Klassebakken van Conservatieve
Geestelijken die het front van de Kerk vormen
1 Kardinaal
Robert Sarah
Robert Sarah (Ourouss,
15/6/1945) is een Guinees geestelijke en kardinaal van de Katholieke Kerk.
Hij groeide op in Guinee, een land waar de meerderheid van
de bevolking moslim is en waar onder dictator Sékou Touré een
gespannen relatie bestond tussen de staat en de Katholieke Kerk. Hij begon zijn
priesterstudie in Guinee en zette die verder in Ivoorkust, Frankrijk en Senegal.
Sarah werd op 20 juli 1969 Priester gewijd.
Op 13 augustus 1979 werd hij, op 34-jarige leeftijd,
door Paus Johannes Paulus II benoemd tot metropolitaan Aartsbisschop
van Conakry. Hij ontving zijn bisschopswijding op 8 december 1979 uit handen
van Kardinaal Giovanni Benelli. Zijn relatie met de overheid van Guinee
was problematisch en in 1984 kwam hij zelfs op een dodenlijst terecht.
In 2001 trad Sarah als secretaris van de Congregatie voor
de Evangelisatie van de Volkeren in dienst van de Roomse Curie. Op 7
oktober 2010 benoemde Paus Benedictus XVI hem tot president van
de Pauselijke Raad ´Cor Unum'. Daarmee was hij na Kardinaal Peter
Turkson de tweede Afrikaan die door Benedictus werd aangesteld om
een dicasterie te leiden.
Sarah werd tijdens het consistorie van 20 november
2010 Kardinaal gecreëerd. Hij kreeg de rang van Kardinaal-diaken.
Zijn titeldiakonie werd de San Giovanni Bosco in via Tuscolana.
Hij nam deel aan het conclaaf van 2013.
Op 24 november 2014 benoemde Paus Franciscus hem
tot prefect van de Congregatie vor de Goddelijke Eredienst en de
Regeling van de Sacramenten.
In 2020 publiceerde Sarah een boek waarin het fundamentele
belang van het priestercelibaat wordt verdedigd. Het boek met als titel: Vanuit
de diepten van onze harten: priesterschap, celibaat en de crisis van de
katholieke Kerk bevat ook een hoofdstuk dat is geschreven door
emeritus-Paus Benedictus XVI. Ophef ontstond toen Benedictus en Sarah
gezamenlijk als auteurs van het boek werden gepresenteerd. Het boek leek
kritisch te zijn naar het beleid van Paus Franciscus die eind 2019
van de synode van Bisschoppen in het Amazonegebied de aanbeveling had
gekregen oudere gehuwde mannen tot het priesterschap toe te laten om het tekort
aan priesters het hoofd te bieden. Franciscus verleende geen goedkeuring aan
het ten uitvoer brengen van dit voorstel.
Sarah ging op 20 februari 2021 met emeritaat.
Op 3 mei 2021 werd Sarah bevorderd tot Kardinaal-priester.
Zijn titeldiakonie werd tevens zijn titelkerk pro hac vice.
Testfragmenten
en citaten uit zijn boeken
Woorden brengen vaak de illusie van transparantie met zich
mee, alsof ze ons in staat stelden alles te begrijpen, alles te controleren,
alles op orde te brengen. De moderniteit is spraakzaam omdat ze trots is,
tenzij het omgekeerde waar is. Is ons onophoudelijk praten misschien wat ons
trots maakt? - De kracht van stilte
Geluiden en emoties maken ons los van onszelf, terwijl
stilte de mens altijd dwingt na te denken over zijn eigen leven. - De kracht van stilte
We hebben Priesters nodig die mannen van innerlijke leven
zijn, "Gods wachters" en Herders die hartstochtelijk toegewijd zijn aan de
evangelisatie van de wereld, en geen maatschappelijk werkers of politici. - God of niets
Een goddeloze samenleving, die spirituele vragen als een
dode letter beschouwt, maskeert de leegte van haar materialisme door de tijd te
doden om de eeuwigheid beter te vergeten. - God
of niets
Relativisme is een wijdverbreid kwaad en het is niet
eenvoudig om het te bestrijden. De taak wordt complexer omdat ze willekeurig
dient als een soort charter voor een manier van gemeenschapsleven. Het
relativisme probeert het proces van de sociale verdwijning van God te
voltooien. Het leidt de mensheid met een aantrekkelijke logica, die een pervers
totalitair systeem blijkt te zijn. - God
of niets
Vandaag de dag worden al onze vrijheden bedreigd.
