Stilte is geen afwezigheid. Integendeel, het is de
manifestatie van een aanwezigheid, de meest intense van alle aanwezigheden. In
de moderne samenleving is stilte in diskrediet geraakt; dit is een symptoom van
een ernstige, zorgwekkende ziekte. De echte levensvragen worden in stilte
gesteld. Ons bloed stroomt door onze aderen zonder enig geluid te maken, en we
kunnen onze hartslag alleen in stilte horen. - Kardinaal Robert Sarah
Relativisme drijft de mens om zijn eigen religie te
creëren, bevolkt door meerdere min of meer zielige goden, die worden geboren en
sterven als reactie op impulsen, in een wereld die enigszins doet denken aan de
oude heidense religies. - God of niets
In dit totalitaire juk verliest de Kerk haar absoluut
karakter; haar dogma's, haar leer en haar sacramenten zijn praktisch verboden
of anders verminderd in hun strengheid en hun eisen. De bruid van de Zoon van
God wordt gemarginaliseerd, in een minachting die haat tegen het Christendom
voortbrengt, omdat het een permanent obstakel is. De Kerk wordt een van de
andere, en het uiteindelijke doel van het filosofisch relativisme is nog steeds
haar dood door geleidelijke verwatering; degenen die relativeren wachten, samen met de
prins van deze wereld, ongeduldig op die grote schemering. - God of niets
Tegenwoordig is het zeker belangrijk voor ons om hetzelfde
respect en dezelfde trouw aan het Woord van God te tonen, om het niet te
manipuleren om in historische, politieke of ideologische omstandigheden te
passen, met het doel mensen te behagen en een reputatie te verwerven als een
geleerde of avant-garde theoloog. Zoals de H. Paulus zegt: Wij zijn niet zoals
zovelen [die] sluwheid beoefenen of knoeien met Gods woord (vgl. 2 Kor 2:17;
4:2). - God of niets
Bij de viering van de H. Mis volgens het oude missaal,
begrepen we beter dat de H. Mis een daad van Christus is en niet van mensen.
Evenzo is het mysterieuze karakter ervan directer zichtbaar.
Zelfs als we actief deelnemen aan de H. Mis, is het niet onze handeling, maar
die van Christus. - God of niets
In het goddelijke thuisland zijn zielen volledig verenigd
met God. Ze worden gevoed door de aanschouwing van Hem. Zielen worden in
absoluut genot volledig ingenomen door hun Liefde voor God. Er is een grote
stilte omdat zielen geen woorden nodig hebben om met God verenigd te zijn.
Angst, hartstochten, verdriet, jaloezie, haat en impulsen verdwijnen. Niets
bestaat behalve het unieke hart-tot-hart met God. De omhelzing van zielen en
God is eeuwig. De Hemel is het Hart van God. En dit Hart is voor altijd stil.
God is volmaakte tederheid die geen enkele spraak nodig heeft om verspreid te
worden. Het Paradijs is als een enorme brandende struik die nooit wordt
verteerd, hoe krachtig de Liefde die daar brandt, zich ook verspreidt.
Daarboven brandt de Liefde met een onschuldige vlam, met een puur verlangen om
oneindig Lief te hebben en om je te storten in de intieme diepte van de
Drie-eenheid. - De kracht van stilte
Sommige westerse regeringen vaardigen met grote minachting
voor God en de natuur waanzinnige wetten uit over huwelijk, gezin en menselijk
leven. Van haar kant kan de Kerk zich niet lichtzinnig gedragen in Gods ogen. -
God of niets
Moeder Teresa heeft de ergste wreedheden gezien. Maar ze
begreep ook dat lijden kan leiden tot nieuwe solidariteit, ongekende
zegeningen, ontembare hoop. - God of
niets
Hoe kunnen gelovigen worden gevoed als ze slechts een korte
preek van tien minuten per week horen? Het is een leugen om te doen alsof
mensen na tien minuten niet meer luisteren: als hun aandachtsspanne zo kort is,
hoe slagen ze erin om uren voor de televisie door te brengen? - De dag is nu ver verstreken
Het eerste wat we moeten doen als er arbeiders ontbreken,
is onze intelligentie niet gebruiken om een bisdom te herstructureren, om de
parochies te reorganiseren door ze te consolideren wat niet wil zeggen dat we
het mogelijke nut en de geschiktheid van een dergelijk project niet ontkennen.
