Inhoud blog
  • Ik verhuis naar een andere blogsite!!!
  • De mystiek achter de tweede komst van Jezus
  • Luz de Maria 24/4
  • Zalig de armen van geest
  • Aanbidden in geest en waarheid
  • 3.33 uur 's ochtends
  • De kracht van 1 Weesgegroet
  • Ze komen eraan
  • Vreemde en grote donkere wezens zullen spoedig overal binnendringen
  • Een volgende lockdown
  • Boodschap aan Anna Shelley 24/4
  • De devotie van de 7 smarten van OLVrouw
  • Toewijdingsgebeden aan God de Vader, het H. Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria
  • Gebeden van toewijding van ziekte, lijden en levenslasten
  • De betekenis van Pinksteren - 4
  • Om een baby uit een miskraam en geaborteerde baby's te dopen
  • Exorcismegebed over je woning en grond en toewijdingsgebed
  • Gebeden van zegening en bescherming
  • Het is eindelijk aangebroken
  • Wat God me toonde over aanstootgevende kledij...
  • Wat God me toonde over feminisme
  • De betekenis van Pinksteren - 3
  • Einde van Satans invloed in zicht
  • Red de planeet, ga CO2 uitstoten
  • Over de verliezen aan Westerse kant wordt gezwegen
  • Boodschappen aan Eduardo Ferreira
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Boodschappen van OLVrouw di Zaro 8/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Boodschappen aan Valeria Copponi (tot 19/4)
  • Instorting van economie, en munteenheden
  • De uitval
  • Over Poetin
  • Zal dit het einde veroorzaken?
  • Een miraculeuze foto van de Gekruisigde Jezus
  • Boodschap aan Anna Shelley 20/4
  • Luz de Maria 20/4
  • Rusland wordt verder uitgedaagd
  • De 3 daagse duisternis
  • De 9 cirkels van de Hel
  • In de Hel wegens echtscheiding
  • Meteoor op California
  • 23 april
  • De komst van de asteroide
  • Massale afname van bevolking in Europa komt eraan
  • Repost: Genezingsgebed van God de Vader
  • Opwarming van het klimaat? Niet dus.
  • Let op voor cosmetica en dergelijke producten
  • De uitleg van het merkteken van het beest door de Heer
  • De volgende pandemie
  • Over Obama: hij kan de Antichrist worden, door bezetenheid
  • Luz de Maria 16/4
  • Boodschap aan Anna Shelley 19/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Een zombievirus
  • Nano chip
  • VK zal getroffen worden
  • Dit zal gebeuren door Hem
  • Het is reeds begonnen
  • Hoe de Antichrist zal werken door AI en Biotechnologie
  • Ze komen voor onze kinderen
  • Vernietiging van 3 landen
  • Bloedmanen als waarschuwend teken
  • 5 tekenen dat je een Uitverkorene bent
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • OLVrouw van Smarten
  • Adviezen om de duivel te bevechten
  • Het sociaal kredietsysteem
  • NEEM GEEN VACCINS!!! GEEN ENKELE!!!
  • BID TEGEN ABORTUS!!!
  • De betekenis van Pinksteren - 2
  • De betekenis van Pinksteren - 1
  • Goede raad: wees niet afhankelijk van de staat
  • De plannen van de wereldelites
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Bijhorende afbeelding bij de boodschap van Lorena
  • Nog eens nieuws van de Antichrist/Maitreya
  • Boodschap aan Pedro Regis 11/4
  • Luz de Maria 12/4
  • Boodschap aan Lorena 8/4
  • Chaga
  • Dit is de waarheid
  • Boodschap aan Anna Shelley 14/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 9
  • Janet Klasson - 9/2 Licht van de wereld in de Goddelijke Wil
  • Geheim van gedrevenheid
  • Kom, H. Geest, kom!
  • 3 middelen die Satan gebruikt om je ziek te maken
  • Gezegend zij
  • Gods Barmhartigheid is grenzeloos
  • Boodschap aan Anna Shelley 13/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 7 en 8
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • De Emmaüsgangers
  • Mummie
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 6
  • Op weg naar de microchip
  • Nog steeds kunnen we het tij keren - Niburu
  • Boodschap aan John Mariani
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 5
  • Boodschappen aan Jennifer
  • 28/3 Plaats dit in je huis en land (The Unsealed Message)
  • Maria Simma openbaart 7 geheimen
  • Het Gezicht van Jezus
  • Opruimen van de wereldbevolking was altijd het doel - Niburu
  • 11 april
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 4
  • Boodschappen aan John Leary - rest van maart
  • Boodschap aan Mary of Divine Mercy
  • Grote schudding 8/4
  • Luz de Maria: Paaszondag 9/4
  • Afbraak van immuunsysteem door vaccins
  • Luz de Maria: Stille Zaterdag 8/4
  • Luz de Maria: Goede Vrijdag 7/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 2 en 3
  • Boodschap aan Anna Shelley 6/4
  • Zalig Pasen!!!
  • Boodschap aan Anna Shelley 8/4 DRINGEND!!!
  • Gebed op vrijdag voor de Arme Zielen
  • Boodschap aan Eduardo Ferreira 24/3
  • Droom van J. Frances 3/4
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (25/3)
  • Het echte gevaar van het einde van de dollar
  • Schildklier en jodium
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (21/3)
  • Boodschappen aan Valentina Papagna
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 1
  • Boodschap aan Marco Ferrari 26/3
  • Boodschap aan Gisella Cardia 3/4
  • De Kruisweg
  • 15 doodzonden in het Katholieke Geloof
  • Luz de Maria: Witte Donderdag 6/4
  • Het bankroet van Europa
  • Boodschap aan Anna Marie - Houston 11/2
  • Plaats terug brood op je huisaltaar
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Palmzondag-rede van Vigano
  • Luz de Maria: Heilige Woensdag 5/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Het Communisme zal opgelegd worden door de elite
  • Boodschap aan Ned Dougherty 26/3
  • Boodschap aan Anna Shelley (3/4)
  • Het verraad van Judas Iscariot (2)
  • Het verraad van Judas Iscariot (1)
  • Luz de Maria: Heilige Dinsdag 4/4
  • Luz de Maria: Palmzondag 2/4
  • Luz de Maria: Heilige Maandag 3/4
  • Interview met Luz Maria de Bonilla
  • Grafeenoxide in vaccins
  • Boodschap aan Lorena 14/3
    Zoeken in blog

