SOEKOT of
LOOFHUTTENFEEST
De
zeven dagen van Soekot - gevierd door in de soeka te wonen, de arba minim
(vier soorten) te nemen en ons te verheugen - is de feestdag waarop we ons
blootstellen aan de elementen in overdekte hutten, ter herdenking van Gods die
onze voorouders onderdak bood toen ze van Egypte naar het Beloofde Land reisden.
Soekot viert ook het binnenhalen van de oogst. De Vier Soorten drukken onze
eenheid en ons geloof in de alomtegenwoordigheid van God uit. Na de plechtige
Hoge Feestdagen is het een tijd van vreugde en geluk.
Arba
minim: Een palmtak (lulav), twee wilgen (aravot), minimaal drie
mirten (hadassim) en een citroen (etrog).

De zeven feestdagen van Soekot vallen op 15 Tishrei tot 21 Tishrei (20-27
september 2021. De zeven dagen van Soekot worden gevolgd door Shemini
Atzeret/Simchat Torah (27-29 september 2021).
Waarom
Soekot zo belangrijk is:
Wanneer we ons tijdens Soekot blootstellen aan de elementen
in met groen bedekte hutten, herdenken we God die onze voorouders beschutte terwijl ze
van Egypte naar het Beloofde Land reisden. De Vier Soorten drukken onze eenheid
en ons geloof uit in de alomtegenwoordigheid van God uit. Na de plechtige Hoge
Feestdagen is Soekot een tijd van vreugde en geluk.
De eerste twee dagen zijn jom tov en is werk verboden. Er
worden 's avonds kaarsen aangestoken en feestelijke maaltijden worden
voorafgegaan door Kiddush en bevatten
challah gedoopt in honing. De rest
van de dagen zijn quasi-feestdagen, bekend als chol hamoed. We wonen in de soeka en nemen elke dag de vier soorten
(behalve op de sjabbat, wanneer we de vier soorten niet nemen).
Van alle Joodse feestdagen is Soekot de enige waarvan de
datum geen historische gebeurtenis lijkt te herdenken. De Torah verwijst ernaar
met twee namen: Chag HaAsif (´Oogstfeest¡)
en Chag HaSukkot (´Loofhuttenfeest¡),
die elk een reden voor het feest uitdrukken.
In Israël groeien de gewassen in de winter en zijn ze in
het late voorjaar klaar voor de oogst. Sommige blijven een paar maanden op het
veld staan om te drogen en zijn pas in het vroege najaar klaar voor de oogst.
Chag HaAsif is een tijd om waardering
uit te spreken voor deze oogst.
De naam Chag HaSukkot
herdenkt de tijdelijke woningen die God maakte om onze voorouders te beschermen
op hun weg uit Egypte (het verwijst naar de tenten waarin ze woonden voor hun
40-jarige trektocht door de Sinaï-woestijn).
Het feest van Soekot:
Vijf dagen na Jom Kippoer wordt Soekot gevierd, die een
week duurt. Soekot viert het binnenhalen van de oogst en herdenkt de
wonderbaarlijke bescherming die God gaf aan de kinderen van Israël toen ze
Egypte verlieten. We vieren Soekot door te verblijven in een met gebladerte
bedekte tent (bekend als een soeka) en door de "Vier Soorten" (arba
minim) te nemen, vier speciale soorten vegetatie.

De
eerste twee dagen zijn yom tov, en is werken verboden. s Avonds
worden kaarsen aanstoken en feestelijke maaltijden worden voorafgegaan door Kiddush en inclusief challah gedoopt in honing.
De
tussenliggende dagen zijn bekend als Chol Hamoed. We wonen in de soeka en nemen de vier soorten elke dag
van Soekot (behalve op Shabbat, wanneer we de vier soorten niet nemen).
De
laatste twee dagen zijn een aparte feestdag: Shemini Atzeret /
Simchat Torah.
Verblijf
in de Soeka:
Zeven dagen en nachten lang eten we al onze maaltijden in
de soeka en beschouwen het verder als onze thuis. Gelegen onder de blote hemel,
bestaat de soeka uit ten minste drie muren en een dak van onbewerkte
natuurlijke vegetatie - meestal bamboe, dennentakken of palmtakken.
