Bezinning:
30 stappen dichter tot Maria
DAG 1
: Kennismaking met Maria

Joseph Stella de Maagd
Bedankt voor jullie deelname aan deze 30 dagen durende bezinning
met Maria! Ik twijfel er niet aan dat onze Hemelse Moeder een enorme hulp is
bij onze spirituele groei. Laten we, terwijl we met Maria ons levenspad
bewandelen, individueel en als groep, proberen voor elkaar aanwezig te zijn en
elkaar op te tillen in onze dagelijkse gebeden. Verenigd in gebed, - Danielle.
Vandaag stellen we Maria aan je voor:
Hoe goed ken je Maria? Misschien denk je dat ze bevoorrecht
was? Dat ze alles vanaf het begin had vastgelegd? Ze was tenslotte zonder zonde
en kwam niet in de verleiding om te zondigen, wat haar leven nogal gemakkelijk
maakte...
Maar laten we een beetje verder graven: Maria is inderdaad
zondeloos, dat is een realiteit, maar dat betekent niet dat ze niet hoefde te
groeien en vooruitgang te boeken, beslissingen te nemen en haar vrije wil uit
te oefenen. Haar hele leven is een geloofsbelijdenis, van de Aankondiging dat
ze de Moeder van God zou worden tot het einde van haar leven. En daarin is ze
een fascinerend rolmodel. Tijdens de Aankondigingsgebeurtenis wordt haar
innerlijk leven weergegeven in de felle zon, en ze toont vertrouwen in God en
Zijn plan, zoals we tijdens deze bezinning zullen zien. Maria is een
anticipatie van wat we ook moeten beleven: hetzelfde vertrouwen in God en Zijn
plannen tonen, ons aan Hem overgeven en in heerlijkheid wandelen.
Onthoud dat Maria een mensenleven leidde, net als wij: ze
wist dat de langverwachte Messias, de Redder zou komen, ze kende de Geschriften,
ze geloofde dat God Zichzelf aan Zijn volk openbaart, dat Abraham de vader is
van alle gelovigen. Ze herinnerde zich de gedetailleerde Profetieën van Jesaja
over de Vredevorst.
Geloven is dus op de een of andere manier "het
onzichtbare zien": geloven dat God bestaat, geloven in een betere plek.
Het concilie vertelt ons dat Maria in de beloofde verlossing geloofde.
We zullen de komende dagen ontdekken op welke paden van
geloof Maria ons zal leiden ...
Gebed
van toewijding:
In aanwezigheid van het hele Hemels Hof kies ik u vandaag, als
mijn Moeder en Meesteres. Ik wijd mij toe als degene waarover u totaal kunt
beschikken, mijn lichaam en ziel, mijn zintuigen en vermogens, zowel innerlijk
als uiterlijk, en zelfs de waarde van al mijn goede daden, verleden, heden en
toekomst. Ik geef u het volle recht over mij te beschikken, en over alles wat
mij toebehoort, zonder uitzondering, volgens wat u aangenaam is, tot meerdere
glorie van God, in tijd en eeuwigheid. Amen.
DAG 2
: Maria, degene vol vertrouwen

John Collier de Aankondiging
We richten ons nu op Maria's onwankelbare vertrouwen.
Haar overtuiging dat er nog een wereld zou komen, zorgde
voor een groot gevoel van vertrouwen: God is vandaag aan het werk, elke dag!
Maria vertrouwde vanaf het begin op God en haar trouw is
buitengewoon: ze vertrouwde op Gods Almacht, aangezien alles in Zijn macht is.
Maria's vertrouwen wordt ondersteund door Gods kenmerken,
als we het zo mogen zeggen: God is Almachtig en God is Goed.
Lees het Magnificat, de lofzang van Maria daar zal je
zowel de liefde en kracht van God vinden:
Mijn
ziel prijst en looft de Heer,
Verrukt
is mijn Geest om God, mijn redder:
want
Hij heeft oog gehad voor de nederigheid van zijn dienares.
Alle
geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,
grote
dingen heeft de Machtige aan mij gedaan,
machtig
is Hij, heilig is Zijn naam.
Barmhartig
is Hij, van nageslacht tot nageslacht,
voor
al wie Hem vreest.
Hij
heeft de kracht van Zijn arm getoond
en
hoogmoedigen in de plannen van hun hart uiteen gedreven.
Machtigen
stoot Hij van hun troon
en
wie nederig is geeft Hij aanzien.
Hongerigen
heeft Hij vervuld met alle goeds,
maar
rijken stuurt hij weg met lege handen.
Hij
heeft Zijn kind Israël vastgehouden,
hij
blijft Zijn barmhartigheid indachtig
-zoals
Hij tot onze vaderen heeft gesproken-
voor
Abraham en zijn nageslacht,
tot
in eeuwigheid.