    ALLES GAAT VOORBIJ, BEHALVE GOD !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mijn favorieten
  • Mijn bibliotheek
  • Nieuwe blogsite
  • Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 11--0001
    Levend geloof 9

    16-08-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klassebakken van Conservatieve Geestelijken - deel 4 : C. Chaput

    4 Aartsbisschop Charles J. Chaput

     

    Charles Joseph Chaput OFMCap (Concordia, 26 september 1944) is een Amerikaanse prelaat van de Katholieke Kerk. Hij was Aartsbisschop van Philadelphia en diende van 2011 tot 2020. Hij was eerder Aartsbisschop van Denver (1997-2011) en Bisschop van Rapid City (1988-1997). 

     

     

    Chaput is een kapucijner Franciscaan . Als lid van de Prairie Band Potawatomi Nation, is hij de tweede inheemse Amerikaan die tot Bisschop werd gewijd in de VS en de eerste inheemse Amerikaan die Aartsbisschop werd. 

    Charles Chaput werd geboren in Concordia , Kansas, een van de drie kinderen van Joseph en Marian Helen Chaput. Zijn vader was een Frans-Canadees die afstamde van de Franse H. Koning Lodewijk IX.  Zijn moeder was een inheemse Amerikaanse van de Prairie Band Potawatomi-stam; zijn grootmoeder van moederskant was het laatste lid van het gezin dat in een reservaat woonde. Chaput zelf werd op jonge leeftijd ingeschreven in de stam en nam de naam Pietasa ("ruisende wind") aan.  Zijn Potawatomi-naam is "de wind die de bladeren van de boom ritselt", terwijl zijn Siouxnaam "goede adelaar" is. 

    Op 13-jarige leeftijd besloot hij Priester te worden en ging naar de St. Francis Seminary High School in Victoria, Kansas.

    In 1965, op 21-jarige leeftijd, trad Chaput toe tot de Orde van de Minderbroeders Kapucijnen, een tak van de Franciscanen, in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1967 behaalde hij een Bachelor of Arts graad in filosofie aan het St. Fidelis College Seminary in Herman, Pennsylvania. Op 14 juli 1968 legde hij zijn plechtige professie als kapucijner monnik. In 1970 behaalde hij een Master of Arts-graad in religieus onderwijs aan het Capuchin College in Washington, DC. 

    Priesterschap

    Chaput werd tot Priester gewijd op 29 augustus 1970. Hij ontving een Master of Arts graad in de theologie van de Universiteit van San Francisco in 1971. Van 1971 tot 1974 was hij leraar in theologie en geestelijk begeleider bij zijn alma mater, St. Fidelis College.

    Chaput werd in 1977 verkozen tot provinciaal vicaris voor de provincie Kapucijnen in Midden-Amerika, en werd later secretaris en penningmeester van de provincie in 1980 en chief executive en provinciale minister in 1983. Hij behoorde tot een groep inheemse Amerikanen die Paus Johannes Paulus II begroette toen hij de laatste bezocht Phoenix, Arizona, tijdens zijn reis in 1987 naar de VS.

    Bisschoppelijke carrière

    Bisschop van Rapid City

    Op 11 april 1988 werd Chaput door Paus Johannes Paulus II benoemd tot Bisschop van Rapid City, South Dakota . Hij werd op 26 juli ingewijd. Hij was de tweede Priester van Indiaanse afkomst die tot Bisschop werd gewijd in de VS. Hij koos als zijn Bisschoppelijk motto :"Zoals Christus de Kerk heeft liefgehad" (Efeziërs 5:25).

    Aartsbisschop van Denver

    Op 18 februari 1997 werd Chaput aangesteld als de Metropolitaanse Aartsbisschop van Denver, Colorado. In 2007 hield Chaput de openingstoespraak bij het Augustine Institute in Denver, een door hem gerunde graduaatschool die hij actief heeft ondersteund. Sinds 2008 is hij Bisschoppelijk moderator van de Tekakwitha-conferentie.

    Aartsbisschop van Philadelphia

    Op 19 juli 2011 werd Chaput benoemd tot Aartsbisschop van Philadelphia, Pennsylvania.  Op 17-19 augustus gaf hij catechese op de Wereldjongerendagen 2011 in Madrid, Spanje, vergelijkbaar met de functie die hij vervulde op de Wereldjongerendagen 2008 in Sydney.  Op 14 november 2014, tijdens de najaarsvergadering van de Conferentie van Katholieke Bisschoppen van de VS , werd Chaput verkozen als afgevaardigde naar de 2015 Synode van Bisschoppen over het Gezin, in afwachting van goedkeuring door het Vaticaan.  Hoewel Chaput een historisch belangrijke zetel leidde en zijn vijf directe voorgangers kardinalen waren, werd hij niet tot Kardinaal benoemd door Paus Benedictus.