Economische, politieke en mediadruk houdt nooit op de verbinding tussen
vrijheid en waarheid te verminderen. - God
of niets
Helaas is het makkelijker om een land te vernietigen dan
om het weer op te bouwen. - God of niets
De echte mannen van God hebben geen angst voor de dood,
omdat ze wachten op de Hemel. - De kracht
van stilte
In onze materialistische beschaving denkt de mens bijna
uitsluitend aan zijn eigen beperkte belangen. Hij ziet God als degene die hem
zou moeten voorzien van wat consumptie hem niet geeft. God wordt gebruikt om
aan zelfzuchtige eisen te voldoen. Als Hij het gebed niet beantwoordt, laten ze
Hem in de steek. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze Zijn Heilige Naam lasteren.
De religie die Hemel en aarde zou moeten verbinden, loopt dan het risico een
puur narcistische ruimte te worden. - De dag
is nu bijna verstreken
Het Sovjet-communisme liet zien hoe mogelijk het was om de
mensheid in ellende te leiden en tegelijkertijd absolute gelijkheid te beloven.
- God of niets
Christus leefde dertig jaar in stilte. Daarna trok hij zich
tijdens zijn openbare leven terug in de woestijn om naar zijn Vader te
luisteren en met Hem te spreken. De wereld heeft mensen nodig die de woestijn
in trekken. Omdat God in stilte spreekt. - De
kracht van stilte
De belangrijkste momenten in het leven zijn de uren van
gebed en aanbidding. Ze doen een mens herboren worden, en vormen onze ware
identiteit; ze wortelen ons bestaan in mysterie. - God of niets
God roept nog steeds evenveel mannen als in het verleden;
het zijn de mannen wiens gehoor niet meer is wat het geweest is. - God of niets
Het woord is niet alleen een klank; het is een persoon en
een aanwezigheid. God is het eeuwige Woord, de Logos. - De kracht van stilte
Door stilte keren we terug naar onze Hemelse oorsprong,
waar niets anders is dan kalmte, vrede, rust, stille contemplatie en aanbidding
van het stralende gezicht van God. - De
kracht van stilte
Onze wereld hoort God niet langer omdat ze constant
spreekt, met een verwoestende snelheid en volume, om niets te zeggen. De
moderne beschaving weet niet hoe ze stil moet zijn. Het houdt stand in een
eindeloze monoloog. De postmoderne samenleving verwerpt het verleden en
beschouwt het heden als een goedkoop consumptieobject; het beeldt de toekomst
uit in termen van een bijna obsessieve vooruitgang. Zijn droom, die een trieste
realiteit is geworden, zal zijn geweest om de stilte op te sluiten in een
vochtige, donkere kerker. Er is dus een dictatuur van spraak, een dictatuur van
verbale nadruk. In dit theater van schaduwen blijft er niets anders over dan
een etterende wond van mechanische woorden, zonder perspectief, zonder waarheid
en zonder fundament.
Heel vaak is "waarheid" niets meer dan de pure
en misleidende creatie van de media, bevestigd door verzonnen beelden en
getuigenissen. Als dat gebeurt, vervaagt het woord van God, ontoegankelijk en
onhoorbaar. Postmoderniteit is een voortdurende aanval en agressie tegen de
goddelijke stilte. Van de ochtend tot de avond, van de avond tot de ochtend is
er helemaal geen plaats meer voor stilte; het geluid probeert te voorkomen dat
God zelf spreekt. In deze hel van lawaai valt de mens uiteen en is verloren;
hij wordt opgedeeld in talloze zorgen, fantasieën en angsten. Om uit deze
deprimerende tunnels te komen, wacht hij wanhopig op geluid zodat het hem wat
troost zal brengen. Lawaai is een bedrieglijk, verslavend en vals
kalmeringsmiddel. De tragedie van onze wereld kan nooit beter worden samengevat
dan in de woede van zinloos geluid dat koppig een hekel heeft aan stilte.