In plaats daarvan is het nodig om te bidden dat God vele Heilige roepingen zal
doen opstaan tot het Priesterambt en het Godgewijde leven. - God of niets
Zoals altijd betekent de verduistering van wat goddelijk
is, de ontaarding van wat menselijk is. - God
of niets
Het ware gebed vereist dat we een zekere maagdelijkheid van
het hart cultiveren en bewaren; met andere woorden, we moeten niet leven en groeien
in innerlijke of uiterlijke commotie, in losbandigheid en wereldse afleiding
want sommige genoegens verdelen, verscheuren, scheiden en verspreiden het
middelpunt van ons leven. Geestelijke maagdelijkheid, innerlijke stilte en een
noodzakelijke eenzaamheid zijn de meest geschikte rotsen om een leven met God
op te bouwen, in een intieme persoonlijke ontmoeting met Hem. - God of niets
Ik heb Summorum Pontificum persoonlijk verwelkomd met
vertrouwen, vreugde en dankzegging. Het is als het ware een teken en een bewijs
dat de Kerk, Mater et Magister (onze Moeder en Leraar), nog steeds aandacht
heeft voor al haar kinderen, rekening houdend met hun verschillende
gevoeligheden. Paus Benedictus XVI was van plan de rijkdom van verschillende
spirituele uitingen te promoten, op voorwaarde dat ze leiden tot een echte,
echte Kerkelijke gemeenschap en een meer stralende uitstraling van de Heiligheid
van de Kerk. - God of niets
In het evangelie zegt Christus expliciet dat het alleen
mogelijk is om de duivel uit te drijven door te bidden en te vasten. De Kerk
kan niet zwijgen over zo'n krachtige leer. - God of niets
Zonder radicale nederigheid die tot uiting komt in gebaren
van aanbidding en in Heilige rituelen, is er geen vriendschap met God mogelijk.
Stilte manifesteert deze verbinding op een voor de hand liggende manier. Ware Christelijke
stilte maakt zichzelf eerst tot Heilige stilte om stilte van de gemeenschap te
worden. - De kracht van stilte
De schoonheid van de Kerk ligt niet in het aantal van haar
gelovigen, maar in hun Heiligheid. - God
of niets
Bidden is in de eerste plaats het werk van de H. Geest, die
in ons bidt, ons innerlijk hervormt en ons onderdompelt in de diepten van de
Drie-ene God. Daarom is het essentieel om te zwijgen en te luisteren, ermee in
te stemmen dat we van onze bezittingen worden beroofd en ons overgeven aan God,
die in ons aanwezig is. Bidden is geen magisch moment waarop we een of andere
klacht presenteren om ons welzijn te verbeteren. Innerlijke stilte stelt ons in
staat om het gebed van de H. Geest te horen, dat ons eigen gebed wordt. - God of niets
Het moderne bestaan is een gestut leven dat volledig is
gebouwd op lawaai, kunstmatigheid en de tragische afwijzing van God. Van
revoluties tot veroveringen, van ideologieën tot politieke veldslagen, van de
verwoede zoektocht naar gelijkheid tot de obsessieve cultus van vooruitgang,
stilte is onmogelijk. Wat erger is: transparante samenlevingen zijn gezworen
tot een onverzoenlijke haat tegen stilte, die zij beschouwen als een
verachtelijke achteruitgang en nederlaag. - De
kracht van stilte
Rechtvaardigheid is van toepassing op alle fasen van
economische activiteit, omdat het altijd de mens en zijn behoeften aangaat. De
ontdekking van hulpbronnen, financiering, productie, consumptie en de andere
fasen van de economische cyclus hebben onvermijdelijk morele implicaties. En
dus heeft elke economische beslissing gevolgen van morele aard en omvat het de
eisen van gerechtigheid. - God of niets
We kunnen God niet benaderen zoals romantici die een
wandeling maken, op zoek naar mooie emoties in een park. God eist dat we worden
gezuiverd van alle wanordelijke toestanden die ons hart naar beneden drukken en
onze ziel verduisteren. - God of niets
De Kerk kan niet verder gaan alsof de werkelijkheid niet
bestaat: ze kan zich niet langer tevreden stellen met kortstondige
geestdriften, die duren voor de duur van liturgische bijeenkomsten, hoe mooi en
rijk ze ook zijn. Het kan zich niet langer weerhouden van een praktische
reflectie op subjectivisme als de wortel van de meeste van de huidige dwalingen.
