|
2 Aartsbisschop Carlo M. Viganò
Carlo Maria Viganò (Varese,
16 januari 1941) is een Italiaans diplomaat van de H. Stoel.
Op 24 maart 1968 ontving Viganò zijn priesterwijding.
Vervolgens werd hij geïncardineerd in het bisdom Pavia. In 1973 trad hij
in dienst bij de diplomatieke dienst van de Heilige Stoel. Vervolgens werd hij Apostolische nuntius
in Irak en het Verenigd Koninkrijk. Tussen 1978 en 1989 was hij werkzaam bij
het staatssecretariaat van de H. Stoel. Op 4 april 1989 werd Viganò
aangesteld als permanente waarnemer bij de Raad van Europa in Straatsburg.
Op 3 april 1992 benoemde Paus Johannes Paulus II hem
tot titulair Aartsbisschop van Ulpiana en werd hij benoemd tot apostolisch
nuntius in Nigeria. Op 26 april vond zijn bisschopswijding plaats.
Co-consecratoren bij de wijding waren Kardinaal-staatssecretaris Angelo
Sodano en Aartsbisschop van Krakau, Kardinaal Franciszek Macharski.
Op 4 april 1998 benoemde paus Johannes Paulus II hem tot delegaat in het
Vaticaanse staatssecretariaat.
Paus Benedictus XVI benoemde hem op 16 juli 2009 tot
secretaris-generaal van de Pauselijke Commissie voor de Staat Vaticaanstad,
als opvolger van Renato Boccardo. Op 19 oktober 2011 benoemde paus
Benedictus XVI hem tot apostolisch nuntius in de VS. Deze benoeming werd
voorafgegaan door gelekte brieven waarin Viganò wijst op zijn
inspanningen ter bestrijding van corruptie en vriendjespolitiek en het
verlangen uit, om zijn huidige taak te mogen blijven vervullen. Viganò
trad in 2016 terug als nuntius.
Op 25 augustus 2018 publiceerde de oud-nuntius een 11
pagina's tellend memorandum, waarin hij stelt dat Paus Franciscus al
lang wist van het misbruik dat gepleegd werd door voormalig Kardinaal en
voormalig Aartsbisschop van WashingtonTheodore Edgar McCarrick en te laat
in actie kwam. Viganò stelt dat Franciscus kort nadat hij in maart 2013 als
paus was aangetreden, sancties die door zijn voorganger Paus Benedictus aan
McCarrick opgelegd waren, heeft verzacht. McCarrick zou daarna een belangrijke
rol hebben gespeeld als adviseur bij de benoeming van nieuwe (aarts)bisschoppen
in de Verenigde Staten. In zijn memorandum roept de vroegere kerkelijke
topdiplomaat Paus Franciscus op om af te treden.
Tekstfragmenten
Het Amerikaanse volk is volwassen en heeft nu begrepen
hoezeer de reguliere media de waarheid niet willen verspreiden, maar deze het
zwijgen willen opleggen en verdraaien, en de leugen verspreiden die nuttig is
voor de doeleinden van hun meesters. Het is echter belangrijk dat de goeden
die de meerderheid vormen ontwaken uit hun traagheid en niet accepteren dat
ze worden misleid door een minderheid van oneerlijke mensen met
onuitsprekelijke doeleinden. Het is noodzakelijk dat de goeden, de kinderen van
het licht, samenkomen en hun stem laten horen.
Wat is een effectievere manier om dit te doen, mijnheer President,
dan door te bidden en de Heer te vragen u, de Verenigde Staten en de hele
mensheid te beschermen tegen deze enorme aanval van de vijand? Vóór de kracht
van het gebed zullen de misleidingen van de kinderen van de duisternis
instorten, hun complotten zullen worden onthuld, hun verraad zal worden
getoond, hun angstaanjagende kracht zal in niets eindigen, aan het licht
gebracht en ontmaskerd voor wat het is: een helse misleiding. (Brief aan
President Trump 6/6/2020)
Laten we eens kijken naar de geschiedenis van de jezuïeten.
Dat is iets wat ik nu met grote zorg bestudeer. In feite, als je de synthese
van mijn gedachte wilt weten, is het dit: wat we nu zien is de triomf van een
60 jaar oud plan, de succesvolle uitvoering van een goed doordacht plan om een
nieuwe een soort denken in het hart van de Kerk te planten, een denken dat
geworteld is in elementen van de bevrijdingstheologie met slierten marxisme,
weinig geïnteresseerd in traditionele Katholieke liturgie of moraliteit of
theologie, maar veeleer gericht op 'praxis' op het gebied van sociale
rechtvaardigheid. En nu heeft dit plan een van zijn hoogste doelen bereikt, met
een jezuïet op de stoel van Petrus. (Steve Skojec, Viganò - interview
30/7/2019)
Een interview met Aartsbisschop Viganò van
29/3/2020 in de Remnant van Michael Matt Fortes in Fide
Michael J. Matt (MJM): Excellentie, hoe denkt u dat
gewone katholieken de covid-19 pandemie moeten beoordelen?