Deze
tijd verafschuwt de dingen waartoe stilte ons brengt: ontmoeting, verwondering
en knielen voor God. Zelfs in de scholen is de stilte verdwenen. En toch, hoe
kan iemand studeren temidden van lawaai? Hoe kun je lezen in lawaai? Hoe kun je
je intellect trainen in lawaai? Hoe kun je je gedachten en de contouren van je
interieur in lawaai structureren? Hoe kun je openstaan voor het mysterie van
God, voor spirituele waarden en voor onze menselijke grootheid in voortdurende
beroering? Contemplatieve stilte is een fragiel vlammetje in het midden van een
woeste oceaan. Het vuur van de stilte is zwak omdat het hinderlijk is voor een drukke
wereld. - De kracht van stilte
De grootste dingen worden bereikt in stilte - niet in het
geschreeuw en het vertoon van oppervlakkige gebeurtenissen, maar in de diepe
helderheid van innerlijke beschouwing; in het bijna onmerkbare begin van de
beslissing, in stille overwinning en verborgen opoffering. - De kracht van stilte
Als de mens beweert de liturgie aan te passen aan zijn
tijd, om het aan de omstandigheden aan te passen, sterft de goddelijke
eredienst. De ontwikkeling van enkele liturgische symbolen is soms nodig; als
de mens echter zo ver gaat dat hij het tijdelijke en het eeuwige door elkaar
haalt, keert hij de essentiële rechtvaardiging van de liturgie de rug toe. - God of niets
Ik vroeg de aarde en zij antwoordde: ´Ik ben het niet¡; en
alle dingen die op de aarde zijn, deden dezelfde belijdenis. Ik vroeg de zee en
de diepten en de kruipende dingen, en zij antwoordden: "Wij zijn uw God
niet, zoek hoger." Ik vroeg de wind die waait, en de hele lucht met alles
wat erin zit, antwoordde: ´Anaximenes had het mis; ik ben God niet.' Ik vroeg
de hemel, de zon, de maan, de sterren, en zij antwoordden: "Noch zijn wij
God die u zoekt." En ik zei tegen alle dingen die zich rond de poorten van
de zintuigen verdringen: ´Vertel me over mijn God, want u bent niet Hij. Vertel
me iets van Hem." En ze riepen met luide stem: "Hij heeft ons
gemaakt." Mijn vraag was dat ik naar hen staarde, en hun antwoord was hun
schoonheid. De mens is een stil, vleesgeworden woord van God. De maan, de
sterren, de zon, de zee, het uitspansel zijn het zichtbare bewijs van het
bestaan en de almacht van God, die hen uit pure Liefde heeft geschapen. Deze
wezens zijn de krachtige, mysterieuze stem van God. - Kardinaal Robert Sarah
Een paar zinnen zijn genoeg om de waarheid te vertellen. - De kracht van stilte
De waardigheid van de mens is een echo van Gods
transcendentie. Maar als we niet langer beven van een vreugdevolle, eerbiedig
ontzag voor de grootheid van God, hoe zou de mens dan voor ons een mysterie
kunnen zijn dat respect verdient? Hij heeft niet langer deze goddelijke adel.
Hij wordt een koopwaar, een laboratoriummonster. Zonder het gevoel van
aanbidding van God worden menselijke relaties getint met vulgariteit en
agressiviteit. Hoe meer eerbied we aan God tonen bij het Altaar, hoe tactvoller
en hoffelijker we zullen zijn jegens onze broeders. - De dag
is nu ver verstreken
Wat zou volgens jou de beste manier zijn om het lange
pontificaat van Johannes Paulus II samen te vatten? Al die zeer productieve
jaren zijn terug te voeren op de drie pijlers van zijn innerlijk leven,
namelijk het Kruis, de Eucharistie en de Heilige Maagd, Crux, Hostia en Virgo.
Zijn buitengewone geloof zocht de fundamenten voor zijn kracht alleen in de
meest gewone instrumenten van het Christelijk leven. - God of niets
De mensheid is nog nooit zo rijk geweest, maar bereikt
verbazingwekkende hoogten van morele en spirituele armoede vanwege de armoede
van onze interpersoonlijke relaties en de globalisering van onverschilligheid.
- God of niets
De postmoderne mens probeert zijn eigen atheïsme te
verdoven. Geluiden zijn schermen die een angst voor het goddelijke verraden,
een angst voor het echte leven en voor de dood. Maar ´welk mens kan leven en
nooit de dood zien? Wie kan zijn ziel verlossen uit de macht van Sheol?' (Ps
89:48). De westerse wereld vermomt uiteindelijk de dood om hem acceptabel en
vreugdevol te maken. Het moment van overlijden wordt een luidruchtig moment
waarin ware stilte verloren gaat in zwakke, nutteloze woorden die mededogen
uitdrukken. - De kracht van stilte
Veel vurige Christenen die bewogen zijn door het lijden en
sterven van Christus aan het Kruis hebben niet langer de kracht om te huilen of
een kreet van pijn te uiten naar de Priesters en Bisschoppen die hun opwachting
maken als entertainers en zich opwerpen als de hoofdrolspelers van de
Eucharistie. Deze gelovigen zeggen ons niettemin: "We willen niet met mensen
om een man heen zitten! We willen Jezus zien! Laat Hem ons zien in de stilte
en nederigheid van je gebed!" - De
kracht van stilte
Het is noodzakelijk om kostbare stilte te beschermen tegen
alle parasitaire ruis. Het geluid van ons "ego", dat nooit ophoudt
zijn rechten op te eisen, dompelt ons onder in een buitensporige preoccupatie
met onszelf. Het geluid van ons geheugen, dat ons naar het verleden trekt, dat
van onze herinneringen of van onze zonden. Het geluid van verleidingen of van traagheid,
de geest van vraatzucht, lust, hebzucht, woede, verdriet, ijdelheid, trots -
kortom: alles waaruit de geestelijke strijd bestaat die de mens elke dag moet
voeren. Om deze parasitaire geluiden tot zwijgen te brengen, om alles te
verteren in de zoete vlam van de Heilige Geest, is stilte het ultieme tegengif.
