2/12 Het FIAT of instemming
Lucas 1:38: Maria zei: De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat U hebt
gezegd. Daarna liet de engel haar weer alleen.
Zonder het onvoorwaardelijke Fiat van OLVrouw huiver ik bij
de gedachte waar we nu zouden staan. Ja, de tijden waarin we leven zijn
betreurenswaardig. Maar zonder haar Fiat waardoor de Verlosser naar de aarde
kon afdalen en Zijn Kerk kon vestigen, zouden we ongetwijfeld onszelf allang vernietigd
hebben - en zouden we hier niet eens zijn om het verlies te betreuren. Geprezen
zij Jezus en Maria! Mogen ze voor eeuwig en altijd geprezen worden!
Als je een nieuwe en veel diepere waardering wil geven voor
wat haar Fiat voor ons betekent, dan nodig ik je uit om de lessen van OLVrouw aan
Luisa Piccarreta te lezen in "De Maagd Maria in het Koninkrijk van de
Goddelijke Wil". In dat document, dat drie imprimaturs bevat, leren we dat
OLVrouw alle genade heeft ontvangen, vanaf het moment dat ze in de geest van
God werd verwekt, om haar in staat te stellen haar menselijke wil
onherroepelijk aan de Troon van God te binden. Zo werd haar hele leven
onfeilbaar geleefd in de Goddelijke Wil, in al haar daden, zowel gewoon als
buitengewoon. Haar Fiat was constant en onvoorwaardelijk, haar vertrouwen in
God altijd perfect.
Mediteren over Maria's eeuwigdurende Fiat kan ons helpen te
leren hoe we ons Fiat op elk moment aan God kunnen geven. In zijn spirituele
klassieker, "Overgave aan de Goddelijke Voorzienigheid", heeft Pr
Jean-Pierre de Caussade een aantal prachtige leringen voor ons, zoals in deze
fragmenten:
Boek I,
Hoofdst 1: Heiligheid bestaat in trouw aan de orde die door God werd ingesteld,
en in de onderwerping aan al zijn werkzaamheden.
Deel
1: Verborgen werkzaamheden van God.
Maria was de
eenvoudigste van alle schepselen en had de meest hechte vereniging met God.
Haar antwoord aan de engel, toen ze zei: "Fiat mihi secundum verbum
tuum": bevatte de hele mystieke theologie van haar voorouders tot wie
alles was gereduceerd, zoals het nu is, tot de zuiverste, eenvoudigste onderwerping van de ziel aan Gods Wil, onder
welke vorm het zich ook aandient. Deze prachtige en verheven staat, die de
basis vormde van het spirituele leven van Maria, schittert opvallend in deze
eenvoudige woorden, Fiat mihi (Lucas 1:38). Merk op dat ze volledig in
harmonie zijn met die waarvan OLHeer verlangt dat we ze altijd op onze lippen
en in ons hart moeten hebben: "Fiat
Voluntas tua." (Uw Wil
geschiede) Het is waar dat wat op dit grote moment van Maria werd verlangd,
voor haar een zeer grote glorie was. Maar de grootsheid van deze glorie zou
geen indruk op haar hebben gemaakt als ze er niet de vervulling van Gods Wil in
had gezien. In alle dingen werd ze beheerst
door Gods Wil. Waren haar bezigheden alledaags of van verheven aard, dan waren
ze voor haar slechts de manifestatie, soms duister, soms duidelijk, van de
handelingen van de Allerhoogste, waarin ze de stof vond ter ere van God vond.
Haar geest, in vervoering van vreugde, beschouwde alles wat ze op elk moment te
doen of te lijden had als de gave van Hem die de harten van hen die hongeren en
dorsten naar Hem alleen vervult en geen verlangen hebben naar geschapen dingen.
Deel 2
: De plichten van elk moment.
"De H. Geest
zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw
bedekken. (Lucas 1:35), zei de engel tegen Maria. Deze schaduw, waaronder de
kracht van God verborgen is om Jezus Christus in de ziel voort te brengen, is
de plicht, de aantrekkingskracht of het kruis dat ons op elk moment wordt
aangeboden. Dit zijn in feite maar schaduwen zoals die in de orde van de natuur zijn
en die, als een sluier, gevoelige objecten bedekken en ze voor ons verbergen.
