4 Aartsbisschop
Charles J. Chaput
Charles Joseph Chaput OFMCap (Concordia, 26
september 1944) is een Amerikaanse prelaat van de
Katholieke Kerk. Hij was Aartsbisschop van Philadelphia en diende van
2011 tot 2020. Hij was eerder Aartsbisschop van Denver (1997-2011)
en Bisschop van Rapid City (1988-1997).
Chaput is een kapucijner Franciscaan . Als lid
van de Prairie Band Potawatomi Nation, is hij de tweede inheemse Amerikaan
die tot Bisschop werd gewijd in de VS en de eerste inheemse Amerikaan die Aartsbisschop
werd.
Charles Chaput werd geboren in Concordia ,
Kansas, een van de drie kinderen van Joseph en Marian Helen Chaput. Zijn
vader was een Frans-Canadees die afstamde van de Franse H. Koning
Lodewijk IX. Zijn moeder was een inheemse Amerikaanse van de Prairie
Band Potawatomi-stam; zijn grootmoeder van moederskant was het laatste lid van
het gezin dat in een reservaat woonde. Chaput zelf werd op jonge
leeftijd ingeschreven in de stam en nam de naam Pietasa ("ruisende
wind") aan. Zijn Potawatomi-naam is "de wind die de
bladeren van de boom ritselt", terwijl zijn Siouxnaam "goede
adelaar" is.
Op 13-jarige leeftijd besloot hij Priester te
worden en ging naar de St. Francis Seminary High School in Victoria,
Kansas.
In 1965, op 21-jarige leeftijd, trad Chaput toe tot
de Orde van de Minderbroeders Kapucijnen, een tak van de Franciscanen,
in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1967 behaalde hij een Bachelor
of Arts graad in filosofie aan het St. Fidelis College Seminary in Herman,
Pennsylvania. Op 14 juli 1968 legde hij zijn plechtige professie als
kapucijner monnik. In 1970 behaalde hij een Master of Arts-graad in
religieus onderwijs aan het Capuchin College in Washington, DC.
Priesterschap
Chaput werd tot Priester gewijd op 29 augustus
1970. Hij ontving een Master of Arts graad in de theologie van
de Universiteit van San Francisco in 1971. Van 1971 tot 1974 was hij
leraar in theologie en geestelijk begeleider bij zijn alma mater, St.
Fidelis College.
Chaput werd in 1977 verkozen tot provinciaal vicaris voor
de provincie Kapucijnen in Midden-Amerika, en werd later secretaris en
penningmeester van de provincie in 1980 en chief executive en provinciale
minister in 1983. Hij behoorde tot een groep inheemse Amerikanen die Paus
Johannes Paulus II begroette toen hij de laatste bezocht Phoenix,
Arizona, tijdens zijn reis in 1987 naar de VS.
Bisschoppelijke carrière
Bisschop van Rapid City
Op 11 april 1988 werd Chaput door Paus Johannes Paulus
II benoemd tot Bisschop van Rapid City, South Dakota . Hij werd
op 26 juli ingewijd. Hij was de tweede Priester van Indiaanse afkomst die tot Bisschop
werd gewijd in de VS. Hij koos als zijn Bisschoppelijk motto :"Zoals
Christus de Kerk heeft liefgehad" (Efeziërs 5:25).
Aartsbisschop van Denver
Op 18 februari 1997 werd Chaput aangesteld als de
Metropolitaanse Aartsbisschop van Denver, Colorado. In 2007 hield Chaput
de openingstoespraak bij het Augustine Institute in Denver, een door hem
gerunde graduaatschool die hij actief heeft ondersteund. Sinds 2008 is hij
Bisschoppelijk moderator van de Tekakwitha-conferentie.
Aartsbisschop van Philadelphia
Op 19 juli 2011 werd Chaput benoemd tot Aartsbisschop van Philadelphia,
Pennsylvania. Op 17-19 augustus gaf hij catechese op de Wereldjongerendagen
2011 in Madrid, Spanje, vergelijkbaar met de functie die hij vervulde
op de Wereldjongerendagen 2008 in Sydney. Op 14 november
2014, tijdens de najaarsvergadering van de Conferentie van Katholieke
Bisschoppen van de VS , werd Chaput verkozen als afgevaardigde naar
de 2015 Synode van Bisschoppen over het Gezin, in afwachting van goedkeuring
door het Vaticaan. Hoewel Chaput een historisch belangrijke zetel
leidde en zijn vijf directe voorgangers kardinalen waren, werd hij niet tot
Kardinaal benoemd door Paus Benedictus.
