We hebben gekeken naar enkele voorwaarden
om Gods inspiraties in ons leven vrucht te laten dragen, ze te voelen en erop
te reageren opdat we ze steeds meer kunnen ontvangen om op die manier geleid te
worden en bewogen te worden door de H. Geest. De hierboven genoemde voorwaarden
zouden onvolledig zijn zonder een laatste toevoeging. Deze voorwaarde is
kinderlijke Liefde voor OLVrouw. Van alle geschapen wezens is de H. Maagd Maria
degene die het meest leefde in de schaduw van de H. Geest.
Maria's hele leven was een
volmaakte daad van instemming met alle werkingen van de H. Geest in haar, en
dit leidde haar tot een steeds vuriger en steeds hogere graad van Liefde. Marias
Liefde groeide gestaag omdat de H. Geest geen weerstand in haar ontmoette.
Maria is onze Moeder in de orde
van genade. Als zodanig geeft ze ons de volheid van genade die de hare is. En
ik denk dat van alle gaven die Maria schenkt aan degenen die zich als haar
kinderen erkennen, en haar in hun huis opnemen naar het voorbeeld van de H. Johannes
(Joh 19:27), de kostbaarste gave een aandeel is in haar totale beschikbare
genade, haar vermogen om zich door de H.
Geest te laten leiden zonder weerstand te bieden.
Maria geeft ons haar nederigheid,
haar vertrouwen in God, haar totale overgave aan Gods Wil, haar stilte en haar
innerlijk luisteren naar de H. Geest. Dit betekent dat één van de zekerste
manieren, om de aanwijzingen in praktijk te brengen, is om heel ons geestelijk
leven aan OLVrouw toe te vertrouwen. Ze zal ons leren wat ze zo goed beoefende:
alle inspiraties van genade duidelijk herkennen, met volle vertrouwen ontvangen
en ze in praktijk brengen met totale trouw, waardoor God wonderen van Liefde bewerkt
in ons leven, zoals Hij deed in het leven van Zijn nederige dienstmaagd.
Bijlagen
Een gebed door Kardinaal Mercier:
Ik ga je een geheim vertellen
over Heiligheid en geluk. Laat elke dag 5 min je fantasie de vrije loop, sluit
je ogen voor alles wat ze zien en sluit je oren voor van al het lawaai van de
wereld, zodat je je kunt terugtrekken in het Heiligdom van je gedoopte ziel, de
Tempel van de H. Geest. Spreek tot die H. Geest en zeg tot Hem:
H. Geest, ziel van mijn ziel, ik aanbid U. Verlicht
mij, leid mij, versterk en troost mij. Vertel me wat ik moet doen en beveel me
om het te doen. Ik beloof me te onderwerpen aan alles wat U van mij verlangt, en
om alles te accepteren dat U met mij laat gebeuren. Toon me gewoon wat Uw wil
is. Amen.
Als je dit doet, zal je leven rustig,
vredig en stil zijn, zelfs temidden van problemen. Want genade zal worden gegeven
om elke stress te evenaren, samen met kracht om het te dragen, genade die je
naar de poorten van het Paradijs zal brengen, vol verdienste. Een dergelijke
onderwerping aan de H. Geest is het geheim van Heiligheid.
Vrijheid en onderwerping:
Er is een ernstige vraag die aan
de basis ligt van alles wat in dit boek is gezegd: hoe kan de mens vrijheid
verzoenen met onze onderwerping aan God? We hebben het dikwijls gehad over de noodzaak
volgzaam zijn aan Gods Wil, ons laten leiden door de H. Geest, enzovoort. Men
kan tegenwerpen dat we in dat geval slechts marionetten in Gods handen zijn.
Waar is onze verantwoordelijkheid en vrijheid?
Zo'n angst is vals. Het zou zelfs
de ernstigste bekoring van de duivel kunnen zijn om mensen van God te scheiden.
We moeten ervan overtuigd zijn dat hoe meer we ons onderwerpen aan God, hoe
vrijer we zijn. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dit enige manier is waarop we
echt vrij zijn: door God te gehoorzamen. Dit feit is moeilijk te bevatten en
zal altijd een beetje een mysterie blijven, maar een reeks punten kan ons
helpen begrijpen waarom dit waar is.
1. Gehoorzaamheid aan God maakt
van ons geen marionetten. Geleid worden door Gods geboden en door inspiraties
van de Geest betekent niet vliegen op automatische piloot zonder iets te doen
te hebben. Het laat ruimte om onze volledige vrijheid uit te oefenen, verantwoordelijkheid,
initiatief, enzovoort. Maar in plaats dat het gebruik van onze vrijheid
willekeurig is, of geregeerd door onze grillen, leidt God het op de manier die
het beste voor ons is. Het wordt een samenwerking met Gods genade, een samenwerking
die al onze menselijke vermogens van wil, intelligentie, rede en dergelijke
vereist.
2. God is onze Schepper, en Hij
is het die ons op ieder moment in stand houdt als vrije wezens. Hij is de bron
van onze vrijheid; en hoe afhankelijker we van God zijn, hoe meer die vrijheid uit
Zijn bron voortvloeit. Afhankelijk zijn van een andere mens kan een beperking
zijn; maar afhankelijk zijn van God is geen beperking, want God is oneindig, en
oneindig goed. Het enige wat Hij ons "verbiedt", is hetgeen wat ons weerhoudt
vrij te zijn, wat onze vervulling als mensen die in staat zijn om lief te
hebben en vrij bemind te worden verhindert, het vinden van ons geluk in de Liefde
belemmert. De enige grens die God ons oplegt, is het feit dat we geschapen
zijn. We kunnen niets anders van ons leven maken, zonder onszelf ongelukkig te
maken, waarvoor we zijn geschapen: om Liefde te ontvangen en Liefde te geven.
