Vastentijd 2021
4/4 Evangelie volgens H. Johannes 20:1-9

Vroeg op de eerste dag van de
week, toen het nog donker was, kwam Maria uit Magdala bij het graf. Ze zag dat
de steen van de opening van het graf was weggehaald. Ze liet snel terug naar
Simon Petrus en de andere leerling, van wie Jezus veel hield, en zei: Ze
hebben de Heer uit het graf weggehaald en we weten niet waar ze Hem nu
neergelegd hebben. Petrus en de andere leerling gingen op weg naar het graf. Ze
liepen beiden snel, maar de andere leerling rende vooruit, sneller dan Petrus,
en kwam als eerste bij het graf. Hij boog zich voorover en zag de linnen doeken
liggen, maar hij ging niet naar binnen. Even later kwam Simon Petrus en hij
ging het graf wel in. Ook hij zag de linnen doeken, en hij zag dat de doek die
Jezus gezicht bedekt had niet bij de andere doeken lag, maar apart opgerold op
een ander plek. Toen ging ook de andere leerling, die het eerst bij het graf
gekomen was, het graf in. Hij zag het en geloofde. Want ze hadden uit de
Schrift nog niet begrepen dat Hij uit de dood moest opstaan.
H. Proclus van Constantinopel (c.390-446), Bisschop
Hoe mooi is dit Paasfeest! En wat
is onze bijeenkomst mooi! Deze dag bevat zoveel mysteries, zowel oude als nieuwe!
Tijdens deze feestweek, of liever week van geluk, verheugen mensen zich over de
hele wereld. De Hemel verenigt zich met ons in een vreugdevolle viering van de Verrijzenis
van de Heer. Alle zijn opgetogen terwijl ze wachten tot de Hemelse Koning,
Christus, onze God, zegevierend over de aarde terugkeert; de gemeenschap van Heiligen
juichen als ze zingen Hij die is opgestaan voor de dageraad, de Christus
(vgl. Ps 110 [109]: 3). De aarde juicht, want het Bloed van God heeft ze
gewassen. De zee juicht, want de voetstappen van onze Heer hebben haar geëerd.
Moge iedere persoon die wedergeboren is uit water en de Heilige Geest, zich
verheugen. Moge Adam, de eerste van de mensen, nu bevrijd van de oude vloek,
jubelen.
De Verrijzenis van Christus heeft
niet alleen dit Heilig Feest ingeluid, maar heeft, nog meer, onze verlossing
gewonnen in plaats van slavernij, onsterfelijkheid in plaats van dood, genezing
in plaats van pijn en lijden, verrijzenis in plaats van aftakeling. In vroegere
tijden werd het pesach in Egypte uitgevoerd volgens het ritueel voorgeschreven
door de wet: het offer van het lam was niet meer dan een teken. Maar vandaag
vieren we een geestelijk Pesach volgens het Evangelie: de dag van de Verrijzenis.
Toen was het een lam van de kudde dat werd geofferd; nu biedt Christus zich
persoonlijk aan als Lam van God. Toen was het een dier uit de schaapskooi; nu
geeft niet alleen een lam maar de Herder zelf zijn leven voor zijn schapen (Joh
10:11) Toen staken de Hebreeën de Rode Zee over en zongen een overwinningslied
ter ere van hun Verlosser: de Heer; Hij heeft zichzelf bedekt met heerlijkheid (Ex
15:10). Nu zingen allen die het doopsel waardig worden geacht, dit
overwinningslied in hun hart: U alleen bent Heilig, U alleen bent God, Jezus
Christus, in de heerlijkheid van God de Vader. Amen".
Overweging
Geliefd zijn en liefde geven
Handelingen 10:34, 37-43: Daarop nam Petrus het woord en zei: Nu begrijp ik
pas goed dat God geen onderscheid maakt tussen mensen. U weet wat er in heel
het Joodse land is gebeurd, hoe het begon in Galilea, hoe God, na de doop
waartoe Johannes opriep, Jezus uit Nazaret met de H. Gees heeft gezalfd en met
kracht heeft bekleed. Hij trok als weldoener door het land en genas iedereen
die in de macht van de duivel was, want God stond Hem bij. Wij zijn de getuigen
van alles wat Hij gedaan heeft, in het land van de Joden en ook in Jeruzalem. Zeker,
ze hebben Hem gedood door Hem aan een Kruishout te hangen, maar God heeft Hem
op de derde dag weer tot leven gewekt en Hem aan de mensen laten verschijnen,
niet aan het hele volk, maar aan enkel getuigen die daartoe door God waren
aangewezen, aan ons namelijk, die samen met Hem gegeten en gedronken hebben nadat
Hij uit de dood was opgestaan. Hij heeft ons opgedragen daarvan getuigenis af
te leggen en aan het volk bekend te maken dat Hij het is die door God is
aangesteld als rechter over de levenden en de doden. Van Hem getuigen alle profeten
dat iedereen die in Hem gelooft door Zijn naam vergeving van zonden krijgt.
Psalm 118 (117): Loof de Heer, want Hij is goed, eeuwig duurt Zijn trouw. Laat Israël
zeggen; Eeuwig duurt Zijn trouw het huis van Aaron zeggen: Eeuwig duurt
Zijn trouw wie de Heer vreest, zeggen: Eeuwig duurt Zijn trouw. In mijn
nood heb ik geroepen: Heer! En de Heer antwoordde, Hij gaf mij ruimte. Met de
Heer aan mijn zijde heb ik niets te vrezen, wat kunnen mensen mij doen? Met de
Heer, mijn helper, aan mijn zijde, kijk ik op mijn haters neer. Beter te
schuilen bij de Heer dan te vertrouwen op mensen. Beter te schuilen bij de Heer
dan te vertrouwen op mannen met macht. Alle volken hadden mij ingesloten ik weerstond
ze met de naam van de Heer ze sloten mij van alle kanten in ik weerstond ze
me de naam van de Heer ze sloten mij in als een zwerm bijen maar doofden snel
als een vuur van dorens ik weerstond ze met de naam van de Heer.
Jullie sloegen mij en
ik viel, maar de Heer heeft geholpen. De Heer is mijn sterkte, mijn lied, Hij
gaf mij de overwinning. Hoor, gejubel om de overwinning in de tenten van de
rechtvaardigen: de rechterhand van de Heer doet machtige daden, de rechterhand
van de Heer verheft mij, de rechterhand van de Heer doet machtige daden. Ik zal
niet sterven, maar leven en de daden van de Heer verhalen: de Heer heeft mij
gestraft, maar mij niet prijsgegeven aan de dood. Open voor mij de poorten van
de gerechtigheid, ik wil binnengaan om de Heer te loven. Dit is de poort die
leidt naar de Heer, hier gaan de rechtvaardigen binnen. Ik wil U loven omdat U
antwoordde en mij de overwinning gaf. De steen die de bouwers afkeurden is een
hoeksteen geworden.
Dit is het werk van
de Heer, een wonder in onze ogen. Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt,
laten wij juichen en ons verheugen. Heer, geef ons de overwinning, Heer, geef
ons voorspoed. Gezegend wie komt met de naam van de Heer. Wij zegenen u vanuit
het huis van de Heer. De Heer is God, Hij heeft ons Licht gebracht. Vier feest
en ga met groene twijgen tot aan de horens van het altaar. U bent mijn God, U
zal ik loven, hoog zal ik U prijzen, mijn God. Loof de Heer, want Hij is goed,
eeuwig duurt Zijn trouw.
1 Korintiërs 5:6-8: U hebt geen enkel reden om zo zelfvoldaan te zijn. Weet
u niet dat al een beetje desem het hele deeg zuur maakt? Doe de oude desem weg
en wees als nieuw deeg. U bent immers als ongedesemd brood omdat ons pesachlam,
Christus, is geslacht. Laten we daarom het feest niet vieren met de oude desem
van kwaad en ontucht, maar met het ongedesemde brood van reinheid en waarheid.
Paasboodschap Ken Henson 28/4/2014
Een jonge IT-man kreeg de
volgende vraag voorgeschoteld door zijn baas: Geloof je in de verrijzenis van
de doden?... de dag dat je naar de begrafenis van je grootvader ging, belde hij
me op
Het lijkt me dat de meeste mensen
hier, op Paasmorgen waarschijnlijk niet geïnteresseerd zijn in het bewijs van
de Verrijzenis we geloven het reeds. Het is niet nodig om overtuigd te
worden.
Voor zover het mij betreft, als
je gelooft in het eerste vers van de Bijbel: In het begin schiep God Hemel en
aarde dan zou je geen probleem mogen hebben om de rest te geloven. Als je het
eerste vers niet gelooft dan zal je allerlei excuses vinden om de rest te
verwerpen. Ik weet dat sommigen mensen hier zowel het eerst vers van de Bijbel
als de rest geaccepteerd hebben, zelfs al heb je moeite met sommige stukken,
want met deze stukken zullen we het allen moeilijk hebben.
Toch denk ik dat er sommigen zijn
die nog deze stap van geloof niet gezet hebben. Als je nog niet gekozen hebt om
in Jezus te geloven en Hem te volgen, is deze boodschap voor jou. Als je reeds
in Hem gelooft, bid ik dat je gesterkt wordt in het leven door Zijn naam.
Malcolm Gladwell werd gevraagd
een voordracht te geven enkele jaren geleden in de Universiteit van
Pennsylvania over het onderwerp: Bewijs. Hij stelde de vraag: Welk soort
bewijs is vereist voor we beslissen dat iets gevaarlijk genoeg is dat we in
actie schieten om het veranderen? Hij gaf het voorbeeld van Frederick Hofmann.
Hij was geboren in Duitsland in 1865, verhuisde naar de VS en had een job bij
de verzekeringsmaatschappij Prudential. Volgens zijn onderzoek:
·
Mijnwerkers krijgen
geen verzekeringsgeld bij tuberculose
·
De longen van mijnwerkers
zijn 30% verzadigd door stof van kolen tegenover 1% bij normale longen
·
Als je normale longen
in het water legt drijven ze. De longen van mijnwerkers zinken
·
Mijnwerkers sterven 5
keer eerder van astma dan de rest van de bevolking
De
conclusie van Hofmann was dat een kolenmijn gevaarlijk was en dat ze een hogere
verzekeringspremie zouden moeten betalen en dat er beduidende veranderingen
moesten gebeuren in de mijnsector om de mijnwerkers te beschermen. De
mijnindustrie zei dat er geen bewijs was. Hofmann publiceerde zijn Mortaliteitscijfers
van Longziekten in de Mijnsector in 1917. De mijnindustrie deed geen
veranderingen in hun beleid, gebaseerd op onderzoek tot 1972.
En
ik stel deze vraag vandaag: Hoeveel bewijs is voldoende opdat we een beslissing
nemen betreffende Jezus?
Kijk
opnieuw naar het bewijs:
-
Verslag van ooggetuigen:
Jezus verscheen aan vele mensen na Zijn dood. Hij verscheen aan individuen, aan
groepen, en eens aan een groep van meer dan 500 mensen. Wanneer het Evangelie
werd geschreven waren de meeste van deze mensen nog in leven en zouden kunnen
ontkend hebben dat het ooit was gebeurd. Maar dat deden ze niet.
-
Belijdenissen onder
martelingen en doodsbedreigingen: Sommigen werden ter dood gebracht door hun
moedige getuigenis van de Verrijzenis van Jezus Christus op hun lippen. Onder
martelingen en doodsbedreigingen was er geen enkele leerlingen die dit
ontkende.
-
De transformatie van
de Leerlingen: Dit was misschien het grootste bewijs van alles van de
Verrijzenis. Wanneer Jezus stierf, waren ze ontdaan, verward en bang. Maar in
minder dan twee maanden kwamen ze uit hun schuilplaats, vol vreugde, met
vertrouwen en moed. Wat kan deze dramatische verandering verklaren? Enkel de
Verrijzenis, samen met Pinksteren die spoedig erna gebeurde.
Martin Luther zei dat God de
belofte van de Verrijzenis niet alleen in boeken liet vermelden. De Verrijzenis
was geschreven op elke blad in de lentetijd. Het bewijs volstaat. Het is alleen
een kwestie van te willen geloven, en positief te reageren op het bewijs.
Pastor Bob Hostetler hield een
prachtige preek gebaseerd op de drie Verrijzenisverhalen in het Evangelie met
de volgende drie punten:
Een man, D. Moody, zei tegen het
eind van zijn leven: Op een dag zal je in de kranten lezen dat D. Moody
overleden is. Geloof er geen woord van. Op dat moment zal ik meer levend zijn
dan nu. Ik werd geboren in het vlees in 1837. Ik werd in de Geest geboren in
1856, zodat was van vlees is zou kunnen sterven. Dat wat geboren is uit de
Geest zal eeuwig leven.
Nathaniel en Tomas, het begin en
einde van het Evangelie van Johannes:
Ik weet dat niemand houdt van statistieken,
maar een vergelijk van Nathaniel en Tomas kan ons helpen het proces begrijpen
van twijfel in Geloof naar onwankelbaar Geloof.
Nathaniël (Joh 1:45-51) Tomas
(Joh 20:24-31)
1 Filippus vertelt Nathaniël We
hebben de man gevonden over wie Mozes in de wet heeft geschreven en over wie
ook de profeten spreken: Jezus, de zoon van Jozef, uit Nazaret!.
De discipelen vertellen aan Tomas
dat ze Jezus hadden gezien na Zijn Verrijzenis.
2 Nathaniël antwoordt: Kan daar iets goeds vandaan komen?
Filippus zegt hem Ga met mij mee en kom kijken.
Tomas antwoordde Alleen als ik
de wonden van de spijkers in Zijn handen zie en met mijn vingers kan voelen, en
als ik mijn hand in zijn zijde kan leggen, zal ik het geloven.
3 Jezus ziet Nathaniël, en zegt Dat
is nu een echte Israëliet, een mens zonder bedrog. Waar kent U mij van?
vroeg Nathaniel. Jezus antwoordde: Ik had je al gezien voordat Filippus je
riep, toen je onder de vijgenboom zat.
Een week later waren de
leerlingen weer bij elkaar en Tomas was er nu ook bij. Terwijl de deuren
gesloten waren, kwam Jezus in hun midden staan. Ik wens jullie vrede! zei
Hij, en daarna richtte Hij zich tot Tomas: Leg je vingers hier en kijk naar
Mijn handen, en leg je hand in Mijn zijde. Wees niet langer ongelovig, maar
geloof.
4 Jezus vroeg: Geloof je omdat
Ik tegen je zei dat Ik je onder de vijgenboom zal zitten? Je zult nog grotere
dingen zien. Waarachtig, Ik verzeker jullie, voegde Hij eraan toe, jullie
zullen de Hemel geopend zien, en de Engelen van God zien omhooggaan en
neerdalen naar de Mensenzoon.
Jezus zei tegen Hem: Omdat je Me
gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven.
Nathaniël en Tomas hadden bewijs
nodig. Toch vernederden ze zich, wanneer ze geconfronteerd werden met het
bewijs, en dat ze Jezus zagen zoals Hij was, en plaatsten hun geloof in Hem.
Johannes besluit zijn Evangelie
en geeft als commentaar: (Joh 20:30) Jezus heeft nog veel meer wondertekenen
voor Zijn leerlingen gedaan, die niet in dit boek staan, maar deze zijn opgeschreven
opdat u gelooft dat Jezus de Messias is, de Zoon van God, en opdat u door te
geloven leeft door Zijn naam.
We leven in een tijd dat mensen
bewijs vragen wat goed is. Maar welk bewijs is voldoende? Zeker het bewijs
van het verhaal van Jezus, het verhaal van de hele Bijbel in feite, weerstaat
de meest strikte regels van bewijs. Bewijs is niet de kwestie ONS HART IS DE
KWESTIE.
Charles Spurgeon zei: Ik zou
jullie aanbevelen ofwel geheel in God te geloven, ofwel helemaal niet. Geloof
dit Boek van God, elke letter eruit, of verwerp het. Er is geen plaats tussen
de twee.
Filip, een jongetje van acht
kreeg, samen met de rest van de klas de taak om symbolen van de Verrijzenis in
de natuur te zoeken. Elk kreeg een mandje mee. De kinderen waren heel enthousiast:
sommigen brachten bloemen mee, fruit, zelfs een lieveheersbeestje. De leraar
keek in het mandje van het jongetje: het was leeg. De andere kinderen begonnen
hem uit te lachen. Maar hij zei: Jullie begrijpen het niet. Het graf is leeg!
De kinderen werden stil, zelfs de leraar. Dat was diepgaand!
Later dat jaar, stief Filip
vanwege complicaties met zijn zwakke gezondheid. Alle klasgenootjes woonden de
begrafenis bij. Ze legden een leeg mandje aan zijn kist. Het mandje werd met
Filip begraven.
Martin Luther zei: De Verrijzenis
is geschreven op elk blad in de lente.
Gladwell eindigde zijn
voordracht: soms is bewijs een ander woord om mensen te laten lijden. Misschien
is het tijd dat je lijden, twijfel en verbittering eindigen. Het bewijs is er.
Waarom niet de stap zetten tot Geloof en zien wat God doet?
Ik geloof dat sommige filosofen
uit de 19e en 20e E zoals Kierkegaard en Schweitzer
verkeerd waren. Ze leerden dat geloven in Jezus een sprong in geloof vereist.
Er is echter geen sprong. Er is bewijs rond ons van het wonder van onze God. Het
is een kleine stap van geloof, geloof zo groot als een mosterdzaadje, dat
vereist is om Jezus te aanvaarden. Zou je deze stap niet vandaag zetten?
|