Inhoud blog
  • Ik verhuis naar een andere blogsite!!!
  • De mystiek achter de tweede komst van Jezus
  • Luz de Maria 24/4
  • Zalig de armen van geest
  • Aanbidden in geest en waarheid
  • 3.33 uur 's ochtends
  • De kracht van 1 Weesgegroet
  • Ze komen eraan
  • Vreemde en grote donkere wezens zullen spoedig overal binnendringen
  • Een volgende lockdown
  • Boodschap aan Anna Shelley 24/4
  • De devotie van de 7 smarten van OLVrouw
  • Toewijdingsgebeden aan God de Vader, het H. Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria
  • Gebeden van toewijding van ziekte, lijden en levenslasten
  • De betekenis van Pinksteren - 4
  • Om een baby uit een miskraam en geaborteerde baby's te dopen
  • Exorcismegebed over je woning en grond en toewijdingsgebed
  • Gebeden van zegening en bescherming
  • Het is eindelijk aangebroken
  • Wat God me toonde over aanstootgevende kledij...
  • Wat God me toonde over feminisme
  • De betekenis van Pinksteren - 3
  • Einde van Satans invloed in zicht
  • Red de planeet, ga CO2 uitstoten
  • Over de verliezen aan Westerse kant wordt gezwegen
  • Boodschappen aan Eduardo Ferreira
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Boodschappen van OLVrouw di Zaro 8/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Boodschappen aan Valeria Copponi (tot 19/4)
  • Instorting van economie, en munteenheden
  • De uitval
  • Over Poetin
  • Zal dit het einde veroorzaken?
  • Een miraculeuze foto van de Gekruisigde Jezus
  • Boodschap aan Anna Shelley 20/4
  • Luz de Maria 20/4
  • Rusland wordt verder uitgedaagd
  • De 3 daagse duisternis
  • De 9 cirkels van de Hel
  • In de Hel wegens echtscheiding
  • Meteoor op California
  • 23 april
  • De komst van de asteroide
  • Massale afname van bevolking in Europa komt eraan
  • Repost: Genezingsgebed van God de Vader
  • Opwarming van het klimaat? Niet dus.
  • Let op voor cosmetica en dergelijke producten
  • De uitleg van het merkteken van het beest door de Heer
  • De volgende pandemie
  • Over Obama: hij kan de Antichrist worden, door bezetenheid
  • Luz de Maria 16/4
  • Boodschap aan Anna Shelley 19/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Een zombievirus
  • Nano chip
  • VK zal getroffen worden
  • Dit zal gebeuren door Hem
  • Het is reeds begonnen
  • Hoe de Antichrist zal werken door AI en Biotechnologie
  • Ze komen voor onze kinderen
  • Vernietiging van 3 landen
  • Bloedmanen als waarschuwend teken
  • 5 tekenen dat je een Uitverkorene bent
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • OLVrouw van Smarten
  • Adviezen om de duivel te bevechten
  • Het sociaal kredietsysteem
  • NEEM GEEN VACCINS!!! GEEN ENKELE!!!
  • BID TEGEN ABORTUS!!!
  • De betekenis van Pinksteren - 2
  • De betekenis van Pinksteren - 1
  • Goede raad: wees niet afhankelijk van de staat
  • De plannen van de wereldelites
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Bijhorende afbeelding bij de boodschap van Lorena
  • Nog eens nieuws van de Antichrist/Maitreya
  • Boodschap aan Pedro Regis 11/4
  • Luz de Maria 12/4
  • Boodschap aan Lorena 8/4
  • Chaga
  • Dit is de waarheid
  • Boodschap aan Anna Shelley 14/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 9
  • Janet Klasson - 9/2 Licht van de wereld in de Goddelijke Wil
  • Geheim van gedrevenheid
  • Kom, H. Geest, kom!
  • 3 middelen die Satan gebruikt om je ziek te maken
  • Gezegend zij
  • Gods Barmhartigheid is grenzeloos
  • Boodschap aan Anna Shelley 13/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 7 en 8
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • De Emmaüsgangers
  • Mummie
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 6
  • Op weg naar de microchip
  • Nog steeds kunnen we het tij keren - Niburu
  • Boodschap aan John Mariani
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 5
  • Boodschappen aan Jennifer
  • 28/3 Plaats dit in je huis en land (The Unsealed Message)
  • Maria Simma openbaart 7 geheimen
  • Het Gezicht van Jezus
  • Opruimen van de wereldbevolking was altijd het doel - Niburu
  • 11 april
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 4
  • Boodschappen aan John Leary - rest van maart
  • Boodschap aan Mary of Divine Mercy
  • Grote schudding 8/4
  • Luz de Maria: Paaszondag 9/4
  • Afbraak van immuunsysteem door vaccins
  • Luz de Maria: Stille Zaterdag 8/4
  • Luz de Maria: Goede Vrijdag 7/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 2 en 3
  • Boodschap aan Anna Shelley 6/4
  • Zalig Pasen!!!
  • Boodschap aan Anna Shelley 8/4 DRINGEND!!!
  • Gebed op vrijdag voor de Arme Zielen
  • Boodschap aan Eduardo Ferreira 24/3
  • Droom van J. Frances 3/4
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (25/3)
  • Het echte gevaar van het einde van de dollar
  • Schildklier en jodium
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (21/3)
  • Boodschappen aan Valentina Papagna
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 1
  • Boodschap aan Marco Ferrari 26/3
  • Boodschap aan Gisella Cardia 3/4
  • De Kruisweg
  • 15 doodzonden in het Katholieke Geloof
  • Luz de Maria: Witte Donderdag 6/4
  • Het bankroet van Europa
  • Boodschap aan Anna Marie - Houston 11/2
  • Plaats terug brood op je huisaltaar
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Palmzondag-rede van Vigano
  • Luz de Maria: Heilige Woensdag 5/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Het Communisme zal opgelegd worden door de elite
  • Boodschap aan Ned Dougherty 26/3
  • Boodschap aan Anna Shelley (3/4)
  • Het verraad van Judas Iscariot (2)
  • Het verraad van Judas Iscariot (1)
  • Luz de Maria: Heilige Dinsdag 4/4
  • Luz de Maria: Palmzondag 2/4
  • Luz de Maria: Heilige Maandag 3/4
  • Interview met Luz Maria de Bonilla
  • Grafeenoxide in vaccins
  • Boodschap aan Lorena 14/3
    Zoeken in blog