Politiek
Chaput spoort Katholieken aan om een "actievere,
vocale en moreel consistente rol" te spelen in het politieke proces, met
het argument dat persoonlijke overtuigingen niet kunnen worden gescheiden van
publieke overtuigingen. In actie te treden zonder beide te verminderen. In
plaats van burgers te vragen hun religieuze en morele overtuigingen opzij te
zetten omwille van de openbare orde, gelooft Chaput dat de Amerikaanse
democratie afhangt van een volledig betrokken burger, inclusief religieuze
gelovigen, om goed te functioneren.
Chaput heeft verklaard dat absolute loyaliteit aan de
leerstellingen van de Kerk over fundamentele, bio-ethische en leerstellige
kwesties van de natuurwet (zoals abortus) een hogere prioriteit voor Katholieken
moet zijn dan hun identiteit als Amerikanen, hun partijlidmaatschap, het
standpunt van hun partij over andere kwesties en de wet van het land. Dit is zo omdat voor een Katholiek
loyaliteit aan God, zijn allerhoogste belang en Zijn verwachtingen belangrijker
zijn dan welke andere identiteit dan ook. Hij zegt dat Martelaren en Belijders
daarvan hebben getuigd.
Met betrekking tot de vraag of Katholieke politici die
legale abortus steunen, in tegenstelling tot de leer van de kerk,
de H. Communie moet worden ontzegd , heeft Chaput geschreven dat,
hoewel het weigeren van de Eucharistie een "zeer ernstige zaak" is
die alleen in "buitengewone gevallen van openbaar schandaal" mag
worden gebruikt, degenen die "in
ernstige zonde leven of die de leer van de Kerk ontkennen" vrijwillig moeten
afzien van het ontvangen van de Communie.
De New York Times meldde
in 2004 dat Chaput het standpunt innam dat het zondig was voor Katholieken om
op de Democratische presidentskandidaat John Kerry te stemmen . Zijn
opmerkingen maakten onder meer melding van Kerry's
pro-choice standpunten. Volgens de Times zei hij dat degenen
die van plan waren op Kerry te stemmen "meewerken aan het kwaad" en
"moeten biechten".
Chaput bekritiseerde wat hij beschouwt als een "geest
van verering grenzend aan onderdanigheid" jegens President Barack Obama,
en merkte op dat "in democratieën wij ambtenaren kiezen, geen
messiassen". Hij verklaarde dat Obama probeerde zijn reputatie op het
gebied van abortus en andere kwesties te maskeren met "rooskleurige
marketing over eenheid, hoop en verandering". Chaput verwierp ook het idee
dat Obama een breed mandaat had gekregen, redenerend dat hij was gekozen
om "een economische crisis op te lossen" en niet om "de
Amerikaanse cultuur opnieuw in te richten op het gebied van huwelijk en
gezin, seksualiteit, bio-ethiek, religie in het openbare leven, en
abortus".
Na de schietpartijen in Texas en Ohio in
2019 schreef Chaput dat hoewel hij antecedentenonderzoek voor kopers van
vuurwapens ondersteunt, "alleen een dwaas kan geloven dat
'wapenbeheersing' het probleem van massaal geweld zal oplossen. De mensen die
de wapens gebruiken bij deze weerzinwekkende incidenten zijn morele afgezanten
met een verwrongen hart. En deze verwrongenheid wordt bewerkstelligd door een
cultuur van seksuele anarchie, persoonlijke excessen, politieke haat,
intellectuele oneerlijkheid en perverse vrijheden die we systematisch hebben
gecreëerd in de afgelopen halve eeuw".
Oppositie tegen LGBT-rechtenbeweging
Chaput
heeft standpunten ingenomen tegen het homohuwelijk en vraagtekens bij de
opvoeding van kinderen van paren van hetzelfde geslacht. Hij heeft gezegd
dat koppels van hetzelfde geslacht kinderen niet kunnen laten zien dat hun
ouders van elkaar houden op dezelfde manier als paren van het andere
geslacht.
Op 4 oktober 2018 maakte Chaput tijdens de Synode
over Jongeren en Roepingen bezwaar tegen het gebruik van de termen
"LHBT" of "LHBTQ" in Kerkelijke documenten. Hij zei: "Er bestaat niet zoiets als een
'LHBTQ-katholiek' of een 'transgender-katholiek' of zelfs een 'heteroseksuele
katholiek', alsof onze seksuele lusten definieerden wie we zijn; alsof deze
aanduidingen discrete gemeenschappen beschrijven van verschillende maar
gelijkwaardige integriteit binnen de werkelijke Kerkelijke gemeenschap, het Lichaam
van Jezus Christus." Chaput hekelde ook wat hij ziet als een gebrek
aan orthodoxie in de Kerk in het algemeen, en beschuldigde Katholieke leiders van de afgelopen decennia van
'onwetendheid, lafheid en luiheid bij het vormen van jonge mensen om het geloof
naar de toekomst te dragen'. Op 27 maart 2019,in een toespraak voor
seminaristen uit Ohio, gaf hij de schuld van
seksueel misbruik in de Katholieke Kerk aan "een patroon van
roofzuchtige homoseksualiteit en een onvermogen om dat uit het Kerkelijk leven
te verwijderen".