    Politiek

    Chaput spoort Katholieken aan om een ​​"actievere, vocale en moreel consistente rol" te spelen in het politieke proces, met het argument dat persoonlijke overtuigingen niet kunnen worden gescheiden van publieke overtuigingen. In actie te treden zonder beide te verminderen. In plaats van burgers te vragen hun religieuze en morele overtuigingen opzij te zetten omwille van de openbare orde, gelooft Chaput dat de Amerikaanse democratie afhangt van een volledig betrokken burger, inclusief religieuze gelovigen, om goed te functioneren. 

    Chaput heeft verklaard dat absolute loyaliteit aan de leerstellingen van de Kerk over fundamentele, bio-ethische en leerstellige kwesties van de natuurwet (zoals abortus) een hogere prioriteit voor Katholieken moet zijn dan hun identiteit als Amerikanen, hun partijlidmaatschap, het standpunt van hun partij over andere kwesties en de wet van het land. Dit is zo omdat voor een Katholiek loyaliteit aan God, zijn allerhoogste belang en Zijn verwachtingen belangrijker zijn dan welke andere identiteit dan ook. Hij zegt dat Martelaren en Belijders daarvan hebben getuigd.

    Met betrekking tot de vraag of Katholieke politici die legale abortus steunen, in tegenstelling tot de leer van de kerk, de H. Communie moet worden ontzegd , heeft Chaput geschreven dat, hoewel het weigeren van de Eucharistie een "zeer ernstige zaak" is die alleen in "buitengewone gevallen van openbaar schandaal" mag worden gebruikt, degenen die "in ernstige zonde leven of die de leer van de Kerk ontkennen" vrijwillig moeten afzien van het ontvangen van de Communie. 

    De New York Times meldde in 2004 dat Chaput het standpunt innam dat het zondig was voor Katholieken om op de Democratische presidentskandidaat John Kerry te stemmen . Zijn opmerkingen maakten onder meer melding van Kerry's pro-choice standpunten. Volgens de Times zei hij dat degenen die van plan waren op Kerry te stemmen "meewerken aan het kwaad" en "moeten biechten". 

    Chaput bekritiseerde wat hij beschouwt als een "geest van verering grenzend aan onderdanigheid" jegens President Barack Obama, en merkte op dat "in democratieën wij ambtenaren kiezen, geen messiassen". Hij verklaarde dat Obama probeerde zijn reputatie op het gebied van abortus en andere kwesties te maskeren met "rooskleurige marketing over eenheid, hoop en verandering". Chaput verwierp ook het idee dat Obama een breed mandaat had gekregen, redenerend dat hij was gekozen om "een economische crisis op te lossen" en niet om "de Amerikaanse cultuur opnieuw in te richten op het gebied van huwelijk en gezin, seksualiteit, bio-ethiek, religie in het openbare leven, en abortus". 

    Na de schietpartijen in Texas en Ohio in 2019 schreef Chaput dat hoewel hij antecedentenonderzoek voor kopers van vuurwapens ondersteunt, "alleen een dwaas kan geloven dat 'wapenbeheersing' het probleem van massaal geweld zal oplossen. De mensen die de wapens gebruiken bij deze weerzinwekkende incidenten zijn morele afgezanten met een verwrongen hart. En deze verwrongenheid wordt bewerkstelligd door een cultuur van seksuele anarchie, persoonlijke excessen, politieke haat, intellectuele oneerlijkheid en perverse vrijheden die we systematisch hebben gecreëerd in de afgelopen halve eeuw". 

    Oppositie tegen LGBT-rechtenbeweging

    Chaput heeft standpunten ingenomen tegen het homohuwelijk en vraagtekens bij de opvoeding van kinderen van paren van hetzelfde geslacht. Hij heeft gezegd dat koppels van hetzelfde geslacht kinderen niet kunnen laten zien dat hun ouders van elkaar houden op dezelfde manier als paren van het andere geslacht. 

    Op 4 oktober 2018 maakte Chaput tijdens de Synode over Jongeren en Roepingen bezwaar tegen het gebruik van de termen "LHBT" of "LHBTQ" in Kerkelijke documenten. Hij zei: "Er bestaat niet zoiets als een 'LHBTQ-katholiek' of een 'transgender-katholiek' of zelfs een 'heteroseksuele katholiek', alsof onze seksuele lusten definieerden wie we zijn; alsof deze aanduidingen discrete gemeenschappen beschrijven van verschillende maar gelijkwaardige integriteit binnen de werkelijke Kerkelijke gemeenschap, het Lichaam van Jezus Christus." Chaput hekelde ook wat hij ziet als een gebrek aan orthodoxie in de Kerk in het algemeen, en beschuldigde Katholieke leiders van de afgelopen decennia van 'onwetendheid, lafheid en luiheid bij het vormen van jonge mensen om het geloof naar de toekomst te dragen'.  Op 27 maart 2019,in een toespraak voor seminaristen uit Ohio, gaf hij de schuld van seksueel misbruik in de Katholieke Kerk aan "een patroon van roofzuchtige homoseksualiteit en een onvermogen om dat uit het Kerkelijk leven te verwijderen". 