In de
morele en bovennatuurlijke orde verbergen de plichten van elk moment daarom de
waarheid van hun Goddelijke karakter, onder de schijn van donkere schaduwen, die
alleen de aandacht zou moeten trekken. Het was in dit licht dat Maria hen
aanschouwde. Ook deze schaduwen verspreidden zich over haar vermogens, en verre
van illusies te scheppen, versterkten ze haar geloof in Hem die onveranderlijk is.
De aartsengel kan vertrekken. Hij heeft zijn boodschap gebracht en zijn moment
is voorbij.
(
) De Heilige
Geest, die haar in bezit komt nemen onder de schaduw van de woorden van de
engel, zal haar nooit in de steek laten. Er zijn opmerkelijk weinig
buitengewone kenmerken in de uiterlijke gebeurtenissen van het leven van de
allerheiligste Maagd, althans niet opgenomen in de H. Schrift. Haar uiterlijke
leven wordt voorgesteld als heel gewoon en eenvoudig. Ze deed en leed dezelfde
dingen die iedereen in een vergelijkbare levensstaat zou kunnen doen of zou
kunnen lijden. Ze gaat op bezoek bij haar nicht Elizabeth, net zoals haar
andere familieleden deden. Vanwege haar armoede zocht ze onderdak in een stal.
Ze keerde terug naar
Nazareth, vanwaar ze was gedreven door de vervolging van Herodes, en woonde
daar met Jezus en Jozef, die in hun levensonderhoud voorzagen door handenarbeid.
Op deze manier verdiende de H. Familie hun dagelijks brood. Maar wat een Goddelijke
voeding ontvingen Maria en Jozef van dit dagelijkse brood ter versterking van
hun geloof! Het is als een sacrament om al hun momenten te heiligen. Welke schatten
van genade liggen er verborgen op deze momenten die blijkbaar vervuld zijn van
de meest gewone gebeurtenissen. Dat wat zichtbaar is, kan iedereen overkomen,
maar het onzichtbare, onderscheiden door geloof, is niet minder dan dat God
zeer grote dingen verricht.
O Brood der Engelen!
Hemels manna! Parel van het Evangelie! Sacrament van het huidige moment! U
geeft God een even nederige vorm als de kribbe, het hooi of het stro. En aan
wie geeft U Hem? "Esurientes implevit bonis" (Lucas 1:53). God openbaart
Zich aan de nederigen onder de meest nederige vormen, maar de hoogmoedigen, die
zich volledig hechten aan dat wat bijkomstig en oppervlakkig is, ontdekken Hem
niet erin verborgen en worden met lege handen weggestuurd.
Deel 3: Het Werk van
onze Heiliging.
Als
het werk van onze heiliging blijkbaar de meest onoverkomelijke moeilijkheden
oplevert, is dat omdat we niet weten hoe we ons er een juist idee van moeten
vormen. In werkelijkheid kan heiligheid worden teruggebracht tot één enkele
praktijk, trouw aan de door God aangewezen plichten. Deze trouw ligt evenzeer
binnen ieders macht, of het nu gaat om actieve beoefening of passieve oefening
ervan.
De actieve praktijk
van trouw bestaat uit het vervullen van de plichten die ons toekomen, of ze nu
worden opgelegd door de algemene wetten van God en de Kerk, of door de
specifieke levensstaat die we misschien hebben omarmd. De passieve oefening
ervan bestaat uit de liefdevolle aanvaarding van alles wat God ons op elk
moment stuurt.
Gaan een van deze
praktijken van Heiligheid onze kracht te boven? Zeker niet de actieve trouw,
aangezien de plichten die het oplegt, ophouden plichten te zijn wanneer we niet
langer de macht hebben om ze te vervullen. Als onze gezondheidstoestand ons
niet toelaat om naar de H. Mis te gaan, zijn we niet verplicht om te gaan. Dezelfde
regel geldt voor alle Geboden die zijn vastgelegd; dat wil zeggen voor al
diegene die bepaalde plichten voorschrijven. Alleen de Geboden die dingen op
zichzelf als kwaad verbieden, zijn absoluut, omdat het nooit toegestaan is om
te zondigen. Kan er dan iets redelijkers zijn? Welk excuus is er dan nog? Toch is dit alles wat
God van de ziel verlangt voor het werk van haar Heiliging. Hij eist het van iedereen,
altijd en overal.