- De kracht van stilte
Hoewel er gebeurtenissen waren die me verdrietig maakten,
waren het nooit meer dan kleine wonden die mijn Liefde voor God nooit aan het
wankelen brachten. Ik bleef trouw omdat ik echt zoveel van God hield als een
arme zondaar van Hem kan houden, gezien de eigen beperkingen. In mijn hart had
ik altijd de zekerheid dat God van me hield. In ons leven is alles de gave van Zijn
Liefde. Hoe kon ik dan onverschillig blijven voor zo'n groot mysterie? Hoe kon
ik niet reageren op de Liefde van de Hemelse Vader door mijn hele leven aan Hem
te wijden? - God of niets
De mens beheerst zijn uren van activiteit als hij de stilte
weet binnen te gaan. Het leven van de stilte moet vooraf kunnen gaan aan het
actieve leven. - De kracht van stilte
Als we trouw zijn in het altijd richten van onze ziel op
het goddelijke Licht, zullen we op onze beurt lichtgevend worden, zoals bloemen
op de zon gaan lijken. - God of niets
Echte naastenliefde is geen aalmoes, noch humanistische
solidariteit, noch een vorm van filantropie: naastenliefde is de uitdrukking
van God en een verlengstuk van Christus' aanwezigheid in onze wereld.
Naastenliefde is geen ad-hocfunctie, maar de diepste aard van de Kerk, intima
Ecclesiae natura. Het spoort ons aan om te evangeliseren; om het eenvoudig te
zeggen, de Kerk openbaart de Liefde van God. Vaak is de afwezigheid van God de
diepste wortel van menselijk lijden. En zo geeft de Kerk de liefde van God aan
iedereen. Bijgevolg kan een Christen geen daden van naastenliefde alleen voor
zijn broeders in Christus verrichten, maar moet hij dit voor alle mensen doen
zonder enig onderscheid. - God of niets
Er is nooit een authentiekere relatie met God dan in een
ontmoeting met de armen. Want dit is de bron van het leven in God: armoede. - God of niets
De enige manier om deze grote strijd te winnen is
vereniging met God. Christenen zullen er nooit in slagen de uitdagingen van de
wereld het hoofd te bieden door een beroep te doen op politieke instrumenten,
mensenrechten of respect voor religieuze vrijheid. De enige echte truc voor de
gedoopten is het gebed en de ontmoeting met Jezus Christus. - God of niets
Ik zou ook woorden willen citeren van Paulus VI,
uitgesproken op 29 juni 1972 tijdens een mis in de Sint-Pietersbasiliek. De Paus
verborg zijn pijn en angst niet: ´Gezien de situatie in de Kerk van vandaag,
hebben we de indruk dat door enkele scheuren in de muur de rook van Satan de
tempel van God is binnengekomen: het is twijfel, onzekerheid, vragen,
ontevredenheid , confrontatie. Er is geen vertrouwen in de Kerk. In plaats
daarvan stellen mensen hun vertrouwen in de eerste seculiere profeet die
langskomt om met ons te praten over een krantenartikel of een sociale beweging,
en ze rennen hem achterna om hem te vragen of hij de formule voor het ware
leven heeft, het feit negerend dat we het reeds hebben, dat wij de eigenaren
van die formule zijn. - God of niets
Terwijl Christenen sterven voor hun geloof en hun trouw aan
Jezus, proberen mannen van de Kerk in het Westen de vereisten van het Evangelie
tot een minimum te beperken. - God of
niets
De geschiedenis heeft aangetoond dat wanneer de Kerk minder
werelds wordt, haar missionaire getuigenis helderder schijnt. - God of niets
De Kerk stelt zich open voor de wereld, niet om mensen te
winnen voor een instelling met eigen aanspraken op macht, maar om hen naar
zichzelf te leiden door hen naar Hem te leiden van wie iedereen met de H. Augustinus
kan zeggen: Hij is dichter bij mij dan ik bij mezelf ben (vgl. Belijdenissen,
III, 6, 11). Hij die oneindig boven mij is, is er nog. - God of niets
Hier is mijn hoop: als God het wil, wanneer Hij het wil en
zoals Hij het wil, zal de hervorming van de hervorming plaatsvinden in de
liturgie. Ondanks het tandengeknars, zal het gebeuren, want de toekomst van de
Kerk staat op het spel. - De kracht van
stilte
Het echte schandaal is niet het bestaan van zondaars,
want genade en vergeving bestaan altijd precies voor hen, maar eerder de