    ALLES GAAT VOORBIJ, BEHALVE GOD !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mijn favorieten
  • Mijn bibliotheek
  • Nieuwe blogsite
  • Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 11--0001
    Levend geloof 9

    25-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het plan van het Vaticaan (2)

    Pinkerton: Als je gelijk welk stukje van gelijk welk deel van het zonnestelsel voor je zou kunnen leggen om naar te kijken of te onderzoeken, welk stukje zou je dan willen?

    Consolmagno: Ik wil een kubieke meter van het water dat uit de oceaan komt onder de ijskorst van Europa.

    Pinkerton: Waarom?

    Consolmagno: Er is zoveel dat we kunnen leren!

    Allereerst: is er leven in dat water? En zo nee, waarom niet?

    Alle ingrediënten zouden aanwezig moeten zijn voor het soort chemie dat ons leven geeft.

    En het is niet alleen geweldige wetenschap, maar er is ook een persoonlijke band. Het was het eerste stukje wetenschap waar ik ooit aan werkte, een bachelor aan het MIT was, en ik schreef een masterscriptie over de wateren onder de ijskorst van de ijzige manen.

    Ik zou graag in staat zijn het uit te zoeken... hoeveel heb ik gelijk gekregen? Hoeveel heb ik het mis gehad?

    Ik denk dat dit de meest waarschijnlijke plek is waar we leven zullen vinden dat niet besmet is door wat het ook is dat het leven begon op aarde. Een aparte evolutie van het leven.

    Pinkerton: Wat zou het voor het Katholicisme betekenen dat we elders intelligent leven te ontdekken?