Carlo Maria Viganò: De coronavirus pandemie, zoals alle ziekten
en de dood zelf, zijn een gevolg van de erfzonde. De zonde van Adam, onze
stamvader, ontnam zichzelf en ons niet alleen de goddelijke genade, maar ook
alle andere goede dingen die God aan de schepping gaf. Toen kwamen ziekte en
dood in de wereld als straf voor het niet gehoorzamen van God. De
verlossing die ons in het Proto-evangelie (Genesis 3) werd beloofd, die in het
Oude Testament werd voorspeld en die met de Menswording, het Lijden, de Dood en
de Opstanding van onze Heer werd voltooid, verloste Adam en zijn nakomelingen
van de eeuwige verdoemenis; maar de gevolgen van de erfzonde bleven als een
teken van de zondeval en zij zullen pas bij de verrijzenis van het lichaam
worden hersteld, zoals we in het Credo belijden, en dat zal plaatsvinden vóór
de Dag des Oordeels.
Dit moet opnieuw
gezegd worden, vooral in een tijd waarin de basisprincipes van de Catechismus
onbekend zijn of ontkend worden. Katholieken weten dat ziekte en dus
epidemieën, lijden en het verliezen van een geliefde moet worden aanvaard in
een geest van geloof en nederigheid, zelfs als boetedoening voor onze eigen
persoonlijke zonden. Dankzij de gemeenschap van de heiligen dankzij wie
de verdiensten van alle gedoopten worden doorgegeven aan alle anderen in de
Kerk kunnen wij deze beproevingen ook dragen voor de zonden van anderen, voor
de bekering van hen die niet geloven, en om de tijd die de zielen van de
gelovigen in het vagevuur moeten doorbrengen te verkorten. Zoiets vreselijks
als covid-19 kan voor ons ook een kans zijn om te groeien in geloof en actieve
naastenliefde.
Als we alleen naar de klinische kant van de ziekte kijken
en natuurlijk we hier met alle macht de strijd aangaan dan verdwijnt de
transcendente kant van ons leven volledig uit beeld, waardoor we zonder enige
spirituele visie blijven en we onvermijdelijk opgesloten raken in blind en
hopeloos egoïsme.
MJM: Verschillende bisschoppen en priesters hebben
beweerd dat de God ´niet straft' en dat het beschouwen van het coronavirus als
een plaag een ´heidense gedachte' is. Bent u het daarmee eens?
De eerste ooit, zoals ik al zei, die gestraft werd, was
onze stamvader. Echter, zoals we horen in het Exsultet dat
wordt gezongen tijdens de Paasnacht: O felix culpa, qui talem ac tantum
meruit habere Redemptorem! O gelukkige schuld, die ons zulk een
Verlosser heeft geschonken!
Een
vader die zijn kinderen niet straft, houdt niet van hen, maar verwaarloost ze;
een dokter die de patiënt onverschillig observeert hoe het erger wordt er
onherstelbaar koudvuur ontstaat. God is een liefhebbende Vader omdat Hij ons
leert wat we moeten doen om het eeuwige geluk in het Paradijs waardig te zijn.
Als we zijn geboden niet gehoorzamen door te zondigen, laat Hij ons niet
sterven, maar komt Hij ons vinden en stuurt Hij ons vele tekenen, vaak heel
streng. Dan herstellen we onze wegen, tonen we berouw, doen we boete en keren
we terug naar onze oude vriendschap met Hem. Jullie zijn mijn vrienden, als
jullie de dingen doen die ik jullie opdraag. Ik denk dat de woorden van OLHeer
geen ruimte laten voor dubbelzinnigheid.
Ik wil er ook aan toevoegen dat de waarheid over een
rechtvaardige God, die het goede beloont en het slechte straft, deel uitmaakt
van onze gemeenschappelijke erfenis van de natuurwet, die OLHeer door de
geschiedenis heen aan iedereen heeft gegeven. Een onbedwingbare roeping tot ons aardse paradijs, die zelfs de
heidenen laat zien hoe het Katholieke geloof de noodzakelijke voltooiing is van
alles wat hun oprecht en welgezind hart hen ingeeft. Ik ben verbaasd dat in
plaats van de nadruk te leggen op deze waarheid die diep in ieders hart is
geschreven, de mensen die zoÿn grote sympathie voor de heidenen lijken te
voelen, vandaag de dag iets wat de Kerk altijd als de beste manier heeft
beschouwd om hen voor Christus te winnen, niet accepteren.
