Vastentijd 2021
5/3 Evangelie volgens H. Matteüs 21:33-43;45-46
Jezus sprak tot de hogepriesters
en farizeeën: ´Luister naar een andere gelijkenis. Er was eens een landheer die
een wijngaard aanlegde en hem omheinde. Hij groef er een kuil voor de wijnpers
en bouwde een uitkijktoren. Toen verpachtte hij hem aan wijnbouwers en ging op
reis. Tegen de tijd van de druivenoogst stuurde hij zijn knechten naar de
wijnbouwers om zijn vruchten in ontvangst te nemen. Maar de wijnbouwers grepen
de knechten, ze mishandelden er een, doodden een ander en stenigden een derde.
Daarna stuurde de landheer andere knechten, een grotere groep dan eerst, maar
met hen deden ze hetzelfde. Tenslotte stuurde hij zijn zoon naar hen toe, met
de gedachte: Voor mijn zoon zullen ze wel ontzag hebben. Toen de wijnbouwers de
zoon zagen, zeiden ze onder elkaar: ´Dat is de erfgenaam! Kom op, laten we hem
doden en zo zijn erfenis opstrijken,¡ en ze grepen hem vast, gooiden hem de
wijngaard uit en doodden hem. Wanneer nu de eigenaar van de wijngaard komt, wat
moet hij dan met die wijnbouwers doen?¡
Ze antwoordden: ´De onmensen! Laat hij
ze op een mensonwaardige manier ombrengen en de wijngaard verpachten aan andere
wijnbouwers, die de vruchten wel aan hem afdragen wanneer het daar de tijd voor
is.¡ Daarop zei Jezus tegen hen: ´Hebt u dit nooit in de Schriften gelezen: ´De
steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden. Dankzij de Heer is dit
gebeurd, wonderbaarlijk is het om te zien.¡ Daarom zeg Ik u: het Koninkrijk van
God zal u worden ontnomen, en gegeven worden aan een volk dat het wel vrucht
laat dragen. Toen de hogepriesters en de farizeeën Zijn gelijkenissen hoorden,
begrepen ze dat Hij over hen sprak. Ze wilden Hem graag gevangennemen, maar ze
waren bang voor de reactie van de volksmassa, daar men Hem voor een profeet
hield.
H. Catharina van Siena (1347-1380), Dominicaanse
derdeordeling, Kerkleraar, medepatrones van Europa
Mijn zeer dierbare Vader en
Broeder in Christus, onze lieve Jezus, ik, Catherina, slavin van de dienaars
van God, schrijf u in Zijn Kostbaar Bloed, met het verlangen u te zien als een
goede werkman in de wijngaard van uw ziel, zodat je veel vrucht draagt op het
moment van de oogsttijd, dat wil zeggen op het moment van de dood, wanneer alle
zonden worden gestraft en de deugd wordt beloond.
U weet dat de Eeuwige Waarheid
ons heeft geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis; God heeft van ons Zijn
tempel gemaakt waarin Hij door Zijn genade wil wonen, op voorwaarde dat de
arbeider van deze wijngaard het echt zal cultiveren, want als het niet wordt
gecultiveerd, als het bedekt is met onkruid en doornen, zal Hij er niet kunnen
wonen.
Ziet u, liefste Vader, welke arbeider
die Meester daar heeft geplaatst. Hij heeft hem een vrije wil gegeven, waaraan
alle macht is toevertrouwd. Niemand is in staat de deur van onze wil te openen
of te sluiten als onze vrije wil het niet toelaat. Het licht van het intellect
wordt aan de vrije wil gegeven om de vrienden en vijanden te kennen die de deur
willen binnenkomen en passeren. En bij deze deur is de gewetenswaakhond
geplaatst, die blaft als hij iemand hoort aankomen. Als hij wakker is en niet
slaapt.
Dit licht laat de arbeider de
vrucht zien en onderscheiden; hij verwijdert de aarde zodat de vrucht rein kan
zijn, en hij prent het in zijn geheugen als in een voorraadkast waarin de
herinnering aan Gods zegeningen wordt gestapeld. In het midden van de wijngaard
wordt het vat van zijn hart geplaatst, vol met het Kostbaar Bloed, om de
planten water te geven zodat ze niet uitdrogen.
Dit is hoe deze wijngaard, die
ook de tempel is waarin God door Zijn genade zal wonen, werd geschapen en
ingericht.
Overweging

Genesis 37:28: Toen er Midjanitische
kooplieden uit de karavaan voorbijkwamen, trokken de broers Jozef uit de put en
verkochten hem voor twintig sjekel, en die Ismaëlieten namen Jozef mee naar
Egypte.
De
boodschap van de lezingen van vandaag is zwaar om te dragen. Verraad is niet
gemakkelijk te begrijpen. Wat maakt een relatie zo vanzelfsprekend dat verraad
haar uiteindelijk kan vernietigen? Het voorlezen uit Genesis van de broers van
Jozef die hem verraadden en als slaaf verkochten, is een verslag van een van de
eerste gevallen van mensenhandel. Hij werd verkocht voor twintig zilverstukken.
Ik
vind het nog steeds ongelooflijk om de tragische realiteit te geloven dat in
alle uithoeken van de wereld mensen nog steeds als slaaf worden verkocht en
verhandeld alsof ze handelswaar zijn om te kopen en verkopen. Het is zo
moeilijk te bevatten, maar ik ben me ervan bewust dat het veel voorkomt. In
plaats van elke persoon te zien als één van Gods zonen of dochters, zien we nog
steeds de ongelooflijke macht die hebzucht en macht kan hebben die uiteindelijk
leidt tot het verhandelen van personen van alle leeftijden, rassen, naties, en
geloofsbelijdenissen.
Mensenhandel
en andere hedendaagse vormen van slavernij zijn een wereldwijd probleem, dat ernstig
moet worden genomen door de mensheid als geheel, schrijft paus Franciscus in
zijn laatste encycliek. De H. Augustinus stelde een vraag in een brief aan zijn
vriend en mede-bisschop Alypius, die heel goed door ieder van ons zou kunnen
worden gesteld, ongeacht waar we wonen
Hij
schreef: ¥Men kan niet genoeg benadrukken hoeveel er in deze misdadige handel
zijn verzeild geraakt door een
verbazingwekkende blindheid als gevolg van hebzucht en uit ik weet niet welke
besmettelijke ziekte. Wie kan geloven dat er een vrouw werd gevonden, zelfs
hier in Hippo (we kunnen Hippo vervangen door de naam van onze stad) bij ons,
die, onder het voorwendsel van het kopen van hout, vrouwen gevangen nam, sloeg
en verkocht? " (Brief 10 *)
Laten
we daarom vandaag beslissen hoe we dit probleem ernstiger kunnen nemen en
manieren vinden om te pleiten voor wetswijzigingen en het helpen van
slachtoffers van mensenhandel.
Geloof, Hoop en
Liefde
Matteüs 21:43: Daarom zeg Ik u: het Koninkrijk van God zal u worden
ontnomen, en gegeven worden aan een volk dat het wel vrucht laat dragen.
Over een bepaald onderwerp zijn
er sleutelwoorden die worden gebruikt door degenen die bekend zijn met het
onderwerp. De H. Schrift is geen uitzondering. Een woord dat dikwijls in de H.
Schrift wordt gebruikt, is een parabel of gelijkenis. Het was een geweldig
leermiddel dat door Jezus werd gebruikt, maar begrijpen we volledig wat een parabel
of gelijkenis is? Charles H. Dodd, een nieuwtestamentische geleerde, geeft ons
de volgende definitie: "Een metafoor of vergelijking ontleend aan de
natuur of het gewone leven, die de aandacht van de toehoorder trekt door zijn levendigheid
of eigenaardigheid, waardoor de geest voldoende twijfelt over de precieze
toepassing ervan om hem tot actief denken aan te zetten."
De gelijkenis in het Evangelie van
vandaag zet ons zeker aan het denken. De reden is dat de gelijkenis eindigt met
het feit dat wij ons concentreren op de noodzaak van goed leiderschap onder
Gods volk. Dat zijn leiders, zowel mannen als vouwen, die de gemeenschap van
Gods gelovigen zullen helpen vrucht dragen die lang meegaat. Dat wil zeggen, vruchten
van ons werk die waarden tonen die verbonden zijn met Gods Koninkrijk en ervan
getuigen. Goede leiders in onze gemeenschappen moeten bakens van geloof, hoop
en liefde zijn. Geloof, hoop en liefde moeten de kern vormen van onze Christelijke
gemeenschappen en gezinnen. Geloof, Hoop en Liefde zijn kenmerken van goed
leiderschap en dus van goede gemeenschappen.
De H. Augustinus herinnert ons
eraan hoe belangrijk het gemeenschapsleven is als we zowel getuigenis als
leiderschap willen geven in onze wereld van vandaag. De regel van de H.
Augustinus benadrukt dat de gemeenschap "één van hart en één van geest
moet zijn op weg naar God." Nu we het Koninkrijk van God hebben ontvangen,
laten we er allemaal naar streven goede vruchten voort te brengen.
Moge de Vastentijd een vruchtbare
tijd voor jullie allemaal zijn en blijven. Een meditatie door Fr Ian Wilson,
Parochiepriester in de Clare Priorij, Suffolk.
|