    Consolmagno: Weet je, we hebben al [delen van de Schrift] die zeggen dat we niet het enige intelligente wezens zijn die door God werden geschapen. Dat is reeds in het systeem ingebouwd.

    Je hebt wonderbaarlijke plaatsen [in de Bijbel] waar een boer praat over de sterren die schreeuwen van vreugde naar hun schepper.

    We weten niet waar we het over hebben. En zolang we ons realiseren dat het leuk is om een ​​hypothese te stellen, is het leuk om plezier te hebben met de ideeën.

    Pinkerton: Ik denk dat er een perceptie is dat in religie - en corrigeer me als dit verkeerd is - maar dat de mensheid wordt gezien als de centrale figuur of aanwezigheid. En ik vraag me af of dat in strijd is met het idee dat we oneindig onbeduidend zijn in vergelijking met de grootte van het universum?

    Consolmagno: Het is een lastige vraag.

    De geschiedenis heeft nooit willen zeggen dat de mens het centrum van het universum was. Dit is een misverstand over de oude kosmologie. De aarde bevond zich op de bodem van het universum.

    Denk aan de foto van Dante, toen hij deze middeleeuwse kijk probeerde te beschrijven, de hel beneden - in het midden van de aarde.

    Een 16e-eeuwse gravure uit de "Goddelijke Komedie" die Dante's opvatting van de hel in het centrum van de aarde toont (Antonio Manetti / Cornell University)

    Dat zou de hel het belangrijkste deel van het universum maken. Nee! Het is precies het tegenovergestelde.

    We bevinden ons, in deze middeleeuwse visie, in een keten van schepping, en we zijn ongeveer zo ver mogelijk verwijderd van de actie als je maar kunt zijn. We zijn onbeduidend.

    Dat maakt het idee van verlossing zo verbijsterend. Dat een God waarvan je zou denken dat Hij betere dingen te doen heeft, toch om de planeet Aarde geeft. Dat is verbazingwekkend. En je krijgt dat gevoel van verbazing pas weer terug als je beseft hoe klein en onbeduidend we lijken.

    Nu, de mensen die Genesis, hoofdstuk 1 schreven, wat 2500 jaar geleden de beste wetenschap van zijn tijd was, zeiden dat de aarde een plat vlak was met een koepel erover en water boven en onder de koepel, en dat is wat je ziet als je naar buiten kijkt.

    En groter dan dat was de God die het maakte.

    Dat was een behoorlijk grote God.

    Nu hebben we een universum dat we slechts 13,8 miljard lichtjaar in elke richting kunnen zien.

    En groter dan dat is de God die het heeft geschapen.

    Pinkerton: Het klinkt alsof je zegt dat de relatie tussen wetenschap en geloof voor jou eigenlijk heel sterk is.

    Consolmagno: Het antwoord dat ik kan bedenken is: Mijn religie zegt me dat God het universum heeft geschapen. Mijn wetenschap vertelt me ​​hoe Hij het deed.

    Maar er is meer aan de hand en ik verwijs naar een sciencefictionschrijver, Teresa Nielsen Hayden. Ze heeft een prachtig essay dat begint met "Ik geloof in de God van de Burgess Shale".

    Nu, wat is de Burgess Shale? Het is een van deze prachtige geologische regio's in West-Canada waar je de hele stratigrafische reeks van fossiel na fossiel na fossiel kunt zien. En je kunt de hele evolutie zien in één rotswand zoals zojuist geschetst.

    En haar punt was dat de God die het universum zo heeft geschapen, ons laat zien hoe het werd gedaan en dat Hij wil dat we wetenschappers worden. Het probeert tot ons te schreeuwen: "Hier ga je Me vinden!"

    Pinkerton: Ik wil deze vraag eigenlijk op een andere manier stellen. Ik denk dat veel mensen een spanning zien tussen wetenschap en religie. Is er een spanning tussen wetenschap en religie?

    Consolmagno: Spanning is niet het juiste woord, maar er is een relatie. En zoals bij elke relatie, zullen er altijd problemen zijn. Maar het zijn goede problemen.