Immigratie Reformatie
Chaput pleit voor hervorming van immigratiewetten om de
status van de meeste immigranten zonder papieren te regulariseren als een
morele verplichting.
Tekstfragmenten (uit
Vreemdelingen in een Vreemd Land: het Katholiek Geloof beleven in een
post-Christelijke wereld)
*Het kwaad predikt tolerantie totdat het dominant is, dan
probeert het het goede het zwijgen op te leggen.
*Tolerantie is geen Christelijke waarde. Liefdadigheid,
gerechtigheid, barmhartigheid, voorzichtigheid, eerlijkheid - dat zijn
Christelijke waarden.
*In Tolkiens Lord of the Rings-trilogie verandert de
tovenaar Saruman van wijsheid in roofzucht in zijn verlangen naar macht. Hij
rukt de oude bomen uit en maakt het land vlak om plaats te maken voor de
oorlogsindustrieën. De les is simpel: alle technologie, samen met haar
zegeningen, brengt ook een verleiding met zich mee - een honger naar controle,
een bereidheid om de wereld plat te krijgen (indien nodig) om ruimte te maken
voor de menselijke wil.
*Als nieuwe orthodoxieën van ongeloof het geloof aantasten,
als wetenschap en een cultus van technologie onze ogen verlagen naar de gadgets
in onze handen, golft het effect door de ziel van een cultuur.
*Mensen met een klassiek begrip van seksualiteit, huwelijk
en gezin zijn in slechts twintig jaar tijd van de pijlers van de mainstream
overtuiging naar het media-equivalent van racisten en onverdraagzamen gegaan.
Dus wat gaan we nu doen? Patriottisme.
*Het Witte Huis dat in november 2008 aan de macht kwam door
verkiezing, voerde campagne op overtuigende beloften van hoop, verandering en
het samenbrengen van de natie. De realiteit die het acht jaar lang leverde, was
nogal anders: een soort leiderschap dat narcistisch, agressief seculier,
ideologisch verdeeldheid zaaiend was, bestand tegen compromissen, niet bereid
om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn mislukkingen en genereus in het
verspreiden van schuld.
*In plaats van de armen te helpen, gaan we winkelen. In
plaats van zinvolle tijd met onze familie en vrienden door te brengen, zoeken
we naar video's op internet. We nestelen ons in een web van verdovende
middelen, van amusement tot zelfhulpgoeroes tot chemicaliën. We omringen ons
met goedkope gemakken en lege slogans, en omdat er nooit genoeg van zijn,
zoeken we constant naar meer. We vinden het leuk om boos te worden over
problemen die we niet kunnen oplossen, en we zien het kind dat wil dat we naar
haar dansje kijken, of de vrouw op de hoek van de straat die om eten vraagt,
over het hoofd.
*Wat op het spel staat in de huidige strijd op het gebied
van sekse en genderidentiteit is niet alleen dat Katholieke ministeries en
scholen ongehinderd kunnen werken. De vrijheid van Katholieke gezinnen om hun
kinderen volgens het Christelijke geloof op te voeden, wordt in de praktijk ook
moeilijker.
*Door gender los te koppelen van biologie en elke gegeven
of natuurlijkeÿ betekenis aan mannelijke en vrouwelijke seksualiteit te
ontkennen, verwerpt genderideologie de realiteit rechtstreeks. Mensen hoeven
niet 'religieus' te zijn om te merken dat mannen en vrouwen verschillend zijn.
Het bewijs is duidelijk. En de enige manier om het te negeren is door een soort
intellectuele zelfhypnose.
*Aelred (van Rievaulx) schrijft dat ware Christelijke
vriendschap begint met twee mensen die aangetrokken worden tot een of andere
kwaliteit van Heiligheid of deugd die ze in elkaar zien. Aangezien beide
personen Jezus Christus liefhebben en hun vriendschap willen bouwen op hun Liefde
voor Christus, is Jezus in feite de derde persoon in hun vriendschap.
*Huwelijken worden gezien als (kortlopende) contracten die
onderworpen zijn aan een kosten-batenanalyse, kinderen worden
consumptiegoederen of accessoires, familiebanden worden verzwakt en ons lichaam
wordt behandeld als zoveel grondstoffen die moeten worden gewonnen en
geëxploiteerd voor productie en plezier. Die individuen die waardeloos zijn
geworden als producenten en goederen door veroudering - de oude en de zwakken -
worden weggegooid (weggestopt of geëuthanaseerd) en de niet-productieve armen
(de daklozen, de werklozen, de onverantwoordelijke, de incompetente) worden als
een bedreiging aanzien.