verwarring tussen goed en kwaad veroorzaakt door de Katholieke Herders. Als
mannen die toegewijd zijn aan God niet langer in staat zijn om de radicale aard
van de Evangelieboodschap te begrijpen en deze proberen te verdoven, gaan we de
verkeerde kant op. Want dat is het echte falen van Barmhartigheid. - God of niets
De H. Johannes van het Kruis spoort ons aan om voortdurend
in gebed en aanbidding te zijn in de aanwezigheid van God, om ons te wapenen
tegen activisme, vooral van ideologische aard, dat niets blijvends voortbrengt
dat ons tot God kan verheffen. Hij schreef in zijn Geestelijk Hooglied: ´Laat
dan degenen die buitengewoon actief zijn, die denken de wereld te winnen met
hun prediking en uiterlijke werken, tot besef komen dat ze de Kerk veel meer van
nut zouden zijn en God veel meer behagen, om nog maar te zwijgen van de het
goede voorbeeld dat ze zouden geven, als ze minstens de helft van deze tijd met
God in gebed zouden doorbrengen, ook al hadden ze misschien niet zo'n subliem
gebed bereikt. Ze zouden dan zeker meer bereiken, met minder arbeid, door één
werk dan anders door duizend werken. Door hun gebed zouden zij dit resultaat
verdienen en zelf geestelijk gesterkt worden. Zonder gebed zouden ze veel
hameren, maar weinig bereiken, en soms niets, en soms zelfs schade aanrichten.
- God of niets
Het geestelijk leven doorloopt afwisselende fasen waarin
God zich achtereenvolgens laat zien en verbergt, zich laat horen en stil is.
Het gebed leert ons de subtiliteiten van Goddelijke spraak. Zwijgt God of horen
we Hem niet omdat ons innerlijk oor en ons verstand niet gewend zijn aan Zijn
taal? De vrucht van stilte is om Zijn stem te leren onderscheiden, ook al
behoudt het altijd zijn mysterie. - Kardinaal
Robert Sarah
Tegenwoordig lijkt de gendertheorie te spelen met dezelfde
illusoire strijd voor gelijkheid. De droom, de illusie en de kunstmatige
paradijzen veranderen al snel in een nachtmerrie. Man en vrouw vormen een
eenheid in Liefde; de ontkenning van hun verschillen is een destructieve
utopie, een dodelijke impuls geboren in een wereld afgesneden van God. - God of niets
Waarom zijn de mensen zo luidruchtig tijdens de liturgie
terwijl het gebed van Christus stil was? De woorden van de Zoon van God komen
uit het hart en het hart zwijgt. Waarom weten we niet hoe we met een stil hart
moeten spreken? Het Hart van Jezus spreekt niet. Het straalt Liefde uit omdat
zijn taal uit de Goddelijke diepten komt. - De
kracht van stilte
Weigeren om God toe te laten in alle aspecten van het
menselijk leven komt neer op het veroordelen van de mens tot eenzaamheid. Hij
is niet meer dan een geïsoleerd individu, zonder oorsprong of bestemming. Hij
voelt zich veroordeeld om als een nomadische barbaar door de wereld te zwerven,
zonder te weten dat hij de zoon en erfgenaam is van een Vader die hem uit Liefde
heeft geschapen en hem roept om Zijn eeuwige geluk te delen. Het is een grote
dwaling om te denken dat God kwam om onze vrijheid te beperken en te
frustreren. Integendeel, God komt om ons te bevrijden van eenzaamheid en om
betekenis te geven aan onze vrijheid. De moderne mens heeft zichzelf tot
gevangene gemaakt van de rede, die zo autonoom is dat hij eenzaam en autistisch
is geworden. - De dag is nu ver verstreken
Eigenlijk is het door urenlang de H. Schrift te bestuderen,
na alle aanvallen van de Prins van deze wereld te hebben weerstaan, dat we God
zullen bereiken. - De kracht van stilte
Er is een groot risico dat Christenen afgodendienaars
worden als ze de betekenis van stilte verliezen. Onze woorden maken ons
dronken; ze beperken ons tot wat gecreëerd is. Behekst en gevangen gezet door
het lawaai van menselijke spraak, lopen we het risico om de eredienst naar onze
specificaties te ontwerpen, een god naar ons eigen beeld. Woorden brengen de
verleiding van het gouden kalf met zich mee! Alleen stilte leidt de mens
voorbij woorden, naar het mysterie, naar aanbidding in geest en waarheid.