MJM: Heeft Uwe Excellentie het gevoel dat er
bepaalde zonden zijn die de toorn van God hebben opgewekt dan andere?
De zonden
en wandaden die ieder van ons in de ogen van God besmeuren, zijn een hamerslag
op de nagels die gebruikt worden om de heilige en eerbiedwaardige handen van OLHeer
te doorboren, een zweep die het vlees van zijn Heilige Lichaam verscheurt, een
spuwen in zijn geliefde aangezicht. Als we deze dingen maar zouden beseffen,
zouden we nooit meer zondigen. En zondaars zouden de rest van hun leven huilen
van diep verdriet. En toch is dit wat er werkelijk is gebeurd: tijdens zijn
lijdensweg nam onze Goddelijke Redder niet alleen de erfzonde op zich, maar ook
alle zonden die alle mensen hebben begaan en zullen begaan. Het meest
bewonderenswaardige is dat OLHeer aan het Kruis wilde sterven, terwijl één
druppel van zijn Allerheiligste Bloed genoeg zou zijn geweest om ons allemaal
te verlossen. Cujus una stilla salvum facere totum
mundum quit ab omni scelere, zoals de H. Thomas van Aquino ons leert.
Naast de zonden die door individuen worden begaan, zijn er
ook de zonden van samenlevingen, van naties. Abortus, die zelfs tijdens de
pandemie nog steeds onschuldige kinderen vermoordt; echtscheiding, euthanasie,
de gruwel van de zogenaamde homohuwelijken, het vieren van sodomie en andere
vreselijke perversies, pornografie, het bederf van kinderen, speculatie door de
financiële elite, het ontheiligen van de zondagen, en zo gaat de lijst maar
door.
MJM: Mogen we vragen waarom Uwe Excellentie een
onderscheid maakt tussen de zonden van individuen en de zonden van naties?
De H. Thomas
van Aquino leert dat het de plicht is van het individu om de ene ware God te
erkennen, te aanbidden en te gehoorzamen. Op dezelfde manier moeten samenlevingen die vele individuen omvatten
God te erkennen en ervoor te zorgen dat hun wetten de leden van de
samenleving in staat stellen het spirituele doel te bereiken waarvoor ze
bestemd zijn. Er zijn naties die God niet alleen negeren, maar Hem ook
openlijk verloochenen. Er zijn naties die van hun burgers verlangen dat zij
wetten accepteren die in strijd zijn met de natuurlijke moraal en de Katholieke
leer, zoals de erkenning van het recht op abortus, euthanasie en sodomie.
Anderen corrumperen kinderen en schenden hun onschuld.
Zij die toestaan dat
mensen Gods Goddelijke Majesteit belasteren, kunnen zich niet aan Gods straf
onttrekken. Publieke zonden vereisen een publieke bekentenis en een publieke
verzoening, als er publiekelijk vergeving wordt gevraagd. Laten we niet
vergeten dat de Kerkelijke gemeenschap, die ook een samenleving is, niet
vrijgesteld is van de Hemelse straf wanneer haar leiders verantwoordelijk
worden voor collectieve overtredingen.
MJM: Zegt Uwe Excellentie dat de Kerk fouten kan
hebben?
De
Kerk is altijd al Heilig geweest, omdat zij het Mystieke Lichaam van onze Heer
en Verlosser is, en het zou niet alleen onbezonnen, maar zelfs godslasterlijk
zijn om denken dat deze goddelijke instelling die de Voorzienigheid op deze
aarde heeft geplaatst om ons allen van genade te voorzien als enige Ark van de
Verlossing, zelfs maar de kleinste onvolmaaktheid zou kunnen bezitten. Met de
lof waarmee wij de Moeder van God bezingen die wij precies Mater Ecclesiae
noemen kunnen we ook de Kerk bezingen, de Middelares van alle genaden via de
Sacramenten, de Moeder van Onze Heer, wiens ledematen zij voortbrengt.
