·
Zouden
deze bedrieglijke wonderen bijvoorbeeld het ontdekken van artificiële
structuren of bouwwerken kunnen zijn op een andere planeet?
(Noot
Claudia: de planeet Mars zal nu wel uitgekamd worden met drones op zoek naar
artificiële structuren of bouwwerken. En wat er niets is zal men scheppen om
toch maar het verhaal van buitenaardsen geloofwaardig te maken.)
·
Een ontmoeting
met de buitenaardsen
·
Een
meer dramatisch scenario: een armada van UFOs, met wezens die lijken op
geavanceerde mensachtigen, maar die in werkelijkheid duivelse entiteiten zijn
met als doel het menselijk ras te misleiden en te vernietigen
Zelfs
seculiere ufologen vermoeden demonische activiteit in de interactie tussen
mensen en zogenaamde buitenaardsen. Whitley Strieber bijvoorbeeld,
een new age auteur, die het boek Communion heeft geschreven, zei: Er zijn
ergere dingen dan de dood, vermoed ik, en ik begon de indruk te krijgen dat een
van hen interesse had in mij. Tot zover het woord demon. Tot dusver was het
woord demon nooit gebruikt onder de wetenschappers en professors die met mij
werkten, en waarom zou dit ook. We stonden boven zon dingen. We waren een
groep atheïsten en agnosten, te gesofisticeerd om bezorgd te zijn over zon archaïsche
ideeën als demonen en engelen."
Communion: A True Story is een
boek van de Amerikaanse ufoloog en horrorauteur Whitley Strieber dat voor het
eerst werd gepubliceerd in februari 1987. Het boek is gebaseerd op de
ervaringen van Whitley Strieber, die "verloren tijd" en
angstaanjagende flashbacks ervaart, die door hypnose opgenomen door Budd
Hopkins later in verband worden gebracht met een vermeende ontmoeting met
buitenaardse wezens. Strieber vergelijkt het 'vertrouwde' wezen dat hij ziet en
dat hij beschrijft als vrouwelijk, met de Sumerische godin Ishtar.
In 1958 werd een eigenaardige roman gepubliceerd met de
titel A Case of Conscious door James Blish:
De goddeloze tuin van Eden (A
Case of Conscience) is een sciencefictionroman uit 1958 van
de Amerikaanse schrijver James Blish. Het verhaal begon echter
al in 1953, als een novelle. Er zouden nog een drietal boeken van Blish
verschijnen, die gezien worden als vervolgen. A case of Conscience won in 1959 een Hugo Award.
Verhaal
Het is het jaar 2049. De bevolking van de Aarde leeft
grotendeels onder de grond. De wapenwedloop is op niets uitgelopen,
men keerde zich tot betere manieren om te verdedigen, dan om aan te vallen.
De Verenigde Naties hebben het voor het zeggen. Ondertussen is
de Jezuïet Pater Ramon Ruiz-Sanchez uit Peru naar de
planeet Lithia gezonden om contact te leggen. Ruiz-Sanchez treft er een
ideale wereld aan zonder oorlog of geweld. Alles wordt met de rede opgelost. De
Lithianen kennen geen enkele vorm van religie. Tevens is er een overschot
aan allerlei materialen, die op Aarde juist als onmisbaar worden beschouwd.
De naam Lithia werd gekozen omdat een metaal Lithium daar nu juist
extreem veel voorkomt.
Ruiz-Sanchez (bioloog, biochemicus en dokter) wordt tijdens
kennismaking bijgestaan door Cleaver (natuurkundige), Michelis (chemicus) en
Agronski (geoloog). De planeet wordt
bewoond door een ras van intelligente rechtop lopende reptielachtige wezens, de
Lithianen. Ruiz-Sanchez heeft geleerd hun taal te spreken om hen te leren
kennen. Terwijl ze op een onderzoekingstocht zijn wordt Cleaver vergiftigd door
een plant, ondanks een beschermend pak, en hij lijdt enorm. Ruiz-Sanchez
behandelt hem en vertrekt om een boodschap te sturen naar de anderen. Hij wordt
geholpen door Chtexa, een Lithiaan en hij nodigt Ruiz-Sanchez uit bij hem
thuis. Dit is een kans die Ruiz-Sanchez niet kan laten liggen. Niemand van het
team werd eerder uitgenodigd in de Lithiaanse woonplaatsen. De Lithianen lijken
in een ideale maatschappij te leven, een utopie zonder oorlog, geweld,
onwetendheid of noden, en er is geen God bij betrokken. Ruiz-Sanchez is vol
bewondering. Hij kent uit zijn geschiedenis maar een geval, waarin dat eerder
is voorkomen. Het is een valse wereld geschapen door Satan. Als de vier
vertegenwoordigers samenkomen, delen ze hun bemerkingen. Ze moeten beslissen
wat zij verder met deze wereld willen, en er ontstaan meningsverschillen.