Stilte is een vorm van mystagologie; het brengt ons in het mysterie zonder het
te bederven. - De kracht van stilte
Gods enige kracht is om in stilte Lief te hebben. Hij is
niet in staat tot enige onderdrukkende kracht. God is Liefde, en Liefde kan
niet dwingen of onderdrukken om op zijn beurt bemind te worden. - De kracht van stilte
En tegen elke Christen zullen ze zeggen, zoals tegen
Franciscus van Assisi: ´Ga en herstel mijn Kerk!' Ga, herstel door je Geloof,
door je Hoop en je Liefde. Ga en herstel door je Gebed en je trouw. Dankzij jou
zal Mijn Kerk weer Mijn Huis worden. - De
dag is nu ver verstreken
Als we willen groeien en vervuld willen worden met Gods Liefde,
is het noodzakelijk om ons leven stevig te verankeren in drie grote
werkelijkheden: het Kruis, de Hostie en de H. Maagd: crux, hostia, et virgo
Dit zijn drie mysteries die God aan de wereld heeft gegeven om ons innerlijk
leven te structureren, te bevruchten en te heiligen en om ons naar Jezus te
leiden. Deze drie mysteries moeten in stilte worden overwogen. - De kracht van stilte
In mijn leven heeft God alles gedaan; wat mij betreft, wilde
ik alleen maar bidden. - God of niets
De Afrikaanse filosofie verklaart: ´De man is niets zonder
de vrouw, de vrouw is niets zonder de man, en de twee zijn niets zonder een
derde element, namelijk het kind.' Fundamenteel is de Afrikaanse kijk op de
mens trinitarisch.- God of niets
In grote delen van de Kerk hebben we het gevoel van Gods
objectiviteit verloren. Elk individu vertrekt vanuit zijn subjectieve ervaring
en creëert voor zichzelf een religie die bij hem past. - De dag is nu ver verstreken
Net als toen we kinderen waren, waren we bang om alleen in
het donker te zijn en konden we alleen worden verzekerd van veilig te zijn, door
de aanwezigheid van iemand die van ons hield. Welnu, dit is precies wat er
gebeurde op Stille Zaterdag, de stem van God weergalmde in het Rijk van de
dood. Het onvoorstelbare gebeurde; namelijk, Liefde drong door tot de Hel. - Kardinaal Robert Sarah
Het feit blijft dat de mens in twee dimensies leeft, de Hemelse
en de aardse. Hij werd geschapen voor dit leven en voor het volgende. Hier
beneden is het belangrijk om de twee op elkaar af te stemmen door te reageren
op lichamelijke en spirituele behoeften zonder ook maar iets te verwaarlozen.
Een samenleving die God vergeet, hongert, zonder het te beseffen, naar het
geestelijke voedsel, waarvan de mens niet zonder kan. Dit is de reden waarom
het secularisatieproces, dat de religieuze dimensie zo klein mogelijk maakt,
resulteert in een deling van de mens door hem één van zijn longen te beroven.