*In het Amerikaanse leven hebben democratie en kapitalisme,
ondanks hun voordelen, de neiging om de plaats van traditionele autoriteiten
(families, religieus geloof en andere instellingen) uit te hollen, terwijl
nieuwe autoriteiten (publieke opinie en marktkrachten) in hun plaats komen. En
dat heeft consequenties.
*De stichters (van de VS) geloofden dat vrijheid afhing van
personen met volwassenheid om zowel radicale zelfbevestiging als een schuchtere
afhankelijkheid van de staat te vermijden.
*We zijn vaak erger dan heidenen. Echte heidenen hadden
eerbied voor de natuur en de goden. Vandaag aanbidden we onszelf en onze middelen.
Die zonde beschadigt de wereld.
*Een van de manieren waarop een goed Christelijk huwelijk
het Goddelijke weerspiegelt, is dat, net zoals Gods Liefde de schepping
overstroomde, de Liefde van man en vrouw zou moeten overvloeien in nieuw leven.
Het gezin is de huiskerkÿ waar ouders het Woord van God aan hun kinderen verkondigen
door voorbeeld en opvoeding. Het is een school van diepere en meer vruchtbare
menselijkheid.
*James Madison zei in zijn Memorial and Remonstrance
against Religious Assessments in 1785 dat de plicht van de mens om God te eren
´een precedent is, zowel in volgorde van tijd als in mate van verplichting ten
aanzien van de eisen van het maatschappelijk middenveld. Voordat iemand als een
lid van de civiele samenleving kan worden beschouwd, moet hij worden beschouwd
als een onderdaan van de Bestuurder van het universum.¡ En zoals John Adams in
1789 tegen de militie van Massachusetts zei: "Onze grondwet is alleen
gemaakt voor een moreel en religieus volk. Het is volstrekt ontoereikend voor
de regering van een ander.¡
*In een hoofdstuk over "het herstellen van Gods
huis" zullen ze geen nieuwe ideeën vinden voor projecten, programma's,
studies, procedures voor de benoeming van Bisschoppen, commissies, structuren,
ambten, synodes, Concilies, pastorale plannen, veranderd onderwijs, nieuw
onderwijs, budget herschikkingen, ingrijpende hervormingen of herschikt
personeel. Geen van die dingen doet ertoe. Of liever gezegd, geen van hen is
essentieel. Het enige dat essentieel is om een gedachte van de grote Leon
Bloy te lenen, is een Heilige te zijn. En we doen dat, als Kerk en als
individuen, door werkelijk te leven wat we beweren te geloven, en het Geloof te
geloven waarvoor generaties Christenen hebben geleden en gestorven om ze in
stand te houden.
*De technologische revolutie betekent meer comfort voor
iedereen. Het betekent gemakkelijkere communicatie, onderwijs, transport en
werk. Technologie maakt kansen op belangrijke manieren gelijk. Veel hiervan is
goed. Maar het voedt ook een cultus van efficiëntie, een fetisj voor middelen
en een scheve focus op de toekomst. Het bevordert de verveling met het verleden.
Het voedt het eigenbelang. Het draagt enorme rijkdom over aan een nieuwe,
zeer seculiere leiderschapsklasse. Het straft veel arbeiders in traditionele
industrieën. Het maakt het "bovennatuurlijke" achterhaald, of lijkt het
te maken. En met zijn macht om te manipuleren en te propageren, hervormt het
ons politieke leven.
*Het gaat er natuurlijk om een grote Heilige te zijn,
enorm lief te hebben, terecht en met vurigheid, totdat we ontstoken zijn in
dienstbaarheid aan God en aan anderen. Onze heelheid, onze integriteit, hangt
af van hoe goed onze vriendschap met God is. Hij was het die ons uit het stof
heeft gevormd. Hij was het die Zijn leven in ons lichaam blies. Dus als we Gods
Woord negeren, schenden we onze eigen identiteit.
*Het is dikwijls dat in het kielzog van de bloedigste eeuw
in de geschiedenis de 20ste eeuw waarin tientallen miljoenen
mensen werden doodgeschoten, uitgehongerd, vergast, verscheurd en verbrand met
bovenmenselijke vindingrijkheid nog veel religieuze leiders zich schamen om
te praten over de duivel. In feite is het meer dan vreemd. Het is openbarend."
