beste persoon tot wie we ons tijdens de Advent kunnen wenden, is
Maria, de Moeder van Christus en onze Moeder. Ze zag met vreugde en blijheid
uit naar Zijn geboorte, meer dan enige andere mens. Laten we onze houding
spiegelen aan de hare: gebed, zuiverheid en oprechte onderwerping aan Gods wil.
Symbolen
Onbevlekte
Ontvangenis
De bijzondere Genade van
OLVrouw wordt gevierd op 8 december.
H.
Johannes
Dit embleem van de H. Johannes, de 'geliefde Apostel', verwijst naar de
legende van een vergiftigde kelk die hem werd aangeboden bij een aanslag op
zijn leven.
H.
Stefanus
Deze wapens, klaarblijkelijk van Franse oorsprong, worden tentoongesteld
in Dijon. De stenen verwijzen naar de wijze van zijn dood en de palm naar zijn
geestelijke overwinning.
H. Lucia
Dit rijke Siciliaanse meisje werd, na marteling, gedood door een zwaard
dat door haar keel werd gestoken. Het embleem verwijst naar haar voortdurende
toewijding aan Christus - een vroeg symbool van martelaarschap, mogelijk
afgeleid van de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden.
O Maria, zonder zonde ontvangen, bid voor ons
die onze toevlucht tot u nemen.
Devoties:
*Noveen
voor de Onbevlekte Ontvangenis van de H. Maagd Maria (begin op 29 november, feestdag op 8
december)
Inleidend
gebed tot de Onbevlekte Ontvangenis:
O God, die door
de Onbevlekte Ontvangenis van de H. Maagd Maria, een waardige woonplaats voor
Uw Zoon heeft bereid. We smeken U dat we door Haar bemiddeling gezuiverd
worden, omdat zij degene is die U hebt behoed van alle zondesmet, en op die
manier tot U kunnen komen. Door dezelfde Heer Jezus Christus, Uw Zoon, die
leeft en heerst met U in eenheid van de H. Geest, God, in de eeuwen der eeuwen.
Amen.
Dag 1: Inleidend gebed (zie hierboven)
O
Allerheiligste Maagd Maria, die de Heer aangenaam was en tot Zijn Moeder werd
gekozen, onbevlekt in lichaam en geest, in geloof en in liefde. Kijk welwillend
naar mij als ik u aanroep om uw machtige voorspraak. O Allerheiligste Moeder,
die door uw Onbevlekte Ontvangenis, vanaf het eerste moment van uw ontvangenis het
hoofd van de vijand heeft verpletterd, ontvang mijn gebeden. Breng de gunst waar
ik nu om verzoek bij voor Gods troon. (vermeld uw verzoek)
O Maria van de
Onbevlekte Ontvangenis, Moeder van Christus, u had invloed bij uw Goddelijke
Zoon hier op deze aarde en u hebt dezelfde invloed nu in de Hemel. Bid voor mij
en in het bijzonder voor de vervulling van mijn verzoek tot Hem, als het
overeenstemt met de Goddelijke Wil. Ik kom naar u om uw bescherming, O
Allerheiligste Moeder van God; luister alstublieft naar mijn verzoek en nood,
en bevrijd mij van alle gevaar en rampen, eeuwige Glorierijke en H. Maagd
Maria.
Maria, ons
voorbeeld en Moeder, door uw gehoorzaamheid en geduld hebt u ons geleerd hoe we
ware kinderen van God kunnen zijn. Help ons alstublieft door uw machtige
bijstand om al onze zwakheden te overwinnen en perfect onze taak en missie in
ons leven te vervullen. Door uw
meedogende hulp willen we voor altijd in de geest bij u onder het kruis van
Christus staan, zodat we ons ook samen met u, kunnen verheugen in de
overwinning van uw Goddelijke Zoon over zonde en dood.
Help ons in uw Moederlijke
goedheid om trouw te zijn aan het gebed in vereniging met Gods Kerk, zoals u verenigd
was met de Apostelen in het cenakel waar u wachtte op de beloofde H. Geest op
Pinksteren. Met uw genadevolle bijstand zijn we in staat om bij u in de Glorie
van Christusÿ koninkrijk te komen om
samen met u en alle de trouwe gelovigen God eeuwig te loven en te prijzen.
Amen.
Gebed van de
noveen: O Maria, zonder
zonde ontvangen, bid voor ons die onze toevlucht tot U nemen. U bent de
goedheid zelve, O Maagd Maria, U hebt nooit de smet van zonde gekend; U bent de
glorie van Jeruzalem, U, bent de vreugde van Israël, U bent de grote eer van
ons volk, U bent de voorspreekster van zondaars. O Maria, meest voorzichtige
Maagd, O Maria, meest barmhartige Moeder, Bid voor ons, bemiddel voor ons bij
Onze Heer, Jezus Christus.