De Kerk
is de Ark van het Verbond, bewaakster van het Heilig Sacrament en de geboden. De Kerk is de toevlucht van de zondaars,
aan wie ze na een goede biecht vergeving schenkt. Zij is het heil van de
zieken, aan wie zij altijd veel zorg heeft besteed. Zij is de koningin van de
vrede die de harmonie bevordert door de prediking van het Evangelie. Zij is
echter ook geducht als een leger in slagorde geschaard, want onze
Heer heeft zijn gewijde bedienaren de macht gegeven om demonen te verpletteren
en de sleutelmacht om de poorten van de hemel te openen of te sluiten. Laten we
niet vergeten dat de Kerk niet alleen de Strijdende Kerk hier op aarde is, maar
ook de Zegevierende Kerk en de Lijdende Kerk, waarvan alle leden heiligen zijn.
Ik moet echter ook zeggen dat hoewel de Kerk Heilig is,
sommige van haar leden en van haar hiërarchie hier op aarde wellicht zondaars
zijn. In deze moeilijke tijden zijn er
veel geestelijken geweest die deze naam niet waardig zijn, zoals de
misbruikschandalen die door hen, zelfs door bisschoppen en kardinalen gepleegd
zijn, hebben laten zien. De trouweloosheid van de gewijde Herders is een
schandaal voor hun confraters en voor velen onder de gelovigen, niet alleen wat
betreft de zucht naar macht, maar ook en ik zou zeggen vooral wanneer zij
raken aan de integriteit van het geloof, de zuiverheid van de leer van de Kerk
en de heiligheid van de zeden.
Ze hebben zelfs daden van ongekende ernst
begaan, zoals we hebben gezien bij de aanbidding van het pachamama-afgodsbeeld
in het Vaticaan zelf. Ik denk inderdaad dat onze Heer terecht verontwaardigd is
over de grote hoeveelheid schandalen die zijn begaan door degenen die het goede
voorbeeld zouden moeten geven, ze zij immers de herders -, aan de kuddes die
aan hen zijn toevertrouwd.
Laten
we niet vergeten dat het voorbeeld dat door zovelen in de Hiërarchie wordt
gegeven niet alleen een schandaal is voor de Katholieken: het is een schandaal
voor de mensen buiten de Kerk die haar zien als een lichtbaken en een
referentiepunt. Dit niet alleen: deze plaag kan de Kerk in haar
Hiërarchie niet vrijstellen van een behoorlijk gewetensonderzoek na alles
waarin zij hebben toegegeven aan de geest van deze wereld. Zij kan zich niet
onttrekken aan haar plicht om alle dwalingen die zij na het tweede Vaticaanse
Concilie heeft laten begaan en die haar al die rechtvaardige straffen hebben
opgeleverd, krachtig te veroordelen. We moeten ons leven beteren en terugkeren
naar God.
Het
doet me pijn te moeten zeggen dat we ook nu, nadat we de goddelijke toorn op de
wereld hebben zien neerdalen, de Majesteit van God blijven beledigen door te
spreken over moeder aarde die respect eist, zoals de Paus een paar
dagen geleden in zijn zoveelste interview zei. Wat we moeten doen is vergeving
vragen voor de heiligschennis die in de St Pietersbasiliek is gepleegd en deze
opnieuw in te wijden voordat het Heilig Misoffer daar kan worden opgedragen. We
moeten ook een openbare processie bijeenroepen om boetedoening te tonen, ook al
nemen alleen prelaten deel onder leiding van de Paus. Zij moeten de barmhartigheid
van God over zichzelf en over zijn volk afroepen. Dit zou een teken zijn van
die ware nederigheid waar we allemaal opwachten, als genoegdoening voor
alle gepleegde misdrijven.
Hoe kunnen we onze verbijstering bedwingen als we woorden
horen als die welke op 26 maart in Santa Marta zijn uitgesproken? De Paus zei:
De Heer moet ons niet aan het eind van ons leven vinden en tegen ons zeggen: Jullie
zijn verdorvent. Jullie hebt de weg verlaten die Ik je heb laten zien. Jullie
hebt je voor afgoden gebogen. Dergelijke woorden zijn werkelijk
verbijsterend, vooral als we bedenken dat hij zelf een vreselijke
heiligschennis heeft begaan voor het oog van heel de wereld, voor het altaar
van de confessio van de heilige H. Petrus, een echte profanatie, een daad van
geloofsafval, met die smerige en satanische beelden van pachamama.
MJM: Op het feest van Maria Boodschap hebben de
bisschoppen van Portugal en Spanje hun land toegewijd aan het Heilig Hart van
Jezus en aan het Onbevlekt Hart van Maria. De bisschoppen van Ierland en van
Engeland en Wales deden hetzelfde. In vele bisdommen en steden elders hebben de
bisschoppen en de plaatselijke autoriteiten hun gemeenschappen onder de
bescherming van de Allerheiligste Maagd geplaatst. Hoe ziet Uwe Excellentie hun
gebeurtenissen?