    De reden dat we de moed hebben om de wetenschap te doen, komt omdat we geloven in een universum dat consistent en logisch is, en dat wetten volgt, en dat zo goed is dat het de moeite waard is om ons hele leven te bestuderen. Zelfs als ik geen pasklaar antwoord heb waarom het de moeite waard is om het te doen.

    En dat zijn allemaal religieuze aannames.

    De mensen die een conflict tussen de een of de ander willen trekken, hebben over het algemeen een agenda. Ze proberen je hun kant aan de ene of de andere kant te verkopen. En ze willen de andere kant als vijand opwerpen.

    We hebben gezien hoe dat werkt in de politiek: heel slecht.

    En het is erg slecht voor wetenschap en religie.

    Pinkerton: Iedereen waarmee ik in ons kantoor heb gesproken en zei: "O, ik heb de Vaticaanse astronoom geïnterviewd", zei: "O, hoe zit het met Galileo?”

    Consolmagno: Ha! Alles wat je over Galileo wist, was waarschijnlijk verkeerd. De Galileo-affaire was zo verwikkeld in de lokale politiek en lokale persoonlijkheden. Als je leest wat er werkelijk aan de hand was, is het niet de mythe die je werd geleerd.

    Maar de waarheid zorgt er niet voor dat de Kerk er beter uitziet.

    Omdat, we mensen zijn, he! We doen stomme dingen!

    Ik ben een wetenschapper en als wetenschapper heb ik de stomme dingen gedaan.

    Maar het is een feit dat we onze fouten moeten omarmen.

    We moeten erkennen dat we uiteindelijk nog niet alle wetenschap kennen. Waarom zou ik anders geld vragen om het volgend jaar weer te doen?

    En we begrijpen God niet helemaal. Daarom blijven we elke zondag teruggaan en bidden. Om er proberen achter te komen... heb ik dat goed gedaan? En wat moet ik nu doen?

    Galileo Galilei versus het Heilig Officie – Loek Zonneveld 22/12/2001

    Voorjaar 1633. Een reconstructie.

    Het corpus delicti: dat vermaledijde, onontkoombare, want briljant geschreven boek van Galileo Galilei, Dialogo, een niet in wetenschapslatijn maar in de volkstaal (Italiaans, dus breed toegankelijk, dus gevaarlijk) geschreven serie discussies tussen drie geleerden, over de dansant om haar eigen as draaiende, dan wel superieur maar onbeweeglijk in het centrum der planetaire sferen gelegen Moeder Aarde.

    Op 30 april 1633 is de wereldberoemde geleerde van de weeromstuit schoorvoetend zélf om z’n eigen as gaan draaien. Hij had de nacht daarvoor, zo verklaart hij in het procesprotocol, zijn eigen boek nog eens herlezen. «Doordat ik het zo lange tijd niet had gezien, deed het zich aan mij voor als een nieuw boek, geschreven door iemand anders. Ik moet eerlijk bekennen dat het mij op verschillende plaatsen zodanig voorkwam, dat een lezer die niet van mijn werkelijke bedoelingen op de hoogte was, reden zou kunnen hebben te veronderstellen, dat de argumenten die voor de verkeerde zijde worden aangevoerd, en die ik juist had willen weerleggen, met zoveel bewijskracht waren geformuleerd dat ze veeleer bedoeld leken om overtuiging af te dwingen, dan dat ze eenvoudig konden worden ontzenuwd.»

    «De verkeerde zijde» waarover Galilei hier spreekt, is de ketterse kant die de inquisitieambtenaren in hem naar boven proberen te peuteren: de verdediging van de leer van Copernicus, die stelt dat de aarde niet het stabiele centrum van het heelal is, maar een «gewone» planeet die, als alle andere, om haar eigen as én om de zon draait. De tactische verdedigingszet die Galilei op 30 april 1633 doet, komt kortweg op het volgende neer: misschien ben ik voor de onwetende lezer in mijn boek Dialogo iets té voortvarend in de weer geweest die copernicaanse leer («van de verkeerde zijde») goed uit de doeken te doen. Galilei: «Mijn fout, en dat beken ik, is ijdele eerzucht, zuivere onwetendheid en slordigheid geweest.»