*Als we niet in de duivel geloven, zullen we vroeg of laat
niet meer in God geloven. Wat we ook proberen, en hoe ongemakkelijk het ook mag
zijn voor onze eigen gemoedsrust, we kunnen Lucifer niet uit de ecologie van
verlossing verwijderen. Het bovennatuurlijke is echt, en zijn bestaan vormt
de kern van de verwarring, angst, het lijden en de spirituele worstelingen van
deze wereld.
*Net als bij democratische politiek, is de markt een massa
individuen die discrete keuzes maken binnen een kader dat wordt gevormd door
grotere krachten, waarover ze beperkte controle hebben.
*Als Katholieke Christenen
zijn we vandaag misschien op een punt gekomen waarop we ons vreemden in ons
eigen land voelen -" vreemdelingen in een vreemd land", in het
prachtige Engels van de King James Bible (Ex 2:22). Maar het diepere probleem
in Amerika is niet dat wij gelovigen 'vreemden' zijn. Het is dat onze kinderen
en kleinkinderen geen vreemden zijn.
*Religie is voor de democratie zoals een toom is voor een
paard. Religie modereert de democratie omdat het een beroep doet op een
autoriteit die hoger is dan de democratie zelf.
*We moeten Hem ons hele leven bezighouden. Dat betekent het
huisvuil opruimen van lawaai en afleiding. Het betekent echte Christelijke
vriendschappen opbouwen. Het betekent het cultiveren van oases van stilte,
aanbidding en gebed in ons leven. Het betekent meer kinderen krijgen en ze
opvoeden in de Liefde van de Heer. Het betekent vechten tegen dood en angst met
vreugde en leven, een hecht gezin vormen, met gezinnen die elkaar steunen tegen
de verleidingen van vermoeidheid, sleur en twist.
*Het is gemakkelijker om leugens te accepteren door een
verkeerd alibi van tolerantie en wederzijds respect, dan om buiten het gemak
van publieke goedkeuring te leven. Dit blijkt duidelijk uit elk nationaal debat
over abortus, huwelijk, gezin, seksualiteit en rechten in het algemeen. Velen
van ons leven graag met halve waarheden en dubbelzinnigheid in plaats van het
risico te lopen uit de kudde te worden gezet. De cultuur van leugens gedijt op
onze eigen medeplichtigheid, gebrek aan moed en zelfbedrog.
*Pornografie doet meer pijn dan de gebruiker. Het
vervreemdt echtgenoten. Het vernietigt echte intimiteit. Het reduceert mensen
tot objecten. En dat is nog maar de directe menselijke kost. Het
maatschappelijke impact is veel groter en schadelijker. Het is een belangrijke
factor bij echtscheidingen, ontrouw en gebroken gezinnen. En nog bruter, de
porno-industrie voedt en teert ook op de uitbuiting van vrouwen en
minderjarigen die gedwongen worden tot 'sekswerk'.
*Deze postchristelijke verwarring - MacIntyre noemt het
'emotivisme' - vormt nu het Amerikaanse openbare leven. In zo'n omgeving,
schrijft hij, "wordt het doel van moreel debat de poging van de ene om de
houding, gevoelens, voorkeuren en keuzes van een ander af te stemmen op die van
zichzelf." Andere mensen worden instrumenten om te domineren en te
gebruiken. Het zijn middelen om onze doelstellingen te bereiken. Als gevolg
hiervan komen de meeste van onze morele debatten over openbaar beleid nooit in
de buurt van de waarheid over een kwestie.
*Het grootste falen van zoveel mensen van mijn
(babyboom)generatie, inclusief ouders, leraren en leiders in de Kerk, is dat we
er niet in zijn geslaagd ons geloof op een dwingende manier door te geven aan de
generatie die nu onze plaats inneemt.
*De wereld haat het verhaal dat Christenen vertellen. Ze
gelooft niet langer in 'zonde'. Ze begrijpt de vergeving van zondaars niet. Ze
vindt de ideeën van een persoonlijke God, onsterfelijkheid, genade, wonderen,
de menswording, de opstanding en de hele instelling van de sacramenten en het
'bovennatuurlijke' steeds ongeloofwaardiger. Ze bespot de beperkingen die het Evangelie
oplegt aan begeerten en ego. En in plaats van het Christelijke verhaal van de
geschiedenis aan te nemen, verlaagt ze de menselijke horizon tot een
meedogenloos nu van afleidingen, verlangens en onderdrukte vragen over de zin
van het leven.
*Het huwelijk beteugelde het egoïsme dat zo natuurlijk is
voor mensen door een man en een vrouw samen te binden, en nog meer door hen te
binden aan hun kinderen. Religieus geloof bood het doel en de versterking om de
gezinsstructuur in stand te houden.
*Zonder de beperkingen van een hogere morele wet, werkt
democratie instinctief tegen natuurlijke huwelijken, traditionele gezinnen en
elke andere instelling die banden en plichten tussen burgers creëert. Het
dringt aan op het autonome individu als zijn ideaal.