Dit zijn acties die mijn hart met hoop vervullen. Hoewel
het niet genoeg is om onze fouten goed te maken, is dit alles volledig
genegeerd door degenen die aan de top van de Kerk staan, ook al hebben de
eenvoudige gelovigen lang geroepen om plechtige daden door hun herders zoals
deze. OLVrouw van Fatima heeft de Paus
en alle Bisschoppen gevraagd om Rusland aan haar Onbevlekt Hart toe te wijden
en heeft oorlogen en rampen aangekondigd totdat dit zou gebeuren. Haar oproepen
zijn niet gehoord. De hiërarchie moet zich nu hervormen en de Moeder Gods
gehoorzamen! Het is beschamend en schandalig dat geen enkele Bisschop in Italië
zich bij dit grote initiatief heeft aangesloten!
MJM: Hoe beoordeelt u de opschorting van de
sacramenten die we in bijna de hele wereld hebben gezien?
Dit is
een verschrikkelijk lijden, misschien wel het ergste dat de gelovigen ooit
hebben gezien. Het is ongelooflijk om te denken dat zoiets de stervenden wordt
ontzegd.
Op dit moment lijkt het erop dat de Hiërarchie, op enkele
uitzonderingen na, geen bedenkingen had om de kerken te sluiten en de deelname
van de gelovigen aan het heilig Misoffer te verhinderen. Ze hebben zich
gedragen als koude bureaucraten, als uitvoerders van de wil van de vorst, en de
meeste gelovigen hebben hun acties beschouwd als teken van hun gebrek aan
geloof. Wie kan het hen kwalijk nemen?
Ik
vraag me bijna af en het is vreselijk om te denken of het sluiten van
kerken en het opschorten van alle vieringen niet een andere straf van God is, naast
de pandemie. Ut scirent quia per quae peccat quis, per haec et
torquetur. Opdat
ze weten dat de mens bestraft wordt met datgene waarmee hij zondigt. (Wijsheid
11, 17) Beledigd door de slordigheid en het gebrek aan respect van zijn Priesters;
verontwaardigd door de profanatie van het Heilig Sacrament die elke dag met de
handcommunie plaatsvindt en moe van de banale liederen of ketterse preken,
vindt Hij nog steeds vanuit de stilte van het Tabernakel genoegdoening in
de sobere lofprijzing die Hem wordt aangeboden door de vele priesters die nog
steeds de Mis van alle tijden opdragen. De Mis die teruggaat tot de tijd van de
Apostelen. En die door de eeuwen heen altijd het kloppend hart van de Kerk is
geweest. Laten we deze meest plechtige waarschuwing niet vergeten: Deus
non irridetur. God laat niet met zich spotten.
Het is duidelijk dat ik de basale zorgen om veiligheid en
bescherming begrijp en deel, die de autoriteiten voor de volksgezondheid moeten
nemen. Maar net zoals zij het recht hebben om maatregelen te treffen voor zaken
die ons lichaam raken, hebben de kerkelijke autoriteiten het recht en de plicht
om zich zorgen te maken over de gezondheid van onze ziel. Ze kunnen de
gelovigen niet het geestelijk levensonderhoud ontzeggen dat ze ontvangen van de
Eucharistie, om nog maar te zwijgen van het Sacrament van de Biecht, de Mis en
het Viaticum.
Toen zoveel winkels en restaurants nog open waren, hadden
de verschillende bisschoppenconferenties alle heilige diensten al opgeschort,
ook al hadden de burgerlijke autoriteiten daar niet om gevraagd. Dit bewijst
eens te meer dat de Hiërarchie in een vreselijke toestand verkeert en toont aan
dat de bisschoppen maar al te graag het welzijn van de zielen willen opofferen
aan de macht van de staat of de dictatuur van het eenheidsdenken.
MJM: Uwe Excellentie noemde restaurants. Wat zegt u
over de maaltijden voor de armen die in de afgelopen maanden in gebedshuizen
werden aangeboden?
Voor Katholieken is het helpen van mensen in nood een daad
van naastenliefde. Het herinnert ons eraan dat God Liefde is. We moeten God
boven alles liefhebben met heel ons hart en onze naaste liefhebben uit liefde
voor Hem. Zo kunnen wij, in overeenstemming met de zaligsprekingen, onze Heer
zien in de armen, in de zieken, in de gevangenen en in de wezen. De Kerk is van
meet af aan op dit gebied een lichtend voorbeeld geweest. Zelfs de heidenen
hebben ons erom bewonderd. De geschiedenis toont ons de vele indrukwekkende
hulpwerken die dankzij de vrijgevigheid van de gelovigen zijn begonnen, zelfs
in tijden van grote vijandigheid van de kant van de staat.