    Er moeten, zo veronderstel ik, een paar inquisitieambtenaren op dat moment naar adem hebben gehapt. Wat is dit? Een strategische meesterzet van een beroepsschaker? Of een verkapte bekentenis? Ze weten het even niet meer. Galilei wordt weggestuurd.

    Het procesdossier vermeldt vervolgens een komisch en veelzeggend incident. Even later steekt Galileo Galilei zijn hoofd opnieuw om de deur van de verhoorzaal. Hij vraagt toestemming om zijn goede wil te tonen. Mag hij wellicht nog een paar hoofdstukken aan zijn boek Dialogo toevoegen? «Misschien kan ik dan de Copernicaanse, ketters bevonden, leer zó doeltreffend weerleggen als Gods genade mij toelaat. Daarom smeek ik dit Heilige Tribunaal mij met dit goede voornemen te helpen en mij in staat te stellen het ten uitvoer te brengen.»

    Eén ding moet op dat moment de inquisitieverhoorders van het Heilig Officie volkomen helder zijn geweest: Galilei is hier niet zozeer bezig het eigen vege lijf, alswel de reputatie van zijn boek te redden, te voorkomen dat Dialogo op de lijst van door de kerk officieel verboden werken (Index) komt te staan. Ze sturen Galilei opnieuw weg, naar de Romeinse ambassade van Toscane, Villa Medici. In de besloten vergadering van het Heilig Officie wordt de beslissing omtrent Galilei ondertussen voor de zoveelste keer uitgesteld. Gevangenneming en marteling van de bijna zeventigjarige geleerde worden nu echter ernstiger overwogen dan in de maanden hiervoor. Galileo Galilei lijkt voor de zoveelste keer voor even door het oog van de naald te zijn gekropen.

    Tot diep in de 16e eeuw was er eigenlijk niets aan de hand geweest: de Christelijke beeldvorming over de constructie van het heelal, greep terug op de inzichten van de laat-antieke astronoom Ptolemaeus (87-165 voor Christus), een geocentrisch wereldbeeld. Pas toen er «copernicanen» in de achtertuin van het Vaticaan begonnen te opereren, werd de Heilige Stoel alert. Acht jaar nadat de Italiaanse natuurfilosoof Giordano Bruno in 1600 in Rome als ketter was verbrand, vervolmaakte de Toscaanse natuurkundige Galileo Galilei een, oorspronkelijk uit Holland afkomstige, telescoop en deed daarmee binnen korte tijd enkele opzienbarende ontdekkingen: de zogenoemde «zonnevlekken» (waarmee hij aantoonde dat de zon zelf maandelijks om haar as draait) en de manen van Jupiter. Zijn publicaties daarover (waaronder Sidereus Nuntius, «Sterrenbode») oogstten grote waardering (ook in kringen van de kerk) en Galilei werd in 1611 lid van het gezaghebbende wetenschapscollege Academia dei Lincei. Er leek niets aan de hand: Galilei’s werken stonden nog altijd niet op de wereldomspannende lijst van verboden boeken, de index librorum prohibitorum, die de Romeinse inquisitie sinds 1559 om de zoveel tijd publiceerde.

    Maar in 1616 ging het mis. In dat jaar publiceerde Galilei zijn Verhandeling over de getijden (eb en vloed), waarin hij de wateren van de wereld vergeleek met een bewegend schip, een reusachtige kuip vol water, die eens per etmaal om zijn eigen as draaide en eens per jaar de zon omcirkelde. Die combinatie van twee («copernicaanse») bewegingen verklaarde - aldus Galilei - alle getijden, elke beweging van eb en vloed. In feite kwam Galilei in Verhandeling over de getijden niet verder dan dat hij de getijbewegingen niet kon verklaren zonder de aarde te laten bewegen, wat nog niet een overtuigend bewijs was van het feit dat de aarde ook daadwerkelijk bewoog. Hij maakte zich door dit gegoochel met onbewijsbare aannames bijzonder kwetsbaar, en wekte bovendien irritatie bij de theologen. Paus Paulus V zette zijn voornaamste raadgever in geloofskwesties op de zaak, kardinaal Roberto Bellarmino, een jezuïet met gezag, chefinquisiteur in het proces tegen Giordano Bruno.

