De vier Kardinalen dienden de dubia privé in, gevolgd door
een openbare brief ("Op zoek naar duidelijkheid: een pleidooi om de knopen
los te maken in Amoris Laetitia") in november 2016, waarin ze Franciscus
vroegen om verschillende leerstellige punten te verduidelijken. De eerste dubia
vroeg naar de ontvangst van de Sacramenten door gescheiden en hertrouwde
personen. De openbare brief vroeg naar fundamentele kwesties van het Christelijk
leven en verwees naar de encycliek Veritatis Splendor van Paus Johannes Paulus
II. In april 2017, na geen antwoord op hun brief te hebben ontvangen,
verzochten de Kardinalen om een ontmoeting met Franciscus, maar werd geen
antwoord gegeven op dit verzoek.
Op 7 april 2018 nam Burke, samen met Brandmüller en
Schneider, deel aan een conferentie die het door Duitse Bisschoppen voorgestelde
schema verwierp om gescheiden en hertrouwde Katholieken de H. Communie te laten
ontvangen. Onder verwijzing naar hoofdstuk 19 van het Evangelie van Matteüs,
betwistte hij het idee dat iedereen, inclusief de Paus, de bevoegdheid had om
gescheiden en hertrouwde Katholieken als volwaardige leden van de Kerk te
aanvaarden. Tijdens de conferentie sprak Burke de overtuiging uit dat een
"openbare correctie" van een Paus in dwaling kan plaatsvinden nadat
een persoonlijke correctie werd genegeerd of afgewezen. Uit plichtsbesef mag men
de Paus ongehoorzaam zijn, zei Burke. Hij voegde eraan toe dat "de Paus
van Rome alleen van de wet kan afzien met als doel het doel van de Kerkelijke wet
te behouden, en nooit om haar te ondermijnen."
In een interview op 6 september zei Burke dat hij
mede-ondertekenaar van de dubia Caffarra's "diepe droefheid" deelde
dat op de dubia nooit een reactie was ontvangen, en vroeg zich af of een
dergelijke droefheid bijdroeg aan zijn dood. "De dubia moet vroeg of laat
een reactie krijgen", zei Burke. "Het is een simpel antwoord: ja of
nee. Dat is alles. Het is niet ingewikkeld."
(Noot: De Italiaanse Kardinaal Carlo Caffarra stierf op
6/9/2017 op 79-jarige leeftijd. Hij was zeer uitgesproken in zijn verdediging
van de Katholieke leer over het huwelijk, contraceptie, abortus en homoseksualiteit.)
Palliatieve
zorg en euthanasie
Op een conferentie van 23 juli 2011 over zorg aan het
levenseinde, gesponsord door de St. Gianna Physician's Guild, zei Burke dat
lijden er niet voor zorgt dat een persoon minder betekenis krijgt in zijn
leven, en evenmin geeft het de overheid het recht om beslissen of die persoon
moet leven of sterven: "Het maakt niet uit hoeveel een leven wordt
verminderd, of het lijden dat de persoon ondergaat, dat leven vereist het grootste
respect en de grootste zorg. Het is nooit goed om een leven uit te roeien
omdat het op de een of andere manier onder zware last gebukt gaat."
(Noot: wat niet betekent dat als alle middelen ter genezing zijn uitgeput, als alle behandelingen werden toegepast, en er dan nog een extreem gebrek is aan levenskwaliteit, met een einde in zicht, er niet mag ingegrepen worden door pijnmedicatie te verhogen die tot het overlijden leidt.)