Regeringen hebben
deze werken vaak overgenomen in opdracht van vrijmetselaars, die een hekel
hebben aan de grote werken van zoveel goede katholieken. De zorg voor de armen
en de mensen aan de rand van de samenleving is niet iets dat is begonnen met
Bergoglio of met de verschillende maatschappijkritische organisaties.
We moeten ons realiseren dat wanneer de nieuwe organisaties
de armen helpen, dit doen zonder enige verwijzing naar het bovennatuurlijke.
Het enige wat we zien zijn werken van lichamelijke barmhartigheid, terwijl
werken van geestelijke barmhartigheid volledig worden gemeden weggevaagd. Dat
is nog niet alles: het huidige Pausschap heeft elke vorm van apostolaat
volledig geëlimineerd en zegt dat de Kerk geen enkele zendingsactiviteit mag
uitoefenen, wat het proselitisme noemt. Wij kunnen alleen maar zorgen voor
voedsel, gastvrijheid en gezondheidszorg, maar niemand zorgt voor voedsel,
gastvrijheid of zorg voor de zielen van hen die het zo hard nodig hebben.
De moderne Kerk is veranderd in een soort
NGO. Echte naastenliefde heeft niets te maken met maçonnieke imitatie ervan,
hoezeer men die ook probeert te verbergen met een uiterst vaag gevoel voor
spiritualiteit: het is precies het tegenovergestelde, want de verschillende
organisaties die we vandaag aan het werk zien, ontkennen dat er maar één ware
Kerk is, en dat haar boodschap van verlossing moet worden verkondigd aan
degenen die erbuiten staan.
Dat is niet alles: de Kerk is na het Concilie
zo ver afgedwaald in kwesties van godsdienstvrijheid en oecumene dat veel
caritasinstellingen nu de mensen die aan hun zorg zijn toevertrouwd in hun
heidendom of atheïsme bevestigen. Ze bieden hun zelfs gebedsplaatsen aan waar
ze kunnen gaan bidden. We hebben zelfs verschrikkelijke voorbeelden gezien van
missen waarbij, op uitdrukkelijk verzoek van de celebrant, in plaats van het
Heilig Evangelie een lezing uit de Koran wordt genomen of, zoals recentelijk is
gebeurd, afgoderij wordt beoefend in Katholieke kerken.
Ik denk dat de beslissing om kerken te veranderen in
refters of slaapzalen voor de behoeftigen het bewijs is van deze basale
huichelarij die, zoals we met de oecumene hebben gezien, een schijnbaar goede
zaak is (zoals het voeden van de hongerigen of het opvangen van de daklozen) en deze benut om het grote
vrijmetselaarsplan van één wereldreligie tot stand te brengen, een religie
zonder dogmas, zonder ceremonies, zonder God.
Het gebruik van kerken als
herberg, in de aanwezigheid van zelfvoldane prelaten die langskomen om pizzas
of varkenskoteletten te serveren met een schort over hun kerkelijke kledij,
betekent dat ze ontheiligd worden. Vooral wanneer zij die lachen naar de
fotografen, absoluut nooit de deuren van hun eigen herenhuizen openen voor de
mensen die ze willen gebruiken voor hun politieke doeleinden. Laat me teruggaan
naar wat ik zei en herhalen dat al deze heiligschennis de onderliggende oorzaak
is van de huidige pandemie.
Maar al te vaak gebruiken ze de armoede en de dakloosheid
van deze arme mensen om op de voorpaginas van de kranten te verschijnen. Dat
zagen we maar al te vaak bij de landingen van al die immigranten. Het enige
doel was het opzetten van een nieuwe industrie voor de opvang, waarachter niet
alleen economische belangen schuilgaan, maar ook hun medeplichtigheid met
degenen die een christelijk Europa proberen te vernietigen, te beginnen met
Italië.
MJM: In andere gevallen, zoals in de stad Cerveteri
bij Rome, hielden de ordediensten een Priester tegen die de mis opdroeg. Hoe
hebben de kerkelijke autoriteiten op dit soort dingen gereageerd?