    Bellarmino had grote eerbied voor het wetenschappelijke werk van Galilei, maar verschilde op één cruciaal punt met hem van opvatting: de natuurkundige zou het copernicaanse model te veel behandelen als reëel scenario en niet als wetenschappelijke hypothese. Dat was een brug te ver aangezien wetenschappers, in de ogen van de inquisitiekardinaal, niet in de wieg waren gelegd om de bijbel opnieuw uit te leggen. En in de bijbel staat onweerlegbaar dat de zon rond de aarde draait.

    Op 24 februari 1616 vergaderden de kardinalen van het Heilig Officie over twee gewraakte stellingen van Copernicus en de copernicanen:

    1.   de zon is het middelpunt van de wereld en komt derhalve niet van haar plaats;

    2.   de aarde is niet het middelpunt van de wereld, noch is zij onbeweeglijk, maar zij beweegt als geheel en met een dagelijkse beweging.

    De eerste stelling werd door de inquisitie als «formeel ketters», de tweede als een «geloofsdwaling» betiteld. Twee dagen later, op 26 februari 1616, werd Galileo Galilei door twee officieren van de inquisitie naar het paleis van kardinaal Bellarmino gebracht. Deze gelastte de geleerde de twee gewraakte stellingen van Copernicus niet langer als feit te verdedigen.

    Van deze ontmoeting bestaat geen verslag. Drie maanden later bevestigde kardinaal Bellarmino per brief (26 mei 1616) dat Galilei formeel was meegedeeld dat hij de ketterse stellingen van Copernicus niet langer mocht verdedigen of aanhangen. Zou hij zich aan dat gebod houden, dan zouden de kerkelijke instanties de geleerde geen haar krenken.

    Einde verhaal. Galilei ging over tot de wetenschappelijke orde van de dag. Hij mocht de manen van Jupiter, de getijdenbewegingen van de Middellandse Zee en de zonnevlekken nog wel bestuderen, maar de achterliggende «copernicaanse» overwegingen niet meer publiceren. Zijn wetenschappelijke avonturen waren tijdelijk gemuilkorfd.

    In 1623 stierf paus Paulus V. De Heilige Stoel werd bezet door kardinaal Maffeo Barberini (Urbanus VIII), een voormalig natuurkundige. Eén jaar later kreeg Galilei een persoonlijke audiëntie bij de nieuwe paus, een bijeenkomst die hij als stimulerend, zo niet uitnodigend beschouwde — een fatale inschattingsfout, zoals later zou blijken. Vrijwel onmiddellijk zette de Toscaanse geleerde zich aan het schrijven van wat zowel zijn meesterwerk als de directe aanleiding voor zijn «val» zou worden, de Dialogo. Volgens het titelblad van de eerste druk (1632) een samenspraak over «de beide Voornaamste Wereldstelsels, dat van Ptole maeus en dat van Copernicus, en waarin, op niet doorslaggevende wijze, de filosofische en natuurkundige argumenten zowel voor de ene kant als voor de andere te berde worden gebracht.»

    Een meesterzet. Galilei kende de dialoogstijl goed - hij had voor familie en vrienden enkele toneelstukken geschreven. Behalve een intrigerende vorm om wetenschappelijke vraagstukken te presenteren, bood de dialoog Galilei een effectieve bescherming. Hij legde de tekortkomingen van Ptolemaeus en de verdiensten van Copernicus in de monden van personages - als schrijver genoot hij de veilige afstand van de beschouwer. De Dialogo werd gegoten in de vorm van een geanimeerd gesprek, vier dagen lang, een toneelstuk in vier bedrijven. De optredende personages waren drie goede kennissen: Salviati was een nauwelijks verhuld alter ego van Galilei zelf, Sagredo een bemiddelende en ontvankelijke man, Simplicio een breedsprakige aristotelische filosoof, wiens naam leek afgeleid van de volkse scheldnaam sempliciotto («simpelmans»).