Het is
dus waar dat Hij van ons alleen eenvoudige en gemakkelijke dingen verlangt,
aangezien het alleen nodig is om deze eenvoudige methode te gebruiken om een uitstekende
mate van Heiligheid te bereiken. Als Hij ons, naast de Geboden, de raadgevingen
als een perfecter doel laat zien, zorgt Hij er altijd voor dat de praktijk
ervan past bij onze positie en ons karakter. Hij schenkt ons, als het
voornaamste teken van onze roeping om ze na te volgen, de aantrekkingskracht
van genade die ze gemakkelijk te volgen maken. Hij dwingt nooit iemand tot iets
boven zijn kracht, noch op enigerlei wijze buiten zijn bekwaamheid. Nogmaals,
wat is er rechtvaardiger?
Aan allen
die naar volmaaktheid streven en die in de verleiding komen zich ontmoedigd te
voelen bij het lezen van Heiligenlevens: O jullie, die geschokt zijn door de
vreselijke ideeën van perfectie die jullie voor jezelf hebben gevormd; het is
tot jullie troost dat God mij dit heeft opgedragen. Leer datgene waarvan je niet
op de hoogte schijnt te zijn. Deze God van alle goedheid heeft die dingen
gemakkelijk gemaakt die gebruikelijk en noodzakelijk zijn in de natuur, zoals
ademen, eten en slapen. Niet minder noodzakelijk in de bovennatuurlijke orde
zijn liefde en trouw, daarom moet de moeilijkheid om ze te verwerven zeker niet
zo groot zijn, als algemeen wordt voorgesteld.
Herbekijk je leven.
Is het geen niet samengesteld uit ontelbare handelingen van zeer weinig belang?
Welnu, God is daar heel tevreden mee. Zij zijn het aandeel dat de ziel moet
opnemen in het werk van haar volmaaktheid. Dit wordt zo duidelijk uitgelegd in
de H. Schrift dat er geen twijfel over kan bestaan: "Heb ontzag voor God
en leef Zijn Geboden na. Dat geldt voor ieder mens. (Prediker 12:13), dat wil
zeggen - dat is alles wat vereist is van de mens, en het is hierin dat actieve
trouw bestaat. Als de mens zijn deel vervult, zal God de rest doen. Alleen
onder deze voorwaarde wordt genade geschonken. De wonderen die het
bewerkstelligt, gaan het bevattingsvermogen van de mens te boven. Want geen oor
heeft gehoord, geen oog heeft gezien, en het is niet in de geest opgekomen wat God
heeft gepland in Zijn alwetendheid, bepaald in Zijn wil, en uitgevoerd door
Zijn kracht in de zielen die geheel aan Hem zijn overgegeven.
Het passieve deel
van Heiligheid is nog gemakkelijker omdat het alleen bestaat uit het aanvaarden
van datgene wat we dikwijls niet kunnen voorkomen, en in die dingen liefdevol
dat wil zeggen met zoetheid en troost - te verdragen die maar al te dikwijls vermoeidheid
en walging veroorzaken. Ik herhaal het nogmaals: hierin bestaat Heiligheid.
Vraag
me niet hoe deze schat kan worden gevonden. Het is geen geheim. De schat is
overal, het wordt ons altijd en overal aangeboden. Alle mensen, zowel vrienden
als vijanden, storten het overvloedig uit, en het stroomt als een fontein door
elk vermogen van lichaam en ziel, zelfs tot in de kern van ons hart. Als we
onze mond opendoen, wordt ze gevuld. De Goddelijke activiteit doordringt het
hele universum, het doordringt elk schepsel; waar deze ook zijn, het is daar;
het gaat voor hen uit, met hen, en het volgt hen; het enige wat ze hoeven te
doen is hen door de golven laten dragen.
Deel 4: Waarin perfectie bestaat.
Wanneer men dorst heeft, lest
men zijn dorst door te drinken, niet door boeken te lezen die deze toestand
behandelen. Het verlangen om te weten vergroot deze dorst slechts. Daarom,
wanneer iemand dorst naar Heiligheid, drijft het verlangen het te kennen de
Heiligheid alleen maar verder weg. De
beschouwing van deze Heiligheid moet terzijde gelaten worden, en alles wat door
God werd geregeld met betrekking tot daden en lijden moet met eenvoud worden
aanvaard, want de dingen die op elk moment gebeuren door het Goddelijke gebod
of Zijn toestemming zijn altijd het meest Heilige, het beste en het meest Goddelijke
voor ons.
Dit spirituele juweeltje, meer
dan 200 jaar geleden geschreven, legt een sterke basis voor wat we vinden in de
geschriften van Luisa Piccarreta, over het belang van het Fiat, en de vreugde
die God vindt in onze gewone daden die hem worden aangeboden in Liefde met
trouw aan onze levensstaat. Fr. B. Thomas Celso, BDV (Benedictijner van de
Goddelijke Wil) leert dat in de Goddelijke Wil alles Fiat is.
God is eenvoudig. Hij is Een Eeuwige
Daad. Het Oneindige Nu. Met ons Fiat kunnen we beweren dat elk moment van God
komt. Op deze manier blijven we altijd in Zijn eeuwige Aanwezigheid en worden
we voortdurend opnieuw geboren in de Goddelijke Wil.
De Kerk heeft altijd over het
sacrament van het huidige moment onderwezen, en velen hebben dit geestelijke
beginsel omarmd. Eén daarvan is Dienares van God, Catherine Doherty, (overleden
1985) oprichtster van het Madonna House, die schreef:
In mijn hele kindertijd en
vroege jeugd werd ik geïndoctrineerd met het feit dat de plicht van het moment
de plicht van God was.
Toen ik vrij klein was, dacht ik
dat God aan mijn zijde stond, bij het borduurwerk of wat dan ook. Later
geloofde ik nog steeds dat de plicht van het moment de plicht was die God me
had gegeven. God spreekt tot ons in de plicht van elk moment.
Aangezien deze plicht van dit
moment de Wil van de Vader is, moeten we ons daar helemaal aan overgeven. Als
we dat doen, kunnen we er zeker van zijn dat we in de Waarheid leven, en dus in
Liefde en in Christus, die Liefde is.
De plicht van het moment
vervullen, betekent dat we onze hele persoon - hart, ziel, lichaam, emoties,
intellect, geheugen, verbeeldingskracht - concentreren op het werk waar we mee
bezig zijn.
De plicht van het moment dat
voor God wordt gedaan, is betoverend, opwindend, wonderbaarlijk - als we het
maar kunnen zien voor wat het werkelijk is! Maar we zijn mensen. En het kost
veel tijd, mijn dierbare geliefden, om de werkelijkheid door Gods ogen te zien.
Tenzij we buitengewoon hard bidden, duurt het lang. Maar - met gebed - zien we
een heel andere wereld om ons heen! Het huis schoonmaken wordt een plezier.
Afwassen wordt een spannende uitdaging. Zorgvuldige taken, repetitieve taken
krijgen een nieuwe betekenis. Wat je taken ook zijn, ze krijgen een nieuwe
betekenis. - Genade in elk seizoen (2001), 17 januari, pp. 32-33, verkrijgbaar
bij MH Publications
In een brief aan Frederico
Abresch vanuit Bologna schreef Luisa Piccarreta:
Alle noodzakelijke dingen, de
verschillende omstandigheden waarin we ons bevinden, zijn Gods Wil voor ons.
Als we echt vastbesloten zijn erin te leven, is God zo blij dat, als er
wonderen nodig zijn, Hij ze zal doen om ons onze wil niet te laten gebruiken.
Het is aan ons om echt te beslissen en bereid te zijn om zelfs ons leven te
geven om in Gods Wil te leven; en de lieve Jezus en de Soevereine Koningin
zullen de verbintenis op zich nemen.
Zij zullen onze schildwachten
zijn en Zij zullen ons omringen met zon genaden dat we ons niet laten verraden
door onze eigen wil. Meer nog, aangezien
Onze Heer geen moeilijke dingen leert, noch ze oplegt of ze wil, faciliteert Hij
alles wat Hij van ons wil op een bewonderenswaardige manier. Meer nog, Hij
plaatst Zich in onze plaats om het ons gemakkelijk te maken, en doet samen met
ons alles wat Hij wil dat we doen.
Fr. John O. Brown (overleden 2016) legde uit dat de enige
plek waar we ons bevinden het NU is. We moeten ja zeggen tegen het NU, om onze Fiat
te geven aan dit moment, waar God eeuwig aanwezig is. We moeten in het NU leven.
Fr. Celso waarschuwt voor zorgen-angst-verontrusting-geklaag-negativiteit-zonde
en twijfel. Dit zijn duidelijke tekenen dat we Gods Wil hebben verlaten. Vrede,
Vreugde en Geluk is hetgeen wat ons vervult als we leren MET GOD in het eeuwige
NU te leven.
Vrede, vreugde en geluk? Hé, dat is Kerstmis! En we kunnen
het het hele jaar door hebben, zelfs in moeilijke tijden, door Maria's eeuwige
Fiat te na te volgen NU.
|