Cerveteri kan gewoonweg een overdaad aan ijver zijn geweest
van twee lokale politieagenten, vooral nu ze moeten werken onder alle extra
stress die is ontstaan sinds de uitbraak van het coronavirus. Het moet echter
ook duidelijk zijn, vooral in een land als Italië dat in 1929 een concordaat
met de Kerk ondertekende, dat de kerkelijke autoriteiten het alleenrecht hebben
op gebedsplaatsen. De Heilige Stoel en de plaatselijke ordinaris hadden echt
moeten protesteren tegen een dergelijke schending van het Verdrag van
Lateranen, dat in 1984 opnieuw werd bevestigd en nog steeds van kracht is.
Opnieuw smelt het gezag van de bisschoppen, dat hen rechtstreeks door God is
gegeven, als sneeuw voor de zon weg en laat zien hoe laf ze allemaal zijn. Dit
zou in de toekomst tot nog ergere misstanden kunnen leiden als het nu niet
wordt gecorrigeerd. Ik wil deze gelegenheid aangrijpen om te vragen om een
openlijke veroordeling van deze onaanvaardbare inmenging van de overheid in
zaken die rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van de kerkelijke
autoriteiten vallen.
MJM: Paus Franciscus nodigde alle Christenen, zowel Katholieken
als niet-Katholieken, uit om op 25 maart bijeen te komen om God te vragen een
einde te maken aan deze pandemie, en hij liet merken dat ook leden van andere
religies zouden kunnen
bidden.
Het
religieuze relativisme dat met Vaticanum II werd ingevoerd, bracht velen ertoe
te geloven dat het katholieke geloof niet langer het enige middel tot
verlossing was, of dat de Heilige Drie-eenheid niet de enige ware God was.
In
zijn verklaring van Abu Dhabi zei Paus Franciscus dat God alle religies wil.
Dit is niet alleen een schaamteloze ketterij, maar ook een zeer ernstige
afvalligheid en een vreselijke godslastering. Zeggen dat God aanbeden wil
worden anders dan hoe Hij zich geopenbaard heeft, betekent dat de Menswording,
het Lijden, de Dood en de Verrijzenis van onze Verlosser volkomen zinloos zijn.
Het betekent dat de reden voor het stichten van de Kerk, de reden waarom
miljoenen heilige martelaren hun leven hebben gegeven, waarvoor de Sacramenten
zijn ingesteld, samen met het Priesterschap en het Pausdom zelf, allemaal
zinloos zijn.
Helaas, juist nu we boetedoening moeten doen voor onze
overtredingen jegens de goddelijke Majesteit van God, is hier iemand die ons
vraagt om op Marias feestdag tot Hem te bidden, samen met degenen die het
goddelijk Moederschap van zijn Moeder verloochenen.
Is dat nou de beste manier om een einde aan de huidige
plaag?
MJM: Het is ook waar dat de Apostolische
Penitentiarie bijzondere aflaten heeft verleend aan hen die getroffen zijn door
deze vreselijke beproeving en aan hen die hen materieel en geestelijk bijstaan.
Allereerst
wil ik benadrukken dat aflaten nooit de plaats van de sacramenten kunnen
innemen. We moeten ons krachtig verzetten tegen de schandelijke beslissingen
van verschillende Herders die de Priesters hebben verboden biecht te horen of
kinderen te dopen. Deze maatregelen samen met het verbod op openbare missen
en de opschorting van het heilige communie zijn in strijd met de wet van God
en vormen het bewijs dat achter dit alles Satan zit.
Alleen de Boze Slang kan deze maatregelen, die het geestelijk verlies van
zoveel zielen zullen veroorzaken, verklaren. Het zou net zoiets zijn als artsen
te bevelen om patiënten die in levensgevaar verkeren niet te behandelen.
Het
voorbeeld van de Bisschoppen in Polen zou moeten worden gevolgd door de universele
Kerk: zij gaven opdracht om meer Missen te laten opdragen, zodat meer gelovigen
veilig naar de mis kunnen gaan. Dit zou gebeuren als de Hiërarchie zich
daadwerkelijk bekommerde om het eeuwige redding van de Katholieken. Vergeet
niet dat de gevolgen van de pandemie in Polen veel geringer zijn dan in andere
landen.
De leer van de Kerk over de aflaat heeft de aanval van de
nieuwlichters overleefd, en dat is een goede zaak. Maar terwijl de Bisschop van
Rome de macht heeft om te putten uit de oneindige rijkdom van de genade, is het
ook waar dat de aflaten niet kunnen worden gebagatelliseerd of beschouwd als
een soort eindejaarsbonus. De gelovigen voelden hetzelfde tegen het einde van
het Jubeljaar van Barmhartigheid, toen een volle aflaat werd verleend onder zulke
vreemde omstandigheden dat degenen die de aflaat verdienden zich nauwelijks
realiseerden wat er gebeurde.