Priesterbroederschap
St Pius X re-integratie
In 2012, tijdens onderhandelingen tussen de
traditionalistische Priesterbroederschap St Pius X, die zich niet in volledige gemeenschap
bevindt met de Heilige Stoel, sprak Burke het optimisme uit dat de leden van het
Priesterbroederschap zich zouden verzoenen met het Vaticaan. Hij verwees naar
de leden van het Priesterbroederschap als mensen die Liefde hebben voor het Katholieke
Geloof en de Heilige Liturgie. De gesprekken mislukten uiteindelijk. In juli
2017 zei Burke dat het Priesterbroederschap "in schisma" was en dat
het "niet legitiem was om de H. Mis bij te wonen of de Sacramenten in een
kerk van hen te ontvangen", en dat trouwe Katholieken hun liturgieën moesten
vermijden. Hij bekritiseerde de openheid van Paus Franciscus jegens het
Priesterbroederschap en verklaarde dat "er geen canonieke verklaring voor
is, en het is gewoon een anomalie", want hoewel ze niet werden
geëxcommuniceerd, waren ze ook niet in volledige gemeenschap met de Kerk.
Opmerkingen
over de H. Mis
In een Apostolische brief van juli 2007, Summorum
Pontificum, gaf Paus Benedictus XVI toestemming voor een breder gebruik van de
traditionele H. Mis, die grotendeels buiten gebruik was geraakt door de
hervormingen van het Tweede Vaticaans Concilie en de introductie van de H. Mis
van Paus Paulus VI, of de Novus Ordo. Het herstel van alle of sommige delen van
de traditionele H. Mis wordt door Burke ondersteund als onderdeel van een
"hervorming van de hervorming", waarbij hij wijzigingen aanbrengt in
wat hij ziet als tekortkomingen in de uitvoering van de nieuwere H. Mis van Paus
Paulus VI. In 2012 zei Burke het volgende over de liturgische veranderingen die
plaatsvonden na het concilie:
Er was
een verandering van de vorm en ontdoen van delen van de ritus die naar mijn
oordeel te veel waren. Je kunt een levende realiteit, de aanbidding van God
zoals God heeft gewild dat we Hem aanbidden, niet wegnemen en ermee knoeien
zonder het geweld aan te doen en zonder op een of andere manier het
geloofsleven van de mensen te schaden.
Burke verwees naar Summorum Pontificum als "de meest
schitterende bijdrage van het Pontificaat van Paus Benedictus XVI." Door
de jaren heen heeft Burke regelmatig de traditionele vorm van de H. Mis
opgedragen, waaronder het regelmatig uitvoeren van wijdingen voor de ICKSP en het
Priesterbroederschap van St Petrus, beide traditionalistische groepen waarvan
de Priesters alleen de oudere vorm van de Mis aanbieden.
Op 2 maart 2011 zei Burke dat te veel Priesters en Bisschoppen
schendingen van liturgische normen als iets onbelangrijks beschouwen, terwijl
het in feite "ernstige misbruiken" zijn die het Geloof van Katholieken
schaden. Hij bekritiseerde een waargenomen gebrek aan eerbied in de manier
waarop de moderne liturgie soms wordt uitgevoerd, en verklaarde: "Als we
dwalen door te denken dat wij het middelpunt van de liturgie zijn, zal de H. Mis
leiden tot geloofsafval."
In een interview uit 2015 herhaalde Burke zijn bezorgdheid
dat de mens het middelpunt van de H. Mis is geworden, en zei: "Op veel
plaatsen werd de H. Mis erg Priestergericht, het was als de 'priestershow'. Dit
soort misbruik leidt tot een verlies van het gevoel van het Heilige, waardoor
het essentiële mysterie uit de H. Mis wordt weggenomen. De realiteit van
Christus Zelf die op het Altaar neerdaalde om Zijn offer op Golgotha te
brengen, gaat verloren." Burke beschuldigde de modernisering van de
liturgie na het Tweede Vaticaans Concilie voor de afnemende Misopkomst.
"In sommige gevallen werd het voor mensen zelfs
moeilijk te verdragen vanwege illegale toevoegingen, vreemde agenda's en persoonlijkheden
van Priesters en Congregaties die binnendrongen in de liturgie tot het punt dat
mensen begonnen te denken dat de H. Mis een soort sociale activiteit was... Als
je begrijpt wat de H. Mis werkelijk is - Christus Zelf die uit de Hemel
neerdaalt om het Kruisoffer van Golgotha te vernieuwen - hoe zou je er dan
niet op zondag kunnen zijn?" vroeg hij zich af.