(Lucas 1:46-55)
Gedurende haar hele leven heeft Maria te maken gehad met
verschillende beproevingen die haar vertrouwen in God hadden kunnen doen
wankelen, aangezien het Lijden van haar Zoon, Jezus bijzonder grimmig was. Haar
vertrouwen was echter altijd actief op de achtergrond, tegen alle verwachtingen
in. De beproevingen die Maria doormaakte, konden dat vertrouwen gemakkelijk
uitwissen, maar het stond stevig op het fundament dat God barmhartig en goed
is.
Hoe is dat op ons van toepassing? We erkennen dat we op ons
niveau niet alles begrijpen - althans niet onmiddellijk. Door voorwaarts te
gaan in het leven, kunnen we een betekenis, een consistentie vinden, maar niet
altijd. Overgave aan een hogere, superieure intelligentie is essentieel: het is
de houding van Abraham. Op zijn niveau was het een absolute tegenstrijdigheid:
hem werd een nakomeling beloofd, die als offer zou dienen... Maar Abraham gaf
zich over aan God: hij was van mening dat God wist wat Hij deed, en wij weten
wat er daarna gebeurde. Zijn zoon Isaac werd gespaard en er werd een ram
geofferd.
Maria vertoonde dezelfde houding van overgave in
vertrouwen: vanuit haar standpunt was het ook een absolute tegenstrijdigheid: ze
was maagd en werd toch de moeder van onze Verlosser en Messias...
Maar Maria antwoordde "Ja" tegen de Engel van de
Aankondiging. Ze verwelkomde de tegenstrijdigheden. Ze begreep het
waarschijnlijk niet, maar ze gaf zich over aan God, een hogere autoriteit.
Onderschatte ze daardoor haar intelligentie, haar eigen
wil? Nee. Ze dacht gewoon dat het verstandig zou zijn om te vertrouwen. Ze
erkende alleen haar beperkingen en accepteerde het feit dat ze niet alles kon
bevatten. Deze houding is die van het kind dat - met instinctieve wijsheid -
weet dat het redelijker is zijn ouders te vertrouwen dan hen in twijfel te
trekken.
Dit is een houding die de meesten onder ons zijn verloren.
Het zou veel gemakkelijker zijn om op God te vertrouwen, en op Zijn voorziening
voor elk van ons, gebaseerd op de wetenschap dat God almachtig is en goed.
O Maria, help ons een trouwe houding aan te nemen, leer ons
op God te vertrouwen en te weten dat wat Hij doet altijd voor ons welzijn en
voor Zijn glorie is, hoewel dat op het eerste gezicht misschien niet duidelijk
is. Amen.
Gebed
van toewijding
DAG 3
: Maria's instemming

Sieger Köder - Maria
We richten ons nu op de instemming van Maria en wat de
gevolgen van deze instemming zijn voor ons.
Laten we aannemen dat we in een andere, betere wereld
geloven. Dit vertrouwen tonen is allemaal goed, maar we moeten actief betrokken
zijn om dingen te laten bewegen. De aankondiging kan niet worden bereikt en
werkelijkheid worden zonder een menselijk 'ja'.
Dat de Hemel een realiteit is, is niet genoeg. Dat God goed
en almachtig is ook niet. Wat essentieel is, is dat Hij zich in haar vlees bij
de mensheid aansluit. We hebben het niet meer over een puur intellectueel
geloof, maar eerder over een werkelijke implicatie van Zijn hele zelf: God
heeft Maria nodig om ons te bereiken. Een andere wereld, het Koninkrijk, is in
voorbereiding, en of die zal komen of niet, hangt uitsluitend van Maria af.
Voor ons geldt hetzelfde. Het Koninkrijk van God wordt
voorbereid zonder enige actie van onze kant, maar om dit Koninkrijk op aarde
werkelijkheid te laten worden, heeft God ons nodig.
Maria gelooft. Ze is het ermee eens dat de gebeurtenissen
die zich voordoen, verband houden met de traditie, Gods plan. Ze accepteert
Gods aanwezigheid en probeert niet te vluchten. Stel je voor hoe indrukwekkend
dit was!
Waarom zou ze geloven? Waarom zou ze zelfs luisteren? De
Engel Gabriël kwam tenslotte de kamer van een tiener binnen, die diep
verontrust was door deze ontmoeting!
Maria kent de Profetieën. Voor haar is het alleen
theoretisch, maar opeens worden die Profetieën heel concreet. Zo erg concreet
dat ze er direct bij betrokken is! Het vertrouwen dat het Koninkrijk hier is,
bevestigt haar impuls: Fiat.
Om de tekenen te lezen, worden we uitgenodigd om in de H. Schrift
te duiken. Alleen een diep innerlijk leven kan ons in staat stellen de tekenen
te begrijpen, de tegenstrijdigheden te begrijpen zonder kwellende twijfels;
Maria's geloof wordt in een tegenstelling beleefd, zoals we gisteren zagen: een
maagd die beviel van een Zoon.