    Galilei schreef de Dialogo in het Italiaans, dus voor een groot publiek, vijfhonderd pagina’s briljant proza, volgens tijdgenoten «beurtelings poëtisch, didactisch, eerbiedig, strijdlustig en geestig», een uitdaging om listig voor Copernicus te pleiten zonder de kerk tegen de haren in te strijken.

    Met een zekere regelmaat onderbrak Galilei in zijn Dialogo de bewijsvoering voor de stellingen van Copernicus, door op zijn eigen onpartijdigheid te wijzen. «In onze discussies vertolk ik de rol van Copernicus, en draag ik míjn masker», verklaart Galilei’s alter ego Salviati aan zijn twee gesprekspartners. En dan: «Ten aanzien van de inwendige effecten die de argumenten welke ik ten gunste van hem (Copernicus) aandraag, op mijzelf (Salviati/Galilei) kunnen hebben, is het mijn wens dat u zich laat leiden door hetgeen ik te berde breng, niet wanneer wij ons toneelstuk vol vuur op de planken brengen, maar nadat ik mij weer in mijn eigen kleren heb gestoken, want wellicht zult u mij dan anders beoordelen dan toen u mij op de speelvloer zag.» Lees maar, er staat niet wat er staat. Zie maar, ik ben niet wie ik speel. De kerkelijke beoordelaars van het manuscript (die in 1632 moesten beslissen over het imprimatur, «het worde gedrukt») moeten er tureluurs van zijn geworden.

    Maar de toestemming kómt er, het boek wordt met de zegen van boven gedrukt (niet in Rome maar in Florence), een pestepidemie voorkomt een ingreep van de inquisitie (het in beslag nemen van de complete oplage), en in het najaar van 1632 ziet de gewezen progressieve natuurkundige, kardinaal Maffeo Barberini, nu paus Urbanus VIII, zich opeens geconfronteerd met een tijdbom, die op een wel zeer ongunstig tijdstip tot ontploffing wordt gebracht.

    De paus zit tot over zijn oren in een penibele Dertigjarige Oorlog; tot overmaat van ramp spuwde begin 1632 de Vesuvius vuur, dood en verderf zaaiend over Napels, en bracht de oorlog in Noord-Europa een verschrikkelijke pestepidemie naar Italië. Paus Urbanus VIII moest daarom de progressieve kardinaal die hij ooit was geweest in 1632 smoren in een hard optreden tegen elk ketters geluid.

    En de Dialogo van Galileo Galilei vertegenwoordigde zo’n ketters geluid.

    In augustus 1632 stelde Urbanus in allerijl een commissie in, om de tekst van de Dialogo te laten analyseren. Op grond van het commissierapport werd bevolen dat de verkoop van het boek moest worden gestaakt, en op 1 oktober werd de auteur per decreet van het Heilig Officie bevolen naar Rome te komen.

    In eerste instantie is Galilei in Rome verhoord door twee ambtenaren van de inquisitie en een griffier; de tien kardinalen van het Heilig Officie (en paus Urbanus VIII) bleven op de achtergrond, maar namen wel dagelijks kennis van de protocollen en procesverslagen. Al vrij snel kreeg Galilei een vervalst document voorgelegd. Als zou hij in 1616, tegenover de (ondertussen overleden) kardinaalgrootinquisiteur Bellarmino, niet alleen de facto afstand hebben genomen van de twee centrale copernicaanse stellingen, maar bij die gelegenheid ook hebben beloofd dat hij deze stellingen «nooit meer, op generlei wijze zou onderwijzen». Galilei ontkende tijdens het verhoor in 1633 dat hij zo’n belofte zou hebben ondertekend, de ambtenaren konden alleen maar een niet ondertekend stuk terzake produceren. Verwarring alom! Galilei’s aanklagers stonden met de mond vol tanden. Waarom moesten ze opereren zonder officiële documenten? Hoe kon Galilei’s Dialogo ooit de Vaticaanse censuur zijn gepasseerd? Inderhaast zette het Heilig Officie een commissie van nieuwe theologen op de zaak. Hun rapport was vernietigend: «Galilei schrijft in het Italiaans. Zeker niet om vreemdelingen of andere geleerde lieden de hand te reiken, maar juist om de gewone mensen, bij wie dwalingen heel gemakkelijk wortel schieten, tot die opvatting te verlokken. Aangezien hij iedereen die geen aanhanger van Copernicus is de oorlog verklaart en als geestelijk minderwaardig beschouwt, is het zonneklaar waar zijn gedachten naar uitgaan.»