    Immigratie Reformatie

    Chaput pleit voor hervorming van immigratiewetten om de status van de meeste immigranten zonder papieren te regulariseren als een morele verplichting.

    Tekstfragmenten (uit Vreemdelingen in een Vreemd Land: het Katholiek Geloof beleven in een post-Christelijke wereld)

    *Het kwaad predikt tolerantie totdat het dominant is, dan probeert het het goede het zwijgen op te leggen.

    *Tolerantie is geen Christelijke waarde. Liefdadigheid, gerechtigheid, barmhartigheid, voorzichtigheid, eerlijkheid - dat zijn Christelijke waarden.

    *In Tolkiens Lord of the Rings-trilogie verandert de tovenaar Saruman van wijsheid in roofzucht in zijn verlangen naar macht. Hij rukt de oude bomen uit en maakt het land vlak om plaats te maken voor de oorlogsindustrieën. De les is simpel: alle technologie, samen met haar zegeningen, brengt ook een verleiding met zich mee - een honger naar controle, een bereidheid om de wereld plat te krijgen (indien nodig) om ruimte te maken voor de menselijke wil.

    *Als nieuwe orthodoxieën van ongeloof het geloof aantasten, als wetenschap en een cultus van technologie onze ogen verlagen naar de gadgets in onze handen, golft het effect door de ziel van een cultuur.

    *Mensen met een klassiek begrip van seksualiteit, huwelijk en gezin zijn in slechts twintig jaar tijd van de pijlers van de mainstream overtuiging naar het media-equivalent van racisten en onverdraagzamen gegaan. Dus wat gaan we nu doen? Patriottisme.

    *Het Witte Huis dat in november 2008 aan de macht kwam door verkiezing, voerde campagne op overtuigende beloften van hoop, verandering en het samenbrengen van de natie. De realiteit die het acht jaar lang leverde, was nogal anders: een soort leiderschap dat narcistisch, agressief seculier, ideologisch verdeeldheid zaaiend was, bestand tegen compromissen, niet bereid om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn mislukkingen en genereus in het verspreiden van schuld.

    *In plaats van de armen te helpen, gaan we winkelen. In plaats van zinvolle tijd met onze familie en vrienden door te brengen, zoeken we naar video's op internet. We nestelen ons in een web van verdovende middelen, van amusement tot zelfhulpgoeroes tot chemicaliën. We omringen ons met goedkope gemakken en lege slogans, en omdat er nooit genoeg van zijn, zoeken we constant naar meer. We vinden het leuk om boos te worden over problemen die we niet kunnen oplossen, en we zien het kind dat wil dat we naar haar dansje kijken, of de vrouw op de hoek van de straat die om eten vraagt, over het hoofd.

    *Wat op het spel staat in de huidige strijd op het gebied van sekse en genderidentiteit is niet alleen dat Katholieke ministeries en scholen ongehinderd kunnen werken. De vrijheid van Katholieke gezinnen om hun kinderen volgens het Christelijke geloof op te voeden, wordt in de praktijk ook moeilijker.

    *Door gender los te koppelen van biologie en elke gegeven of ‘natuurlijkeÿ betekenis aan mannelijke en vrouwelijke seksualiteit te ontkennen, verwerpt genderideologie de realiteit rechtstreeks. Mensen hoeven niet 'religieus' te zijn om te merken dat mannen en vrouwen verschillend zijn. Het bewijs is duidelijk. En de enige manier om het te negeren is door een soort intellectuele zelfhypnose.

    *Aelred (van Rievaulx) schrijft dat ware Christelijke vriendschap begint met twee mensen die aangetrokken worden tot een of andere kwaliteit van Heiligheid of deugd die ze in elkaar zien. Aangezien beide personen Jezus Christus liefhebben en hun vriendschap willen bouwen op hun Liefde voor Christus, is Jezus in feite de derde persoon in hun vriendschap.

    *Huwelijken worden gezien als (kortlopende) contracten die onderworpen zijn aan een kosten-batenanalyse, kinderen worden consumptiegoederen of accessoires, familiebanden worden verzwakt en ons lichaam wordt behandeld als zoveel grondstoffen die moeten worden gewonnen en geëxploiteerd voor productie en plezier. Die individuen die waardeloos zijn geworden als producenten en goederen door veroudering - de oude en de zwakken - worden weggegooid (weggestopt of geëuthanaseerd) en de niet-productieve armen (de daklozen, de werklozen, de onverantwoordelijke, de incompetente) worden als een bedreiging aanzien.

    *In het Amerikaanse leven hebben democratie en kapitalisme, ondanks hun voordelen, de neiging om de plaats van traditionele autoriteiten (families, religieus geloof en andere instellingen) uit te hollen, terwijl nieuwe autoriteiten (publieke opinie en marktkrachten) in hun plaats komen. En dat heeft consequenties.

    *De stichters (van de VS) geloofden dat vrijheid afhing van personen met volwassenheid om zowel radicale zelfbevestiging als een schuchtere afhankelijkheid van de staat te vermijden.

    *We zijn vaak erger dan heidenen. Echte heidenen hadden eerbied voor de natuur en de goden. Vandaag aanbidden we onszelf en onze middelen. Die zonde beschadigt de wereld.

    *Een van de manieren waarop een goed Christelijk huwelijk het Goddelijke weerspiegelt, is dat, net zoals Gods Liefde de schepping overstroomde, de Liefde van man en vrouw zou moeten overvloeien in nieuw leven. Het gezin is de ‘huiskerkÿ waar ouders het Woord van God aan hun kinderen verkondigen door voorbeeld en opvoeding. Het is een school van diepere en meer vruchtbare menselijkheid.