*We zijn een cultuur van egocentrische consumenten die
lawaai en afleiding gebruiken om ons gebrek aan gedeelde zin van het leven te
beheersen. Wat dat in ons voortbrengt, is een gedrogeerd hart - een hart dat
niet rusteloos is voor God en ook niet in staat is om van anderen te houden en
zich in te leven in anderen.
*De Kerk zal standhouden tot het einde der tijden. Daar
hebben we de zekerheid van Gods Woord. Maar hoe en waar ze overleeft, is een
andere zaak. "De vraag", zoals een geleerde suggereerde, "is of
haar leven in onze tijd onverschillig, angstig en corrupt zal zijn, of een
lichtgevend voorbeeld aan de wereld van een meer voortreffelijke manier van
leven. Het antwoord in onze tijd, zoals zo vaak in het verleden, kan afhangen
van kleine gemeenschappen die de wereld het Licht weerspiegelen dat in de
wereld kwam, het Licht dat nooit, nooit, nooit zal worden gedoofd.
*De H. Schrift is een verslag van hetzelfde verhaal dat
keer op keer wordt verteld, op verschillende manieren maar altijd met hetzelfde
thema, gedurende meer dan drieduizend jaar. God houdt van de mens. De mens
verraadt God. Dan roept God de mens terug tot Zijn vriendschap. Soms gaat die
oproep gepaard met zeer pijnlijk lijden, en met een goede reden. God
respecteert onze vrijheid. Maar Hij zal zich niet bemoeien met onze keuzes of
hun gevolgen, hoe onaangenaam ook. Als gevolg hiervan projecteert de strijd in
het menselijk hart tussen goed en kwaad - een strijd die in onze chromosomen
lijkt te zijn gebrand - zich op de wereld, om haar te veredelen of te
vervormen. De schoonheid en de barbaarsheid die we elkaar aandoen, drukken hun
stempel op de schepping.
*Zoals Kraynak opmerkt, " geloofden de stichters (van
de VS) dat vrijheid gebaseerd was op morele orde, niet op moreel
relativisme." Ze putten hun natuurwetprincipes uit John Locke, Cicero en
anderen, evenals uit de sterke natuurwettraditie in het Christelijke denken.
Kraynak: "Zonder de natuurwet - dat wil zeggen een objectieve morele wet
die door de Schepper in de natuur en de menselijke natuur is geplaatst - mist
het ideaal van republikeinse vrijheid een ultieme basis.
*Christenen kunnen een beetje ontspannen zijn over de
wereld en haar politiek: niet tot op het punt van onverschilligheid,
onbezorgdheid of onverantwoordelijkheid, maar in de vaste overtuiging dat
Jezus, aan het einde van de lijdensweg van de wereld en op het toppunt van haar
heerlijkheid, Heer blijft. De primaire verantwoordelijkheid van Christelijke
discipelen is om trouw te blijven aan de stoutmoedige verkondiging van die
grote waarheid, de waarheid die de wereld dringend nodig heeft om te horen. Of,
zoals John Henry Newman het uitdrukte: "[Het is de taak van de Kerk] niet
de hele aarde in een Hemel te veranderen, maar een Hemel op aarde te brengen."
Christenen hebben dus de taak de wereld naar de waarheid over zichzelf te
leiden. Maar in onze tijd - zoals in de tijd van Diognetus - wil de wereld het
niet horen.
Deze lege huls van een leven leidt in kleine, verdovende
stappen tot nihilisme: in feite lijkt de 'waarheid' van tegenwoordig in de
wereld te zijn dat er geen waarheid is, dat het leven geen zin heeft en dat het
stellen van de grote vragen voor sukkels is. De lutherse theoloog Robert Jenson
heeft opgemerkt dat we in een wereld leven die zijn verhaal kwijt is. Het is daarom
de taak van de Kerk om de wereld haar verhaal te vertellen en het opnieuw te
vertellen, of de wereld nu beweert geïnteresseerd te zijn of niet.
*We worden subtiel onder druk gezet om te geloven wat we
geacht worden te geloven als een goede 'conservatief' of een goede 'liberaal'.
Alles buiten ons smalle kanaal is vijandig terrein. Maar juist dit soort
tribalisme maakt het algemeen belang (en vaak de waarheid) ondergeschikt aan
partijloyaliteit.
*Ongeveer de helft van alle Amerikaanse Katholieke tieners
verliest nu hun Katholieke identiteit voordat ze dertig worden. De redenen zijn
divers. De massamedia van vandaag, zowel in entertainment als in nieuws, bieden
een vast dieet van sympathiek, praktisch atheïsme, waarbij religieuze
hypocrisie wordt benadrukt en de eetlust van de consument wordt aangewakkerd.
Zoals een studie opmerkte, gaan veel jongvolwassenen ervan uit dat wetenschap
en logica de manier zijn waarop we echt dingen over onze wereld weten, en dat
religieus geloof de normen van wetenschappelijke kennis schendt of
tekortschiet.
Anderen zijn gevormd door theorieën die van universiteiten via
middelbare scholen naar beneden sijpelen in een gevulgariseerde,
"eenvoudige ideologie die de culturele constructie van alles
vooronderstelt" en een onkritisch moreel relativisme aanmoedigen. Maar het
voorbeeld van ouders blijft een sleutelfactor - vaak de sleutelfactor - bij het
vormgeven van de overtuigingen van jongvolwassenen. Het gezin is de
belangrijkste zender van religieuze overtuigingen. Het ontwrichten van het
gezin verstoort een hele culturele ecologie.
*Wijlen de vooraanstaande socioloog Robert Nisbet, in
navolging van Tocqueville, betoogde dat wanneer de krachten van persoonlijke
bevrijding dominant zijn in een cultuur, het resultaat niet maximale vrijheid
is, maar de absorptie van vrijheid door de overheid.
*De banksector, het bedrijfsleven, de massamedia,
religieuze ministeries, atletiek, rechtsscholen: elk heeft zijn schandalen. In
bijna alle gevallen is het patroon vergelijkbaar: de waarheid wordt aangepast,
'geïnterpreteerd' of genegeerd of weggerechtvaardigd, om snel resultaat te boeken.
En dan verspreidt het bedrog zich en wortelt zich als onkruid.
*We leven in een cultuur die erop gebrand is om van de
waarheid een boetiekervaring te maken die zo kneedbaar is als onze persoonlijke
smaak vereist.
*Als het doel is om millennia van traditionele seksuele
moraal te ontwortelen, bestaat er behoefte aan de middelen en de
meedogenloosheid om de ontworteling af te dwingen. Het proces hoeft niet
vulgair of bruut te zijn. Maar het moet wel grondig zijn - en in een
geavanceerde mediacultuur kan dat worden bereikt door de publieke perceptie te
hervormen. En dus waar we nu mee te maken hebben, is wat de Wall Street Journal
omschreef als 'de nieuwe intolerantie'.
*Ouders klagen vaak dat het Amerikaanse onderwijs de klas
misbruikt en hun kinderen misbruikt door nieuwe morele orthodoxie te prediken
over een hele reeks kwesties zoals genderidentiteit. De rechtbanken en de
advocatuur dwingen die nieuwe orthodoxie vervolgens af. Maar het zijn de
sociale wetenschappen die ze helpen creëren.
*Om de woorden te lenen van Jean-Marie Lustiger, de grote
Franse geestelijke: '[Hoe] kunnen we beweren Christenen te zijn als we blijven
leven als heidenen?' Maar we zijn vaak erger dan heidenen. Echte heidenen
hadden eerbied voor de natuur en de goden. Vandaag aanbidden we onszelf en onze
middelen. Die zonde beschadigt de wereld. Het doodt ook ons vermogen om de
dingen te zien zoals ze werkelijk zijn. (
) De consumentencultuur de wereld
waarin we elke dag leven is diep anti-Christelijk, niet alleen in zijn
vraatzucht en zijn uitsluiting van de behoeften van anderen, maar ook in zijn
schade aan het rijpe zelfdenkende zelf.
*Aan de ene kant is afgoderij een middel waarmee we
proberen God te beheersen, om Hem te aanbidden minder tot een offer te maken.
Aan de andere kant zullen de valse goden die we maken - ofwel door ze
rechtstreeks met onze handen te maken, ofwel door ze discreter te toveren volgens
de manier waarop we onze tijd, verlangens, vaardigheden en hartstochten in
investeren - ons uiteindelijk altijd beheersen. Van nature zijn valse goden
vampiers. Ze jagen op, en putten hun leven uit, de menselijke geest.
*Liefde, in zijn materiële vorm als onverdiende schoonheid
en onverdiende gave, ontwapent het intellect en raakt de ziel. Maar voor een
bepaald soort modern denken is dit niet acceptabel. Het is eerder de ergste
vorm van belediging van onze ijdelheid: schoonheid maakt ons bewust van
werkelijkheden en waarheden die we niet hebben gecreëerd en die we niet kunnen
opleggen. Daarom herinnert het ons eraan dat we zwak zijn, en daarom kan het niet
worden vertrouwd. Het maakt ons afhankelijk en we geven de voorkeur aan
controle. En controle vereist macht. Macht - zelfs de bescheiden macht die
mensen zich kunnen voorstellen dat ze rechtmatig verdienen - is erotisch; het
is een drug voor het ego, een trouweloze en veeleisende minnaar.
*De Katholieke filosoof Josef Pieper vatte het samen toen
hij zei dat het misbruik van politieke macht fundamenteel verbonden is met het
verfijnde misbruik van het woord.
*De H. Paulus vertelt ons dat God ons geen geest van
verlegenheid heeft gegeven, maar een geest van kracht, liefde en
zelfbeheersing. Schaam je dan niet om voor onze Heer te getuigen.
*Paus Benedictus XVI merkte op dat dit was hoe monniken de
Europese cultuur creëerden: Eerst en vooral moet eerlijk worden toegegeven dat
het niet hun bedoeling was om een cultuur te creëren en zelfs niet om een
cultuur uit het verleden te bewaren. Hun motivatie was veel fundamenteler.
Hun doel was: quaerere Deum. (God zoeken)
*Hoeveel van God vind je in het Amerikaanse openbare leven?
Hoe vaak per dag worden de woorden "Jezus Christus" misbruikt op het
werk, op straat, in ons openbare amusement? Hoeveel winkelcentra sluiten,
hoeveel mensen nemen een pauze van hun werk en hoeveel gezinnen brengen samen
tijd door in plaats van te sporten en winkelen enz., zonder afleiding, op een
gemiddelde zondag? En hoeveel tijd brengt iemand van ons door in stilte - het
soort stilte waardoor God kan spreken en wij kunnen luisteren?
*Zoals de zalige John Henry Newman het uitdrukte: "Onze
plicht als Christenen ligt hierin, ondernemingen te doen voor het eeuwige leven
zonder de absolute zekerheid van succes.
*Het recht op leven is de basis van elk ander recht, dat
het opzettelijk doden van een ongeboren kind of het aanmoedigen, het mogelijk
maken of opzettelijk tolereren van een dergelijke moord tot een verachtelijke
daad maakt. Dit gezegd hebbende, ontslaat dit natuurlijk niemand ervan te
werken om de armen, immigranten en daklozen te helpen. Integendeel, als we
onszelf Christenen noemen, hebben we plichten in een hele reeks dringende
sociale kwesties. Maar seksualiteit- gerelateerde kwesties zijn geen aparte
hoek van het Katholieke denken.
*Barmhartigheid begint met een diep besef van de eigen
behoefte eraan. Terwijl Alinsky eerst onrecht in anderen ziet, ziet een
barmhartige mens eerst de zonde in zichzelf.
*De tweede manier waarop we de gewoonte van de waarheid
verliezen, is door te weigeren helder te denken wanneer schadelijke culturele
trends een politieke orthodoxie worden. Het laatste wat veel mensen willen, is
dat ze in hun opvattingen als voorbij gestreefd worden beschouwd, terwijl de gevolgen
sociale uitsluiting kunnen zijn. Het debat over het homohuwelijk was en blijft
een klassiek geval.
*We hebben ons vermogen verloren om iets Heiligs of unieks
te zien in wat het betekent om mens te zijn. En we hebben ons vermogen verloren
om te geloven in alles wat we niet kunnen meten met onze middelen.
*Zuiverheid gaat over heelheid of integriteit. Het betekent
dat het lichaam, de geest, het hart en de ziel op de juiste manier gericht zijn
op God. Elk element van wie we zijn, draagt zijn steentje bij om ons tot
eenheid met God te brengen, wat ons ultieme geluk is.
*Zuiverheid van hart is niet beperkt tot zaken van seks.
Het gaat erom dat we ons niet van de Heer laten afleiden door kleinere liefdes
of zonden. We moeten ons hart niet alleen beschermen tegen lust en pornografie,
maar ook tegen roddel, woede, trots, hebzucht en egoïsme. Dit houdt ons op het
pad naar God met Zijn genade, en het leidt ons naar de vreugde om Hem op een
dag te zien.
*Als we niet meer de moed hebben om zelf naar de waarheid
te leven, als we er niet meer echt naar hongeren, dan dringen we er niet meer
op aan bij anderen. Het resultaat is een cultuur van ontwijkende onwerkelijkheid,
een natie van alibi's. En we gaan meer oneerlijkheid en minder integriteit in
onze politiek accepteren.
*Een van de belangrijkste bijdragen van het Christendom aan
de westerse beschaving was om mensen een gevoel van vrijheid te geven los van
de grillen van het lot, hoop op leven na de dood geven vanwege de overwinning
van Jezus Christus.
*In feite was voor de Stichters, volgens de natuurwet, zelfs
een soeverein volk rekenschap verschuldigd aan Gods oordeel en had het de
plicht om te handelen in overeenstemming met de morele orde van de schepping.
|