Het doel is om zoveel mogelijk tijd in de soeka door te
brengen, waarbij je op zijn minst alle maaltijden in de soeka eet - vooral de
feestmaaltijden op de eerste twee avonden van het feest, wanneer we minstens een
mezonot (bolvormig broodje op basis van granen) eten in de soeka. De Chabad-praktijk
is om niets te eten of te drinken buiten de soeka. Sommige mensen slapen zelfs
in de soeka (dit is niet de gewoonte van Chabad).
Arba minim is een mannenplicht. Voor vrouwen is het
optioneel maar aangemoedigd. De beste plaats om deze mitswa te doen is de soeka,
het hutje in de buitenlucht.
Houd de palmtak in je rechterhand. Kijk naar het oosten en
zeg: Gezegend bent U, Heer onze God, Koning van het Universum, die ons heeft
geheiligd met Zijn geboden en ons heeft geboden met betrekking tot het nemen
van de palmtak en rest van takken (loelav).
Pak de citroen (etrog) in je linkerhand.
[Op de eerste dag van Soekot (of de eerste keer op Soekot
dat je dit mag doen), zeg je op dit punt: Gezegend bent U, Heer onze God,
Koning van het Universum, die ons het leven heeft geschonken, ons heeft
ondersteund en ons in staat heeft gesteld deze gelegenheid te bereiken.]
Breng de palmtak en rest van takken en citroen samen - je
hebt de mitswa gedaan!
Het is de gewoonte om de arba minim in alle zes richtingen
te zwaaien - zuid, noord, oost, omhoog, omlaag en west. Neem je arba minim mee
naar de synagoge voor de ochtenddiensten. We zwaaien ze opnieuw tijdens het Hallel-gebed en steken ze in de lucht en
gaan rond in de synagoge tijdens de Hosha'anot-ceremonie.
Joodse eenheid is een van de centrale thema's van Soekot.
De vier soorten die je vasthoudt symboliseren vier soorten Joden, met
verschillende niveaus van Torah kennis en naleving. Het samenbrengen van hen
vertegenwoordigt onze eenheid als natie - ondanks onze externe verschillen. Deel
dus je arba minim in deze geest van
eenheid met je Joodse vrienden en buren!
Achtergrondinfo
bij de Soeka:
Veertig jaar lang, terwijl onze voorouders de
Sinaï-woestijn doorkruisten voordat ze het Heilige Land binnengingen, omringden
en zweefden wonderbaarlijke "wolken van glorie" hen tegen de gevaren
en ongemakken van de woestijn. In de woorden van het vers (Leviticus 23:42-43):
"Gedurende een periode van zeven dagen zult u in loofhutten wonen. Elke
inwoner van de Israëlieten zal in hutten wonen, opdat uw [volgende] generaties
zouden weten dat ik de kinderen van Israël in hutten heb laten wonen toen Ik ze
uit het land Egypte voerde. Ik ben de Heer, uw God.
Sindsdien gedenken we de goedheid van God en bevestigen we
opnieuw ons vertrouwen in Zijn voorzienigheid, door te "wonen" in een
soeka voor de duur van het Soekot-feest, van de 15e tot de 22e van de
Hebreeuwse maand Tisjrei.
Een soeka is in wezen een buitenhut die is bedekt met
vegetatie, bekend als sechach.
De Vier
Soorten
Een andere viering van Soekot is het nemen van de vier
soorten: een etrog (citroen), een lulav (palmblad), drie hadassim (mirtetakjes) en twee aravot (wilgentakjes).
Op elke dag van het festival (behalve Shabbat) nemen we de
vier soorten, reciteren er een zegen over, brengen ze samen en zwaaien ze in
alle zes richtingen: rechts, links, vooruit, omhoog, omlaag en achteruit. De
wijzen van de Midrasj vertellen ons dat de vier soorten de verschillende
persoonlijkheden vertegenwoordigen die de gemeenschap van Israël vormen, wiens
intrinsieke eenheid we op Soekot benadrukken.
|