    *James Madison zei in zijn Memorial and Remonstrance against Religious Assessments in 1785 dat de plicht van de mens om God te eren ´een precedent is, zowel in volgorde van tijd als in mate van verplichting ten aanzien van de eisen van het maatschappelijk middenveld. Voordat iemand als een lid van de civiele samenleving kan worden beschouwd, moet hij worden beschouwd als een onderdaan van de Bestuurder van het universum.¡ En zoals John Adams in 1789 tegen de militie van Massachusetts zei: "Onze grondwet is alleen gemaakt voor een moreel en religieus volk. Het is volstrekt ontoereikend voor de regering van een ander.¡

    *In een hoofdstuk over "het herstellen van Gods huis" zullen ze geen nieuwe ideeën vinden voor projecten, programma's, studies, procedures voor de benoeming van Bisschoppen, commissies, structuren, ambten, synodes, Concilies, pastorale plannen, veranderd onderwijs, nieuw onderwijs, budget herschikkingen, ingrijpende hervormingen of herschikt personeel. Geen van die dingen doet ertoe. Of liever gezegd, geen van hen is essentieel. Het enige dat essentieel is om een ​​gedachte van de grote Leon Bloy te lenen, is een Heilige te zijn. En we doen dat, als Kerk en als individuen, door werkelijk te leven wat we beweren te geloven, en het Geloof te geloven waarvoor generaties Christenen hebben geleden en gestorven om ze in stand te houden.

    *De technologische revolutie betekent meer comfort voor iedereen. Het betekent gemakkelijkere communicatie, onderwijs, transport en werk. Technologie maakt kansen op belangrijke manieren gelijk. Veel hiervan is goed. Maar het voedt ook een cultus van efficiëntie, een fetisj voor middelen en een scheve focus op de toekomst. Het bevordert de verveling met het verleden. Het voedt het eigenbelang. Het draagt ​​enorme rijkdom over aan een nieuwe, zeer seculiere leiderschapsklasse. Het straft veel arbeiders in traditionele industrieën. Het maakt het "bovennatuurlijke" achterhaald, of lijkt het te maken. En met zijn macht om te manipuleren en te propageren, hervormt het ons politieke leven.

    *Het gaat er natuurlijk om een ​​grote Heilige te zijn, enorm lief te hebben, terecht en met vurigheid, totdat we ontstoken zijn in dienstbaarheid aan God en aan anderen. Onze heelheid, onze integriteit, hangt af van hoe goed onze vriendschap met God is. Hij was het die ons uit het stof heeft gevormd. Hij was het die Zijn leven in ons lichaam blies. Dus als we Gods Woord negeren, schenden we onze eigen identiteit.

    *Het is dikwijls dat in het kielzog van de bloedigste eeuw in de geschiedenis – de 20ste eeuw waarin tientallen miljoenen mensen werden doodgeschoten, uitgehongerd, vergast, verscheurd en verbrand met bovenmenselijke vindingrijkheid – nog veel religieuze leiders zich schamen om te praten over de duivel. In feite is het meer dan vreemd. Het is openbarend."

    *Als we niet in de duivel geloven, zullen we vroeg of laat niet meer in God geloven. Wat we ook proberen, en hoe ongemakkelijk het ook mag zijn voor onze eigen gemoedsrust, we kunnen Lucifer niet uit de ecologie van verlossing verwijderen. Het bovennatuurlijke is echt, en zijn bestaan ​​vormt de kern van de verwarring, angst, het lijden en de spirituele worstelingen van deze wereld.

    *Net als bij democratische politiek, is de markt een massa individuen die discrete keuzes maken binnen een kader dat wordt gevormd door grotere krachten, waarover ze beperkte controle hebben.

     *Als Katholieke Christenen zijn we vandaag misschien op een punt gekomen waarop we ons vreemden in ons eigen land voelen -" vreemdelingen in een vreemd land", in het prachtige Engels van de King James Bible (Ex 2:22). Maar het diepere probleem in Amerika is niet dat wij gelovigen 'vreemden' zijn. Het is dat onze kinderen en kleinkinderen geen vreemden zijn.

    *Religie is voor de democratie zoals een toom is voor een paard. Religie modereert de democratie omdat het een beroep doet op een autoriteit die hoger is dan de democratie zelf.

    *We moeten Hem ons hele leven bezighouden. Dat betekent het huisvuil opruimen van lawaai en afleiding. Het betekent echte Christelijke vriendschappen opbouwen. Het betekent het cultiveren van oases van stilte, aanbidding en gebed in ons leven. Het betekent meer kinderen krijgen en ze opvoeden in de Liefde van de Heer. Het betekent vechten tegen dood en angst met vreugde en leven, een hecht gezin vormen, met gezinnen die elkaar steunen tegen de verleidingen van vermoeidheid, sleur en twist.

    *Het is gemakkelijker om leugens te accepteren door een verkeerd alibi van tolerantie en wederzijds respect, dan om buiten het gemak van publieke goedkeuring te leven. Dit blijkt duidelijk uit elk nationaal debat over abortus, huwelijk, gezin, seksualiteit en rechten in het algemeen. Velen van ons leven graag met halve waarheden en dubbelzinnigheid in plaats van het risico te lopen uit de kudde te worden gezet. De cultuur van leugens gedijt op onze eigen medeplichtigheid, gebrek aan moed en zelfbedrog.