Wat heeft het voor zin dat honderdduizenden mensen het Twitter-account van de Paus
volgen als mensen hun leven niet concreet veranderen? Wat heeft het voor zin om
de aantallen te tellen van de menigten die zich voor de Pausen verdringen als
we er niet zeker van zijn dat de bekeringen echt en diepgaand zijn? - God of niets
Het idee om de leer van het leergezag in een mooie vitrine
te plaatsen en tegelijkertijd te scheiden van de pastorale praktijk, die dan
zou kunnen evolueren met de omstandigheden, modes en hartstochten, is een soort
ketterij, een gevaarlijke schizofrene pathologie. Ik verklaar daarom plechtig
dat de Kerk in Afrika fel gekant is tegen elke opstand tegen de leer van Jezus
en van het leergezag. De Kerk van Afrika zet zich in naam van de Heer Jezus in
om de leer van God en van de Kerk onveranderd te houden. - God of niets
Hoe vaak werd ik diep gegrepen door de stilte die in de
kerk heerste tijdens de gebeden van de paters! Eerst zat ik achter in het
gebouw en keek naar deze mannen en vroeg me af wat ze aan het doen waren, geknield
of in het schemerlicht gezeten, zonder iets te zeggen. Maar ze leken te
luisteren en met iemand te praten in het halfduister van de kerk, verlicht door
kaarsen. Ik was echt gefascineerd door hun gebedspraktijk en de vredige sfeer
die het veroorzaakte. Ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat er een ware
heldenmoed, grootsheid en edelheid is in dit leven van regelmatig gebed. De
mens is alleen groot als hij op zijn knieën voor God zit. - God of niets
Ten slotte komt de grote kracht van het hedendaagse nihilisme
voort uit een zekere politieke consensus die het onophoudelijk bevordert. We
moeten niet gelijkvormig worden aan deze wereld, maar ons laten transformeren
door onze manier van denken te vernieuwen, om Gods wil te kunnen onderscheiden.
Vaak spreken de aanwezige media zich uit tegen het leergezag van de Kerk als
een vorm van moed. In werkelijkheid is daar geen moed voor nodig, want dan
kunnen we altijd zeker zijn van het applaus van het publiek. Er is eerder moed
voor nodig om vast te houden aan het Geloof van de Kerk, zelfs als dat in
tegenspraak is met de agenda van de moderne wereld. In navolging van de H. Paulus
riep Paus Benedictus XVI op tot een volwassen geloof. Dit is het geloof van Christenen
die elke dag voor Christus sterven in Nigeria, in Pakistan, in het
Midden-Oosten en over de hele wereld. - God
of niets
Hierdoor kan Gods stilzwijgen en zijn toelaten dat dingen
gebeuren een eerste verklaring krijgen. Menselijk lijden wordt op mysterieuze
wijze lijden voor God. In de goddelijke natuur is lijden niet synoniem met
onvolmaaktheid. - De kracht van stilte
Het is noodzakelijk om onze innerlijke onrust achter ons te
laten om God te vinden. Ondanks de onrust, de drukte, de gemakkelijke
genoegens, blijft God stil aanwezig. Hij is in ons als een gedachte, een woord
en een aanwezigheid wiens geheime bronnen in God zelf begraven zijn,
ontoegankelijk voor menselijke inspectie. Eenzaamheid is de beste staat om Gods
stilte te horen. - De kracht van stilte
Waaruit bestond je dagelijkse werk in de Cor unum-raad? Het
was mijn missie om het medeleven en de geestelijke en materiële nabijheid van
de Kerk zo goed mogelijk uit te drukken voor mensen die lijden onder de
moeilijkste beproevingen in deze wereld. Toen ik naar de meest getroffen landen
van onze tijd reisde, begreep ik heel snel dat de grootste ellende niet
noodzakelijk materiële armoede is. De diepste ellende is het gebrek aan God.
