Vastentijd 2021
10/4 Evangelie volgens H. Marcus 16:9-15
Toen Hij vroeg op de eerste dag
van de week uit de dood was opgestaan, verscheen Hij eerst aan Maria uit
Magdala, bij wie Hij zeven demonen had uitgedreven. Ze ging het nieuws
vertellen aan de mensen die Hem hadden vergezeld en die nu om Hem treurden en
rouwden. Toen ze hoorden dat Hij leefde en dat zij Hem had gezien, geloofden ze
het niet. Daarna verscheen Hij in een andere gedaante aan twee van hen toen ze
buiten de stad aan het wandelen waren. Ze gingen terug en vertelden het aan de
anderen; maar ook zij werden niet geloofd. Tenslotte verscheen Hij aan de elf
terwijl ze aan het eten waren, en Hij verweet hun hun ongeloof en
halsstarrigheid, omdat ze geen geloof hadden geschonken aan degenen die Hem
hadden gezien nadat Hij uit de dood was opgewekt. En Hij zei tegen hen: Trek
heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. Wie
gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden
veroordeeld.'
H. John Henry Newman (1801-1890), Kardinaal,
stichter van de Oratorianen in Engeland, theoloog
Men had kunnen verwachten dat bij
de Verrijzenis van onze Redder uit de dood, Hij Zich aan zeer grote aantallen
mensen zou hebben getoond, en vooral aan degenen die Hem kruisigden; terwijl we
uit de geschiedenis weten dat, dit verre van het geval is. Hij verscheen alleen
aan uitverkoren getuigen, voornamelijk Zijn directe volgelingen; en de H.
Petrus bekent dit in de tekst: "God heeft Hem op de derde dag weer tot
leven gewekt en Hem aan de mensen laten verschijnen, niet aan het hele volk,
maar aan enkele getuigen die daartoe door God waren aangewezen, aan ons
namelijk, die samen met Hem gegeten en gedronken hebben nadat Hij uit de dood
was opgestaan." (Handelingen 10:40-41).
Dit lijkt op het eerste gezicht
vreemd. We zijn geneigd de Verrijzenis van Christus te beschouwen als een
opvallende zichtbare vertoning van Zijn heerlijkheid en als we het in het licht
van een publieke triomf beschouwen, worden we ertoe gebracht om ons de verwarring
en terreur voor te stellen die Zijn moordenaars zullen hebben overweldigd als
Hij Zich levend voor hen heeft voorgesteld. Om zo te redeneren, kunnen we ons
Christus' Koninkrijk van deze wereld voorstellen, wat niet was om de wereld te
oordelen, terwijl dat oordeel pas op de laatste dag zal plaatsvinden.
Waarom toonde onze Redder Zich
niet na Zijn Verrijzenis aan het hele volk? Waarom alleen aan getuigen die
eerder door God waren uitverkoren?
Dit is mijn antwoord: Omdat dit
het meest effectieve middel was om Zijn religie in de wereld te verspreiden. We
kunnen overwegen wat het waarschijnlijke effect zou zijn geweest van een
openbare tentoonstelling van Zijn Verrijzenis. Zijn vroegere wonderen hadden
het lichaam van de mensen niet op effectieve wijze bewogen. Wat hadden ze nog
meer kunnen zeggen en voelen, toen "er een verrees uit de dood"? (Lc.
16:31) Bedenk dat de juiste reden waarom Christus Zich toonde, was om getuigen
op te wekken tot Zijn Verrijzenis, dienaren van Zijn Woord, stichters van Zijn
Kerk; en hoe zou een bevolking anders ooit zo'n getuigen kunnen worden?


Gezicht van Jezus 19/2/2010 Manchester Evening
News
Bankbediende Toby Elles gelooft
dat hij Jezus heeft gevonden - in zijn koekenpan. Toby, 22, is onvermurwbaar
dat dit beeld echt verscheen nadat hij een pannenkoek had verbrand. Hij was op
Vastenavond (dinsdagavond voor Aswoensdag) aan het eten met zijn huisgenoot in
hun appartement in Salford en liet de pan per ongeluk voor het slapengaan op de
kookplaat staan.
Toby werd midden in de nacht
wakker en zag dat de restjes roken, en gooide de pan in een gootsteen vol koud
water. Toen hij een dag later de afwas moest doen, zei hij dat het gezicht van
Jezus was ingebrand.
Toby, die voor de Halifax-bank in
Stockport werkt, geeft toe dat de meeste van zijn vrienden twijfelen aan het
verhaal, maar houdt vol dat het waar is.
Hij zei: "Het is
verschrikkelijk jammer dat niemand me gelooft! Ik ging naar het internet en
vond andere dingen waar Jezus op stond, zoals pizza, maar het waren slechts
contouren. De mijne heeft ogen en een neus en zo.
"Ik ga sinds kort weer naar
de Kerk, en daarom ben ik blij dat ik heb deelgenomen aan de traditie van
Vastenavond." Hij is nu van plan om de koekenpan als gesprekspunt aan de
muur te hangen.
Overweging
Jezus wordt vaak voorgesteld als genezer.
Waarom genas hij slechts enkelen en anderen niet? (uit faithmag.com)
Pr. Stevens: Waarom genas Hij mensen? We kunnen de bediening van Jezus niet zien als
iets dat Hij ons verschuldigd is. Het feit dat Hij zelfs maar één persoon zou
genezen, is een reden tot verwondering, dankbaarheid en ontzag. Het feit dat
het dikwijls gebeurde, maakt dat we ondankbaar lijken. We kunnen ook zijn
genezingsbediening niet scheiden van zijn predikingsbediening - de verkondiging
van het Koninkrijk Gods niet iets wat Hij onder andere doet. Als Hij een blinde
geneest, kan de persoon ook een weg zien. Ze konden Hem op dat moment niet
volgen op een manier dat voor hen beschikbaar was. De vrouw met de bloedvloeiing
is ritueel onrein en kan niet deelnemen aan de gemeenschap totdat Jezus haar
geneest. Zijn genezingen herstelden alle mensen tot gemeenschap, en dat is waar
het Koninkrijk om draait. In zekere zin brengt elk van Zijn genezingen een
ander aspect van Zijn Koninkrijk naar voren. Hij stelt de hele mensheid in
staat om deelnemers aan het Koninkrijk te worden.
Pr. Acklin: Er is een tendens geweest om wonderen rationalistisch te benaderen - om
ze af te schrijven. Zo is het wonder van de broden en vissen gereduceerd tot
een mooi verhaal, maar geen bovennatuurlijk verhaal. Ik geloof in wonderen - ze
komen altijd waar groot Geloof is. Het Geloof waar Jezus toe oproept wanneer Hij
een wonder verricht, is iets dat vereist is omdat Jezus het anders niet kan
doen. Als Jezus wonderen verrichtte, was er altijd een verzoek en interactie -
altijd een oproep tot Geloof. Jezus deed geen wonder met de vingerknip, het was
geen magie. Hij wil dat wij aan het Geloof deelnemen - zoals toen Hij tegen Zijn
discipelen zei: "Geven jullie ze maar iets te eten.
God verricht nooit onnodige
wonderen - Hij daalt neer in ons lijden. Hij wekte Lazarus niet op uit de dood
zonder deel te nemen aan het verdriet. Het Laatste Avondmaal vond niet plaats
zonder de voetwassing. De Eucharistie is een wonder waaraan we moeten deelnemen
door te ontvangen. We moeten luisteren naar Gods antwoorden op onze gebeden -
vaak als wonderen. God geeft mensen iets anders dan waar ze om vroegen.