    *Pornografie doet meer pijn dan de gebruiker. Het vervreemdt echtgenoten. Het vernietigt echte intimiteit. Het reduceert mensen tot objecten. En dat is nog maar de directe menselijke kost. Het maatschappelijke impact is veel groter en schadelijker. Het is een belangrijke factor bij echtscheidingen, ontrouw en gebroken gezinnen. En nog bruter, de porno-industrie voedt en teert ook op de uitbuiting van vrouwen en minderjarigen die gedwongen worden tot 'sekswerk'.

    *Deze postchristelijke verwarring - MacIntyre noemt het 'emotivisme' - vormt nu het Amerikaanse openbare leven. In zo'n omgeving, schrijft hij, "wordt het doel van moreel debat de poging van de ene om de houding, gevoelens, voorkeuren en keuzes van een ander af te stemmen op die van zichzelf." Andere mensen worden instrumenten om te domineren en te gebruiken. Het zijn middelen om onze doelstellingen te bereiken. Als gevolg hiervan komen de meeste van onze morele debatten over openbaar beleid nooit in de buurt van de waarheid over een kwestie.

    *Het grootste falen van zoveel mensen van mijn (babyboom)generatie, inclusief ouders, leraren en leiders in de Kerk, is dat we er niet in zijn geslaagd ons geloof op een dwingende manier door te geven aan de generatie die nu onze plaats inneemt.

    *De wereld haat het verhaal dat Christenen vertellen. Ze gelooft niet langer in 'zonde'. Ze begrijpt de vergeving van zondaars niet. Ze vindt de ideeën van een persoonlijke God, onsterfelijkheid, genade, wonderen, de menswording, de opstanding en de hele instelling van de sacramenten en het 'bovennatuurlijke' steeds ongeloofwaardiger. Ze bespot de beperkingen die het Evangelie oplegt aan begeerten en ego. En in plaats van het Christelijke verhaal van de geschiedenis aan te nemen, verlaagt ze de menselijke horizon tot een meedogenloos nu van afleidingen, verlangens en onderdrukte vragen over de zin van het leven.

    *Het huwelijk beteugelde het egoïsme dat zo natuurlijk is voor mensen door een man en een vrouw samen te binden, en nog meer door hen te binden aan hun kinderen. Religieus geloof bood het doel en de versterking om de gezinsstructuur in stand te houden.

    *Zonder de beperkingen van een hogere morele wet, werkt democratie instinctief tegen natuurlijke huwelijken, traditionele gezinnen en elke andere instelling die banden en plichten tussen burgers creëert. Het dringt aan op het autonome individu als zijn ideaal.

    *We zijn een cultuur van egocentrische consumenten die lawaai en afleiding gebruiken om ons gebrek aan gedeelde zin van het leven te beheersen. Wat dat in ons voortbrengt, is een gedrogeerd hart - een hart dat niet rusteloos is voor God en ook niet in staat is om van anderen te houden en zich in te leven in anderen.

    *De Kerk zal standhouden tot het einde der tijden. Daar hebben we de zekerheid van Gods Woord. Maar hoe en waar ze overleeft, is een andere zaak. "De vraag", zoals een geleerde suggereerde, "is of haar leven in onze tijd onverschillig, angstig en corrupt zal zijn, of een lichtgevend voorbeeld aan de wereld van een meer voortreffelijke manier van leven. Het antwoord in onze tijd, zoals zo vaak in het verleden, kan afhangen van kleine gemeenschappen die de wereld het Licht weerspiegelen dat in de wereld kwam, het Licht dat nooit, nooit, nooit zal worden gedoofd.

    *De H. Schrift is een verslag van hetzelfde verhaal dat keer op keer wordt verteld, op verschillende manieren maar altijd met hetzelfde thema, gedurende meer dan drieduizend jaar. God houdt van de mens. De mens verraadt God. Dan roept God de mens terug tot Zijn vriendschap. Soms gaat die oproep gepaard met zeer pijnlijk lijden, en met een goede reden. God respecteert onze vrijheid. Maar Hij zal zich niet bemoeien met onze keuzes of hun gevolgen, hoe onaangenaam ook. Als gevolg hiervan projecteert de strijd in het menselijk hart tussen goed en kwaad - een strijd die in onze chromosomen lijkt te zijn gebrand - zich op de wereld, om haar te veredelen of te vervormen. De schoonheid en de barbaarsheid die we elkaar aandoen, drukken hun stempel op de schepping.

    *Zoals Kraynak opmerkt, " geloofden de stichters (van de VS) dat vrijheid gebaseerd was op morele orde, niet op moreel relativisme." Ze putten hun natuurwetprincipes uit John Locke, Cicero en anderen, evenals uit de sterke natuurwettraditie in het Christelijke denken. Kraynak: "Zonder de natuurwet - dat wil zeggen een objectieve morele wet die door de Schepper in de natuur en de menselijke natuur is geplaatst - mist het ideaal van republikeinse vrijheid een ultieme basis.

    *Christenen kunnen een beetje ontspannen zijn over de wereld en haar politiek: niet tot op het punt van onverschilligheid, onbezorgdheid of onverantwoordelijkheid, maar in de vaste overtuiging dat Jezus, aan het einde van de lijdensweg van de wereld en op het toppunt van haar heerlijkheid, Heer blijft. De primaire verantwoordelijkheid van Christelijke discipelen is om trouw te blijven aan de stoutmoedige verkondiging van die grote waarheid, de waarheid die de wereld dringend nodig heeft om te horen. Of, zoals John Henry Newman het uitdrukte: "[Het is de taak van de Kerk] niet de hele aarde in een Hemel te veranderen, maar een Hemel op aarde te brengen." Christenen hebben dus de taak de wereld naar de waarheid over zichzelf te leiden. Maar in onze tijd - zoals in de tijd van Diognetus - wil de wereld het niet horen.