Michelis is ruimdenkend Hij heeft hun taal geleerd en
sommige van hun gebruiken. en ziet een ideale handelspartner in de Lithianen. Grondstoffen
genoeg en altijd vrede zijn daarbij een goed uitgangspunt.
Agronski is onverschillig, maar ziet geen reden om de
planeet als gevaarlijk te bestempelen.
Wanneer Cleaver terug gezond is, onthult hij dat hij de planeet
wil gebruiken voor winning en opslag van pegmatiet, ongeacht wat de wensen
van de Lithianen zijn. Hij heeft genoeg pegmatiet gevonden (een bron van
lithium, wat zeldzaam is op aarde) om een fabriek op te zetten om de aarde te
voorzien van lithiumdeuteride voor kernwapens. Cleaver ziet de plaatselijke bevolking als dom
en meent dat zij nooit het huidige intellectuele stadium zullen ontgroeien
vanwege het gebrek aan ijzer. Ze raken volgens hem dus nooit in
de ijzertijd en blijven dus altijd relatief onschuldig.
Ruiz-Sanchez doet een belangrijke verklaring: hij wil de
maximale quarantaine. De informatie die Chtexa hem toevertrouwde, was een
bewijs op wat hij reeds wist, en het overtuigt hem dat Lithia niets anders dan
het werk van Satan is, een plaats die bewust gebouwd werd om vrede, locia, en
begrip te tonen in complete afwezigheid van God. Punt voor punt somt Ruiz-Sanchez
zijn bezwaren op over het feit dat Lithia direct indruist tegen de Katholieke leer.
De planeet heeft bijvoorbeeld geen scheppingsverhaal.
Michelis is in verwarring, maar wijst erop dat de hele
Lithiaanse wetenschap die hij heeft bestudeerd, hoewel het perfect logisch is,
berust op zeer twijfelachtige aannames. Het is alsof de planeet uit het niets
kwam. Het team kan geen overeenstemming bereiken. Ruiz-Sanchez besluit dat de
bedoelingen van Cleaver waarschijnlijk zullen zegevieren en dat de Lithiaanse
samenleving zal worden uitgeroeid. Ondanks zijn besluiten over de planeet,
koestert hij een diepe genegenheid voor de Lithianen.
Terwijl de mensen aan boord gaan van hun ruimteschip om te
vertrekken, geeft Chtexa Ruiz-Sanchez een geschenk: een verzegelde pot met een
ei. Het is de zoon van Chtexa, een foetus in een ei, Egtverschi genaamd. Hij
moet volgens de normen van de Aarde grootgebracht worden en hij moet de
gebruiken van de mensen leren kennen.
Maar deze opvoeding blijkt echter verstorend te werken. De
aard van de Lithianen lijkt vast te liggen in hun DNA en Egtverschi
heeft een vrije geest, die maar niet kan wennen aan de voorgeschreven en
ongeschreven wetten op Aarde. De maatschappij op aarde is gebaseerd op
nucleaire schuilplaatsen van de 20e eeuw, met de meeste mensen die
ondergronds leven. Egtverchi is het spreekwoordelijke vuur aan de lont; hij zet
de samenleving op zijn kop en zet aan tot geweld.
Ruiz-Sanchez moet naar Rome om het oordeel onder ogen te
zien. Zijn overtuiging over Lithia wordt gezien als ketterij, omdat hij gelooft
dat Satan de macht heeft om een planeet te creëren. Dit staat dicht bij het
manicheïsme. Hij heeft zelf een audiëntie bij de paus om zijn overtuigingen uit
te leggen. Paus Hadrianus VIII, een logisch en technologisch bewuste Noor,
wijst op twee dingen die Ruiz-Sanchez over het hoofd heeft gezien. Ten eerste
had Lithia een misleiding kunnen zijn, geen creatie. En ten tweede had
Ruiz-Sanchez er iets aan kunnen doen, namelijk een uitdrijving op de hele
planeet uitvoeren.