Dag 2: Inleidend gebed (zie dag 1)
O Maria,
eeuwige Maagd, Moeder van God, Koningin van Engelen en Heiligen, we groeten u
met diepe verering en toewijding en we overwegen uw Onbevlekte Ontvangenis. We
danken u voor uw Moederlijke bescherming en voor de vele zegeningen die we
hebben ontvangen door uw barmhartigheid en machtige voorspraak. In al onze
noden nemen we met grenzeloos vertrouwen onze toevlucht tot u. O Moeder van
Barmhartigheid, ik kom nu tot u zodat u naar mijn gebed zou luisteren. Ik
verzoek u om deze gunst in deze noveen, opdat ik ze zou verkrijgen van uw
Goddelijke Zoon. (vermeld uw verzoek)
O Maria van de
Onbevlekte Ontvangenis, Moeder van Christus, u had invloed bij uw Goddelijke
Zoon hier op deze aarde en u hebt dezelfde invloed nu in de Hemel. Bid voor mij
en in het bijzonder voor de vervulling van mijn verzoek tot Hem, als het
overeenstemt met de Goddelijke Wil. Ik kom naar u om uw bescherming, O
Allerheiligste Moeder van God; luister alstublieft naar mijn verzoek en nood,
en bevrijd mij van alle gevaar en rampen, eeuwige Glorierijke en H. Maagd
Maria.
Maria, ons
voorbeeld en Moeder, door uw gehoorzaamheid en geduld hebt u ons geleerd hoe we
ware kinderen van God kunnen zijn. Help ons alstublieft door uw machtige
bijstand om al onze zwakheden te overwinnen en perfect onze taak en missie in
ons leven te vervullen. Door uw
meedogende hulp willen we voor altijd in de geest bij u onder het kruis van
Christus staan, zodat we ons ook samen met u, kunnen verheugen in de
overwinning van uw Goddelijke Zoon over zonde en dood.
Help ons in uw
Moederlijke goedheid om trouw te zijn aan het gebed in vereniging met Gods
Kerk, zoals u verenigd was met de Apostelen in het cenakel waar u wachtte op de
beloofde H. Geest op Pinksteren. Met uw genadevolle bijstand zijn we in staat
om bij u in de Glorie van Christusÿ
koninkrijk te komen om samen met u en alle de trouwe gelovigen God eeuwig te
loven en te prijzen. Amen.
Gebed van de
noveen: zie dag 1
Dag 3: Inleidend gebed (zie dag 1)
O Heilige Maagd
Maria, glorie van de Christenen, vreugde van de universele Kerk en Moeder van
Onze Heer, spreek voor ons ten beste tot Jezusÿ Heilig Hart. Hij is Uw Zoon en
onze Broeder. O Maria, die door Uw Onbevlekte Ontvangenis in de wereld bent
gekomen vrij van zondesmet, verkrijg voor mij in uw barmhartigheid van Jezus deze
bijzondere gunst waar ik u nu om verzoek. (vermeld uw verzoek)
O Maria van de
Onbevlekte Ontvangenis, Moeder van Christus, u had invloed bij uw Goddelijke
Zoon hier op deze aarde en u hebt dezelfde invloed nu in de Hemel. Bid voor mij
en in het bijzonder voor de vervulling van mijn verzoek tot Hem, als het
overeenstemt met de Goddelijke Wil. Ik kom naar u om uw bescherming, O
Allerheiligste Moeder van God; luister alstublieft naar mijn verzoek en nood,
en bevrijd mij van alle gevaar en rampen, eeuwige Glorierijke en H. Maagd
Maria.
Maria, ons
voorbeeld en Moeder, door uw gehoorzaamheid en geduld hebt u ons geleerd hoe we
ware kinderen van God kunnen zijn. Help ons alstublieft door uw machtige
bijstand om al onze zwakheden te overwinnen en perfect onze taak en missie in
ons leven te vervullen. Door uw
meedogende hulp willen we voor altijd in de geest bij u onder het kruis van
Christus staan, zodat we ons ook samen met u, kunnen verheugen in de
overwinning van uw Goddelijke Zoon over zonde en dood.
Help ons in uw
Moederlijke goedheid om trouw te zijn aan het gebed in vereniging met Gods
Kerk, zoals u verenigd was met de Apostelen in het cenakel waar u wachtte op de
beloofde H. Geest op Pinksteren. Met uw genadevolle bijstand zijn we in staat
om bij u in de Glorie van Christusÿ
koninkrijk te komen om samen met u en alle de trouwe gelovigen God eeuwig te
loven en te prijzen. Amen.
Gebed van de
noveen: zie dag 1
Dag 4: Inleidend gebed (zie dag 1)
O Maria, Moeder
van God, begiftigd met uw Onbevlekte Ontvangenis met de volheid van genade, U
bent uniek onder de vrouwen. U bent zowel Moeder als Maagd: Moeder van Christus
en Maagd van Christus. Ik vraag dat u naar mij kijkt met een liefdevol hart
vanop uw troon en luistert naar mijn gebeden die ik met vol vertrouwen tot u
richt. Verkrijg voor mij de gunst bij Jezus waar ik u nu om verzoek. (vermeld
uw verzoek)
O Maria van de
Onbevlekte Ontvangenis, Moeder van Christus, u had invloed bij uw Goddelijke
Zoon hier op deze aarde en u hebt dezelfde invloed nu in de Hemel. Bid voor mij
en in het bijzonder voor de vervulling van mijn verzoek tot Hem, als het
overeenstemt met de Goddelijke Wil. Ik kom naar u om uw bescherming, O
Allerheiligste Moeder van God; luister alstublieft naar mijn verzoek en nood,
en bevrijd mij van alle gevaar en rampen, eeuwige Glorierijke en H. Maagd
Maria.
Maria, ons
voorbeeld en Moeder, door uw gehoorzaamheid en geduld hebt u ons geleerd hoe we
ware kinderen van God kunnen zijn. Help ons alstublieft door uw machtige
bijstand om al onze zwakheden te overwinnen en perfect onze taak en missie in
ons leven te vervullen. Door uw
meedogende hulp willen we voor altijd in de geest bij u onder het kruis van
Christus staan, zodat we ons ook samen met u, kunnen verheugen in de
overwinning van uw Goddelijke Zoon over zonde en dood.
Help ons in uw
Moederlijke goedheid om trouw te zijn aan het gebed in vereniging met Gods
Kerk, zoals u verenigd was met de Apostelen in het cenakel waar u wachtte op de
beloofde H. Geest op Pinksteren. Met uw genadevolle bijstand zijn we in staat
om bij u in de Glorie van Christusÿ
koninkrijk te komen om samen met u en alle de trouwe gelovigen God eeuwig te
loven en te prijzen. Amen.
Gebed van de
noveen: zie dag 1
Dag 5: Inleidend gebed (zie dag 1)
O Heer, die
door de Onbevlekte Ontvangenis van de Maagd Maria een geschikte woonplaats voor
uw Zoon hebt bereid, . U hebt haar bewaard van alle zondesmet. Verleen dat ik door
haar voorspraak, de gunst verkrijg waar ik nu om verzoek. (vermeld uw verzoek)
O Maria van de
Onbevlekte Ontvangenis, Moeder van Christus, u had invloed bij uw Goddelijke
Zoon hier op deze aarde en u hebt dezelfde invloed nu in de Hemel. Bid voor mij
en in het bijzonder voor de vervulling van mijn verzoek tot Hem, als het
overeenstemt met de Goddelijke Wil. Ik kom naar u om uw bescherming, O
Allerheiligste Moeder van God; luister alstublieft naar mijn verzoek en nood,
en bevrijd mij van alle gevaar en rampen, eeuwige Glorierijke en H. Maagd
Maria.
Maria, ons
voorbeeld en Moeder, door uw gehoorzaamheid en geduld hebt u ons geleerd hoe we
ware kinderen van God kunnen zijn. Help ons alstublieft door uw machtige
bijstand om al onze zwakheden te overwinnen en perfect onze taak en missie in
ons leven te vervullen. Door uw
meedogende hulp willen we voor altijd in de geest bij u onder het kruis van
Christus staan, zodat we ons ook samen met u, kunnen verheugen in de
overwinning van uw Goddelijke Zoon over zonde en dood.
Help ons in uw
Moederlijke goedheid om trouw te zijn aan het gebed in vereniging met Gods
Kerk, zoals u verenigd was met de Apostelen in het cenakel waar u wachtte op de
beloofde H. Geest op Pinksteren. Met uw genadevolle bijstand zijn we in staat
om bij u in de Glorie van Christusÿ
koninkrijk te komen om samen met u en alle de trouwe gelovigen God eeuwig te
loven en te prijzen. Amen.
Gebed van de
noveen: zie dag 1
|