    Deze lege huls van een leven leidt in kleine, verdovende stappen tot nihilisme: in feite lijkt de 'waarheid' van tegenwoordig in de wereld te zijn dat er geen waarheid is, dat het leven geen zin heeft en dat het stellen van de grote vragen voor sukkels is. De lutherse theoloog Robert Jenson heeft opgemerkt dat we in een wereld leven die zijn verhaal kwijt is. Het is daarom de taak van de Kerk om de wereld haar verhaal te vertellen en het opnieuw te vertellen, of de wereld nu beweert geïnteresseerd te zijn of niet.

    *We worden subtiel onder druk gezet om te geloven wat we geacht worden te geloven als een goede 'conservatief' of een goede 'liberaal'. Alles buiten ons smalle kanaal is vijandig terrein. Maar juist dit soort tribalisme maakt het algemeen belang (en vaak de waarheid) ondergeschikt aan partijloyaliteit.

    *Ongeveer de helft van alle Amerikaanse Katholieke tieners verliest nu hun Katholieke identiteit voordat ze dertig worden. De redenen zijn divers. De massamedia van vandaag, zowel in entertainment als in nieuws, bieden een vast dieet van sympathiek, praktisch atheïsme, waarbij religieuze hypocrisie wordt benadrukt en de eetlust van de consument wordt aangewakkerd. Zoals een studie opmerkte, gaan veel jongvolwassenen ervan uit dat “wetenschap en logica de manier zijn waarop we ’echt’ dingen over onze wereld weten, en dat religieus geloof de normen van wetenschappelijke kennis schendt of tekortschiet”. 

    Anderen zijn gevormd door theorieën die van universiteiten via middelbare scholen naar beneden sijpelen in een gevulgariseerde, "eenvoudige ideologie die de culturele constructie van alles vooronderstelt" en een onkritisch moreel relativisme aanmoedigen. Maar het voorbeeld van ouders blijft een sleutelfactor - vaak de sleutelfactor - bij het vormgeven van de overtuigingen van jongvolwassenen. Het gezin is de belangrijkste zender van religieuze overtuigingen. Het ontwrichten van het gezin verstoort een hele culturele ecologie.

    *Wijlen de vooraanstaande socioloog Robert Nisbet, in navolging van Tocqueville, betoogde dat wanneer de krachten van persoonlijke bevrijding dominant zijn in een cultuur, het resultaat niet maximale vrijheid is, maar de absorptie van vrijheid door de overheid.

    *De banksector, het bedrijfsleven, de massamedia, religieuze ministeries, atletiek, rechtsscholen: elk heeft zijn schandalen. In bijna alle gevallen is het patroon vergelijkbaar: de waarheid wordt aangepast, 'geïnterpreteerd' of genegeerd of weggerechtvaardigd, om snel resultaat te boeken. En dan verspreidt het bedrog zich en wortelt zich als onkruid.

    *We leven in een cultuur die erop gebrand is om van de waarheid een boetiekervaring te maken die zo kneedbaar is als onze persoonlijke smaak vereist.

    *Als het doel is om millennia van traditionele seksuele moraal te ontwortelen, bestaat er behoefte aan de middelen en de meedogenloosheid om de ontworteling af te dwingen. Het proces hoeft niet vulgair of bruut te zijn. Maar het moet wel grondig zijn - en in een geavanceerde mediacultuur kan dat worden bereikt door de publieke perceptie te hervormen. En dus waar we nu mee te maken hebben, is wat de Wall Street Journal omschreef als 'de nieuwe intolerantie'.

    *Ouders klagen vaak dat het Amerikaanse onderwijs de klas misbruikt en hun kinderen misbruikt door nieuwe morele orthodoxie te prediken over een hele reeks kwesties zoals genderidentiteit. De rechtbanken en de advocatuur dwingen die nieuwe orthodoxie vervolgens af. Maar het zijn de sociale wetenschappen die ze helpen creëren.

    *Om de woorden te lenen van Jean-Marie Lustiger, de grote Franse geestelijke: '[Hoe] kunnen we beweren Christenen te zijn als we blijven leven als heidenen?' Maar we zijn vaak erger dan heidenen. Echte heidenen hadden eerbied voor de natuur en de goden. Vandaag aanbidden we onszelf en onze middelen. Die zonde beschadigt de wereld. Het doodt ook ons ​​vermogen om de dingen te zien zoals ze werkelijk zijn. (…) De consumentencultuur – de wereld waarin we elke dag leven – is diep anti-Christelijk, niet alleen in zijn vraatzucht en zijn uitsluiting van de behoeften van anderen, maar ook in zijn schade aan het rijpe zelfdenkende zelf.

    *Aan de ene kant is afgoderij een middel waarmee we proberen God te beheersen, om Hem te aanbidden minder tot een offer te maken. Aan de andere kant zullen de valse goden die we maken - ofwel door ze rechtstreeks met onze handen te maken, ofwel door ze discreter te toveren volgens de manier waarop we onze tijd, verlangens, vaardigheden en hartstochten in investeren - ons uiteindelijk altijd beheersen. Van nature zijn valse goden vampiers. Ze jagen op, en putten hun leven uit, de menselijke geest.”