De Priester buigt zijn hoofd in schaamte dat hij een voor
de hand liggende oplossing voor zijn eigen gewetenszaak over het hoofd heeft
gezien terwijl hij verdiept was in 'een boek [Finnegans Wake] dat in alle opzichten
door de tegenstander zelf gedicteerd zou kunnen zijn ... 628 pagina's met
dwangmatig demonische gebabbel. " De paus ontslaat Ruiz-Sanchez om zijn
eigen ziel te zuiveren en terug te keren naar de Kerk als en wanneer hij kan.
Er breekt een gewelddadige massale rel uit, aangewakkerd
door Egtverchi en mogelijk gemaakt door de psychose die bij veel van de burgers
aanwezig is als gevolg van het leven in ondergrondse schuilplaatsen. Tijdens de
rel sterft Agronski als gevolg van een steek van een of meer genetisch
gemodificeerde honingbijen. Ruiz-Sanchez dient de Laatste Riten toe, ondanks
zijn bijna trouweloze staat. Egtverchi gaat in het geheim aan boord van een
ruimteschip naar Lithia.
Michelis en Ruiz-Sanchez worden naar de maan gebracht, waar
een nieuwe telescoop is samengesteld, gebaseerd op "een fundamentele draai
aan de Haertel-vergelijkingen die het mogelijk maakt om rond de normale
ruimte-tijd te kijken en eromheen te reizen" zodat het instrument een
weergave van Lithia in real-time weergeeft, waarbij de vertraging die wordt
veroorzaakt door de lichtsnelheid wordt omzeild.
Cleaver is ondertussen op Lithia, bezig met het opzetten
van zijn reactoren en de ontginning van Lithium-6, maar de natuurkundige die de
telescooptechnologie heeft uitgevonden, denkt dat hij een fout heeft ontdekt in
de redenering van Cleaver. De kans bestaat dat de bouw een kettingreactie in de
rotsen van de planeet zal veroorzaken en de planeet vernietigt.
Terwijl ze kijken op het scherm, doet Ruiz-Sanchez een
exorcisme. De planeet explodeert, vernietigt Cleaver en Egtverchi, maar ook
Chtexa en alle dingen waar Ruiz-Sanchez bewondering voor had. Het is een open
einde omdat de lezer in het ongewisse is of de vernietiging van de Lithianen
het resultaat is van het exorcisme van Ruiz-Sanchez's gebed of de fout van Cleaver.
****De Large Binocular Telescope (LBT)
is een optische telescoop voor astronomie die gelocaliseerd is op de Mount
Graham (3300 m), in de Pinaleno Bergen ten zuidoosten van Arizona. Het maakt
deel uit van het Mount Graham Internationale Observatorium. Het project kostte
100 miljoen Euro.
Het ontwerp van de telescoop heeft twee spiegels van 8,4 m
die op een gemeenschappelijke basis zijn gemonteerd, vandaar de naam
"binoculair". De middelpunten bevinden zich 14,4 m apart, en de
telescoop heeft dezelfde licht-verzamelende mogelijkheid als één 11,8m brede
ronde telescoop en de resolutie van één 22,8 m brede telescoop.
De LBT-spiegels afzonderlijk zijn de gezamenlijk op een na
grootste optische telescoop in continentaal Noord-Amerika, naast de Hobby-Eberly-telescoop
in West-Texas. Het heeft de grootste monolithische of niet-gesegmenteerde
spiegel in een optische telescoop.
Strehl-verhoudingen van 60-90% in de infrarood H-band en
95% in de infrarood M-band zijn bereikt door de LBT.
De LBT kreeg oorspronkelijk de naam Columbus Project. Het
is een gezamenlijk project van:
* het Italiaanse Nationaal Instituut van Astrofysica in
Rome (Vaticaans Centrum),
* de universiteiten van Arizona, Minnesota, Indiana,
Virginia, Ohio, en het onderzoekscentrum in Tucson
* de Max Planckintituten van Duitsland (Heidelberg,
Munchen, Bonn)
* Leibniz instituut van
Potsdam
Onderdeel: LUCI/LUCIFER:
Large Binocular Telescope Near-Infrared Spectroscopic Utility with Camera and
Integral Field Unit for Extragalactic Research) is het bijna-infrarood
instrument voor de LBT.