Vraag 15: Aartsbisschop, wat we willen begrijpen is de mate van uw
veroordeling van wat ons is geleerd over de Verlichting. Hoe kunt u het zo
anders zien dan wat onze academici en wat onze hele samenleving ons heeft
geleerd over de glorie en het goede van de Franse Revolutie,
vrijheid, gelijkheid, broederschap? Kunt u een diepe duik nemen in dit
onderwerp en ons iets geven om ons in staat te stellen uw positie beter te
begrijpen?
Zoals alles wat niet van God
komt, is ook het Verlichtingsdenken leugenachtig en vals, aangezien het een
onbereikbaar paradijs op aarde belooft, een menselijke utopie gebaseerd op een
immanentisme dat in tegenspraak is met de objectieve realiteit van een
persoonlijke en transcendente God. De principes van de Verlichting zijn
hersenschimmen: groteske vervalsingen. Maçonnieke vrijheid is een vrijheid
binnen wat wordt toegestaan; Maçonniek broederschap is een pact tussen
samenzweerders tegen God; Maçonnieke gelijkheid is een ellendige afvlakking van
de individualiteit en een verloochening van de sociale en religieuze orde. En
het is ook veelbetekenend dat dezelfde mensen die gelijkheid propageren, het lidmaatschap
van de vrijmetselaarsloge ook beschouwen als een voorrecht dat hen in een
positie van morele superioriteit plaatst ten opzichte van de niet-ingewijde
massa's.
Vraag 16: De
revolutie in Frankrijk, de Franse revolutie, bracht een monumentale verandering
teweeg in de sociale en politieke structuur van Europa. Het maakte een einde
aan de monarchieën. Het bracht de democratieën binnen. Die revolutie hebben we
nu de afgelopen 200 jaar geërfd. Het lijkt erop dat we nu aan de vooravond
staan van een laatste grote revolutie die ons van het idee van democratieën
of afzonderlijke staten naar het idee van een enkele, verenigde, wereldstaat
zal brengen. Kunt u iets zeggen over dit huidige vooruitzicht?
De moderne staat is ontstaan
uit de politieke, sociale en religieuze samenzwering van de Maçonnieke sekten
die het Koningschap van Onze Heer wilden annuleren, eerst uit de burgerlijke
samenleving door middel van de Franse Revolutie, en vervolgens uit de Kerk door
middel van het Tweede Vaticaans Concilie. Het concept van democratie en
volkssoevereiniteit is niet alleen een bedrog voor het volk, maar is ook
ontstaan in een anti-Katholieke en antichristelijke context, in duidelijke
tegenstelling tot de macht van soevereinen als een plaatsvervangende
uitdrukking van de macht van God over openbare aangelegenheden.
In de Christelijke orde staat de
Soeverein in de plaats van Christus in tijdelijke zaken, en het gezag van de
Soeverein beweegt zich binnen de grenzen van de natuurwet, de goddelijke wet en
de positieve wet die de Soeverein moet bepalen. Het concept van het
gemeenschappelijk welzijn is onlosmakelijk verbonden met de natuurwet en met de
geopenbaarde Waarheid, en is als zodanig van toepassing in alle tijden en
plaatsen; terwijl in de moderne staat de massa's beslissen wat goed is op basis
van een op zijn minst schijnbare numerieke meerderheid of, zoals tegenwoordig
gebeurt, in de paradox van een meer georganiseerde minderheid die zich
ideologisch opdringt dankzij de medeplichtigheid van de media en de economische
potentaten.
Het helse plan om het
Christendom op te heffen kon de vernietiging van de Katholieke monarchieën niet
buiten beschouwing laten, zoals in de afgelopen tweeënhalve eeuw heeft
plaatsgevonden. En bij gebrek aan onveranderlijke principes die het leven van
burgers regelen volgens de Katholieke moraal, is de Vrijmetselarij in staat
geweest hele generaties te corrumperen, hen te indoctrineren in een vals
concept van vrijheid, in wiens naam het de mens opstandig heeft gemaakt tegen
de door God gewilde orde - Hiërarchie is een heilige orde - en de mens
weerspannig heeft gemaakt voor de Verlossing die onze Heer heeft bereikt.
Vrijheid van godsdienst, samen
met de rampzalige vrijheid van pers en mening, diende ook om het idee te
insinueren dat de mens moreel vrij is om welke geloofsovertuiging of ideologie
dan ook te omarmen, zonder dat deze keuze enige gevolgen heeft voor de eeuwige
bestemming van zijn onsterfelijke ziel en het lot van de hele samenleving.
Het is duidelijk dat dit
concepten zijn die na eeuwen van hersenspoeling moeilijk te begrijpen zijn voor
de mentaliteit van onze tijdgenoten, vooral nadat het Tweede Vaticaans Concilie
deze concepten had goedgekeurd en de veroordelingen van deze ideeën van de
Kerk, die verdiend waren, ontkende.
In die zin kunnen we geloven dat
de Nieuwe Wereldorde zichzelf zal organiseren in een synarchie, een enkele
regering, waarin de macht aanvankelijk zal worden gedelegeerd aan een kleine
kring en zich vervolgens zal transformeren in een tirannie die zal worden
geleid door de Antichrist. Laten we niet vergeten dat Satan maar al te goed
weet hoe effectief het monarchale systeem is in de uitoefening van bestuur: wat
hij niet accepteert is dat degene die regeert Jezus Christus moet zijn door
middel van Zijn vertegenwoordiger, want ook hierin wil Satan de plaats van de
Zoon van God innemen.
Vraag 17: Excellentie,
u heeft voor ons een soort grimmig beeld geschetst van een grote uitdaging voor
onze mensheid, voor onze tradities, voor ons begrip van onze vrijheid en het
mogelijke verlies van die vrijheid. Hebt u iets van hoop voor ons in de visie
die u hebt voor onze mogelijke toekomst terwijl we deze geweldige uitdagingen
aangaan?
Ik zou het hart willen
versterken van iedereen die naar mij luistert, door de woorden te gebruiken die
ik al vele malen eerder heb gebruikt. Het is voldoende om de woorden van Onze
Heer port¿ inferi non pr¿valebunt (de poorten van de Hel zullen niet zegevieren)
te herhalen om rust te vinden. Dit zijn woorden die we goed kennen, en op
basis daarvan weten we dat de uiteindelijke overwinning aan God toebehoort.
Maar terwijl we nadenken over eschatologische waarheden, is het ook
begrijpelijk dat we ons zorgen maken over ons meer onmiddellijke lot, dat wil
zeggen, wat er de komende maanden en jaren met ons zal gebeuren. We zijn
bezorgd om onze geliefden, onze kinderen , onze ouderen. We maken ons zorgen
over wat er over een paar weken met ons zal gebeuren, want elke dag leggen
degenen die regeren nieuwe normen, beperkingen en verplichtingen op. En als
veel factoren ons doen denken dat we de eindtijd naderen, vermindert dit ons
lijden voor het heden en de nabije toekomst niet.
Mijn eerste gedachte gaat uit
naar de woorden van Onze Heer: Wees niet bang voor hen die wel het
lichaam maar niet de ziel kunnen doden. Wees liever bang voor hem die in staat
is zowel ziel als lichaam om te laten komen in de Gehenna. (Matteus
10:28) Het leven van Genade, vriendschap met God en het veelvuldig ontvangen
van de Sacramenten zijn voor ons een onoverwinnelijk medicijn tegen de
geestelijke plaag die de mensheid treft. Laten we niet bang zijn voor de
dreigende bedreigingen: als de duivel brult, betekent dit dat de Heer hem niet toestaat
te bijten. We hebben aan onze zijde de Allerheiligste Maagd, zij die onze
Moeder en Onze Koningin is. We vertrouwen onszelf en onze dierbaren aan Haar
bescherming toe, in de zekerheid dat Ze weet hoe ze die vraatzuchtige leeuw
moet slaan zoals hij verdient. Stel u tegen hem teweer, gesterkt door
uw geloof, in het besef dat uw broeders en zusters, waar ook ter wereld, onder
hetzelfde leed gebukt gaan. (1Petrus 5:9).
Vraag 18: Dank
u, Aartsbisschop, voor deze hoopvolle woorden. Nu stel ik mijn laatste vraag. U
hebt een klein aspect buiten beschouwing gelaten. Afgezien van de pandemie, de
vaccins, het gezondheidspaspoort, maken veel Katholieke gelovigen zich zorgen
over het lot van die gemeenschappen die gebonden zijn aan de oude Mis. Wat kunt
u zeggen over het lot van deze gemeenschappen en de oude manier van bidden in
de katholieke Kerk waar zovelen zich zorgen over maken?
Ook in dit geval heeft de
brullende leeuw die dreigt met vergelding en excommunicatie nu geen tanden. De
gelovigen en de Priesters hebben heel goed begrepen dat zijn dreigementen, zijn
iconoclastische woede en zijn nu flagrante haat tegen de Katholieke Mis hem
hebben geopenbaard voor wie hij werkelijk is. Wat kan hij in mogelijks doen met
een Priester die het Heilig Offer blijft vieren? Hem een opschorting van zijn
bevoegdheden geven (a divinis) of hem zelfs excommuniceren? Hem uit de parochie
gooien? Hem reduceren tot de lekenstaat? Dit zal goede Priesters er niet van
weerhouden hun apostolaat in clandestiniteit voort te zetten, met nederigheid
en standvastigheid. Het is niet de eerste keer en misschien ook niet de
laatste. En degenen die hebben begrepen wat er op het spel staat - eeuwige
redding - zullen zich niet laten intimideren door het ongepast geschreeuw
vanuit Santa Marta. (waar Bergoglio woont)
Ik dring er ook bij de gelovigen
op aan om deze Priesters dankbaar te verwelkomen en te helpen, en hen aan te
moedigen niet toe te geven bij vervolging. Ik nodig de gelovigen uit om
huisaltaren op te richten, waarrond ze met hun broeders en zusters in Geloof
kunnen verzamelen om zich te voeden met het Brood der Engelen. De onmetelijke
genaden van de Heilige Mis zullen overvloedig uitgestort worden over onze
kleinere gemeenschappen, over de Kerk en over de wereld. Laten we bidden dat de
goede geestelijken trouw mogen blijven aan hun roeping, zodat de lauwen in het
Goddelijke Voedsel de moed mogen vinden om het Woord te verkondigen, ten
gepaste tijde en ten ongepaste tijde, zodat degenen die de waarde van hun
Priesterzalving zijn vergeten, zich bekeren en hun wegen veranderen.
In vervolging vermenigvuldigen
genaden zich altijd, geestelijke blindheid opent zich voor de contemplatie van
het Ware en het Goede, en de hardheid van het hart versmelt tot gehoorzaamheid
aan Gods stem.
+ Carlo Maria Viganò, Aartsbisschop
15 augustus 2021
Tenhemelopneming van de H. Maagd Maria
artikel uit:insidethevatican
|