De mens is zowel op aarde als in de Hemel; maar de enige wortels van de mens
liggen in de Hemel! - God of niets
De mens is alleen groot als hij op zijn knieën voor God
zit. - Kardinaal Robert Sarah
Natuurlijk, wanneer de barbaren hardnekkig volharden en de
meest verfijnde methoden gebruiken om de moraal, het gezin en het mysterie te
vernietigen, is het noodzakelijk om krachtig te spreken. Als kinderen van God
moeten we weten hoe we het juiste moment, de juiste woorden en de wapens van Geloof
en Liefde moeten kiezen. Degenen die de goede strijd strijden, haten
vulgariteit en nutteloos geklets. Een paar zinnen zijn voldoende om de waarheid
te vertellen. De crisis van de moderne wereld, met zijn onheilspellende
gevolgen voor de Kerk en haar hiërarchische leiders, verhindert niet dat het Christelijk
leven zich ontwikkelt of dat het Geloof wordt geconsolideerd, versterkt en
gepropageerd. - De kracht van stilte
Echte vrijheid ligt in de strijd om in te stemmen met de Wil
van de Vader en daaraan te voldoen. - De
dag is nu ver verstreken
Eenvoud, vertrouwen, zelfovergave in Gods handen: dat is
onze weg naar God. Het Christelijk leven is een complot van Liefde. - De dag is nu ver verstreken
De kathedraal in Conakry (Guinee) had een elegant, sierlijk
koor, met een prachtige replica van het Bernini-baldakijn, omringd door zeer
mooie engelen. Op het moment van de eerste discussies over liturgische
hervorming keerde Aartsbisschop Tchidimbo terug naar Conakry en beval de
vernietiging van het baldakijn en het hoofdaltaar. We waren boos, ongelovig
over deze overhaaste beslissing. Vrij gewelddadig gingen we zonder enige
voorbereiding van de ene liturgie naar de andere. Ik kan bevestigen dat de
mislukte voorbereiding van de liturgische hervorming verwoestende gevolgen had
voor de Katholieke bevolking, in het bijzonder voor de eenvoudigere mensen, die
de snelheid van deze veranderingen of zelfs de reden ervan nauwelijks begrepen.
Het is ongetwijfeld betreurenswaardig dat sommige Priesters zich zo lieten
meeslepen door persoonlijke ideologieën. Ze beweerden de liturgie te
democratiseren en de mensen waren de eerste slachtoffers van hun acties. De
liturgie is geen politiek object dat we naar maatschappelijke eisen gelijkvormig
kunnen maken. Hoe kon zo'n vreemde beweging in het leven van de Kerk iets
anders veroorzaken dan grote verwarring onder de mensen? - God of niets
Om haar ware taak adequaat te kunnen vervullen, moet de
Kerk zich steeds opnieuw inspannen om zich los te maken van haar neiging tot
wereldgezindheid en opnieuw openstaan voor God. - God of niets
Vooral Priesters zouden ze in hun hart moeten dragen als ze
de trappen naar het Altaar beklimmen. Ze moeten niet vergeten dat ze bij het Altaar
tegenover God staan. In de H. Mis is de Priester geen professor die een lezing
geeft terwijl hij het Altaar gebruikt als een podium dat gericht is op de
microfoon in plaats van op het Kruis. Het Altaar is de Heilige drempel bij
uitstek, de plaats van de persoonlijke ontmoeting met God. - De dag is nu ver verstreken
Helaas werd de Constitutie over de Heilige Liturgie, direct
na het Concilie, niet begrepen in termen van het hoge belang van de aanbidding,
van de Kerk die nederig knielt voor de grootheid van God, maar eerder als een
boek met formules. We hebben allerlei 'creatieve' liturgische planners gezien
die trucjes probeerden te vinden om de liturgie aantrekkelijker,
communicatiever te maken, door steeds meer mensen erbij te betrekken, maar al
die tijd vergeten dat de liturgie gemaakt is voor God. Als je God tot de Grote
Afwezige maakt, zijn allerlei neerwaartse spiralen mogelijk, van de meest
triviale tot de meest verachtelijke. - God
of niets
Paus Franciscus maakt in zijn jaarlijkse vastenboodschap in
2014 onderscheid tussen morele armoede, spirituele armoede en materiële
armoede. De Paus zegt dat geestelijke armoede nog steeds het ernstigst is omdat
de mens is afgesneden van zijn natuurlijke bron, namelijk God. Zo schrijft hij
dat ´we geestelijke armoede ervaren wanneer we ons van God afkeren en Zijn Liefde
afwijzen. Als we denken dat we God niet nodig te hebben die ons door Christus
bereikt, omdat we geloven dat we het alleen kunnen redden, gaan we ten onder.