Er is ook een probleem met het Sacrament van de Boete
en Eucharistische Communie, die nodig zijn om een aflaat te verdienen en die de
Apostolische Penitentiarie tot een onbepaald zo spoedig mogelijk.
MJM: Is Uwe Excellentie van mening dat de algemene
dispensaties voor algemene absolutie in plaats van de absolutie van
afzonderlijke personen van toepassing kunnen zijn in de huidige epidemie?
Een dreigend gevaar voor de dood rechtvaardigt bepaalde
oplossingen die de Kerk, in haar ijver voor de eeuwige redding van de zielen,
altijd ruimhartig heeft toegestaan. Dat is het geval met de algemene absolutie
voor soldaten die op het punt staan ten strijde te trekken, of voor mensen aan
boord van een zinkend schip. Als een noodgeval op een intensive-care-afdeling
betekent dat een Priester alleen onder zeer strenge voorwaarden kan binnenkomen
en de individuele belijdenissen van de stervenden niet kan horen, dan denk ik
dat zon oplossing het beste is.
Als er echter een precedent wordt geschapen waarbij de
algemene absolutie wordt uitgebreid tot alle gevallen, zelfs als er geen gevaar
voor onmiddellijke dood bestaat, moeten we er zeer goed op letten dat wat de Kerk
in extreme gevallen toestaat, niet de norm wordt.
Ik wil de mensen eraan herinneren dat het kijken naar de Mis
op het internet of op de televisie het voorschrift om naar de zondagsmis te
gaan niet opheft. Het kan een goede manier zijn om de Dag des Heren te heiligen
als het absoluut onmogelijk is om naar de kerk te gaan; maar we moeten altijd
in gedachten houden dat het leven van de
Sacramenten niet kan worden vervangen door het virtualiseren van de
Sacramenten. Op een meer banaal niveau: we kunnen ons lichaam niet voeden
door te kijken naar een foto van een brood.
MJM: Welke boodschap zou Uwe Excellentie willen
geven aan degenen die verantwoordelijk zijn voor de verdediging en begeleiding
van de kudde van Christus?
De Paus,
de hiërarchie en alle Bisschoppen, Priesters en Religieuzen moeten zich
onmiddellijk en absoluut bekeren. Dit is iets waar leken om vragen, omdat ze
lijden omdat ze geen vaste en trouwe gidsen hebben. We kunnen niet toestaan dat
de kudde die onze Goddelijke Heer aan onze zorg heeft toevertrouwd, wordt
verstrooid door ongelovige huurlingen. We moeten ons bekeren en volledig aan de
kant van God gaan staan. We kunnen geen enkel compromis sluiten met de wereld.
De Bisschoppen moeten zich weer bewust worden van hun
eigen, persoonlijke apostolische autoriteit, die niet kan worden gedelegeerd
aan tussenorganen zoals Bisschoppenconferenties of synodes, die de uitoefening
van het apostolisch ambt hebben verstoord en ernstige schade hebben toegebracht
aan de Goddelijke constitutie van de Kerk.
De tijd is gekomen om een einde te maken aan synodale
wegen. Aan een absurd gevoel van minderwaardigheid en complimenteuze
houding in de omgang met de wereld. Aan dat hypocriete gebruik van het woord
dialogeren in plaats van onbevreesd het Evangelie te verkondigen. We moeten
stoppen met het onderwijzen van valse doctrines en stoppen met het bang zijn om
over zuiverheid en heiligheid te preken. En stoppen met zwijgen tegenover de
arrogantie van het kwaad. Stop met het verdoezelen van vreselijke schandalen.
Stop met liegen, bedriegen en wraak nemen.
Het Katholieke
leven moet een strijd zijn tot het einde toe, geen zorgeloze weg de afgrond
tegemoet. Wij allen, die de Heilige wijdingen hebben ontvangen, zullen door OLHeer
gevraagd worden rekenschap te geven van de zielen die we gered hebben, en van
degenen die we verloren hebben laten gaan door ze niet te berispen en te
redden. Laten we teruggaan naar het ene ware Geloof. Naar een leven van Heiligheid.
Naar de enige eredienst die God behaagt.
Bekering
en berouw, zoals OLVrouw, Moeder van de Kerk, ons vraagt. Laten we haar, het
Tabernakel van de Allerhoogste, vragen de Priesters en Bisschoppen de
heldhaftige impuls te geven die ze nodig hebben om de Kerk te redden en de
overwinning van het Onbevlekt Hart van Onze-Lieve-Vrouw te bewerkstelligen.
+ Carlo Maria Viganò
Eerste zondag van Passietijd 2020
|