Burke veroordeelde Traditionis
custodes, een motu proprio van juli 2021 uitgegeven door Paus Franciscus
dat Summorum Pontificum effectief terugdraaide door beperkingen te stellen aan Priesters
die de traditionele vorm van de H. Mis aanbieden. Hij zei dat hij de bewering
in het document niet kon begrijpen dat de Novus Ordo-vorm de "unieke
uitdrukking" van de Romeinse ritus van de H. Mis brengt, omdat de
traditionele vorm "een levende vorm van de Romeinse ritus is en dat altijd
is gebleven." Terwijl Franciscus de traditionele H. Mis beschreef als iets
dat een instrument was geworden om een schisma in de Kerk te bevorderen, zei
Burke dat hij dergelijke tendensen in de praktijk niet had gezien. Hij beweerde
dat het document van de Paus "gekenmerkt was door hardheid" jegens
degenen die de H. Mis in de oudere vorm bijwonen en bekritiseerde het feit dat
het onmiddellijk van kracht werd, wat volgens hem de betrokkenen onvoldoende
tijd gaf om de betekenis ervan te bestuderen. Burke verklaarde dat Paus Franciscus niet de bevoegdheid had om de
traditionele H. Mis te elimineren.
Antinomianisme
De bijeenkomst van de Bisschoppensynode 2012 concentreerde
zich op "De nieuwe evangelisatie". In schriftelijke opmerkingen voor
de synode bekritiseerde Burke "antinomianisme", de overtuiging dat
genade christenen vrijstelt van gehoorzaamheid aan de morele wet, en stelt dat
het "een van de ernstigste wonden van de huidige samenleving" is en
verantwoordelijk is voor de legalisering van "intrinsiek kwaadaardige"
acties zoals abortus, embryonaal stamcelonderzoek, euthanasie en het
homohuwelijk.
Uitleg
van antinomianisme (uit: gotquestions.org)
Het woord antinomianisme is afgeleid van
twee Griekse woorden, anti, hetgeen tegen betekent, en nomos,
hetgeen wet betekent. Antinomianisme betekent tegen de
wet. Theologisch gezien is antinomianisme het geloof dat er voor Christenen
geen morele wetten zijn waarvan God verwacht dat zij zich daar aan houden.
Antinomianisme gebruikt een Bijbelse leer om tot een niet-Bijbelse conclusie te
komen. De Bijbelse leer is dat Christenen zich niet aan de wet van het Oude
Testament hoeven te houden om gered te worden. Toen Christus stierf op het
kruis, vervulde Hij de wet van het Oude Testament (Rom 10:4, Gal 3:23-25, Ef
2:15). De niet-Bijbelse conclusie is dat er geen morele wetten zijn waarvan God
verwacht dat Christenen daaraan gehoorzamen.
De apostel Paulus kreeg met antinomianisme te maken in Rom 6:1-2 Betekent
dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? Dat in
geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen
leven? De meest-voorkomende aanval op de leer van verlossing door genade
alleen is dat deze verlossing de zonde in de hand zou werken. Mensen vragen
zich wellicht af: "Als ik gered wordt door genade en al mijn zonden worden
vergeven, waarom zou ik dan niet zondigen zoveel als ik wil? Maar zulke
gedachten zijn niet de vrucht van een
ware bekering, want een ware bekering brengt juist een grotere wil
tot gehoorzamen voort geen afname van gehoorzaamheid. Gods wil en ook onze
wil, wanneer we vernieuwd zijn door Zijn Geest is dat we er naar streven om
niet te zondigen. Uit dankbaarheid voor Zijn genade en vergeving,
willen we Hem behagen. God heeft ons Zijn oneindig gulle geschenk van
verlossing door Jezus gegeven (Joh 3:16, Rom 5:8). Onze reactie daarop moet
zijn dat wij ons leven aan Hem wijden uit liefde, eerbied en dankbaarheid voor
wat Hij voor ons heeft gedaan (Rom 12:1-2). Antinomianisme is niet-Bijbels,
omdat het de betekenis van Gods genadige gunst verkeerd toepast.
Een tweede reden dat antinomianisme niet-Bijbels is, is dat er wel een morele wet is waarvan God van ons verwacht dat we
daar aan gehoorzamen. 1 Joh 5:3 vertelt ons: Want God liefhebben
houdt in dat we ons aan Zijn geboden houden. Zijn geboden zijn geen zware
last. Wat zijn dit voor geboden waarvan God verwacht dat wij ons daar aan
houden? Het zijn de geboden van Christus Heb de Heer, uw God, lief met heel
uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en
eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze
twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat
(Matt 22:37-40). Nee, we staan niet onder de wet van het Oude
Testament. Ja, we staan wel onder de wet van Christus. De wet van Christus is
geen lange lijst van verplichtingen. Het is een wet van liefde. Als we van God
houden met heel ons hart, onze ziel, ons verstand en onze kracht, zullen we
niets doen om Hem te ontstemmen. Als we van onze naasten houden zoals we van
onszelf houden, doen we niets om hen te schaden. Gehoorzamen aan de wet van
Christus is geen vereiste om verlossing te verdienen of behouden. De wet van
Christus is wat God verwacht van een Christen.
Antinomianisme staat haaks op alles wat de Bijbel onderricht. God verwacht van
ons dat we ons leven laten kenmerken door moreel gedrag, integriteit en liefde.
Jezus Christus heeft ons bevrijd van
de zware verplichtingen van de wet van het Oude Testament, maar dat is geen
vrijbrief om te zondigen het is een verbond van genade. We moeten er naar
streven om de zonde te overwinnen en rechtvaardigheid te koesteren, en op de
Heilige Geest te vertrouwen om ons te helpen. Het feit dat we uit
genade bevrijd zijn van de verplichtingen van het Oude Testamentische wet moet
tot gevolg hebben dat we ons leven leiden in gehoorzaamheid aan de wet van
Christus. 1 Joh 2:3-6 zegt: Dat wij God kennen weten we doordat we
ons aan Zijn geboden houden. Wie zegt: Ik ken Hem maar zich niet aan Zijn
geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem. In wie zich aan Gods
Woord houdt, is Zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden; hierdoor weten we
dat we in Hem zijn. Wie zegt in Hem te blijven, behoort in de voetsporen van
Jezus te treden.
Islam
en immigratie
In een interview op 20 juli 2016 zei Burke dat er
"geen twijfel over bestaat dat de islam de wereld wil overheersen",
en dat westerse samenlevingen moeten terugkeren naar hun Christelijke wortels.
Burke zei dat het voor iedereen "die geen vrede heeft met het idee om
onder een islamitische regering te staan", redelijk was om
"bang" te zijn voor een dergelijk vooruitzicht. Hij sprak voorafgaand
aan de publicatie van een nieuw boek, Hope for the World: To Unite All Things
in Christ. In het boek zegt Burke:
De islam is een religie die volgens haar eigen
interpretatie ook de staat moet worden. De Koran, en de authentieke
interpretaties ervan die door verschillende experts in de Koranwetgeving worden
gegeven, is voorbestemd om de wereld te overheersen. ... In werkelijkheid is er
geen plaats voor andere religies, ook al kunnen ze worden getolereerd zolang de
islam er niet is in geslaagd zijn soevereiniteit over de naties en over de
wereld te vestigen.
Aartsbisschop Diarmuid Martin van Dublin zei dat Burke's
opmerkingen nutteloos waren in een tijd dat Europa nog wankelde in de nasleep
van een reeks terreuraanslagen.