Hij kan afwezig zijn omdat mensen teveel gevangen zitten in hun materialisme en
diep wanhopig zijn; ze hebben Hem in de steek gelaten of afgewezen. Vaak is er
honger naar brood, maar ook honger naar God.
Cor unum, als vertegenwoordiger van liefdadigheid van de Paus,
was systematisch aanwezig op alle plaatsen van oorlog, natuurrampen,
hongersnoden en epidemieën. Achter deze onmetelijke tragedies gaat vaak een
verlating van God door mensen schuil. En zo probeerde Cor unum altijd materiële
noodhulp te brengen, zonder de goddelijke troost te vergeten. Liefdadigheid is
dienstbaarheid aan de mens, maar het is niet mogelijk om de mensheid te dienen
zonder mensen over God te vertellen. In dit opzicht zal de Kerk nooit in staat
zijn om werk te doen dat vergelijkbaar is met sommige humanitaire organisaties
die vaak worden geleid en gedomineerd door ideologieën. - God of niets
We worden allemaal beïnvloed door de sociaal-politieke en
historische context waarin we leven. God vormt ons in een bepaalde omgeving,
door gelukkige of ongelukkige gebeurtenissen en door zijn gekozen
tussenpersonen. Hij weet hoe Hij ons door de beproevingen van het leven moet
leiden. - God of niets
De Kerk weet al heel lang hoe ze het specifieke genie van
vrouwen moet verheerlijken en waarderen. De H. Johannes Paulus II sprak over
hen als schildwachten van het onzichtbare; hij had groot gelijk. De Kerk moet
zich niet laten onder de indruk brengen van dat ideologische feminisme dat
schijnbaar genereus kan zijn in zijn bedoelingen, maar vals in zijn diepere
doelen. Bovenal moeten we deze problemen niet functioneel beschouwen. God vraagt
ons om ons in dienst te stellen van de Kerk. Het is geen kwestie van carrière
maken voor jezelf. Het najagen van een carrière
treft al te veel geestelijken; daarom mogen we dat virus niet overdragen
op vrouwen! - God of niets
Paus Paulus VI zei op een pastorale reis naar de
Filippijnen, Jezus Christus leert ons dat de Liefde van God onlosmakelijk
verbonden is met de Liefde tot de naaste. - God of niets
Inderdaad, als we ermee instemmen christen te zijn, moeten
we constant handelen zonder na te denken over onbeduidende doelen van prestige
of ambitie of over doelen die nobeler lijken, zoals filantropie of humanitaire
vriendelijkheid. Een Christen is een persoon die onophoudelijk nadenkt over het
ultieme en radicale doeleinde van de Liefde, die Jezus Christus ons openbaarde
door voor ons aan het Kruis te sterven. Vandaar dat Heiligheid bestaat uit het
leven precies zoals God wil dat we leven, door steeds meer gelijkvormig te
worden aan Zijn Zoon, Jezus Christus. - God
of niets
Ouders zijn de eerste opvoeders van het kind. In een gezin
kan het kind leren leven en de aanwezigheid van God manifesteren. Als Christus
de band is die een gezin bij elkaar houdt, dan zal het een onverwoestbare
stevigheid hebben. In Afrika is een belangrijke plaats weggelegd voor ouderen;
het respect voor oudere mensen is één van de hoekstenen van de Afrikaanse
samenleving. Ik denk dat Europeanen niet beseffen hoe geschokt de volkeren van
Afrika zijn door hoe weinig aandacht wordt besteed aan ouderen in westerse
landen. Deze neiging om ouderdom te verbergen en te marginaliseren, is een
teken van zorgwekkend egoïsme, harteloosheid, of beter gezegd, hardvochtigheid.
Zeker, oudere mensen hebben alle comfort en fysieke zorg nodig. Maar ze missen
de warmte, nabijheid en menselijke genegenheid van hun familie en vrienden, die
het te druk hebben met hun professionele verplichtingen, hun recreatie en hun
vakanties. - God of niets
Ik zie in deze feministische eisen grote arrogantie en een
starre vorm van status zoeken. In het evangelie bekleedt Maria één van de
hoogste posities. Daar is ons ware model. - God
of niets
Voorstanders van euthanasie negeren liever het feit dat
palliatieve middelen vandaag de dag perfect geschikt zijn voor degenen die geen
hoop meer hebben op genezing. In plaats daarvan is koelbloedige, brute dood het
enige antwoord geworden. Euthanasie is de meest acute indicatie van een
goddeloze, onmenselijke samenleving die de hoop heeft verloren. Ik sta versteld
hoe degenen die deze cultuur propageren een gewetensvolle pose aannemen en zich
voordoen alsof ze de helden van een nieuwe mensheid zijn. In een vreemd soort
omkering van rollen worden pro-life mensen monsters die moeten worden gedood,
barbaren uit een ander tijdperk die vooruitgang afwijzen. Met de hulp van de
media overtuigen de wolven de onoplettende mensen dat ze goed bedoelende
lammeren zijn die de kant van de zwakken kiezen! Maar dit maakt het plan van
degenen die abortus, euthanasie en alle aanvallen op de menselijke waardigheid
promoten alleen maar gevaarlijker. - God
of niets
In tegenstelling tot wat we misschien denken, is de
grootste moeilijkheid van de mens niet om te geloven wat de Kerk op moreel
niveau leert; het moeilijkste voor de postmoderne wereld is om in God en in Zijn
enige Zoon te geloven. Daarom verdedigt Paus Benedictus XVI de stelling van de
crisis van God. De afwezigheid van God in ons leven wordt steeds tragischer.
De bedoeling van het Concilie was - niet de "geest" van degenen die
het verkeerd interpreteren - om God Zijn primaatschap terug te geven. Daarom
wensten de Concilievaders een verdieping van het Geloof, dat zijn smaak verloor
in de steeds veranderende samenleving van de naoorlogse tijd. In die zin blijft
het probleem van het Concilie volledig onopgelost in sommige regio's van de
wereld waar de afwezigheid van God onophoudelijk is toegenomen. - God of niets
God is een discrete vriend die vreugde, pijn en tranen komt
delen zonder iets terug te verwachten. We moeten in deze vriendschap geloven. -
De kracht van stilte
Om mensen tot berouw en bekering aan te zetten, stuurt de
Heer hen beproevingen. - De kracht van
stilte
Voor alles is het zeker dat de radicale en uiteindelijke
oorzaak van het kwaad dat wij in de moderne samenleving betreuren, de
ontkenning en verwerping is van een universele norm van moraliteit, zowel voor
het individuele en sociale leven als voor de internationale betrekkingen. We
bedoelen de veronachtzaming, die tegenwoordig zo gewoon is, en de vergetelheid van
de natuurwet zelf, die zijn fundament heeft in God, de Almachtige Schepper en
Vader van alles, de Allerhoogste en Absolute Wetgever, de Alwijze en Rechtvaardige
Rechter van het menselijk handelen. Wanneer God wordt gehaat, wordt elke basis
van moraliteit ondermijnd. Paus Pius XII werd reeds geconfronteerd met het
begin van de problemen waarmee we vertrouwd zijn: de ontkenning van God en
moreel relativisme. - God of niets
Niettemin vervangt niets het gezin, waar we de diepte van offer,
dienstbaarheid en Liefde kunnen begrijpen. Ik heb van mijn ouders geleerd hoe
je moet geven. We waren gewend om bezoekers te ontvangen, en mij het belang van
gastvrijheid en vrijgevigheid bijbracht. Voor mijn ouders en alle inwoners van
mijn dorp betekende het ontvangen van anderen als gasten, het proberen hen gelukkig
te maken. Familiale harmonie kan de weerspiegeling zijn van de harmonie van de Hemel.