3. Wat is vrijheid? Het betekent
niet dat je je grillen de vrije loop laat, maar dat je je in staat stelt te
doen wat het beste, mooiste en meest diepgaande in onszelf naar boven laat
komen, in plaats van verstikt te zijn door meer oppervlakkige dingen zoals onze
angsten, zelfzuchtige gehechtheden of onwaarheid. Als wij ons onderwerpen aan
God, zal die onderwerping een soort omhulsel verwijderen dat ons gevangen
houdt, om plaats te maken voor alles wat waarachtig is in ons.
Als we ons onderwerpen aan Gods Wil,
zal die zeker in strijd zijn met een deel van onszelf. Maar dit verleden is het
negatieve deel van ons, dat ons beperkt en waarvan God ons geleidelijk aan van verlost.
Gods Wil is nooit tegengesteld aan wat goed in ons is: ons streven naar
waarheid, leven, geluk, en de volheid van Liefde. Onderwerping aan God snoeit
dingen in ons, maar verwijdert nooit het beste wat in ons is: onze diepe,
positieve ambities. Integendeel: het ontwaakt en versterkt ze, oriënteert ze en
bevrijdt ze van obstakels die hun vervulling in de weg staan.
4. Ervaring bevestigt dit: mensen
die met de Heer door het leven gaan en laten zich door Hem laten leiden ervaren
een groeiend gevoel van vrijheid. Hun hart is niet beperkt of verstikt, maar breidt
zich uit en "ademt" steeds vrijer. God is oneindige Liefde. Het wordt
niet beperkt. Zij die met God op tocht gaan, voelen zich vrij; ze voelen dat ze
niets te vrezen hebben, dat ze niet onderworpen zijn aan controle, maar dat integendeel
alles aan hen onderworpen is, omdat alles meewerkt voor hun bestwil, of het nu
gunstige of ongunstige omstandigheden zijn, goed of slecht.
Ze hebben het gevoel dat alles
van hen is omdat ze Gods kinderen zijn; dat niets hen kan beperken, omdat God
hun toebehoort. Ze zijn niet onderworpen aan voorwaarden, maar kunnen altijd
doen wat ze willen, want wat ze willen is Liefhebben, en dat is altijd binnen
hun macht. Niets kan hen scheiden van de God die ze liefhebben; en ze voelen dat
zelfs als ze in de gevangenis zouden zitten, ze net zo gelukkig zouden zijn,
want geen enkele kracht in de wereld kan hen van God scheiden.
5. De echte oplossing voor het
probleem ligt niet op het niveau van filosofie, maar in het leven zoals wij het
beleven. Op het niveau van filosofie kunnen we altijd vermoeden dat er een
tegenstrijdigheid moet zijn tussen onze vrijheid en Gods Wil. Uiteindelijk
hangt alles af van waar we ons situeren met betrekking tot God. Elke
tegenstelling tussen onze vrijheid en Gods wil wordt volledig opgelost als onze
relatie met God een Liefdesrelatie wordt, en het kan niet op een andere manier
worden opgelost.
Als mensen van elkaar houden,
verenigen ze vrijwillig hun wil en zijn ze afhankelijk van elkaar; en hoe
nauwer ze met elkaar verbonden zijn en afhankelijk zijn van elkaar, hoe
gelukkiger en vrijer zijn ze. Adolescenten vinden het niet prettig om
afhankelijk te zijn van hun ouders, omdat dat soort afhankelijkheid zwaar op
hen weegt; ze zouden liever autonoom zijn en helemaal niemand nodig hebben.
Maar kleine kinderen (en volgens
het Evangelie moeten we allemaal een kinderlijk vertrouwen hebben) zijn in
tegenstelling niet alleen volledig afhankelijk hun ouders, maar is hun afhankelijkheid
een uitwisseling van Liefde. Wanneer ze alles ontvangen van hun ouders, is
het eigenlijk hun Liefde die ze
ontvangen en accepteren, en ze daarop reageren ze door lief te hebben. Hun
manier van liefhebben bestaat uit de vreugde om te ontvangen en hun Liefde tot
hun ouders te betuigen, volledig en ongedwongen.
6. Dit alles betekent dat als we
de (schijnbare) tegenstellingen tussen Gods Wil en onze vrijheid willen
oplossen, we de H. Geest moeten vragen om de genade om God meer lief te hebben,
en het probleem lost zichzelf op. God liefhebben is het meest veeleisende van
alles het is vereist een totale gave: Heb de Heer, je God, lief met heel je
hart, met heel je ziel, en met al je kracht. Maar tegelijkertijd is dit het
minst beperkende van allemaal: God liefhebben is geen beperking, omdat Zijn
pracht en Zijn schoonheid zo groot zijn dat Hem liefhebben oneindig geluk
betekent. God is oneindig goed, zodat Hem liefhebben je hart niet beperkt, maar
oneindig vergroot.
Aan de andere kant, als we dit
perspectief van Liefde zouden verliezen, als de relatie tussen God en mens slechts
een relatie van schepper tot schepsel, meester tot dienaar, was, dan zou het
probleem onoplosbaar worden. Niets anders dan Liefde kan de tegenstelling
tussen twee vrijheden oplossen: alleen Liefde maakt het mogelijk twee vrijheden
vrij te verenigen. Liefhebben betekent onze vrijheid vrijelijk verliezen; maar
dat verlies is winst, want het geeft de Ander aan ons en geeft ons aan de
Ander. God liefhebben betekent onszelf verliezen om God te vinden en bezitten, en
uiteindelijk onszelf in Hem vinden.
Matteüs 10:39: Wie zijn leven probeert te behouden zal het
verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van Mij, die zal het behouden.