    Eind april 1633 doet Galilei zijn hier eerder vermelde voorstel: een paar hoofdstukken aan zijn boek toevoegen, waarmee de verdediging van de leer van Copernicus zou worden afgezwakt (en een herdruk van de Dialogo zou worden veiliggesteld). Paus Urbanus, steeds woedender over Galilei’s gewraakte boek, onder meer omdat hem wordt ingefluisterd dat het erin optredende personage van Simplicio eigenlijk een alter ego van Zijne Heiligheid zou zijn, laat de kwestie nog twee maanden op de ontknoping wachten. Op 16 juni 1633 zit Urbanus VIII een vergadering van de kardinaalinquisiteurs voor. Na die vergadering staat het vonnis vast en op 22 juni wordt het boek Dialogo verboden. Galilei wordt voor onbepaalde tijd gevangen gezet (later omgezet in huisarrest). Drie jaren lang zal hij wekelijks de zeven boetepsalmen moeten reciteren. Galilei dient een afzweringstekst, waarin hij verklaart nooit meer een copernicaanse stelling te verdedigen of te onderwijzen, luidop te reciteren, en toe te staan dat die tekst door de kerk overal in Italië en Europa zal worden gepubliceerd.

    In de zomer van 1633 ontstond een zeer levendige zwarte handel in nog beschikbare exemplaren van de Dialogo; in 1635 verscheen de Latijnse vertaling ervan bij Elzevier in Leiden en in 1661 een Engelse versie. Toen de geschriften van Copernicus door de Romeinse inquisitie in 1757 van de Index werden gehaald, bleef Galilei’s Dialogo tot 1835 verboden.

    In 1992 onderschrijft paus Johannes Paulus II publiekelijk de filosofie van Galileo Galilei. Hij merkt op «hoe verstandelijk begrip, aangereikt door de wonderbaarlijke ontdekkingen van wetenschap en technologie, ons bij uiteindelijke analyse tot die transcendentale, fundamentele Gedachte brengt, waar alle dingen van zijn doordrongen». Het Vaticaanse oordeel uit 1633 laat zich, aldus de kerkvorst uit 1992, verklaren als «een tragisch, wederzijds misverstand tussen de wetenschapper uit Pisa en de rechters van de inquisitie».

    Drie jaar later, in 1995, bereikt het Nasa-ruimtevaartuig Galileo de planeet Jupiter.

    De wetenschapsfilosoof Paul Feyerabend noemt in zijn boek Against Method, vertaald in het Nederlands als In strijd met de methode: aanzet tot een anarchistische kennistheorie (uit 1975), Galileo Galilei een dadaïst onder de wetenschappers: «Totaal niet onder de indruk van welke serieuze onderneming dan ook. Hij ruikt lont zodra men ophoudt met lachen en een houding en gezichtsuitdrukking aanneemt die erop wijst dat er iets belangrijks op komst is. Een dadaïst is ervan overtuigd dat het leven pas de moeite waard wordt wanneer we, om te beginnen, de dingen eens wat luchtiger gaan zien. Volgens mij is dat de werkelijke lijn die door Galilei werd gevolgd.» Niet eens moedig, maar wel altijd brutaal, trok Galilei met die houding een lange neus naar de kerkelijke dogma’s. Of zoals Annie M.G. Schmidt het later zou samenvatten: «Lachen mag nog van God».



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs