Marcel Broesterhuizen, wat is immanente
gerechtigheid?
Recent is een Nederlandse
vertaling uitgekomen van een boek dat vier jaar geleden is geschreven door de
aartsbisschop van Mechelen, Léonard. Er is heel wat tumult rondom een passage
uit dit boek ontstaan,omdat Léonard AIDS daarvan zei dat men dat hoogstens een
vorm van "immanente gerechtigheid" zou kunnen noemen. Naar aanleiding
van deze uitspraak is veel geroepen, veel emotie geuit, maar mogelijk ook
weinig nagegaan waar het nu precies om gaat. Ik zou daar een viertal
opmerkingen over willen maken.
Léonard zegt in zijn uitspraak
dat voor hem AIDS geen straf van God is, en dat hij niet wenst te redeneren in
dat soort termen. In het citaat heeft Léonard het over AIDS ten gevolge van
promiscue seks: ook in dat geval mag en kan men niet van straf spreken. Toch
leggen de commentaren een verband met "straf", vanwege het gebruik
van het woord "gerechtigheid". Reden dus om na te gaan wat
"immanente gerechtigheid" is. Het is een niet geheel exacte vertaling
van een wat verwarrend begrip.
"Immanent" duidt erop
dat het gaat om iets dat binnen de natuurlijke, geschapen orde ligt, iets dat
opgesloten is in de aard van de dingen. "Immanent" staat tegenover
"transcendent", een begrip waarmee we datgene aanduiden dat boven de
materiële, geschapen werkelijkheid uitstijgt, voor gelovigen God. Bij immanente
gerechtigheid is dus geen factor van buitenaf, ook God niet, rechtstreeks als
uitvoerder van een vonnis betrokken.
"Immanente
gerechtigheid" is een vertaling van het Franse "justice immanente".
Dit begrip is het eerst gebruikt door de negentiende-eeuwse Franse
socialistische filosoof Proudhon: hij duidde ermee aan dat bepaalde
ontwikkelingen in economie en maatschappij vanzelf tot bepaalde gevolgen ten
positieve of ten negatieve leidden. Het kapitalisme leidt er vanzelf en
onstuitbaar toe dat de rijken steeds rijker en de armen steeds armer worden, en
het lot dat de armen treft leidt er vanzelf toe dat zij in opstand komen. In
die zin wreekt het kapitalisme zichzelf, er is geen enkele rechter voor nodig
die er een oordeel over uitspreekt. In die zin betekent "justice"
iets anders dan gerechtigheid zoals wij dat in het Nederlands gebruiken. Het
gaat om een moreel neutrale gebeurtenis die in de aard van de dingen besloten
ligt.
Proudhons begrip "justice
immanente" gaat terug op de filosofie van de pre-Socratische filosoof
Anaximander van Milete. Hij was geïnteresseerd in het fenomeen van evenwicht in
de natuur. In zijn voorstelling waren alle gebeurtenissen in de natuur als
leden van een gerechtshof, die bij elke verstoring van het evenwicht in de
natuur als een tegenreactie uitspraken waardoor het evenwicht in de natuur zich
kon herstellen. Negatieve, ongewenste gebeurtenissen vinden plaats wanneer een
verstoring van het evenwicht binnen de natuur zich wreekt.
Het is niet moeilijk om
verschillende fenomenen in de wereld van vandaag te noemen, waarin menselijk
handelen zichzelf in deze zin "wreekt". In het verleden wreekte het
gebruik van bepaalde drijfgassen in spuitbussen zich door het verdwijnen van de
ozonlaag. Excessief gebruik van fossiele brandstof wreekt zich door het
broeikaseffect. Overvloedig gebruik van dierlijke vetten wreekt zich in hart-
en vaataandoeningen. Zeggen we daarmee dat het verdwijnen van de ozonlaag, het
broeikaseffect en hart- en vaataandoeningen iets te maken hebben met
gerechtigheid of vonnis? Nee, doorgaans waren mensen zich niet bewust van de
gevolgen. Dit soort gedragingen krijgt pas een ethische dimensie als men er
willens en wetens mee doorgaat.
Het begrip "justice
immanente" is ook gebruikt - en daar zit een belangrijke bron van
onduidelijkheid - door psychologen, in navolging van de Franse psycholoog Jean
Piaget. Piaget constateert dat kinderen op een bepaalde leeftijd ervan
overtuigd zijn dat goed gedrag vroeg of laat zal worden beloond en verkeerd
gedrag bestraft. Als kinderen dan iets vervelends overkomt, dan moet dat wel
ergens een straf voor zijn. Niet alleen kinderen denken zo, ook veel
volwassenen, en het heeft de eeuwen door religieuze mensen steeds voor een
probleem geplaatst: hoe kan bijvoorbeeld iemand als Job zoveel ellende over
zich heen krijgen als hij toch een rechtvaardig mens en geen zondaar is?
Uiteindelijk is het toch "boontje komt om zijn loontje", of
"eigen schuld, dikke bult". In de wijze waarop Piaget het begrip
"justice immanente" is gaan gebruiken, zit dus wel een component van
moreel oordeel en van onbarmhartigheid maar dat is dus niet de oorspronkelijke
betekenis van het begrip. Uit de context van Léonards uitspraak is het mijns
inziens duidelijk dat hij dit soort justice immanente niet bedoelde.
Naar mijn mening is het dan ook
onjuist aan Léonard te verwijten dat hij een moreel oordeel over mensen met
AIDS uitspreekt. Hij heeft alleen willen zeggen dat promiscue sex tot een
verspreiding van AIDS heeft geleid. En zijn betoog kan - zoals uit de context
van zijn uitlating zelf en vanuit latere interviews duidelijk wordt - zeer
zeker niet worden toegepast op mensen die door andere oorzaken AIDS hebben,
zoals kinderen van moeders met AIDS, verkrachte vrouwen, mensen die
bloedtransfusie hebben ondergaan met besmet bloed.
Uitspraken
·
De aardbeientaart die ik in mijn gezicht kreeg was best lekker, maar de
aanslag van de dames van Femen was de aangenaamste.
·
Een drama moet vandaag herdacht worden. Eergisteren was het de 25ste
verjaardag van de abortuswet in België.
·
Als twee mannen of twee vrouwen fiscale zekerheid nastreven, zijn er
andere formules dan het homohuwelijk.
·
We zeggen dat minderjarigen niet mogen trouwen, geen huis mogen kopen,
maar ze zouden plots wel rijp genoeg zijn het moment van hun dood te kiezen?
·
Roger Vangheluwe beseft niet voldoende wat hij heeft aangericht. Hij
verdoezelt zijn gedrag zelfs. Dat schijnt nogal typisch te zijn voor
pedofielen.
·
Ik vind het vreemd om van het verplichte celibaat te spreken, want
niemand is verplicht om Priester te worden.
·
Men beschouwt mij als aartsconservatief - hoe kan het ook anders als
aartsbisschop?
·
Aids is geen straf van God, maar hoogstens een soort immanente
gerechtigheid, een beetje zoals we op het ecologische vlak soms de rekening
gerepresenteerd krijgen voor wat het milieu aandoen.
·
De Belgische bisschoppen hebben schuld bekend (voor de pedofiliezaken
binnen de Kerk), met overtuiging, maar dat hoeven we toch niet elke week te
doen?
·
Mochten we de mensen tot priester wijden die het meest bereid zijn om
zich volledig in te zetten, dan zouden we honderden vrouwen moeten wijden. Maar
het mannelijke en vrouwelijke speelt een grote rol in de bijbelse openbaring.
Christus stelt zich voor als bruidegom die met de mensheid en zijn kerk trouwt.
De kerk is voor hem zijn bruid. Dat is de enige reden waarom hij onder zijn
talloze volgelingen - zowel mannen als vrouwen - alleen de mannen uitkiest om
hem te vertegenwoordigen. Een bisschop draagt niet voor niets een ring. Het
geeft aan dat hij meer is dan een prefect van een departement. Het geeft aan
dat hij Christus vertegenwoordigt als de bruidegom van de kerk. Ik ben in
zekere zin getrouwd met mijn bisdom. Uit
De Standaard, 15 april 2006
·
Jezus deed buitengewone aanspraken op de gelijkheid met God. Niemand
anders in de religieuze geschiedenis zei ooit 'wie mij ziet, ziet de Vader'.
Hij vereiste dingen die alleen God kan vragen. Eender wie die ons zou vragen
hem liever te zien dan onze vrouw en kinderen, zouden we beschouwen als een
gevaarlijke goeroe. De Vader gaf de Zoon de kans tot het uiterste te gaan in
zijn liefde voor de mensen. 'God heeft Hem die de zonde niet kende, voor ons
eengemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden
worden', schrijft Paulus (2 Kor 5,21).
De Zoon moest in de diepste afgrond neerdalen opdat Hij elke menselijke
zwakheid, eenzaamheid en zonde zou kunnen dragen en overstijgen. De liefde van
de Zoon ging zover dat hij ook onze ervaring van de stilte en de
afwezigheid van God deelde en doorstond.
Vergelijk het met onze huidige ervaring van het atheïsme. Vele mystici, zoals
Teresa van Avila, Theresia van Lisieux en zelfs moeder Teresa kenden zo'n
nachtervaring van godverlatenheid. Dat was de prijs voor de redding van de
wereld, opdat niets a priori zou zijn verloren. Als er één vorm van eenzaamheid
en ellende was die God niet kon bereiken en recupereren, zou dat sterker zijn
dan Gods liefde.
De verrijzenis ligt zo mogelijk nog moeilijker dan de kruisdood. Ze is
allesbehalve vanzelfsprekend. Maar het ontstaan van de evangelies en de
ontwikkeling van de eerste kerk zouden zonder de verschijning van de Verrezene
nog een groter mysterie zijn. Als alles eindigde met het kruis en het graf, hoe
konden die bange en weinig gecultiveerde leerlingen de religieuze en
burgerlijke overheden dan ooit zo uitdagen met de verkondiging? Iets ongehoords
moet aan de oorsprong van dat geloof hebben gelegen. Uit Tertio, 19 maart 2006
|