We kunnen Hem soms niet in het
lijden vinden, omdat Hij geen wonder van buitenaf doet, maar middenin het
lijden zit. In de Holocaust was God in de rook en het vuur - daarbinnen bij Zijn
volk. Jezus gaf ons het model voor ons gebed in het Onze Vader en beleefde het
vervolgens in Zijn gebed in Getsemane. We vragen wat we nodig hebben, maar
zeggen dan: "Uw wil geschiede." Hierdoor kan God ons geven wat
het beste voor ons is.
Pr. Muller: Een deel van de kwestie van genezing is het verband dat een lichamelijke
handicap of ziekte te maken heeft met demonische krachten. Toen Jezus daarom
kwam en zich tegen de kwade krachten verzette, was een manifestatie daarvan
fysieke genezing. Het toont concreet dat de gevolgen van zonde worden ongedaan
gemaakt. Ziekte en dood worden verondersteld voort te vloeien uit de zonde van
Adam. Christus kwam niet alleen om onze ziel te redden, maar onze hele
realiteit, en we zijn schepselen van lichaam en ziel. Ons redden houdt dus in
dat we ons lichaam redden. Genezingen getuigen van de totaliteit van de redding
die God brengt.
De genezingen van Jezus zijn erop
gericht dat Geloof kan worden opgeroepen zonder gedwongen te worden. Hij
verrichtte geen wonderen voor de schriftgeleerden en Farizeeën omdat dit mensen
waren die opzettelijk weigerden partij te kiezen, ze hadden geweigerd een standpunt
in te nemen over Johannes de Doper. Hen een teken geven, zou betekenen dat Hij wat
Hij aan het begin van Zijn bediening had gedaan met de 3 bekoringen van de
duivel ongedaan zou maken. Als Hij van boven de tempel naar beneden zou worden
gezet, zouden de Joodse leiders tot geloof zijn gedwongen geweest.
diaken Bob Schnell 4/9/2019 strichards.com: Waarom breidde Jezus Zijn genezingen niet
gewoon uit tot heel Galilea, of overal waar het Joodse volk woonde, of de hele
wereld? Jezus had dat zeker in Zijn Goddelijkheid kunnen doen. Als je
sommige mensen gaat genezen, waarom zou je dan niet iedereen genezen?
Terwijl Hij hen verlaat, vertelt
Jezus de mensen van Kafarnaüm dat Hij kwam om "het goede nieuws van het
Koninkrijk van God te verkondigen". Met andere woorden, Jezus vertelt hen
dat het genezen van ziekten allemaal goed en wel is, en dat Jezus in Zijn
menselijkheid wil doen wat Hij kan om de mensen om Hem heen te helpen, maar dat
een kortetermijnoplossing zoals het genezen van een ziekte niet de kern van
Zijn missie is.
Iedereen die Hij geneest, zal
tenslotte weer ziek worden. Zelfs de mensen die Hij uit de dood opwekt, zoals
Lazarus, zullen opnieuw sterven. Hoe groot die wonderen ook zijn, ze zijn
fundamenteel onbelangrijk in het grotere geheel om deze ene reden: de aarde
is niet onze ultieme thuis.
We worden naar een grotere plaats
geroepen. Daarom wilde Jezus niet al Zijn tijd besteden aan het genezen van
mensen, en moest Hij verder gaan om het "goede nieuws van het Koninkrijk
van God" te prediken.
Natuurlijk moeten we er alles aan
doen om van de wereld de best mogelijke plek te maken voor onze broeders en
zusters. Jezus is daar heel duidelijk over. Maar we zijn hier niet om de ware Hemel
op aarde te maken, en we kunnen verstrikt raken in een behoorlijk trotse houding
als we veel tijd besteden aan het nadenken over hoe goed we zijn in het helpen
van anderen.
Nee, net als Jezus doen we wat we
kunnen - we houden van onze naasten als onszelf - ter bevordering van het Evangelie,
en als onderdeel van het opvolgen van Jezus gebod dat we van alle naties
discipelen maken (Mt 28:19).
|