    *Liefde, in zijn materiële vorm als onverdiende schoonheid en onverdiende gave, ontwapent het intellect en raakt de ziel. Maar voor een bepaald soort modern denken is dit niet acceptabel. Het is eerder de ergste vorm van belediging van onze ijdelheid: schoonheid maakt ons bewust van werkelijkheden en waarheden die we niet hebben gecreëerd en die we niet kunnen opleggen. Daarom herinnert het ons eraan dat we zwak zijn, en daarom kan het niet worden vertrouwd. Het maakt ons afhankelijk en we geven de voorkeur aan controle. En controle vereist macht. Macht - zelfs de bescheiden macht die mensen zich kunnen voorstellen dat ze rechtmatig verdienen - is erotisch; het is een drug voor het ego, een trouweloze en veeleisende minnaar.

    *De Katholieke filosoof Josef Pieper vatte het samen toen hij zei dat “het misbruik van politieke macht fundamenteel verbonden is met het verfijnde misbruik van het woord.”

    *De H. Paulus vertelt ons dat „God ons geen geest van verlegenheid heeft gegeven, maar een geest van kracht, liefde en zelfbeheersing. Schaam je dan niet om voor onze Heer te getuigen.

    *Paus Benedictus XVI merkte op dat dit was hoe monniken de Europese cultuur creëerden: “Eerst en vooral moet eerlijk worden toegegeven dat het niet hun bedoeling was om een ​​cultuur te creëren en zelfs niet om een ​​cultuur uit het verleden te bewaren. Hun motivatie was veel fundamenteler. Hun doel was: quaerere Deum. (God zoeken)

    *Hoeveel van God vind je in het Amerikaanse openbare leven? Hoe vaak per dag worden de woorden "Jezus Christus" misbruikt op het werk, op straat, in ons openbare amusement? Hoeveel winkelcentra sluiten, hoeveel mensen nemen een pauze van hun werk en hoeveel gezinnen brengen samen tijd door in plaats van te sporten en winkelen enz., zonder afleiding, op een gemiddelde zondag? En hoeveel tijd brengt iemand van ons door in stilte - het soort stilte waardoor God kan spreken en wij kunnen luisteren?

    *Zoals de zalige John Henry Newman het uitdrukte: "Onze plicht als Christenen ligt hierin, ondernemingen te doen voor het eeuwige leven zonder de absolute zekerheid van succes.”

    *Het recht op leven is de basis van elk ander recht, dat het opzettelijk doden van een ongeboren kind of het aanmoedigen, het mogelijk maken of opzettelijk tolereren van een dergelijke moord tot een verachtelijke daad maakt. Dit gezegd hebbende, ontslaat dit natuurlijk niemand ervan te werken om de armen, immigranten en daklozen te helpen. Integendeel, als we onszelf Christenen noemen, hebben we plichten in een hele reeks dringende sociale kwesties. Maar seksualiteit- gerelateerde kwesties zijn geen aparte hoek van het Katholieke denken.

    *Barmhartigheid begint met een diep besef van de eigen behoefte eraan. Terwijl Alinsky eerst onrecht in anderen ziet, ziet een barmhartige mens eerst de zonde in zichzelf.

    *De tweede manier waarop we de gewoonte van de waarheid verliezen, is door te weigeren helder te denken wanneer schadelijke culturele trends een politieke orthodoxie worden. Het laatste wat veel mensen willen, is dat ze in hun opvattingen als voorbij gestreefd worden beschouwd, terwijl de gevolgen sociale uitsluiting kunnen zijn. Het debat over het homohuwelijk was en blijft een klassiek geval.

    *We hebben ons vermogen verloren om iets Heiligs of unieks te zien in wat het betekent om mens te zijn. En we hebben ons vermogen verloren om te geloven in alles wat we niet kunnen meten met onze middelen.

    *Zuiverheid gaat over heelheid of integriteit. Het betekent dat het lichaam, de geest, het hart en de ziel op de juiste manier gericht zijn op God. Elk element van wie we zijn, draagt ​​zijn steentje bij om ons tot eenheid met God te brengen, wat ons ultieme geluk is.

    *Zuiverheid van hart is niet beperkt tot zaken van seks. Het gaat erom dat we ons niet van de Heer laten afleiden door kleinere liefdes of zonden. We moeten ons hart niet alleen beschermen tegen lust en pornografie, maar ook tegen roddel, woede, trots, hebzucht en egoïsme. Dit houdt ons op het pad naar God met Zijn genade, en het leidt ons naar de vreugde om Hem op een dag te zien.

    *Als we niet meer de moed hebben om zelf naar de waarheid te leven, als we er niet meer echt naar hongeren, dan dringen we er niet meer op aan bij anderen. Het resultaat is een cultuur van ontwijkende onwerkelijkheid, een natie van alibi's. En we gaan meer oneerlijkheid en minder integriteit in onze politiek accepteren.

    *Een van de belangrijkste bijdragen van het Christendom aan de westerse beschaving was om mensen een gevoel van vrijheid te geven los van de grillen van het lot, hoop op leven na de dood geven vanwege de overwinning van Jezus Christus.

    *In feite was voor de Stichters, volgens de natuurwet, zelfs een soeverein volk rekenschap verschuldigd aan Gods oordeel en had het de plicht om te handelen in overeenstemming met de morele orde van de schepping.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs