*Het punt van dit werk en het Christelijke leven als geheel
is niet een last en gezwoeg, maar vreugde.
*Tijd heeft een doel. De betekenis van een zin wordt
duidelijk als we er een punt aan het einde van zetten. Hetzelfde geldt voor het
leven.
*Als we hopen, vertrouwen we op God. Wanneer we wanhopen of
twijfelen, kiezen we ervoor om in plaats daarvan op onszelf te vertrouwen.
*De sociale media van tegenwoordig hebben een enorm en
bijna onmiddellijk vermogen om druk uit te oefenen op elk geselecteerd doelwit.
Als een doel als 'goed' wordt beschouwd, is het rechtvaardigen van de middelen
om het te bereiken gewoon een kwestie van marketing. En dit nodigt uit tot een
subtiele, chronische vorm van liegen - het bewerken en bewerken van informatie
- om de gewenste resultaten te krijgen.
*We zijn op reis naar een Hemelse thuis en we hebben alle
hulp nodig die we kunnen krijgen.
*De huidige geest van ons land maakt ons bezorgd. Het is
een verstandige verleiding. Hoe kan één persoon of een kleine groep mensen het
verschil maken? Hoe kunnen we dingen veranderen en vernieuwen zodat onze
kinderen opgroeien in een betere wereld? Hoe kunnen we in vreugde leven en het
algemeen welzijn dienen als zuurdesem, in een cultuur die niet langer deelt wat
we geloven? Het antwoord op die vraag komt voort uit een eenvoudig historisch
feit: op een rustige zondagmorgen tweeduizend jaar geleden wekte God Jezus van
Nazareth op uit de dood. Dit kleine moment, onzichtbaar voor enig menselijk
oog, zette de wereld op zijn kop en veranderde de geschiedenis voor altijd. Het
bevestigde Jezusÿ overwinning op de dood en het kwaad. Het bevrijdde de
levenden en doden die in slavernij waren van hun zonden. Een anonieme oude
homilie voor Stille Zaterdag, sprekend met de stem van Jezus Christus,
herinnert ons aan de volledige betekenis van Zijn Verrijzenis:
Ik ben jullie God, die omwille van jullie je Zoon is
geworden. Uit liefde voor jullie en voor je nakomelingen, beveel ik nu op Mijn
eigen gezag iedereen die in slavernij wordt gehouden naar voren te komen,
iedereen die zich in duisternis bevindt om verlicht te worden, iedereen die
slaapt om op te staan. Ik beveel je, O slaper, om wakker te worden. Ik heb jullie
niet geschapen om als gevangene in de Hel te worden vastgehouden. Sta op uit de
dood, want Ik ben het leven van de doden. Sta op, werk van Mijn handen, jij die
naar Mijn beeld werd geschapen. Sta op, laten we deze plaats verlaten, want jij
bent in Mij en Ik ben in jou; samen vormen we slechts één persoon en we kunnen
niet gescheiden worden. Jezus stond op uit de dood zodat we ons bij Hem en Zijn
overwinning konden voegen.
Gelovigen weten dat Jezus niet alleen toen overwon, in
Jeruzalem. Hij zal ook in Koninklijke Glorie komen aan het einde der tijden,
wanneer Hij de levenden en de doden zal oordelen. Bij de wederkomst van
Christus zal Zijn Koninkrijk volledig komen. Zijn heerschappij zal compleet
zijn. De tijd waarin we ons bevinden is een tussenperiode. We kunnen het
moeilijk hebben als we Jezus willen volgen, maar we herinneren ons ook de grote
overwinningen van onze Koning: de overwinning in het verleden en de overwinning
die zeker zal komen. En die overwinningen geven ons hoop. Hoop!
*Natuurlijk zondigen we allemaal, maar de onwil om enige
verantwoordelijkheid voor onze zonden op zich te nemen, impliceert een dieper
beschadigde geest.
*Christenen hebben veel goede redenen om te hopen.
Optimisme is een andere zaak. Optimisme gaat ervan uit dat het vroeg of laat
vanzelf ten goede komt. Hoop heeft zulke illusies niet.
*Laffe vrede is gevuld met angst. Het vermijdt conflicten
door ontwijking en compromissen. Laffe vrede is een grote bekoring voor ons
allen in deze tijd. We voelen ons 'gevestigd' en gesetteld in het Amerikaanse
leven, en we vinden het leuk. We willen liever onze voorrechten niet verliezen
of de manier waarop dingen zijn onveranderd laten, en daarom willen we Christus
minder ijverig volgen om vast te houden aan ons comfort. Maar dit soort vrede
houdt nooit stand. Het is een leugen. En naarmate onze cultuur vijandiger wordt
tegenover de vormen van ernstig Katholiek geloof, zal het onmogelijk zijn om ze
te handhaven.
*Wat mensen geloven - of niet geloven - over God helpt om
vorm te geven aan wat ze geloven over anderen. En wat zij over anderen geloven,
schept het kader voor het openbare leven van een land. Traditioneel heeft een
breed Christelijk geloof de basis gelegd voor de morele consensus van de
Amerikanen.
|