Voor de presidentsverkiezingen van 2016 in de VS had Burke
een ontmoeting met Steve Bannon, een naaste adviseur van Donald Trump die sterk
gekant is tegen illegale immigratie en moslimimmigratie. De twee mannen zouden
op zijn minst af en toe contact met elkaar hebben gehad. Na de overwinning van
Trump zei Burke dat hij niet "dacht dat de nieuwe President zich zou laten
inspireren door haat bij zijn behandeling van het immigratievraagstuk". In
2017 had Burke een ontmoeting met de rechtse Italiaanse nationalist Matteo
Salvini, hoofd van de Italiaanse Liga Noord en een tegenstander van Paus
Franciscus over immigratie en dialoog met moslims.
Op 17 mei 2019 herhaalde Burke zijn kritische kijk op de
islam en de grootschalige immigratie van moslims naar het Westen. Hij zei dat
sommige moslims in de VS "hun eigen rechtsorde hebben opgezet",
waarmee ze "zich verzetten tegen het legitieme gezag van de staat".
Hij citeerde specifiek een boek met de titel No Go Zones: Hoe de Shariawet naar
een nabije buurt bij je komt, van voormalig Breitbart News-verslaggever Raheem
Kassam. Burke herhaalde zijn overtuiging dat de islam "gelooft dat ze
voorbestemd is om de wereld te overheersen" en zei dat het middel "tegen
grootschalige moslimimmigratie in feite, wat mij betreft, een verantwoorde
uitoefening van iemands patriottisme is."
Seksueel
misbruik door geestelijken
Op 16 augustus 2018 beschreef Burke de aanhoudende
schandalen over seksueel misbruik in de Kerk als "een afvalligheid van Geloof".
Hij voegde eraan toe dat "het voornamelijk begint met het idee dat er
legitieme seksuele activiteit buiten het huwelijk kan zijn, wat natuurlijk volledig
onjuist is." Burke riep op tot gebed en eerherstel te midden van de
crisis. In 2019 zei Burke dat er een beroep moet gedaan worden op "lekengelovigen
die goed zijn voorbereid" in het omgaan met gevallen van seksueel misbruik
" om het probleem van het misbruik van geestelijken door de Kerk te
onderzoeken en te helpen uitzoeken tot op de bodem, terwijl hij ook verklaarde
dat elke groep mensen het onderzoek van misbruikzaken uiteindelijk moet
rapporteren aan de Paus en aan hem verantwoording moet afleggen.
In 2019 zou Burke, samen met andere invloedrijke Katholieke
leiders in de VS, aanzienlijke geldelijke giften hebben ontvangen van de Bisschop
van West Virginia, Michael J. Bransfield, die ontslag had genomen na
beschuldigingen van seksueel wangedrag. De giften waren vergoed door het bisdom.
Burke zei dat de giften die hij had ontvangen "royaal" waren maar
"niet overdadig" en dat hij ze had gebruikt om liefdadigheidsdonaties
te doen.
Verklaring
van waarheden
Op 10 juni 2019 publiceerden Burke, Kardinaal Jānis Pujats
en de Kazachse Bisschoppen Schneider, Tomasz Peta en Jan Paul Lenga een Verklaring
van waarheden met 40 punten waarin ze beweerden de traditionele Kerkleer te
bevestigen. De Bisschoppen schreven dat een dergelijke verklaring noodzakelijk
was in een tijd van bijna universele leerstellige verwarring en desoriëntatie.
Specifieke passages in de verklaring hadden impliciet betrekking op
verschillende geschriften van Paus Franciscus, en sommige werden gezien als
kritiek of zelfs oppositie. De verklaring stelt dat "de religie geboren
uit geloof in Jezus Christus" de "enige religie is die door God
positief is gewild", schijnbaar verwijzend naar een document dat op 4
februari door Paus Franciscus werd ondertekend, genaamd "Menselijke
Broederschap", waarin staat dat de "diversiteit van religies door God
is gewild. Na recente wijzigingen in de Catechismus van de Katholieke Kerk om
zich tegen de doodstraf te verzetten, stelt de verklaring dat de Kerk
"geen fout heeft gemaakt" door te leren dat civiele autoriteiten
"legaal de doodstraf mogen uitoefenen" wanneer dit "echt
noodzakelijk" is en om de "rechtvaardige orde van samenlevingen te
bewaren.