Alleen God kan ons echt redden en bevrijden.¡ - God of niets
Het fundament van de liturgie moet het zoeken naar God
blijven. We kunnen alleen maar verbijsterd zijn door het feit dat deze
bedoeling van Paus Johannes XXIII en Paulus VI, en ook van de concilievaders,
vaak wordt verduisterd en, erger nog, verraden. - God of niets
Nee! De wereld die niet bemind moet worden, is een andere
wereld, namelijk de wereld zoals die is geworden onder de heerschappij van
Satan en van de zonde. De wereld van ideologieën die de menselijke natuur
ontkennen en het gezin vernietigen. - De
dag is nu ver verstreken
Als we echt de pedagogie van stilte bezitten die van God
komt, zullen we een beetje Hemels geduld hebben. - De kracht van stilte
Want de missie van de Kerk is een missie van Liefde, en Liefde
overheerst niet. Liefde is er om te dienen en te sterven, zodat de mens leven
kan hebben, en overvloedig. Paus Johannes Paulus II had gelijk toen hij zei dat
we nog maar net begonnen zijn met evangeliseren. - De dag is nu ver verstreken
Er is geen specifieke spraak nodig om bij God te zijn. We
hoeven alleen maar stil te zijn en Zijn Liefde te overwegen. In de stilte kijken
we naar God en laten we Hem naar ons kijken. - Kardinaal Robert Sarah
De mens is niet geboren om zijn bankrekening te beheren;
hij is geboren om God te vinden en zijn naaste Lief te hebben. - God of niets
Er zijn zoveel Priesters die triomfantelijk binnenkomen en
naar het Altaar lopen, mensen links en rechts groetend, om sympathiek te
lijken. Kijk maar naar het trieste schouwspel van sommige Eucharistievieringen.
Waarom zoveel lichtzinnigheid en wereldsgezindheid op het moment van het Heilig
Offer? Waarom zoveel ontheiliging en oppervlakkigheid, gezien de buitengewone Priesterlijke
genade die ons in staat stelt om het Lichaam en Bloed van Christus wezenlijk
aanwezig te maken door de aanroeping van de H. Geest? Waarom denken sommigen
dat ze verplicht zijn om Eucharistische gebeden te improviseren of uit te
vinden die de Heilige gebeden verbergen in een vlaag van kleingeestige,
menselijke vurigheid? Zijn de woorden van Christus ontoereikend, waardoor het
noodzakelijk is om louter menselijke woorden te vermenigvuldigen? Is er bij
zo'n uniek en essentieel offer behoefte aan zo'n vertoon van verbeeldingskracht
en subjectieve creativiteit? "Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos
voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan
woorden verhoord zullen worden.", waarschuwt Jezus ons (Matt 6:7). - De kracht van stilte
De grootste van de armen is God, die alleen in Liefde
leeft. - De kracht van stilte
Hij heeft ons het feit geopenbaard dat de ware Priester
zichzelf offert. Priester zijn is ontologisch binnengaan in dit offer van
zichzelf aan de Vader voor de Kerk, waar Jezus gedurende Zijn hele leven een
voorbeeld van was. - De dag is nu
verstreken
Hoe kunnen we Paulus VI niet bedanken voor de moed die hij
had bij het uitgeven van de encycliek Humanae vitae? Dit document was
profetisch in het ontwikkelen van een moraliteit die het menselijk leven zou
kunnen verdedigen. Ondanks de vele druk binnen de Kerk zelf, zag de Paus aan de
horizon verschijnen wat Paus Johannes Paulus II 'de cultuur van de dood'
noemde. Ik ben de gewelddadige kritiek op hem niet vergeten omdat hij weigerde
afstand te doen van de elementaire levensprincipes.
Op zijn beurt bracht Paus Johannes Paulus II een zeer rijke
leer over het menselijk lichaam en seksualiteit voort. Ondanks het respect dat
hij genoot, vooral na zijn beslissende interventies om de volkeren van
Oost-Europa te bevrijden van het juk van de Communistische dictatuur, hoeveel
bittere kritieken werden er niet geuit tegen zijn visie op moraliteit? Toch had
hij begrepen dat de Kerk haar armen niet mocht laten zakken. Door zijn
standvastigheid gehoorzaamde hij Jezus, die eens tegen Petrus zei: ´En als jij
eenmaal tot inkeer bent gekomen, moet jij je broeders versterken¡ (Lc 22:32). -
God van niets
De stilte van de kribbe, de stilte van Nazareth, de stilte
van het Kruis en de stilte van het verzegelde graf zijn één. De stiltes van
Jezus zijn stiltes van armoede, nederigheid, zelfopoffering en vernedering; het
is de bodemloze afgrond van zijn kenosis, zijn zelflediging (Fil 2:7). - De kracht van stilte
Nu worden vieringen vermoeiend omdat ze zich ontvouwen in
luidruchtig gebabbel. De liturgie is ziek. Het meest opvallende symptoom van
deze ziekte is misschien wel de alomtegenwoordigheid van de microfoon. Het is
zo onmisbaar geworden dat je je afvraagt hoe Priesters het konden vieren
voordat het werd uitgevonden. - De kracht
van stilte
|