We hebben de neiging ons te beperken tot een puur
intellectueel geloof, het is comfortabeler en kan gemoedsrust en sereniteit
brengen. Maar dan mogen we niet verwachten dat we bergen kunnen verzetten en
ons leven radicaal kunnen veranderen.
Moeten we alleen geloof ontvangen als het een standaard
onderdeel van ons landschap is? Wat gebeurt er als het geloof ons verder
probeert te voeren? Moeten we op een intellectueel niveau blijven? Waarom
probeer je niet op te waarderen tot existentieel geloof, dat een antwoord is op
Gods voorstel? Dan, zelfs als we een mysterie voor onszelf worden, kunnen we er
zeker van zijn dat we persoonlijk worden geassocieerd met de mysterieuze
bestemming van God: ieder van ons heeft zijn plaats in Gods plannen.
Gebed
van toewijding
DAG 4 : Maria's volle medewerking

Nu richten we onze blik op het Fiat of instemming van Maria.
We moeten Maria's instemming niet beschouwen als een
berustende passiviteit, als een 'amen' zonder overtuiging. Als ik geen keus
heb, laten we er dan gewoon, zonder meer mee beginnen, als God een moeder nodig
heeft, wat dan ook, dan kan ik Zijn moeder zijn... Nee.
Tijd voor wat grammatica: laten we eens kijken naar het Bijbelvers
dat de Fiat bevat: "Zie, ik ben de dienstmaagd van de Heer. Moge het mij
worden gedaan volgens uw woord." (Lucas 1, 38).
De constructie "moge het worden gedaan" geeft een
wensende wijs aan in grammatica. Het drukt een wens of hoop uit. Het wordt dikwijls
aangetroffen in het Oudgrieks en het Latijn.
Vandaar dat Maria's "Ja" een duidelijk KOM MAAR
OP! LAAT HET GEBEUREN! Is. Het is een geloofsimpuls die uit de grond van haar Hart
komt. De Fiat is precies het tegenovergestelde van berusting - het is volledige
samenwerking.
'Met al de middelen van mijn intelligentie, mijn hart en
mijn lichaam wil ik de Moeder van de Redder worden', zegt Maria.
Er is niet één idee van passiviteit. Dit is wat de Conciliaire
Raad te zeggen heeft:
'De Vader der barmhartigheden wilde dat de Menswording zou
worden voorafgegaan door de instemming van Maria, die voorbestemd was om de Moeder
van Zijn Zoon te zijn, zodat net zoals een vrouw bijdroeg aan de erfzonde en dood,
op die manier ook een vrouw bijdroeg aan het Leven. Dat is op opmerkelijke
wijze waar voor de Moeder van Jezus, die Hem aan de wereld gaf. Hij die het
Leven zelf is en die alles vernieuwt. Zij werd door God verrijkt met de gaven
die bij zo'n rol passen.
Het is daarom geen wonder dat het gebruik, waarbij ze Gods
Moeder volkomen heilig en vrij van alle zondesmet noemden, de overhand had
onder de Kerkvaders. Het was alsof ze door de H. Geest en als een nieuw
schepsel was gevormd. Opgesmukt vanaf het eerste moment van haar conceptie met
de uitstraling van een volkomen unieke heiligheid, wordt de H. Maagd van
Nazareth, op Gods bevel, gegroet door een Engel als 'vol van genade', en tot de
Hemelse boodschapper antwoordt ze: 'Zie
de dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar Uw woord'.
Zo werd Maria, een dochter van Adam die instemde met Gods Woord, de Moeder van
Jezus, de enige echte Middelaar. Gods reddende Wil omarmend met een vol hart en
niet gehinderd door zonde, wijdde ze zich volledig als dienstmaagd van de Heer
aan de persoon en het werk van haar Zoon, onder Hem en met Hem, door de genade
van de almachtige God, en diende het mysterie van de Verlossing. Terecht zien de heilige Vaders haar dan ook als door God
gebruikt, niet alleen op een passieve manier, maar als vrije medewerking aan
het werk van de menselijke redding door geloof en gehoorzaamheid. Want,
zoals de H. Ireneüs van Lyon zegt, zij die 'gehoorzaam was, werd de oorzaak van
redding voor haarzelf en voor het hele mensenras'. Daarom beweren vele van de
vroege Vaders graag in hun prediking: "De knoop van Eva's ongehoorzaamheid
werd losgemaakt door Maria's gehoorzaamheid. Wat de maagd Eva bond door haar
ongeloof, werd door de H. Maagd Maria losgemaakt door haar geloof." Als ze
Maria met Eva vergelijken, noemen ze haar 'de Moeder van de levenden', en nog
vaker zeggen ze: 'dood door Eva, leven door Maria'. (Lumen Gentium, § 56)
Gebed van toewijding
|