Dat is de echte schat van Afrika! - God
of niets
God, aangezien U mij kennis en het verlangen naar perfectie
hebt gegeven, leid mij voortdurend naar het absolute van Liefde. Laat me steeds
meer liefhebben, want U bent de wijze Ambachtsman die geen werk onvoltooid
laat, zolang de klei van het schepsel U niet tegenwerkt met obstakels en
weigeringen. Ik geef me woordeloos aan U, O Heer. Ik wil volgzaam en kneedbaar
zijn als klei in Uw handen, want U bent een bekwame, welwillende Pottenbakker.
- De kracht van stilte
Het is belangrijk voor Bisdommen om goed opgeleide Priester-exorcisten
te hebben, doordrenkt met Heiligheid en beschermd door de Maagdelijke mantel
van Maria. De manifestaties van de duivel zijn tegenwoordig erg belangrijk en
wijdverbreid. Onder zijn invloed zijn de zonden van gisteren deugden geworden.
De duivel viert feest omdat hij aanzienlijke winsten maakt. - God of niets
Wanneer we vandaag de vele tekortkomingen van het geloof
waarnemen, de verduistering van het besef van God en van de mens, het gebrek
aan echte vertrouwdheid met de leer van Jezus Christus, de onthechting van
sommige landen van hun Christelijke wortels, en wat Paus Johannes Paulus II een
stille geloofsafval noemt, is het dringend noodzakelijk om na te denken over
een nieuwe evangelisatie. Deze beweging veronderstelt dat we verder gaan dan
louter theoretische kennis van het Woord van God; we moeten het persoonlijk
contact met Jezus herontdekken. - God of
niets
Een cultuur die het vermogen om vooruitgang te boeken en
open te staan voor andere sociale realiteiten niet bevordert, om zo haar
eigen transformatie sereen te verwelkomen, wordt in zichzelf opgesloten. - God of niets
Als de mens in opstand komt tegen ziekte, vervalt hij geleidelijk
in een steriele wanhoop, een doodlopende weg, een agressieve, angstige
weigering. - De kracht van stilte
Zonder een persoonlijke band met God is er geen
standvastigheid of perspectief. Geestelijke drift wordt ook aangemoedigd door
het omringende relativisme. In de wind van voorbijgaande modes, zonder
geestelijke wortels en zonder de voeding van gebed, is elke Christen in gevaar.
- God of niets
Ik ben niet de enige die kritiek heeft op het Westen. Aleksandr
Solzjenitsyn had harde woorden over voor degenen die de betekenis van vrijheid
verdraaiden en een leugen als levensregel opstelden. In 1980 schreef hij in
zijn boek Lerreur de lOccident: De westerse wereld is op een beslissend
moment aangekomen. In de komende jaren zal het gokken met het bestaan van de
beschaving die het heeft gecreëerd. Ik denk dat het zich daar niet van bewust
is. De tijd heeft het idee van vrijheid uitgehold. De westerse wereld heeft zijn
woord gehouden en een ander idee bedacht. Ze is de betekenis van vrijheid
vergeten. Toen Europa het verwierf, rond de 18e eeuw, was het een
heilig begrip. Vrijheid leidde tot deugd en heldhaftigheid. Dat is de westerse
wereld vergeten. Deze vrijheid, die voor ons nog steeds een vlam is die onze
nacht verlicht, is voor het westen een onvolgroeide, soms teleurstellende
realiteit geworden, omdat ze vol imitatiejuwelen, rijkdom en leegte is. Voor
deze geest van de vroegere vrijheid is het westen niet langer in staat om
offers te brengen, maar alleen compromissen. Diep van binnen denkt ze dat
vrijheid voor eens en altijd is gewonnen, en daarom kan ze de luxe veroorloven
om het te minachten. Het westen is verwikkeld in een formidabele strijd en ze
gedraagt zich alsof het een pingpong wedstrijd is. Deze man die repressie
heeft meegemaakt in de goelags van de voormalige USSR kan zulke taal gebruiken.
Hij weet uit de eerste hand wat echte vrijheid is. - God of niets
Toen Paus Johannes Paulus II bad, werd hij ondergedompeld
in God en gegrepen door een onzichtbare aanwezigheid, als een rots die totaal
vreemd leek voor wat er om hem heen gebeurde. Karol Wojtyła zat altijd op zijn
knieën voor God, stil, onbeweeglijk en alsof hij dood was in zijn stilte voor
de Majesteit van zijn Vader. - God of
niets
Zonder de Vader is de mens uitsluitend afhankelijk van
kleine persoonlijke afspraken, die tot grote eenzaamheid leiden. Zonder
Christus wordt de mens een wolf voor zijn medemens en kan hij niet meer
liefhebben zoals Jezus doet. Zonder de H. Geest overweegt het intellect van de
mens steeds meer zichzelf en gaat het ten slotte achteruit; met de H. Geest
functioneert de rede in hoop en vreugde. - God
of niets
Hoewel er Christelijke gemeenschappen bestaan die nog
steeds vitaal en missionair zijn, beschouwen de meeste westerse volkeren Jezus
nu als een soort idee, maar niet als een gebeurtenis, laat staan als een
persoon die de apostelen en vele getuigen van het evangelie hebben ontmoet en
liefgehad en aan wie zij hun hele leven gewijd. Deze vervreemding van God wordt
niet veroorzaakt door redeneren, maar door de wens om van Hem los te komen. De
atheïstische oriëntatie van een leven is bijna altijd een beslissing van de wil.
De mens wil niet langer nadenken over zijn relatie met God omdat hij zelf God
wil worden. Zijn model is Prometheus, het mythologische personage van het ras
van de Titanen die heilig vuur stalen om het aan de mensen te geven; het
individu is begonnen met een strategie om zich God toe te eigenen in plaats van
Hem te aanbidden. Als een man vóór de zogenaamde 'Verlichting'-beweging ooit
probeerde Gods plaats in te nemen, zijn gelijke te zijn of hem te elimineren,
waren dit geïsoleerde individuele fenomenen. - God of niets
Als discipelen van Christus zijn we constant op een Exodus,
een Uittocht. Christenen blijven altijd nomaden, op zoek naar God, op een
moeilijke maar lonende pelgrimstocht. - God
of niets
Vaak weten we, net als Abraham, niet waar God ons heen
leidt. Terwijl we een stabiel, perfect universum zouden willen, is het
menselijke pad martelend, kronkelig en modderig, zoals het pad dat naar mijn
arme dorp Ourous leidt. We mogen echter nooit vergeten dat de mens nooit alleen
is. - God of niets
Zonder de hulp van genade zijn we verloren kinderen; de
mens is een wijnstok die naar de zon wil klimmen, maar hij heeft een stevige
boom nodig. Voor de mensheid is de kerk die boom; en voor de Kerk is deze boom
waar ze omheen windt, om haar kinderen naar de Hemel te laten klimmen,
Christus. - God of niets
Paus Benedictus XVI verklaarde in zijn homilie tijdens de H.
Mis op het feest van Corpus Domini op 7 juni 2012: Allen die in langdurige
stilte bij elkaar zijn voor de Heer, aanwezig zijn in Zijn Sacrament, is een
van de meest oprechte ervaringen van ons kerk-zijn, die wordt complementair
begeleid door de viering van de H. Eucharistie, door te luisteren naar het Woord
van God, door te zingen en door samen naar de tafel van het Brood des Levens te
gaan. Communie en contemplatie zijn niet te scheiden, ze gaan hand in hand. Als
ik echt met de ander wil communiceren, moet ik hem kennen, in stilte dicht bij
hem kunnen zijn, naar hem kunnen luisteren en liefdevol naar hem kunnen kijken.
Ware liefde en echte vriendschap worden altijd gevoed door wederkerigheid van
blikken, van intense, welsprekende stiltes vol respect en verering, zodat de
ontmoeting diepgaand en persoonlijk kan worden beleefd in plaats van
oppervlakkig. - De kracht van stilte